به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟آنالیز فنی
فرستنده سید سجاد زرگرنتاج در تاريخ جمعه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (۵:۴۶) (۱,۵۲۳ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: تلگراف
مترجمین: سید سجاد زرگرنتاج - علی شکرانه / FCBarcelona.ir


بارسا در این فصل موفق به کسب دو گانه داخلی شد، و همچنان هواداران این تیم، از نحوه به پایان رسیدن این فصل، ناراحتند. استاندارد‌ها در نیوکمپ آن چنان بالاست که با وجود قهرمانی در لیگ و جام حذفی، این نکته که فینال اروپا بین دو تیم اسپانیایی برگزار شده و بارسا یکی از آن‌ها نیست، به طرز غیر قابل تصوری نا امید کننده است.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

آن‌ها سه گانه را در فصل نخست انریکه به عنوان سرمربی تیم بردند، و امید بسیاری داشتند که این کار را دوباره هم انجام دهند. آن‌ها قهرمانی در لالیگا را در روز پایانی بدست آوردند، در حالی که در جام حذفی، کنار رفتن اتفاقی - و عجیب - رئال مادرید از جام به دلیل استفاده از یک بازیکن محروم، و همینطور حذف اتلتیکو مادرید مقابل سلتا، مسیر بارسا را برای قهرمانی دوباره، آسان کرد.

اما، آیا این انتظارات بسیار بالا، چیز جدیدی در بارساست؟ هم انریکه و هم پپ گواردیولا، سه گانه را در نخستین فصل خود به عنوان سرمربی تیم بدست آوردند، اما به نظر می‌آید که انتظارات از تیم فعلی بارسا، حتی بیشتر است - شاید به این دلیل که بسیاری عقیده دارند که بازیکنان فعلی بارسا، از استادانِ پاسِ پپ، بهترند. به هر حال، این ادعای نامربوطی نیست. بیایید بین این دو مقایسه‌ای انجام دهیم!

عناوین کسب شده

پپ بارسا را به سوی یکی از موفق‌ترین دوران‌های تاریخ خود پیش برد. کسب هر سه جام اصلی در نخستین فصل، و پس از آن به پایان بردن سال با به دست آوردن سه عنوان دیگر و کسب شش گانه، شروعی فوق‌العاده بود. در سه فصل بعدی، تیم گواردیولا با قهرمانی در چهار عنوان اصلی دیگر و موارد متعددی از سوپرکاپ، به آمار چشمگیر۱۴جام طی چهار سال رسید.


بارسای انریکه تنها در دو سال پنج عنوان اصلی (و هفت جام در مجموع) از آن خود کرده است. تا به اینجای کار متوسط قهرمانی‌های انریکه در یک سال حتی از پپ هم بهتر است، اما مسلما برای حفظ این رکورد تا رسیدن به مدت زمان مشابه حضور پپ در بارسا، کار سخت تری پیش روی خود دارد.

پیروز: انریکه.

نتایج

بارسای پپ از مجموع ۱۵۲ بازی خود در لالیگا طی چهار سال، در ۱۱۶ دیدار پیروز شد. یعنی ۷۶.۳ درصد پیروزی. در مقایسه با آن، انریکه در ۷۷.۶ درصد از بازیهای خود برنده بوده، یعنی ۵۹ برد از ۷۶ بازی.

هر دوی آن‌ها آماری دارند که تیم‌های لیگ برتر انگلستان تنها در رویای آن هستند. اختلاف بسیار ناچیز است اما موفقیت پپ در حفظ چنین درصد بالایی طی چهار سال چشمگیر‌تر است.

پیروز: ثبات آماری پپ ستودنی‌تر است اما در عدد و رقم انریکه پیش است.

