به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

افسانه ژاوی!اسطوره‌ها
فرستنده سید سجاد زرگرنتاج در تاريخ چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۲۰) (۲,۰۵۱ بار خوانده شده) خبر‌های فرستاده شده توسط این شخص
منبع: Grup 14
مترجم: تیم ترجمه سایت / FCBarcelona.ir


بارسلونا با کسب دومین سه گانه خود و تبدیل شدن به اولین تیمی که دو بار موفق به کسب سه گانه شده، تاریخ‌سازی کرد. «قهرمانان! قهرمانان!» نیمی از ورزشگاه المپیک برلین این کلمه‌ها را فریاد می‌زدند. هواداران به خانه خود یعنی کاتالونیا بازگشتند و دیوانه وار در خیابان‌ها به شادی پرداختند. اما در میان این همه شادی، یک حقیقت بسیار ناگوار و خشن وجود داشت. حقیقتی دردناک که همه این خوشحالی‌ها را با گذشت زمان به پایان خواهد رساند. شبی تاریخی برای بارسلونا، مصادف شد با خداحافظی یکی از اسطوره‌ترین بازیکن‌های تاریخ بارسا. مردی که لحظات تاریخی بی‌شماری را برای بارسا رقم زد و در فینال برلین آخرین بازی خود با پیراهن تیم کودکی‌اش را انجام داد. وقت آن فرا رسیده بود که با تنها ژاوی هرناندز کروز تاریخ خداحافظی کنیم.

دو هفته پیش و در آخرین هفته لالیگا، ژاوی خداحافظی خود را در نیوکمپ انجام داد، جایی که او از آن به عنوان جشنواره‌ای برای به نمایش گذاشتن هنرهای جادویی‌اش استفاده می‌کرد. هواداران هنگامی که می‌دیدند "آن لحظه" فرا می‌رسد، راه "انکار" را در پیش گرفتند. سَوای همه این‌ها، نبود او، چه از لحاظ تکنیکی و چه از لحاظ احساسی، خلائی را ایجاد خواهد کرد که پر کردن آن غیر ممکن است. این حقیقت که این اسطوره به عنوان یک قهرمان تیم را ترک می‌کند، کار زیادی در مقابل اشک‌ها و گریه‌های هواداران نمی‌تواند انجام دهد. اما در تلاش برای ایستادگی در جنگ از پیش باخته با اشک‌هایی که می‌ریزند، همه در نوکمپِ خیس، ایستادند. با تمامی احترام ایستادند تا از دوران حضور اسطوره خود در بارسا تشکر کنند. و آن هم چه دورانی!


خصوصیات منحصر بفرد ژاوی از همان دوران کودکی‌اش مشخص بود. او یک چیز خاص را به طور ذاتی داشت؛ چیزی که با سال‌ها تجربه در سطحی حرفه‌ای به دست می‌آید. پدرش، خواکیم هرناندز به خوبی این استعداد مسحور کننده را تعریف می‌کند. در "ژاوی 550"، مستندی که به مناسبت پانصد و پنجاهمین بازی ژاوی برای بارسلونا ساخته شد، خواکیم گفت: «در حالی که همه به دنبال توپ می‌دویدند، ژاوی در عقب زمین باقی می‌ماند. من از او پرسیدم چرا عقب می‌ایستی در حالی که بهترین هستی؟ او پاسخ داد: وقتی همه شروع به حمله می‌کنند، تیم حریف به آسانی می‌تواند به گل برسد، پس من همینجا می‌مانم تا از اینکار جلوگیری کنم. یک پسر بچه شش ساله این را گفت! همانجا بود که من فهمیدم!». خیلی زود، نابفه جوان به لاماسیا راه یافت و یکی از پُر استعداد‌ترین دوره‌های آکادمی لاماسیا رقم خورد.

مانند دیگر چیزهای بزرگ دنیا، این نیز بسیار غیر منتظره اتفاق افتاد. ژاوی 18 ساله که از تعطیلات باز می‌گشت، مهمترین تماس تلفنی زندگی‌اش با او گرفته شد؛ فرد پشت خط به ژاوی گفت که او به همراه تیم نخست برای بازی سوپرکاپ به مایورکا پرواز خواهد کرد. پسر جوان که با این اتفاق، هیجانی غیر قابل تصور در خود احساس می‌کرد، هیجانی از این بیشتر نصیبش شد وقتی مربی تیم، لوییز فن خال اعلام کرد که او جزء 11 بازیکن آغازگر بازی خواهد بود. در 18 آگوست 1998، پسر 18 ساله بزرگ شده در لاماسیا، اولین بازی خود با پیراهن تیم رویاهایش را انجام داد. برای کسانی که این اعجوبه را می‌شناختند، اتفاق عجیبی نبود، اما برای خود ژاوی این یک رویا به اندازه تمام زندگی‌اش محسوب میشد؛ همانطور که خودش در "ژاوی 550" اشاره کرد: «این همان لحظه‌ای بود که از زمانی که توانستم نفس بکشم، می‌خواستم به آن برسم».

