به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

چه کسی مدافع راست بهتری است؟!آنالیز فنی
فرستنده سجاد اسدی در تاريخ یکشنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۵ (۱۵:۰۳) (۹۱۱ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: توتال بارسا
مترجم: سجاد اسدی / FCBarcelona.ir

تفاوت بزرگی بین تیم سال قبل و امسال وجود دارد. دنی آلوز، مدافع راست سالهای اخیر بارسا، تیم را به مقصد یوونتوس ترک کرد و معمایی بزرگ برای کادر فنی و لوئیز انریکه باقی گذاشت؛ بازیکن مناسب برای جایگزینی او کیست؟! در حالی که باشگاه چند بازیکن شایسته را به خدمت گرفته است، اما برای پست مدافع راست خریدی انجام نشد. آلوز بازیکنی است که هیچگاه نمی‌تواند جایگزینی داشته باشد، اما الکس ویدال و سرجی روبرتو گزینه‌های روی میز بارسا برای دفاع راست هستند. با این وجود به نظر می‌رسد ویدال گزینه مناسبی برای حضور در ترکیب اصلی تیم نیست و گزینه بهتری نیز وجود دارد.


کانون هواداران بارسلونا در ایران

چینش ترکیب بارسا آنقدرها مشکل نیست وقتی تمام بازیکنان حاضر و آماده باشند. کمتر پیش می‌آید که تیمی با سطح بازیکنان بارسا در هر پست شرایطی مبهم داشته باشد. تیم از بازیکنان اصلی و ذخیره خوبی برخوردار است و می‌توان گفت نسبت به فصل گذشته شرایط بهتری دارد.

الکس ویدال، بازیکنی با توانایی خوب در حمله، در دفاع دفعات متعددی کند و آرام نشان داده است. اگرچه که تاکنون تنها شاهد عملکرد او در بازی‌های پیش فصل بوده‌ایم و بازی‌های پیش فصل آنچنان که باید ملاک‌های کاملی نیستند، اما در همین بازی‌ها هم شاهد بودیم که حریفان از سمت ویدال کار نسبتا راحتی برای نفوذ و حمله داشته‌اند.

لوئیز انریکه نیز همینگونه احساس می‌کند. براساس صحبت‌های او می‌توان متوجه شد که او هم به دنبال آزمودن ویدال در بازی‌های پیش فصل بود. بازی‌های پیش فصل آزمونی غیررسمی برای ویدال بود و ویدال هم آنچنان خیره کننده ظاهر نشد.

بازی با پای او مطمئن و قابل اعتماد نیست و سانترها و پاسهای او اکثرا راه به جایی نمی‌برند. در دفاع دچار مشکلاتی است و اغلب در شرایط سختی خود را قرار می‌دهد، رقبا توپ را به راحتی در سمت راست به گردش در می‌آورند و بازی او حتی تیم را با مشکل مواجه می‌کند.


یک مثال بارز و روشن کننده در این باره، گل اول لیورپول به بارسا است. در جریان پاس در عمقی که برای سادیو مانه فرستاده شد، ویدال اصلا هوشیار نبود. او نه تنها جای‌گیری خوب برای قطع ارتباط یا بلوکه کردن ضربه نداشت، بلکه حتی به تراشتگن نیز روی خط دروازه کمکی نکرد.

لوئیز انریکه پیرامون سرجی روبرتو هم صحبت‌های زیادی کرده است: «یک بازیکن باید باهوش باشد، و در مورد سرجی؛ او بسیار باهوش است! او در برنابئو (فصل گذشته) به عنوان وینگر تیم بازی کرد، همچنین به عنوان هافبک میانی هم نقش آفرینی کرده و یا حتی مدافع راست. شما برای انجام این کارها به فیزیک بدنی عالی، کیفیت و آگاهی بالای فوتبالی نیاز دارید». انریکه حتی تا جایی پیش رفت که از سرجی روبرتو به عنوان یکی از بازیکنان مورد علاقه‌اش نیز یاد کرد.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

بر اساس آنچه روبرتو فصل قبل و در بازی‌های پیش فصل نشان داده است، همینطور در بازی اول لیگ، می‌توان متوجه شد که علاقه انریکه به او چیز عجیب نیست!

