به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
برای ارسال پیام باید ابتدا ثبت نام کنید!
     
پاسخ به: نوای ملکوت
نام کاربری: sawyer
پیام: ۲۰۸
عضویت از: ۱۲ آذر ۱۳۸۷
از: تهران
گروه:
- کاربران عضو
سعی می کنم از این به بعد یک جمله اینجا قرار بدم

عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نکنید





وبلاگ من
۵ اسفند ۱۳۸۷
پاسخ به: نوای ملکوت
نام کاربری: sawyer
پیام: ۲۰۸
عضویت از: ۱۲ آذر ۱۳۸۷
از: تهران
گروه:
- کاربران عضو
حرفهای ما هنوز نا تمام...

تا نگاه میکنی وقت رفتن است... باز هم همان حکایت همیشگی..

پیش از انکه با خبر شوی لحظه ی عزیمت تو ناگزیر می شود

آی..... ای دریغ و حسرت همیشگی!

نا گهان

چه زود

دیر می شود!




وبلاگ من
۲۹ اسفند ۱۳۸۷
پاسخ به: نوای ملکوت
نام کاربری: sawyer
پیام: ۲۰۸
عضویت از: ۱۲ آذر ۱۳۸۷
از: تهران
گروه:
- کاربران عضو

دلتنگی های آدمی را

باد ترانه ای می خواند ،

رویاهایش را

آسمان پر ستاره نادیده می گیرد ،

و هر دانه ی برفی

به اشکی نریخته می ماند .

سکوت

سرشار از سخنان ناگفته است

از حرکات ناکرده

اعتراف به عشق های نهان

و شگفتی های بر زبان نیامده .

در این سکوت

حقیقت ما نهفته است

حقیقت تو

و من





وبلاگ من
۲۹ اسفند ۱۳۸۷
پاسخ به: نوای ملکوت
نام کاربری: sawyer
پیام: ۲۰۸
عضویت از: ۱۲ آذر ۱۳۸۷
از: تهران
گروه:
- کاربران عضو
بیاکه بریم به مزار ملا محمد جان /

سیر گل لاله زار ملا محمد جان /

سر کوی بلند فریاد کردم /

علی شیر خدا را یاد کردم /

علی شیر خدا یا شاه مردان/

دل ناشاد ما را شاد گردان/

علی شیر خدا دردم دوا کن/

مناجات مرا پیش خدا کن/

چراغ اسمون نذر دل تو /

بهر جا عاشق است دردش دواکن/

نظرگاه گر رویم با هم نگارا /

بگیرم دامن شیر خدا را/

بگریم تاخدا رحمش بیاید/

نهیم برچشم خودقفل طلا را/

بیا که بریم به مزار ملا محمد جان/

سیر گل لاله زار ملا محمد جان /




وبلاگ من
۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸
پاسخ به: نوای ملکوت
نام کاربری: sawyer
پیام: ۲۰۸
عضویت از: ۱۲ آذر ۱۳۸۷
از: تهران
گروه:
- کاربران عضو
مزار شریف (شهر امام علی علیه السلام)

مزار شریف شهری است در شمال غربی افغانستان در ۱۰ کیلومتری شهر بلخ است که در انجا اقوام هزاره و تاجیک وازبک..زندگی می کنند و اما چرا مزار شریف ؟در این شهر گنبد فیروزه ای است که اهالی ان شهر ان را مزار امام علی علیه السلام می دانند. داستانی است که عده ای مردمان این سرزمین چون داستان بی وفایی عراقیها نسبت به امام را می شنوند تصمیم می گیرند امام را از بین این جماعت بی وفا خارج کنند.انها پیکر شریف امام را شبانه از نجف می دزدند و با خود به مزار شریف می اورند.شریف در فرهنگ مردم افغانستان یعنی امام علی (ع)و در این کشور لقب “سخی جان” یعنی سخاوتمند و بزرگ نیز به این امام همام نسبت می دهند در عصر شاهرخ شاه تیموری، به همت همسرش گوهر شاد بیگم، در این شهر مزار بزرگی تعمیر گشت که هنوز هم پابرجا است. در این مزار کتابی است به نام تاریخچه روضه شریف که در آن آمده است که این محل، مزار علی است. همچنان بر روی یکی از دروازه‌های شهر شعری از جامی حک شده، که چنین است: مزار شریف

«گویند که مرتضی علی در نجف است در بلخ /

بیا ببین چه بیت الشرف است

جامی نه عدن گوی و نه بین الجبلین/

خورشید یکی و نور او هر طرف است».

