به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

رازِ پس پرده گل‌های بارسا در سال 2016!آنالیز فنی
فرستنده سید سجاد زرگرنتاج در تاريخ جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ (۲۲:۰۱) (۸۱۰ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: Grup14
مترجم: سید سجاد زرگرنتاج / FCBarcelona.ir


گل‌های بارسا در این فصل چگونه به ثمر رسیده اند؟ در این مقاله با بررسی آمار جزئی گل‌های بارسا، پرده از راز چگونه به ثمر رسیدن آن‌ها برداشته‌ایم.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

بارسا یک مثلث خط حمله ویرانگر دارد و این بر کسی پوشیده نیست که بخواهد راز باشد. بارسا فصل گذشته با به ثمر رساندن 173 گل، بهترین آمار را در میان تیم‌های حاضر در اروپا داشت و در این فصل، با 51 گل، در رتبه سوم است، که در مجموع این مدت، رکورد 244 گل را به ثبت رسانده است. 73.2 درصد از این گل‌ها، توسط MSN به ثمر رسیده است - آمار خیره کننده 164 گل!

در مورد دیگر گل‌ها چه؟ با تحلیلی که بر نسبت شوت به گلِ دیگر بازیکنان تیم داشتیم، مفتخریم که اعلام کنیم MSN به دیگر بازیکنان تیم هم اجازه گلزنی می‌دهند! البته نباید نقش غیر مستقیم دیگر بازیکنان در گل‌های تیم، خصوصاً آندرس اینیستا و سرجیو بوسکتس را نادیده بگیریم.

نگاهی بر مبدأ این گل‌ها [گل‌های بارسا] ، و اینکه توپ چگونه از یک بازیکن به بازیکن نزدیک به دروازه رسیده و در نهایت منجر به گل شده است، داشته‌ایم، و نتایج جالب این بررسی را، می‌توانید در ادامه مشاهده کنید.

گل‌هایی که از روی قطع توپ بدست آمدند!

بارسا 40 گل را از نتیجه مستقیم قطع پاس حریفان به ثمر رسانده است. این رکورد وقتی خیره کننده می‌شود که بدانید از هر پنج گل بارسا، یک گل از ضربات پایانی سریع و ماهرانه‌ای به ثمر رسیده‌اند که نتیجه قطع توپ بازیکنان حریف بوده‌اند. سه فاکتوری که احتمالاً به این مسئله دامن زده‌اند: [یک] بارسا - هنوز - در بازپس‌گیری توپ، خوب عمل می‌کند. [دو] وقتی آن‌ها توپ را پس می‌گیرند، کیفیت با کیفیت خارق العاده هجومی خود، با احتمال بسیار بالایی توپ را به تور دروازه حریف می‌رسانند: 29 گل از این 40 گل توسط MSN به ثمر رسیده است. و در نهایت، [سه] بازیکنان حریف هنگام از دست دادن توپ، در نقطه مناسبی قرار ندارند، چرا که آن‌ها انتظار داشتند پس از بدست آوردن توپ، ضد حمله خود را تدارک ببینند.

کانون هواداران بارسلونا در ایران
قطع توپ‌هایی که مستقیماً منتج به گل شده‌اند

همانطور که نمودار بالا نشان می‌دهد، بوسکتس در 9 گل، بازیکنی بوده توپ را در نقطه نخست قطع کرده است. این گل‌ها معمولاً تنها چند ثانیه پس از اینکه توپ قطع شده، به ثمر رسیده‌اند. این یکی از شگفت انگیزترین قابلیت‌های بازی بوسکتس است؛ جایی که او نه تنها از ضدحمله حریف جلوگیری می‌کند، که آغازگر ضدحمله بارسا هم می‌شود.

بعد از بوسکتس، چه کسی بیشتر از همه این کار را انجام داده است؟ رافینیا. نیاز است که به طور خاص به این مسئله در مورد او اشاره شود، چرا که نه تنها 5 قطع توپ او منجر به گل شده، که او این 5 قطع توپ را در تنها سه بازی این فصل انجام داده است. همه این‌ها وقتی شگفت انگیزتر می‌شود که در نظر بگیرید رافینیا بسیار کمتر از بازیکنان ثابت تیم شانس حضور در ترکیب را یافته است.