گل‌ها

مثلث MSN انریکه احتمالا در تاریخ بی‌نظیر است و گواردیولا در هر مقایسه‌ای با آن شکست خورده خواهد بود. مسی برای هر دو مربی ستاره بود اما یقینا در سال‌های اخیر باز هم پیشرفت کرده است. او حالا با همکاری سوارز و نیمار، بارسلونا را دارای قدرتمند‌ترین خط حمله در جهان کرده است.


جالب این است که در آمار گل‌های خورده هم تیم انریکه بهتر کار کرده است.

پیروز: دست‌ها بالا! انریکه.

کیفیت ستاره‌ها

برخی از بازیکنان در هر دو دوره حضور داشته‌اند. اکثریت تیم پپ مجموعه‌ای از بازیکنان اسپانیایی بودند که بدنه اصلی تیم ملی این کشور را در موفقیت‌های بین المللی تشکیل می‌دادند. با این حال، علیرغم عملکرد مناسب داوید ویا، پدرو و ساموئل اتوئو؛ هیچ یک به سطح درخشش سوارز و نیمار نمی‌رسند.

پیروز: تیم انریکه ستاره‌های جذاب‌تر و باکیفیت تری دارد.

استایل بازی

پس از سال‌های سلطه بر اروپا و شکل دادن فوتبالی از جنس آینده، ذهنیت عمومی بر آن شد که تیکی تاکا تکراری شده و شکست خورده است. سیاه کردن روزگار حریفان با پاس‌های پیاپی، اشتباهاً با سیاه کردن روزگار فوتبال تلفیق شده بود و از این رو بارسای خارق العاده پپ، بیشتر با سال‌های آخرش به یاد آورده می‌شود. تیم انریکه هم، با میانگین 68.6%، علاقه زیادی به در اختیار داشتن مالکیت توپ دارد، اما گواردیولا حتی بیشتر از این خواهان توپ بود - میانگین 69.2% مالکیت توپ.

و البته زمانی که صحبت از پرس در یک سوم هجومی می‌شود، تیم پپ یکی از تأثیرگذار‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال محسوب می‌شود. آن‌ها به طرز عجیبی هماهنگ بودند و می‌توانستند حریف را مجبور به از دست دادن مالکیت، در مناطق خطرناکی از زمین کنند.

در حالی که تیم انریکه در در اختیار داشتن توپ و سپردن آن به مثلث مرگبار خط حمله خود، بسیار خوب عمل می‌کند، اما سبک تیم پپ، بیشتر شبیه به یک فلسفه بود و حضور یک طرح دقیق برای بازی، بیشتر حس می‌شد.

پیروز: سلطنت تیکی تاکا!

بازی تیمی

هر دو تیم، تقریبا تعریف ایده آلی از کارایی بخش‌های مختلف یک تیم در کنار هم، بودند (و هستند)، اما در تیم لوییز انریکه، بیشتر کارهای تهاجمی به مثلث خط حمله سپرده شده است. با توجه به فرم و همکاری فوق‌العاده‌ای که آن‌ها در کنار هم دارند، این نکته کاملا قابل درک است. اما در تیم پپ، یکدستی بسیار بیشتری وجود داشت.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

در دو فصل اخیر، مسی، سوارز و نیمار، بهترین سازنده‌های تیم بوده‌اند و هر کدام بیش از 110 موقعیت گل برای هم‌تیمی‌های خود (که بیشتر شامل خودشان می‌شود) فراهم کرده‌اند. نفر بعدی لیست، راکیتیچ با 68 خلق موقعیت است.

بین سال‌های 2008 تا 2012، ژاوی مرد اول بازیسازی تیمِ پپ بود، و پس از او لیونل مسی، دنی آلوز و آندرس اینیستا قرار داشتند. آن‌ها به شدت به هم وابسته بودند و بیشتر به عنوان یک تیم بازی می‌کردند، تا مجموعه‌ای از خطوط مختلف. که این، بسیار قابل تحسین است.

پیروز: باز هم، گواردیولا.

