به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 6، 7

-------------------------------------------
آيه
فَلَنَسْئَلَنَّ الَّذِينَ أُرْسِلَ إِلَيْهِمْ وَلَنَسْئَلَنَّ الْمُرْسَلِينَ
فَلَنَقُصَّنَّ عَلَيْهِم بِعِلْمٍ وَمَا كُنَّا غَآئِبِينَ
--------------------------------------------
ترجمه
پس قطعاً از مردمى كه (پيامبران) به سويشان فرستاده شدند، سؤال و بازخواست خواهيم كرد و قطعاً از خود پيامبران (نيز) خواهيم پرسيد.
پس بى‏شك (از هر چه كرده‏اند،) از روى علم برايشان بازگو خواهيم كرد، و ما (از مردم،) غايب و بى‏خبر نبوديم.
------------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل، مجازات دنيوى را مطرح كرد و اينجا كيفر و محاسبه‏ى اخروى را و با چندين تأكيد حتميّت سؤال قيامت را بيان مى‏كند و اينكه پرسش و بازخواست، مخصوص مردم نيست، بلكه پيامبران نيز مورد سؤال قرار مى‏گيرند. «يوم يجمع اللّه الرّسل فيقول ماذا اجبتم قالوا لا علم لنا انّك انت علاّم الغيوب» [5]
سؤال: در قيامت از چه مى‏پرسند؟
الف: از نعمت‏ها. «ثمّ لتسئلنّ يومئذ عن النّعيم» [6] در روايات متعدّدى، رهبرى و ولايت را نيز از مصاديق نعمت مورد سؤال در آيه برشمرده‏اند. [7]
ب: از قرآن و اهل‏بيت عليهم السلام. پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: از مردم سؤال مى‏شود كه با قرآن و اهل‏بيت من چگونه عمل كرديد؟ «ثمّ اسألهم ما فعلتم بكتاب اللّه و باهل‏بيتى» [8]
ج: از رفتار و كردار. «لنسئلنّهم اجمعين . عمّا كانوا يعملون» [9]
د: از اعضا و جوارح. «اِنّ السّمع والبَصر والفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً» [10]
ه : از پذيرش و عدم پذيرش رسولان. «يا معشر الجنّ والانس ألم يأتكم رسل منكم...» [11] چنانكه در جاى ديگر از رهبران دينى نيز در مورد برخورد مردم با آنان سؤال مى‏شود. «يوم يَجمع اللّه الرُّسل فيقول ماذا اُجِبتُم...» [12]
و: از عمر و جوانى كه چگونه سپرى شد.
ز: از كسب و درآمد. چنانكه در روايات مى‏خوانيم: در روز قيامت انسان از چهار چيز به خصوص سؤال و بازخواست مى‏شود: «شبابك فيما أبليته و عمرك فيما أفنيتَه و مالك ممّا اكتسبته و فيما أنفقتَه»، [13] در مورد عمر و جوانى كه چگونه آن را گذراندى و درباره‏ى مال و دارايى كه چگونه به دست آوردى و در چه راهى مصرف كردى.
سؤال: اين آيات بيان مى‏كند كه سؤال از همه كس حتمى است، امّا در بعضى آيات از جمله آيه 39 سوره‏ى الرّحمن آمده كه در آن روز، از هيچ انسان وجنّى نسبت به گناهانشان سؤال نمى‏شود، «فيؤمئذ لا يسئل عن ذنبه انس و لاجانّ» اين آيات چگونه قابل جمع است؟
پاسخ: در قيامت، مواقف و ايستگاه‏ها متعدّد است و هر موقفى صحنه‏اى خاص دارد؛ در يك موقف، بر لب‏ها مهر مى‏خورد و قدرت حرف زدن ندارند. در موقفى ديگر، مهر برداشته مى‏شود و همه به ناله و استمداد و اقرار مى‏پردازند. در موقفى از همه مى‏پرسند، در موقفى نيز سكوت حاكم است و سؤالى نمى‏شود.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: «كُلّكم راع و كُلّكم مسئول عن رَعيّته فالامام يسأل عن النّاس و الرّجل يسأل عن أهله و المرأة تسأل عن بيت زوجها و العبد يسأل عن مال سيّده» همه‏ى شما مسئول زيردستان خود هستيد و بايد پاسخگو باشيد؛ امام از مردمش، مرد از همسرش، زن از رفتار در خانه‏ى همسرش و بنده از مال ودارايى مولايش. همچنين فرمودند: خداوند از من نيز سؤال مى‏كند كه آيا ابلاغ رسالت كردم يا نه؟ [14]
_____________________________
5) مائده، 109
6) تكاثر، 8
7) وسائل، ج‏24، ص‏299
8) تفسير فرقان‏
9) حجر، 92 تا 93
10) اسراء، 36
11) انعام، 130
12) مائده، 109
13) كافى، ج‏2، ص‏135، بحار، ج‏7، ص‏259
14) تفسير درّالمنثور
------------------------------------------
پيام ها
1- در روز قيامت، هم از رهبران سؤال مى‏شود، هم از امّت‏ها (جنّ و انس)، هم از نيكان، هم از بدان، هم از علما وهم از پيروان آنها. «فلنسئلنّ‏الّذين ارسل‏اليهم ولنسئلنّ المرسلين»
2- سؤال در قيامت، نوعى استشهاد و اقرار گرفتن و توبيخ است و گاهى نيز تقدير و تشكّر، وگرنه چيزى از خدا پنهان نيست تا با سؤال، رفع ابهام شود. «فلنسئلنّ... فلنقُصّنّ...»
3- علم خداوند، دقيق است. «بعلم» (نكره دلالت بر عظمت و دقّت دارد.)
4- علم خداوند با حضور و نظارت خود اوست و واسطه‏اى در كار نيست. «...بعلم و ما كنّا غائبين»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 8