بارسا باخت اما ژاوی در اولین تجربه، اولین گلش رابه ثمر رساند. کمی بعد، در 3 اکتبر 1998، ژاوی اولین بازی لالیگایی خود را در جریان پیروزی 3-1 بر والنسیا تجربه کرد. فصل با قهرمانی بارسا در لیگ به پایان رسید و فن خال از ژاوی به عنوان بازیکنی برای آینده یاد کرد.

پشت هر مرد موفقی، یک زن وجود دارد، این ضرب المثل اینجا نیز صادق بوده است. برای ژاوی، آن زن کسی است که او را به این دنیا آورده است: ماریا کروز. در سال 1999 روسونری‌ها علاقه خود را به جذب ژاوی با این سخن گالیانی نشان دادند: «ژاوی بازیکنی با توانایی‌های فوق‌العاده است. همان چیزی که من دوست دارم». طرف میلانی با پیشنهادی که رد کردنش بسیار سخت بود، جلو آمد: فراهم کردن محل زندگی، هزینه سفر و سالی یک میلیون یورو، تا 5 سال و حتی شغلی برای پدرش. حضور اسطوره باشگاه، پپ گواردیولا در تیم که باعث می‌شد ژاوی نتواند جایگاه خودش را پیدا کند و این موقعیت، به کمک میلان آمده بود. یک جلسه مهم و فوری در خانواده هرناندز برگزار شد. مادرش در این باره می‌گوید: «همه خانواده می‌خواستند که او این پیشنهاد را بپذیرد، اما من گفتم اگر او از بارسلونا جدا شود، طلاق خواهم گرفت!». خب، همین کافی بود؛ هر احتمالی برای جدایی ژاوی، از بین رفت. گالیانی بعد‌ها به روزنامه دلا اسپرت گفت: «در آن زمان من با پدر ژاوی سر و کار داشتم و سعی می‌کردم او را متقاعد کنم. اما متوجه نشدم که باید مادر او را متقاعد کنم». ژاوی در سال 1999 به عنوان پدیده سال شناخته شد و در فصل 1999/00 با توجه به مصدومیت طولانی مدت گواردیولا، به یکی از اصلی‌ترین بازیسازهای تیم تبدیل شد.

مادرها همیشه درست می‌گویند.

آن فصل، فصل بسیار سختی برای بارسلونا محسوب می‌شد. اما نکته امیدوار کننده این بود که لاماسیا نسل طلایی خود را کم کم به تیم تزریق می‌کرد و کارلس پویول و ژاوی هرناندز، اولین‌ها بودند.

قلب یک قهرمان

هر بازیکن جوانی به یک "بت" نیاز دارد، کسی که بتوانند شبیه آن بشود، کسی که بتوانند از او یاد بگیرند. امروز، ژاوی می‌تواند آن "یک نفر" برای خیلی‌ها باشد. اما برای ژاوی جوان، آن "یک نفر" پپ گواردیولا بوده است؛ کسی که در سال‌های ابتدایی ژاوی، کار را برای او پیچیده کرد. جایی که حاشیه‌هایی اطراف تیم به وجود آمد: «آن بچه (ژاوی) می‌خوهد جای پپ را پر کند». هضم این نکته برای ژاوی که تازه می‌خواست جای پای خود را در تیم اول سفت کند، ساده نبود: «متأسفانه، من در تقابل با پپ قرار گرفته بودم که باعث می‌شد حس کنم مزاحم هستم» (ژاوی 550). او دو فصل به عنوان ذخیره "بت" خود باقی ماند و حتی پس از اینکه پپ بارسا را به مقصد ایتالیا ترک کرد، با توجه به ترافیک خط هافبک در تیم، مجبور بود در پست هافبک دفاعی بازی کند.

با توجه به مدیریت ضعیف و تغییرات پیاپی مربیان، بارسا سال‌های بی‌ثباتی را می‌گذراند. ژاوی در مورد آن روزها می‌گوید: «در آن روزها استادیوم در اکثر بازی‌ها نیمه پر هم نبود و وقتی بازی به اتمام می‌رسید، در عرض دو ثانیه ورزشگاه خالی می‌شد». آن دوره، یکی از طولانی‌ترین دوره‌های قحطی جام در تاریخ باشگاه بود و همین نکته بهانه‌ای به دست منتقدان می‌داد تا به شدت از ژاوی جوان انتقاد کنند. ژاوی می‌گوید: «مانند این بود که داشتم از یک بیابان بی‌پایان عبور می‌کردم. هواداران به من اعتقاد نداشتند و برای من سوت می‌کشیدند». ژاوی جوان، با اینکه بسیار مستعد بود، چیزهای زیادی برای یاد گرفتن داشت.

