به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 19

-------------------------------------------
آيه
وَ يََادَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَ زَوْجُكَ الْجَنَّةَ فَكُلَا مِنْ حَيْثُ شِئْتُمَا وَ لَاتَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الظَّلِمِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و اى آدم! تو و همسرت در آن باغ (بهشت گونه) ساكن شو و از (هرگونه و هرچه و) هرجا خواستيد بخوريد، و(لى) نزديك اين درخت نشويد كه از ستمكاران (بر خويش) خواهيد شد.
-------------------------------------------
نکته ها
مشابه اين آيه، در سوره‏ى بقره آيه‏ى 35 نيز گذشت.
امام رضا عليه السلام در مورد اينكه شجره‏اى كه مورد نهى قرار گرفت آيا گندم است يا انگور و يا چيز ديگرى، مى‏فرمايد: چون درختان بهشتى ميوه‏هاى متنوّعى مى‏دهند، تمام اقوال را شامل مى‏شود. [37]
خداوند اراده كرده بود كه انسان به عنوان خليفه‏ى او در روى زمين زندگى كند، «انّى جاعل فى الارض خليفة» [38] و براى نشان دادن اين شايستگى به ديگران، حقايقى را به انسان تعليم داد، آنگاه دستور سجده بر او را داد و در بهشت قرارش داد و سپس اوّلين تكليف را به او فرمان مى‏دهد و موضوع تعهّد و مسئوليّت و اختيار شروع مى‏شود و پس از آن مجازات تخلّف از تكليف و ورود به زمين و تلاش براى تكامل صورت مى‏گيرد و همه‏ى اين مراحل بر پايه‏ى علم الهى صورت گرفت، چنانكه حضرت على عليه السلام پس از بيان اين مراحل واستقرار انسان در روى زمين مى‏فرمايد: علم خداوند در مورد او به وقوع پيوست. [39]
در اين كه مراد از «جنّة» و بهشتى كه آدم در آن ساكن بود چيست، اقوال مختلفى بيان شده است؛ بعضى آن را همان بهشت موعود مى‏دانند و خلود و جاودانگى در آن را از آنِ كسانى مى‏دانند كه به واسطه‏ى عمل و جزا داخل آن شده‏اند، و در مورد غير آن چنين نيست، چنانكه پيامبر صلى الله عليه وآله در شب معراج وارد آنجا شد و برگشت. امّا امام صادق عليه السلام فرمود: بهشت آدم، يكى از باغهاى دنيا بوده است. [40] زيرا در بهشت موعود، امر و نهى و تكليف وجود ندارد.
______________________________
37) عيون‏الاخبار، ج‏1، ص‏306
38) بقره، 30
39) نهج البلاغه، خطبه‏91
40) تفسير اثنى عشرى‏
--------------------------------------------
پيام ها
1- ابتدا موارد مجاز و راه‏هاى صحيح را باز كنيد، سپس موارد ممنوع را گوشزد كنيد. «فكُلا... لاتقربا»
2- نزديك شدن به حرام و مناطق ممنوعه‏ى احكام الهى، آلودگى به گناه را به دنبال دارد. «لاتقربا... فتكونا...»
3- با بودن راه مجاز «فَكُلا»، راه ممنوعه رفتن ظلم است. «فتكونا من الظالمين»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 20