-------------------------------------------
آيه
وَ الْوَزْنُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ فَمَن ثَقُلَتْ مَوَ زِينُهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و در آن روز (قيامت،) سنجش (اعمال بر پايه‏ى) حقّ است. پس هر كس كارهاى سنجش شده‏اش سنگين باشد، پس آنان همان رستگارانند.
------------------------------------------
نکته ها
«ميزان»، وسيله‏ى سنجش است و هر چيزى وسيله‏ى سنجش خاصّى دارد، مثلاً ديوار را با شاقول، گرمى و سردى هوا را با دماسنج، ميوه را با كيلو و پارچه را با متر مى‏سنجند، همان گونه كه وسيله‏ى سنجش انسان‏هاى عادّى، انسان‏هاى كامل مى‏باشند.
ميزانِ روز قيامت حقّ و حقيقت است. در آن روز هم حاكميّت با حقّ است، «هنالك الولاية للّه الحقّ» [15] هم روز حقّ است، «ذلك اليوم الحقّ» [16] و هم ميزانِ سنجش، حقّ است. «و الوزن يومئذ الحقّ»
امام صادق عليه السلام در تفسير آيه‏ى «ونضع الموازين القسط» [17] فرمود: ميزان، انبيا و اوصيا مى‏باشند. [18] چنانكه در زيارت مطلقه‏ى حضرت امير عليه السلام مى‏خوانيم: «السّلام على ميزان الاعمال» يعنى اينان، معيار و ميزان سنجش اعمال ديگرانند.
حضرت على عليه السلام فرمودند: حسنات، موجب سنگينى ميزان و سيّئات و گناهان، موجب سبكى آن است. [19]
___________________________
15) كهف، 44
16) نبأ، 39
17) انبياء، 47
18) تفسير الميزان‏
19) بحار، ج‏90، ص‏141
-----------------------------------------
پيام ها
1- تشكيلات قيامت، حساب شده و قانونمند است و حسابرسى، قضاوت، صدور حكم و پاداش و كيفر، همه بر اساس حقّ است. «والوزن يومئذ الحقّ»
2- خداوند، خواهان رسيدن انسان به حقّ و دستيابى به عقايد و كردارهاى شايسته و صحيح است. «والوزن يومئذ الحقّ»
3- براى هر كس، چندين وسيله و معيار سنجش و محاسبه در كار است. «موازينه»
4- توقّع سعادت و پاداش بدون عمل، بيهوده است. «فمَن ثَقُلت ... المفلحون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 9