با حضور فرانک ریکارد هلندی در فصل 2003/04 به عنوان سرمربی، سرنوشت به ژاوی روی خوش نشان داد. ریکارد به ژاوی نقشی بسیار خلاقانه‌تر از قبل در وسط زمین داد. و به عنوان یک نشانه برای اهمیت پیشرفت او برای تیم نخست، ژاوی تبدیل به کاپیتان دوم تیم، پس از کارلس پویول شد. بارسا فصل را با قهرمانی در لیگ و سوپرکاپ به پایان رساند. این قهرمانی همچنین پایانی بود بر 6 سال بی‌جامی بارسا. ژاوی نیز در انتهای فصل به عنوان بازیکن فصل لالیگا انتخاب شد؛ شروع مجددی رویایی برای یک بازیکن 25 ساله!

فصل بعد، شانس با ژاوی یار نبود و مصدومیت لگامنت پای چپ او، باعث شد که چهار ماه ار میادین دور بماند. اگرچه شانس با بارسا یار بود! فصل 2005/06 علاوه بر دومین قهرمانی پیاپی بارسا در لیگ، شاهد قهرمانی آبی و اناری‌ها در اروپا پس از 14 سال بودیم. ژاوی که از آوریل شرایط بازی را پیدا کرده بود، از روی نیمکت پیروزی هم‌تیمی‌هایش مقابل آرسنال و قهرمانی در اروپا را مشاهده کرد.

با وجود اینکه ژاوی یک کاتالونیایی متصعب است، حسش را به تیم ملی اسپانیا پنهان نمی‌کند: «در پایان همه این‌ها، دوست دارم به عنوان کسی که همه چیزش را برای موفقیت بارسلونا و تیم ملی اسپانیا گذاشت، یاد شوم». اسپانیا همواره به عنوان کشوری که استعدادهای فوتبالی فوق‌العاده‌ای دارد شناخته می‌شود، اما زمانی که صحبت از قهرمانی و عناوین به میان می‌آید، همواره زیر سایه غول‌های اروپا مانند ایتالیا و آلمان قرار می‌گیرد. همه این‌ها در سال 2008 و با رهبری ژاوی، تغییر کرد. اسپانیا قهرمان یورو 2008 در اتریش و سوییس شد و توانست در طول مسابقات، بدون شکست باقی بماند.

ژاوی 368 دقیقه بازی کرد، یک گل به ثمر رساند و سازنده تنها گل فینال بود. هیچ آمار و ارقامی نمی‌تواند تأثیر او بر بازی اسپانیا را نشان دهد. او در نهایت به عنوان بهترین بازیکن رقابت‌ها انتخاب شد. اندی راکسبرگ، رئیس کمیته فنی یوفا پس از این انتخاب گفت: «ما ژاوی را انتخاب کردیم زیرا او استایل بازی اسپانیا را بهبود بخشیده است. او تأثیری غیر قابل انکار بر قدرت حفظ توپ، پاسدهی و رسوخ در عمقی که اسپانیا در دستور کار خود قرار داده بود، داشت». پس از فصل نه چندان دلچسب 2007/08، این قهرمانی به معنای واقعی کلمه برای ژاوی، محوری بود. اگرچه، این قهرمانی آخرین موفقیتی نبود که ژاوی با تیم ملی اسپانیا به آن می‌رسید.

دو فصل پیاپی بدون جام برای بارسلونا، نشان از پایان عصر رایکارد در این تیم داشت و ژاوی دوباره با اسطوره دوران کودکی‌اش، پپ گواردیولا در یک تیم قرار گرفت. مربی جدید با تفکراتی جالب به تیم آمد: «همه چیز از توپ آغاز، و به توپ ختم می‌شود». از آن تفکراتی که به نوعی "خوراک" ژاوی هرناندز است. او پپ گواردیولا بود، همان که حضورش به عنوان یک بازیکن، باعث رشد و انگیزه ژاوی جوان شد و حالا همان ژاوی به او کمک کرد تا یکی از موفقترین دوره‌های تاریخ باشگاه را به عنوان یک سرمربی، رقم بزند. با مغر متفکری به نام ژاوی در میانه میدان، جادوگری به نام اینیستا و یک فرازمینی به نام لیونل مسی، پپ گواردیولا اروپا و جهان را تحت سلطه خود درآورد.

سلطان خط میانی!

پپ گواردیولا: «ژاوی DNA بارسلونا را در خون خود دارد؛ کسی که تمایل به ارائه بازی زیبا دارد، متواضع است و در همه شرایط به باشگاه خود وفادار می‌ماند. از همان دقایق اولی که بازی او را تماشا کردم، می‌دانستم که او تا سالها مغز متفکر بارسلونا خواهد بود».

از لحظه‌ای که پپ سکان دار بارسا شد، از "مغز متفکر بارسا" بهترین بازی ممکن را گرفت. وسواس او برای در اختیار داشتن مالکیت توپ، به مکملی عالی برای بازیکنی تبدیل شد که ژاوی هرناندز نام داشت. ژاوی به تازگی مربی را یافته بود که کاملاً با سبک بازی او همخوانی داشت و وی را به رهبر ارکست خط میانی بارسا تبدیل کرده بود.

