به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 30

---------------------------------------------
آيه
فَرِيقاً هَدَى‏ وَفَرِيقاً حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَلَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُواْ الشَّيَطِينَ أَوْلِيَآءَ مِن دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(خداوند) گروهى را هدايت فرمود، و(لى) گروهى، گمراهى بر آنان سزاوار است، زيرا آنان به جاى خداوند، شيطان‏ها را سرپرست خويش گرفته‏اند و مى‏پندارند كه آنان راه يافته‏گانند.
---------------------------------------------
پيام ها
1- هدايت كار خداست، «فريقاً هَدى» ولى گمراهى، به خاطر سوء انتخاب خود ماست. «اتّخذوا الشياطين اولياء»
2- تا زمانى كه از خدا نبريده‏ايم، تمام وسوسه‏ى شيطان با ياد او و توبه قابل جبران است، «مَسّهم طائف من الشّيطان تذكّروا» [69] ولى بريدن از خدا سبب افتادن در دام شيطان و سلطه‏ى او مى‏شود كه قابل جبران نيست. «حقّ عليهم الضّلالة انّهم اتّخذوا الشيطان اولياء»
3- انسان آزاد است و مى‏تواند ولايت الهى را انتخاب كند يا ولايت شيطان را. «انّهم اتّخذوا الشياطين»
4- ديدگاه منحرفان، واقع‏بينانه نيست، بلكه خيال‏پردازانه است. «يحسبون انّهم مهتدون»
5 - انحراف فكرى و جهل مركّب، (گمراه بودن ولى خود را در راه حقّ ديدن،) از بدترين انحرافات است. «يَحسبون انّهم مهتدون» چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: «قل هل ننبّئكم بالاخسرين أعمالاً. الّذين ضَلّ سعيهم فى الحياة الدّنيا و هم يحسبون انّهم يحسنون صُنعاً» [70]
_____________________________
69) اعراف، 201
70) كهف، 103 تا 104





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 31

----------------------------------------------
آيه
يَبَنِى ءَادَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِ‏ّ مَسْجِدٍ وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَ لَاتُسْرِفُواْ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
اى فرزندان آدم! نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زينت‏هاى خود را برگيريد و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد، همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد.
----------------------------------------------
نکته ها
شايد بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ «يا بنى آدم» بيان مى‏شود، مربوط به تمام انسان‏ها و همه‏ى اديان و از مشتركات آنان است.
قرآن به مال و فرزند، «زينت» گفته است، «المال و البنون زينة الحياة الدّنيا» [71] بنابراين ممكن است آيه بيانگر اين باشد كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشيد، تا با مال، به حل مشكلات اقتصادى مسلمين بپردازيد و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشكلات تربيتى نسل آينده را حل كنيد.
در روايات، امام‏جماعتِ عادل، آراستگى ظاهر، عطر زدن ولباس زيبا پوشيدن به هنگام نماز، بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود در نماز، شركت در نماز عيد و نماز جمعه،از جمله مصاديق زينت شمرده شده‏اند. [72]
امام مجتبى عليه السلام به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترين لباس خود را مى‏پوشيد و مى‏فرمود: «انّ اللّه جميل يحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد، و من لباس زيباى خود را براى پروردگارم مى‏پوشم و آنگاه اين آيه را تلاوت مى‏فرمودند. [73]
خداوند زيبايى و زينت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمى‏فرمود، «خذوا زينتكم» چنانكه اسلام، آيين فطرى است و انسان نيز فطرتاً از زينت لذّت مى‏برد.
با زينت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنين سبب ايجاد جاذبه و ترغيب عملى ديگران به آمدن در آنجاست.
امام صادق عليه السلام مى‏فرمايد: اموال، وديعه و امانت الهى در دست انسان است و مصرف بايد دور از اسراف باشد. [74]
گرچه استفاده از زينت و طعام، امرى فطرى و طبيعى است، ولى در شرايط خاص مانند وجود نيازمندان و محرومان، بايد با آنان همدردى كرد. لذا در تاريخ مى‏خوانيم كه نوع لباس امام صادق عليه السلام كه مردم در رفاه نسبى به سر مى‏بردند با لباس امام على عليه السلام كه مردم فقير و ندار بودند، متفاوت بود، چون شرايط اجتماعى هر كدام فرق داشت. [75]
امام صادق عليه السلام فرمود: كسى كه رزق يك روز خود را داشته باشد، ولى قانع نباشد و از مردم سؤال و تكدّى كند، از مسرفان است. [76]
اسراف در غذا و پرخورى، منشأ بسيارى از بيمارى‏هاى جسمى و روحى و مايه‏ى سنگدلى و محروم شدن از چشيدن مزه‏ى عبارت است. چنانكه پيامبر صلى الله عليه وآله فرمودند: «المعدة بيت كلّ داء» معده، كانون هر بيمارى است. پزشكى مسيحى پس از شنيدن اين آيه و حديث گفت: تمام علم طب، در اين آيه و اين سخن پيامبر شما نهفته است. [77]
امام صادق عليه السلام فرمودند: آنچه باعث از بين رفتن مال و زيان رساندن به بدن باشد، اسراف است. «انّما الاسراف فيما أتلف المال و اَضرّ بالبدن» [78] و در روايت ديگرى مى‏خوانيم: آن چه در راه خدا مصرف شود هرچند بسيار زياد باشد، اسراف نيست و آنچه در راه معصيت خدا استفاده شود، هرچند اندك باشد، اسراف است. [79]
______________________________
71) كهف، 46
72) تفاسير نورالثقلين، منهج‏الصادقين و اثنى عشرى‏
73) تفسير مجمع البيان‏
74) تفسير صافى‏
75) تفسير اثنى عشرى‏
76) تفسير فرقان‏
77) تفسير مجمع البيان‏
78) كافى، ج‏2، ص‏499
79) تفسير منهج‏الصادقين‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- مسجد كه پايگاه مسلمين است، بايد آراسته، زيبا و با جاذبه باشد. «خذوا زينتكم عند كلّ مسجد»
2- بهترين وزيباترين لباس، براى بهترين مكان است.«خذوا زينتكم عندكلّ مسجد»
3- اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد، «فى صلاتهم خاشعون» [80] ، هم به ظاهر آن. «زينتكم عند كلّ مسجد» آرى، در اسلام، ظاهر و باطن، دنيا و آخرت بهم آميخته است.
4- زينت، اگر چه در نماز فردى هم ارزش است، اما در اجتماع و مسجد، حساب ويژه‏اى دارد. «عند كلّ مسجد»
5 - اوّل نماز، آنگاه غذا. «عند كلّ مسجد و كلوا و اشربوا» اوّل توجّه به روح و معنويّت، آنگاه توجّه به جسم.
6- صرفه‏جويى، محبوب خداوند است و بهره‏گيرى از زينت و غذا بايد دور از اسراف باشد. «ولا تسرفوا انّه لا يحبّ المسرفين»
_____________________________
80) مؤمنون، 2





