به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

مقایسه نا بهنگام دو بارسای انریکه!آنالیز فنی
فرستنده سید سجاد زرگرنتاج در تاريخ چهارشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ (۱۶:۳۰) (۱,۲۳۰ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: توتال بارسا
مترجم: سید سجاد زرگرنتاج / FCBarcelona.ir


تقریبا دو سوم از فصل 2015/16 را پشت سر گذاشته‌ایم، و به نظر می‌رسد وقت مناسبی است که بگوییم این بارسا تا چه حد توانسته شرایط خود را به عنوان تیمی که فصل قبل سه گانه برده است، خوب نگه دارد. قضاوت بر اساس فرضیه‌ها اعتبار چندانی ندارد، و در ورزش به طور خاص، احمقانه است، اما ورزش قرار است سرگرم کننده باشد، و سوال "چه کسی بهتر است؟!" یکی از سرگرم کننده‌ترین بحث‌هایی است که می‌تواند شکل بگیرد. پس، در حالی که می‌دانیم اهمیت چندانی ندارد، بیایید بارسای 2014/15 را در کنار بارسای فعلی بگذاریم و سعی کنیم به پرسش "چه کسی بهتر است؟!" پاسخ دهیم.

این مقایسه را در سه بخش انجام می‌دهیم: (1) آمار دو تیم (2) نقطه قوت دو تیم (که برای هر دو یک چیز است: همان سه بازیکنی که می‌دانیم!) (3) عملکرد دو تیم در بازی‌های مهم و تأثیرگذار.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

همه اطلاعات مربوط به تیم، از قسمت آمار و اطلاعات سایت ESPN، و تمام آمار مربوط به بازیکنان، از سایت Squawka برداشته شده است. همچنین در این مقایسه تنها به بررسی بازی‌های لیگ بسنده شده است، زیرا جام‌ها برای مقایسه دو تیم، بسیار کوتاه هستند و تا به اتمام نرسند، نمی‌شود به آن‌ها استناد کرد. برای مثال در لیگ قهرمانان، منطقی نیست تیمی که تنها 6 بازی در مرحله گروهی انجام داده و علاوه بر آن، برخی از آن‌ها بازی‌هایی در مقابل تیم‌هایی که چندان در کلاس لیگ قهرمانان نبودند (منظوری نداشتم، باته!)، بوده، را با تیمی که در دور حذفی این جام بازی کرده، مقایسه کنیم. اما لیگ، حداقل در زمینه ترکیب‌ها و تاکتیک‌ها، از لحاظ آماری ثبات بیشتری خواهد داشت.

آمار دو تیم

نکات، به بیان ساده این‌ها هستند: بارسا در این فصل، نسبت به فصل قبل تعداد کمتری گل به ثمر رسانده، شوت‌های - با اختلاف! - کمتری به سمت دروازه حریفان زده، به آن‌ها اجازه شوتزنی بیشتری داده و همچنین گل‌های بیشتری دریافت کرده است.

2014/15
2015/16
امتیاز در هر مسابقه
2.474
2.455
گل در هر مسابقه
2.895
2.545
گل دریافتی در هر مسابقه
0.553
0.773
شوت در هر مسابقه
16.342
15.909
شوت دریافتی در هر مسابقه
8.026
10.227

با استناد به این اعداد و ارقام، آن‌ها چندان هم خوب نیستند. البته، خروجی آبی و اناری‌ها در این فصل فوق‌العاده بوده است، اما پرسش این نیست که آیا آن‌ها خوب هستند یا نه، بلکه این است که آیا آن‌ها به همان خوبی که در فصل 2014/15 بودند، هستند یا خیر. آمار می‌گوید اگرچه با اختلافی اندک، اما هنوز به آن نقطه نرسیده‌اند. از لحاظ آماری، آن‌ها چه در دفاع و چه در حمله، نسبت به فصل قبل، افت داشته‌اند.

