به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
برای ارسال پیام باید ابتدا ثبت نام کنید!
     
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
قسمت سوم : روز پرهيزكاران

پرهیزکاران در روز، دانشمندانی بردبار، و نیکوکارانی با تقوا هستند، که ترس الهی آنان را چونان تیر تراشیده لاغر کرده است. کسی که به آن ها می نگرد، می پندارد که بیمارند، اما آنان بیمار نیستند، و می گوید: مردم در اشتباهند! در صورتی که آشفتگی ظاهرشان، نشان از امری بزرگ است. از اعمال اندک خود خشنود نیستند، و اعمال زیاد خود را بسیار نمی شمارند. نفس خود را متهم می کنند، و از کردار خود ترسناکند.
هرگاه یکی از آنان را بستایند، از آنچه در توصیف او گفته شد، در هراس افتاده می گوید:
" من خود را از دیگران بهتر می شناسم و خدای من، مرا بهتر از من می شناسد. بار خدایا! « مرا بر آنچه می گویند محاکمه نفرما، و بهتر از آن قرارم ده که می گویند، و گناهانی که نمی دانند بیامرز! ".




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۵ آذر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
قسمت چهارم : ویژگی های پرهیزکاران

از نشانه‏ هاى آنان این است:
در دین نیرومند،نرمخو و دور اندیش،با ایمانى مملو از یقین،حریص در کسب ‏دانش،و داراى علم توام با حلم،میانه‏ رو در حال غنا،در عبادت خاشع،در عین تهیدستى‏ آراسته،در شدائد بردبار،طالب حلال،در راه هدایت‏ با نشاط،از طمع دور،اعمال نیک ‏را انجام مى‏ دهد اما بازهم ترسان است،روز را شام میسازد و همش سپاسگزارى است،شب‏را به روز مى ‏آورد و تمام فکرش یاد خدا است،مى ‏خوابد اما ترسان است و بر میخیزدشادمان است ترس او از غفلت و شادمانى او به خاطر فضل و رحمتى است که به او رسیده،هرگاه نفس او در انجام وظائفى که خوش ندارد سرکشى کند او هم از آنچه دوست‏دارد محرومش میسازد.
روشنى چشمش در چیزى است که زوال در آن راه ندارد،و بى علاقه‏ گى و زهدش درچیزى است که باقى نمى ‏ماند،علم و حلم را به هم آمیخته و گفتار را با کردار هم آهنگ ‏ساخته، آرزویش را نزدیک مى بینى،لغزشش را کم،قلبش را خاشع،نفسش را قانع،خوراکش را اندک، امورش را آسان،دینش را محفوظ،شهوتش را مرده و خشمش‏را فرو خورده است همگان به خیرش امیدوار،و از شرش در امانند،اگر در میان غافلان ‏باشد جزو ذاکران محسوب مى ‏گردد، و اگر در میان ذاکران باشد جزو غافلان محسوب‏ نمیشود.
ستمکار(پشیمان)را مى ‏بخشد،و به آنکه محرومش ساخته عطا میکند،با آنکس که ‏پیوندش را قطع کرده مى ‏پیوندد،از گفتار زشت و ناسزا بر کنار است،گفته‏ هایش نرم،بدیهایش‏ پنهان،و نیکیهایش آشکار است.
نیکى ‏هایش رو کرده و شرش رخ بر تافته است.در شدائد و مشکلات خونسرد و آرام‏ در برابر ناگواریها شکیبا و بردبار،و در موقع نعمت و راحتى سپاسگزار است،نسبت ‏به کسى که ‏دشمنى دارد ظلم نمى ‏کند و به خاطر دوستى با کسى مرتکب گناه نمى ‏شود پیش از آنکه شاهدو گواهى بر ضدش اقامه شود خود به حق اعتراف مى ‏کند،آنچه را به او سپرده ‏اند ضایع نمى ‏کند، و آنچه را به او تذکر داده‏ اند به فراموشى نمى ‏سپارد،مردم را با نامهاى زشت نمى ‏خواند،به همسایه‏ ها زیان نمى‏ رساند،مصیبت زده را شماتت نمى‏ کند،در محیط باطل ‏وارد نمى گردد و از دائره حق بیرون نمى ‏رود اگر سکوت کند سکوتش وى را مغموم نمى ‏سازد،و اگر بخندد صدایش به قهقهه بلند نمى ‏شود،اگر به او ستمى(از دوستان)شود صبرمى ‏کند تا خدا انتقام وى را بگیرد.
خود را در سختى قرار مى ‏دهد اما مردم از دستش در آسایشند،خود را بخاطر آخرت‏ به زحمت مى‏ اندازد و مردم را در راحتى قرار مى‏ دهد کناره‏ گیرى او از کسانى که دورى ‏مى ‏کند از روى زهد و به خاطر پاک ماندن است،و معاشرتش با آنان که نزدیکى دارد توام بامهربانى و نرمش است دورکشى‏ اش از روى تکبر و خود برتر بینى نیست،و نزدیکیش بخاطرمکر و خدعه نخواهد بود.






گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۵ آذر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
دوستان از اين به بعد يك سري شبهات قرآنى و پاسخ به اون ها رو قرار ميدم. شما هم اگه شبهه اي داشتيد بفرماييد من يا هركى كه دوس داشت سعي مى كنيم بريم دنبالش و جواب رو پيدا كنيم.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۸ آذر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
شبهه ١: در برخی از شبکه‌های اجتماعی (یوتیوب، فیس‌بوک)، با بیانی ساده بیان شده: قرآنی که در دست ماست از نسخ خطی کوفی به دست آمده و چون خط کوفی نقطه و اعراب نداشته است پس (نعوذ بالله) معلوم نیست قرآنی که در دست ماست، همان اعراب و نقطه‌ها را داشته باشد و احتمالاً تغییر یافته است.

پاسخ :

همان‌طور که مشهود است، هدف اصلی فقط و فقط ایجاد تشکیک در قداست و وحیانیت قرآن است و نه متن آن. برای آنان در درجه اول مهم نیست که مثلاً کسی «عَلِمَ» را عِلم بخواند یا عَلّمَ، بلکه فقط این مهم است که وقتی مسلمانی قرآن را به دست می‌گیرد، نگوید این «کلام الله» و عین وحی است، بلکه بگوید، «شاید دخل و تصرف‌هایی نیز در آن شده باشد – شاید». همین برای متزلزل کردن باور به قرآن کافیست.

قداست قایل شدن برای قرآن کریم آن قدر نزد دشمنان اسلام و مسلمین مهم بوده و هست که از هر راهی برای خدشه‌دار نمودن آن وارد شده‌اند؛ با یک «از کجا معلوم؟» شروع می‌کنند، اگر نشد حتی به مدعیان اسلام‌شناسی چون سروش متوسل می‌شوند که بگویند قرآن کریم بیانات شخص نبی اکرم (ص) بوده است و اگر نشد به بی‌نقطه بودن خط کوفی استناد می‌کنند. بالاخره هر چه می‌کشند، از سالم باقی ماندن همین قرآن به عنوان کلام‌ وحی است.

الف – علم خط شناسی به حدی پیشرفته است که نه تنها آثار باقیمانده از افلاطون و ارسطو را می‌شناسند و ترجمه می‌کنن، بلکه کتیبه‌های خط میخی یا قبل از آن را نیز بازخوانی کرده و به زبان روز برگردان می‌نماید و تطابق‌ها و سایر اسناد نیز نشان می‌دهد، بازخوانی و ترجمه درست انجام گرفته است. اما به قرآن کریم که می‌رسند، گویا خطی ناشناخته و مربوط به انسان‌های اولیه بوده است، می‌گویند: نقطه و اعراب نداشت، پس از کجا معلوم، شاید ...؟