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 32

----------------------------------------------
آيه
قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِينَةَ اللَّهِ الَّتِى أَخْرَجَ لِعِبَادِهِ وَالطَّيِّبَتِ مِنَ الرِّزْقِ قُلْ هِىَ لِلَّذِينَ ءَامَنُواْ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا خَالِصَةً يَوْمَ الْقِيَمَةِ كَذَ لِكَ نُفَصِّلُ الْأَيَتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
بگو: چه كسى زينت‏هايى را كه خداوند براى بندگانش پديد آورده و (همچنين) رزقهاى پاكيزه ودلپسند را بر خود حرام كرده است؟ بگو: اين (نعمت‏ها) در زندگى دنيا براى مؤمنان است، (اگر چه كافران هم بهره‏مندند،) در حالى كه روز قيامت مخصوص (مؤمنان) است. ما اين گونه آيات خود را براى گروهى كه مى‏دانند به تفصيل بيان مى‏نمائيم.
-------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، زينت را براى انسان حلال مى‏شمرد. قرآن، يكى از نعمت‏هاى خداوند را، زينت آسمان‏ها با ستارگان جهت تماشاگران مى‏داند، «زيّنّاها للنّاظرين» [81] امّا بايد علاقه به زينت، انسان را به هلاكت نكشد و بهره‏گيرى از آن كنترل شده باشد، لذا قرآن، نشان‏دادن زينت زنان را جز براى شوهرانشان و مَحرم‏هاى آنان، حرام مى‏داند. «لايبدين زينتهنّ الاّ لبعولتهنّ» [82]
عثمان‏بن مظعون، خدمت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله آمد و از تصميم خود نسبت به اخته و مقطوع النّسل كردن خود و عزلت و فاصله گرفتن از همسر و خانواده واجتماع خبر داد. آن حضرت به شدّت او را از اين كار منع كرد و فرمود: براى كنترل شهوت، روزه بگير و به جاى رياضت و رهبانيّتِ مردود به مسجد برو و در انتظار نماز بنشين و به جاى بيابان‏گردى، در جبهه‏هاى جنگ و حج و عمره شركت كن، از همسر و عطريّات استفاده كن و از اموال خود به محرومان بده و از حرام‏ها دورى و هجرت كن، اين راه و روش من است و هر كه از اين روش اعراض كند و توبه نكند، فرشتگان از ورود او به حوض كوثر منع خواهند كرد. [83]
عاصم‏بن زياد نيز تصميم گرفت شيوه‏ى زندگى خود را تغيير داده واز حلال‏ها و لذّت‏ها كناره گيرد. حضرت على عليه السلام آن تفكّر را محكوم كرد، و هنگامى كه از آن حضرت پرسيد: پس چرا خودتان اين همه ساده‏زندگى مى‏كنيد؟ امام در پاسخ فرمود: من رهبر جامعه ما، خداوند بر رهبران لازم كرده كه سطح زندگى خود را در سطح افراد ضعيف جامعه نگهدارند و در غم ديگران شريك باشند. [84]
حضرت على عليه السلام در برخورد با خوارج متحجّر، هنگام اعزام نماينده‏ى خود ابن عبّاس به سوى آنان، به او دستور مى‏دهد بهترين لباس‏ها را بپوشد و خود را معطّر و خوشبو ساخته و با اسبى زيبا نزد آنها برود. [85]
بعضى آيه را اين گونه تفسير كرده‏اند كه رزق و زينت دنيا، آميخته با انواع تلخى‏هاست، ولى رزق و زينتِ آخرت، بى‏غصّه و خالص است.
____________________________
81) حجر، 16
82) نور، 31
83) تفسير كبير فخررازى‏
84) كافى، ج‏1، ص‏410
85) تفسير منهج‏الصادقين‏
--------------------------------------
پيام ها
1- پيامبر، مسئول مبارزه با بدعت‏ها است. «قل مَن حرّم»
2- اسلام، با زهد نابجا ورياضت نامشروع ورهبانيّت، مخالف است. «قل‏مَن‏حرّم»
3- اصل در بهره‏گيرى از زينت‏ها و طيّبات، مباح بودن است، مگر دليلى خاص بر حرمت آنها باشد. «مَن حرّم»
4- استفاده‏ى مناسب از زينت و ترغيب مردم به آن، ارزشمند است. «زينة اللّه» زيرا زينت به خدا نسبت داده شده است.
5 - راه رسيدن به خدا، ترك امور حلال و طيّب نيست، بلكه استفاده‏ى بجا و رعايت قسط وعدل است. «قل مَن حرّم زينة اللّه...»
6- اسلام، هماهنگ با فطرت و آيين اعتدال است، به نيازهاى طبيعى پاسخ مثبت مى‏دهد، آنچه را مفيد است حلال مى‏شمرد و از آنچه ضرر دارد نهى مى‏كند. «مَن حرّم... أخرج لعباده»
7- زينت، همچون غذا، مورد نياز انسان است. (زينت در كنار خواركى‏ها مطرح شده است) «زينة اللّه... و الطيّبات من الرّزق»
8 - هدف اصلى از آفريدن نعمت‏ها، استفاده و برخوردارى مؤمنان است، گرچه كافران نيز بهره‏مى‏برند. «قل هى للّذين آمنوا فى الحياة الدنيا» البتّه در جاى ديگر مى‏فرمايد: «انّا جعلنا ما على الارض زينة لها لنبلوهم أيّهم احسن عملاً» [86] هرچه را روى زمين است، زينت آن قرار داديم تا آنان را بيازماييم كه كدام يك بهتر عمل مى‏كنند.
9- در بهره‏بردارى از نعمت‏هاى دنيوى، مؤمن و كافر يكسانند، ولى كاميابى قيامت مخصوص مؤمنان است. « للّذين آمنوا خالصة يوم القيامة»
10- علم وعالم، جايگاه ويژه‏اى نزد خدا دارند. «كذلك نفصّل الايات لقوم‏يعلمون»
____________________________
86) كهف، 7