در تصویر زیر، طریقه به ثمر رسیدن این گل‌ها [که توسط بوسکتس و رافینیا پایه ریزی شده اند] را مشاهده می‌کنید.

کانون هواداران بارسلونا در ایران
گل‌های به ثمر رسیده روی قطع توپ‌های بوسکتس (سمت چپ) | گل‌های به ثمر رسیده روی قطع توپ‌های رافینیا (سمت راست)

دنباله گل‌ها!

بیشترین ترکیبی از بازیکنان که گام‌های پایانی گل‌ها را برداشته‌اند، کدام‌ها هستند؟ در تصویر زیر، به این پرسش هم پاسخ داده‌ایم. تقریباً همه آن‌ها MSN هستند! مسی، سوارز و نیمار، تقریباً همه پیش‌پاس گل‌ها، پاس گل‌ها و گل‌ها را بین خود تقسیم کرده‌اند؛ که البته در ردیف آخر، «نفوذ» اینیستا را مشاهده می‌کنید!

کانون هواداران بارسلونا در ایران
بیشترین ترکیبی که منجر به گل بارسا شده است

اگر بخواهیم بازیکنان بارسا را بر اساس پیش‌پاس، و متوسط پیش‌پاس در 90 دقیقه رده‌بندی کنیم، دو نمودار زیر را خواهیم داشت.

کانون هواداران بارسلونا در ایران
بازیکنانی که بیشترین پیش‌پاس را ارسال کرده‌اند

کانون هواداران بارسلونا در ایران
متوسط پیش‌پاس در 90 دقیقه

مسی در صدر هر دو نمودار قرار گرفته - که البته چیز عجیبی نیست - اما اگر به نمودار متوسط پیش‌پاس در 90 دقیقه نگاه کنید، اینیستا، و دوئل دو بازیکن جاودانه، بسیار دورتر از نیمار، آردا، بوسکتس، دنی آلوز و لوییز سوارز (که البته آمار جالب توجهی دارد)، می‌بینید.

با در نظر گرفتن مسیرهای مختلفی که توپ پس از ارسال پیش‌پاس طی می‌کند، می‌توان در سه دسته بازیکنانی که پیش‌پاس‌ها را ارسال کرده‌اند، قرار داد.

پیش‌پاس دهنده منفعل: وقتی پیش‌پاس را ارسال می‌کند، عموماً در ادامه حرکت شرکت نمی‌کند و به دیگران اجازه گلزنی می‌دهد. اینیستا و نیمار به این دسته تعلق دارند.

پیش‌پاس دهنده فعال: معمولاً فرصتی که خود با پیش‌پاسش به وجود آورده، به گل تبدیل می‌کند؛ احتمالاً پس از انجام یک-دو سریع با بازیکنی دیگر، که عموماً مسی و نیمار است. لوییز سوارز یک پیش‌پاس دهنده فعال است.

پیش‌پاس دهنده‌ای که هر دو است: هر دو کار را انجام می‌دهد؛ او هم یک پیش‌پاس دهنده فعال است و هم یک پیش‌پاس دهنده منفعل، او همچنین قادر مطلق است و، بله، نامش لیونل مسی است.

کانون هواداران بارسلونا در ایران
بازیکنانی که پس از پیش‌پاس، گل به ثمر رسانده‌اند
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
toraj
پاسخ به: رازِ پس پرده گل های بارسا در سال 2016!
ممنون از مقاله مفیدتون. خدای من این مسی تو همه زمینه ها محشره!!!!!! ضمنا قابل توجه دوستانی که از بوسکتس انتقاد میکنن. یکی از بهترین هافبک های حال حاضر دنیاست بدون شک.


شنبه، ۶ آذر ۱۳۹۵ (۰:۳۸)
 
borselan
پاسخ به: رازِ پس پرده گل های بارسا در سال 2016!
حالا تو بیا به بعضیها بفهمون که بابا گل زدن همه چیز نیست.مهمتر از گل زنی ایجاد موقعیت گله که مسی تو همه زمینه ها بهترینه


جمعه، ۵ آذر ۱۳۹۵ (۲۳:۳۱)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۲۱۴ کاربر آنلاین است. (۱۹ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۲۱۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!