به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

119 سال افتخار، 119 سال، اف سی بارسلونا!بارسلونا
فرستنده امین سبحانی در تاريخ پنج‌شنبه، ۸ آذر ۱۳۹۷ (۲۳:۳۰) (۶۲۰ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
مرجع: سایت رسمی باشگاه
امین سبحانی / FCBarcelona.ir


گزارش تاریخی که توسط بنیان گذار باشگاه در رسانه‌های سوئیسی منتشر شده، حاکی از اولین بازی تاریخ باشگاه بارسلونا در دسامبر سال 1899 برابر مهاجران انگلیسی دارد. با ما همراه باشید تا در 119اُمین سالگرد تاسیس باشگاه، شما را با خود به گذشته ببریم و گزارش رسمی این رویداد بسیار مهم را از زبان موسس باشگاه نقل کنیم!


کانون هواداران بارسلونا در ایران

29 نوامبر، روزی است که برای باشگاه بارسلونا رنگ و بوی خاصی دارد. 119 سال پیش، هَنس گمپر – که در کاتالونیا با نام خوان گمپر شهرت دارد - قرار ملاقاتی را در سالن تربیت بدنی شهر بارسلونا ترتیب داد تا بنیان گذار یکی از بزرگترین باشگاه‌های دنیا، به نام اف سی بارسلونا شود.

گمپر، روز 22 نوامبر 1877 در یکی از شهرهای شمال شرقی زوریخ، به نام وینترتور پا به جهان گشود. او یک ورزشکار تمام و کمال بود و در رشته‌هایی همچون کشتی، گلف، دوچرخه سواری و چند رشته دیگر تخصص داشت. اما این فوتبال بود که عشق حقیقی هنس محسوب می‌شد. او در همان سال‌ها در ایجاد باشگاه اف سی زوریخ در کشور زادگاهش نقش به سزایی ایفا کرد و علاوه بر کار در لیون، به بازی راگبی مشغول بود تا اینکه سال 1898 برای کار در شرکت ساریا ترام راهی بارسلونا شد.

22 اکتبر 1899، گمپر یادداشت مشهور خود در مجله ورزشی لوس دپورتس را به چاپ رساند تا از آن طریق از خارجی‌ها و مردم محلیِ مشتاق، برای تشکیل یک باشگاه فوتبال در قلب ایالت کاتالونیا دعوت به همکاری کند. 9 روز بعد در تاریخ 8 دسامبر، اولین بازی باشگاه بارسلونا در مکانی به نام ولودروم واقع در محله بونانووا ایالت کاتالونیا مقابل انگلیسی‌های ساکن بارسلونا برگزار شد.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

گمپر که از نتیجه دادن تلاش‌های خود بسیار شادمان بود، یک نسخه دیگر از این دعوتنامه را هم برای مجله سوئیسی شوایزر اسپورتبلت که پیش از آن با آنها همکاری می‌کرد، فرستاد که این نوشته و یک نسخه کپی دیجیتال و ترجمه شده از آن توسط نگهبان موزه باشگاه اف سی زوریخ، سارو په په به مرکز اسناد و مدارک باشگاه بارسلونا تقدیم شد.

مقاله 13 دسامبر 1899 به چاپ رسید. گرچه گزارش این بازی که با پیروزی یک گُله نماینده انگلیس به پایان رسید، در بسیاری از روزنامه‌ها و منابع منعکس شده است، اما بد نیست گزارشی را از خود شخص بنیان گذار باشگاه، یعنی خوان گمپر در خصوص این واقعه و بازیکنان حاضر در مسابقه بخوانید.

گمپر ادعا می‌کند که بارسا فقط 9 بازیکن داشت و در اقدامی جالب و بی‌نظیر، با سیستم عجیب 2-3-3 بازی کردند. پس از پایان بازی هم انگلیسی‌ها به ورزشکار خوش قلب سوئیسی، وعده همکاری در باشگاه جدیدش را دادند. یک هفته بعد، این ملاقات شکل گرفت و انگلیسی‌های ساکن بارسلونا نیز به باشگاه ملحق شدند.

در ادامه، متن ترجمه شده کامل این گزارش را می‌خوانید:

اف سی بارسلونا در مقابل تیم انگلیسی

8 دسامبر، بونانووا و زمین ولودروم، جایی بود که در آن اولین بازی فوتبال بارسلونا برگزار شد.