فصل 2008/09 به فصلی جاودانه در تاریخ فوتبال و در قلب هواداران بارسا تبدیل شد. باشگاه موفقترین فصل تاریخ خود را پشت سر گذاشته و با کسب سه گانه، کاری انجام داد که هیچ تیم اسپانیایی و تنها 4 تیم اروپایی قبل از این تیم موفق به انجام آن شده بودند. در این میان، ژاوی عضو لاینفک ترکیب و همانگونه که پپ می‌گفت، "مغز متفکر" بارسلونای تاریخساز بود. بارسلونا پس از آن فصل، سلطه طولانی مدت خود بر اروپا و ژاوی نیز با استارتی انفجاری موفق‌ترین دوره خود در بارسا را آغاز کرد.

یکی از نکات برجسته کارنامه ژاوی در بارسا، بدون شک ال کلاسیکو فصل 2008/09 در برنابئو خواهد بود. نقش ژاوی همواره در طول دوران بازیگری‌اش در "جنگ میانه میدان" حس می‌شد، اما هیچگاه مانند آن شب برجسته نبود. در تاریخ 2 می‌2009 و در یک دیدار تعیین کننده، ژاوی نمایشی ارائه داد که کاملاً با شرایط تطابق داشت. ژاوی در آن بازی به ملک عذاب برنابئویی مملو از تماشاگر تبدیل شده بود و بارسا نیز با 6 گل زده و 2 گل خورده، پایتخت اسپانیا را به آتش کشید. او با ارائه عملکردی عالی در شبی فراموش نشدنی، 4 پاس گل به هم‌تیمی‌هایش ارسال کرد؛ کاری که تاکنون هیچ بازیکنی در تاریخ الکلاسیکو انجام نداده است.

شب تاریخی دیگری تنها 25 روز بعد اینبار در رم، یکی دیگر از پایتختهای اروپایی به وقوع پیوست. در تاریخ 27 می‌2009 فینال لیگ قهرمانان اروپا برگزار می‌شد و بارسا می‌توانست اولین سه گانه تاریخ خود را کسب کند. اگرچه، نقطه اوج آن شب گل دوم بارسا از روی ضربه سر جادویی مسی بود، اما درخشش ژاوی نیز از اذهان غافل نماند. در حقیقت، این ژاوی بود که در پایان بازی به عنوان برترین بازیکن میدان انتخاب شد. قابلیت او در آرام کردن بازی و کنترل بی‌نظیر او در میانه میدان، باعث شد تا منچستر یونایتد -حریف بارسا در آن بازی- هرگز شانسی برای پیروزی نداشته باشد و در نهایت نیز خود وی با ارسال پاسی میلیمتری برای مسی، آب سردی بر پیکر نیمه جان این تیم ریخت. کار به آنجایی رسید که الکس فرگوسن سرمربی رقیب نیز در پایان بازی لب به تمجید از سلطان خط میانی و زوج او آندرس اینیستا گشود و عنوان کرد: «فکر نمی‌کنم که اینیستا و ژاوی تاکنون توپی از دست داده باشند. آنها حریف را بر روی چرخ و فلکی قرار می‌دهند که تنها سرگیجه را برایش به همراه دارد». متاسفانه، اینار تیم الکس فرگوسن بود که سرگیجه گرفت و آنهم نه برای آخرین بار!

ژاوی در فصل 2008/09 به عنوان "برترین هافبک لیگ قهرمانان اروپا" انتخاب شد. او سال 2009 را با کسب عنوان برترین هافبک فصل لالیگا و از همه مهمتر 6 عنوان قهرمانی مختلف به پایان رساند؛ سالی که خوان لاپورتا مدیر عامل سابق بارسا اینگونه نسبت به آن خطاب می‌کند: «ممکن است سالی مشابه آن بیاید، اما هرگز سالی بهتر از آن نخواهد آمد».

ژاوی کار خود را با موفقیت ادامه داد. او پنجمین لالیگای خود را نیز در فصل 2009/10 به دست آورد و همچنین عناوین برترین پاسور و برترین هافبک این رقابتها را از آن خود کرد. پس از موفقیت در رقابتهای داخلی، او همراه با اسپانیا به آفریقای جنوبی سفر کرد تا مهمترین فصل از همراهی‌اش با تیم ملی را ورق بزند. او با 91 درصد دقت پاس و ارسال 602 پاس در کل تورنومنت (بیشترین میزان پاسی که توسط یک بازیکن در تورنومنتی به ثبت رسیده است) نقش انکار نشدنی در قهرمانی تیم دلبوسکه در جام جهانی 2010 ایفا کرد. اسپانیا بالاخره قهرمانی جهان را به دست آورد و ژاوی نیز پس از هم‌تیمی‌هایش لیونل مسی و آندرس اینیستا، به عنوان سومین بازیکن برتر جهان انتخاب شد.

