به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

لوییز انریکه؛ یک مربی کامل برای بارساآنالیز فنی
فرستنده سید سجاد زرگرنتاج در تاريخ چهارشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ (۱۵:۰۰) (۱,۶۱۸ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: Weloba
مترجم: سید سجاد زرگرنتاج / FCBarcelona.ir


لوییز انریکه یک مربی نرمال برای بارسا نیست، اما نیازی هم ندارد که باشد. او بسیار آزاد فکر می‌کند و از گرفتن تصمیمات بزرگ، ابایی ندارد.

بازی مقابل لوانته، هم برای انریکه و هم برای بارسا، یک دیدار خاص به حساب می‌آمد، زیرا در این دیدار، تعداد بازی‌هایی که بارسا تحت هدایت انریکه بوده است، به 100 رسید. با کسب پیروزی 0-2، بارسا حالا در 28 بازی پیاپی شکست نخورده است، و علاوه بر آن، با رکورد پپ گواردیولا در فصل 2010/11 برابری می‌کند.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

در صد بازی‌اش به عنوان سرمربی، انریکه به 80 پیروزی، 11 تساوی و 9 باخت دست یافت که نهایتا، این نتایج منجر به کسب پنج جام شد. در مقایسه با وضعیت پپ در 100 بازی نخستش، انریکه وضعیت بهتری دارد. هر کدام از این دو مربی، روش خاص خود را داشتند، پس مقایسه آن‌ها با یکدیگر، از نقطه نظر منطقی قابل قبول نیست، اما مسائلی که در مورد آن‌ها خواهیم گفت، بسیار جذابند.

بارسای گواردیولا، خصوصا در سه فصل اول، غیر قابل مهار بود. آن‌ها حریفانشان را با آمار‌های وحشتناک مالکیت توپ، و استایل بسیار خاص پاس کاری، خرد می‌کردند. تیم نبض بازی را، به کمک نبوغ ژاوی تحت کنترل خود در می‌آورد. این بازی تک ضرب، این فلسفه تیکی تاکا، حریفان را مضطرب می‌کرد و آن‌ها را به اشتباه می‌انداخت، و در آن نقطه، مسی و دوستانش، نهایت استفاده را از این اشتباهات می‌بردند. این سبک منجر به کسب یک شش گانه در فصل 2008/09 و یک پنج گانه در فصل 2010/11 شد. بسیاری، آن تیم را به دلیل تسلطی که بر بازی داشت، بهترین تیم تاریخ فوتبال می‌دانستند.

اما تاکتیک‌های پپ، بازیکنان را تا حد زیادی به زمین حریف نزدیک می‌کرد. مدافعان میانی تقریبا جایی نزدیک به میانه میدان داشتند، و مدافعان کناری حتی در برخی از دقایق، نقش وینگر را بازی می‌کردند. این مسئله منجر به مشکلات شدید بارسا روی ضد حملات می‌شد. تیم‌هایی با وینگر‌های سریع، بسیار برای بارسا مشکل ساز می‌شدند، زیرا مدافعان وسط این تیم، به اندازه کافی سریع نبودند. تیم‌ها سریعا رو به تاکتیک "پارک اتوبوس" آوردند، تا پاس‌های بازیکنان بارسا را بی‌اثر کنند.

بدون یک پلن بی‌ کاتالان‌های بزرگ، گاهی در زمین گیج و عاجز بودند. و سپس حریف دست به ضد حمله می‌زد که آن‌ها را با مشکل بزرگی روبرو می‌کرد، مشکلی که می‌بایست حل می‌شد. حتی ویلانووای فقید و تاتا مارتینو هم نتواستند کاری با این قضیه انجام دهند. اینتر میلان، چلسی و رئال مادرید، همگی از یک تاکتیک در مقابل بارسا استفاده می‌کردند، و این تیم شکست می‌خورد - تا وقتی انریکه سکان هدایت بارسا را بدست گرفت.

مانند یک شوالیه در زرهی درخشان، لوچو در اوضاعی بحرانی به بارسا آمد. شایعاتِ رفتن مسی از بارسا در همه جا شنیده می‌شد، تیم یک فصل بدون جام را گذرانده بود، و رئال مادرید، قهرمانی اروپا را بدست آورده بود.