اگرچه این اعداد به هیچ وجه نمی‌توانند تمامی جوانب را بازتاب دهند. برای مثال، حریفانی که بارسا با آن‌ها روبرو می‌شود در این قسمت در نظر گرفته نمی‌شوند. دلیل اینکه آن‌ها گل‌های بیشتری دریافت می‌کنند، این است که از لحاظ دفاعی ضعیف‌تر شده‌اند، یا اینکه در مقابل تیم‌هایی با خطوط حمله قوی‌تر و با جرأت بیشتر، قرار گرفته اند؟ می‌تواند هر دوی این‌ها باشد؟ جایگاه شانس در این زمینه کجاست؟! سؤال‌های مشابهی می‌توان در مورد فاز تهاجمی تیم هم، مطرح کرد.

معیارهای بالا به حد زیادی غیر هوشمند هستند. آن‌ها نه تنها میانگین هستند، که هیچ ردی از جریان کلی فصل، بروز نمی‌دهند. آمار بارسا در فصل 2014/15 فوق‌العاده است، اما هیچ اشاره‌ای به شکست تیم در ال کلاسیکوی رفت با نتیجه 3-1، و حواشی بعدش ندارد. میانگین عملکرد تیم، به باخت تیم در آنوئتا مقابل سوسیداد و باخت در خانه به مالاگا اشاره نمی‌کند. هیچ بالا و پایینی در آن وجود ندارد. این‌ها میانگین هستند، و میانگین‌ها بدست می‌آیند تا همه چیز را یکسان‌سازی کنند.

با در نظر گرفتن این نکته، منطقاً باید مسیری که این تیم در آن قرار دارد را نیز مورد توجه قرار دهیم. در ابتدای فصل، آبی و اناری‌ها تا حد زیادی شکننده ظاهر می‌شدند. موقعیت‌ها را به گل تبدیل نمی‌کردند، به شدت روی ضد حملات آسیب پذیر بودند و چند مسابقه را هم به طرز بدی واگذار کردند. دو بار (با احتساب سوپر کاپ) آن‌ها در مقابل تیم‌هایی که معمولا شکستشان می‌دادند، با نتیجه 4-1 شکست خوردند. این نکات در دیدار مقابل سویا به اوج خود رسید، جایی که بارسا 28 شوت به سمت دروازه حریف زد، اما در نهایت بازیکنان سویا با ثبت 12 شوت، بازی را 2-1 به سود خود به پایان رساندند.

اگرچه پس از دیدار مقابل سویا، بارسا به فرمی در حد و اندازه‌های فرم بارسای فصل گذشته رسیده است. در زیر، آمار این تیم تا دیدار 3 اکتبر مقابل سویا، و پس از آن است.

هفته اول تا هفتم
هفته هشتم تا بیست و دوم
امتیاز در هر مسابقه
2.14
2.60
گل در هر مسابقه
1.714
2.933
گل دریافتی در هر مسابقه
1.286
0.533
شوت در هر مسابقه
18.571
14.677
شوت دریافتی در هر مسابقه
10.571
10.067

از هفته هشتم رقابت‌های لیگ به بعد، بارسا حتی نمایش‌هایی بهتر از آنچه فصل قبل ارائه می‌دادند، از خود بروز داده است. آن‌ها تقریبا در هر بازی سه گل به ثمر می‌رسانند و آمار گل‌های دریافتی‌شان، کمی بیشتر از یک گل در دو بازی است. این اعداد و ارقام، به تئوری بدشانس بودن بارسا در ابتدای فصل، دامن می‌زند. آن‌ها در هفت مسابقه اول شوت‌های بیشتری داشتند، اما آمار گلزنی‌شان، یک گل کمتر در هر مسابقه بود. و، با وجود اینکه تعداد شوت‌های دریافت شده در هفت بازی نخست، تفاوت چندانی با این آمار در بازی‌های پس از آن ندارد، این شوت‌ها، کارساز‌تر بودند: از هر هشت شوت، یک شوت منتهی به گل برای حریف می‌شد. اما از آن بازی به بعد، اوضاع به حدی بهتر شد که از هر 19 شوت زده شده به سمت دروازه براوو، تنها یک شوت به تور دروازه می‌چسبید.

