به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

دو پرده از دو فصل ناکامی در قتلگاه گالیسیا، آیینه اشتباهاتاختصاصی
فرستنده هومن ماكان در تاريخ چهارشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۵ (۱۲:۱۷) (۱,۳۳۹ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
هومن ماكان
FCBarcelona.ir


بارسلونا برای دومین فصل متوالی در ویگو چهار گل از سلتای منسجم دریافت کرد تا بالایدوس به یک شبه آنوئتا برای بارسا تبدیل شود. بالایدوسی که دقیقا دو فصل قبل در اواخر فصل 2014-15، گل ژرمی متئو بعد از ال کلاسیکوی سرخوشانه آن فصل در نیوکمپ، باعث هموارتر شدن قهرمانی شماره 23 در لالیگا شد. اما تا چه حدود و مقیاسی نقش اشتباهات تاکتیکی و فردی در این دو شکست دخیل بودند؟ در این مقاله به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

پرده اول، 23 سپتامبر 2015

تیم در شرایطی پای به ویگو گذاشت که در هر چهار بازی نخستین فصل پیروز شده بود و در صدر جدول قرار داشت. پیروزی در چهار دیدار نخست، خصوصا دو برد حیاتی در نیو سن مامس مقابل بیلبائو و کامبک پیروزی در ویسنته کالدرون مقابل پسران سیمئونه، کفه ترازوی پیش بینی بازی را قبل از مسابقه به سود بارسلونا سنگین می‌نمود. تیم در بهترین شرایط روحی و با ترکیبی مطمئن وارد زمین شد اما در شبی تراژیک وار با کلکسیونی از اشتباهات فردی در ویگو تنبیه شد. در شبی که دامنه حملات بارسلونا روی دروازه سرخیو آلوارز سنگربان سلتا بسیار پرتعداد و در شرایط مقایسه آمار، حملات تیم به مراتب بیش از بلوز آسمانی (لقب سلتا) بود، بارسا با بی‌نظمی‌های محض در همه خطوط خصوصا در خط دفاعی و قلب آن، متحمل سنگین‌ترین شکست فصل شد. شکستی که در آن مقطع به منزله سقوطی دردناک از پرتگاه تلقی می‌شد.

بازی با شروع نسبتا خوب بارسلونا در فاز حمله و دو شلیک مسی و نیمار و دفع توپ‌های آلوارز - که یکی از درخشان‌ترین بازی‌های عمرش را انجام داد - آغاز شد و در ادامه با بی‌نظمی‌های عجیب در میانه میدان و منفعل بودن بوسکتس و اینیستا که در گرداب هافبک‌های تخریبی سلتا و به خصوص آگوستو فرناندز گرفتار بودند، ادامه یافت. نگاه دقیق و موشکافانه‌تر به چهار گل سلتا به خوبی نشان می‌دهد که عدم انعطاف پذیری و ایجاد حفره‌های عمیق و پرتعداد در قلب دفاعی و البته اشتباهات مرگبار پیکه به طور اختصاصی روی گل اول آسپاس، دو اشتباه مرگبار تراشتگن و عدم جایگیری مناسب در درون دروازه روی گل بعدی آسپاس و گل نولیتو تا چه اندازه در بوجود آمدن این نتیجه نقش داشته‌اند.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

عدم تمرکز کلی خط دفاعی روی سرعت و استارت‌های بازیکنان حریف، قطع توپ‌های مکرر، بازیسازی ناامید کننده و از کار افتادن برش تاکتیکی و بازی خلاقانه و مالکانه هافبک‌ها و ایجاد رابطه‌ای ضعیف و ناکارآمد با مهاجمان و عدم نفوذ فول بک‌های کناری که از نقاط قوت همیشگی فلسفه فوتبال بارسلوناست، در کنار گزینه پررنگ تری به نام عدم پیدا نمودن پادزهر و ایجاد پلن‌های مختلف تاکتیکی مسائل بزرگی را جلوی پای لوئیز انریکه ایجاد کردند و شاخصه‌های بی‌بدیل و محکم تری در ثبت این شکست در کارنامه لوچو به جای گذاشتند که باعث تلنگر روشنی برای ادامه مسیر و بازگشت تیم به سمت موفقیت‌های آتی پس از آن شد.

شکستی که حتی با داشتن مالکیت توپ 56.6 درصدی در مقابل 43.4 درصدی، آمار 80 درصد پاس موفق در مقابل 76درصد پاس موفق و شلیک 7 شوت در چارچوب در مقابل 5 شلیک در چارچوب مردان ادواردو بریزو در پس اشتباهات متعدد کاملا محو شد.


