به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

از فوق‌العاده به معمولی: چه بر سر خط هافبک درخشان بارسا آمد؟آنالیز فنی
فرستنده سید سجاد زرگرنتاج در تاريخ شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۵ (۰:۱۶) (۱,۲۰۹ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: سایت گل
مترجم: سید سجاد زرگرنتاج / FCBarcelona.ir


خط هافبک برای سال‌های متمادی، بهترین و کارآمدترین بخش در بارسا بوده است، اگرچه این روزها، کاتالان‌ها دیگر آن قدرت را در این قسمت ندارند. اما، چطور شد که چنین سرنوشتی برای خط هافبک درخشان بارسا رقم خورد؟


کانون هواداران بارسلونا در ایران

بسیاری آن را بهترین خط هافبک تاریخ می‌نامند. مثلث خط هافبک ژاوی هرناندز، آندرس اینیستا و سرجیو بوسکتس، بارسا را تحت هدایت گواردیولا (2008-2012) به افتخارات بسیاری رساند. اگرچه، مدت زمان زیادی است که آن روزها گذشته‌اند، و حالا آبی و اناری‌ها وابستگی بسیار بیشتری بر مثلث تهاجمی خود دارند.

البته آندرس اینیستا و سرجیو بوسکتس همچنان در نیوکمپ حضور دارند، اما سبک بازی بارسلونا در سال‌های اخیر با تغییراتی مواجه بوده است؛ و این تغییرات، حتی پیش از آن که ژاوی در سال 2015 بارسا را به مقصد قطر ترک کند، اعمال شده بودند.

با عدم حضور اینیستا در ترکیب به دلیل مصدومیت و نمایش‌های نه چندان دلچسب از بوسکتس و راکیتیچ، خط هافبک بارسا در دیدارهای اخیر بسیار «معمولی» ظاهر شده است و برخی هوادارانِ کلافه تیم، بر این عقیده بوده‌اند که بارسا بخشی از هویت و سبک فوق‌العاده خود، که برای سال‌های زیادی مراتب موفقیتش را فراهم کرده بود، را از دست داده است.

اما در واقع، این افول نه ناگهانی، بلکه ذره ذره به وجود آمده است. با پیوستن سسک فابرگاس در سال 2011 به بارسا، پپ گواردیولا، که آخرین فصل خود به عنوان سرمربی بارسا را سپری می‌کرد، به برخی ترفندهای تاکتیکی دست زد و از کاپیتان پیشین آرسنال به عنوان 9 کاذب استفاده کرد تا بتواند او را به همراه ژاوی، اینیستا و بوسکتس در ترکیب جای دهد.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

این مسئله باعث شد تا جلوی رشد دیگر بازیکن جوان و لاماسیایی تیم، تیاگو آلکانتارا، گرفته شود، و او، که راه پیشرفتش در بارسا به وسیله فابرگاس سد شده بود، در سال 2013 بارسا را به مقصد بایرن مونیخ ترک کرد. در آن زمان، انتخاب میان تیاگو و فابرگاس، انتخاب میان خوب و بهتر به نظر می‌رسید، و کسی واقعاً از جدایی تیاگوی جوان ناراضی نبود. یک سال بعد، اما، فابرگاس هم نیوکمپ را ترک کرد.

این تصمیم لوییز انریکه بود. سرمربی فعلی بارسا فوتبال مستقیم تری در فلسفه‌اش دارد و به همین دلیل راکیتیچ را، که انتقال‌های سریع‌تر و قدرت بدنی بالاتری دارد، به تیم آورد تا به خط هافبکش شور و قدرت بیشتری ببخشد.

این نقشه به خوبی جواب داد. اینیستا در میانه میدان می‌درخشید و ژاوی روی نیمکت، یک گزینه بود تا زمانی که تیم نیاز به نگه داشتن توپ و کلافه کردن حریفان دارد، به میدان بیاید و فلسفه پاس‌های کوتاه، مدام و با حوصله را به بارسا بازگرداند و این در بسیاری جهات، بهترین ترکیب ممکن بود.


بارسا، با نقش کلیدی راکیتیچ و سوارز، که او هم همان تابستان به تیم آمده بود، سه گانه را در پایان فصل بدست آورد. البته، ژاوی نقش خود را ایفا کرد و اینیستا، بهترین بازیکن میدان در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل یوونتوس در برلین بود.

اما تابستان بعد، ژاوی نیوکمپ را ترک کرد و جایگزین او، آردا توران، به دلیل محرومیت باشگاه کاتالانی از خرید به دلیل تخلف در به خدمت گرفتن بازیکنان جوان، شش ماهی را دور از میادین سپری کرد. حتی حالا، او همچنان قادر نبوده که تأثیر چشمگیری که انتظارش می‌رفت را رقم بزند و در خط حمله، جایی که بارسا بازیکنان بسیار خوبی دارد، بهتر و مؤثرتر ظاهر شده است.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

پس از جدایی ژاوی، لیونل مسی عموماً کسی بوده که نقش خلاقیت را به عهده داشته؛ کسی که به عقب می‌آید تا ضمن به ثمر رساندن گل‌های زیاد و حیاتی، به عنوان یک بازیساز هم بدرخشد. اما در برابر تیم‌هایی که پرس از جلو را اعمال می‌کنند، حتی تأثیر نابغه آرژانتینی هم محدود می‌شود، و اینجا همان جایی است که خط هافبک باید وارد شود.

