به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

جایزه بهترین بازیکن فیفا گنجینه رونالدو را تزئین کرد؛ اما مسی بهترین بازیکن جهان استآنالیز فنی
فرستنده سعید ایمنی در تاريخ سه‌شنبه، ۲۸ دی ۱۳۹۵ (۲۲:۱۰) (۱,۵۲۸ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
مرجع: Bleacher Report
مترجم: سایت برنامه 90 / FCBarcelona.ir


سال ۲۰۱۶ سال خاصی برای کریستیانو رونالدو بود، او به همراه رئال مادرید و تیم ملی پرتغال به مقام قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا و یورو ۲۰۱۶ رسید. با این حال بسیاری اعتقاد دارند حضور او در هیچ یک از دو فینال این مسابقات تاثیر گذار نبوده است. عدم حضور پر رنگ او در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا و همچنین ترک کردن زمین در فینال یورو ۲۰۱۶ در دقیقه 25 آن دیدار باعث شده تا بسیاری بر این اعتقاد باشند که این بازیکن پرتغالی نقش پر رنگی روی قهرمانی‌های رئال مادرید و تیم ملی پرتغال نداشته است. با این حال، بنا بر اعتقاد بسیاری از افراد اگر کسب عناوین تیمی مد نظر باشد، جایزه توپ طلای اروپا به حق به این بازیکن پرتغالی اعطا شده است. سال ۲۰۱۷ نیز همانند گذشته آغاز شد و این بار جایزه بهترین بازیکن فیفا را برای این ستاره پرتغالی به ارمغان آورد اما سوالی که وجود دارد این است که آیا او بهترین انتخاب ممکن برای این عنوان بوده است؟ در این مقاله به این سوال حیاتی پاسخ خواهیم داد.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

قطعا هواداران رئال مادرید و طرفداران کریستیانو رونالدو با این انتخاب موافق خواهند بود اما در فوتبال امروزی به نفر دوم هرگز توجهی همانند نفر نخست نمی‌شود، حتی اگر دومین نفر شرایط بهتری داشته باشد. در این خصوص مشخصا در مورد لیونل مسی صحبت‌هایی می‌شود که او را به دلیل تاثیر گسترده‌اش – که شاید تا حدی بیش از رونالدو بوده است - مستحق دریافت جایزه بهترین بازیکن فیفا می‌دانند.

تقابل

بارسلونا و رئال مادرید هر ساله برای کسب قهرمانی‌های متعدد تلاش می‌کنند و تا آنجایی که می‌توانند برای کسب مقام‌های قهرمانی از توانایی‌هایشان استفاده می‌کنند اما در نهایت تنها یک نوع نگاه به این دو تیم صورت می‌گیرد و آن هم این است که یکی از این دو تیم قهرمان شده است و دیگری خیر، حتی اگر تیمی تنها با یک امتیاز اختلاف نسبت به دیگری مقام قهرمانی را از دست داده باشد.

مسئله تنها در مورد قهرمانی و عدم قهرمانی است، درست همانند رقابت مسی و رونالدو. تعدادی از کارشناسان اذعان دارند که تاثیرگذاری یک تیم یا یک بازیکن در طولانی مدت به اندازه کافی عامل مناسبی نیست تا عنوان بهترین را به آن تیم یا آن بازیکن نسبت داد در حالی که بسیاری نظری متفاوت با این ایده را دارند.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

مسی به مقام قهرمانی لالیگا دست یافت و کوپا دل ری را نیز فتح کرد، به همراه تیم ملی آرژانتین تا فینال کوپا آمریکا نیز رفت اما باز هم مقابل شیلی متوقف شد، او در سال ۲۰۱۶ موفق شد ۵۹ گل به ثمر برساند. از سوی مقابل رونالدو لالیگا را با یک امتیاز کمتر از بارسلونا از دست داد و به دو فینال رسید و در هر دوی این فینال‌ها به مقام قهرمانی دست یافت و در این سال موفق شد ۵۵ بار گلزنی کند. با این تفاسیر هر دو بازیکن شرایط نسبتا برابری دارند، مسی کوپا آمریکا را به واسطه موقعیت سوزی‌های هیگواین از دست داد اما رونالدو بدون حضور در فینال یورو به واسطه گل ادر به مقام قهرمانی دست یافت.