البته اگر بگوییم بارسا در روزهای ابتدایی فصل بدشانس بوده، منطقی است که قبول کنیم در این روزها هم کمی خوش شانس است. به نظر من حداقل، هستند. هر دو دسته از بازی‌ها، کوتاه، و به شدت توصیفی هستند. هیچکدام نمی‌توانند عملکرد بارسا را در بازی‌های ماه‌های آینده، تضمین کنند. اما، نکته اینجاست که آن‌ها بسیار شبیه تیمی شده‌اند که فصل پیش هر چه سر راه قهرمانی‌اش در سه رقابت مهم فصل بود را، نابود کرد. آن‌ها در همه بازی‌ها فوق‌العاده نبوده‌اند، اما هیچ تیم بزرگ دیگری نیز، در همه بازی‌ها فوق‌العاده نبوده است. آیا می‌توانند به این سلطه ادامه بدهند؟! باید منتظر ماند و دید.

کدام بهتر است؟! در این زمینه، بارسای 2014/15، با اختلافی اندک!

مثلث هجومی

در هنگام مقایسه دو تیم، باید نقاط قوت هر دو تیم را با یکدیگر مقایسه کرد. در این مورد خاص، نقاط قوت هر دو تیم مقایسه شونده، یکی است. وقتی بارسا در تابستان 2014، لوییز سوارز را به خدمت گرفت، هیچکس نمی‌دانست اوضاع ممکن است چگونه پیش برود. اما نکته‌ای که دیگر تیم‌ها را به وحشت می‌انداخت، این بود که نکند بارسا بتواند از پس این مسئله بر بیاید و حضور سوارز کار کند؟! بیایید رک باشیم؛ مسی، سوارز و نیمار، پتانسیل تبدیل شدن به ویرانگر‌ترین، و مخوف‌ترین خط حمله تاریخ فوتبال را، دارند.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

مطمئن نیستم که آن‌ها بهترین مهاجمانی باشند که تا به حال در کنار هم بازی کرده‌اند، اما به طور قطع، در حال حاضر آن‌ها بهترینند. یک مزیتی که بارسا نسبت به تمامی حریفانش دارد، این است که آن‌ها سه تن از پنج مهاجم برتر حال حاضر دنیا را در ترکیب خود دارند. گمانه زنی‌ها در مورد اینکه چگونه باید این سه ستاره را در کنار هم نگه داشت، کاملا ناپدید شده‌اند. اصلا می‌شود کسی انتظار چیزی بهتر از آنچه در حال حاضر می‌بینیم، از این مثلث داشته باشد؟!

در پایان فصل 2014/15، مسی، سوارز و نیمار، به عنوان یکی از مرگبارترین مثلث‌های هجومی تاریخ شناخته شدند. در فصل جاری، آن‌ها حتی بهتر شده‌اند. روند گلزنی آن‌ها نسبت به فصل پیش افزایش بسیاری داشته، موقعیت‌هایی که چه برای خودشان و چه برای هم‌تیمی‌هایشان خلق می‌کنند، به طرز محسوسی بیشتر شده و حتی آمار شوتزنی بهتری از خود به جا گذاشته‌اند.

MSN
2014/15
2015/16
گل در هر بازی
2.58
2.63
شوت در هر بازی
11.43
13.36
موقعیت‌های خلق شده در هر بازی
6.66
6.87

حداقل در این دسته بندی‌ها، مرد اول این مثلث، سوارز است. کسی که بدون شک بهترین فصل دوران ورزشی‌اش را پشت سر می‌گذارد - فراموش نکنید سوارز همان بازیکنی است که نمایشش در فصل 2013/14 در لیگ جزیره، پس از نمایش‌های هانری در فصل 2002/03، بی‌نظیر بود. فرم گلزنی او از 0.66 گل در هر مسابقه، به 0.95 گل در هر مسابقه افزایش یافته است. نیمار نیز نسبت به فصل گذشته بهتر شده است، اگرچه زمینه‌ای که در آن بیشترین پیشرفت را نشان می‌دهد، خلق موقعیت است (آمار خیره کننده 3.59 موقعیت در هر بازی!). تنها کسی که می‌توان گفت از این سه نفر، در همه دسته‌های مهم هجومی پیشرفت نداشته، مسی است که شروعی دور از انتظار در این فصل داشت، و پس از پشت سر گذاشتن مصدومیتش، به نظر می‌رسد باز هم در حال رسیدن به فرم فوق‌العاده‌ای است.

