به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

لیونل مسی، مدعی بر حق کسب توپ طلای ۲۰۲۱آنالیز فنی
فرستنده مبينا پولايی در تاريخ پنج‌شنبه، ۲۴ تیر ۱۴۰۰ (۱۲:۰۸) (۵۸۸ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
مرجع: BarcaBuzz
مترجم: مبینا پولایی / FCBarcelona.ir


در طول زندگی فوتبالی خود، لیونل مسی همواره مرجعی بوده که یک استاندارد جهانی برای تمام فوتبالیست‌های دنیا تعریف کرده است. او نه تنها تمام عناوین قهرمانی ممکن را - البته با ارائه بازی‌های زیبا و چشم‌نواز - کسب کرده بلکه جوایز فردی بسیاری را هم در ویترین افتخارات خود جای داده است. جادویی که مسی طی این سال‌ها در مستطیل سبز آفریده، همواره ما را هیجان‌زده کرده است - و البته هنوز هم می‌کند. او حتی در سن ۳۴ سالگی هم کارهایی انجام می‌دهد که هوش از سرمان می‌برد. در سال ۲۰۲۱ اما به طور ویژه‌ای شاهد درخشش مسی بودیم. به راحتی می‌توان اثبات کرد که هیچ نشانه‌ای از افول در اثر افزایش سن، در بازی او دیده نمی‌شود. در این مقاله برایتان توضیح خواهیم داد که چرا مسی، شایسته کسب توپ طلای ۲۰۲۱ است و در این رقابت هیچ بازیکنی حتی به گرد پای او هم نمی‌رسد!


کانون هواداران بارسلونا در ایران

عملکرد مسی به همراه بارسا و آرژانتین در ۲۰۲۱

بعد از یک شروع سخت در فصل ۲۰۲۰/۲۱، مسی در آغاز سال جدید میلادی به طرز شگفت‌انگیزی اوج گرفت. با پیدا کردن یک انگیزه جدید، سال ۲۰۲۱ نسخه باورنکردنی‌ای از مسی را به خود دید. لئو در هر یک از ۱۶ بازی ابتدایی خود در سال جدید، رکورد حداقل یک گل یا پاس گل را ثبت کرد. زیاده‌روی نکرده‌ایم اگر بگوییم بازگشت بارسا به کورس رقابت‌ برای قهرمانی و ۱۹ بازی بدون شکست این تیم را مدیون همین ستاره آرژانتینی هستیم. او همچنین تاثیر بسزایی در قهرمانی بارسا در جام حذفی داشت.

یکی از بهترین نمونه‌های تحول مسی در سال جدید، رکورد گلزنی‌اش است. او تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰، ۷ گل زده بود که ۲ تای آن‌ها از روی نقطه پنالتی به ثمر رسیده بودند. همان روزها بود موج انتقادات از سوی برخی رسانه‌ها به سوی لئو سرازیر شد و بسیاری از منتقدان، دوران حرفه‌ای او را تمام شده خواندند و سعی کردند به دنیای فوتبال القا کنند که این سو سو زدن، شروع خاموشی ستاره پرنور آسمان فوتبال است. اما اگر بتوان فقط یک چیز از رصد عملکرد او آموخت، این است که هرگز نباید به لیونل مسی شک کرد.

حال بیایید کمی جلوتر برویم؛ پایان فصل ۲۰۲۰/۲۱. اینجا مسی فصل را با ۳۰ گل زده به عنوان آقای گل لیگ به اتمام رسانده و رکورد بیشترین شوت در چهارچوب (۸۵)، بیشترین دریبل موفق (۱۴۷) و بیشترین ایجاد موقعیت (۳۸) را نیز ثبت کرده است. مسی در سال ۲۰۲۱ به دنیا ثابت کرد که هنوز کارش با مستطیل سبز تمام نشده است.


کوپا آمریکا؛ یک انتظار طولانی مدت...

کسب قهرمانی به همراه تیم ملی بزرگسالان آرژانتین همواره برای مسی یک رویا بود. برای ما - که زیبایی بازی او را طی این سال‌ها لمس کرده‌ایم - نه اما برای خیلی‌ها این، نقطه ضعف کارنامه فوتبالی مسی تلقی می‌شد. رسیدن به فینال جام جهانی ۲۰۱۴ و چند فینال پیاپی در کوپا آمریکا و شکست به تلخ‌ترین شکل ممکن در تمام آن‌ها - که بی‌شک یکی از بی‌رحمانه‌ترین چهره فوتبال را در همه آن فینال‌ها شاهد بودیم - آنقدر برایش دلخراش بود که باعث شده بود در سال ۲۰۱۶ خداحافظی زودهنگامش از تیم ملی را اعلام کند. هر چند که خوشبختانه چند ماه بعد تصمیمش را عوض کرد.