اگرچه اوضاع برای انریکه هم چندان راحت نبود، و پس از بازی ضعیف بارسا مقابل سوسیداد در ابتدای ژانویه 2015 و متعاقبا تنش‌هایش با مسی، او تا مرز اخراج از کارش نیز پیش رفت. در چنین شرایطی، انریکه تصمیم گرفت جای مسی و سوارز را با هم عوض کند، و مرد آرژانتینی را در پست وینگر راست قرار داد. مثلث MSN پس از این تغییر، اثربخشی وحشتناک داشت، به طوری که هیچکس نمی‌توانست آن را پیش بینی کند، و نهایتا بارسا فصل را با کسب سه گانه به پایان برد. در این نقطه باید مربی را عامل موفقیت بدانیم، که توانست این سه ابر ستاره را در یک خط، در کنار هم نگه دارد.

پپ شدیدا علاقه داشت که در هر مسابقه، بازیکنان اصلی تیم را در زمین داشته باشد. بازیکنانی مانند مسی، اینیستا، پویول و ژاوی، در هر فصل بیش از 50 بازی، و در هر بازی هم نود دقیقه، برای تیم به میدان می‌رفتند. نتیجه، مصدومیت و خستگی بیش از حد بازیکنان بود. اما انریکه ترجیح می‌دهد سیستم چرخشی را در تیم اجرا کند و به هر بازیکن، شانس بازی کردن بدهد. این مسئله ضمن ایجاد هماهنگی بین تمامی بازیکنان، از ایجاد مشکلات بین مربی و بازیکن می‌کاهد. همچنین، پس از سپری کردن چهار فصل موفق زیر نظر پپ، بازیکنان کمی انگیزه کسب موفقیت را از دست دادند، و بازیکنان جدید برای تزریق این تشنگی به تیم نیاز بود، و انریکه، دقیقا همین کار را کرد.

با وجود راکیتیچ و سوارز در تیم، بارسا بازیکنانی داشت که می‌توانستند در مواقع نیاز، از راه دور شوتزنی کنند. همچنین، آن‌ها از لحاظ بدنی، قوی‌تر و بلند‌تر از متوسط بازیکنان بارسا هستند، و بارسا نیاز به چنین حضوری در نبرد‌های هوایی داشت. هر دوی آن‌ها دوندگی فوق‌العاده دارند و به هیچ وجه در طول بازی دست از این کار نمی‌کشند. وضعیت دفاعی تیم خصوصا در ضربات آزاد و کرنرها، با این خرید‌ها، بسیار بهبود یافت.

در دوران مربیگری تاتا مارتینو، مسی به شدت متهم به تنبل بودن در زمین می‌شد. در حالی که این اتهام به هیچ وجه وارد نبود، مسی کمی اضافه وزن پیدا کرد، و می‌دانیم که فیتنس تا چه اندازه در فوتبال مدرن، اهمیت دارد. انریکه، که خود به معنای واقعی کلمه "فیت" است، مانند گواردیولا یک برنامه منظم برای غذا خوردن و هم چنین تمرینات بدنسازی مسی تهیه کرد. روش متمرکز او این روزها یک ترکیب کاملا مناسب از لحاظ بدنی را منجر شده است.

در حالی که پپ در بین فوتبال دوستان به عنوان یک نابغه تاکتیکی شناخته می‌شود، انریکه نیز تا حد زیادی برازنده داشتن این عنوان است. چرخش‌ها و تغییراتی که او در ترکیب می‌دهد، شاید برخی را عصبانی کند، اما باعث می‌شود بازیکنان سر حال‌تر باشند و این یکی از دلایلی است که بارسا در پایان فصل اول حضور انریکه، این همه موفقیت کسب کرد. وقتی تیم‌های دیگر به شدت نگران مصدومیت یکی از بازیکنان اصلی خود هستند، بارسا یک تیم کاملِ آماده برای جایگزینی دارد.

از یاد نبرید، بارسا فصل گذشته قهرمان‌های اسپانیا، انگلیس، ایتالیا، آلمان و فرانسه را نسبتا راحت شکست داد. حتی رئال مادرید هم با چهار گل در برنابئو مغلوب این تیم شد - نتیجه‌ای که تا سال‌ها از یاد هواداران بارسا، و رئال، نخواهد رفت.

لوییز انریکه یک مربی نرمال برای بارسا نیست، اما نیازی هم ندارد که باشد. او بسیار آزاد فکر می‌کند و از گرفتن تصمیمات بزرگ، ابایی ندارد. حال می‌خواهد این تصمیم قرار دادن سرجی روبرتو در سمت چپ خط دفاعی باشد، یا بازی دادن به مسی در خط هافبک. لوچو کاری را انجام می‌دهد که برای موفقیت تیم، باید انجام شود، که بسیار شجاعانه و قابل تقدیر است.