نتیجه

تفاوت‌های بسیار کمی وجود دارد، و اینکه بگوییم یکی از آن‌ها، در این مقایسه پیروز شده است، به این معنی است که یک "بازنده" وجود دارد، و با توجه به موفقیت‌هایی که این دو تیم بدست آورده‌اند، لقب معقولی محسوب نمی‌شود.

با این وجود، با توجه به موفقیت‌های بسیار زیاد تیم انریکه در چنین مدت زمان کوتاهی، آن‌ها این فرصت را دارند که خود را به عنوان بهترین تیم در تاریخ بارسا معرفی کنند - و شاید حتی تاریخ فوتبال. چالشی که برای آن‌ها وجود دارد (موفق ماندن!)، چالش بسیار بزرگی است، اما چیزی نیست که نتوانند پس آن بربیایند.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
AMiRh03EiN72N
پاسخ به: کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟
دوران باشکوه بارسا زمان پپ گواردیولا رقم خورد


شنبه، ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ (۲۳:۰۰)
 
messi-.10
پاسخ به: کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟
خیلی سخته انتخاب کردن ولی باید صبر کرد هنوز انریکه فرصت داره برای بهتر شدن، پپ هم که همیشه در قلب بارسایی ها جا داره


شنبه، ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ (۳:۴۹)
 
nima94
پاسخ به: کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟
قطعا تیمه انریکه از نظر بازیکن بهتره!
مهاجمای پپ سانچزو پدرو ویا بودن!پپ یه فصل انری اتو رو داشت همه رو درو کرد!تو هافبکا درسته ژاوی فوق العاده بود ولی بوسکتس به اوج بلوغ تاکتیکی رسیده!دروازبان هم که واقعا الان سطحشون بالاتره
بعدشم واقعا این مسی فراتر از مسی 2010 شده و الان دیگه یه بازیکن کامله!هرچن خط دفاعی پپ بهتر بود
بعدشم اگه قراره بگیم پپ هیچی کاری نکرده و کرایف بوده،کرایف خودش سبک رینوس میشل،رینوس میشل از مجارستان 54 و اونام از اتریش ...
نیمکت پپ و انریکه اصلا قابل مقایسه نیست!
تیمه انریکه تنوع تاکتیکیش بیشتره ولی قطعا پپ از نظر تاکتیکی خیلی سرتره!
هرچن انریکه شخصیت بهتری ب تیم داده ولی در کل تاثیری ک پپ داشتو هیچ وقت انریکه نخواهد داشت


جمعه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (۲۳:۱۷)
 
best_of_all
پاسخ به: کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟
بیاین اسم این عصر فوتبال رو بذاریم عصر مسی
اگه مسی نبود هیشکدوم یک درصد این موفقیت ها رو نداشتن
و اگه مسی تو هر تیم دیگه ای بود احتمالا اون تیم همینقدر موفق می شد
البته که خیلی چیزا باید کنار هم حضور داشته باشه
مثلا تاتا مارتینو با همین بازیکنا گند زد
من شخصا انریکه رو بیشتر قبول دارم چون تاکتیکیه و غرور کمتری داره
پپ هم خیلی خوب بود و آدم جسوری بود
اما همه ی موفقیت های اخیر بارسا تو یک دهه ی گذشته کلیدش دست شخص مسی ست
این حرف من رو زمانی می فهمید که دوران فوتبال مسی تموم بشه
نمیگم بارسا نابود میشه
اما دیگه جوری نخواهد بود که یه سر و گردن از بقیه ی تیما بالاتر باشه و اگه خیلی موفق باشه در حد بایرن میشه، و دیگه این اتفاق رخ نمیده که تو ده سال چارتا چمپیونز لیگ ببریم و هفت تا لالیگا
بارسا همونقدر به مسی وابسته ست، که منچستر به فرگوسن وابسته بود
امیدوارم در طی سالهای آینده لاماسیا و مدیریت باشگاه تعبیری اتخاذ کنن که این ضربه ی خداحافظی مسی زیاد به تیم فشار نیاره