روبرتو در دفاع و حمله تحسین برانگیز بود. در حفظ فضا عالی عمل کرد و کمترین فضای ممکن را به حریف داد و همیشه در کنار بازیکنان حضور داشت تا با یک پاس فشار وارد بر بازیکنان دیگر را بشکند. او با مسی و راکیتیچ به شکل بی‌نظیری ارتباط برقرار کرد. دو پاس گل به مسی و سوارز داد و حتی می‌توانست فرصت‌های بیشتری نیز در محوطه جریمه حریف خلق کند. پنج شانس گلزنی که این مدافع ایجاد کرد، نشان داد که او در ساخت موقعیت برای حمله بسیار تواناست و به نحوی یادآور بازیکنی مثل آلوز است.


سرجی یک بازیکن بسیار توانا در سمت راست است، چیزی که هنوز راجب به ویدال ثابت نشده است. سرجی روبرتو دو سال از ویدال جوان‌تر است و همچنین زمان زیادی است که در بارسا بازی می‌کند و با سبک بارسا آشنایی دارد. در دفاع راست به نسبت بهتر عمل کرده است و تطبیق پذیری و توانایی او در تعویض پست‌ها ویژگی ارزشمند اوست. روبرتو همچنین می‌تواند گاه به گاه با توانایی بالای خود حرکات تکنیکی غیرمنتظره‌ای را نیز انجام دهد.

تمام این صبحت‌ها قرار نیست چیزی از ارزش‌های ویدال بکاهد. ویدال بازیکن خوبی است، اما تا اینجا سرجی روبرتو در قیاس با او بازیکن بهتری است. ویدال ممکن است دقیقا دچار مشکلی باشد که توران در فصل قبل داشت؛ آردا اگرچه فصل قبل بازیکن متوسطی برای بارسا به شمار می‌رفت، اما در این فصل عملکرد او بسیار عالی و رضایت بخش است.

ممکن است ویدال هم به زمان نیاز داشته باشد تا بتواند با بازی بارسا عادت کند. به هر ترتیب، تا زمانی که ویدال بتواند خودش را به انریکه و کادر فنی اثبات کند، سرجی روبرتو گزینه خوبی به شمار می‌رود.


بازیکنی در سطح و اندازه‌های دنی آلوز شاید دیگر در تیم نباشد و رفتن او برای همه ناراحت کننده بود. اما در کمال تاسف بابت انتقالی که رخ داد، زمان در حال سپری شدن است و حالا که باید با همین بازیکنان به کار خود در این فصل ادامه دهیم، چرا بهترین گزینه را برای دفاع راست انتخاب نکنیم؟!
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
borselan
پاسخ به: چه کسی مدافع راست بهتری است؟!
بستگی به بازیها داره اگه تیمی ضدحمله زنه مثل لیورپول باید سرجی روبرتو رو بزاریم و اگه تیمی دفاع اتوبوسی میزاره به نظر من ویدال با سرعتی که داره بهتره


دوشنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۵ (۳:۲۲)
 
iman_khatar
پاسخ به: چه کسی مدافع راست بهتری است؟!
موضوع کنترل فشار هست به نظر ویدال تحت فشار زود کنترل توپ رو از دست میده باید روی تکنیکش و کار با توپ بیشتر تمرکز کنه


یکشنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۵ (۱۴:۴۷)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: چه کسی مدافع راست بهتری است؟!
قطعا سرجی روبرتو بازیکن بسیار خوبیه اما ویدالم بازیکن مستعدیه و به نظرم امیدوارکننده نشون داده. نباید با آلوز مقایسه ش کرد که سالها تو بارسا فیکس بود. ویدال با کمی تجربه خیلی خوب میشه.


یکشنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۵ (۱۴:۳۰)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۷۶ کاربر آنلاین است. (۱۷ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۷۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!