به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

چگونه می‌توان از تکرار فاجعه آنفلید جلوگیری کرد؟آنالیز فنی
فرستنده مبينا پولايی در تاريخ سه‌شنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۸ (۱۳:۱۵) (۶۵۸ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
مرجع: BarcaBlaugranes
مترجم: مبینا پولایی / FCBarcelona.ir


از امشب رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا برای بارسلونا، در یک دیدار خارج از خانه مقابل ناپولی در سن پائولو از سر گرفته خواهد شد. طی چند سال‌ اخیر، کاتالان‌ها به سختی با فراز و نشیب‌های این رقابت‌ها کنار آمده‌اند و به نظر می‌رسد لیگ قهرمانان برای آن‌ها به یک مانع ذهنی تبدیل شده است. در این مقاله شیوه کلی بازی تیم در فجایع آنفیلد و رم را مرور خواهیم کرد و از راهکارهایی که می‌تواند برای جلوگیری از تکرار اشتباهات والورده به ستین کمک کند، خواهیم گفت.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

در حال حاضر، بیشتر بازیکنان به توانایی خود برای فتح این جام اطمینان ندارند. لئو مسی طی مصاحبه اخیر خود با موندو دپورتیوو گفت که این تیم هنوز آماده قهرمانی در این رقابت‌ها نیست. بله، پاسخ تامل‌ برانگیزی بود. شاید بارسلونا اکنون در اوج قدرت خود نباشد اما همچنان یکی از بزرگترین باشگاه‌های جهان است و تا زمانی که در لیگ قهرمانان حاضر باشد، برای قهرمانی می‌جنگد. این قانون بارسلوناست!

اما سوال اینجاست: چطور آن‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند؟ چطور کیکه ستین می‌تواند اشتباهاتی را که ارنستو والورده مرتکب شد جبران کند؟ او چطور می‌تواند از رخ دادن یک فاجعه آنفلید دیگر جلوگیری کند؟

خب، آن‌ها می‌توانند با کنار گذاشتن بازی محافظه‌کارانه خود شروع کنند. همان جمله معروف: بهترین دفاع، حمله است! یا در سبک ستین، مالکیت بالاست.


البته پلن بازی والورده در بازی‌های خارج از خانه مقابل رم و لیورپول نیز همین طور بود. چینش ۲-۴-۴ و بستن بازی. بارسا در هر دو آن بازی‌ها با هدف دفاع از آنچه داشت، به جای ساخت نداشته‌هایش به میدان رفته بود. در آنفیلد، والورده از کوتینیو، راکیتیچ، بوسکتس و ویدال برای خط میانی‌ تیمش استفاده کرد اما این ترکیب از خلاقیت و الهام‌بخشی کافی برخوردار نبود. نکته جالب توجه این که در این فصل همان چینش ۲-۴-۴ به نقطه ضعف لیورپول تبدیل شده است (برای مثال مقابل ناپولی و اتلتیکو مادرید). یک دفاع یکپارچه با قدرت نفوذ بالا می‌تواند از این ترکیب استفاده کند و به برتری در تعداد نفرات نسبت به مهاجمان دست یابد، در نتیجه تمامی تهدیدهایی که مدافعان صرف لیورپول ایجاد می‌کنند، دفع می‌شود. شاید هم والورده ایده درستی داشت و تنها از مهره‌های درستی برای به اجرا در آوردن آن برخوردار نبود. حقیقت این است که به این بارسلونا آموزش داده نشده که چگونه به این روش بازی کند، برخلاف اتلتیکو مادرید سیمئونه.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

این که از آن‌ها انتظار داشته باشیم سبکی از بازی را بیاموزند که برای به نتیجه رسیدن، نیازمند آمادگی فوق‌العاده‌ای‌ست، کمی دور از ذهن است. والورده از تیمش می‌خواست که عقب بایستد و فشار حملات را تحمل کند؛ او با این کار باعث شد این اطمینان ایجاد شود که بارسا در حملات ناکارآمد است و عملکردش در دفاع جای سوال دارد.

این وضعیت تا حد بسیاری مشابه چیزی بود که در رم اتفاق افتاد. در واقع بدتر از آن. والورده این بازی را نه تنها با ۴ هافبک نه چندان خوب آغاز کرد، بلکه سرخی روبرتو و نلسون سمدو را هم در جناح راست قرار داد. بارسا در آن بازی علی رغم این که از مالکیت توپ بالایی برخوردارد بود، مجموعاً ۳ شوت در چهارچوب داشت.

والورده و تعداد زیادی از بازیکنان سعی کردند شکست رم را یک اشتباه بخشودنی تلقی کنند اما برای شکست مقابل لیورپول هیچ عذر و بهانه‌ای قابل پذیرش نبود و بعد از آن عملاً یک فروپاشی ذهنی رخ داد. این دو بازی‌ شباهت‌های زیادی به یکدیگر داشتند و یکی از بزرگترین آن‌ها، پلن اشتباه والورده بود!


کانون هواداران بارسلونا در ایران

این همان بخشی‌ است که ستین می‌تواند تغییر دهد. این سرمربی کانتابریایی در طول دوران حرفه‌ایش، یک سبک بازی مالکانه را مبتنی بر اصول فلسفه کرویف به حد کمال رسانده است. با این حال ایده بازی مالکانه او (Jogo de Posicion) با سبک پپ گواردیولا تفاوت دارد (و در نتیجه با سبک اخیر بارسا).