ژاوی در سالهای پس از این نیز به مجموعه افتخاراتش در تیم ملی و بارسلونا افزود. بارسلونا در فصل 2010/11 برای سومین سال پیاپی به قهرمانی لالیگا رسید و ژاوی نیز برای 6 مین بار این رقابتها را به دست آورد. از نکات برجسته این فصل نیز می‌توان به درهم کوبیدن رئال مادرید در نیوکمپ با نتیجه 5-0 اشاره کرد. ژاوی و هم‌تیمی‌هایش با ارائه عملکردی خیره کننده در این بازی، هواداران حاضر در نیوکمپ را به وجد آوردند. ژاوی گل اول این بازی را به ثمر رساند و بارسای تحت رهبری او در میانه میدان، تیم میهمان را تکه پاره کرد. آبی و اناری پوشان در این دیدار از ابتدا تا انتها سوار بر بازی بودند؛ دیدار که ژاوی بعدها طی مصاحبه‌ای با گاردین درباره آن این چنین گفت: «آن بازی فوق‌العاده بود، بهترین دیداری که تجربه کرده‌ام. احساس برتری و آنهم مقابل رئال مادرید بی‌نظیر بود! آنها حتی نمی‌توانستند توپ را لمس کنند. عجب بازی بود! در رختکن، ما ایستاده خودمان را تشویق کردیم!».

به فاصله تنها یک ماه بعد، نقطه عطف دیگری در کارنامه ژاوی رقم خورد و آنهم حضور در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل منچستر یونایتد بود. فرگوسن قبلاً گفته بود که بارساییها در رم باعث سرگیجه بازیکنان من شده بودند و اینبار نیز به لطف ژاوی و همتیمیهایش چنین اتفاقی در لندن تکرار شد. ژاوی در این بازی، پاس گل اول را برای پدرو فراهم کرد و حضور مستحکم او در میانه میدان باعث شد که بارسا علی رغم گل تساوی رونی، هرگز کنترل بازی را از دست ندهد. ژاوی در این بازی 148 پاس ارسال کرد و دقت پاسهایش 95.3 بود؛ آماری که تاکنون در فینال لیگ قهرمانان تکرار نشده است. بارسا در این بازی با نتیجه 3-1 پیروز شد و یکی از برجسته‌ترین نمایشهای تاریخ خود را ارائه کرد. ژاوی در اینجا موفق شد سومین قهرمانی خود را در معتبر‌ترین رقابت اروپا به دست بیاورد. ژاوی در این فصل نیز به عنوان برترین هافبک لالیگا و مانند سال گذشته به عنوان سومین بازیکن برتر دنیا انتخاب شد.

ژاوی همچنین در تاریخ 5 ژانویه 2011 با عبور از رکورد 549 بازی میگوئل برناردو، به بازیکنی تبدیل شد که بیشتری حضور در ترکیب بارسا را تجربه کرده است. چند سال بعد و در تاریخ 16 ژانویه 2014 نیز او در 700 مین بازی خود برای بارسلونا در تمامی رقابتها به میدان رفت. علاوه بر این، وی در سال 2011 موفق به کسب دومین عنوان قهرمانی خود در جام باشگاه‌های جهان شد. ژاوی آخرین قهرمانی خود همراه با اسپانیا را نیز در یورو 2012 تجربه کرد.

و اینگونه شد که پسرک تراسایی که کمبود عناوین مختلف در کارنامه‌اش حس می‌شد، به پر افتخار‌ترین بازیکن تاریخ اسپانیا مبدل شد.

استاد، آدیوس!

بارسلونا همواره سفیر ارائه فوتبال زیبا بوده است. این تیم تکنیک را به کارهای فیزیکی و دقت را به قدرت ترجیح داده، اما هیچکس آموزه‌های بارسا از فوتبال را بهتر از ژاوی هرناندز بزرگ به نمایش نگذاشته است. برای درک بهتر این موضوع به گفته‌ای از خود او مراجعه می‌کنیم: «من پرچمدار این سبک هستم و از این بابت احساس افتخار میکنم». همین پرچمدار بود که در دهه اخیر تمام جهان را انگشت به دهان گذاشت؛ کسی که حضورش باعث شده بود که هر تیم بخت برگشته‌ای که مقابل بارسا قرار بگیرد، قبل از به گردش درآمدن توپ مالکیتش را به این تیم واگذار کرده باشد.

پپ اصرار داشت که هر بازیکن صاحب توپ، باید سه گزینه برای ارسال پاس داشته باشد. ژاوی همواره یکی از گزینه‌ها بود که هنگام صاحب توپ شدنش هیچ آبی و اناری پوشی لازم نبود که داد بزند: «پاس بده!». او حتی با چشم بسته هم می‌توانست محل جایگیری بازیکن در زمین را بفهمد. همچنین اصلاً اهمیتی نداشت که دو، سه یا چهار حریف رو به روی او قرار داشته باشند، زیرا هیچ فضای برای او تنگ نبود و همواره به موقع تصمیم می‌گرفت. حضور ژاوی در میدان، به معنای تضمین مالکیت توپ بارسا بود. پویول در مستند "ژاوی 550" گفت: «او زندگی ما در زمین را تضمین کرده است». او بلندترین یا سریعترین بازیکن میدان نبود، اما همواره نقش تعیین کننده‌ای در بازی ایفا می‌کرد. این مرد بزرگ روزی عنوان کرد: «دوست دارم سریعترین بازیکن میدان باشم، از لحاظ فیزیکی توانایی این کار را ندارم، اما توانستم با استفاده از مغزم گلیم خودم را از آب بیرون بکشم!». اکنون نیز ما با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که او بسیار فراتر از "گلیم از آب بیرون کشیدن" رفته است!