-------------------------------------------
آيه
فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّيْطَنُ لِيُبْدِىَ لَهُمَا مَا وُرِىَ عَنْهُمَا مِن سَوْءَ تِهِمَا وَقَالَ مَانَهَكُمَا رَبُّكُمَا عَنْ هَذِهِ الشَّجَرَةِ إِلَّا أَن تَكُونَا مَلَكَيْنِ أَو تَكُونَا مِنَ الْخَلِدِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
پس شيطان، آن دو (آدم و همسرش) را وسوسه كرد تا آنچه را از زشتى (عورت)شان از آن دو مخفى بود، برايشان آشكار سازد و گفت: پروردگارتان شما را از (خوردن) اين درخت نهى نكرده مگر براى اين كه مبادا دو فرشته شويد يا از جاودانان شويد (و حيات ابدى بيابيد).
-------------------------------------------
نکته ها
شيطان، آدم و حوا را وسوسه مى‏كرد كه خوردن از اين درخت، شما را فرشته مى‏كند يا ابدى مى‏سازد و خداوند چون نمى‏خواهد شما به اين مقام برسيد، دستور داده كه از آن نخوريد.
در اينكه چرا حضرت آدم نهى خداوند را ناديده گرفت و از درخت ممنوعه خورد، ذيل آيه 21 پاسخ داده شده كه نهى در اينجا عنوان كراهت دارد، نه تحريم، و مانند نهى پزشك از يك غذا براى بيمار مى‏باشد كه اگر بيمار آن غذا را بخورد به زحمت مى‏افتد و آثار و عوارض مربوط به خود را دارد، نه آنكه حرام باشد.
سؤال: آيا ملائكه از آدم برتر بودند كه حضرت آدم به خاطر فرشته شدن، تحت تأثير وسوسه‏ى شيطان قرار گرفت؟
پاسخ: برترى آدم بر ملائكه، روشن است و امّا رغبت و ميل آدم به ملك شدن، به خاطر كمالات آنان بود كه حضرت آدم عليه السلام مى‏خواست علاوه بر آنچه خود دارد، آنها را نيز داشته باشد كه اين، دليل برترى آنان نيست. [41]
از امام صادق عليه السلام سؤال شد ملائكه افضل هستند يا بنى‏آدم؟ آن حضرت روايتى را از حضرت على عليه السلام نقل كردند كه فرمود: خداوند ملائكه را از عقل بدون شهوت و حيوانات را با شهوت بدون عقل آفريد، امّا انسان را با تركيبى از عقل و شهوت آفريد، اگر عقل انسان بر شهوتش غالب شود، از ملائكه برتر است و اگر شهوتش برعقلش غالب شود، از حيوانات پست‏تر است. «فمن غلب عقله شهوتَه فهو خير من الملائكة و من غلب شهوته عقله فهو شرّ من البهائم». [42]
آدميزاده طرفه معجونى است‏ كز فرشته سرشته و از حيوان
گر كند ميل اين، شود به از اين‏ ور كند ميل آن، شود پس از آن
آرى خوبى‏ها ودرجات آدميان متفاوت و داراى مراتبى است، چنانكه در ملائك نيز چنين است، پس هر انسانى را نمى‏توان گفت از همه‏ى ملائكه برتر است و يا بالعكس. [43]
خداوند، شيطان را با ماهيّتى پليد نيافريده است، بلكه او را موجودى قابل تكامل آفريد و در گذرگاه هستى هدايت كرد و اين شيطان بود كه خود را منحرف و پليد ساخت، وگرنه اگر ماهيّت او پليد بود، اشتغال به تسبيح و تقديس، كه سالها بدان مشغول بود، معنا نداشت. همان گونه كه خداوند فرعون و ابن‏ملجم را چنان خلق نكرد، بلكه آنان نيز شايستگى رشد و اعتلاى انسانى را داشته‏اند، ولى به اختيار خود منحرف شده‏اند. [44]
سؤال: چرا خداوند شيطان را بر انسان مسلّط كرد؟
پاسخ: رابطه‏ى شيطان با انسان و امكان تأثير او در آدمى، بيشتر و زيادتر از تأثير غرائز حيوانى در انسان نيست. خداوند در مقابل آن غرائز حيوانى، انديشه و تعقّل و وجدان را عطا فرموده و بهترين وسيله‏ى تعديل و تنظيم غرائز را در اختيار آدمى قرار داده است.
علاوه بر آنكه شيطان، بر انسان سلطه ندارد واراده و اختيار را از انسان نمى‏گيرد، چنانكه خودش مى‏گويد: «ما كان لى عليكم من سلطان الاّ أن دعوتكم فاستجبتم لى فلاتلومونى ولوموا انفسكم ما انا بمصرخكم و ما انتم بمصرخى» [45] كار او كمك به غرائز حيوانى است و اگر بخواهد تأثيرى بگذارد، مجبور است با يكى از قواى درونى يعنى غرائز و توهّمات و وسوسه‏ها وارد شود كه در مقابل آنها دو نيروى عقل و وجدان همواره انسان را به خيرات ونيكى‏ها دعوت مى‏كنند. [46]
______________________________
41) تفسير منهج‏الصادقين‏
42) وسائل، ج‏15، ص‏209
43) تفسير اطيب البيان، ج‏1، ص‏512
44) شرح‏مثنوى، علاّمه جعفرى، ج 5، ص‏207
45) ابراهيم، 22
46) شرح مثنوى، ج‏5، ص‏207
----------------------------------------------
پيام ها
1- شيطان، حتّى خوبان را هم رها نمى‏كند. «فوسوس لهما» امّا هيچ سلطه‏اى بر مخلصين ندارد. «الاّ عبادك منهم المخلَصين» [47]
2- نهايت كار شيطان، وسوسه است نه اجبار، نشان دادن راه انحرافى است، نه اصرار. «فوسوس لهما»
3- نتيجه‏ى ارتكاب گناه و خلاف، رسوايى است. «ليُبدى... سوءاتهما»
4- رسوايى، كشف حجاب و برهنگى، از اهداف شيطان است. «ليُبدى... ما وُرى»
5 - شيطان از راه آرزوها، انسان را فريب مى‏دهد. «ما نهاكما ربّكما... الاّ اَن تكونا ملَكين او تكونا من الخالدين» (آرزوى انسان، زندگى ابدى در فضايى آرام و فرشته‏گونه است، لذا شيطان گفت: اگر از آن درخت بخوريد، به آرزوى خود رسيده و زندگى دائم و به دور از مزاحمت و اضطراب خواهيد داشت، و با استفاده از غرائز و تمايل انسان به رفاه و ابديّت، او را وسوسه كرد.)
________________________________
47) حجر، 40