آن‌ها می‌توانند باز هم پیشرفت کنند؟ تصور اینکه آن‌ها بتوانند از این هم بهتر شوند، بسیار سخت است. اما این اتفاق هر هفته می‌افتد، و تنها کاری که باید انجام دهیم، این است که نمایش‌هایشان را از دست ندهیم!

کدام بهتر است؟! در این زمینه، بارسای 2015/16!

بازی‌های سرنوشت ساز

اگرچه اولویت با نتایج کلی یک تیم است، اما بد نیست که تیم‌ها را با توجه به نتایجی که در آزمون‌های مهمشان گرفته‌اند، با هم مقایسه کنیم. این لحظات، آن‌هایی هستند که ما در هر صورت فراموش نمی‌کنیم.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

در این فصل، بارسا تا همینجای کار هم جایگاهی فوق‌العاده از لحاظ تحمیل شکست به تیم‌های خوب، بدست آورده است. پیروزی 0-4 مقابل رئال در برنابئو، چیزی است که هواداران بارسا، سال‌های سال آن را فراموش نخواهند کرد، اما پیروزی‌های دیگری هم وجود دارند که نشانگر گنجایش این تیم باشند. پیروزی 6-1 مقابل رم و 7-0 مقابل والنسیا، شاید به اندازه پیروزی در ال کلاسیکو بزرگ نباشند، اما از لحاظ نکاتی مانند استایل، سلطه و کنترل، در این بازی‌ها، بارسا چیزی کمتر از بارسای ال کلاسیکو نداشت.

در این دسته حداقل، هیچ راهی برای در نظر نگرفتن تعداد بازی‌های بیشتر بارسای 2014/15 نسبت به بارسای فعلی وجود ندارد. از آن مهم‌تر، دیدارهایی که بارسای فصل قبل انجام داد و بارسای این فصل هنوز انجام نداده، به طرز وحشتناکی ماندگار و حساس بودند. پیروزی 3-1 مقابل اتلتیکو مادرید، پیروزی مقابل منچستر سیتی در هر دو بازی، پیروزی 2-1 مقابل رئال مادرید، و البته، پیروزی 3-0 مقابل بایرن. این‌ها، بازی‌هایی است که اگر به فصل 2014/15 فکر کنیم، به یاد خواهیم آورد، و تا به اینجا، این فصل تنها یک بازی که بتوان آن را در این دسته قرار داد، داشته است. پیروزی پر گل مقابل والنسیا و رم شاید ارزشمند باشد، اما به هیچ وجه با تماشای نابودن شدن بایرن در نیمه نهایی لیگ قهرمانان، توسط بهترین بازیکن جهان، قابل مقایسه نیست.

کدام بهتر است؟! در این زمینه، بارسای 2014/15.

نتیجه‌گیری!

کمی بیشتر از یک هفته دیگر، بارسا باید به لندن سفر کند، و لیگ قهرمانان، به طور رسمی برای این تیم آغاز خواهد شد. در چند ماه آینده، کاملا متوجه خواهیم شد که این تیم، از چه نوعی است. همه پرسش‌ها پیرامون خستگی، عمق و انگیزه، به زودی پاسخ داده خواهند شد.

