به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!آنالیز فنی
فرستنده سید سجاد زرگرنتاج در تاريخ یکشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ (۱۸:۲۵) (۱,۵۵۱ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: ESPN
مترجم: سید سجاد زرگرنتاج / FCBarcelona.ir


نیمار با شکستن رکورد تاریخ نقل و انتقالات فوتبال، نیوکمپ را ترک کرد و به پاریس سنت ژرمن پیوست. حال دوران شایعات حضور یا عدم حضور نیمار گذشته است، و بارسا، همانطور که ارنستو والورده اظهار داشته، باید نیمار را به فراموشی بسپارد و حرکت رو به جلوی خود را ادامه دهد. اما آن‌ها بهتر است که از گذشته نه چندان دور خود درس بگیرند...


کانون هواداران بارسلونا در ایران

اگر احیاناً جوزپ ماریا بارتمئو در حال حاضر نمی‌داند که دقیقاً باید چه کند، شاید وقتش رسیده که یک قدمی بزند. از ادارات باشگاه بیرون برود، از دروازه آهنی عبور کند و به سمت راست برود، ورزشگاه را دور بزند، از کنار قسمت شمالی عبور کند و همین‌طور از کنار لاماسیا، مدرسه‌ای که پر است از جوانان، نوجوانان و کودکانی که رؤیای حضور در تیم نخست بارسا را در سر می‌پرورند، که روزی خانه مرادشان بود و امروز از این احساس خالی‌ست. از بیمارستان مامایی عبور کند و به سمت راست برود، کمی که جلوتر برود به یک ساختمان کوچک می‌رسد. در طبقه اول، جایی که تصاویر زیادی از سال‌های گذشته بارسا خواهد یافت، دفتر کار خوان گاسپارت را خواهد دید.

بارتمئو نیمار را به پی‌اس‌جی باخت و حالا باید راهی برای فرار از این شکست پیدا کند، راهی که به نحوی این مسئله را جبران نماید. اگر مؤدبانه سؤالش را مطرح کند، گاسپارت حتماً پاسخی برایش خواهد داشت و به او خواهد گفت که چه کند. مهم‌تر، البته، به او خواهد گفت که چه کار نکند: «محض رضای خدا، کاری که من کردم را نکن!».

در واقع، یک ایده در این مورد وجود دارد: اصلاً هیچ کاری نکن. نه حالا، حداقل. نه بلافاصله. توقف کن، نگاه کن، گوش کن. فکر کن. صبر کن!


آخرین باری که بارسا خود را در چنین موقعیتی دید - یکی از بهترین بازیکنان از تیم جدا شد، مبلغ بند جدایی‌اش پرداخت شد و توان اینکه جلویش گرفته شود وجود نداشت، یک حفره بزرگ در تیم به وجود آمد و مبلغ بسیار زیادی پول دریافت شد - گاسپارت رئیس باشگاه بود. او زمانی به مدیریت رسید که مانورهای زیادی در حال اجرا بود، مانورهایی که در نهایت به لوییز فیگو ختم شد؛ کسی که از سرنوشتش راضی نبود و به رئال مادرید پیوست. سال 2001 بود و ششصد کیلومتر آن طرف‌تر، در سانتیاگو برنابئو، فلورنتینو پرز نیز به تازگی به ریاست رسیده بود، آن هم با یک وعده «غیر ممکن»: خرید بهترین بازیکن بارسا.

در نهایت، رئال مادرید ده میلیارد پزتا (واحد پول اسپانیا) برای فیگو پرداخت کرد. این انتقال بیش از 50 میلیون یورو برای رئال مادرید خرج داشت، و در آن زمان رکورد نقل و انتقالات را به شدت شکست. گاسپارت تلاش کرد که جلوی این اتفاق را بگیرد، اما در نهایت، او باید اذعان به شکست می‌کرد. مشکل این بود که گاسپارت - یک انسان احساساتی، لجباز، مغرور، و بر اساس اعتراف خودش، یک رئیس خیلی بد - هیچگاه اذعان به شکست نکرد. او نمی‌توانست برای جبران این شکست صبر کند و می‌خواست که سریعاً این کار را انجام دهد. او به حدی شوکه شده بود که توانایی‌اش برای تفکر منطقی را تقریباً از دست داد، و همه چیز را بدتر کرد.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

گاسپارت اذعان می‌کند: «فیگو ما را نابود کرد». احتمالاً به این خاطر که خود او، در حالی که نمی‌خواست باور کند دارد اتفاق می‌افتد، اجازه این نابودی را صادر کرد.