شاید نگاهی کلی به قهرمانی‌هایی که توسط این دو در سال ۲۰۱۶ به دست آمده است از نظر برخی از افراد گزینه مناسبی برای قیاس عملکرد آن‌ها باشد هرچند که به این ایده مشکلاتی وارد است، آیا حقیقتا قهرمانی‌های تیمی می‌توانند شخص مستحق برای کسب عناوین فردی را مشخص کند؟ قطعا جواب منفی است چرا که در این صورت په په، هم‌تیمی رونالدو در تیم ملی پرتغال و رئال مادرید نیز باید برای کسب عنوان بهترین بازیکن سال رقابت می‌کرد.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

بنابراین مسئله‌ای که دید بهتری برای انتخاب بهترین بازیکن سال در اختیار ما قرار خواهد داد آمار فردی هر بازیکن خواهد بود، به عبارت دیگر عملکرد و داستان هر بازیکن در طول فصل.

تاثیرگذاری

بارسلونای فعلی در قیاس با بارسلونای ۴ یا ۵ سال قبل تفاوت‌های زیادی دارد، شاید این تفاوت در ترکیب بازیکنان این تیم باشد، شاید عدم وجود قساوت سابق این تیم برای عبور از سد حریفان باشد و شاید عدم وجود تاکتیک جایگزین در این تیم باشد. با این حال این تیم قدرت خود در خط حمله را با حضور و رهبری مسی حفظ کرده است.

با نگاهی دقیق‌تر به بازی‌های مسی متوجه خواهیم شد که او به عنوان بازی ساز اصلی این تیم شناخته می‌شود، بازیکنی که نقش انکار نشدنی در امر بازی‌سازی بارسلونا دارد تا به ریتم پاس‌های بارسلونا جهت بدهد و در میان دفاع پیوسته و متراکم حریف، کوچکترین فضاها را بیابد تا بازیکنان خودی را در موقعیت گلزنی قرار بدهد و یا با ایجاد موقعیت مناسب با شوت زنی شرایط بازی را تغییر بدهد.

مسی بارها بارسلونا را به سطحی رسانده است که در غیاب وی هرگز چنان سطحی از بارسلونا را شاهد نبوده‌ایم. این به آن معنا نیست که بارسلونا تنها متکی به یک بازیکن است اما بارسلونا با حضور مسی تفاوت آشکاری دارد با بارسلونا در غیاب او.


مسئله مهمی که وجود دارد این است که فوتبال بدون وجود رقابت بین تیم‌ها و بازیکنان بسیار خسته کننده خواهد بود، رقابتی که تعصب کورکورانه، غرور و باورهای غیر منطقی هواداران فوتبال را در مورد بازیکن، تیم و حتی مربیان مورد علاقه خود به همراه خواهد داشت. اما بازی‌ها، آمار و ارقام و نمایش مسی و رونالدو به خوبی نشان دهنده عملکرد آن‌ها در طول سال هستند.

در این بین شاید به جرات بتوان گفت تاثیر مسی روی تیم‌هایی که در آن حضور دارد فراتر از تاثیر رقیب پرتغالی خود است. ضربه آزادی که مسی در دقیقه ۹۰ دیدار مقابل ویارئال به گل تساوی بارسلونا تبدیل کرد و یا گل سوم او در برابر بیلبائو که منجر به صعود بارسا شد، تنها آخرین مثال از تاثیر این بازیکن در بارسلونا است. با اینکه این گلها در سال ۲۰۱۷ به ثمر رسیده‌اند و قطعا تاثیری در جوایز فیفا در سال ۲۰۱۶ نخواهد داشت اما این مسئله را یادآوری می‌کند که مسی درست در مواقعی که بارسلونا به او نیاز داشته، حضوری موثر داشته است.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