-------------------------------------------
آيه
وَمَنْ خَفَّتْ مَوَ زِينُهُ فَأُوْلَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُواْ أَنفُسَهُم بِمَا كَانُواْ بَِايَتِنَا يَظْلِمُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
و هر كس، اعمال وزن شده‏اش سبك باشد، پس آنان كسانى هستند كه به خود زيان زدند، زيرا (با انكار خود،) به آيات ما ستم مى‏كردند.
--------------------------------------------
نکته ها
«خسارت»، به معناى از دست دادن سرمايه و سود است، ولى «ضرر»، از دست دادن سود مى‏باشد، نه سرمايه.
--------------------------------------------
پيام ها
1- براى يك انسان، چندين وسيله‏ى سنجش در كار است. «موازينه»
2- كم‏داشتن عمل صالح در روز قيامت خسارت است، تا چه رسد به نداشتن آن. «و مَن خَفّت... خسروا»
3- دنيا همانند بازارى است كه ايمان، «سود» آن و انكار و كفر، «خسارت» آن است. آرى، ناديده گرفتن استدلال و دعوت انبيا، در حقيقت محو كردن فطرت و جوهره‏ى انسانيّت و ظلم به خويشتن است. «خسروا أنفسهم»
4- بى‏اعتنايى و انكار آيات الهى، ظلم به آنها است. «كانوا بآياتنا يظلمون» آرى به جا نياوردن حقّ هر چيز و رعايت حقوق و حدود آن را نكردن، ظلم به آن است و نتيجه‏ى ظلم، خسارت و نابودى است.






۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 10

-------------------------------------------
آيه
ولَقَدْ مَكَّنَّكُمْ فِى الْأَرْضِ وَجَعَلْنَا لَكُمْ فِيهَا مَعَيِشَ قَلِيلاً مَّا تَشْكُرُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و همانا در زمين به شما تمكّن داديم و براى شما در آن، (انواع) وسايل زندگى را فراهم ساختيم، (امّا شما) اندك شكرگزارى مى‏كنيد.
-------------------------------------------
پيام ها
1- يادآورى و توجّه به نعمت‏هاى الهى، زمينه‏ى شكوفايى معرفت و محبّت و تسليم خدا شدن است. «و لقد مكّناكم»
2- حقّ بهره‏گيرى از امكانات زمين، براى همه‏ى انسان‏هاست ومخصوص گروه خاصّى نيست. «مكّناكم فى الارض»
3- آفرينش زمين و شرايط آن (از نظر گردش، حرارت، نور، جذب و دفع آبها و گياهان، قبول فضولات و تحويل سبزى‏ها و ميوه‏ها و...) به گونه‏اى است كه انسان مى‏تواند در آن نيازمندى‏هاى خود را برطرف كند. «مكّناكم فى الارض و جعلنا لكم فيها معايش»
4- قوانين حاكم بر طبيعت، به نوعى است كه انسان مى‏تواند بر آن سلطه داشته باشد و آن را در اختيار بگيرد. اگر خداوند آن را رام نمى‏ساخت، بشر به تنهايى قدرت مهار كردن و بهره گيرى از آن را نداشت. «مكّناكم»
5 - زمين، در اختيار و مسخّر انسان قرار داده شده تا به رشد و كمال برسد و معيشت خود را تأمين كند. «مكّناكم...» سعدى مى‏گويد:
ابر و باد و مه خورشيد و فلك در كارند تا تو نانى به كف آرى و به غفلت نخورى
6- نعمت‏ها بايد زمينه‏ساز شكر باشد، نه عامل غفلت و عيّاشى. «تشكرون»
7- انسان ناسپاس است و قرآن، مكرّر از كم‏سپاسى مردم و غفلت و بى‏ايمانى غالب آنان سخن گفته است. «قليلاً ما تشكرون»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 11

