به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

هر آنچه باید در مورد سوپر لیگ اروپا بدانید!رقابت‌های باشگاهی
فرستنده سعید ایمنی در تاريخ یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ (۲۱:۴۵) (۴۴۹ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
سعید ایمنی
FCBarcelona.ir


به بهانه موافقت بارسا با پیوستن به سوپر لیگ اروپا، هر آنچه را که باید در مورد این رویداد جدید بدانید، در این مقاله خواهیم گفت.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

تاریخچه

ایده سوپر لیگ از دهه ۱۹۹۰ مطرح بوده و بر این نظریه استوار است که در فرمت فعلی مسابقات اروپایی، عدالت برقرار نمی‌شود و تیم‌های شرکت‌کننده، اغلب با تیم‌هایی هم‌سطح خودشان روبرو نمی‌شوند، به خصوص به دلیل ضعف ساختار قرعه‌کشی و فرایند سید‌بندی مسابقات. با این حال، این ایده همیشه با مخالفت شدید #یوفا و فیفا مواجه شده، چرا که کنترل جریانات مرتبط با فوتبال و به خصوص فرایندهای درآمدزایی را از دست آنها خارج می‌کند.

در طی سال‌های اخیر، یوفا تلاش کرده تا با اعمال تغییراتی در فرمت لیگ قهرمانان اروپا، باشگاه‌های بزرگ اروپایی را ترغیب به فراموش کردن ایده سوپر کاپ کند. با این حال، همچنان نارضایتی‌های زیادی در خصوص فرایند فعلی برگزاری رقابت‌های اروپایی وجود دارد و قرعه‌های عجیب و غریب، و احتمال صعود کردن و حتی قهرمان شدن در لیگ قهرمانان بدون مواجهه با تیم‌های قدرتمند، به عنوان ایراد اصلی این رقابت‌ها همچنان پا برجاست.


سوپر لیگ اروپا چیست؟

سوپر لیگ دارای ۱۵ عضو ثابت خواهد بود که تیم‌های بزرگ اروپایی را شامل می‌شود. حضور ۱۶، ۱۸ یا ۲۰ تیم در این رقابت‌ها تاکنون پیشنهاد شده است. این تیم‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند و در هر گروه، مثل یک لیگ عادی، هر تیم با تمام تیم‌های دیگر بازی خواهد کرد. در نهایت تیم‌های برتر هر گروه (احتمالا ۴ تیم) به دور حذفی راه پیدا می‌کنند تا قهرمان رقابت‌ها مشخص شود.

این لیگ قرار است در میانه هفته برگزار و عملا جایگزین لیگ قهرمانان اروپا شود. همچنین تیم‌های بزرگ با حضور در این لیگ، در حدود ۳۰۰ میلیون پوند در ابتدا، و هر فصل در حدود ۲۰۰ میلیون پوند دریافت خواهند کرد.

خوب، بد، زشت

تشکیل سوپر لیگ، برای باشگاه‌های بزرگ اروپایی، به منزله درآمد بیشتر است. در عین حال، تعداد بازی‌های جذاب هر فصل به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند و این در عین افزایش درآمد این لیگ، برای تماشاگران هم جذاب خواهد بود. به بیان دیگر، اگر در حال حاضر از حدود ۶۰ بازی بارسا در طول یک فصل، نهایتا ۱۰ بازی برابر تیم‌های بزرگ و شناخته شده است، با تشکیل این سوپر لیگ، شاهد تعداد خیلی بیشتری از بازی‌های جذاب و هیجان‌انگیز خواهیم بود!

اما از سوی دیگر، تشکیل این لیگ می‌تواند شکاف بین تیم‌های بزرگ و کوچک را افزایش داده و رقابت‌های داخلی کشورها را هم از سکه بیاندازد. به همین دلیل، فدراسیون‌های فوتبال اغلب کشورها با این ایده مخالف هستند. همچنین شانس تیم‌های درجه دو و سه اروپایی برای درخشیدن و کسب موفقیت در اروپا هم به میزان چشمگیری کاهش خواهد یافت.