گاسپارت توضیح می‌دهد: «دو اتفاق مهم رخ می‌دهد. اول، روزی که به ریاست می‌رسید، فیگو به شما می‌گوید که می‌خواهد به مادرید بپیوندد. بهترین بازیکن تیم‌تان: رفته. دوم، آن‌ها به شما کلی پول می‌دهند. خیلی زیاد. و به جای این‌که چیزی را بگویم که باید می‌گفتم - «آقایان، این فصل هر اتفاقی که بیفتد، بگذارید بیفتد» - سعی کردم که راه نجاتی برای این موقعیت پیدا کنم. پس پولم را برداشتم، به خیابان رفتم تا بازیکن بخرم. این کار یک فاجعه بود: همه می‌دانند که تازه فیگو را از دست داده‌ای، می‌دانند که چقدر پول داری، می‌دانند که مجبوری بازیکن بخری».


و او دقیقاً همین کار را کرد. بدون هیچ کنترلی. گاسپارت پولش را تا آخرین سنت خرج کرد، و حتی بیشتر. مارک اورماس، 39.6 میلیون یورو، جرارد لوپز، 21.6 میلیون یورو، آلفونسو پرز، 15 میلیون یورو، امانوئل پتی، 9 میلیون یورو. آن‌ها، روی کاغذ، بازیکنان بسیار خوبی بودند، اما قیمت همه‌شان کاذب بود - به محض اینکه فیگو بارسا را ترک کرد، بازار تکان خورد. و هیچ یک از این بازیکنان هم واقعاً موفق نبودند.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

بارسلونا سقوط کرد و آن‌ها حتی کلافه‌تر شدند. خریدهایی که فصل بعد انجام دادند در واقع حتی بدتر بود - خاویر ساویولا (30 میلیون)، جیووانی (20.6 میلیون)، فیلیپ کریستنوال (16.8 میلیون)، فابیو روچمباک (14.6 میلیون)، و فرانچسکو کوکو (2.4 میلیون) - اما این کلافگی اولیه بود که همه چیز را شروع کرد، مارپیچ رو به پایینی که بحران را با خود به تیم آورد و در نهایت منجر به سقوط کاتالونیا شد.

یک درس برای بارسلونا در این قضیه وجود دارد. برای هواداران، علاوه بر این، یک ترس هم وجود دارد. بیشترین حرفی که در هفته اخیر در همه جا شنیده می‌شد، در مورد این بود که نیمار یک بازیکن فوق‌العاده است، اما 222 میلیون یورو می‌تواند برای بارسا مفیدتر باشد. اما این مفید بودن به این بستگی دارد که، خب، بتوانند از آن استفاده کنند. و سختی مسئله در همین‌جاست.

نکته تنها این نیست که جدایی نیمار تصویری از یک باشگاه که در موضع ضعف قرار گرفته و یک هیئت مدیره که نتوانست از این اتفاق مهم جلوگیری کند به دست می‌دهد (بله، این مبلغ رکورد قبلی نقل و انتقالات را دو برابر کرد، اما 222 میلیون یورو مبلغ کمی برای بند جدایی نیمار است و با بند جدایی 500 میلیون یورویی بیل قابل مقایسه نیست)، بلکه شک و موقعیتی است که در گام بعدی به وجود می‌آید.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

این موقعیت نگران‌کننده است: بحث‌ها بر سر تیم‌های پایه و بارسایی که دارد به مذهبش پشت می‌کند؛ آمدن آردا توران و آندره گومز به بارسا؛ نیامدن مارکو وراتی، یا هکتور بیرین؛ بیانیه لیورپول که کوتینیو برای فروش نیست، طوری که انگار او واقعاً نیمار است؛ رفتن دنی آلوز؛ دنی سبایوس، تونی کروس، مارکو آسنسیو و بازیکنان دیگری که به رئال مادرید می‌روند؛ آسیبی که انتقال نیمار وارد کرده و در زندان بودن رئیسی که او را به نیوکمپ آورد؛ نگرانی فزاینده‌ای که در کاتالونیا وجود دارد که این مادرید است که کنترل بازار را در اختیار گرفته است.