اگر قرار بود پیش بینی کنیم که این تیم نسبت به تیم فصل قبل، تا چه حد می‌تواند موفق باشد، می‌توان گفت که این تیم، شاید نتواند سه گانه را ببرد (و در بدترین حالت، هیچ جامی!)، اما هنوز هم می‌تواند تیم بهتری نسبت به فصل قبل باشد. اما این حس غریزی در من وجود دارد که این تیم، نسبت به آنچه فصل قبل دیدیم، بهتر است و می‌تواند موفق‌تر باشد. خوشبختانه، همه این‌ها فرضیه است، و ما مجبور نیستیم از بین این دو، یک تیم را انتخاب کنیم. تنها باید از این روزها، و از این دو تیم، لذت برد.
ارزش: ۱۰.۰۰ (۱ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
heroes
پاسخ به: مقایسه نا بهنگام دو بارسای انریکه!
تحلیل جالبی بود


دوشنبه، ۳ اسفند ۱۳۹۴ (۱۴:۴۴)
 
fcb.catalan.hamed
پاسخ به: مقایسه نا بهنگام دو بارسای انریکه!
من مهمترين عوامل رو فعلا خستگي بازيكنان و انگيزه سال قبل ميدونم
اگه يكم تو لاليگا از تيم هاي دوم و سوم جدا بشيم ميشه توي ليگ استراحت بيشتري به مهره هاي كليدي داد و توان بيشتر رو در بازي هاي ليگ قهرمانان بكار گرفت ، انگيزه شون اگه همون انگيزه سال پيش باشه موفقيت دور از دسترس نيست


چهارشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ (۲۰:۵۶)
 
AMiRh03EiN72N
پاسخ به: مقایسه نا بهنگام دو بارسای انریکه!
درسته آمار مهمه اما نتیجه مهمتر از اونه
اگه یادتون باشه چند فصل گذشته ما همیشه تفاضل گلمون بهتر از بقیه تیما بوده ولی بازی های رودرو بهتر نبودیم و این عاملی بوده برای از دست دادن قهرمانی، پس نتیجه مهم تر از آماره


چهارشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ (۱۹:۲۲)
 
سوداگر
پاسخ به: مقایسه نا بهنگام دو بارسای انریکه!
روندروبه رشد بارسا کاملا محسوس وقابل لمسه ولی هنوزهم ایراداتی وجودداره که ممکنه تیم رولااقل دچارمشکل کنه .....امابه نظرم نه امسال بلکه سال آینده سال مهمی واسه ی بارساست چون انقلابی درانقلاب (ازنظرمثبت)اتفاق افتاده....کادرفنی بایدبه گونه ایی کارکنن (که همینطورهم هست)که اگربعدازخودشون کس دیگه ایی راس کاراومد دچارسردرگمی نشه....به قولی فلسفه اشون رو به کرسی بنشونن


چهارشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ (۱۷:۰۴)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: مقایسه نا بهنگام دو بارسای انریکه!
آمار اگرچه تو فوتبال مهمن و خیلی چیزا رو نشون میدن، اما همه چیز نیستن و همون طور که نویسنده مقاله هم به خوبی مثال زد، همه زوایا رو نشون نمیدن.

به نظر من بارسای امسال، پخته تر و بالغ تر از سال گذشته است، و بیشتر با نبوغ تاکتیکی انریکه آشنا شده و روون تر کار می کنه. بارسا حالا یه تیمیه که جلوی هر رقیبی با هر سبک از ضد فوتبال می تونه پیروز باشه، بسیار منعطفه و گوشه رینگ اسیر نمیشه، و از همه مهمتر تو غافلگیری ها و بدشانسی ها و عقب افتادن تو نتیجه، بدون اینکه مثل بارسای پپ دستپاچه و احساسی بشه و به در بسته بخوره، با متانت و آرامش، کار خودشو انجام میده و نتیجه رو بر می گردونه.

بی شک این بارسا، بهترین بارسای دو دهه اخیره که من به یاد دارم، شاید هم بهترین بارسای تاریخ. و فقط بدشانسی و اتفاقات عجیب و غریب ممکنه بتونه متوقفش کنه، و گرنه با حساب 2 2 تا 4 تا هیچ تیمی توان ایستادگی در برابر این بارسای فوق العاده رو نداره!


چهارشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ (۱۶:۵۲)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۴۳ کاربر آنلاین است. (۱۲ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۴۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!