-------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ خَلَقْنَكُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَكُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَئِكَةِ اسْجُدُواْ لِأَدَمَ فَسَجَدُواْ إِلَّا إِبْلِيسَ لَمْ يَكُن مِّنَ السَّجِدِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
و همانا ما شما را آفريديم، سپس به صورت‏بندى و چهره‏نگارى شما پرداختيم، آنگاه به فرشتگان گفتيم: براى آدم سجده كنيد. پس همه سجده كردند، جز ابليس كه از سجده كنندگان نبود.
-----------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، قدرت مادّى و سلطه‏ى انسان بر زمين مطرح بود، ولى در اين آيه به مقام معنوى انسان اشاره شده كه همه‏ى فرشتگان بر او سجده كرده‏اند.
وقتى همه‏ى فرشتگان فرمانبردار خدايند و بر آدم سجده كردند، دريغ است كه انسان فرمان نبرد و براى خدا سجده نكند.
همه از بهر تو سرگشته و فرمان بردار شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبرى
در اين آيه، دوبار همه‏ى انسان‏ها مخاطب قرار گرفته‏اند، «و لقد خلقناكم... صوّرناكم» امّا سجده براى حضرت آدم عليه السلام ذكر شده است، شايد اشاره به اين باشد كه همه‏ى انسان‏ها استعداد مسجود ملائكه شدن را دارند.
از اين آيه تا 14 آيه‏ى بعد، به داستان حضرت آدم عليه السلام مربوط مى‏شود.
مردى يهودى از حضرت على عليه السلام سؤال كرد: خداوند به ملائكه فرمود بر آدم سجده كنند، آيا از پيامبر اسلام نيز چنين احترامى كرده است؟
حضرت فرمود: خداوند به پيامبر صلى الله عليه وآله فضيلتى بالاتر از اين داد، خداوند با آن عظمتى كه دارد همراه تمام فرشتگان، بر محمّد صلى الله عليه وآله صلوات مى‏فرستد و صلوات مؤمنين بر پيامبر را عبادت خود خوانده است. [20]
___________________________
20) احتجاج طبرسى، ج‏1، ص‏204
-----------------------------------------
پيام ها
1- آفرينش انسان، در چند مرحله تحقّق يافته است. «ولقد خلقناكم ثمّ صوّرناكم»
2- سجده براى حضرت آدم بود، نه همه‏ى انسان‏ها. «قلنا للملائكة اسجدوا لآدم» و گرنه مى‏فرمود: «اسجدوا لكم» همان‏گونه كه فرمود: «خلقناكم ثمّ صوّرناكم»
3- در انسان، استعداد و لياقت رسيدن به مقامى است كه مسجود فرشتگان شود. «اُسجدوا لآدم»
4- سجده براى غير خدا، اگر بر اساس فرمان خدا باشد، شرك نيست. «قلنا... اُسجدوا لآدم»
5 - ابليس، هم‏پايه‏ى فرشتگان بود و خطاب به فرشتگان، شامل او نيز مى‏شد. «فسجدوا الاّ ابليس»
6- سجده نكردن ابليس سهوى نبود، بلكه از روى علم و عمد بود. «الاّ ابليس لم يكن من السّاجدين»