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 33

----------------------------------------------
آيه
قُلْ إِنَّمَا حَرَّمَ رَبِّىَ الْفَوَ حِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَالْإِثْمَ وَ الْبَغْىَ بِغَيْرِ الْحَقِ‏ّ وَأَن تُشْرِكُواْ بِاللَّهِ مَالَمْ يُنَزِّلْ بِهِ سُلْطَناً وَ أَن تَقُولُواْ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر!) بگو: همانا پروردگارم كارهاى زشت و زننده، چه آشكار و چه پنهان، و گناه و ستم و سركشى به ناحقّ و شريك قرار دادن چيزى براى خدا كه او دليلى بر حقّانيّت آن نازل نكرده، و نسبت دادن آنچه را نمى‏دانيد به خداوند، (همه را) حرام كرده است.
نکته ها
«فواحش» جمع «فاحشة»، يعنى گناهى كه زشتى آن بر همه آشكار است، همچون زنا و چون در جاهليّت انجام پنهانى آن را روا مى‏داشتند، اين آيه حرمت آن را نيز تأكيد مى‏نمايد.
«اِثم»، گناهى است كه سقوط انسان را در پى داشته باشد و «بَغى»، تجاوز به حقّ ديگران است. اين آيه، انواع گناهان اعتقادى و زبانى را در بر دارد.
در روايات، مراد از گناه باطنى، پذيرش ولايت رهبران ستمگر دانسته شده است. [87]
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: كسى كه بدون علم و آگاهى حكمى صادر كند، فرشتگان آسمان و زمين او را لعنت مى‏كنند. [88]
زراره از امام صادق عليه السلام پرسيد: حجّت خداوند بر بندگانش چيست؟ حضرت فرمودند: «أن يقولوا ما يعلمون و يقفوا عند ما لايعلمون» [89] تنها آنچه را مى‏دانند بگويند و اگر نمى‏دانند، سكوت كرده و بازايستند.
_____________________________
87) تفسير نورالثقلين‏
88) تفسير نمونه‏
89) تفسير فرقان
---------------------------------------------
پيام ها
1- تحريم‏هاى الهى، در مسير تربيت ورشد وتكامل انسان است. «حرّم ربّى»
2- حلال‏ها بسيار است، ولى حرام‏ها اندك و محدود كه موارد آن در قرآن و روايات بيان شده است. «انّما حرّم... ان يقولوا على اللّه ما لاتعلمون»
3- گناه، گناه است و قبح ذاتى و عقلى دارد، گرچه مردم نفهمند. «وما بطن»
4- مشركان، براى اعتقاد خود استدلالى ندارند. «لم ينزّل به سلطاناً»
5 - در تبليغ و نهى از منكر، ابتدا راههاى حلال و معروف ارائه شود، سپس نهى از منكرات و اعلام كارهاى حرام. (آيه قبل حلال‏ها را بيان كرد، اين آيه محرّمات را). «قل من حرّم زينة اللّه... انّما حرّم ربّى»
6- برهان و استدلال، نوعى افاضه و لطف الهى است كه بر عقل و جان القا مى‏شود. «ما لم‏ينزّل به سلطاناً»
7- استناد هر چيز به خداوند بايد متّكى بر علم ودليل باشد. «ما لم‏ينزّل به سلطاناً» آرى، هرگونه ادّعايى خصوصاً در مورد هستى بايد با دليل و منطق باشد.






۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 34

----------------------------------------------
آيه
وَلِكُلِ‏ّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ لَا يَسْتَأْخِرُونَ سَاعَةً وَ لَايَسْتَقْدِمُونَ
------------------------------------------------
ترجمه
و براى هر امّتى اجل و سرآمدى است. پس هرگاه اجلشان فرا رسيد، نه مى‏توانند لحظه‏اى تأخير اندازند و نه پيشى گيرند.
---------------------------------------------------
نکته ها
بر اساس اين آيه از قرآن، نه تنها افراد، بلكه دولت‏ها، ملّت‏ها، امّت‏ها و تمدّن‏ها نيز سرآمد و أجلى دارند.
أجل چون فرو آيد از پيش و پس‏ پس و پيش نگذاردت يك نفس
-------------------------------------------
پيام ها
1- به دنيا و عناوين آن مغرور نشويم و از حرام‏ها پرهيز كنيم. «انّما حرّم ربّى... لكلّ اُمّة أجل»
2- در هستى، هيچ تحوّلى، تصادفى و خارج از تدبير و نظم دقيق وحساب شده‏ى الهى نيست. برامّت‏ها نيز قوانينى حاكم است. «لكلّ اُمّة أجل»
3- فرصت و امكاناتى كه در دست ماست، رفتنى است، پس تا حدّ توان، صحيح‏ترين استفاده را بكنيم. «لكلّ اُمّة أجل»
4- ستمگران، مهلت الهى را نشانه‏ى لطف او بر خود ندانند. «لكلّ اُمّة أجل» زيرا زمان آنان هم سرخواهد آمد، چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: «جعلنا لمهلكهم مَوعداً» [90]
5 - مجاهدان راه خدا، به خاطر سلطه‏ى طاغوتيان، گرفتار يأس نشوند. تلاش كنند، چون طاغوت‏ها نيز رفتنى هستند. «لكلّ اُمّة أجل»
6- پيوسته گروه‏هايى به قدرت مى‏رسند، آزمايش مى‏شوند و محو مى‏گردند. «فاذا جاء أجلهم لايستأخرون ساعة و لايستقدمون»
_______________________________
90) كهف، 59




۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 35، 36

----------------------------------------------
آيه
يَبَنِى ءَادَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ ءَايَتِى فَمَنِ اتَّقَى‏ وَأَصْلَحَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏
وَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا و اسْتَكْبَرُواْ عَنْهَآ أُوْلَئِكَ أصْحَبُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
اى فرزندان آدم! هرگاه پيامبرانى از خودتان به سوى شما بيايند كه آيات مرا بر شما بازگو كنند (از آنها پيروى كنيد)، پس كسانى كه تقوا و صلاح پيشه كنند، هيچ ترسى بر آنان نيست و آنان اندوهگين نمى‏شوند.
و كسانى كه آيات مارا تكذيب كنند و از روى استكبار از آن سرپيچى نمايند، آنان همدم آتشند و هميشه در آن خواهند بود.
--------------------------------------------
نکته ها
«خوف» و ترس، مربوط به امور آينده و در مقابل امنيّت و آسايش است، امّا «حزن» و اندوه، مربوط به گذشته و آنچه از دست رفته مى‏باشد و در مقابل سرور و شادمانى است. [91]
_____________________________
91) التحقيق‏فى‏كلمات‏القرآن‏
------------------------------------------
پيام ها
1- از سنّت‏هاى الهى، ارسال رسولان براى بيان وحى الهى است. «يأتينّكم... يقصّون عليكم آياتى»
2- از راههاى نفوذ و تأثير سخن، سنخيّت پيام‏آور با خود مردم است. «منكم»
3- انسان، آزاد و داراى اختيار است و سرنوشتش در گرو گرايش و عمل خود اوست. «فمن اتّقى و أصلح»
4- متّقى، اصلاح‏گر و داراى فعّاليّت مثبت است، نه گوشه‏گير. «اتّقى وأصلح»
5 - تقوا و خودسازى بايد قبل از اصلاح ديگران باشد و اصلاح‏گران بايد خود متّقى باشند. «اتّقى وأصلح»
6- مؤمنان و پيروان واقعى انبيا، آنانند كه اهل تقوا و اصلاح باشند. «ياتينّكم رسل... فمن اتّقى و اصلح» و نفرمود: «فمن آمن بهم»
7- آرامش حقيقى در سايه‏ى تقوا و اصلاح است. «اتّقى و اصلح فلا خوف عليهم»
8 - پيامد تكذيب، تكبّر و سرپيچى از انبيا، عذاب ابدى و دوزخ است. «استكبروا... اصحاب النّار... فيها خالدون»