پرده دوم، 2 اکتبر 2016

شاید بزرگترین درس این بازی را ادواردو بریزو سرمربی سلتا که خود را وامدار تفکرات مارچلو بیلسا می‌داند در کنفرانس مطبوعاتی پس از بازی داد: «راه از کار انداختن بارسلونا تخریب بازی آنها در میانه میدان است»؛ ولی این مسئله تنها دلیل شکست دوباره چهارگله بارسلونا در طول یک سال اخیر در بالایدوس بود؟! قطعا خیر!

اولین سوال بزرگ روبروی قامت لوئیز انریکه قبل از بازی و هنگام اعلام ترکیب اصلی نقش بست. آن هم در دیداری که لزوم استراحت دادن به برخی مهره‌های اصلی با توجه به در پیش بودن فیفا دی احساس نمی‌شد. نیمکت نشین کردن خاویر ماسکرانو که در بازی مقابل گلادباخ نمره قبولی گرفته بود و قراردادن متئو در کنار پیکه که از قضا هر دو نقش پررنگی در شکست فصل قبل داشتند، نیمکت نشینی راکیتیچ که البته به دلیل مصدومیت قابل توجیه بود، نیمکت نشینی موتور محرکی به نام اینیستا و در کنار هم قرار دادن آندره گومز در کنار رافینیا در یک خط جلوتر از سرخیو بوسکتس که به شکل طعنه آمیزی همانند بازی سال گذشته تعویض شد، از مهمترین و در عین حال عجیب‌ترین تصمیمات لوچو در این بازی بودند.

داستان معنی داری که دو فصل قبل در لاروسالدا مقابل مالاگا و آوریل 2016 بعد از فیفا تکرار شده و باعث عدم نتیجه‌گیری تیم شدند تا تیغ انتقادات دوباره لوئیز انریکه را نشانه روند.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

فوتبال نیمه اول بارسلونا دقیقا آیینه‌ای از دیدار فصل گذشته با حمل ناامیدی بیشتری بود. تکرار اشتباهات مرگبار در کنار گرداب تاکتیکی دوباره بریزو آن هم بدون مهره‌های کلیدی فصل قبل نظیر نولیتو، آگوستو فرناندز و نبود اوریانا به دلیل مصدومیت، باعث غرق شدن دوباره بلوگرانا غیر قابل توجیه و حتی جبران بود ولی بلافاصله درک اهمیت موضوع و پی بردن انریکه به اشتباهات چینشی و تاکتیکی ورق را در نیمه دوم به سود بارسلونا برگرداند، ولی این که تا چه اندازه برگ‌های برنده در یکی از معدود دفعات تعویض‌های مناسب برای تغییر آهنگ بازی توسط لوچو مفید واقع شدند، در واقع درس‌هایی بود که انریکه از فصل قبل در خانه گذشته‌اش گرفت و بخوبی در مقام جبران برآمد. هرچند با وجود ریتم بازی منظم‌تر، پرسینگ و قدرت مانور بیشتر خط میانی و فعال شدن موتور تیم از گوش‌ها روی نفوذها، باز هم اشتباهات غیر قابل جبران فردی مانع از کسب نتیجه شد.

تصویر بارسای ترمیم شده 45 دقیقه دوم و انفعال و کنش پذیری انریکه پس از دریافت اشتباهات ریزو درشت متعدد که فضا را دوباره برای بازی رادیکالی شاگردان بریزو فراهم کرد، نشان از امیدواری بیشتری از سوی انریکه برای نسخه‌های شفابخش لحظات کلیدی و رها شدن از ورطه سقوط می‌داد. پادزهری هر چند بی‌فایده برای بازگشت به جریان بازی و کسب نتیجه حداقلی.


قطعا مرد خیخونی باید راه حلی هم برای ضعف‌های فردی و اشتباهات جبران ناپذیر درون تیمی‌اش بکند که جبران این اشتباهات در آینده تاوان و بهای سنگین تری در پی خواهد داشت.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
hadimoghadam
پاسخ به: دو پرده از دو فصل ناکامی در قتلگاه گالیسیا، آیینه اشتباهات
نقل قول
peymanimpm نوشته:

دقیقا خود انریکه فهمید چه اشتباهی تو ترکیب داشته که نیمه دوم اینیستا و دنیس سوارزا وارد زمین کرد با تغییراش بود که تیم خوب شد و گل زد پس خود انریکه هم متوجه اشتباهش شده بود اما شما نمیخایید قبول کنید واقعا خیلی عجیبه ها

ایول خدایی حرفت کاملاً منطقی هست. قابل توجه دوستان


چهارشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۵ (۲۳:۵۱)
 
iman_khatar
پاسخ به: دو پرده از دو فصل ناکامی در قتلگاه گالیسیا، آیینه اشتباهات
بارسا برمیگرده و من به باازی های بعدی امید دارم البته اگر با کیفیت نیمه دوم‌بازی کنیم که به نظر با برگشت بازیکنان مصدوم همه چی حل میشه امیدوارم راکیتیچ هم تا اون موقع خوب بشه


چهارشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۵ (۱۵:۱۰)
 
MehdiCulé
پاسخ به: دو پرده از دو فصل ناکامی در قتلگاه گالیسیا، آیینه اشتباهات
بدون شک واضح ترین دلیل اون ناکامی استفاده بی دلیل و بد موقع از ترکیب چرخشی بود(البته شاید انریکه با تصور به بازی های "جدی" فیفا دی در صدد نگاه منطقی به شرایط بازیکنانش بوده ) اما وقتی دیدیم گل ها روی اشتباهات فردین و بارسا خصوصا در نیمه دوم با طراوت و با کیفیت بود(برخلاف پارسال در ویگو) شخصا نگران نشدم .
در مورد متس
سبک بازی تراشتگن سبک بازی بارساست .
حالا اگه کسی غیر نویر بهتر از پاهاش نسبت به متس استفاده میکنه حتما باشگاه رو مطلع کنید .


چهارشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۵ (۱۴:۰۰)
 
toraj
پاسخ به: دو پرده از دو فصل ناکامی در قتلگاه گالیسیا، آیینه اشتباهات
بچه ها یه خبری خوندم حیفم اومد با شما به اشتراک نذارمش.
مسی، بهترین بازیکن سال 2016 دنیا(عکس)
آمارها نشان می دهند که در 9 ماهی که از سال 2016 گذشته، لیونل مسی بهترین بازیکن دنیا بوده است. به گزارش "ورزش سه"، بسیاری معتقدند که کریستیانو رونالدو به دلیل قهرمانی با رئال در چمپیونزلیگ و با پرتغال در یورو 2016، بخت اول توپ طلا خواهد بود و احتمالا نیز چنین خواهد شد اما از لحاظ آمار گلزنی و پاس گل، لیونل مسی چند پله بالاتر از او قرار دارد.
مسی در 9 ماهی که از سال 2016 گذشته، روی 70 گل در بارسلونا و تیم ملی آرژانتین نقش داشته است. او 43 گل زده(36 برای بارسا و 7 برای آرژانتین) و 27 پاس گل نیز داده است(23 بارسا و 4 آرژانتین).
پس از مسی، لوئیس سوارز قرار دارد. بهترین مهاجم مرکزی حال حاضر دنیا مثل مسی 43 گل به ثمر رسانده( 41 بارسا و 2 اروگوئه) اما 6 پاس گل کمتر از مسی داده است. پس از این دو بازیکن، زلاتان قرار دارد که با 39 گل و 11 پاس گل، روی 50 گل در پاری سن ژرمن و تیم ملی سوئد موثر بوده است.
بعد از زلاتان، نیمار و کریستیانو رونالدو قرار دارند. نیمار 26 گل زده و 23 پاس گل داده و روی 49 گل در بارسا و تیم ملی برزیل موثر بوده و رونالدو نیز با زدن 35 گل برای رئال و تیم ملی پرتغال و دادن 12 پاس گل، روی 47 گل تیم هایش تاثیرگذار بوده است. گریزمان و ایگواین نیز در رده های بعدی قرار دارند.
لینک خبر:
مشاهده لینک‎‎‎‎%D8%B3%D8%A7%D9%84-‎‎2016-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7‎


چهارشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۵ (۱۳:۴۸)
 
peymanimpm
پاسخ به: دو پرده از دو فصل ناکامی در قتلگاه گالیسیا، آیینه اشتباهات
دقیقا خود انریکه فهمید چه اشتباهی تو ترکیب داشته که نیمه دوم اینیستا و دنیس سوارزا وارد زمین کرد با تغییراش بود که تیم خوب شد و گل زد پس خود انریکه هم متوجه اشتباهش شده بود اما شما نمیخایید قبول کنید واقعا خیلی عجیبه ها


چهارشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۵ (۱۳:۴۲)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: دو پرده از دو فصل ناکامی در قتلگاه گالیسیا، آیینه اشتباهات
تشکر می کنم از هومن عزیز بابت این مقاله.

با این حال وقتی 4 گل به حریف هدیه بدی، کاری از دست مربی بر نمیاد و جلوگیری از اشتباهات بچگانه تکلیف مربی نیست. در مورد ترکیبم به قدر کافی صحبت شده و دلیل باخت نیست. عدم تمرکز عجیب بازیکنا در بعضی لحظات، باعث چنین باختهایی میشه.

با این حال نوع واکنش بارسا و برگشت به بازی با نتیجه 3-0 باخته، نشون میده چه فکر و انگیزه بزرگی رو انریکه به تیم منتقل کرده و این یکی دیگه از دهها چیز فوق العاده ایه که لوچو به بارسا اضافه کرده.


چهارشنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۵ (۱۲:۲۰)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۲۲۵ کاربر آنلاین است. (۱۱ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!