این بار اما اوضاع متفاوت بود. در واقع، کوپا آمریکا ۲۰۲۱ یکی از چشمگیرترین و تأثیرگذارترین بازی‌های او را به خود دید. لئو به تیمش ایمان داشت. او باور داشت که آرژانتین می‌تواند بالاخره در این مسیر قدم بگذارد و یک جام ملی کسب کند. این احساس و انگیزه به عملکرد او در طول مسابقات نیز منتقل شد. یک لیونل مسی الهام‌بخش آلبی‌سلسته را به فینال کوپا آمریکا رساند؛ جایی که بالاخره رویایش به حقیقت پیوست. مقابل برزیل، در ماراکانا، مسی و آرژانتین تیم میزبان را شکست دادند تا بعد از ۲۶ سال، اولین جام خود را بالای سر ببرند. اولین قهرمانی ملی مسی...

عملکرد مسی در کل این تورنمنت، فراتر از حد تصور بود. او در مسیر رساندن تیمش به فینال، ۴ گل زد و ۵ پاس گل ارسال کرد. لئو نهایتا با دریافت جایزه بهترین بازیکن مسابقات، برترین گلزن و بازیساز مزد زحمات خود را گرفت. مسی بالاخره یک جام ملی کسب کرد ک حالا دیگر هیچ مانعی بر سر راه او نیست.

پایان هر شبهه احتمالی؟

اکنون دیگر هیچ بهانه‌ای دست منتقدان لئو نیست. به نظر من تماشای لحظه بالا بردن جام کوپا آمریکا توسط مسی یک ‌صحنه به‌یادماندنی برای دنیای فوتبال است. مسی بخاطر هر کاری که در دوران ورزشی‌اش انجام داده و هر آنچه که برای این ورزش به ارمغان آورده، لیاقت آن را داشت که به همراه آرژانتین محبوبش یک قهرمانی کسب کند و برای هر فوتبال‌دوستی، تماشای این صحنه باید لذت‌بخش باشد. خدایان فوتبال یک جام ملی به مسی بدهکار بودند. هیچ بازیکنی بیشتر از او شایسته دریافت این عنوان نبود. علاوه بر این، مسی در حال حاضر تنها بازیکنی است که در تاریخ مسابقات مهم ملی همزمان موفق به کسب قهرمانی، دریافت عنوان بهترین بازیکن، بهترین گلزن و بهترین پاسور مسابقات شده است!

بررسی عملکرد مسی در سال ۲۰۲۱

در سال ۲۰۲۱ مسی یک هیولای واقعی بود. وقتی به این فکر می‌کنید که ۳۴ سال دارد اما نحوه بازی‌اش همچنان مانند اولین سال‌های فوتبالی اوست، یک پارادوکس آشکار در ذهنتان نقش می‌بندد. او (تاکنون) در این سال، ۳۸ بازی انجام داده، ۳۳ گل زده و ۱۴ پاس گل فرستاده است؛ این یعنی ۴۷ مشارکت مستقیم در امر گلزنی، بیش از هر بازیکن دیگری در قاره اروپا. او در سال ۲۰۲۱، ۲۶ بار عنوان بهترین بازیکن زمین را دریافت کرد و به همراه بارسلونا قهرمان جام حذفی اسپانیا شد. لئو همچنین در این سال قهرمان کوپا آمریکا شد و این تورنمنت را با دریافت عناوین بهترین بازیکن، آقای گل و آقای پاس گل به پایان برد.

اگر مسی امسال برنده توپ طلا شود، رکوردهای خود در زمینه کسب این جایزه را افزایش خواهد داد. او اکنون تنها بازیکنی است که ۴ سال پیاپی (۲۰۰۹، ۲۰۱۰، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲) توپ طلا را کسب کرده و اگر امسال هم این جایزه به او تعلق گیرد، به تنها بازیکنی تبدیل می‌شود که در ۳ دهه مختلف آن را دریافت کرده است‌. او همچنین به مسن‌ترین بازیکنی که از سال ۱۹۵۶ این جایزه را کسب کرده و دومین بازیکن مسن دریافت‌کننده این جایزه در طول تاریخ تبدیل خواهد شد. توپ طلای هفتم لئو اجتناب‌ناپذیر است.