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 21

---------------------------------------------
آيه
وَقَاسَمَهُمَآ إِنِّى لَكُمَا لَمِنَ النَّصِحِينَ
----------------------------------------
ترجمه
و (شيطان براى آن كه وسوسه‏اش تأثير كند،) براى آن دو سوگند ياد كرد كه به راستى من از خيرخواهان شمايم.
-----------------------------------------
نکته ها
حضرت آدم وهمسرش در آغاز به ابليس اعتمادى نداشتند و شيطان براى جلب اعتماد آنها سوگند ياد كرد و بر آن نيز تأكيد نمود. [48] امام رضا عليه السلام فرمود: آدم و حوّا تا آن زمان سوگند دروغ به خدا را نشنيده بودند و به همين دليل به او اعتماد كردند و از آن شجره خوردند. البتّه اين عمل قبل از نبوّت حضرت آدم بوده و نهى تحريمى و گناه كبيره‏اى كه مستحقّ آتش باشد نبوده است. [49] بنابراين اوّلين سوگند دروغ، از شيطان بوده است.
قرآن مى‏فرمايد: منافقان نيز اهل سوگند دروغ‏اند. [50] و كسى كه پى در پى‏سوگند مى‏خورد، لايق رهبرى جامعه نيست. «لاتطع كلّ حلاّف مهين» [51]
__________________________
48) قاسمهما« از باب مفاعله، شايد رمز تأكيد باشد
49) عيون‏الاخبار، ج‏1، ص‏196
50) توبه، 56، 62، 74 و 107
51) قلم، 10
---------------------------------------
پيام ها
1- سوگند دروغ، كار شيطانى است. «قاسمهما»
2- به هر سوگندى نبايد اطمينان كرد. «قاسمهما»
3- دشمن، از اعتقادات و باورهاى ما به نفع خود سود مى‏برد. «قاسمهما»
4- گاهى دشمن با ظاهرى دلسوزانه و ادّعاى خيرخواهى، در ما نفوذ مى‏كند و ضربه مى‏زند. «انّى لكما لمن الناصحين» برادران يوسف نيز براى از بين بردن يوسف و جدا كردن او از پدرشان به او گفتند: «انّا له لناصحون» [52]
______________________________
52) يوسف، 11