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 12

-------------------------------------------
آيه
قَالَ مَا مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قَالَ أَنَاْ خَيْرٌ مِّنْهُ خَلَقْتَنِى مِن نَّارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِن طِينٍ‏
------------------------------------------
ترجمه
(خداوند به ابليس) فرمود: وقتى كه من (به سجده) فرمانت دادم، چه چيز تورا از سجده كردن باز داشت؟ (شيطان) گفت: من از او بهترم، مرا از آتش و او را از گِل آفريدى.
--------------------------------------
نکته ها
دليل سجده‏ى فرشتگان بر آدم، فرمان خداوند و لياقت ذاتى انسان بود نه جنسيّت و ساختمان وجودى او.
شيطان در مقام توجيه نافرمانى خود، با مغلطه و قياسى نابجا ادّعا كرد: من از آدم برترم، زيرا من از آتشم و آدم از خاك، گرچه هركدام منشأ اثرى خاص مى‏باشند، امّا در حقيقت او با اين ادّعاى غلط، به جاى اطاعت از فرمان خداوند حكيم وتوجّه به جايگاه آدمى نزد خداوند، «انّى جاعل فى الارض خليفة» [21] و ناديده گرفتن روح الهى در انسان، «نفختُ فيه من روحى» [22] در مقابل فرمان خداوند گردنكشى كرد. چنانكه بسيارى از ما نيز در بسيارى موارد، احكام و دستورات دينى را بدون توجّه به حكمت و فلسفه‏ى آن، به ظاهر با عقل خود مى‏سنجيم و چون دليل آشكارى براى آن نمى‏يابيم، آن را نمى‏پذيريم و بدان بى‏اعتنا مى‏شويم، يا در برخى موارد از مقايسه‏ى موضوعاتِ متشابه با يكديگر، حكم يكسانى براى همه‏ى آنها صادر مى‏كنيم.
لذا قياس در استنباط احكام جايز نيست و امام صادق عليه السلام همواره از قياس‏هاى ابوحنيفه به شدّت انتقاد مى‏كرد. [23]
_________________________
21) بقره، 30
22) حجر، 29
23) تفسير نمونه‏
--------------------------------------
پيام ها
1- قبل از صدور حكم، محاكمه و بازپرسى لازم است. «قال ما منعك»
2- شيطان، پايه‏گذار نافرمانى و گناه است. «ما منعك... اذ امرتك» چون اوّلين نافرمانى توسّط او صورت گرفت.
3- عقاب بدون بيان قبيح است، تا حكمى و مطلبى بيان نشده، بازخواست و مجازات نمى‏توان كرد. «قال ما منعك... اذ امرتك»
4- شيطان در برابر خدا ايستاد، نه در برابر حضرت آدم. «اذ أمرتك» چنانكه در آيه‏ى ديگر مى‏خوانيم: «ففسق عن امر ربّه» [24]
5 - شيطان نيز همچون انسان داراى تكليف و اختيار است. «ما منعك الاّ تسجد اذ امرتك قال...»
6- ميزان، اطاعت امر خداست. سنّ و نژاد و سابقه و... هيچ كدام معيار نيست. «اذ أمرتك قال أنا خير...»
7- در قضاوت، به مجرمان نيز فرصت اظهارنظر بدهيم. «قال أنا خير منه»
8 - ناديده گرفتن بعد ملكوتى انسان و تنها چشم دوختن به جسم او كه مرام و مسلك مادّيين مى‏باشد، شيطان‏صفتى است. «قال أنا خير منه»
9- خودبرتربينى مى‏تواند مخلوق را به جبهه‏گيرى در مقابل خالق ودار مى‏كند. «أنا خير منه»
10- قبول خالقيّت خدا به تنهايى كافى نيست، اطاعت و تسليم هم لازم است. «خلقتنى... خلقته» شيطان، خالقيّت خدا را پذيرفته بود، ولى از او اطاعت نكرد.
11- نژادگرايى، از ارزشهاى شيطانى است. «خلقتنى من نار»
12- شيطان در برابر فرمان روشن و صريح خداوند، به سليقه شخصى خود عمل كرد و به اصطلاح، اجتهاد در برابر نص نمود. «اذ امرتك قال... خلقتنى من نار...»
13- شيطان، از قياس استفاده كرد كه اساس علمى ندارد، بلكه بر مبناى گمان است. «خلقتَنى من نار و خلقتَه من طين»
____________________________
24) كهف، 50