در زمان اوج، بارسا از شکوه اینیستا، هیبت الهام بخش مسی و رهبری ذاتی پویول بهره می‌برد، اما ژاوی نقطه مرجع تیم بوده و نقش او وصف نشدنی بود. او در تمامی فینال‌های حساس و الکلاسیکو‌های اعصاب خورد کن، در همه جای زمین حضور داشت. این بازیکن بیشترین تعداد حضور در الکلاسیکو را به نام خود ثبت کرده است؛ دیداری که او از حضور در آن لذت می‌برد و هیچگاه حضور در آن را از دست نمی‌داد. ممکن است مسی بیشترین تعداد گل زده در الکلاسیکو را داشته باشد، اما این ژاوی است که همواره باعث می‌شد تا خط هافبک رئال نظم خود را از دست داده و تقریباً محو شود. نمایشهای خیره کننده او در الکلاسیکوهای 6-2 و 5-0 تا ابد در قلبهای هواداران بارسا باقی خواهد ماند.

ژاوی با افتخار اعلام می‌کرد که یک کاتالونیاییست، اما این موضوع هرگز باعث نشد تا او در تیم ملی کم کاری کند. درست همانگونه که خود وی گفت: «من یک فوتبالیست هستم و این را با صدای بلند فریاد می‌زنم: آرزو داشتم در ترکیب اسپانیا به میدان بروم. چه اشکالی دارد؟». اگرچه بسیاری نمی‌توانستند تاثیر ژاوی بر سبک بازی اسپانیا را درک کنند، اما این فوتبال ژاوی بود که به تیم ملی اسپانیا عظمت بخشید و تاثیر روز افزون او بود که باعث شد تا موفق‌ترین دوران تاریخ اسپانیا رقم بخورد. تنها استاد خط میانی بارسا بود که اسپانیا را از یک ناکام همیشگی به یک فاتح جهان تبدیل کرد. به هیچ وجه اتفاقی نبود که به محض بالا رفتن سنش، شکوه اسپانیا نیز شروع به محو شدن کرد و در زمان بازنشتگی‌اش، جای او تا ابد در قلب خط میانی این تیم حس خواهد شد. درست همانگونه که دلبوسکه گفت: «ما چه در داخل و چه در بیرون از زمین، جای خالی او را حس می‌کنیم. اهمیت او برای تیم حتی از سرمربی نیز بیشتر بود».

او پیاده کننده سبک پپ، تحقق بخش دیدگاه‌های کرایف و در روز‌های آخر حضورش، آرامش بخش و محافظ بارسای سه گانه بر انریکه بود. اهمیت او به قدری حیاتی بود که هنگامی که خواست آواز قویش را برای ترک از بارسا سر دهد، انریکه درباره او گفت: «اگر ژاوی 25 ساله بود، قرارداد او را تا 25 سال دیگر تمدید می‌کردم». ژاوی همواره در داخل و حتی خارج از زمین، بهترین تصمیمها را می‌گرفت و هواداران نیز همراه او بودند. اما هنگامی که تصمیم گرفت تیم را ترک کند، همه هواداران به مخالفت از او برخواستند. به خاطر این تصمیم است که ما دیگر هرگز زوج ژاوی-اینیستا را نخواهیم دید و به خاطر همین تصمیم است که دیگر پاس گلهای ژاوی به مسی را نمی‌بینیم. از این رو بود که هفته‌ها شعار "ژاوی بمان" در نیوکمپ طنین انداز می‌شد به امید اینکه بار دیگر مادرش، مانند 16 سال پیش دخالت کرده و او را در نیوکمپ نگه دارد. اما قسمت نبود! اینک، یک سوم مثلث مقدس ژاوی-اینیستا-مسی از بین رفته و تنها میراث آن برای ما باقی مانده است.

نیوکمپ با یکی از بزرگترین گلادیاتورهای خود وداع باشکوه و بیادماندنی داشت و با تشویقهایی بی‌امان و دو جام داخلی او را بدرقه کرد. نیوکمپ هرچه در توان داشت، ارائه داد. سه بازی آخر او به پیراهن بارسا، با کسب سه جام معتبر همراه شد؛ موضوعی که می‌تواند پایانی درخور به یک کارنامه شاهکار باشد. در حال حاضر، خودمان را با چنین حرفهایی تسلی می‌دهیم. در حال حاضر، صبر می‌کنیم تا او بار دیگر دلتنگ خانه شود.