عجیب نیست که بسیاری معتقد نیستند که این بارسلونا بتواند 222 میلیون یورو را به درستی خرج کند. از دست دادن نیمار تنها آغاز است؛ از دست دادن فرصتی که نیمار برای شما فراهم آورده، شک و شبهات را عمیق‌تر می‌کند.


بارسلونا در ابتدای تابستان، خود به دنبال این بود که خط هافبکش را تقویت کند – آن‌ها امیدوار بودند که از پی‌اس‌جی بازیکن بگیرند، نه این‌که به آن‌ها بازیکن بدهند – و حالا آن‌ها باید به دنبال یک مهاجم هم باشند. حالا آن‌ها باید جایگزینی برای نیمار بیابند. مشکل این است که احتمالاً جانشینی برای نیمار وجود ندارد. و با این‌که 222 میلیون یورو پول بسیار زیادی‌ست، ارزشی که پیش از این داشت را ندارد. مردم می‌گویند: «اوه، می‌شود با این پول چهار بازیکن خرید». اما می‌شود؟ واقعاً می‌شود؟ و آن بازیکنان تا چه اندازه بازیکنان خوبی خواهند بود؟ بازار نقل و انتقالات با شدت بالایی در حال حرکت بود، حالا با این انتقال حتی بیشتر از قبل حرکت می‌کند. خصوصاً برای بارسلونا.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

جرارد پیکه پیش از رسمی شدن جدایی نیمار، گفته بود: «باید بجنگیم تا نیمار را در تیم نگه داریم. هیچ کسی در بازار وجود ندارد که مانند او باشد». حق با اوست: هیچ بازیکنی وجود ندارد که واقعاً شبیه به او باشد، اما حالا احتمالاً قیمت‌هایی خواهند بود درست مانند قیمت او، و برای بازیکنانی که به اندازه او خوب نیستند. مسئله بر سر نیمار تنها این بود که او خوب است، که قرار است آینده باشد، کسی که می‌خواهد سکان فرماندهی بارسا را از مسی بگیرد، صاحب بعدی توپ طلای دنیا. حالا او مربوط به گذشته است. آن‌ها باید اطمینان حاصل کنند که او یک پایان نیست، بلکه یک آغاز تازه است. باید فراتر از «حالا» به قضیه نگاه کنند. اما این اصلاً آسان نیست.


این می‌تواند یک موقعیت برای بارسا باشد، بله، مطمئناً، و احتمالاً یک موقعیت بسیار خوب. اما یک اجبار هم هست. و وقتی شما مجبور به خرید هستید، همان‌طور که تجربه گاسپارت نشان می‌دهد، به احتمال فراوان خرید خوبی نخواهید داشت. با کلی پول در جیب‌تان به خیابان بروید تا خرید کنید، وقتی همه می‌دانند که کلی پول در جیب دارید، و به احتمال فراوان سرتان کلاه خواهد رفت. تزریق مقدار بسیار زیادی پول لزوماً به معنای بهبود نیست؛ عجله کمک چندانی به شما نمی‌کند. جدایی کریستیانو رونالدو از منچستر در تابستان 2009 باعث شد تا باشگاه آنتونیو والنسیا، مایکل اوون، گابریل اوبرتان و بیرام دیوف را بخرد. شما ترجیح می‌دهید کدام را داشته باشید، رونالدو یا جانشینانش را؟

دادن فرناندو تورس و گرفتن اندی کرول، کسی هست؟ (باشد، باشد، قبول، منصفانه نیست. همان تابستان لوییز سوارز نیز به لیورپول آمد).