جمعه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (۲۱:۱۸)
 
mmbehnejad
پاسخ به: کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟
اینطور هم که شما میگی نیست میگی گواردیولا از لحاظ فنی مربی بزرگی نیست این کاملاً اشتباه چون اگه بزرگ نبود قطعاً این همه جام برای بارسا نمیتونست بیاره قطعا گواردیولا از همه نظر مربی بزرگیه شما میگی فقط ادامه دهنده راه ریکارد و کرایوف بوده
درسته ادامه دهنده اون بوده ولی خودش هم تاثیرات بزرگی رو تیم گذاشته و به عقیده من هم انریکه با اینکه من احترام زیادی براش قائلم و اون رو دوست دارم اما بارسای گواردیولا یه چیز دیگه بود ولی همانطور که گفتم انریکه هم مربی بزرگیه ولی نمیتونیم بگیم کدوم از یک دیگر برتر هستن هر دوتاشون مربیان بزرگ و قابلی هستن ولی من به شخصه گواردیولا رو خیلی بیشتر دوستش دارم و ترجیح میدم


جمعه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (۲۰:۳۱)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟
نقل قول
این بحث ها بنظرم اهمیتی نداره و فقط تفرقه میندازه بین هوادارای بارسا.. مهم اینه که بارسا دوتا از بهترین مربیانی که کل تاریخ فوتبال به خودش نداشته رو دیده رو نشون دنیا داده چیزی که تو کمتر تیمی تو جهان دیده شده..

بحث، بحث فنی و فوتبالیه. ربطی به علایق و سلایق نداره و دلیلی نداره باعث تفرقه بشه.


جمعه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (۱۸:۰۲)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟
نقل قول
تیم گوردیولا بدون تردید بهترین تیم تاریخ فوتبالست این بارسای فعلی هم دست رنج گواردیولاست همه ی این جام هایی کا بارسا در این هشت سال گرفته تاثیر به سزای پپ گواردیولاست گواریولا بهترین مربیست در جهان یک مغز متفکر فوتبال فوتبال را متحول کرد قبل از گواردیولا تیم های بزرگ تیم های کوچک را بایک گل یا حداقل با دو سه گل میبردند بعد بارسای گوردیولا فوتبال اروپا تغییر کرد و تیم بازی هجومی تر وزیبا تری به نمایش گذاشتند

دوست عزیز شما ظاهرا قبل گواردیولا رو ندیدی که اینطور میگی. اتفاقا تمام موفقیتهای گواردیولا ماحصل تفکرات کرویف و احیاش توسط ریکارد بود. گواردیولا صرفا توتال فوتبال کرویف رو پیاده کرد و سهمی در تئوریش نداشت که بخواد امروز در موفقیتهای تیم سهیم باشه!

پپ اگرچه یک لیدر خوب و یک مربی روحی روانی خوبه، ولی هرگز مربی فنی و تاکتیکی بزرگی نیست!


جمعه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (۱۸:۰۱)
 
esisalar
پاسخ به: کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟
تیم گوردیولا بدون تردید بهترین تیم تاریخ فوتبالست این بارسای فعلی هم دست رنج گواردیولاست همه ی این جام هایی کا بارسا در این هشت سال گرفته تاثیر به سزای پپ گواردیولاست گواریولا بهترین مربیست در جهان یک مغز متفکر فوتبال فوتبال را متحول کرد قبل از گواردیولا تیم های بزرگ تیم های کوچک را بایک گل یا حداقل با دو سه گل میبردند بعد بارسای گوردیولا فوتبال اروپا تغییر کرد و تیم بازی هجومی تر وزیبا تری به نمایش گذاشتند


