به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

روایت والتر وایلد؛ اولین رئیس تاریخ باشگاه بارسلونا اسطوره‌ها
فرستنده رضا خانجانی در تاريخ پنج‌شنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۶ (۲۱:۵۸) (۷۰۱ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: سایت رسمی باشگاه
مترجم: رضا خانجانی / FCBarcelona.ir


سال 1899 بود که یک گروه مهاجر که عمدتا سوئیسی و آلمانی بودند، برای بازی در زمینی در منطقه سن گرواسی بارسلونا دور هم جمع شدند. آن‌ها چیزی جز تعدادی ژاکت که به عنوان تیر دروازه استفاده می‌کردند، نداشتند، اما در بین آن‌ها دو بازیکن نقشه‌های بزرگ تری در سر می‌پروراندند. در این مقاله، با گوستاوو والتر وایلد، یکی از موسسین باشگاه بارسلونا بیشتر آشنا شوید!


کانون هواداران بارسلونا در ایران

یکی از آن‌ها هانس گامپر بود که نیازی به معرفی ندارد. همه طرفداران بارسا می‌دانند که چگونه این مهاجم 21 ساله با بازی‌های درخشانش، خودش را به عنوان قهرمان فوتبال سوئیس معرفی کرد. او یک تیم را کنار هم جمع کرد و آن را بارسلونا نامید. او اولین کاپیتان تاریخ باشگاه بود و 31 گل در 6 بازی نخست به ثمر رساند. وی بعدها 5 بار به طور مجزا ریاست باشگاه را در دست گرفت و حتی کمپ تمرینی سیوتات اسپورتیووا خوان گمپر و جام خوان گمپر نیز امروزه افتخار خاطره او را یدک می‌کشند.

وایلد خانه به دوش

اما گمپر در این ماموریت تنها نبود. همکار و دوست صمیمی او، کسی که باشگاه بارسلونا را در نوامبر 1899 تاسیس کرد، امروزه به ندرت از او یاد می‌کنند. تا همین اواخر تصور می‌شد که والتر وایلد، انگلیسی بوده است؛ با وجود این که نشریه‌های معاصر مشخصا بیان کرده بودند که او نیز مانند گامپر اهل سوئیس بود.

وایلد نیز همانند همه اعضای اولیه باشگاه بارسلونا، یک بازیکن و چیزی فراتر از یک مدافع شایسته بود. در حالی که گمپر درون زمین تیم را رهبری می‌کرد، وایلد مسئولیت امور اداری را بر عهده داشت و اولین جلسات باشگاه را در خانه خودش برگزار کرد.


در حالی که گمپر حدود یک ربع قرن در باشگاه حضور داشت، وایلد متوجه شد که بیش از این نمی‌تواند برای باشگاه فوتبال وقت صرف کند. او اغلب اوقات خارج از کشور مشغول تجارت بود و در آوریل 1901، پس از 513 روز حضور بر منصب ریاست، شهر را با خوشی ترک کرد.

از بولیوی تا اسکاتلند

گوستاوو والتر وایلد در سال 1872 در منطقه هاتینگن شهر زوریخ متولد شد؛ همان شهری که گمپر مدتی در آن زندگی کرده بود. او پسر یک تاجر ابریشم بود و در سال 1898 به بارسلونا سفر کرد؛ جایی که به عنوان یک مهندس، بازرگان و مربی مشهور یک باشگاه ورزشی شناخته شد.

او پس از ترک بارسلونا، پیش از بازگشت دوباره به اروپا، 6 سال را در بولیوی سپری کرد و پس از آن با همراه خواهر بزرگش به اسکاتلند رفت و در صعنت جوت (نوعی نخ) فعالیت کرد. وایلد در سال 1929 موفق به کسب ملیت بریتانیایی شد و در سال 1935، در حالی که 64 سال سن داشت، با یک زن مقیم انگلیس به نام اثل موریل بارو ازدواج کرد.

عشق او به ورزش هیچ وقت کمرنگ نشد اما این بار در ورزش‌های آبی شانس خودش را امتحان کرد. شاهکارهای او در ورزش شنا اغلب توجه روزنامه‌های محلی را به خود جلب می‌کرد؛ به طوری که در سن 60 سالگی با شیرجه‌های تماشایی خود توجه جمعیت تماشاچی را متحیر می‌ساخت. او وقت زیادی را نیز صرف آموزش داوطلبانه شنا به کودکان کرد.

امروزه یاد و خاطره او، در کنار سایر کسانی که در تاسیس باشگاه بارسلونا با خوان گمپر همراه بودند، همچنان در خاطرها مانده است و با هر قهرمانی که تیم بدست می‌آورد و هر شادی که به میلیون‌ها هوادار در سرتاسر جهان هدیه می‌شود، مجددا نام آنها به زبان می‌آید، چرا که میراثی از خود بر جای گذاشتند که تا صدها سال پس از خودشان، باقی خواهد ماند و خواهد درخشید. روحش شاد!
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
hemad
پاسخ به: روایت والتر وایلد؛ اولین رئیس تاریخ باشگاه بارسلونا
من یه لحظه نمیدونم چرا به چشمم خورد والتر وایت
همون بهتر که زنده نیستین ببینید میراث باشگاه دست کیا افتاده...


جمعه، ۲۳ تیر ۱۳۹۶ (۱:۴۲)
 
fatipbarca
پاسخ به: روایت والتر وایلد؛ اولین رئیس تاریخ باشگاه بارسلونا
خوب بود، نمیشناختمش اصلا. افرین به کسایی که تو اون اوایل قرن 19 اینقدر باشگاه تاسیس کردن.


پنج‌شنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۶ (۲۳:۳۶)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: روایت والتر وایلد؛ اولین رئیس تاریخ باشگاه بارسلونا
چقدر خوبه آدم بتونه از خودش ميراث چند صد ساله به جا بذاره. روح همشون شاد.


پنج‌شنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۶ (۲۳:۱۹)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۹۹ کاربر آنلاین است. (۲۲ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۹۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!