به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

تحلیلی متفاوت از توانایی‌های منحصر به فرد یک نابغه!آنالیز فنی
فرستنده علی صبوری در تاريخ جمعه، ۱۷ مهر ۱۳۹۴ (۸:۰۰) (۱,۹۲۳ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
مرجع: Grup14
مترجم: غلامحسین صبوری / FCBarcelona.ir


در این نگاره به بررسی یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد لیونل مسی که همان گلزنی پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل است، می‌پردازیم.

مسی پدیده ایست که کلمات از توصیف آن قاصرند. ساعتهای بیشماری برای تحلیل کارهایی که او در عرض صدم ثانیه در زمین انجام می‌دهد، لازم است. جادوی او به قدری جذاب و دلفریب است که ممکن است گاهی بخشی از آن از قلم بیفتد.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

او در عین حالی که گلزنی قهار است، پاسوری بزرگ نیز به شمار می‌آید. این نابغه با به ثمر رساندن 375 گل برای تیم ملی و باشگاهی‌اش از آگوست سال 2009، از هر رکورد گلزنی در مدت زمان مشابه در تاریخ فوتبال، پیشی گرفته است. علاوه بر این، مسی از آگوست 2009، با ارسال 142 پاس و 815 پاس کلیدی، بهترین بازیساز نیز لقب گرفته است.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

مسی معمولاً در اکثر بازیها به عنوان مهاجم و بازیساز به میدان می‌رود و تاکنون 91 بار در هر بازی، هم گل زده و هم پاس گل داده است. همچنین این بازیکن آرژانتینی تاکنون 5 بار در طول یک 90 دقیقه، 2 پاس گل و 2 گل به نام خود ثبت کرده است؛ رکوردی که از زمان محاسبه رکوردهای پاس گل تاکنون، توسط هیچ بازیکن سطح بالایی تکرار نشده است.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

اما آن چیز که از قلم افتاده این است که چگونه مسی در یک بازی از یک بازیساز به یک گلزن تبدیل می‌شود. به منظور تحلیل این موضوع، ما مفهوم "پاس ماقبل پاس گل" را به شما معرفی می‌کنیم. پاس ماقبل پاس گل، پاسی است که منجر به پاس گل می‌شود. این پاس، حتی ممکن است از خود پاس گل نیز اهمیت بیشتری داشته باشد و یکی از مثالهای بارز آن پاس مسی به بوسکتس بود که منجر به گل پدرو در دیدار مقابل اتلتیک بیلبائو شد. اگرچه که پاس ماقبل پاس گل به ندرت ثبت می‌شود و معمولا این گلها و پاس گلها هستند که به حساب می‌آیند. در اینجا ذکر یک نکته لازم است که پاس ماقبل پاس گل نباید با پاس کلیدی اشتباه گرفته شود که به پاسی گفته می‌شود که منجر به شوتزنی شود.

علاوه بر این، گلزنی پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل نیز بدین معناست که خود زننده گل، پاس ماقبل پاس گل را ارسال کرده است. این در حالی است که یک بازیکن برای گلزنی پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل، باید مهارتهای گوناگونی داشته باشد که به ندرت در یک بازیکن یافت می‌شود.

مفهوم گلزنی پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل

همانطور که قبلتر عنوان شد یک بازیکن برای گلزنی پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل، باید به طور همزمان از مهارتهای مختلفی برای نفوذ به دفاع حریف استفاده کند که این مهارتها قدرت پاس دهی، شتاب و سرعت، دید، کنترل توپ و تمام کنندگی هستند. همچنین، آن چیزی که به ثمر رساندن چنین گلهایی را دشوار‌تر از قبل می‌کند، درگیری عناصر متحرک بسیاری است که باعث می‌شوند محصول پایانی یک حرکت، به چگونگی شروع و پایان آن حرکت توسط مسی بستگی داشته باشد.

بازیکنی که قادر به بثمر رساندن چنین گلهایی باشد، در هرجای زمین می‌تواند خطر ساز باشد؛ موضوعی که در بازی مسی کاملاً نمایان است و حتی اگر در انتهای زمین خودی نیز صاحب توپ شود، همچنان خطری جدی برای دروازه حریف به شمار می‌آید.

در این میان، شمارش تعداد گلها اغلب معیاری است که دو بازیکن به خصوص با آن سنجیده می‌شوند. بسیاری -اگر نگوییم همه- عقیده دارند که این نوع سنجش دچار مشکل است. اگرچه در نتیجه نهایی هر بازی، هر گل تنها یک گل محسوب می‌شود، اما وقتی دو بازیکنان به خصوص باهم مقایسه می‌شوند، نباید همه گلها را به یک چشم نگاه کرد، بلکه سطح مشارکت زننده گل نیز باید در معادله محاسبه شده و اینکه زننده گل، پاس ماقبل پاس گل را ارسال کرده یا خیر نیز اطلاعات بیشتری در این باره به ما می‌دهد.

گلهای مسی پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل

مسی در به ثمر رساندن چنین گلهایی تبحر خاصی دارد. او در طول دوران بازیگری خود برای آرژانتین و بارسلونا، 79 بار پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل گلزنی کرده است. ذکر این نکته ضروری است که این خصوصیت برای مسی تازگی نداشته و او از همان دوران اولیه آغاز به کارش، چنین ویژگی در خود داشته است. او حتی اولین گل رسمی خود برای بارسلونا را نیز پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل به ثمر رساند؛ پاس گلی که توسط کسی ارسال نشد به جز رونالدینیو.

