پاسخ به: بحث آزاد مذهبی | |||
---|---|---|---|
نویسنده: _مهشـــــــید_ دوشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۵ (۱۱:۱۰) | |||
پس از بررسی جایگاه و نقش انسان در عالم حوادث و دونستن اینکه تمام حوادث عالم از جمله نیات انسان تنها با اذن و اراده ی خداوند محقق میشن میخواهیم این موضوع رو بررسی کنیم که چرا خداوند به یکسری از نیات انسان اذن میدهد و چرا به برخی دیگر نمیدهد. ما دو نوع ارزیابی از موضوعات میتونیم داشته باشیم. 1) ارزیابی تفصیلی یا جزء به جزء. 2) ارزیابی اجمالی و کلی. ارزیابی تفصیلی رو با یک مثال توضیح میدیم: دوست ما نسخه ای از یک پزشک رو برای ما میاره و از ما میخواد که ببینیم آیا داروهایی که نوشته برای ما خوب است یا خیر؟ ما تنها زمانی میتونیم درمورد تک تک داروها نظر بدیم که علمی به اندازه ی اون دکتر داشته باشیم. بطور کلی زمانی که درباره ی هر موضوعی بخواهیم ارزیابی تفصیلی و جزء به جزء انجام بدیم باید به اندازه ی انجام دهنده ی اون عمل، اطلاعات و علم داشته باشیم وگرنه نمیتونیم این نوع ارزیابی رو انجام بدیم. اما نوع دیگری از ارزیابی هست که ما بطور کلی یک موضوع رو بررسی میکنیم. مثلا در مثال نسخه ی پزشک ما میتونیم به دوستمون بگیم که ما 1) دکتر را میشناسیم و میدانیم که علم به این کار را دارد2) فرد مطمئنی است و از صداقت او مطمئنیم3) در تشخیص آزاد است و تحت نفوذ کس دیگری نیست و ازادی عمل دارد در نتیجه نسخه ای که نوشته قابل اتکا و بطور کلی خوب ارزیابی میشود. در ارتباط با خداوند نیز ما هیچگاه نمیتوانیم علم کافی برای ارزیابی تفصیلی اتفاقاتی که برایمان و در عالم می افتد داشته باشیم مگر این علم توسط خداوند به انسان عطا شود و به دلیل درجات بالای ملکوتی فرد چشم بصیرت و علم به حکمت خداوند پیداکند. اما با ارزیابی اجمالی و دانستن 3 نکته ی زیر میتوانیم بطور قاطع بگوییم تمام حوادث و اتفاقاتی که در عالم برای انسان رخ میدهد خوب و خیر است و چون فاعل تمام اتفاقات خداوند است ما هیچ حادثه ی شر و بدی در عالم نداریم طبق 3 اصل زیر: 1) خداوند به همه چیز اگاه است و ما به عالم بودن او ایمان کامل داریم و اوست که میداند برای رسیدن به کمال نیاز به چه سلسله حوادث و اتفاقاتی در عالم داریم. 2) خداوند عشق بی اندازه ای نسبت به بندگانش دارد و از ابتدای خلقت انسان او را دوست دارد پس حوادث ناخوشایند زندگی ما نمیتواند از روی بی توجهی خداوند نسبت بما رخ بدهد. 3)هیچ قدرتی بالاتر از قدرت خداوند نیست و در رخ دادن حوادث کسی جز خداوند دخیل نیست. پس زمانی که ما از اتفاقات عالم شکایت میکنیم در واقع این را بیان میکنیم یا خداوند نمیداند و تشخیص نمیدهد که چه به صلاح ما است یا قصد خیر رساندن بما را ندارد و یا قدرتی بالاتر ازوست که نمیگذارد ما به خواسته ها و امیال خود برسیم. پس اتفاقات زندگگی ما حتما خیر است. اما اتفاقات یک طعم دارند و یک تاثیر. شاید طعم خیلی از انها برای ما خوشایند نباشد ولی قطعا اثری خیر و نیکو بر زندگی و روند رشد و تکامل و هدف اصلی از خلقت ما دارند. وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ و چه بسا چیزى را ناخوش دارید، در حالى كه خیر شما در آن است و چه بسا چیزى را دوست دارید، در حالى كه ضرر و شرّ شما در آن است. و خداوند (صلاح شما را) مىداند و شما نمىدانید. (216 بقره) که هر چه ساقی ما ریخت عین الطاف است |
تالار گفتمان
آخرین عناوین
آخرین ارسالها
قوانین و مقررات
عاشقان آبی و اناری
مباحث آزاد
لیگ فانتزی
مسابقات سایت
آبی و اناری
گردانندگان سایت
حمایت مالی از سایت
تاریخچه باشگاه
افتخارات باشگاه
زندگینامه بازیکنان
مربیان باشگاه
اسطورههای باشگاه
مقالات سایت
پیوستن به جمع نویسندگان آبی و اناری
مقالات اختصاصی
مقالات آماری تحلیلی
مقالات آنالیز فنی
گالری عکس
پیوستن به جمع همکاران گالری
عکسهای قهرمانی
عکسهای بازیهای بارسا
عکسهای بازیکنان
عکسهای فصل 2016/17
نقشه سایت
سوال یا ابهام خود را مطرح نمایید!
راهنمای عضویت در سایت
مشکل در ورود به سایت
سوالات متداول