ب – قرآن کریم در ابتدای امر، با ابلاغ کلامی بیان ‌شد و سینه به سینه حفظ و منتقل می‌گردید؛ اما دیری نپایید که به کتابت نیز درآمد. با همان خط کوفیِ بی نقطه و بی اِعراب یا علامت. البته آن چه توسط کاتبان [که یکی از آنان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام بودند] نوشته می‌شد، برای شخص پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله خوانده می‌شد و حافظان نیز نزد او تکرار می‌کردند تا خطایی رخ ندهد. آنها که سواد خواندن داشتند نیز نیازی به نقطه و علامت نداشتند، چنان چه امروز نیز کتب فارسی یا عربی با اِعراب نوشته نمی‌شود و اگر کسی با خطای تایپی، سین را شین بنویسد و یا چاپ را حاب بنویسد، همه از جمله و موضوع و متن و سیاق و ... می‌فهمند که منظور «چاپ» بوده است. مردم آن زمان نیز زبان و گویش خود را خوب می‌شناختند.

ج – قرآن کریم پس از صدها یا حتی صد سال نیز به صورت ناگهانی و صاعقه‌ای از خطوط اولیه سریانی و نبطی که کوفی و نسخ از انشعابات آن است به حروفی با نقطه و اِعراب (علامت) مبدل نگردید که بگویند از کجا معلوم؛ بلکه فقط پس از گذشت چند دهه، استقبال مردم غیر عرب از اسلام و قرآن، ضرورت نقطه و اِعراب گذاری را ایجاب کرد، لذا در اوایل نیمه‌ی دوم قرن اول، یعنی در زمانی که اغلب قراء و حافظان عصر وحی وجود داشتند، اقدام به تغییر خط گردید.

بنا به شواهد و اسناد تاریخی، اولین حافظ و قاری برجسته‌ی قرآن کریم که برای سهولت دسترسی و قرائت مسلمانان غیر عرب، اقدام به نقطه و علامت‌گذاری نمود، « ابوالاسود دئلی‌ » بود که از شاگردان و مریدان و شیعیان محکم و متقی امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود و زیر نظر ایشان که خود معدن وحی، مخزن علم و حافظ دین «یعسوب الدّین» بودند، این کار را انجام داد.

د – آن چه که مسلم است، دست کم تا سال 260 هجری قمری، یعنی بیش از دو قرن و نیم پس از هجرت، امامان معصوم علیهم‌السلام در بین مردم می‌زیسته و قابل دسترس بودند، و البته دانشمندان، مفسرین، محدثین، قرّاء، حافظین و کاتبین بسیاری نیز در این دوران بودند، اما به رغم ظهور و بروز اختلافات مذاهب، هیچ تفاوتی در ظاهر آیات ایجاد نشد و اگر اختلافی بود، در موضوع فهم قرآن کریم بود.

ﻫ – اگر اختلافی در کتابت قرآن کریم بود، قطعاً این گونه نبوده که همه کاتبان جمع شوند و یک چیز بنویسند، لذا باید قرآن‌های متفاوتی (مثل تورات و انجیل) وجود می‌داشت، در حالی که از همان ابتدا تا کنون، قرآن کریم همین بوده است. مضافاً بر این که اگر رأی بشر در ظاهر قرآن نقش گذاشته بود، حتماً دچار تناقضات و خطاها می‌گردید، در حالی که هیچ تناقض یا خطایی در قرآن دیده نمی‌شود. لذا با این همه محکمات، القای «شاید ...»، زمینه و جایگاهی ندارد.

منبع




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۸ آذر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
شبهه 2 : خداوند ، وقتی در قرآن از هلاکت قوم عاد سخن به میان می آورد ،در باره مدت زمان هلاکت آن قوم دو تعبیر مختلف دارد

در یک آیه ، هلاکت آن ها را در یک روز می داند

إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ .[۱]

ولی در دو آیه دیگر هلاکت آن ها را در چند روز می داند:

فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي أَيَّامٍ نَّحِسَاتٍ لِّنُذِيقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْيِ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَخْزَى وَهُمْ لَا يُنصَرُونَ [۲]

سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِيهَا صَرْعَى كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِيَةٍ [۳]

همان طور که می بینید طول زمان هلاکت را در یک آیه «چند روز» و در آیه دیگر صریحا «هفت شب و هشت روز » بیان می کند.