عملکرد مسی در دیدارهای لالیگا و گل‌های حساسی که او در طول فصول مختلف لالیگا برای بارسلونا به ثمر رسانده است یکی از مهمترین دلایل قهرمانی‌های متوالی کاتالان‌ها در لیگ فوتبال کشور اسپانیا هستند. ضربه والی دیدنی که مسی در خانه مالاگا در فصل گذشته به ثمر رساند برتری ۲-۱ را برای کاتالان‌ها به ارمغان آورد، علاوه بر این گل‌های پیروزی بخش مسی در دو دیدار رفت و برگشت مقابل اتلتیکو مادرید به خوبی نشان دهنده تاثیر این بازیکن در دیدارهای حساس بارسلونا است، دیدارهایی که اگر بارسلونا به جای برد در آن‌ها نتیجه تساوی را به دست می‌آورد، در پایان فصل به عنوان تیم دوم لالیگا شناخته می‌شد.

نمونه‌هایی از این دست در مورد مسی فراوان هستند. او این عملکرد را تا حدودی در دیدارهای حساس آرژانتین نیز تکرار کرد، در هر یک از دیدارهای یک چهارم نهایی و نیمه نهایی کوپا آمریکا یک گل و دو پاس گل داد تا صعود آرژانتین به فینال این مسابقات ساده به نظر برسد، هرچند که در دیدار فینال و با فرصت سوزی‌های دوباره هیگواین در نهایت این تیم در ضربات پنالتی مقابل حریف خود شکست خورد.

تاثیرگذاری و تمام کنندگی مسی همانند قدرت دریبلینگ و ایجاد لحظات جادویی او بارها مورد تقدیر قرار گرفته‌اند اما نکته مهم این است که این لحظات خارق العاده - به دلیل شکست تیم، به دلیل چشمان اشکبار و نتیجه نا مناسب کسب شده و همچنین به دلیل حاشیه‌های ایجاد شده - نباید فراموش شوند.


ثبات و تداوم

نکته دیگری که عملکرد مسی را نسبت به سایرین متمایز می‌کند، ثبات او در نمایش‌های خیره کننده در طول سالیان متمادی است. مسی و رونالدو به دلیل عملکرد مکانیکیشان مشهور هستند. آن‌ها در تمامی ۹۰ دقیقه دیدارهای فصول مختلف به میدان می‌روند و این مسئله‌ای است که عموما در مورد سایر بازیکنان کمتر اتفاق می‌افتد.

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار داد این است که این دو نیز همانند سایر بازیکنان انسان هستند و ممکن است از نظر بدنی دچار افت شوند، با این حال مروری گذرا به سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که مسی از لحاظ ثبات در این سال فوق‌العاده بوده است.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

پس از اینکه مسی دوران ریکاوری از مصدومیتی که در ابتدای فصل ۲۰۱۵-۱۶ گریبانگیرش شد را پشت سر گذاشت حتی یک بازی از دیدارهای لالیگا را از دست نداد. درواقع در نیم فصل دوم مسابقات لالیگا، بارسلونا ۱۸۹۰ دقیقه در این مسابقات به میدان رفت در حالی که مسی تنها یک نیمه از این دیدارها را غایب بود و ۱۸۴۵ دقیقه برای کاتالان‌ها بازی کرد.

علاوه بر این، پس از سپری کردن دوران مصدومیت و تا شروع ماه آوریل، بیشترین مدتی که این بازیکن آرژانتینی در رقابت‌های لالیگا موفق به گلزنی نشد تنها یک بازی بود. این روند با شروع ماه آوریل و عدم گلزنی او به مدت ۳ دیدار پایان یافت، هرچند که در ۶ دیدار پایانی، با به ثمر رساندن چهار گل و ارسال ۶ پاس گل این وقفه را به خوبی جبران کرد.