در مجموع می‌توان گفت برنده تشکیل این لیگ، تیم‌های بزرگ و هوادارانشان هستند، و بازنده آن تیم‌های کوچک، هواداران آنها، لیگ‌های داخلی و نهادهای رسمی مثل فیفا و یوفا.


برای بارسایی‌ها اما، یک نقطه منفی بزرگ، احتمال حضور فلورنتینو پرز به عنوان رئیس این لیگ است، کسی که بیش از یک دهه برای برپایی آن تلاش کرده است. با این حال، اگرچه حضور پرز در هر عرصه‌ای منحوس است، باید توجه داشت که تاثیرگذاری او بر لالیگا با حضور تنها بارسا و حمایت ارگان‌های دولتی وابسته به دربار، احتمالا خیلی بیشتر از آن نفوذی است که او در لیگی با حضور تمام قدرت‌های اروپایی خواهد داشت!

وضعیت موجود

در حال حاضر، تیم‌های بزرگ اروپایی در حال گرایش هرچه بیشتر به سمت اجرای این ایده هستند و فیفا و کنفدراسیون‌های قاره‌ای هم شمشیر را از رو بسته‌اند. از تهدید به حذف تیم‌ها از رقابت‌های اروپایی گرفته تا محرومیت بازیکنانی که در این لیگ حاضر شوند از کلیه رقابت‌های ملی، این دعوا در حال شدت گرفتن است. با این حال، به نظر می‌رسد اگر همه تیم‌های بزرگ اروپایی یک طرف ماجرا بایستند، فیفا و یوفا توان مقاومت در برابر آنها را نخواهند داشت، چون با حذف تیم‌ها و بازیکنان بزرگ از رقابت‌های رسمی، خود این رقابت‌ها هستند که از سکه خواهند افتاد!

با تمام این تفاسیر، آیا با برپایی این سوپر لیگ موافقید؟
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
Hossein.hadi.Moghadam
پاسخ به: هر آنچه باید در مورد سوپر لیگ اروپا بدانید!
در وحله اول باید تشکر کنم از حاج سعید عزیز بابت تحلیل و مقاله درست و جذابش
دوم اینکه من هم فکر میکنم بسیار عالی هست و باید تیمهای بزرگ روی حرفشون بایستن و سوپر لیگ رو استارت بزنن


دوشنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ (۲۲:۳۴)
 
mmbehnejaad
پاسخ به: هر آنچه باید در مورد سوپر لیگ اروپا بدانید!
صد در صد خیر به این حرکت
یعنی نابودی تیم های کوچک و در ادامه نابودی کلی جوون و استعداد که میتونستن از اون تیمای کوچک شروع کنن و به اوج برسن.


دوشنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ (۶:۵۰)
 
onlypuyol
پاسخ به: هر آنچه باید در مورد سوپر لیگ اروپا بدانید!
به نظر میتونه ایده جالبی باشه البته برای از سکخ نیوفتادن لیک های داخلی میشه برای تیمهای کوچک هم شرطی گذاشت که در شرایطی ویژه جاشون رو توی این لیگ بدست بیارن مثلا هر تیمی بتونه 5 فصل پیاپی جزء 4 تیم اصلی لیگ کشورش بشه جاش با تیمی دیگه از همون کشور که نتونسته 5 فصل این جایگاه رو حفظ کنه عوض میشه در این صورت همیشه جایگاه قدرتها در این لیگ حفظ میشه و اگر هم تیم دیگری بیاد قطعا در موضع قدرت هست و دیگر نیازی به این همه جبهه گیری هم نیست . . .


یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ (۲۲:۱۳)
 
A.Abbasi
پاسخ به: هر آنچه باید در مورد سوپر لیگ اروپا بدانید!
میتونه جالب باشه ولی مافیای فوتبال هیچ وقت امکان برگزاری‌ش رو نمیدن...


یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ (۲۱:۵۶)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: هر آنچه باید در مورد سوپر لیگ اروپا بدانید!
آری به سوپر لیگ...


یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ (۲۱:۴۸)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۲۴۱ کاربر آنلاین است. (۲۶ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۲۴۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!