به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

بازگشت بارسلونا به استفاده از نقش 9 کاذبآنالیز فنی
فرستنده فاطمه ایران پور در تاريخ جمعه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ (۱۶:۱۴) (۱,۲۲۷ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: totalbarca
مترجم: فاطمه ایران پور / FCBarcelona.ir

نقش «مهاجم مرکزی» این روزها بطور مداوم با عبارات «مهاجم» و نقش «9 کاذب» به سادگی در بحث‌ها و گفتگوها به کار می‌رود، بدون اینکه بیشتر افراد واقعا بدانند این کلمات چه معنایی دارند. در این مقاله با مفهوم دقیق این پست‌ها در زمین فوتبال آشنا خواهید شد.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

برای فهمیدن بهتر آنها، پست 9 کاذب باید به عنوان نقشی بیش از یک موقعیت ثابت در زمین مورد توجه قرار گیرد. تنها تعداد انگشت شماری از بازیکنان در جهان قادرند در این پست آنگونه که حقیقتا مدنظر است، به ایفای نقش بپردازند و دستورالعمل‌های ثابتی هم، برای انجام این کار وجود دارد. وین رونی تلاش کرد تا زیر نظر سر الکس فرگوسن از پس این نقش برآید، همچنین توتی در رم بخوبی آنرا انجام داد و حتی سسک فابرگاس این پست را در تیم اسپانیا در مسابقات یورو اجرا کرد.

اما این مسی است که این نقش را به بهترین نحو ممکن ایفا کرد و آنرا به سطح تازه‌ای ارتقا داد. پپ گواردیولا با تیم‌هایش فوتبال مدرن را دستخوش تغییر ساخت و استفاده از مسی در پست 9 کاذب در بارسلونای آن روزها، حرکت بسیار مهم و قابل توجهی، هم برای فوتبال جهان و هم برای خود بازیکن و مربی بود. اولین باری که مسی در این پست به ایفای نقش پرداخت، به برد فوق‌العاده 6-2 در برابر رئال مادید در ورزشگاه برنابئو منجر شد، نتیجه‌ای که از تماس دیروقت و ناگهانی پپ با مسی به دست آمد.

نحوه قرارگیری و حرکت نابغه آرژانتینی مشکلات بسیاری را برای مادریدی‌ها در طول بازی به وجود آورد، و یکی از مدافعان آنها در این دیدار، متزلدر، پس از این مسابقه به این موضوع اشاره کرد: «فابیو (کاناوارو) و من به هم دیگر نگاه می‌کردیم و از یکدیگر می‌پرسیدیم: "باید چه کاری انجام دهیم؟ باید او را تا خط هافبک تعقیب کنیم یا در عمق باقی بمانیم؟" هیچ ایده‌ای نداشتیم».


و این موضوع دقیقا یکی از اهداف 9 کاذب است، که موجب سردرگمی در بین بازیکنان خط دفاع تیم رقیب می‌شود و منجر به حرکت بازیکنان به خارج از پست مختص آنها می‌گردد. حالا با آگاهی از این جزئیات، می‌توانیم به چینش کنونی بارسلونا و نقش مسی زیرنظر ارنستو والورده بپردازیم.

یکی از اولویت‌های والورده از همان زمان ورود به بارسلونا، برداشتن محدودیت‌ها و مرزهایی بود که مانع حمایت تیم از لئو می‌شد و کاری که او انجام داد، سازماندهی مجدد تیم، حول محور لئو بود. در این فصل ما می‌توانیم دوباره شاهد چرخشی دوباره به پست 9 کاذب برای مسی باشیم، همراه با یک تیم سازمان یافته حول او و انجام پرسینگ شدید در طول بازی باشیم.

آلبا و سمدو همان طور که انتظار می‌رود، از دو جناح به تیم حریف از بالا فشار وارد می‌کنند (چرا که هر دوی آنها مدافعان کناری هجومی بسیار بااستعدادی هستند) و اینیستا و راکیتیچ هم به دلیل نوع ساختار تیم و حمایتی که در فضای عرض زمین از طرف مدافعان کناری دریافت می‌کنند، زیاد مجبور به حرکت در عرض نیستند.

نقش مسی در حالی که در پست 9 کاذب بازی می‌کند، باید شبیه همان چیزی باشد که متزلدر در بالا توصیف کرد. بدون ثابت بودن این پست در نوع چینش تیم (به دلیل حرکت سوارز به سمت چپ و حرکت کردن در فضای پشت مدافعان)، مدافعان آخر رقبا نمی‌دانند که آیا باید مسی را که به سمت خط هافبک حرکت می‌کند دنبال کنند (که این کار سبب خارج شدن آنها از پست خود می‌شود و فضاها و حفره‌های خالی را پشت یا همان سمت آنها باقی می‌گذارد) و یا در جای خود باقی بمانند و صبر کنند (این کار فضایی را به مسی می‌دهد که شما قرار نبوده به او بدهید).


این مسائل به 9 کاذب اجازه می‌دهد تا توپ را همان جایی که نیاز دارد، توزیع کند و شانس‌هایی را برای بازیکنان هم‌تیمی که پشت دفاع آماده هستند، و یا برای خود ایجاد کند. مسی استاد انجام این نوع بازی کردن است و تصویری بی‌همتا از ایفای وظایفش در این پست به همگان ارائه می‌دهد.