با این حال این بدان معنا نیست که رونالدو سال بدی را پشت سر گذاشته و یا آماری بسیار ضعیفتر از مسی به ثبت رسانده است. همانطور که می‌توان مشاهده کرد، آمار این دو از نظر فردی تا حدی نزدیک به هم است. اما در نهایت اگر کسب مقام قهرمانی معیار اصلی باشد، رونالدو مستحق جوایزی است که کسب کرده، اما جایزه بهترین بازیکن فیفا موقعیت مناسبی است که این معیار شکسته شود تا با نگاهی کلی‌تر به آمار هر بازیکن و توجه به تاثیرگذاری بازیکنان، بهترین فرد انتخاب شود.

با این تفاسیر، این مسی است که در دیدارهای پیاپی به جادوی خود ادامه داده و با نمایش‌های فردی خود، تاثیر غیر قابل انکاری در تیم‌های ملی و باشگاهی خود داشته است؛ مسی بازیکنی است که تیم ملی آرژانتین و بارسلونا بیش از سایرین به او متکی هستند. بنابراین این بازیکن آرژانتینی است که بیش از هر بازیکن دیگری مستحق دریافت جایزه بهترین بازیکن فیفا است!
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
toraj
پاسخ به: جایزه بهترین بازیکن فیفا گنجینه رونالدو را تزئین کرد؛ اما مسی بهترین بازیکن جهان است
چه بهتره که آدم جوایز فردی رو بر اساس شایستگی و مهارت های فردی خودش به دست بیاره نه اینکه مصداق واقعی این ضرب المثل باشه "همسایه ها یاری کنین تا خاله پنالدو شوهرداری کنه"


شنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۵ (۱۸:۵۷)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: جایزه بهترین بازیکن فیفا گنجینه رونالدو را تزئین کرد؛ اما مسی بهترین بازیکن جهان است
نقل قول
toraj نوشته:

مضحک ترین ترفند شرکتها و رسانه های تبلیغاتی برای بولد کردن پنالدو، مقایسه این آدم با بهترین بازیکن تاریخ هستش!! والا علی دایی خودمون از لحاظ فوتبالی خیلی بهتر از این تبلیغاتچی بود چه از لحاظ گلزنی و چه از لحاظ پاس گل.

تازه گل ملی هم بیشتر زده پس با منطق این رئالیای ابله علی دایی از رونالدو بهتره.


جمعه، ۲۴ دی ۱۳۹۵ (۲۰:۴۰)
 
toraj
پاسخ به: جایزه بهترین بازیکن فیفا گنجینه رونالدو را تزئین کرد؛ اما مسی بهترین بازیکن جهان است
مضحک ترین ترفند شرکتها و رسانه های تبلیغاتی برای بولد کردن پنالدو، مقایسه این آدم با بهترین بازیکن تاریخ هستش!! والا علی دایی خودمون از لحاظ فوتبالی خیلی بهتر از این تبلیغاتچی بود چه از لحاظ گلزنی و چه از لحاظ پاس گل.


جمعه، ۲۴ دی ۱۳۹۵ (۲۰:۳۸)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: جایزه بهترین بازیکن فیفا گنجینه رونالدو را تزئین کرد؛ اما مسی بهترین بازیکن جهان است
قطعا تاثیرگذاری مسی به خصوص در بازیهای بزرگ، بسیار بیشتر از رونالدوه و رونالدو که در اکثر بازیهای بزرگ محوه، آمارش رو با درخشش جلوی تیمهای درجه 2 و 3 به مسی نزدیک می کنه و افراد عقل به چشم که فقط آمار رو می بینن، گلزنی در برابر امثال مالمو و آندورا رو مبنای گنده کردن رونالدو قرار میدن.

اما وقتی پای کیفیت فوتبالی وسط باشه، مسی بهترین بازیکن تاریخه و رونالدو حتی جزو 100 تا هم نیست!


جمعه، ۲۴ دی ۱۳۹۵ (۱۹:۰۲)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۲۰۵ کاربر آنلاین است. (۱۷ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۲۰۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!