همانطور که می دانید مرقد امام علی در شهر نجف عراق است .جالب است بدانید تا صد سال پس از شهادت مولای مظلومان کسی محل دفن ایشان را نمی دانست بر اساس خواسته امام قبر ایشان مخفی بود.یک بار هارون الرشید خلیفه عباسی به شکار رفته بود.در هنگام شکار دید که اهوها روی تپه ای پناه می برند وسگهای شکاری دیگر سراغشان نمی روند پرس وجو کرد تا اینکه یکی از سادات ماجرا را گفت ودر انجا بارگاهی ساختند.هنوز در عراق بسیاری از مردم برای پناه بردن و رهایی از بیداد فردی به حرم امام علی (ع)پناه می برند.شاید باورتون نشود که سلطان الجاتیو گنبد سلطانیه را ساخت و خواست پیکر امام علی را به ایران اورد ودر انجا دفن کندولی با اعتراض علمای شیعه از این کار منصرف شد.

مراسم برافراشتن بیرق امام علی در جشن گل

بقعه مبارکه در مزار شریف محل برگزاری جشن گل سرخ در روز نوروز است. در روزهای اول سال همه دشت‌های بلخ ودیوار و پشت بام‌های گلی آن پر از گل سرخ می‌شود گویی بلخ سبدی از گل سرخ است یا به عبارتی مانند اجاق بزرگی که در آن لاله می‌‌سوزد این گل فقط در بلخ به وفور و کثرت می‌‌روید و از این رو جشن نوروز و جشن گل سرخ هر دو به یک معنی به کار می‌رود. در اولین روز عید نوروز علم(بیرق) امام علی با مراسم خاص و با شکوهی در صبح آن روز برافراشته می‌شودگرچه بعضی بیرق را همان درفش کاویانی می دانند. با افراشته شدن آن جشن نوروز نیز رسما” آغاز می‌شود و تا چهل شبانه روز ادامه می‌‌یابد و در این چهل شبانه روز حاجتمندان و بیماران برای شفا در پای این علم مقدس به چله می‌‌نشینند. گفته شده بسیاری از بیماران لاعلاج در زیر همین علم شفا یافته اند. مردم این سرزمین بر این باورند که اگر بر افراشته شدن علم به آرامی و بدون لرزش و توقف از زمین بلند شود سالی که در پیش است نیکو و میمون است در این چهل روز، در سراسر شهر آکنده از لاله‌ها و چراغانی شده مزارشریف، آوای ترانه مشهور «ملا ممدجان» از هر کوی و برزن شنیده می‌شود. ملا ممدجان، محبوب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین سرود نوروزی برای مردم است.روایت مشهور است ترانه از زبان دختری سروده شده است که آرزوی همسری با جوانی به نام ممدجان را دارد و آرزو می‌کند که در جشن گل سرخ، خواسته او برآورده شده و دشواری‌های بازدارنده پیوند آنان برطرف شود.ترانه بسیار زیباتر از این خواهش دخترانه است ودردلی است با خداو راز گفتن با امام علی شاه مردان است




وبلاگ من
۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۸
راه امام روشن است... (بخش اول)
مهمان_مهمان
برای گرامیداشت 14 خرداد و نزدیک شدن این روزا به انتخابات، گفتم نظر امام (ره) رو در مورد انتخابات براتون بنویسم. ایشالله با یه سرلوحه، می تونیم کسیو انتخاب کنیم که شایستگی این مسئولیت بزرگ رو داشته باشه؛ و چه سر لوحه ای بهتر از الگویی که بزرگ مردی ارائه داده که رای دادن امروزمون رو مدیونششون هستیم، آزادی انتخاب برای خودمون رو مدیونشون هستیم.



ویزگی های رئیس جمهور خوب از دیدگاه امام (ره)