جمعه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (۱۱:۳۹)
 
shakib10
پاسخ به: کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟
بیاد ندارم حتی در باخت هایی که با انریکه داشتیم ما از تیم حریف پایین تر بودیم یا اینکه کاملا ضعیف تر بودیم...همیشه بخاطر خراب کردن موقعیت باختیم ...واین یعنی بارسا همیشه تونسته موقعیت خلق کنه و اصلا گیر نمی افته فقط ضعف دفاع بود که گاها ضربه زد بهمون


جمعه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (۱۰:۳۵)
 
heroman
پاسخ به: کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟
هر دو عالین


جمعه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (۹:۲۱)
 
9VECTOR9
پاسخ به: کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟
این بحث ها بنظرم اهمیتی نداره و فقط تفرقه میندازه بین هوادارای بارسا.. مهم اینه که بارسا دوتا از بهترین مربیانی که کل تاریخ فوتبال به خودش نداشته رو دیده رو نشون دنیا داده چیزی که تو کمتر تیمی تو جهان دیده شده..
اما به نظرم بارسای پپ زیباتر بازی میکرد اما به اندازه ی بارسای انریکه زهردارتر نبود و برنامه ای واسه تاکتیکی به نام ضد حمله و مقابله با دفاع اتوبوسی یا همون پلن B نداشت...در کل بارسای انریکه نسخه ی کامل از بارسای پپ هستش... به همین خاطر من بارسای انریکه رو انتخاب میکنم ولی همون طور که گفتم این بحث فقط جنبه فان داره و اهمیتی نداره...


جمعه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (۶:۳۵)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: کدام یک بهترند؛ بارسای انریکه یا بارسای پپ؟
بدون تردید بارسای انریکه یه سر و گردن بالاتر از بارسای پپه، نه فقط به خاطر نکاتی که تو این مقاله گفته شد، بلکه نکته مهمتری جا موند.

بزرگترین ایراد بارسای پپ، تک پلنه بودنش بود. پپ سبک توتال فوتبال کرویف رو به خوبی در بارسا احیا کرد - تاکید می کنم هیچ سهمی در خلق این سبک نداشت! - اما همش همین بود. توتال فوتبال ۳ سال جواب داد و وقتی امثال مورینیو بازی اتوبوسی رو در جوابش ساختن، پپ نتونست راه حلی ارائه بده، به بن بست خورد و دستها بالا، رفت!

اما انریکه خدای تاکتیکه. تیمش در برابر هیچ دو حریفی یک جور بازی نمی کنه و این خارق العاده است. این نشون میده سهم انریکه در موفقیتهای تیمش هم بسیار بیشتر از پپه چون سبک بازی تیمش روی نبوغ خودش ساخته شده. انریکه ضعف نداشتن پلن بی، بازی تکراری و قابل حدس، ضعیف بودن روی ضربات شروع مجدد و کرنر و خیلی نواقص دیگه تیم پپ رو بهبود داده و عملا یک ورژن مترقی از تیکی تاکا رو به وجود آورده.

در کنار همه اینا فراموش نکنیم که تیم پپ - جز در خط حمله - با اختلاف، نفراتی بهتر از تیم انریکه داشت. ژاوی و اینیستا در اوج که ویرانگر بودن، پویول و والدس در اوج که کابوس هر خط حمله ای بودن و البته مسی در اوج! اون تیم از نظر مهره قطعا بهترین بارسای تاریخ بود و کار انریکه با این دست بسته از نظر نفرات، از یک منظر دیگه هم بسیار عالی تر پپه! دلیل اصلی یک دست تر و روون تر بودن تیم پپ هم دقیقا همین کیفیت نفراته.

به هر حال خیلی دوست دارم پپ رو در یک چالش جدی ببینیم تا عیار واقعیش مشخص شه، چون تا به حال که زیرکانه و به سبک مورینیو، تیمهای بی چالش رو انتخاب کرده و همیشه ترکیبی از بهترین بازیکنای دنیا رو داشته!


جمعه، ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ (۵:۵۴)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۴۳ کاربر آنلاین است. (۱۲ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۴۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!