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 13

-------------------------------------------
آيه
قَالَ فَاهْبِطْ مِنْهَا فَمَا يَكُونُ لَكَ أَن تَتَكَبَّرَ فِيهَا فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّغِرِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
(خداوند به شيطان) فرمود: از اين (جايگاه) فرودآى! تو را نرسد كه در آن جايگاه تكبّر كنى، پس بيرون شو كه قطعاً تو از خوار شدگانى.
----------------------------------------
نکته ها
حضرت على عليه السلام فرمودند: از سرنوشت ابليس عبرت بگيريد كه با سابقه‏ى شش هزار سال عبادت كه معلوم نيست سال‏هاى دنيوى (365 روز) بوده يا سال‏هاى اخروى (كه يك‏روزش برابر پنجاه هزار سال دنيوى است)، چگونه با يك لحظه تكبّر و فخرفروشى سقوط كرد. [25]
رسول اكرم صلى الله عليه وآله فرمودند: در قيامت، متكبّرين در خوارترين صورت محشور شده و زير پاى اهل‏محشر لگدمال مى‏شوند. [26] در روايت ديگرى حضرت فرمود: هركس تواضع و فروتنى كند، خداوند او را بالا برد و هركس تكبّر و گردنكشى كند خداوند او را خوار و پست گرداند. [27] همچنين در روايت آمده است: ريشه‏ى كفر سه چيز است: حرص، حسد و تكبّر. [28]
----------------------------------------
25) نهج البلاغه، خطبه 192
26) تفسير مراغى‏
27) محجّةالبيضاء، ج‏6، ص‏215
28) كافى، ج‏2، باب اصول الكفر
----------------------------------------
پيام ها
1- تكبّر، نه تنها براى افراد عادّى خطرناك است، بلكه براى آنان كه مقام عالى دارند و همنشين فرشتگان در ملأ اعلى هستند و سال‏ها و قرن‏ها سابقه‏ى عبادت داشته باشند نيز خطر دارد. «فاهبط، فاخرج»
2- نه علم و شناخت شيطان به خدا، نجات‏بخش است و نه عبادت‏هاى طولانى او، بلكه راه نجات، تسليم خدا بودن است. «تتكبّر فيها فاخرج»
3- تكبّر، سبب حبط و نابودى عمل مى‏شود. «فاهبط... فاخرج»
4- گاهى يك لحظه تكبّر، سبب سقوط دائمى است. «تتكبّر فيها فاخرج»
5 - نتيجه‏ى تكبّر و خودبزرگ‏بينى، كوچكى و خوارى است. آرى، نتيجه‏ى شعار «من بهترم»، «أنا خير»، شنيدن جوابِ «فاخرج انّك من الصاغرين» است.





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 14، 15

-------------------------------------------
آيه
قَالَ أَنظِرْنِى إِلَى‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ‏
قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنظَرِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
(ابليس، به جاى توبه و عذرخواهى) گفت: تا روزى كه مردم برانگيخته مى‏شوند، مرا مهلت بده.
(خداوند) فرمود: همانا تو از مهلت يافتگانى.
---------------------------------------
نکته ها
خواسته‏ى ابليس، مهلت تا روز قيامت بود، اين آيه مشخّص نمى‏كند تا چه زمانى به او مهلت داده شد، امّا از آيه 38 سوره‏ى حجر و آيات 80 و 81 سوره‏ى «ص» استفاده مى‏شود كه تنها براى مدّتى طولانى به او مهلت داده شد، نه تا روز قيامت: «اِنّك من المنظرين. الى يوم الوَقت المَعلوم» برخى مى‏گويند: شيطان تا وقتى كه خدا صلاح بداند، زنده است. [29] فيض كاشانى مى‏گويد: ابليس، تا نفخه‏ى اوّل يا تا قيام امام زمان عليه السلام زنده است و پس از آن، مرگ به سراغ او هم مى‏آيد. [30]
سؤال: چرا خداوند به ابليس مهلت داد؟
پاسخ: مهلت دادن به بدكاران، از سنّت‏هاى الهى و در مسير آزمايش و امتحان انسان است، علاوه بر آنكه بايد اسباب خير و شر فراهم باشد و انسان با اختيار، راهى را انتخاب كند. زيرا ابليس انسان را مجبور به انحراف نمى‏كند و تنها وسوسه مى‏كند، چنانكه در آيه 22 سوره‏ى ابراهيم آمده است. «و ما كان لى عليكم من سلطان الاّ اَن دعَوتُكم فاستجبتم لى»
گفت أنظرنى الى يوم الجزاء كاشكى گفتى كه تب يا ربّنا
___________________________
29) تفسير عيّاشى‏
30) تفسير صافى‏
-----------------------------------------
پيام ها
1- ابليس هم از استجابت دعاى خود مأيوس نبود. «قال أنظِرنى»
2- شيطان نيز مى‏داند كه عمر، به اراده و به دست خداست. «قال أنظرنى»
3- هر عمر طولانى ارزشمند نيست، شيطان هم عمر طولانى دارد. «أنظِرنى الى يوم يبعثون»
4- ابليس، هم آفريدگار را مى‏شناخت، «خلقتنى» هم معاد را قبول داشت، «يوم يبعثون» ولى چه سود كه فرمان خداوند را اطاعت نكرد.
5 - گاهى خواسته‏ى كافران هم پذيرفته مى‏شود. «قال انّك من المنظرين»




۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 16، 17

-------------------------------------------
آيه
قَالَ فَبِمَآ أَغْوَيْتَنِى لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَ طَكَ الْمُسْتَقِيمَ
ثُمَّ لَأَتِيَنَّهُم مِّن بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَنِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَكِرِينَ
-----------------------------------------
ترجمه
(شيطان) گفت: پس به خاطر آنكه مرا گمراه كردى، من هم براى (فريب دادن) آنان حتماً بر سر راه راست تو (به كمين) خواهم نشست.
سپس از روبرو و از پشت سر و از راست و چپشان بر آنان مى‏تازم و بيشتر آنان را سپاسگزار نخواهى يافت.
----------------------------------------
نکته ها
در حديث مى‏خوانيم: شيطان كه سوگند خورد از چهار طرف در كمين انسان باشد تا او را منحرف يا متوقّف كند، فرشتگان از روى دلسوزى گفتند: پروردگارا! اين انسان چگونه رها خواهد شد؟ خداوند فرمود: دو راه از بالاى سر و پايين باز است و هرگاه انسان دستى به دعا بر دارد، يا صورت بر خاك نهد، گناهان هفتاد ساله‏اش را مى‏بخشايم. [31]
همين كه حضرت آدم از تسلّط شيطان بر انسان آگاه شد، روبه درگاه خدا آورده و ناله زد. خطاب رسيد: ناراحت نباش، زيرا من گناه را يكى و ثواب را ده برابر حساب مى‏كنم و راه توبه هم باز است. [32]
امام باقر عليه السلام فرمود: ورود ابليس بر انسان از پيشِ رو بدين شكل است كه امر آخرت را براى انسان ساده و سبك جلوه مى‏دهد، و از پشت سر به اين است كه ثروت‏اندوزى و بخل و توجّه به اولاد و وارث را تلقين مى‏كند و از طرف راست با ايجاد شبهه، دين را متزلزل و تباه مى‏سازد و از طرف چپ، لذّات و شهوات و منكرات را غالب مى‏كند. [33]
شيطان اگر بتواند، مانع ايمان انسان مى‏شود و اگر نتواند، راه‏هاى نفاق و ارتداد را مى‏گشايد و اگر موفّق نشود، با ايجاد شك و ترديد و وسوسه، انسان را به گناه سوق مى‏دهد تا از ايمان و عبادتش لذّت نبرد و كار خير برايش سنگين و با كراهت جلوه كند.
در روايات متعدّد، صراط مستقيم، به اهل‏بيت عليهم السلام و ولايت على عليه السلام تعبير شده است. [34]
__________________________
31) تفسير كبير فخررازى‏
32) تفسير نورالثقلين‏
33) تفسير كنزالدقائق‏
34) تفسير فرقان‏
---------------------------------------
پيام ها
1- نافرمانى و گناه خود را به تقدير و قضا و قدر الهى نسبت دادن، كارى شيطانى است. «قال فبما اغويتنى»
2- ابليس مهلت خواست تا انتقام بگيرد، نه آنكه توبه كند. «أنظرنى، لاقعدنّ...»
3- ابليس به جاى تشكّر از خداوند، گستاخى كرد. «انّك من المنظرين، لاقعدنّ لهم...»
4- شيطان، انسان را موجودى منفعل و اغواپذير مى‏داند. «لاقعدنّ لهم...»
5 - شيطان، دشمن قسم خورده انسان است. «لاقعدنّ...» چنانكه در جاى ديگر مى‏گويد: «فبعزّتك لاغويّنّهم اجمعين» [35]
6- انسان به طور فطرى سالك راه حقّ ومستقيم است. «لاقعدنّ‏لهم صراطك‏المستقيم»
7- ابليس نيز اقرار دارد كه راه مستقيم راه خداوند است. «صراطك المستقيم»
8 - شيوه‏هاى اغفال ابليس، متعدّد و مختلف است. «من بين ايديهم ومن خلفهم و...»
9- شيطان، هم صراط مستقيم را مى‏شناسد، «صراطك المستقيم» هم راه‏هاى وسوسه و هجوم و غلبه را، «لآتينّهم من بين...» هم شاكرين و ناسپاسان را. «و لاتجد اكثرهم شاكرين»
10- هدف وآرزوى شيطان، ناسپاسى انسان است.«ولاتجد اكثرهم شاكرين» بنابراين پيروى از شيطان، ناسپاسى خداست وانسان سپاسگزار، در راه‏مستقيم است.
____________________________
35) ص، 82





