به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

از تغییرات تاکتیکی تا تمرکز بر روی کنترل بیش‌تر؛ چه تغییراتی در مسی 30 ساله رخ خواهد داد؟آنالیز فنی
فرستنده محمدصدرا نژادی در تاريخ سه‌شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۶ (۱۶:۴۱) (۱,۱۵۵ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: squawka
مترجم: محمدصدرا نژادی / FCBarcelona.ir


لیونل مسی، بهترین بازیکن تاریخ، 30 ساله شد! بعد از سپری کردن بیش از یک دهه پر افتخار، اکنون مسی وارد دهه سوم زندگی خود شده است. در این مقاله بررسی می‌کنیم که با ورود به 30 سالگی چه تغییراتی در نحوه فوتبال بازی کردن او اتفاق خواهد افتاد.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

تولد 30 سالگی برای فوتبالیست‌ها، معمولا آغاز دوران کاهش توانایی فیزیکی و بدنی ست. آن‌ها دیگر نمی‌توانند حرکات خارق العاده‌ای را با توپ انجام دهند که قبل از 30 سالگی با آن شناخته می‌شدند. بازیکنان باید با این پیری در فوتبال مقابله کنند، هر چند که خیلی از آن‌ها این قضیه را مدیریت نمی‌کنند.

خیلی از بازیکنان به مرور توانایی بدنی خود را از دست می‌دهند و مجبور می‌شوند از فوتبال کناره‌گیری کنند. اما بازیکنان باهوش، با افزایش سن خود مبارزه می‌کنند و با تمرکز بر روی نکاتی کلیدی، دوران بازی خود را طولانی‌تر می‌کنند.

حتی استثنایی مانند مسی هم، چند فصلی ست که پست بازی خود را تغییر داده و اکنون با ورود به دهه سوم زندگی‌اش، می‌تواند با همین شیوه‌ای که در پیش گرفته سال‌های بیش تری فوتبال بازی کند.

اما به طور دقیق چه انتظاری باید از مسی 30 ساله داشته باشیم؟


تغییرات تاکتیکی

واضح‌ترین تغییری که در مسی شاهد خواهید بود، محل بازی او در داخل زمین است. هنگامی که او 20 ساله بود در بال راست زمین، با سرعت بیشتری بازی می‌کرد و حالا که وارد 30 سالگی شده باید به توانایی‌هایی از خودش تکیه کند که هنوز وجود دارند.

پس با تغییرات سنی او باید انتظار داشته باشیم که مسی تبدیل به یک هافبک شود. این اتفاق کم وبیش در طول چند فصل اخیر افتاده و اکثر کارشناسان عقیده دارند که چنین کاری برای پر کردن حفره‌های داخل هافبک بارسلونا لازم بوده است. اما اکنون، هم به دلیل شرایط بارسلونا و هم به خاطر طبیعت بازیکنی که مدت‌ها به عنوان یک شماره 10 بازی کرده، مسی مجبور است بیش‌تر به خط هافبک متمایل شود.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

آیا مسی به یک هافبک مرکزی کامل تبدیل خواهد شد؟ از آن جایی که توانایی‌های یک هافبک مرکزی در طول سال‌ها تمرین به دست می‌آید، بسیار بعید که چنین اتفاقی بیفتد. اما ایفای نقش به عنوان هافبک هجومی در سیستم 4-2-3-1؟ چرا که نه!


با این حال مسی می‌تواند تا زمانی که هافبک‌های بارسا به خوبی توانایی دفاع کردن را داشته باشند، در سیستم 4-3-3 هم بازی کند (این اتفاق توضیح می‌دهد که چرا بارسلونا سخت به دنبال خرید مارکو وراتی است).

پس مسی به یک هافبک تبدیل خواهد شد، اما این به طور دقیق چه معنایی خواهد داد؟


کانون هواداران بارسلونا در ایران

دریبل کم‌تر، ایجاد خطر بیش‌تر

یکی از ویژگی‌های ویرانگر مسی، توانایی دریبل زنی اوست. او به راحتی بازیکنان را جا می‌گذارد و دروازه حریف را تهدید می‌کند. شما نمی‌توانید مدافعی در لالیگا پیدا کنید که مسی او را دریبل نکرده باشد. این اسلحه کلیدی او در تمامی دقایق بازی است.
اما حالا که او به خط هافبک خواهد آمد، بسیار بسیار کم‌تر دریبل خواهد زد.

ظهور نیمار به این تغییر در ترکیب تیم کمک خواهد کرد. در اولین فصل حضور این بازیکن برزیلی در بارسلونا، مسی آمار میانگین 5.15 موفقیت در نبرد تن به تن در هر 90 دقیقه از خود به جای گذاشت. این عدد به مرور کم‌تر و کمتر شد تا این که در فصل پیش به 3.78 رسید.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

با هافبک شدن مسی باید انتظار داشته باشیم که کمیت دریبل‌های او کمتر شود؛ البته که قطعا تغییری در کیفیت آن‌ها شاهد نخواهیم بود و مسی در زمان مناسب، از این توانایی خود استفاده خواهد کرد. به طور خلاصه مسی همان کاری را خواهد کرد که اکنون اینیستا انجام می‌دهد فقط در مواقع لزوم با دریبل‌های خود موقعیت خطرناک ایجاد می‌کند.

زدن گل‌های کم تر؟ شاید!

بر روی کاغذ، آمدن مسی به خط هافبک تعداد گل‌های او را در هر فصل کم‌تر خواهد کرد. چون در سیستم 4-2-3-1 سه بازیکن در کنار و جلوی او خواهند بود و فرصت گلزنی کمتری نصیب او خواهد شد (به ویژه با آمدن احتمالی عثمان دمبله به بارسا).