در حال حاضر فقط می‌گوییم: «استاد، آدیوس!».
ارزش: ۱۰.۰۰ (۲ رای) | ارزش‌گذاری این خبر
نظرات کاربران
6+5=11
پاسخ به: افسانه ژاوی!
افسانه ژاوی


شنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ (۱۸:۵۷)
 
سوداگر
پاسخ به: افسانه ژاوی!
زمان انتخابات ریاست باشگاه بارسلونا اعلام شد

باشگاه بارسلونا اعلام کرد انتخابات ریاست این باشگاه روز 18 جولای (27 تیر) برگزار خواهد شد.‏
[زمان انتخابات ریاست باشگاه بارسلونا اعلام شد]

به گزارش "ورزش سه"، رامون آدل، رئیس کمیته هدایت باشگاه در دوره انتقالی، به دنبال استعفای هیئت ‏مدیره و جوزپ ماریا بارتومئو، امروز زمان برگزاری انتخابات ریاست باشگاه را اعلام کرد.‏
همه کاندیداهای ریاست باشگاه بارسلونا باید تا روز 4 جولای نامزدی شان را اعلام کنند. در بیانیه باشگاه ‏بارسلونا آمده است:" از روز شنبه، 27 ژوئن تا شنبه 4 جولای، اعلام نامزدی برای انتخابات ریاست ‏باشگاه باید صورت بگیرد.‏
در صورتی که بیش از یک کاندیدا ثبت نام کنند، تبلیغات انتخاباتی از 9 جولای تا 16 جولای انجام خواهد ‏شد."‏
رای گیری روی 18 جولای از ساعت 9 صبح تا 9 شب در ورزشگاه نوکمپ صورت خواهد گرفت.‏


پنج‌شنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ (۱۳:۱۷)
 
ejlwww
پاسخ به: افسانه ژاوی!
این بخش از صحبت ژاوی واقعا زیباست مخصوصا وقتی میگه ما در رختکن ایستاده خودمان را تشویق کردیم.
نقل قول
«آن بازی فوق العاده بود، بهترین دیداری که تجربه کرده ام. احساس برتری و آنهم مقابل رئال مادرید بی نظیر بود! آنها حتی نمی توانستند توپ را لمس کنند. عجب بازی بود! در رختکن، ما ایستاده خودمان را تشویق کردیم!».



پنج‌شنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ (۲:۰۱)
 
Sidarta
پاسخ به: افسانه ژاوی!
فقط میخوام صحنه برگشتنت رو به نیوکمپ ببینم
خیلی باشکوه میشه


پنج‌شنبه، ۲۱ خرداد ۱۳۹۴ (۱:۴۰)
 
saeidi
پاسخ به: افسانه ژاوی!
خداحافظ ژاوی
تو همیشه در یاد ما باقی خواهی ماند



چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۴۵)
 
سوداگر
پاسخ به: افسانه ژاوی!
یه خداقوت جانانه به زحمت کشان ترجمه .........من عاشق مطالب طولانی وپرمحتواهستم


چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۵:۰۰)
 
سوداگر
پاسخ به: افسانه ژاوی!
نقل قول
ر 18 د آگوست 1998، پسر 18 ساله بزرگ شده در لاماسیا، اولین بازی خود با پیراهن تیم رویاهایش را انجام داد. برای کسانی که این اعجوبه را می شناختند، اتفاق عجیبی نبود،
واقعا اگه فن خال حتی فقط یه خدمت بزرگ اگه به بارساکرد فقط وفقط این بودچهاربازیکن آینده سازرومعرفی کردبه تیم (ژاوی اینیستا پویول ووالدز)که البته من خودم زیاد والدزروقبول نداشتم ولی چون درخدمت تیم بودبراش احترام قائلم
نقل قول
«مانند این بود که داشتم از یک بیابان بی پایان عبور می کردم. هواداران به من اعتقاد نداشتند و برای من سوت می کشیدند». ژاوی جوان، با اینکه بسیار مستعد بود، چیزهای زیادی برای یاد گرفتن داشت.
خداشاهده مثل روزروشن جلوچشمامه این حرف ژاوی بددوره ایی بودبازیکن داشتیم اسم ورسم دار وبه قول علی پروین تریلی اسمش رونمی کشید ولی کاری ازدستش برنمی اومد
نقل قول
در حال حاضر فقط می گوییم: «استاد، آدیوس!».
قصارترین وکاملترین جمله درمورد ژاوی


چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۵۷)
 