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 37

----------------------------------------------
آيه
فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً أو كَذَّبَ بََايتِهِ أُوْلَئِكَ يَنَالُهُمْ نَصِيبُهُم مِّنَ الْكِتَبِ حَتَّى‏ إِذَا جَآءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ قَالُواْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ قَالُوا ضَلُّواْ عَنَّا وَ شَهِدُواْ عَلَى‏ أَنفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُواْ كَفِرِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
پس كيست ستمكارتر از كسى كه بر خداوند دروغ بندد، يا آيات او را تكذيب كند؟ آنان بهره‏ى خود را از (دنيا به مقدارى كه در) كتاب (الهى كه براى آنان نوشته شده) خواهند برد، تا آنكه چون فرستادگان ما براى گرفتن جانشان به سراغ آنان آيند، گويند: كجاست آنچه (و آنكه) به جاى خداوند مى‏خوانديد؟ گويند: همه از ديد ما ناپديد ونابود شدند. و آنان عليه خود شهادت مى‏دهند كه كافر بوده‏اند.
------------------------------------------
نکته ها
مراد از افترا بر خداوند در آيات قرآن، معمولاً شرك به خداوند است. [92] البتّه حلال كردن و حرام دانستن چيزى بدون دليل هم بدعت و افترا بر خداست، چنانكه تكذيب پيامبران نيز نوعى نسبت دروغ به خدا دادن است.
در قرآن، 15 مرتبه افرادى به عنوان ظالم‏ترين مردم معرّفى شده‏اند، يعنى كسانى كه هم به خود و شخصيّت خود ظلم كرده‏اند و هم به اجتماع، و ريشه‏ى همه آنها شرك، كفر و عناد بوده است. [93]
عبارت «نصيبهم من الكتاب»، شامل رزق و روزى، حيات و مرگ، سعادت و شقاوت در دنيا و جزاى اعمال و عقوبات در روز قيامت مى‏شود كه در لوح محفوظ الهى ثبت شده است. [94]
____________________________
92) تفسير الميزان‏
93) تفسير نمونه، ج 5، ص‏184
94) تفسير اثنى عشرى‏
------------------------------------------
پيام ها
1- تكذيب و افترا بر خدا و بدعت‏گذارى، از بزرگ‏ترين ستم‏هاست. «فمن أظلم»
2- هر انسانى داراى نصيب و بهره‏اى ثبت شده و حتمى در دنياست. «ينالهم نصيبهم من الكتاب»
3- فرشتگانى مأمور قبض روح هستند. «رسلنا يتوفّونهم»
4- روح، تمام حقيقت انسان است. «يتوفّونهم» و نفرمود: «يتوفّون انفسهم»
5 - انسان، با ديدن نشانه‏هاى مرگ، از خواب غفلت بيدار مى‏شود و با مأموران قبض روح گفتگو دارد، ولى چه سود؟ «يتوفّونهم قالوا... قالوا»
6- اوّلين مرحله‏ى بازپرسى انسان، از لحظه‏ى مرگ آغاز مى‏شود. «أين ما كنتم»
7- از اولينّ سؤالها در قيامت، سؤال از معبود است. «أين ما كنتم تدعون»
8 - غير خدا، سرابى بيش نيست و مشركان هنگام مرگ، به پوچى تمام معبودها اقرار مى‏كنند. «قالوا ضلّوا عنّا»
9- اوّلين قاضى در قيامت، وجدان انسان است. «شهدوا على انفسهم انّهم كانوا كافرين»






۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 38

----------------------------------------------
آيه