اما از طرف دیگر ممکن است چنین اتفاقی نیافتد. از لحاظ تئوری ایفای نقش مسی به عنوان هافبک/فوروارد در فصل پیش باید آمار گلزنی او را کمتر می‌کرد؛ اما زدن 54 گل در 52 بازی، یک آمار فوق‌العاده از او به جای گذاشت.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

تغییر اساسی که که در گلزنی‌های او به وجود خواهد آمد، تغییر در نوع گل‌های اوست. گل ابتدایی او در مقابل آلاوز در فینال کوپا دل ری و زدن گل برتری بارسا در الکلاسیکوی برنابئو و بودن در زمان درست در مکان مناسب که نشان از نبوغ او دارند را در ادامه نیز شاهد خواهیم بود.

پاس و کنترل بیش‌تر

با یک خط عقب آمدن مسی در زمین بازی، کنترل توپ، بیشترین کاری خواهد بود که او در پست جدیدش انجام خواهد داد.
برای بازیکنی که پر تحرک‌ترین فوتبالیست دنیا در دهه اخیر بوده است، تبدیل شدن به بهترین هافبک، کاری غیر ممکن خواهد بود اما نباید فراموش کنیم که این بازیکن لیونل مسی است.

توانایی پاس دهی فوق‌العاده او با افزایش سنش، بیش‌تر شده و در فصلی که قدرت هافبک بارسا کم فروغ بود، او موفق شد 20 پاس گل بدهد. او آمار 2.19 پاس کلیدی در هر 90 دقیقه در لالیگا را به ثبت رساند اما این آمار نشان نمی‌دهد که این پاس‌ها در کجای زمین به دست بازیکنان دیگر رسیده‌اند. هر چند که مطمئن هستیم که او بارها هم‌تیمی‌هایش را در موقعیت‌های طلایی قرار داده اما آن‌ها بهره کافی را نبرده‌اند.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

اگر اینیستا و سوارز، دو پاس طلایی مسی را که به آن‌ها دو موقعیت تک به تک هدیه داد، در مقابل یووه گل می‌کردند، شاید بارسلونا را در نیمه نهایی چمپیونزلیگ می‌دیدیم.

توانایی مسی در نزدیک نگه داشتن توپ به پاهایش از او یک بازیکن در کلاس جهانی ساخته است. هم چنین پاس‌های کلیدی و کوتاه مسی دقیقا با فلسفه بارسلونا هماهنگی دارد. مسی می‌داند که چگونه توپ را در زمین به گردش در بیارود و مهاجمان را در مناطق خطرناک صاحب توپ کند. او همچنین از اهمیت پاس‌های پشت دفاع غافل نیست و می‌داند که کی باید با سرعت نفوذ کند.


کنترل توپ در هنگام حرکت چه با سرعت بالا و چه با سرعت کم، کاری است که مسی هم اکنون به خوبی انجام می‌دهد. پیش از این ژاوی در خط هافبک بارسا چنین توانایی را داشت. از ان جایی که مسی دیگر در خط هافبک بازی می‌کند، فضاهای خالی را به راحتی در اختیار و کنترل خودش قرار می‌دهد.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

زمانی که لئو در دهه دوم زندگی خود قرار داشت، تایید و تحسین همه طرفداران فوتبال و کارشناسان همراه او بود و تقریبا همه جایزه‌های ممکن را از آن خود کرد. اما با وارد شدن به دهه سوم زندگی، شاید دیگر شاهد رقابت طلبی مسی برای بردن جایزه‌ها نباشیم؛ اما مطمئن باشید که مسی به همان قدری که قبلا تاثیر گذاربود، در بازی‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

نبوغ مسی هیچگاه از بین نخواهد رفت بلکه تنها به مرور زمان شکل ارائه آن عوض خواهد شد!
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
9VECTOR9
پاسخ به: از تغییرات تاکتیکی تا تمرکز بر روی کنترل بیش تر؛ چه تغییراتی...
مسی دیگه ۳۰ سالش شده یه حقیقت تلخ! ... یعنی اینکه دیگه نمیتونه تو همه ی بازی های فصل فیکس بازی کنه اگه هم بتونه دیگه مسی سابق نمیشه پس به یه ذخیره ی مطمئن و آینده دار مثل دمبله نیاز داره تا بهش کمک کنه که در مقاطع حساس فصل مسی بهترین فرم رو داشته باشه! ... اما ظاهرا مدیرامون میخوان بازم بی لیاقتی خودشون رو به رخ هوادارا بکشن!

در مورد جایگاه مسی هم بهترین پست براش جاییه که مربی ازش بخواد!


سه‌شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۶ (۱۷:۵۲)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: از تغییرات تاکتیکی تا تمرکز بر روی کنترل بیش‌تر؛ چه تغییراتی در مسی 30 ساله رخ خواهد داد؟
مسی هرجا که باشه بهترینه. اما به شخصه ترجیح میدم نزدیکتر به دروازه ببینمش. درسته که سنش بالا رفته و تحرکش کمتر شده، اما هنوزم به قدر کافی نبوغ و سرعت درش هست که برای عبور از هر خط دفاعی لازم باشه.

اینکه دمبله رو بخریم و بره بال راست و مسی رسما پشت مهاجم بازی کنه دوست ندارم. ترجیح میدم وراتی رو بگیریم تا مسی نیازی به برگشت به خط هافبک نداشته باشه.


سه‌شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۶ (۱۶:۴۴)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۲۵ کاربر آنلاین است. (۲۲ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۲۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!