فشار بسیار زیاد است و بازار به راحتی تغییر می‌کند. هواداران یک راه حل می‌خواهند. نام‌های بزرگی در سرتیتر روزنامه‌ها می‌آیند. سوپر استارها باید خریداری شوند، آن هم به سرعت. یک نفر را بیاورید، سریع! این قابل درک است و حتی ممکن است جواب هم بدهد، اما آیا کار درستی‌ست؟

بارسلونا با جدایی نیمار غافلگیر شد؛ چیزی نبود که برایش نقشه‌ای داشته باشند. حالا باید واکنش نشان دهند، اما از راه درست. یک احساس وجود دارد که باید از آن پرهیز کنند: آن کشش، آن نیاز برای انجام کاری، هر کاری. حتی این ایده هم وجود دارد که بهتر است هیچ‌کاری انجام ندهند. حداقل برای شروع. با احساسی که می‌گوید از دنیا انتقام بگیر مقابله کنند. این همان دام گاسپارت است.


گاسپارت می‌گوید: «نمی‌توانی کاری که من کردم را بکنی. اصلاً نمی‌توانی. [اگر این کار را بکنی] باختی!».
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
Lucho.The.Great
پاسخ به: بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!
نقل قول
Mehrha نوشته:

یه زمانی بارسا برای آلمان ها الگو شد ، آلمان ها شروع به جوان گرایی کردند ، و حالا نه تنها یکی از قوی ترین تیم های ملی دنیا رادارند بلکه اینقد جوان با استعداد دارن که مثل امسال همزمان در دو جبهه میجنگند و قهرمان میشن ، فقط با چی؟ با جوان گرایی ، جوان گرایی که از بارسا یاد گرفتن ، گواردیولا زمانی به بوسکتس پر اشتباه بازی میداد که یکی از بهترین هافبک های دنیا یحیی توره رو در اختیار داشت طوری که اینقد بهش بازی نرسید که رفت من سیتی ، اما بوکتس بهتر و بهتر شد حتی بهتر از توره و شد بهترین هافبک دفاعی دنیا ، چرا فک میکنید دیگه مثل نیماری وجود نداره؟با اعتماد به دلوفو و تیو و پدرو و جیووانی دوس سانتوس بهتر از نیمار هم ساخته میشد ، الان بارتومئو فقط یه کار باید بکنه ، اون پول رو خرج توسعه لاماسیا کنه، زیربنای بارسا لاماسیاست، شاید زمان بر باشه شاید طاقت و حوصله زیادی بخواد اما جواب میده ، همون طور که بارسای رویایی گواردیولا ساخته شد.

قطعا همین طوره. اما برای رشد دادن لاماسیا ترکیبی مثل لاپورتا و ریکارد لازمه.


دوشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ (۱۲:۴۲)
 
Mehrha
پاسخ به: بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!
یه زمانی بارسا برای آلمان ها الگو شد ، آلمان ها شروع به جوان گرایی کردند ، و حالا نه تنها یکی از قوی ترین تیم های ملی دنیا رادارند بلکه اینقد جوان با استعداد دارن که مثل امسال همزمان در دو جبهه میجنگند و قهرمان میشن ، فقط با چی؟ با جوان گرایی ، جوان گرایی که از بارسا یاد گرفتن ، گواردیولا زمانی به بوسکتس پر اشتباه بازی میداد که یکی از بهترین هافبک های دنیا یحیی توره رو در اختیار داشت طوری که اینقد بهش بازی نرسید که رفت من سیتی ، اما بوکتس بهتر و بهتر شد حتی بهتر از توره و شد بهترین هافبک دفاعی دنیا ، چرا فک میکنید دیگه مثل نیماری وجود نداره؟با اعتماد به دلوفو و تیو و پدرو و جیووانی دوس سانتوس بهتر از نیمار هم ساخته میشد ، الان بارتومئو فقط یه کار باید بکنه ، اون پول رو خرج توسعه لاماسیا کنه، زیربنای بارسا لاماسیاست، شاید زمان بر باشه شاید طاقت و حوصله زیادی بخواد اما جواب میده ، همون طور که بارسای رویایی گواردیولا ساخته شد.


دوشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ (۱۰:۳۹)
 
toraj
پاسخ به: بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!
مدیرا باید بر اساس نیاز تیم خرید بازیکنان رو انجام بدن. ما قبل از جداشدن نیمار به یه هافبک طراح و یه هافبک دفاعی (برای ذخیره بوسکتس) احتیاج داشتیم ولی الان باید علاوه بر این موارد، جایگزین نیمارو هم پیدا کنیم. مسئله زیاد بغرنجی نیست. به نظر بنده کوتینیو علاوه بر اینکه میتونه نقش یه هافبک طراحو ایفا بکنه میتونه به عنوان وینگر چپ جای نیمارو هم پر کنه. برای پست هافبک طراح و دفاعی هم میشه بازیکنان قابل دسترسی مثل اریکسن و میشل سری رو جذب کرد. ولی متاسفانه کادری که مسئول خرید بازیکن برای بارسا هستن، بیشتر دنبال خودنمایی و سرو صدا و البته یه جورایی بلاتکلیف هستن. مثلا خرید دیبالا چه ربطی به پر کردن جای خالیه نیمار داره؟!! اصلا پست و سبک بازی این دوتا زمین تا آسمون با هم فرق داره.


دوشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ (۳:۵۰)
 
shakib10
پاسخ به: بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!
تاریخ رو بخونه بارتومیوووووووو خرم باشه میفهمه نباید تکرار کنه اشتباه قبل رو


دوشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ (۰:۱۷)
 
iman_khatar
پاسخ به: بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!
ای وجدانن هافبک رو تقویت کنن با مسی و سوارز و همین دلوفئو له میکنیم همه رو مگه ما چندسال به یه خط هافبک خوب و مسی نترکوندیم همه رو؟فقط کافیه ۲ تا هافبک باشن پشت مسی تا درست پاس بدن سوارزم که هست والا این یک فصل رو هم اینجوری سر میکنیم جهنم دیگه


یکشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ (۲۳:۰۵)
 
soroushmessi
پاسخ به: بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!
به نظرم تیممون خوبه اون پول برا لاماسیا خرج شه عالیه
با بودجه ای هم که از قبل داشتیم کوتینیو رو میگیریم


یکشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ (۲۱:۲۵)
 
leoten
پاسخ به: بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!
الان همه تیمها واسه بازیکناشون ،پولی در حد قیمت نیمار میخوان،چه به رئال بازیکن بفروشن چه به ما یا هر تیم دیگه.ربطی به این نداره ما پول زیادی گیرمون اومده.ضمنا ما بازی برگشت با رئال بدون خائن اونا رو بردیم.پس راحت میتونیم،اگه مربی،مربی باشه.نباید برای خرید یک ستاره تیمو از هم بپاشیم و خیلی از بازیکنان،که با تیم مچ شدن رو راحت بدیم بره.


یکشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ (۲۰:۴۱)
 
006007
پاسخ به: بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!
اگه کاری نکنند فصل بعد مسی از تیم خواهد رفت. باید کاری کرد


یکشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ (۲۰:۰۲)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!
در یه دنیای بهتر و با یه تیم مدیریتی کاربلد - نه این تیم موجود - می شد با این پول خیلی کارای بزرگی کرد و به خصوص لاماسیا رو بازسازی کرد.

اما تو دنیایی هستیم که هم مدیرها احمقن و هم اکثر هوادارها. وقتی 90 درصد هوادارای تیمت با یه برد هورا می کشن و با اولین باخت به همه فحش میدن، ناخواسته مجبور میشی راه گاسپارت رو بری و پول رو خرج کنی و اسم بخری.

اما لاقل حالا که مجبوری، درست ترین گزینه رو به بهترین شیوه بخر! چیزی که سخت بشه از بارتمئو انتظار داشت...


یکشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ (۱۹:۵۱)
 
006007
پاسخ به: بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!
خدایی این حروم زاده تیم رو درشرایط بدی ولی کرد. وهمه خسته و سرگردان از این اوضاع. امیدوارم چوبشو بخوره


یکشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ (۱۹:۲۱)
 
soroushmessi
پاسخ به: بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!
نقل قول
Heavenly.Girl نوشته:

واقعا، پوله حروم نشه بهتره.
خیلی خوب بود!

موافقم به نظرم آلکاسر و دلوفئو جاشو پر میکنن


یکشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ (۱۸:۴۸)
 
Heavenly.Girl
پاسخ به: بهترین حرکت بارسا پس از جدایی نیمار، این است که کاری نکند!
واقعا، پوله حروم نشه بهتره.
خیلی خوب بود!


یکشنبه، ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ (۱۸:۴۳)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۲۱۲ کاربر آنلاین است. (۱۶ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۲۱۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!