شما می‌توانید در ویدوئوهایی که در پایان این مقاله آورده شده، مشاهده کنید که چقدر بوسکتس و آلبا در این سیستم بیشتر شرکت دارند، مخصوصا با خود مسی، و همچنین می‌توانید نقش تازه راکیتیچ را در مقابل اسپانیول ببینید؛ چیزی که یادآور روزهای حضور او در پست شماره 10 در تیم سویاست. برای نخستین بار در سالهای اخیر، بارسلونا در حال بازی با ساختار فوق‌العاده‌ای است که مسی دوباره به عنوان سرپرست تیم، بیش از نزدیک بودن به بوسکتس برای کمک به خلق چیزی از هیچ از خط میانی زمین، در آن به ایفای نقش می‌پردازد.

این سازماندهی جدید نقش مسی باعث خرسندی تماشاگران پس از نقش فصل گذشته اوست، که برای ما تنها گواه هدر رفتن موقعیت‌های خوب بیشماری که توسط او خلق شده بود، بوسیله نیمار و سوارز بود. اکنون ما مسی را در پایان همه کات-بک‌های آلبا که جناح چپ زمین را بطور کامل تحت سلطه خود می‌گیرد و توپ‌ها را به پشت دروازه می‌رساند، مشاهده می‌کنیم. او با این روش در خطرناک‌ترین مکان ممکن در زمین قرار گرفته است.

و این جایی است که او لیاقت بازی در آن را دارد. این پستی است که او 73 گل ظالمانه در یک فصل و 91 گل در یک سال را در آن به ثمر رساند. و بازیکنی با توانایی او، که بهترین تمام تاریخ محسوب می‌شود، سزاوار آزاد بودن در زمین و متوقف و خنثی نشدن است. بیایید امیدوار باشیم که بتوانیم در ادامه فصل هم شاهد پیشرفت این نقش باشیم.


سه نقشه پاسی که در زیر می‌بینید (از تمام سه بازی ابتدایی لالیگا) که موقعیت مسی در هر دیدار را نشان می‌دهد و تقریبا جاهایی که والورده از او می‌خواهد بازی کند را، بطور واضح مشخص می‌کند. مخصوصا در نقشه بازی آلاوز (که به 4-3-3 شبیه است). با نگاه با دقت و آنالیز می‌توانیم مکان‌های قرارگیری مسی و ارتباط او با وینگرها و هافبک‌های تیم را ببینیم.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

کانون هواداران بارسلونا در ایران

کانون هواداران بارسلونا در ایران

در ادامه ویدئویی را مشاهده خواهید کرد که به شکلی عالی نقش 9 کاذب را توضیح می‌دهد.

ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
toraj
پاسخ به: بازگشت بارسلونا به استفاده از نقش 9 کاذب
هر روز بیش از پیش به سواد و دانش فنی و تاکتیکی والورده پی میبریم.


شنبه، ۱ مهر ۱۳۹۶ (۲:۱۴)
 
006007
پاسخ به: بازگشت بارسلونا به استفاده از نقش 9 کاذب



جمعه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ (۲۰:۴۷)
 
leoten
پاسخ به: بازگشت بارسلونا به استفاده از نقش 9 کاذب
قابل توجه کسانی که از والورده ایراد میگیرن.تاکتیکی که باعث بازگشت به اوج آلبا،راکیتیچ،اینیستا و البته پائولینیو شده.البته درسته سوارز نقش گمراه کننده رو برای آزادی بیشتر مسی داره،ولی به نوعی داره کم کم محو میشه و این خوب نیست.


جمعه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ (۱۶:۵۱)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: بازگشت بارسلونا به استفاده از نقش 9 کاذب
مسی در این پست خوبه. اما این چیز عجیبی نیست. مسی در همه پستا خوبه. مسی رو اگر دروازبانم بذاریم بازم آقای گل میشه. این مهر تاییدی به درست بودن تاکتیک نیست.

اتفاقا اینکه همه چیزو بر محوریت مسی بنا کنی، نشونه تاکتیک بلد نبودن مربیه. کما اینکه بقیه بخشهای تیم به جز مسی خیلی تو پاسکاری مشکل دارن. این بیشتر شبیه مدل مربیای وطنیه که بازیکنا رو می فرستن تو زمین خودشون بازی کنن.

به علاوه این سیستم نیاز به دو بال خوب داره که ما نداریم و سوارز هم عملا از جریان بازی خارج میشه.

و بزرگترین ریسکش هم اینه که اگر زمانی مسی مصدوم شه، کلا ما هیچ پلنی نداریم و خدا می دونه چی میشه.

من به شخصه بازی کردن مسی تو این پست رو دوست دارم، اما ساختن تیم بر پایه مسی رو نه. این ضعف تاکتیکی بزرگ والورده س که وضعیت تیم رو بسیار ریسکی و شکننده می کنه، به خصوص در مقاطع سخت و جلوی مربیایی با تفکرات کثیف مثل مورینیو.


جمعه، ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ (۱۶:۱۷)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۶۸ کاربر آنلاین است. (۱۲ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۶۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!