پاسخ به شبهه:

جواب اول:

کلمه «یوم» در قرآن به معانی مختلف آمده است و یکی از معانی آن ، مطلق زمان است و برای نمونه آیه : « وَ سَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا»‏[۴] که در این آیه به معنی زمان آمده است و روز در مقابل شب معنی نمی دهد.این بیان در آیه اول نیز جاری است آن جا که فرموده:« إِنَّا أَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ رِيحًا صَرْصَرًا فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُّسْتَمِرٍّ » .[۵] پس معنی آیه این می شود که عذاب بر قوم عاد در زمانی که نحوست پیاپی و ممتد بود نازل شد که با این بیان آیه اشاره به مدت زمان نزول عذاب را ندارد و آن را آیه دیگر تفسیر می کند که منظور از این زمان ممتد هفت شبو هشت روز بود « سَخَّرَهَا عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيَالٍ وَثَمَانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِيهَا صَرْعَى كَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِيَةٍ ». [۶]

برخی از مفسرین هم به این معنا اشاره کرده اند:

الف. فخر الدین رازی در تفسیر مفاتیح الغیب می نویسد:

«در این آیات مراد از "یوم" وقت و زمان است هم چنان که در سوره مریم آمده است که " يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا "[۷] و عبارت "مستمرّ" در آیه همان معنای "ایام" را می رساند به خاطر این که استمرار از امتداد زمان خبر می دهد و این دو با اختلاف در لفظ یک معنی را می رسانند منتهی در آیه اول حکایت بر طریق اختصار است ، به همین خاطر زمان را ذکر کرد ولی مقدار آن و وصف آن را ذکر نکرد. » [۸] .

ب. علامه طباطبایی هم در این باره فرموده اند:

« و مراد از كلمه" يوم" قطعه‏اى از زمان است، نه روز لغوى كه يك هفتم هفته است، چون در جاى ديگر فرموده:" فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً فِي أَيَّامٍ نَحِساتٍ"[۹] و باز در جاى ديگر در باره همين قوم فرموده:" سَخَّرَها عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيالٍ وَ ثَمانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُوماً"[۱۰] [۱۱]»

ج. « ملاحويش آل غازى‏» در تفسیر "بیان المعانی" گفته:

«مراد از «فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ »[۱۲] مطلق زمان است به خاطر این که در آیه دیگر فرموده «فِي أَيَّامٍ نَحِساتٍ»[۱۳] و در آیه دیگر فرموده« سَخَّرَها عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيالٍ وَ ثَمانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُوماً »[۱۴]»[۱۵].

د. سید علی قرشی در تفسیر احسن الحدیث می نویسد:

« مراد از «يوم» قطعه‏اى از زمان است نه بيست و چهار ساعت چنان كه در جاى ديگر آمده: ... رِيحاً صَرْصَراً فِي أَيَّامٍ نَحِساتٍ [۱۶]و نيز: سَبْعَ لَيالٍ وَ ثَمانِيَةَ أَيَّامٍ [۱۷] [۱۸]».

و.ابو حیان اندلسی در البحر المحیط در تفسیر آیه 29 سوره قمر می نویسد:

«منظور از یوم در آیه روز معین نیست بلکه منظور وقت و زمان است مثل اینکه بگوید"در وقت نحس" و این مطلب را آیه سوره فصلت[۱۹] و سوره الحاقة [۲۰]تأیید می کند مگر این که یوم را روز ایتدای عاب بگیریم که منظور وقت شروع عذاب است که باز هم جمع بین این دو نظر ممکن می باشد»[۲۱]

در نتیجه مراد از یوم به دلالت صفت استمرار در آیه همان هفت شب و هشت روز می باشد.

و دز آیه دوم [۲۲] هم که تعبیر به "ایام" کرده ، مراد از آن روز در مقابل شب نیست بلکه مراد از آن شبانه روز(مجموع روز و شب) می باشد که وقتی جمع بسته می شود ،چند شبانه روز می شود. هم چنان که در شبهه پیشین گفتیم از جمله نمونه های این استعمال در قرآن این آیه است:« لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَواطِنَ كَثِيرَةٍ وَ يَوْمَ حُنَيْن‏[۲۳]».زیرا منظور از روز حنین روز ها و شب هایی است که این غزوه در آن صورت گرفته است.