۲۶ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره اعراف
آیه 18

-------------------------------------------
آيه
قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُوماً مَّدْحُوراً لَّمَن تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنكُمْ أَجْمَعِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
(خداوند) فرمود: از اين جايگاه، با ذلّت و سرشكستگى بيرون رو! سوگند ياد مى‏كنم كه هر كس از آنها پيرو تو شود، به يقين دوزخ را از همه‏ى شما پر خواهم كرد.
------------------------------------------
نکته ها
شگفتا كه يك لحظه تكبّر وخودبرتربينى «أنا خير»، چه عواقبى دارد! «اهبِط، اُخرُج، انّك من الصاغرين ...» اين همه تحقير و سقوط، نثار متكبّر مى‏شود، چون به جاى عذرخواهى، تصميم گرفت كه نسل بشر را گمراه كند.
«مَذئُوم» از ريشه‏ى «ذئم»، به معناى عيب شديد است. «مَدحور» از «دحر»، به معناى بيرون راندن همراه با ذلّت است.
ابوحنيفه سه عقيده داشت كه آنها را القا مى‏كرد؛ يكى اينكه تمام افعال بندگان، فعل خداوند است و آنان در كارهايشان مجبورند، دوّم آنكه خدا قابل ديدن است و سوّم آنكه شيطان را به آتش نمى‏توان سوزاند، زيرا آتش در آتش تأثيرگذار نيست.
بهلول شاگرد امام صادق عليه السلام در محكوميّت و بطلان عقايد او، كلوخى برداشت و بر سر او زد. وقتى شكايت نزد خليفه برده و علّت را جويا شدند، بهلول گفت: به اقرار خودش، خدا اين كار را انجام داده و من تقصيرى ندارم. علاوه بر آنكه او دروغ مى‏گويد كه سرش درد مى‏كند، زيرا اگر دردى وجود دارد بايد آن را نشان دهد و ديگر اينكه انسان از خاك است و خاك در خاك (كلوخ در انسان)، تأثيرگذار نيست؟! [36]
_____________________________
36) تفسير اثنى عشرى‏
-------------------------------------------
پيام ها
1- گرچه ابليس در مسير راه مستقيم كمين كرده و دائماً وسوسه مى‏كند، ولى گنهكار خود به دنبال شيطان مى‏رود و جهنّمى مى‏شود. «لمن تبعك»
2- منحرفين به قدرى زيادند كه دوزخ را پر مى‏كنند، «لاملئنّ» ولى افراد سالم و پاك و سپاسگزار كم هستند، چنانكه در آيه 10 خوانديم: «قليلاً ما تشكرون»
3- پيروى از شيطان، موجب همنشينى با او در جهنم است. «لمن تبعك منهم لاملانّ جهنّم منكم اجمعين»







۲۶ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۰,۲۶۵ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۲۳ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۱,۹۰۱ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۳۳۴ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۸۳ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۱۵۷ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۶۷ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۹۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۱۹۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۸۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۷۲ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۱ کاربر آنلاین است. (۱۳۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!