پس از تنها یک جلسه تمرین، اف سی بارسلونا مقابل تیمی قرار گرفت که تماما از انگلیسی‌ها تشکیل شده بود و همان طور که از نتیجه مشخص است، پیروزی برابر این حریف اصلا آسان نبود.

ساعت 3، داور سوت آغاز بازی را به صدا درآورد و اف سی بارسلونا همان ابتدای بازی موقعیت بسیار خوبی را مقابل دروازه حریف تدارک دید؛ اما این برتری دوامی نداشت و پسران آلبیون شروع به حملات همه جانبه کردند، اما آنها هم نتوانستند مقابل دفاع یکپارچه بارسلونا که خوب طراحی شده بود کاری از پیش ببرند. یکی از مهره‌های بسیار خوب، اوروئلا بود. او که اصالتا اسپانیایی بود، سه سال در انگلیس توپ می‌زد و خیلی خوب از پس دفاع برمی آمد. دو مدافع دیگر ما، ویلد و کونزلی که از اف سی زوریخ بودند هم نقش خوبی ایفا کردند.

کانون هواداران بارسلونا در ایرانمراسم خاکسپاری پیکر خوان گمپر در سال 1930

باید ذکر کنیم که اف سی بارسلونا تنها 9 بازیکن داشت؛ به بیان دیگر، سه مهاجم در کنار پنج نفر دیگر بازی می‌کردند! پس از شروع بازی، هنس گمپر، حملات خطرناکی را روی دروازه حریف تدارک دید و چهار بار دفاع را جا گذاشت، اما موفق به گلزنی نشد. بازی تقریبا پایاپای دنبال می‌شد تا اینکه گل اول وارد دروازه ما شد. پس از آغاز مجدد، سرعت بازی به طور چشمگیری بالا رفت، اما نتیجه تغییری نکرد و تا پایان بازی، دروازبان حریف توپ‌ها را یکی پس از دیگری با خونسردی و مهارت، دفع می‌کرد.

به این ترتیب، اولین بازی اف سی بارسلونا برگزار شد؛ باشگاهی که توسط مردی از زوریخ بنیان نهاده شد و این کار از مطلوبیت بالایی برخوردار شد. پس از بازی، همه انگلیسی‌ها به باشگاه ملحق شدند و تیم جدید صاحب بازیکنان بسیار خوبی شد و مطمئن هستم در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت.
ارزش: ۱۰.۰۰ (۱ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
abouzarlionel
پاسخ به: 119 سال افتخار، 119 سال، اف سی بارسلونا!
فراتر از یک باشگاه


شنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۷ (۲:۵۴)
 
VeriaLEO
پاسخ به: 119 سال افتخار، 119 سال، اف سی بارسلونا!
خوان گمپر آسوده نخواب که والورده بیدار است!


جمعه، ۹ آذر ۱۳۹۷ (۲۱:۱۸)
 
Faryas
پاسخ به: 119 سال افتخار، 119 سال، اف سی بارسلونا!
درود فراوان بر گمپر عزیز
روحت شاد


جمعه، ۹ آذر ۱۳۹۷ (۱۹:۱۷)
 
Ali3030
پاسخ به: 119 سال افتخار، 119 سال، اف سی بارسلونا!
❤️


جمعه، ۹ آذر ۱۳۹۷ (۱۸:۲۲)
 
you.are.barcelona
پاسخ به: 119 سال افتخار، 119 سال، اف سی بارسلونا!
تولدت مبارک عشق من❤💙


جمعه، ۹ آذر ۱۳۹۷ (۱۵:۱۳)
 
bardiya30
پاسخ به: 119 سال افتخار، 119 سال، اف سی بارسلونا!
خوان گمپر رو خدا بیامرزد که این زیبایی رو برای ما فراهم کرد
تولد مبارک


جمعه، ۹ آذر ۱۳۹۷ (۱۲:۱۹)
 
XAVI-LEADER
پاسخ به: 119 سال افتخار، 119 سال، اف سی بارسلونا!
نور به قبرت بیاره خوان گمپر!


جمعه، ۹ آذر ۱۳۹۷ (۱۰:۰۵)
 
The.Hundredth.One
پاسخ به: 119 سال افتخار، 119 سال، اف سی بارسلونا!
119 سال پادشاهی در فوتبال ...


جمعه، ۹ آذر ۱۳۹۷ (۲:۱۲)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۹۸ کاربر آنلاین است. (۲۹ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۹۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!