جواب دوم:

برخی از مفسرین هم به این شبهه این چنین پاسخ داده اند که:

مراد از "یوم" در آیه اول روز شروع این عذاب بوده و این آیه به مجموع روز های عذاب نظر ندارد.

ابن کثیر در تفسیرش گفته :

«معنی آیه": فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ " چنین است که خداوند عذاب را در روز نحس بر آنان آغاز کرد و این عذاب ادامه داشت تا هفت شب و هشت روز تا اینکه همه آن قوم را نابود کرد و خواری دنیوی آن ها را متصل به عذاب آخرت نمود ، به همین خاطر خداوند در ادامه آیه فرمود:" لِنُذيقَهُمْ عَذابَ الْخِزْيِ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ لَعَذابُ الْآخِرَةِ أَخْزى‏ وَ هُمْ لا يُنْصَرُون‏" [۲۴]»[۲۵].

حاصل این که رابطه این دسته از آیات اجمال و تفصیل است نه تناقض و تقابل.

پی نوشت ها:



[1] . (سوره قمر آیه 19): ما بر آنها تند بادى سرد، در روزى كه نحوستش مستمر بود، فرستاديم.

[2] . (سوره فصلت آیه 16): پس بر آنها بادى بسيار سرد و صدادار در روزهاى نحسى فرستاديم تا عذاب خواركننده‏اى در زندگى دنيا به آنها بچشانيم و البته عذاب آخرت خواركننده‏تر است و هرگز آنها (در آن روز) يارى نمى‏شوند.

[3] . (سوره الحاقة آیه 7): (بادى كه خداوند) آن را به مدت هفت شب و هشت روز نحس و پى در پى بر آنان مسلط نمود، و (اگر آنجا بودى) آن گروه را بر زمين افتاده مى‏ديدى، گويى تنه‏هاى نخل تو خالى و از جا كنده‏اند.

[۴] .(سوره مریم آیه 15 ): و سلام و ايمنى (از هر ترس و عذاب) بر او باد روزى كه زاده شد، و روزى كه مى‏ميرد و روزى كه زنده برانگيخته مى‏شود.

[۵] . (سوره قمر آیه 19): ما بر آنها تند بادى سرد، در روزى كه نحوستش مستمر بود، فرستاديم.

[۶] . (سوره الحاقة آیه 7): (بادى كه خداوند) آن را به مدت هفت شب و هشت روز نحس و پى در پى بر آنان مسلط نمود، و (اگر آنجا بودى) آن گروه را بر زمين افتاده مى‏ديدى، گويى تنه‏هاى نخل تو خالى و از جا كنده‏اند.

[۷] . (مريم: 33): و سلام و درود باد بر من روزى كه زاده شدم و روزى كه مى‏ميرم و روزى كه زنده برانگيخته مى‏شوم.

[۸] . تفسير مفاتيح الغيب، ج‏29، ص: 304

[۹] . (سوره فصلت آیه 16): پس بر آنها بادى بسيار سرد و صدادار در روزهاى نحسى فرستاديم

[۱۰] . (سوره الحاقة آیه 7): (بادى كه خداوند) آن را به مدت هفت شب و هشت روز نحس و پى در پى بر آنان مسلط نمود.

[۱۱] . ترجمه الميزان، ج‏19، ص: 115

[۱۲] . (سوره قمر آیه 19):ما بر آنها تندبادى سرد در روزى كه نحوستش مستمر بود فرستاديم.

[۱۳] . (سوره فصلت آیه 16): پس بر آنها بادى بسيار سرد و صدادار در روزهاى نحسى فرستاديم.

[۱۴] . (سوره الحاقة آیه 7): (بادى كه خداوند) آن را به مدت هفت شب و هشت روز نحس و پى در پى بر آنان مسلط نمود،

[۱۵] . بيان المعاني، ج‏1، ص: 286

[۱۶] . فصلت/ 16

[۱۷] .الحاقة آیه 7.