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 22

---------------------------------------------
آيه
فَدَلَّهُمَا بِغُرُورٍ فَلَمَّا ذَاقَا الشَّجَرَةَ بَدَتْ لَهُمَا سَوْءَ تُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَنَادَيهُمَا رَبُّهُمَآ أَلَمْ أَنْهَكُمَا عَن تِلْكُمَا الشَّجَرَةِ وَأَقُل لَّكُمَآ إنَّ الشَّيْطَنَ لَكُمَا عَدُوٌّ مُّبِينٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
پس شيطان آن دو را با فريب و حيله به سقوط (و پرتگاه گناه) كشاند، پس چون از آن درخت (نهى شده) چشيدند، زشتى برهنگى‏شان براى آنان آشكار شد و به (پوشاندن خويش با) چسباندن برگ درختان بهشت بر خود پرداختند و خداوند ندايشان داد: آيا شما را از آن درخت نهى نكردم و به شما نگفتم كه شيطان براى شما دشمنى آشكار است؟!
---------------------------------------------
نکته ها
«دَلّى» از «تدليه»، به معناى نزديك كردن است و اشاره به دلو و طناب براى وصول و رسيدن به هدفى است. گويا ابليس با طناب غرور، آنها را به چاه فريب وارد كرد.
«يخصفان» از «خصف»، به معناى جمع كردن، دوختن و وصله كردن است.
خطاب خداوند با كلمه‏ى «ندا» آمده است، «ناداهما»، ندا براى خطاب دور است، گويا آدم و همسرش با خوردن از درخت نهى شده، از قرب خدا دور شدند.
عدّه‏اى از مفسّران مانند سيد مرتضى، طبرسى و ابوالفتوح رازى مى‏گويند: اخراج حضرت آدم از بهشت و آمدن به زمين، از باب مصلحت بود نه از جهت عقوبت و جزا. [53]
_____________________________
53) تفسير اثنى عشرى‏
--------------------------------------------
پيام ها
1- زن و مرد، هر دو در تيررس وسوسه‏ى شيطانند. «فدلّاهما»
2- حربه‏ى شيطان، فريب و غرور است. «بغرور»
3- تمايل به وسوسه‏هاى شيطان، همچون دستيابى به طنابى سست و كوتاه و سقوط در چاه گناه است. «دلّاهما»
4- توجّه نكردن به فرامين و ارشادات الهى مهم است، چه كم چه زياد. «فلمّا ذاقا» در ارتكاب گناه، كوچك و بزرگ مطرح نيست، مهم گستاخى بر گناه است. لذا گاهى گناه اندك نيز باعث رسوايى وسقوط انسان مى‏شود.
5 - برهنگى، نوعى كيفر الهى است، (نه نشانه‏ى كمال و تمدّن). «فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سواتهما...»
6- گاهى سقوط گام به گام است؛ ابتدا ايجاد فكر انحرافى، «فدلاّهما بغرور» سپس انجام منهيّات و خوردن چيزهاى ممنوع، «فلمّا ذاقا الشجرة» و آنگاه سقوط و برهنگى. «بدت لهما سؤاتهما»
7- توجّه نكردن به ارشادات الهى و خوردن غذاى منع شده، زمينه‏ى برهنگى است. «ذاقا... بدت لهما سواتهما»
8 - زشتى برهنگى و كرامت پوشش، جزو فطرت انسان است. «وطفقا يخصفان»
9- پوشش ارزش است، گرچه با ساده‏ترين وسيله باشد. «ورق الجَنّة»
10- احكام و اوامر ونواهى و هشدارهاى خداوند همواره در جهت رشد و تربيت انسان است. «ناداهما ربّهما ألم انهكما»
11- حضرت آدم و حوّا پس از خوردن از آن درخت ممنوعه، از جايگاه عالى خود دور شدند. «تلكما الشجرة» و نفرمود: «هذه الشجرة»
12- خداوند بدون اتمام حجّت، كسى را توبيخ نمى‏كند. «ألم اَنهكما... اَقُل لكما»
13- در مسير راه خدا، لازم است دشمنان را بشناسيم. «عدوّ مبين»
14- با آنكه عداوت شيطان آشكار است، امّا انسان از خطر و دشمنى او غافل مى‏شود. «عدوّ مبين»





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 23

---------------------------------------------
آيه
قَالَا رَبَّنَا ظَلَمْنَآ أَنفُسَنَا وَإِن لَّمْ تَغْفِرْ لَنَا وَتَرْحَمْنَا لَنَكُونَنَّ مِنَ الْخَسِرِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
(آدم و حوّا) گفتند: پروردگارا! ما بر خويشتن ستم كرديم و اگر ما را نبخشايى و رحم نكنى، قطعاً از زيانكاران خواهيم بود.
--------------------------------------------
نکته ها
شيطان و آدم هر دو نافرمانى كردند، امّا شيطان نسبت به نافرمانى خود (ترك سجده)، به عدل و حكمت الهى اعتراض كرده و استكبار نمود و برترى نژاد خود را مطرح ساخت و پشيمان هم نشد، امّا حضرت آدم و حوّا، به كار خلاف خود اعتراف كردند و از خداوند تقاضاى بخشش نمودند. [54]
________________________________
54) تفسير نمونه‏
-------------------------------------------------
پيام ها
1- در برابر ستم‏هايى كه به خود روا مى‏داريم بايد از خداوند استمداد كنيم و آنها را جبران كنيم. «قالا ربّنا ظلمنا...»
2- آدم و حوّا، هم در تخلّف شريك بودند، هم در جبران گذشته و عذرخواهى. «ذاقا، قالا ربّنا»
3- هرگونه خلافى، ظلم به خويش است، چون مخالفت با فرمان خدا مخالفت با تكامل و سعادت واقعى خود است. «ظلمنا أنفسنا»
4- از آداب دعا و استغفار، ابتدا اعتراف به گناه است. «قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا»
5 - نخستين خواسته‏ى بشر از خدا، تقاضاى عفو ورحمت بود. «وان لم‏تغفرلنا»
6- مهم‏ترين مسأله براى گناهكار، مغفرت الهى است، سپس درخواست‏هاى ديگر. «ان لم تغفر لنا و ترحمنا»
7- عنايت و لطف و مهربانى خدا، جلوى خسارت ابدى را مى‏گيرد. «ان لم‏تغفر لنا... لنكوننّ من الخاسرين»




۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 24، 25

---------------------------------------------
آيه
قَالَ اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِى الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَ مَتَعٌ إِلَى‏ حِينٍ‏
قَالَ فِيهَا تَحْيَوْنَ وَفِيهَا تَمُوتُونَ وَمِنْهَا تُخْرَجُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(خداوند) فرمود: فرود آييد، بعضى از شما دشمن بعض ديگريد و تا مدّتى (معيّن) براى شما در زمين جايگاه و وسيله‏ى بهره‏گيرى خواهد بود.
(او) فرمود: در اين زمين زندگى مى‏كنيد و در آن مى‏ميريد و از آن (براى محاسبه‏ى روز قيامت،) بيرون آورده مى‏شويد.
-------------------------------------------
نکته ها
مخاطبين جمله‏ى «اهبطوا»، يا آدم و حوّا و ابليس هستند و يا آدم و حوّا و ذريّه آنها. البتّه در يك جا ابليس به تنهايى مورد خطاب قرار گرفته است، «فاهبط منها» [55] و در جايى ديگر آدم و حوّا، «قال اهبطا منها جميعاً» [56] كه اگر جايگاه هبوط آنها يكى باشد، ممكن است «اهبطوا» جمع بين آنها باشد.
مراد از «هبوط»، آمدن به زمين است، زيرا بدنبال آن مى‏فرمايد:«ولكم فى‏الارض مستقرّ»
گرچه خداوند توبه‏ى آدم و حوّا را پذيرفت، «فتاب عليه» [57] ، ولى اثر وضعى گناه باقى است. اثر وضعى آن ترك اولى‏ و نافرمانى آدم و حوّا، خروج از آن جايگاه بهشتى و هبوط به زمين بود. «اهبطوا»
_______________________________
55) اعراف، 13
56) طه، 123
57) بقره، 37
---------------------------------------------
پيام ها
1- از آثار وضعى خلاف و گناه نمى‏توان گريخت. «قال اهبطوا»
2- گاهى عملكرد والدين، در هبوط و سقوط نسل آنان هم اثر مى‏گذارد. «قال اهبطوا...»
3- بهشت آدم و حوّا، مكانى غير از زمين وبالاتر وبرتر از آن بود. «اهبطوا»
4- دنيا جايگاه تنازع و تزاحم و تضادّ است و انسان‏ها به خاطر تزاحم منافع و غرائز، با هم درگير مى‏شوند. «بعضكم لبعض عدوّ»
5 - زندگى دنيوى و بهره‏ورى از آن ابدى نيست. «الى حين»
6- انسان، پس از مرگ دوباره زنده خواهد شد. «منها تخرجون» حضرت آدم از اين ناراحت و غمگين بود كه پنداشت ديگر به بهشت و زندگى جاويد نخواهد رسيد، خداوند فرمود: پس از زندگى دنيا مى‏تواند به بهشت جاويد برسد.
7- مدّت ونهايت زندگى دنيوى براى بشر معلوم نيست. («حين» نكره آمده است)






۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 26

---------------------------------------------
آيه
يَبَنِى ءَادَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاساً يُوَ رِى سَوْءَ تِكُمْ وَرِيشاً وَ لِبَاسُ التَّقْوَى‏ ذَ لِكَ خَيْرٌ ذَ لِكَ مِنْ ءَايَتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ
---------------------------------------------
ترجمه
اى فرزندان آدم! همانا بر شما لباسى فروفرستاديم تا هم زشتى (برهنگى) شما را بپوشاند و هم زيورى باشد، و(لى) لباس تقوا همانا بهتر است. آن، از نشانه‏هاى خداست، باشد كه آنان پند گيرند (و متذكّر شوند).
--------------------------------------------
نکته ها
پس از نقل داستان حضرت آدم، خداوند در اين سوره چهار بار (در اين آيه و آيات 27، 31 و 35)، فرزندان آدم و نسل بشر را خطاب قرار داده و به امورى همچون: حفظ لباس تقوا، فريب شيطان را نخوردن، در خوراكى‏ها و آشاميدنى‏ها و تجمّلات اسراف نكردن و پذيرفتن دعوت انبيا، سفارش نموده است.
«ريش»، به معناى پر پرندگان است كه براى آنها، هم پوشش است و هم وسيله‏ى زيبايى، همچنين به لباسى كه براى انسان نوعى زينت به حساب آيد، ريش گفته مى‏شود.
همه‏ى نعمت‏ها به دست خداوند است و از خزينه‏ى غيب الهى سرازير مى‏شود، چنانكه خداوند مى‏فرمايد: «و اِنْ من شى‏ء الاّ عندنا خزائنه و ما ننزّله الاّ بقدر معلوم» [58] هيچ چيز نيست، جز آنكه گنجينه‏هاى آن نزد ماست و جز به اندازه معلوم، فرو نمى‏فرستيم. و مى‏فرمايد: «وانزلنا الحديد» [59] ، «وانزل لكم من الانعام...» [60] ، پس مراد از نزولِ لباس از سوى خداوند، آفرينش و قرار دادن آن در اختيار انسان است. «أنزلنا عليكم لباساً»
مراد از «لباس التّقوى»، لباسى است كه بر اساس تقوا، تواضع، پاكى و پاكدامنى باشد و به هر يك از خشيت، طاعت، عفّت، حيا و عمل صالح نيز تعبير شده است. [61]
_______________________________
58) حجر، 21
59) حديد، 25
60) زمر، 6
61) تفسير منهج‏الصادقين‏
-----------------------------------------------
پيام ها
1- توجّه به نعمت‏هاى الهى، عامل عشق به خدا ودورى از غفلت است. «قد انزلنا عليكم... لعلّهم يذّكّرون»
2- لباس، زمانى نعمت الهى است كه بدن را بپوشاند. «يوارى سواتكم»
3- گرچه در تهيّه‏ى لباس، علاوه بر عوامل طبيعى انسان‏ها نيز تلاش مى‏كنند، ولى همه‏ى اينها به دست خداست. «انزلنا عليكم لباساً»
4- پوشش وپوشاندن كار خداست، «انزلنا عليكم لباساً يوارى»، ولى برهنگى و برهنه كردن كار شيطان است. «فوسوس... ليبدى لهما ما ورى عنهما من سواتهما»
5 - لباس، نعمت الهى است، «لباساً يوارى» و برهنگى و خلع لباس، كيفر گناه. «فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءاتهما»
6- پوشش و آراستگى با پوشاك و لباس‏هاى زيبا، مطلوب و محبوب خداوند است. «قد انزلنا عليكم لباساً... و ريشاً» آراستن و زينت و بهره‏بردن از لباس‏هاى زيبا تا آنجا كه به اسراف كشيده نشود، مانعى ندارد.
7- معنويّت در كنار مادّيت، تقوا در كنار زينت لازم است. «ريشاً و لباس التّقوى»، و گرنه لباس مى‏تواند وسيله‏ى اسراف، تكبّر، فساد، خودنمايى، مدپرستى، شهوترانى، فخرفروشى و امثال آن شود.
8 - آن گونه كه در لباس مادى، پوشش عيوب، حفاظت از سرما و گرما و زيبايى مطرح است، تقوا هم عامل پوشش عيوب است، هم نگهدارنده از گناه و هم مايه‏ى زيبايى معنوى انسان مى‏باشد. «لباس التّقوى»
9- از خاك، پنبه مى‏رويد، از علف كه خوراك حيوان است پشم توليد مى‏شود و از آب دهان كرم، ابريشم، اينها همه از آيات الهى است كه مى‏تواند مايه‏ى تذكّر و بيدارى انسان باشد. «ذلك من آيات اللّه لعلّهم يذّكّرون»





۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 27

---------------------------------------------
آيه
يَبَنِى ءَادَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَنُ كَمَآ أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوَءَ تِهِمَآ إِنَّهُ يَرَيكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَطِينَ أَوْلِيَآءَ لِلَّذِينَ لَايُؤْمِنُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
اى فرزندان آدم! مبادا شيطان فريبتان دهد، آنگونه كه پدر و مادرِ (نخستين) شما را از بهشت بيرون كرد، (با وسوسه‏ى خوردن از آن درخت) لباس را از تن آن دو بركند تا عورت‏هايشان را بر آنان آشكار سازد. همانا شيطان و گروهش شما را از آنجا كه شما آنها را نمى‏بينيد مى‏بينند. ما شياطين را دوستان و سرپرستان كسانى كه ايمان نمى‏آورند قرار داديم.
-------------------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل، از لباس به عنوان نعمت ياد كرد، اينجا هشدار مى‏دهد كه مواظب باشيد شيطان اين لباس و نعمت را از شما سلب نكند.
شيطان گرچه اهل ايمان را نيز وسوسه مى‏كند و به لغزش مى‏اندازد، ولى نمى‏تواند ولايت و سلطه‏اى كامل بر آنها پيدا نمايد، «وماكان لى عليكم من سلطان» [62] زيرا مؤمن، با توبه و پناه بردن به خدا نجات مى‏يابد. آرى، شيطان تنها بر كافران سلطه دارد.
از اينكه ما شيطان را مى‏بينيم گمان نكنيم كه او هم ما را نمى‏بيند، بلكه او در هر مكان كه زمينه‏ى گناه فراهم باشد حاضر است و بدنبال فتنه و فريب مى‏باشد.
_____________________________
62) ابراهيم، 22
------------------------------------------
پيام ها
1- از تاريخ و سرنوشت ديگران عبرت بگيريم. «كما اخرج ابويكم»
2- خود را بيمه شده و به دور از انحراف ندانيم، حضرت آدم كه مسجود فرشتگان بود، با فريب شيطان از جايگاه خود دور شد. «أخرج أبويكم ...»
3- برهنگى وكشف حجاب، عامل خروج از جايگاه قرب الهى است. «أخرج أبويكم... ينزع عنهما لباسهما»
4- هرگونه برنامه و تبليغاتى كه به برهنگى بيانجامد، شيطانى است. «لايفتننّكم الشيطان... ينزع عنهما لباسهما»
5 - هدف شيطان، برهنگى زن و مرد در برابر يكديگر است. «ليريهما سواتهما»
6- شيطان تنها نيست، بلكه گروه و ايادى دارد. «انّه يراكم هو وقبيله» چنانكه در جاى ديگر مى‏خوانيم: «و جنود ابليس» [63]
7- چون شيطان را نمى‏بينيم، از او غافل نباشيم و هميشه آماده باشيم. «لايفتننكم... لاترونهم» زيرا فريبندگى شيطان به خاطر ناپيدايى اوست.
8 - برهنگى، نشانه‏ى عدم ايمان و سلطه‏ى شيطان است. «ينزع عنهما لباسهما... اولياء للذّين لايؤمنون»
9- سلطه‏ى شيطان، به خاطر اعمال خود انسان است. «أولياء للذين لايؤمنون»
10- سنّت خداوند آن است كه شيطان بر كافران و منكران حاكم شود. «انّا جعلنا الشياطين اولياء للّذين لايؤمنون»
11- ايمان به خداوند، مانع ولايت و حاكميّت شيطان بر انسان مى‏شود. «اولياء للّذين لايؤمنون»
______________________________
63) شعراء، 95




۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 28

---------------------------------------------
آيه
وَ إِذَا فَعَلُواْ فَحِشَةً قَالُواْ وَجَدْنَا عَلَيْهَآ ءَابَآءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَآءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ
-----------------------------------------------
ترجمه
و هرگاه كار زشتى كنند، (در توجيه آن) گويند: ما پدران خود را بر اين كار يافتيم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: خداوند هرگز به كارهاى زشت فرمان نمى‏دهد. آيا چيزى را كه نمى‏دانيد به خدا نسبت مى‏دهيد؟
----------------------------------------------
نکته ها
در تفاسير مى‏خوانيم كه اين آيه مربوط به برهنگى، مشركان در حال طواف است كه در جاهليّت مرسوم بوده است. آنان اين كار را به تقليد از نياكان خود انجام مى‏دادند، امّا مدّعى مى‏شدند كه خداوند دستور داده اينچنين طواف كنند!
زشتكاران از نياكان خود تقليد مى‏كنند و شرك خود را به خدا نسبت مى‏دهند و مى‏گويند: «لو شاء اللّه ما أشركنا» [64] ، «لو شاء اللّه ما عبدنا من دونه من شى‏ء» [65] اين خواست خداوند بوده كه ما مشرك شده‏ايم و مى‏پنداشتند چون خدا به آنان مهلت داده، پس يا راضى به فحشا و زشتى‏هاى آنان است و يا به آن فرمان داده است.
در اين آيه، آنها ابتدا نياكان خود را مطرح كردند، «وجدنا عليها آبائنا» سپس فرمان خدا را «واللّه امَرَنا بها»، شايد به اين دليل كه كار نياكان، نزد آنان مهم‏تر از فرمان خداست.
________________________________
64) انعام، 148
65) نحل، 35
------------------------------------------------
پيام ها
1- توجيه گناه، بزرگ‏تر از خود گناه و نشانه‏ى سلطه و نفوذ شيطان است. «اولياء للّذين... قالوا وجدنا عليها آبائنا» چه توجيه اجتماعى (نياكان) و چه توجيه مذهبى (امر خدا به زشتى‏ها).
2- پايبندى به روش زشت و غلط نياكان و بدعت در دين، نشانه ولايت شيطان و عدم ايمان است. «انّا جعلنا الشياطين اولياء للّذين... اذا فعلوا فاحشة قالوا وجدنا عليها آبائنا...»
3- فساد و زشتى برخى اعمال، روشن و فطرى است. «فاحشة» («فاحشه» به گناهى گفته مى‏شود كه قباحت و زشتى آن روشن باشد)
4- گاهى انحرافات انسان، به نسل‏هاى بعدى منتقل مى‏شود و منحرفان، بار گناه نسل‏هاى آينده را نيز به دوش مى‏كشند. «وَجَدنا عليها آبائنا»
5 - روش گذشتگان، هميشه ارزشمند نيست و تقليد نابجا از پيشينيان ممنوع است. «قالوا وجدنا عليها آبائنا»
6- خداوند در هيچ زمانى به زشتى فرمان نمى‏دهد. «واللّه اَمرَنا... انّ اللّه لا يأمر» (پاسخ فعل ماضى را با فعل مضارع مى‏دهد تا نشانه‏ى استمرار باشد)