در آستانه آغاز صد بازیِ دوم لوییز انریکه به عنوان مربی بارسا، برای او موفقیت‌های بیشتری آرزو می‌کنیم، و امیدواریم که تیم را به افتخارات بزرگتری برساند.
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
akbarimatin17
پاسخ به: لوییز انریکه؛ یک مربی کامل برای بارسا
انصافا انریکه مربی فوق العاده ایه ولی تیم پپ یه چیز دیگه بود.


چهارشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ (۲۲:۱۹)
 
fcb.catalan.hamed
پاسخ به: لوییز انریکه؛ یک مربی کامل برای بارسا
خدا رو شکر که می تونم این مربی جوون رو در کنار تیم داشته باشیم
امیدوارم ابزار مناسب کاری رو براش مهیا کنن
زنده باد لوچو


چهارشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ (۲۱:۰۵)
 
87122287
پاسخ به: لوییز انریکه؛ یک مربی کامل برای بارسا
یکی از تغییراتی که لوچوی کبیر در بارسا ایجاد کرد که در تیم پپ دیده نمیشد ضدحمله بود. بارسا فصل قبل با زدن ضد حمله های سریع بایرن و یووه رو از پا در آورد.


چهارشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ (۱۹:۵۳)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: لوییز انریکه؛ یک مربی کامل برای بارسا
نقل قول
اگه سرمربیگری رو به دو بخش دانش تاکتیکی و مدیریت تقسیم کنیم، پپ تو اولی و لوچو تو دومی وضعیت بهتری دارن. و متأسفانه ضعف پپ تو قسمت دوم باعث شده نبوغ تاکتیکیش تا حد زیادی در سایه قرار بگیره.

پپ تو دانش تاکتیکی بهتره؟! چطور کسی که تیماش همیشه یه جور بازی می کنن و یک پلن آ ثابت دارن و پلن ب کارآمدی نتونسته تا حالا طراحی کنه، دانش تاکتیکی ش بیشتر از مربی ایه که هر بازی تیمش متناسب با حریف، با یه تاکتیک مخصوص بازی می کنه؟

اتفاقا به نظرم من تنها مهارت جدی پپ ارتباط خوبش با بازیکنا و ایجاد انگیزه تو اوناس. البته بازیکنایی که دوسشون داره. با مابقی مثل زلاتان و ویدال قهر می کنه و کلا حرف نمی زنه.


چهارشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ (۱۸:۵۷)
 
AMiRh03EiN72N
پاسخ به: لوییز انریکه؛ یک مربی کامل برای بارسا
به امید موفقیت


چهارشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ (۱۷:۵۴)
 
San.Andres
پاسخ به: لوییز انریکه؛ یک مربی کامل برای بارسا
اگه سرمربیگری رو به دو بخش دانش تاکتیکی و مدیریت تقسیم کنیم، پپ تو اولی و لوچو تو دومی وضعیت بهتری دارن. و متأسفانه ضعف پپ تو قسمت دوم باعث شده نبوغ تاکتیکیش تا حد زیادی در سایه قرار بگیره.


چهارشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ (۱۷:۳۱)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: لوییز انریکه؛ یک مربی کامل برای بارسا
بدون تردید، لوچو نابغه تاکتیکه، و این صفت اصلا ربطی به پپ نداره که با یک تک پلن ثابت بازی می کنه. بارسای پپ فقط زمانی که رقبا سبک بازیش رو نمی شناختن خوب بود و بعدش به بن بست خورد. اما بارسای انریکه با این تنوع تاکتیکی فوق العاده، توقفی براش متصور نیست.

همه اینا رو باید در کنار شرایط سخت روحی و حواشی و ... گذاشت که لوچو با مدیریت روانی خودش تیم رو ازش عبور داد و نشون داد علاوه بر یه نابغه فنی، تو لیدر بسیار بزرگ هم هست، درست مثل زمان بازیش.

به امید اینکه آمار 100 بازی دوم لوچوی بزرگ، حتی از 100 بازی اولش که بهترین آمار تاریخ باشگاه هم بود، بهتر باشه.


چهارشنبه، ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ (۱۵:۲۴)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۷۸ کاربر آنلاین است. (۱۷ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۷۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!