[۱۸] . تفسير أحسن الحديث، ج‏10، ص: 446

[۱۹] . فَأَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً فِي أَيَّامٍ نَحِسات‏(16)

[۲۰] . سَخَّرَها عَلَيْهِمْ سَبْعَ لَيالٍ وَ ثَمانِيَةَ أَيَّامٍ حُسُوماً(7)

[۲۱] . البحر المحيط في التفسير، ج‏10، ص:41 و 42.

[۲۲] . سوره الحاقة آیه 7

[۲۳] .(سوره توبه آیه 25): حقّا كه خداوند شما را در مواضع زيادى يارى نمود و نيز در روز حنين‏.

[۲۴] .(فصلت آیه 16): تا عذاب خواركننده‏اى در زندگى دنيا به آنها بچشانيم و البته عذاب آخرت خواركننده‏تر است و هرگز آنها (در آن روز) يارى نمى‏شوند.

[۲۵] . تفسير القرآن العظيم (ابن كثير)، ج‏7، ص: 155

منبع




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۹ آذر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۰
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
آغاز اگر شود سفر عشق با قطار
یعنی به سر رسیده زمان تو، انتظار

وقت اذان ظهر به یاد تو گوش ها
پُر می شوند از نفس نغمه ی هزار

زائر شکسته خوانده نمازی و قلب او
پَر می کشد به سوی حرم در حریم یار

ساعت به ساعت از غمش این راه پر شده است
از نوحه ی مصیبت آن شاه بی سوار

کم کم رسیده است به مقصد قطار عشق
ای دل بگو به گریه که اینجاست آن نگار

گنبد طلوع کرده و خورشید رفته است
بی شک به اقتضای ادب می رود کنار

شکر خدا که قسمتمان شد زیارتش
با پای اشک و هروله ی قلب بی قرار

آهوی دلشکسته منم ضامن رئوف
دنیا مرا بدون شما می کند شکار

#کاف_میم
#کوثر_موسوی
#نغمه_مستشار_نظامی
#شعر_مشترک
9آذر 1395





فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۱۳ آذر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
نام کاربری: Ali.Rezaei
پیام: ۳,۸۴۱
عضویت از: ۱۳ آذر ۱۳۸۹
از: Behshahr
طرفدار:
- messi
- یوهان کرایوف
- یه زمانی جوون بودیم، جوونی کردیم : پرسپولیس!!
- spain
- داداشم که تو زمین های خاکی بازی می کنه!!!
- pep
- افشین امپراتور
گروه:
- کاربران عضو
افتخارات
نقل قول
کاف. میم نوشته:



#کاف_میم
#کوثر_موسوی
#نغمه_مستشار_نظامی
#شعر_مشترک
9آذر 1395


ببخشید بحث متفرقه می کنم ولی شما واقعا با خانم مستشار نظامی اینو گفتید؟ باهم دوستید؟




مستان سلامت می کنند
۱۳ آذر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۰
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
نقل قول
Galaxy Alpha نوشته:

نقل قول
کاف. میم نوشته:



#کاف_میم
#کوثر_موسوی
#نغمه_مستشار_نظامی
#شعر_مشترک
9آذر 1395


ببخشید بحث متفرقه می کنم ولی شما واقعا با خانم مستشار نظامی اینو گفتید؟ باهم دوستید؟

اره خوب مگه چیه؟ دوست هستیم. کمکم میکنه گاهی برای شعرهام. یکی از شعرهاشم دوستم که خواننده بود خوند کلیپ درست کردم شبکه کیش پخش شد. چند ماهی هست باهم در تماس هستیم و دوستیم.





فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۱۳ آذر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
نام کاربری: Ali.Rezaei
پیام: ۳,۸۴۱
عضویت از: ۱۳ آذر ۱۳۸۹
از: Behshahr
طرفدار:
- messi
- یوهان کرایوف
- یه زمانی جوون بودیم، جوونی کردیم : پرسپولیس!!
- spain
- داداشم که تو زمین های خاکی بازی می کنه!!!
- pep
- افشین امپراتور
گروه:
- کاربران عضو
افتخارات
نقل قول
کاف. میم نوشته:

اره خوب مگه چیه؟ دوست هستیم. کمکم میکنه گاهی برای شعرهام. یکی از شعرهاشم دوستم که خواننده بود خوند کلیپ درست کردم شبکه کیش پخش شد. چند ماهی هست باهم در تماس هستیم و دوستیم.