۲۷ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 29

---------------------------------------------
آيه
قُلْ أَمَرَ رَبِّى بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُواْ وُجُوهَكُمْ عِندَ كُلِ‏ّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ
---------------------------------------------
ترجمه
بگو: پرودگارم به عدل و داد فرمان داده و اينكه نزد هر مسجدى (هنگام نماز) روى خويش را به سوى او بداريد و او را بخوانيد، در حالى كه دين را براى او خالص مى‏سازيد. آنگونه كه شمارا در آغاز آفريد، باز خواهيد گشت.
---------------------------------------------
نکته ها
«قِسط»، در برابر تبعيض است، يعنى حقّ هر كس را به خودش بدهند، نه ديگرى.
در اين آيه، مفاهيم متعدّدى مطرح شده است؛ تربيت «ربّى»، عدالت «القسط»، عبادت «أقيموا»، جماعت «وجوهكم»، وحدت «مسجد»، دعا «وادعوه»، نيّت و اخلاص «مخلصين له»، و حشر و قيامت «تعودون».
مرحوم طبرسى، مراد از «وادعوه مخلصين له الدّين» را امر به دعا و تضرّع خالصانه پس از نماز مى‏داند. امام صادق عليه السلام فرمود: تسبيح حضرت زهرا عليها السلام در عقب هر نماز، بهتر از هزار ركعت نماز است. [66]
معاد، جسمانى است. آن گونه كه ذرّات خاك، از راه غذا در شما جمع شده است، استخوان‏هاى پوسيده شما نيز در قيامت جمع مى‏شود. «كما بدأكم تعودون» همان قدرتى كه شما را از يك سلّول و اِسپرم آفريد، بقاياى شما را هم مى‏تواند در قيامت احيا كند. در روايتى نيز مى‏خوانيم كه مراد از «كما بدأكم تعودون»، يعنى بر همان اعتقادى كه مرده‏ايد برانگيخته مى‏شويد؛ مؤمن بر ايمان و كافر بر كفر. «المؤمن على ايمانه و الكافر على كفره» [67]
در حديث مى‏خوانيم: در قيامت مردم عريان و پابرهنه محشور مى‏گردند، [68] همانند روزى كه از مادر متولّد شده‏اند.
_______________________________
66) تفسير اثنى عشرى‏
67) تفسير مجمع البيان‏
68) تفسير فرقان‏
----------------------------------------------
پيام ها
1- انسان، مأمور به قسط و عدالت است. «أمر ربّى بالقسط» و كردار زشت، خارج از دائره‏ى قسط است. «لا يأمر بالفحشاء... امر ربّى بالقسط»
2- پايبندى خالصانه به دين، زمينه‏ى گسترش قسط و عدل است. «امر ربّى بالقسط و اقيموا وجوهكم»
3- جلوگيرى از تبعيض، در كنار عبادت مطرح است و عبادت ونماز، همراه قسط ارزش بيشترى دارد. «بالقسط و أقيموا»
4- تربيت صحيح، در نظامِ عادلانه است و قسط، از شئون ربوبيّت الهى است. «امر ربّى بالقسط»
5 - دين، دربردارنده‏ى ابعاد اجتماعى، عبادى و اعتقادى انسان است. «امر ربّى بالقسط و اقيموا... وادعوه مخلصين له الدّين»
6- مسجد، پايگاه اخلاص است، نه ريا و شرك. «اقيموا وجوهكم عند كلّ مسجد... مخلصين»
7- يكى از شرايط دعا، خلوص نيّت است. «وادعوه مخلصين له الدّين»
8 - توجّه و ايمان به معاد، عامل اقامه‏ى قسط و اخلاص انسان است. «كما بدأكم تعودون»
9- آفرينش نخستين، دليل امكان معاد است. «كما بدأكم تعودون»




۲۷ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۷,۵۶۳ بازدید
۲۳ ساعت قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۰۹۱ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۹,۲۸۸ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۶۰۵ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۶۶ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۸ بازدید
۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۹۸۳ بازدید
۴ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۰۹۵ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۴۹۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۹۰۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۵۵ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۱۴ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۱ کاربر آنلاین است. (۱۴۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!