قَالَ ادْخُلُواْ فِى أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِكُم مِّنَ الْجِنِ‏ّ وَالْإِنسِ فِى النَّارِ كُلَّمَا دَخَلَتْ أُمَّةٌ لَّعَنَتْ أُخْتَهَا حَتَّى‏ إِذَا ادَّارَكُواْ فِيهَا جَمِيعاً قَالَتْ أُخْرَيهُمْ لِأُولَهُمْ رَبَّنَا هَؤُلَآءِ أَضَلُّونَا فََاتِهِمْ عَذَاباً ضِعْفاً مِّنَ النَّارِ قَالَ لِكُلٍّ ضِعْفٌ وَلَكِن لَّا تَعْلَمُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(خداوند، پس از اعترافشان به كفر در لحظه‏ى مرگ) مى‏فرمايد: شما نيز در ميان گروه‏هايى از جنّ و انس، كه پيش از شما بوده‏اند، به دوزخ داخل شويد. هرگاه گروهى وارد (جهنّم) شود، گروه هم‏كيش خود را لعن و نفرين كند، تا آنكه همه يكجا در دوزخ بهم رسند. آنگاه گروه متأخّر درباره‏ى گروه قبلى گويد: خدايا! اينان بودند كه ما را گمراه كردند، پس عذابى دو چندان از آتش دوزخ برايشان بياور (كيفرى براى گمراهى خودشان و كيفرى براى گمراه ساختن ما. خداوند) مى‏فرمايد: براى هر كدام، (عذابى) دو برابر است، ولى نمى‏دانيد.
------------------------------------------
نکته ها
از صحنه‏هاى تكان‏دهنده‏ى قيامت، گفتگوى دوزخيان با يكديگر، به ويژه با سران و بزرگانى است كه سبب جهنّمى شدن آنان شده‏اند. به همين جهت آنجا دوستان بى‏تقوا نيز با هم دشمن مى‏شوند. «الاخلاّء يومئذ بعضهم لبعض عدوٌّ الاّ المتّقين» [95] ، گاهى هم تقاضا مى‏كنند كه عاملان گمراهى خود را ببينند و پايمالشان كنند. «أرِنَا الّذين اضلاّنا من الجنّ و الانس نجعلهما تحت أقدامنا» [96] و گاهى اطاعت از بزرگان را عامل سقوط خويش مى‏دانند. «أطعنا سادتنا و كُبرائنا و اضلّونا السبيلا» [97] امّا انسان داراى اختيار و آزادى عمل است و نمى‏تواند انحراف و خطاى خود را تنها به گردن ديگران اندازد.
امام صادق عليه السلام فرمودند: مراد از رهبران «هؤلاء اضلّونا»، رهبران فاسد و ائمّه‏ى ظلم و جور مى‏باشد. [98]
در قيامت رهبران جور و پيروان آنها، هركدام دو برابر عذاب مى‏شوند، زيرا قرآن در پاسخ تقاضاى منحرفان براى عذاب دو برابر رهبران خود مى‏فرمايد: هم رهبران دو برابر كيفر دارند و هم پيروان آنها، «لكلٍ‏ّ ضِعف» رهبران، چون هم خود منحرف شدند و هم ديگران را منحرف كردند، و امّا پيروان آنها نيز براى انحراف خود و براى اينكه با پيروى و حمايت خود به رهبران باطل رونق دادند.
___________________________
95) زخرف، 67
96) فصّلت، 29
97) احزاب، 67
98) تفسير نورالثقلين‏
----------------------------------------
پيام ها
1- در بهشت، كينه و دشمنى نيست، سراسر صلح و صفاست ولى در جهنّم، افراد يكديگر را لعن و نفرين مى‏كنند. «لَعَنت أختها» چنانكه در آيه 25 سوره‏ى عنكبوت مى‏خوانيم: «يكفر بعضُكم ببعض و يَلعَنُ بعضُكم بعضاً»
2- جنّ نيز مانند انسان، تكليف دارد و گنهكاران هردو سرنوشتى مشابه دارند و در يك دوزخ قرار مى‏گيرند. «الجنّ والانس فى النار... لعنت اختها»
3- كفّار، يكباره وارد دوزخ نمى‏شوند، بلكه به ترتيب و نوبت. «كلما دخلت»
4- ولايت‏ها، محبّت‏ها و حمايت‏هاى غير الهى، در قيامت به كينه و نفرين و دشمنى تبديل مى‏شود. «لعنت اُختها»
5 - در قيامت، همه مى‏كوشند گناه خود را به گردن ديگرى اندازند يا براى خود شريك جرم پيدا كنند. «هؤلاء اضلّونا»
6- گاهى انسان كيفرهايى مى‏بيند كه خود آگاه نيست. «ولكن لا تعلمون»