از بابت اینکه شعراشونو خوندم عرض کردم. ایشون شاعر خوبی هستند! البته با این تفاسیر شعرای شما هم باید شنیدنی باشه! تا حالا اصلا نگفتید که شعرم میگید




مستان سلامت می کنند
۱۴ آذر ۱۳۹۵
پاسخ به: بحث آزاد مذهبی
نام کاربری: مستشار
پیام: ۳,۸۸۰
عضویت از: ۸ فروردین ۱۳۹۰
گروه:
- کاربران عضو
نقل قول
Galaxy Alpha نوشته:

نقل قول
کاف. میم نوشته:

اره خوب مگه چیه؟ دوست هستیم. کمکم میکنه گاهی برای شعرهام. یکی از شعرهاشم دوستم که خواننده بود خوند کلیپ درست کردم شبکه کیش پخش شد. چند ماهی هست باهم در تماس هستیم و دوستیم.


از بابت اینکه شعراشونو خوندم عرض کردم. ایشون شاعر خوبی هستند! البته با این تفاسیر شعرای شما هم باید شنیدنی باشه! تا حالا اصلا نگفتید که شعرم میگید [center]

بله شعرهاشون که فوق العاده ست. مخصوصا این شعرش که انتهای پیام میارم.
نگفتم شعر میگم چون شاعر نیستم. گاهی یه چیزایی می نویسم. تو سایت چندباری گذاشتم. شما ندیدید:)

گاهی اگر با ماه صحبت کرده باشی
از ما اگر پیشش شکایت کرده باشی
گاهی اگر در چاه مانند پدر آه
اندوه مادر را حکایت کرده باشی
گاهی اگر زیر درختان مدینه
بعد از زیارت استراحت کرده باشی
گاهی اگر بعد از وضو مکثی کنی تا
آیینه ‏ای را غرق حیرت کرده باشی
در سال‏های سال دوری و صبوری
چشم‏ انتظاری را شفاعت کرده باشی
حتی اگر بی آنکه مشتاقان بدانند
گاهی نمازی را امامت کرده باشی
یا در لباس ناشناسی در شب قدر
از خود حدیثی را روایت کرده باشی
یا در میان کوچه‏ های تنگ و خسته
نان و پنیر و عشق قسمت کرده باشی
پس بوده ‏ای و هستی و می ‏آیی از راه
تا حق دل‏ها را رعایت کرده باشی
پس مردمک ‏های نگاه ما عقیم ‏اند
تو حاضری بی‏ آنکه غیبت کرده باشی!


نغمه مستشارنظامی







فانوس نگاهم را آویخته ام بر در
من منتظرم زیرا،گفتند:"تو می آیی"
تا عابر چشمانت، ره گم نکند در شب
بر کوچه بتابان نور، ای ماه تماشایی
۱۵ آذر ۱۳۹۵
     
برو به صفحه
برای ارسال پیام باید ابتدا ثبت نام کنید!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۲۸
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۱
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۴ پاسخ
۸,۲۵۵,۵۵۱ بازدید
۱ روز قبل
forca barca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۶ پاسخ
۷۳۸,۹۲۳ بازدید
۱۶ روز قبل
dr-peymanzandi
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۷ پاسخ
۲,۱۶۵,۸۲۰ بازدید
۱۷ روز قبل
FC BARCELONA
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۸۴ پاسخ
۱۱,۴۸۸,۵۶۱ بازدید
۱۷ روز قبل
رویا
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۸ پاسخ
۴۳۳,۵۰۷ بازدید
۱ ماه قبل
jack jinhal
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۱۷,۸۲۹ بازدید
۵ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۴,۲۱۲ بازدید
۵ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۸۱۰ بازدید
۹ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۳,۹۴۸ بازدید
۱۰ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۳۲۶ کاربر آنلاین است. (۱۵۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۳۲۶

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!