به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

بارسلونا چگونه می‌تواند از قانون ۵ تعویض به سود خود استفاده کند؟آنالیز فنی
فرستنده مبينا پولايی در تاريخ دوشنبه، ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ (۱۷:۰۰) (۴۰۳ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
مرجع: BarcaBlaugrana
مترجم: مبینا پولایی / FCBarcelona.ir


شروع مجدد رقابت‌های لالیگا روز به روز نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. بر اساس دستورالعمل‌های بهداشتی صادر شده توسط دولت اسپانیا، قوانین جدیدی برای بازی‌ها وضع شده که شاید یکی از قابل‌ توجه‌ترینِ آن‌ها، قانون پنج تعویض باشد. در این مقاله به ارائه راه‌حلی برای از بین بردن تبعات احتمالی این قوانین جدید می‌پردازیم.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

این قانون ناگزیر تأثیر بسزایی بر نحوه چینش ترکیب تیم‌ها و چگونگی عملکرد آن‌ها در بازی‌ها خواهد داشت. قانون ۵ تعویض بی‌تردید برای تیم‌هایی مانند ختافه خوزه بوردالاس سودمند خواهد بود چرا که در این صورت می‌توانند مدت زمان بیشتری خود را سوار بر بازی نگه دارند و حریف خود را تحت فشار بگذارند. تیم‌هایی چون اتلتیکو مادرید نیز می‌توانند مدت زمان بیشتری فاز تدافعی خود را حفظ کنند. با این حال این قانون برای بارسلونا مناسب به نظر نمی‌رسد.

سال‌هاست که سبک بازی صبورانه بارسا بر استراتژی خسته کردن بازیکنان حریف با استفاده از پاسکاری‌های موثر متکی است. به همین دلیل است که بارسا اغلب در نیمه دوم بازی‌ها مرگبارتر ظاهر می‌شود؛ زمانی که خستگی پاهای بازیکنان حریف بر آن‌ها چیره شده و می‌توان از فضایی که در نتیجه این خستگی ایجاد می‌شود، بهره برد.

این اختلاف رویکرد بین نیمه اول و دوم در این فصل به طور ویژه مشهود بود. بارسا در نیمه دوم بازی‌ها میانگین شوتزنی بیشتری دارد، گل‌های بیشتری می‌زند و ضدحملات بیشتری را ترتیب می‌‌دهد. اما در نیمه‌های اول معمولاً کندتر عمل می‌کند، روند بازی‌اش آهسته است و از پاس‌های نسبتاً کوتاه و عرضی استفاده می‌کند (این مورد در بازی‌های خارج از خانه به شدت قابل تشخیص است).


کیکه ستین خود، سال‌ها قهرمان این سبک پرریسک بوده است. به همین دلیل هم نگران است که این قانون به ضرر بارسا تمام شود.

حال سوال اینجاست که چگونه بارسا می‌تواند این موج انرژی - که با تعویض‌های متعدد به تیم حریف تزریق می‌شود - را مهار کند؟ به عنوان یک بازیکن قهار شطرنج، ستین مطمئناً راهکاری برای رهایی از این موقعیت نامطلوب پیدا خواهد کرد.

او اکنون باید همین کار را کند! بارسلونا باید بداند که اگر سایر تیم‌ها می‌توانند ۵ تعویض انجام دهند، آن‌ها هم می‌توانند. تنها کاری که ستین باید انجام دهد این است که از این قانون به نفع خودش استفاده کند. شاید از جنبه سرعت، او بتواند رویکرد تیم را بر اساس انجام حملات رعدآسا در نیمه نخست تنظیم کند؛ روشی که نیازمند عملکرد پویاتر بازیکنان (به عبارتی آرتورو ویدال) در آغاز بازی‌ها است.


در این صورت بارسا می‌تواند در نیمه دوم راحت‌تر بازی کند (البته اگر از منظر نتیجه، جلو باشد!) و روند بازی‌اش را آهسته‌تر کند. در این بخش، بارسا باید کنترل بازی را هم در دست بگیرد. به این ترتیب، حتی اگر حریف در لاک دفاعی خود فرو نرود حداقل، زمانی که به توپ نیاز دارد، آن را در اختیار نخواهد داشت.

علاوه بر این‌ها، حتی اگر تیم‌ها بتوانند در هر بازی ۵ تعویض انجام دهند، بخش اعظم پرسینگ آن‌ها در اوایل بازی نمود پیدا می‌کند. یک شروع پویا و فعال، روش فوق‌العاده‌ای برای از بین بردن یک پرسینگ متوسط یا سطح بالا و استفاده از فضای خالی است. حتی اگر یک تیم با چینش اتوبوسی در دفاع به مصاف بارسا بیاید، رویکردی پویاتر می‌تواند ثمربخش باشد زیرا اولاً با عضلاتی که هنوز خسته نیستند کمتر احتمال دارد گرفتار ضدحملات شوید و ثانیاً داشتن سرعتی بیشتر همراه با فضاهای مختلف پاسکاری، کلید بازکردن قفل خطوط دفاعی یکپارچه است.


طبیعتاً اکنون این سوال مطرح می‌شود که: اما آیا در این روش بارسا گرفتار معضل خستگی نخواهد شد؟ شاید این اتفاق بیفتد اما چندان محتمل نیست. معمولاً بزرگ‌ترین خطر در استفاده از یک رویکرد سنگین و سطح بالا، از دست دادن تمرکز و میزان تاثیرگذاری در مراحل پایانی بازی است. با این حال، اینجا همان جایی است که قانون ۵ تعویض به کمک تبم می‌آید؛ بازیکنان جایگزین شده می‌توانند در شکستن خطوط دفاعی کمک کنند و باعث شوند بارسا بتواند سرعت بازی خود را در سطح مطلوب نگه دارد تا برتری‌اش حفظ شود.

با ذهن شطرنج‌محوری که دارد، ستین باید قادر باشد راه حلی برای رهایی از این وضعیت پیدا کند. بله عمق بازی بارسا در حال حاضر در بهترین شرایطش نیست اما آنها انبوهی از ستارگان مستعد را در اختیار دارند. این نکته می‌تواند بسیار حیاتی باشد. با توجه به این که بارسا طی روزهای آینده، چند بازی‌ دشوار خارج از خانه دارد، یک رویکرد سطح بالا در کل می‌تواند چاره‌ساز باشد. اما اینکه ستین ودقعاً به آن پایبند است یا نه هنوز معلوم نیست.

۴ روز دیگر پاسخ همه این سوالات را خواهیم یافت.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۳۴ کاربر آنلاین است. (۱۷ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۱
مهمان: ۱۳۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!