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 39، 40

----------------------------------------------
آيه
وَقَالَتْ أُولَهُمْ لِأُخْرَيهُمْ فَمَا كَانَ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ فَذُوقُواْ الْعَذَابَ بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ‏
إِنَّ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا وَاسْتَكْبَرُواْ عَنْهَا لَا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوَ بُ السَّمَآءِ وَلَا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ حَتَّى‏ يَلِجَ الْجَمَلُ فِى سَمِ‏ّ الْخِيَاطِ وَ كَذَلِكَ نَجْزِى الْمُجْرِمِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و گروه پيشگام (در عذاب)، به پيروان مى‏گويند: شما هيچ برترى بر ما نداريد، پس عذاب را به خاطر آنچه كسب مى‏كرديد بچشيد.
همانا كسانى كه آيات ما را دروغ شمردند و مستكبرانه از آن اعراض كردند، درهاى (رحمت) آسمان به روى آنان باز نمى‏شود و به بهشت وارد نمى‏شوند، تا آنكه شتر از سوراخ سوزن بگذرد (يعنى نشدنى است)، و اين‏گونه مجرمان را كيفر مى‏دهيم.
-----------------------------------------
نکته ها
امام صادق عليه السلام فرمودند: اعمال و ارواح مؤمنان به سوى آسمان برده مى‏شود و درهاى آسمان به روى آنان گشوده مى‏شود، امّا ارواح و اعمال كافران را كه به آسمان بالا مى‏برند ناگهان ندا داده مى‏شود كه «اهبطوا الى السّجّين» آن را به سوى دوزخ پائين بيريد. [99]
«جَمَل»، يا به‏معناى شتر است، يا طناب ضخيمى كه با آن كشتى را در ساحل مهار مى‏كنند. امّا در اينجا چون مقصود بيان محال بودن ورود كفّار به بهشت است، معناى شتر و عبور شتر از سوراخ سوزن، مناسب‏تر است. در تفسير نمونه مى‏خوانيم: كلمه‏ى «جَمَل» بيشتر در معناى شتر استعمال شده است و با توجّه به روايات، اين معنا تناسب بيشترى دارد.
در انجيل لوقا نيز آمده است: ورود شتر به سوراخ سوزن، آسان‏تر از ورود سرمايه‏داران و دولت‏مردان به ملكوت اعلى است. [100]
شايد بتوان از ظاهر آيه 40 استفاده كرد كه بهشت در آسمان‏هاست و براى ورود به بهشت بايد از درهاى آسمانى گذشت. [101]
حضرت على عليه السلام فرمود: درهاى آسمان در پنج موقع باز است: هنگام نبرد مجاهدان اسلام، زمان نزول باران، هنگام تلاوت قرآن، موقع فجر و وقت نداى اذان. [102]
بر خلاف آنكه درهاى رحمت آسمان و زمين به روى مؤمنان با تقوا باز مى‏شود، «ولو انّ اهل القُرى آمنوا واتّقوا لَفتَحنا عليهم بركات من السماء والارض» [103] ، درهاى آسمانى به روى كافران معاند و تكذيب‏گر بسته شده و گشوده نمى‏شود. «لاتُفتّح لهم ابواب السماء...»
_______________________________
99) تفسير مجمع البيان‏
100) انجيل لوقا، باب 18، آيه 24
101) تفاسير الميزان و كبير
102) تفسير نورالثقلين‏
103) اعراف، 96
--------------------------------------------
پيام ها
1- در قيامت رهبران گمراه، پيروان خويش را شريك خود در عذاب مى‏دانند. «قالت اولاهم لاخراهم...»
2- پيروان شرك براى رهايى از عذاب مضاعف، هيچ مزيّتى بر سران خويش ندارند. «فما كان لكم علينا من فضل»
3- سرنوشت انسان حتّى در باور دوزخيان، در گرو عملكرد خود اوست. «فذوقوا العذاب بما كنتم تكسبون»
4- اعمال و رفتار انسان، در نزول رحمت الهى و عدم نزول آن مؤثّر است. «كذّبوا بآياتنا و استكبروا عنها لا تفتّح لهم ابواب...»
5 - تكذيب آيات الهى و نپذيرفتن معارف دين، سبب مسدود شدن تمام درهاى رحمت و ورود به بهشت است. «لا تفتّح لهم ابواب... ولا يدخلون الجنّة»
6- سنّت الهى، محروم كردن مجرمان از رحمت خويش در قيامت است. «لا تفتّح لهم ابواب... و كذلك نجزى المجرمين»





