به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

بارسا ب ۵۰ ساله شد!بارسلونا
فرستنده مبينا پولايی در تاريخ جمعه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ (۲۰:۰۵) (۲۸۴ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
مرجع: سایت رسمی باشگاه
مترجم: مبینا پولایی / FCBarcelona.ir


در تاریخ ۱۲ ژوئن ۱۹۷۰ با ادغام دو باشگاه اسپورتیو کومتال و اتلتیک کاتالونیا، تیم جوانان بارسا تحت عنوان بارسلونا اتلتیک متولد شد. به همین مناسبت در این خبر قصد داریم شما را بیشتر با تاریخچه تیم دوم باشگاه آشنا کنیم.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

بارسا ب امروز ۵۰ ساله شده اما ایده تشکیل تیم دوم بارسلونا به سال ۱۹۴۹ باز می‌گردد؛ زمانی که باشگاه مالکیت تیم سوسیتات اسپورتیوا اسپانیا اینداستریال را گرفت. این تیم پس از صعود به لیگ دسته یک در فصل ۱۹۵۵/۵۶ نام خود را به اسپورتیو کومتال تغییر داد، نامی که هنوز هم برخی هواداران آن را به خاطر می‌آورند. با روندی مشابه، در سال ۱۹۶۵ برای تیم فابرا کواتس اتفاق افتاد و با نام اتلتیک کاتالونیا به تیم دوم بارسلونا تبدیل شد. این دو تیم - اسپورتیو کومتال و اتلتیک کاتالونیا - تا زمان ریاست آگوستی مونتال به موازات با یکدیگر فعالیت می‌کردند تا اینکه او تصمیم به ادغام این دو باشگاه گرفت.

به این ترتیب در ۱۲ ژوئن ۱۹۷۰ بارسا اتلتیک در لیگ دسته سوم فوتبال اسپانیا تاسیس شد. در نوامبر ۱۹۹۰ یک دستورالعمل جدید ورزشی باعث تغییر نام این تیم به بارسلونا ب شد؛ به جز یک دوره کوتاه بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ که با نام بارسلونا اتلتیک شناخته می‌شد.

از لاردو تا ریکی پویگ و کویادو

طی تاریخ ۵۰ ساله خود، این تیم همواره پایگاه ثابت پرورش استعدادهای جوان برای تیم اصلی بارسلونا بوده است. از اولین حضور خوزه ماریا لاردو در تیم بارسا اتلتیک در فصل ۱۹۷۰/۷۱ و ورودش به تیم اصلی در ۲۸ ژانویه ۱۹۷۳ تاکنون، این تیم محل پرورش جوانان مورد نیاز باشگاه بود. بعد از لاردو جوانانی چون مس، کارنو، روسکی، ماسیزو، کورومیناس، فورتس و میر به لیست بازیکنان راه یافته به تیم اصلی از تیم دوم اضافه شدند.


بعد از آن‌ها می‌توان نام‌هایی چون اولمو، مارتینز، کاراسکو، مانولو، استیا، پدرازا، مورتایا، کلوس، روخو، کالدری، میا، آمور، فرر، گواردیولا، کارلس بوسکتس، اسکار، سرخی باراخوان، یوردی کرویف، راجر، ایوان د لا پنیا، سلادس، ژاوی، گابری، پویول، موتا، ویکتور والدس، اینیستا، اولگوئر، مسی، بویان، پدرو، بوسکتس، تیاگو، بارترا، سرخی روبرتو، تیو، رافینیا، مونیر، آلنیا، ریکی پوچ و کویادو را به این لیست افزود. یک نام شناخته شده دیگر انسو فاتی است؛ کسی که بدون حتی یک بازی برای بارسا ب، مستقیماً از تیم زیر ۱۹ سال به تیم اصلی راه یافت. او همچنین به جوان‌ترین بازیکنی تبدیل شد که در لالیگا و لیگ قهرمانان برای بارسلونا گلزنی کرده است.

ژاوی ویلاجوانا، عضو هیئت مدیره مسئول بارسا ب اذعان دارد: «۵۰مین سالگرد تاسیس بارسا ب چیزی است که باید به آن افتخار کرد. طی ۵ دهه اخیر، این تیم شرایط را برای پرورش و ورود بسیاری از بازیکنان به تیم اصلی فراهم کرده است. حال وظیفه ماست که به تیم دوم باشگاه توجه کنیم و قدردان زحمات کارکنان آن برای به ثمر نشستن نهال‌هایی که پرورش داده و به تیم اصلی تقدیم کرده است، باشیم. از دیدگاه ویلاجوانا هدف این تیم: تداوم توجه به استعدادهای خانگی و پیشرفت هر چه بیشتر آن‌ها است تا جوانانمان به تیم اصلی راه یابند».