برای برجسته کردن این موضوع که به ثمر رساندن چنین گلهایی تا چه حد قابل توجه است، در زیر می‌توانید اینفوگرافیکی را مشاهده کنید که مکان آغاز حرکت 79 گلی که مسی پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل به ثمر رسانده را نشان می‌دهد.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

این موضوع نشانگر آنست که چگونه حضور همه جانبه مسی در زمین، تعریف "گلزنی از هر نقطه زمین" را به چیزی فراتر از توانایی‌های شوتزنی گسترش می‌دهد. این بازیکن اغلب به طور قابل ملاحظه‌ای پس از شروع به کار با توپ، از منطقه‌ای که گلزنی در آن تقریباً غیر قابل تصور است، دفاع حریف را در هم می‌شکند. علاوه بر این، مسی این گلها را به طور مدام چه در ترکیب تیم ملی آرژانتین و چه در ترکیب بارسلونا به ثمر می‌رساند. اینفوگرافیک زیر، گلزنی مسی را پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل به تفکیک فصل و تیمهایی که در آن به میدان رفته است، نشان می‌دهد.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

جالب است بدانید که بیشترین بازیکنی که در جریان گلزنی پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل با مسی همکاری داشته، پدرو بوده است! جزئیات بیشتر را می‌توانید در اینفوگرافیک زیر مشاهده کنید.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

مقایسه با سایر بازیکنان

حال بیایید سایر بازیکنان را در به ثمر رساندن گل پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل با مسی مقایسه کنیم. از آنجا که معیار محاسباتی، میزان درگیری یک بازیکن در گلهایی است که به ثمر می‌رساند، ما گلهایی که یک بازیکن پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل به ثمر می‌رساند را از مجموع گلهای به ثمر رسیده توسط وی در جریان بازی حساب می‌کنیم. بازیکنانی که با مسی مقایسه خواهند شد، افسانه‌های اسبق دنیای فوتبال یعنی پله، مارادونا و رونالدو دلیما و همچنین ستاره فعلی تیم رئال مادرید کریستیانو رونالدو هستند. در اینفوگرافیک زیر می‌توانید نتایج این مقایسه را مشاهده کنید.

کانون هواداران بارسلونا در ایران

همانطور که مشاهده می‌کنید، بار دیگر نام مسی در صدر این لیست می‌درخشد، حتی با وجود پله و مارادونا! در این بین، چشمگیرین مورد درباره گلزنیهای مسی پس از ارسال پاس ماقبل پاس گل، حفظ درصد بیسابقه خود است حتی با وجود حجم باور نکردنی گلی که وی تاکنون به ثمر رسانده است که این خود نشانگر سطح شگفت آور درگیری او در میزان گلهایی که به ثمر می‌رساند، است.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که درگیری مسی در گلهایی که به ثمر می‌رساند تنها به ارسال پاس ماقبل پاس گل خلاصه نشده و وی بعضی اوقات چندین خط دفاعی را به تنهایی در هم می‌شکند. فکر نمی‌کنم که نیاز باشد تا به شما یادآوری کنیم که او تاکنون چه تعداد گل انفرادی به ثمر رسانده است!
ارزش: ۰.۰۰ (۰ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
6+5=11
پاسخ به: تحلیلی متفاوت از توانایی های منحصر به فرد یک نابغه!
ممنون


سه‌شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۴ (۱:۴۴)
 
iman_khatar
پاسخ به: تحلیلی متفاوت از توانایی های منحصر به فرد یک نابغه!
ممنون از ترجمه خوب یک مطلب خوب از گروپ 14


یکشنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۴ (۰:۵۴)
 
سوداگر
پاسخ به: تحلیلی متفاوت از توانایی های منحصر به فرد یک نابغه!
نکته جالب این گزاره اثبات هماهنگی بیشترپدروبامسی بود


شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۴ (۱۷:۵۶)
 
9VECTOR9
پاسخ به: تحلیلی متفاوت از توانایی های منحصر به فرد یک نابغه!
و باز هم شاهکاری دیگه از Grup 14


جمعه، ۱۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۶:۰۵)
 
ehsan1025
پاسخ به: تحلیلی متفاوت از توانایی های منحصر به فرد یک نابغه!
نقل قول
اقا این راسه که میگن مسی باید 22 ماه بازداشت بشه؟؟؟


این نظر دادستان ایالتیه ولی قاضی و بازپرس مسی رو تبرئه کردن
امکان نداره این اتفاق بیافته


جمعه، ۱۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۱۶)
 
Matin.mov1380
پاسخ به: تحلیلی متفاوت از توانایی های منحصر به فرد یک نابغه!
اقا این راسه که میگن مسی باید 22 ماه بازداشت بشه؟؟؟


جمعه، ۱۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۴:۰۴)
 
Lucho.The.Great
پاسخ به: لئو مسی، فوتبالیستی چند وجهی
حتی بزرگانی مثل کرویف و مارادونا هم با مسی قابل قیاس نیستند، چه برسه به یه گل خالی زن! خوب بود آماریم از برترین گل خالی زن های تاریخ می دادن!


جمعه، ۱۷ مهر ۱۳۹۴ (۱۱:۳۱)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۲۲۸ کاربر آنلاین است. (۱۶ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!