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 41

----------------------------------------------
آيه
لَهُم مِّن جَهَنَّمَ مِهَادٌ وَمِن فَوْقِهِمْ غَوَاشٍ وَكَذَ لِكَ نَجْزِى الظَّلِمِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
براى مجرمان، از جهنّم بسترهايى است و از بالاى سرشان پوشش‏هايى (از آتش)، و اينگونه ستمگران را كيفر مى‏دهيم.
--------------------------------------------
نکته ها
«مِهاد» از «مَهد»، به معناى بستر است. تعبير به «مهاد» براى دوزخيان، نوعى تمسخر واستهزاى آنان است، يعنى آرامگاه‏شان دوزخ است. [104] «غَواش» جمع «غاشية»، به معناى پوشش است و به خيمه نيز گفته مى‏شود.
خداوند از گروه عنود و اعراض كننده، در آيه‏ى 37 اين سوره به عنوان كافر، در آيه 40 به عنوان مجرم و در اينجا به عنوان ظالم ياد كرده است، زيرا آنكه آيات الهى را تكذيب كند، شايسته همه‏ى اين القاب است. چنانكه در آيه 254 سوره‏ى بقره مى‏خوانيم: «والكافرون هم الظّالمون»
پيامبر صلى الله عليه وآله پس از تلاوت اين آيه فرمودند: جهنّم داراى طبقاتى از بالا و پائين است كه معلوم نيست طبقات بالا بيشتر است يا طبقات پائين و كافران در ميان طبقات قرار داشته و همواره در فشار مى‏باشند. همچنين حضرت فرمودند: زيرانداز و روانداز كافران در قبر، آتش جهنّم است. [105]
______________________________
104) تفسير فى‏ظلال‏القرآن‏
105) تفسير نمونه‏
---------------------------------------------
پيام ها
1- دوزخ، سراسر وجود كفّار را از همه‏ى جوانب فرامى‏گيرد. «لهم من جهنّم مهاد و... غواش» چنانكه در آيات ديگر نيز مى‏خوانيم: «و انّ جهنّم لمحيطة بالكافرين» [106] ، «لهم من فوقهم ظلل من النار و من تحتهم ظلل» [107] و «يوم يغشاهم العذاب من فوقهم و من تحت أرجلهم» [108]
_____________________________
106) عنكبوت، 54
107) زمر، 16
108) عنكبوت، 55





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۸,۵۰۸ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۳۰ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۹,۸۴۷ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۷۶۰ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۲ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۸ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۳۴ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۰۸ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۱۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۹۵۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۶۱ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۳۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۳ کاربر آنلاین است. (۱۲۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!