علاوه بر آماده‌سازی بازیکنان برای تیم اصلی، یکی دیگر از ماموریت‌ تاریخی بارسا ب بازی در بالاترین سطح ممکن در لیگ‌های فوتبال اسپانیا بوده است‌. در طول تاریخ ۵۰ ساله خود، این تیم تقریباً در تمام سطوح فوتبال این کشور حضور‌ داشته است‌؛ ازجمله ۲۳ بار در سگوندا دیویژن و ۲۲ بار در سگوندا دیویژن B. از سال ۱۹۷۰ تاکنون این تیم ۱۸ سرمربی مختلف داشته است: جوزپ سگوئر (۱۹۷۰/۷۲)، لوئیز الوی (۱۹۷۲/۷۶)، لئوناردو رویز(۱۹۷۶/۷۸)، خوان سگارا (۱۹۷۸ و ۱۹۷۹/۸۰)، آنتونی تورس (۱۹۷۸/۷۹ و ۱۹۸۰/۸۳)، خوزه لوئیز رومرو (۱۹۸۳/۸۴)، خوان مارتینز ویلاسکا (۱۹۸۴/۸۷)، لوئیز پوجول (۱۹۸۷/۸۹)، کیکه کوستاس (۱۹۸۹/۹۶، ۲۰۰۱/۰۳ و ۲۰۰۵/۰۷)، خواندی راموس (۱۹۹۶/۹۷)، جوزپ ماریا گونزالوو (۱۹۹۷/۲۰۰۱)، پره گرتکوس (۲۰۰۳/۰۵)، جوزپ گواردیولا (۲۰۰۷/۰۸)، لوئیز انریکه (۲۰۰۸/۱۱)، اوزبیو ساکریستان (۲۰۱۱/۱۵)، جوردی وینیلاس (۲۰۱۵) جرارد لوپز (۲۰۱۵/۱۸) و گارسیا پیمینتا (۲۰۱۸ تاکنون). در بین این ۱۸ سرمربی، کیکه کوستاس با ۴۱۸ بازی به همراه بارسا ب رکوددار این عرصه است.

۸ صعود در ۵۰ سال

بارسا اتلتیک دو بار در بین سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۷۴ صعود مستقیم را از لیگ دسته سه B اسپانیا (Tercera División B) به سگوندا دیویژن تجربه کرد. در سال ۱۹۸۲ نیز تحت هدایت تونی تورس به سگوندا دیویژن A صعود کرد. این مهم در سال ۱۹۹۱ توسط تیم کیکه کوستاس که شامل بازیکنانی چون گواردیولا، کارلس بوسکتس، پینیا، الکس گارسیا و رورا نیز انجام شد. در سال ۱۹۹۸ این بار نوبت جوزپ ماریا گونزالوو بود تا این تیم را به دومین سطح لیگ اسپانیا برساند. ژاوی، گابری، پویول، فررون و لوئیز گارسیا از جمله بازیکنانی بودند که در آن تیم حضور داشتند. پپ گورادیولا نیز در تنها فصل (۲۰۰۸) مربیگری خود در این تیم، آن را از لیگ دسته سه B به سگوندا دیویژن رساند. بوسکتس، پدرو، جفرن و ویکتور وازکوئز نقش مهمی در این صعود داشتند. لوئیز انریکه در سال ۲۰۱۰ بارسا ب را به همراه سرخی گومز، ایلیه، بارترا، تیاگو، سرخی روبرتو و نولیتو به سگوندا دیویژن A هدایت کرد.

آخرین صعود این تیم به فصل ۲۰۱۶/۱۷ بازمی‌گردد؛ زمانی که شاگردان جرارد لوپز، راسینگ سانتادر را در بازی‌های پلی آف مغلوب کردند. در این فصل نیز خاویر گارسیا پیمینتا این شانس را دارد که در بازی‌های پلی اف که در ماه آینده (جولای) برگزار می‌شود بارسا ب را به سگوندا دیویژن A برساند.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
Raphael
پاسخ به: بارسا ب ۵۰ ساله شد!



شنبه، ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ (۳:۰۹)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۳۹ کاربر آنلاین است. (۱۴ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۳۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!