اما، خط هافبک بارسا در این فصل، گاهی بسیار بی‌برنامه نشان داده است. همچنین بوسکتس چندان با سبکی که تیم با آن در این روزها بازی می‌کند، احساس راحتی ندارد؛ او که اندکی هم به لحاظ بدنی نا آماده است، چندان نمی‌تواند فواصل بزرگ را پوشش دهد و چیزی که در آن استاد است، بازی منطقه ای‌ست. شاید این نکته عدم آمادگی او در ماه‌های اخیر را توضیح دهد.

مهمتر از آن، آندره گومز، که تابستان از والنسیا به تیم پیوسته، نتوانسته است خود را به خوبی با تیم وفق دهد. او که به عنوان جانشین بلندمدت، و همچنین پوششی برای اینیستا به خدمت گرفته شد، هنوز نتوانسته گلی به ثمر برساند، و در اثبات خود به سرمربی و هواداران هم، چندان موفق عمل نکرده است. بهترین نمایش او در دیدار خارج از خانه مقابل منچستر سیتی بود، دیداری که با شکست بارسا همراه بود و یک موقعیت طلایی هم توسط او، در حالی به تیر دروازه برخورد کرد که نباید سرنوشتی جز رسیدن به تور دروازه برایش رقم می‌خورد.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

برخی هواداران بارسا مایل بودند که به جای خرید گومز، از سرجی سمپر در تیم نخست استفاده شود، اما انریکه تصمیم گرفت که هافبک لاماسیایی را به صورت قرضی به خرانادا بفرستد؛ جایی که او نشان داده، البته هنوز، برای بازی در سطح اول فوتبال دنیا آماده نیست. آیا او در آینده خواهد توانست؟ شبهاتی در این مورد وجود دارد. او استعداد لازم را دارد، اما شاید شخصیت مورد نیاز برای رسیدن به موفقیت در نیوکمپ را نداشته باشد.

در همین حال، دیگر بازیکن لاماسیایی که در حال حاضر نمایشی خیره کننده در بارسا داشته، سرجی روبرتو است. اگرچه او در پُست مدافع راست به کار گرفته می‌شود؛ جایی که الکس ویدال، پس از جدایی دنی آلوز در تابستان، چندان گزینه قابل اتکایی نشان نداده است. اما نمایشش در پیروزی 0-4 فصل گذشته بارسا مقابل رئال مادرید در برنابئو، که او به جای لئو مسیِ مصدوم در سمت راست خط حمله به کار گرفته شده بود، نشان داد که تا چه حد می‌تواند در بخش‌های هجومی، مفید واقع شود.

در حالی که بوسکتس و راکیتیچ، هر دو، دوران افت خود را سپری می‌کنند و نمایش‌های پر افت و خیزی دارند، بارسا از بازگشت اینیستا به ترکیب در آستانه ال کلاسیکو، بسیار راضی و خوشحال خواهد بود. اما هافبک اسپانیایی در ماه می‌آینده، 33 ساله خواهد شد و دیگر وقت آن رسیده که به آینده، و روزی که او دیگر پیراهن 8 بارسا را نمی‌پوشد، اندیشید.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

دنیس سوارز، که تنها 22 سال دارد، به همین دلیل به تیم بازگشت و همچنین کارلس آلنیا (که در دیدار چهارشنبه مقابل هرکولس گلزنی کرد)، بازیکن با استعدادی است؛ اگرچه هیچ تضمینی برای اینکه بتواند کیفیت لازم برای حضور در تیم نخست را داشته باشد، وجود ندارد.

در همین حال، در رئال مادرید، هافبک‌هایی وجود دارند که می‌توانستند در بارسا بسیار موفق باشند: لوکا مودریچ، تونی کروس، ایسکو و ...؛ بازیکنانی که با تکنیک بالای خود، قادر بودند رهبری خط هافبک باشگاه کاتالانی را به عهده بگیرند. و شنبه، که دو تیم در نیوکمپ به مصاف هم می‌روند، شاید برخی هواداران بارسا چشمان حسرت بار خود را به لیست بلندبالای استعدادهای جوان حریف، که اکثراً بر نیمکت خواهند نشست، بیندازند.