چطور این جایزه طی سال‌های اخیر اعتبار خود را از دست داده است؟

توپ طلا یک زمان جایزه‌ای بود که در دنیای فوتبال آن را بسیار ارج می‌نهادند. اما طی سال‌های اخیر بخش زیادی از اعتبار خود را از دست داده است. به‌ویژه وقتی به شاخص‌هایی که بر اساس آن‌ها قضاوت می‌شود این جایزه باید به چه کسی تعلق گیرد، نگاه می‌کنید. به طور ساده، توپ طلا جایزه‌ای است که بهترین بازیکن جهان را در طول یک سال معرفی می‌کند. وقتی از نظر آماری و عملکردی به شاخص‌های اهدا این جایزه نگاه کنید، به سادگی در می‌یابید که مسی در سال ۲۰۲۱ در همه بخش‌ها پیشتاز بوده است. به همین دلیل، می‌توان او را مدعی بی‌چون و چرای کسب توپ طلا قلمداد کرد.

همانطور که همه می‌دانیم، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در دهه گذشته بر این جایزه سلطه داشته‌اند. و من فکر می‌کنم اهداکنندگان این جایزه برای اینکه این سنت را بشکنند، معیارهای آن را تغییر دادند. برای مثال اگر قهرمانِ لیگ قهرمانان نشوید، نمی‌توانید توپ طلا را بدست آورید. کار به جایی رسیده که حتی نام افرادی مانند جورجینیو در بین مدعیان دریافت این جایزه به گوش می‌رسد. فقط به این دلیل که تیم‌های باشگاهی و ملی‌اش (چلسی و ایتالیا) قهرمان لیگ قهرمانان و یورو شدند.


مشکل اینجاست که عملکرد تیم نباید در تعیین برنده این جایزه نقش داشته باشد. این یک جایزه است که فقط به بهترین بازیکن آن سال تعلق می‌گیرد. و اکنون باید آن را به معنای حقیقی خود برگرداند و به کسی که در سال ۲۰۲۱ بهترین نقش‌آفرینی را در مستطیل سبز داشته، اهدا کرد. همانطور که قبلاً گفته شد، از نظر آماری و عملکردی، آن شخص کسی نیست جز لیونل مسی.

جمع‌بندی

در‌ پایان، هر سالی که مسی بازی کند و توپ طلا به او تعلق نگیرد، توهین به اوست. آن‌ها مسی را با شاخص‌هایی غیر استاندارد و مضحک می‌سنجند و می‌گویند نباید این جایزه را بگیرد. اکنون این احساس وجود دارد که طی این سال‌ها، به این جرم توپ طلا را نگرفته که به تنهایی، بهترین بازیکن جهان بوده است‌. مردم عظمت او را از لحظه‌ای که پا به توپ می‌شود، درک می‌کنند اما هرگز آنطور که شایسته‌اش بوده، به او احترام گذاشته نشده است. نحوه بازی مسی، خود به تنهایی تضمین‌کننده دریافت توپ طلاست.

اما چون مسی این کار را هر ساله و بدون وقفه انجام می‌دهد، مردم به آن عادت کرده‌اند. و مشکل دقیقا همینجاست. ما دیگر هرگز بازیکنی مانند مسی نخواهیم دید، پس باید این سال‌های باقی مانده را قدر بدانیم و آنطور که لیاقتش را دارد، به او احترام بگذاریم.

آنچه مسی در ۳۴ سالگی برای این ورزش انجام داده و می‌دهد، بسیار خارق‌العاده است و باید به آن احترام گذاشت. دنیای فوتبال زیبایی‌اش را به مسی مدیون است. بابت هر سالی که مسی بازی می‌کند، باید به او توپ طلا داد زیرا بهترین بازیکن جهان است و تا زمانی که این مرد بازنشسته نشود، هیچ بازیکنی بهتر از او وجود نخواهد داشت!
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
Amirhossein.sh.1387
پاسخ به: لیونل مسی، مدعی بر حق کسب توپ طلای ۲۰۲۱
بهترین بازیکن جهان بدون شک


چهارشنبه، ۱۷ آذر ۱۴۰۰ (۱۲:۱۱)
 
raminpanahi
پاسخ به: لیونل مسی، مدعی بر حق کسب توپ طلای ۲۰۲۱



جمعه، ۵ آذر ۱۴۰۰ (۱۸:۲۳)
 
Main_ZakhaR
پاسخ به: لیونل مسی، مدعی بر حق کسب توپ طلای ۲۰۲۱
👏


جمعه، ۲۵ تیر ۱۴۰۰ (۲:۲۹)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۳۵۶ کاربر آنلاین است. (۱۰ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۳۵۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!