PIQUE3
پاسخ به: افسانه ژاوی!
با تشکر ویژه از تیم ترجمه که واقعا گل کاشتید
نقل قول
ژاوی همواره در داخل و حتی خارج از زمین، بهترین تصمیمها را می گرفت و هواداران نیز همراه او بودند. اما هنگامی که تصمیم گرفت تیم را ترک کند، همه هواداران به مخالفت از او برخواستند. به خاطر این تصمیم است که ما دیگر هرگز زوج ژاوی-اینیستا را نخواهیم دید و به خاطر همین تصمیم است که دیگر پاس گلهای ژاوی به مسی را نمی بینیم. از این رو بود که هفته ها شعار "ژاوی بمان" در نیوکمپ طنین انداز می شد به امید اینکه بار دیگر مادرش، مانند 16 سال پیش دخالت کرده و او را در نیوکمپ نگه دارد. اما قسمت نبود! اینک، یک سوم مثلث مقدس ژاوی-اینیستا-مسی از بین رفته و تنها میراث آن برای ما باقی مانده است. نیوکمپ با یکی از بزرگترین گلادیاتورهای خود وداع باشکوه و بیادماندنی داشت و با تشویقهایی بی امان و دو جام داخلی او را بدرقه کرد. نیوکمپ هرچه در توان داشت، ارائه داد. سه بازی آخر او به پیراهن بارسا، با کسب سه جام معتبر همراه شد؛ موضوعی که می تواند پایانی درخور به یک کارنامه شاهکار باشد. در حال حاضر، خودمان را با چنین حرفهایی تسلی می دهیم. در حال حاضر، صبر می کنیم تا او بار دیگر دلتنگ خانه شود. در حال حاضر فقط می گوییم: «استاد، آدیوس!».

واقعا این چند خط آخر خیلی غم انگیز بود
فقط میشه گفت ماهم منتظریم یه روز استاد دل تنگ خونه بشه و برگرده...
بدرود قلب بارسلونا

واسه کسایی که مث من از اواخر دوران رایکارد و اوایل دوران پپ اومدن سمت بارسا و فوتبال رو با بارسا شناختن شاید الان و لحظه خداحافظی ژاوی درسته خیلی ناراحت میشیم اما سال ها طول میکشه امثال من ژاوی رو بشناسن اما دل اونایی که سال هاست طرفدار بارسا هستن و با ژاوی بزرگ شدن خندیدن و گریه کردن و ژاوی رو از نوجوانی میشناسن ، اینا دلشون خیلی تنگ میشه واسه سلطان یه دلتنگی واقعی جوری که از این به بعد وقتی بازی های بارسا رو میبینن همیشه یه غمی کنج قلبشون هست و احساس میکنن توی زمین یه نفر نیست و یچزی توی بارسا گمه...


چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۴:۳۱)
 
X-BARSELONA
پاسخ به: افسانه ژاوی!
نقل قول
این مرد بزرگ روزی عنوان کرد: «دوست دارم سریعترین بازیکن میدان باشم، از لحاظ فیزیکی توانایی این کار را ندارم، اما توانستم با استفاده از مغزم گلیم خودم را از آب بیرون بکشم!»

واقعا بگین چیکار برای فوتبال نکرده این مهندس
به مولی عزیز مایی


چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۳:۵۱)
 
rezafcmessi
پاسخ به: افسانه ژاوی!
خداحافظ مهندس افسانه ای


چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۳:۳۸)
 
ehsan1025
پاسخ به: افسانه ژاوی!
استاد، آدیوس



چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۲:۱۷)
 
R.A.Lionel
پاسخ به: افسانه ژاوی!
همیشه فکر میکردم خداحافظی پپ با بارسا به عنوان مربی، تلخ ترین خاطره دوران ورزشیم، ولی روزی که ژاوی تو نیوکمپ تعویض شد و همه برای آخرین بار به احترامش ایستاده تشویقش کردن، فهمیدم همیشه چیزهای تلخ تری هم وجود داره.

دیدن اشک های ژاوی تو نیوکمپ واقعا دردناک بود.


چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۴۹)
 
Johan-Cruyff
پاسخ به: افسانه ژاوی!
بازیکنی مثل ژاوی دیگه فوتبال به خودش نمی بینه ... بارسا دیگه مهندسی مثل اون نخواهد داشت...


چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۰۷)
 
ElMaestro6
پاسخ به: افسانه ژاوی!
دیگه با خوندن این چند سطر اخر گریم گرفت خداییش...
چقد خوب بود این مقاله یکی از بهترین نوشته هایی ک راجبه ژاوی خوندم اول ی تشکر ویژه از آقا سجاد بابت ترجمه عالی انقد خوب بود ک نمیدونم از کدوم بخشش نقل و قول بگیرم تنها کاری ک میشه راجبه ی همچین نوشته ارزشمندی کرد اینه ک آرشیوش کنی
واقعا چی میشه گفت راجبه استاد حرفی نمیتونم بزنم کلمات و نوشته ها قاصرن از بیان عظمت کاری ک ژاوی واسه تیممون کرد
پس...
در حال حاضر فقط می گوییم: «استاد، آدیوس!»


چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۰۵)
 
mojtabadehg
پاسخ به: افسانه ژاوی!
خداحافظ ژاوی دوست داشتنی


چهارشنبه، ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ (۱۱:۰۰)
 
بی‌شک دیدگاه هرکس نشانه تفکر اوست. ما در برابر نظر دیگران مسئول نیستیم!
نوع نمایش نظرات:       
حاضرین در سایت
۱۸۵ کاربر آنلاین است. (۲۶ کاربر در حال مشاهده اخبار بارسا)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!