تیم‌های ستین اغلب نوعی از دفاع مالکانه را به اجرا در می‌آورند؛ آن‌ها با حفظ توپ دفاع می‌کنند (بتیسِ تحت هدایت او مثال خوبی برای این مورد است). در ادامه این دفاع مالکانه برای حفظ تهدیدات هجومی، با حمایت خط میانی همراه می‌شود. با این وجود، این یک رویکرد محتاطانه نیست. خطوط دفاعی تیم‌های ستین اغلب خیلی بالا بازی می‌کنند (سابقه دفاعی وی گواه این مدعاست).

مهم‌ترین نکته قابل توجه این است که بارسا در واقع تمرین کرده تا به این روش بازی کند، طرح‌ریزی عملیات‌ها از پشت. ستین به شیوه عملگرایی والورده کار نمی‌کند و نخواهد کرد، در نتیجه باید برای حفظ رهبری، تغییری ناگهانی در تاکتیک‌هایش ایجاد کند.

تخصص بارسا، بازی تهاجمی است. آن‌ها نمی‌توانند به نتیجه اعتماد کنند، حتی اگر ۳-۰ از حریف جلو باشند. اگر بارسا در آنفیلد عقب ننشسته بود، با شکست مفتضحانه ۴-۰ مواجه نمی‌شد. ستین این را می‌فهمد و می‌داند که این شیوه بازی را نباید تغییر داد. هر تعداد گل هم که از حریف جلو باشی، باز هم زمان عقب نشستن و دفاع کردن نیست.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

با این حال برای پیروزی در لیگ قهرمانان، جسارت داشتن به خودی خود کافی نیست. در رم تیم به وضوح خسته به نظر می‌رسید و از نظر جسمی تخلیه شده بود‌. بارسا در بازی‌های لیگ زیاد از سیستم چرخشی استفاده نمی‌کرد و این رویکرد، تلفات زیادی به همراه داشت.

ستین در این فصل با مشکلی مشابه مواجه است و فقط این بار هم‌زمان باید با یک مادرید قدرتمندتر در لیگ نیز رو در رو شود. علاوه بر این، لیست بازیکنان بارسا در فصل ۲۰۱۹/۲۰ کوتاه‌تر از لیستی‌ است که والورده در اولین فصل مربیگری خود (در بارسا) در اختیار داشت. درست است که ورود مارتین بریتویت می‌تواند کمک حال او باشد، اما دوری ۴ هفته‌ای جوردی آلبا خیر. بنابراین ستین باید این دست مشکلات را هم به خوبی مدیریت کند.


تاکتیک، آمادگی جسمانی و احتمالاً مهم‌تر از هر دو این‌ها، آمادگی ذهنی‌ است که اهمیت دارد. در فاجعه آنفلید به همان اندازه که اشتباه تاکتیکی نقش داشت، خستگی ذهنی بازیکنان نیز موثر بود. کاملاً واضح بود که بازیکنان با هدف پیروزی وارد میدان نشدند، آن‌ها از همان ابتدا طوری بازی می‌کردند که گویی ۳-۰ عقب هستند؛ درست برخلاف واقعیت. حتی بعضی از آن‌ها در بین دو نیمه روحیه خود را باخته بودند (همان‌طور که در مستند روز بازی نشان داده شد).

آنفیلد اوج فاجعه بود؛ هر اشتباهی که می‌شد انجام شود، در آن شب کذایی رخ داد. نتیجه اما اجتنباب ناپذیر بود. نمی‌شد آن را تغییر داد. ستین اگر می‌خواهد به موفقیت دست یابد، باید بر این مشکلات فائق آید و تیم را به پیروزی برساند.

بازی در سان پائولو فرصتی‌ است برای درست شروع کردن. فرصتی برای آغاز فاز دوم عملیات لیگ قهرمانان، آن هم با اعتماد به نفس. ناپولیِ جنارو گتوزو در فرم خوبی قرار دارد، آن‌ها اخیراً تمامی تیم‌های بزرگ ایتالیا را شکست داده‌اند. پیروزی خارج از خانه مقابل آن‌ها می‌تواند به بازیابی اعتماد به نفس از دست رفته تیم بیانجامد.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
Montazer_59
پاسخ به: چگونه می‌توان از تکرار فاجعه آنفلید جلوگیری کرد؟
ان شاءالله که موفق میشه


چهارشنبه، ۷ اسفند ۱۳۹۸ (۹:۳۹)
 
حجت
پاسخ به: چگونه می‌توان از تکرار فاجعه آنفلید جلوگیری کرد؟
تیم های بزرگ همیشه در فکر تحمیل روش بازی خود بر حریفند
نه اینکه متناسب با هر حریف در نوع تاکتیک تغییر ایجاد کنن
تا جایی که یادمه همیشه همین بود
بارسا بود که حریفاش باید از قبل برای روز مسابقه تاکتیک ویژه مقابله با بارسا پیدا می کردن نه برعکس
خوشحالم الان مربی داریم که به نظرم همین فکر رو داره


سه‌شنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۸ (۱۵:۵۷)
 
Aliiii.yekrangi
پاسخ به: چگونه می‌توان از تکرار فاجعه آنفلید جلوگیری کرد؟
به این مرد خوشبینم نمیدونم چرا


سه‌شنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۸ (۱۴:۳۸)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: چگونه می‌توان از تکرار فاجعه آنفلید جلوگیری کرد؟
به عنوان خدا ستین می تونه این کابوس رو به پایان برسونه و طلسم والورده رو بشکنه.


سه‌شنبه، ۶ اسفند ۱۳۹۸ (۱۴:۲۰)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۳۶۹ کاربر آنلاین است. (۱۰ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۳۶۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!