به هر صورت، این لوییز انریکه است که باید با مشکلات فعلی باشگاه کنار بیاید و بارسا هنوز هم استعدادهای خوبی در اختیار دارد. اگرچه به نظر می‌رسد لوچو بیشتر متوجه نتایج و «حال» است، تا آینده و مشکل خط هافبک هم، چیزی است که باید مورد توجه سرمربی 46 ساله، یا جایگزینش قرار بگیرد.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

چرا که بارسا، بخشی از آن چیزی که آن‌ها را تا این حد بزرگ و دست نیافتنی کرده بود، از دست داده است - و خط حمله مشهور آن‌ها، نمی‌تواند تا ابد بر این نقاط ضعف پرده بیندازد.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
peymanimpm
پاسخ به: از فوق العاده به معمولی: چه بر سر خط هافبک درخشان بارسا آمد؟
وقتی جوونای باکیفیتی مثل سمپر و روبرتو و دنیس و هلیلوویچ ورافینیا را داریم میریم بازیکن بی کیفیت و فاقد خلاقیتی مثل گومز را میخریم باید خط هافبک فلج بشه تازه جالبش اینجاس که این بازیکن بی کیفیت را تو پست اینیستا بازیش میدیم جایی که بازیکن باید خلاقیت داشته باشه


شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۵ (۹:۲۴)
 
RoronoaZoro
پاسخ به: از فوق العاده به معمولی: چه بر سر خط هافبک درخشان بارسا آمد؟
بنظر من این وضعیت خطه هافبکمون مقصرش انریکست چون بازی انفرادیه هافبکامون خیلی خوبه ولی بازی تیمیشون تعریفی نداره اونم دلیلش سیستم چرخیشه افراطیهک باعث شده هافبکا هماهنگ نباشن و تیمی نتونن خوب کار کنن با هم


شنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۵ (۰:۲۷)
 
messi-.10
پاسخ به: از فوق العاده به معمولی: چه بر سر خط هافبک درخشان بارسا آمد؟
بجای گومز باید پیانیچ رو از رم یا کوتینیو و یا وراتی رو میگرفتیم


جمعه، ۱۲ آذر ۱۳۹۵ (۱۶:۱۰)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: از فوق العاده به معمولی: چه بر سر خط هافبک درخشان بارسا آمد؟
نقل قول
RIA-Barsa نوشته:

اگه پشت هافبکامون یه هافبک دفاعی باهوش و فیزیکی بود انقد هافبکا مجبور نبودن به جای پرس و بازی سازی برگردن به دفاع کمک کنن
بوسکتس عملا تو این فصل هیچ ضد حمله ای رو قطع نکرده

دقیقا!

چقدر جای بازیکنی مثل یایا توره تو بارسا خالیه...


جمعه، ۱۲ آذر ۱۳۹۵ (۱:۱۶)
 
akbarimatin17
پاسخ به: از فوق العاده به معمولی: چه بر سر خط هافبک درخشان بارسا آمد؟
اگه انریکه یکم بیشتر به بازیکنای جوان و با استعدادی که الان داریم بازی بده خط هافبکمون به روزای خوبش برمیگرده


جمعه، ۱۲ آذر ۱۳۹۵ (۰:۵۴)
 
RIA-Barsa
پاسخ به: از فوق العاده به معمولی: چه بر سر خط هافبک درخشان بارسا آمد؟
اگه پشت هافبکامون یه هافبک دفاعی باهوش و فیزیکی بود انقد هافبکا مجبور نبودن به جای پرس و بازی سازی برگردن به دفاع کمک کنن
بوسکتس عملا تو این فصل هیچ ضد حمله ای رو قطع نکرده


جمعه، ۱۲ آذر ۱۳۹۵ (۰:۵۳)
 
9VECTOR9
پاسخ به: از فوق العاده به معمولی: چه بر سر خط هافبک درخشان بارسا آمد؟
خط هافبکمون که هیچ بلای خاصی سرش نیومده ... البته اومده ولی از وقتی که ژاوی خاموش شد! .... ما با هافبکایی متشکل از بازیکنای درجه دو از جمله بوسکتس و راکیتیچ انتظار بازیسازی و خلق موقعیت گل ازشون داریم... یه دنیس و یه گومز داریم که تا اینا بخوان بازیکن بدرد بخوری بشن موها مون مثل دندونامون سفید شده! .... تیم انریکه عملا هافبکاش هیچ نقش مهمی تو تیم ندارن.. هم آمار اینو میگه هم کیفیت بازیشون... جایی که مسی از زمان خاموش شدن ژاوی میاد تا خط هافبک جور هافبکمون رو میشکه دیگه معلومه چه خبره!


پنج‌شنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۵ (۲۳:۱۲)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: از فوق العاده به معمولی: چه بر سر خط هافبک درخشان بارسا آمد؟
قطعا انتظار بیهوده ایه که بخوایم کسی بیاد و سریع در سطح ژاوی بازی کنه یا اینیستا همون بازیکن جوون زمان پپ باشه یا بوسکتس کنار بازیکنایی جز این دو بتونه بازیکن به درد بخوری باشه. اما آینده خط هافبک بارسا با بازیکنایی که جذب شدن و بازیکنای لاماسیا درخشانه. فقط کمی نیاز داره تا جادوگر بزرگ انریکه از این مهره ها یه تیم فوق العاده بسازه.

کسایی که فوتبال رو بیش از 2 روزه نگاه کردن، یادشون میاد که ژاوی هم خیلی طول کشید تا ژاوی بشه. یکی از ویژگی های افراد فوتبال فهم، باور داشتن به اهمیت زمان ه!


پنج‌شنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۵ (۲۲:۴۶)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۱۸ کاربر آنلاین است. (۱۰ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۱۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!