«شما جوانها و همه قشرهاى ملت بايد با بيدارى به پيش برويد. وقتى بناست که سرنوشت يک ملتى به دست خودش باشد که بحمداللَّه به اينجا رسيديد و امروز کسى به شما تحميل نمى‏کند چيزى را و شما آزاديد در اينکه سرنوشت خودتان را تعيين کنيد، در اين مرحله هم من اميدوارم که با روشن بينى، با تفکر، با مآل انديشى اين مراحل را طى کنيد .و من اميدوارم که اشخاصى که کانديدا شدند براى رياست جمهورى شما توجه کنيد و کسى که از همه متعهدتر به اسلام، سوابق خوب، پيوسته به هيچ طرفى نه شرقى باشد، نه غربى باشد، نه غربزده باشد، نه شرقزده باشد، مسلمان باشد، پيرو احکام اسلام‏ باشد، ملى باشد، دلسوز به ملت باشد، خدمتگزار به ملت باشد، سوابقش خوب باشد، در رژيم سابق هيچگاه وارد نشده باشد و با اجانب پيوند نداشته باشد، از خودتان باشد و براى خودتان. اختيار دست شماست.
من بنا ندارم که کسى را تعيين کنم. ما همين اوصاف رئيس جمهور را و اوصاف وکلايى که بعد مى‏خواهيد ان شاء اللَّه تعيين کنيد بايد بگوييم و شما خودتان انتخاب کنيد و از تفرقه و تفرق پرهيز کنيد. اشخاص را هم ملاحظه سوابقشان را بکنيد که قبل از انقلاب چه بوده‏اند، در حال انقلاب چه بوده‏اند، و بعد از پيروزى نسبى چه کردند و چه بودند. و پس از اينکه همه اوصافش را به دست آورديد و او را شخصى دانستيد که لياقت دارد براى يک همچو مسندى و مى‏تواند اين مملکت را به طورى که خدا مى‏خواهد اداره کند تا آن حدودى که در اختيار اوست، و شخصى است که تعهد به اسلام دارد، اعتقاد به قوانين اسلام دارد، در مقابل قانون اساسى خاضع است و اصل صد و دهم ظاهراً که راجع به ولايت فقيه است، معتقد است و وفادار است نسبت به آن، يک همچو شخصى را شماها خودتان انتخاب کنيد و گروه هاى مردم را هم وادار کنيد که يک همچو شخصى را انتخاب کنند و از تفرقه بپرهيزند. ممکن است که اگر شماها يا سستى کنيد براى يک همچو امر مهمى و طورى باشد که به نظر بيايد که بى‏تفاوتيد - اگر شد؛ برويد رأى بدهيد، اگر نشد نرويد- و يا گروههاى شما با هم اختلاف پيدا بکنند، ممکن است اشخاصى که لايق اين مقام نباشند به اين مقام برسند. اين امرى است که بسته به نظر خودتان و بايد با تمام قوا جديت کنيد که سرنوشت اسلام و مسلمين را به دست کسى که لايق براى اين مقام نباشد، ندهيد. و من اميدوارم که با اتکال به خدا اين مطلوب هم حاصل بشود. و از خداى تبارک و تعالى سلامت و توفيق و رفاه ملت را خواستارم. و از قرارى که تذکر دادند خانواده‏هاى شهداى سردشت در اينجا هستند. من به آنها تسليت عرض مى‏کنم.»

صحيفه امام، ج‏11، ص: 484


پیرامون انتخابات


«با اين ديد گفته‏ام که انتقاد سازنده معنايش مخالفت نبوده و تشکل جديد مفهومش اختلاف نيست. انتقاد بجا و سازنده باعث رشد جامعه مى‏شود. انتقاد اگر بحق باشد، موجب هدايت دو جريان مى‏شود. هيچ کس نبايد خود را مطلق و مبرّاى از انتقاد ببيند. البته انتقاد غير از برخورد خطى و جريانى است. اگر در اين نظام کسى يا گروهى خداى ناکرده بى‏جهت در فکر حذف يا تخريب ديگران برآيد و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پيش از آنکه به رقيب يا رقباى خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است. در هر حال يکى‏ از کارهايى که يقيناً رضايت خداوند متعال در آن است، تأليف قلوب و تلاش جهت زدودن کدورتها و نزديک ساختن مواضع خدمت به يکديگر است. بايد از واسطه‏هايى که فقط کارشان القاى بدبينى نسبت به جناح مقابل است، پرهيز نمود. شما آنقدر دشمنان مشترک داريد که بايد با همه توان در برابر آنان بايستيد، لکن اگر ديديد کسى از اصول تخطى مى‏کند، در برابرش قاطعانه بايستيد.»

صحيفه امام، ج‏21، ص: 181


هيچ عذر و بهانه‏اى براى ترک صحنه انقلاب پذيرفته نمى‏شود.


«اما چيزى که از همه اينها مهمتر است، اينکه چه آنهايى که به مجلس راه يافته‏اند و خادم منتخب شده‏اند و چه آنها که به وظيفه خود عمل نموده‏اند ولى به مجلس راه نيافته‏اند و همچنين طرفداران هر دو گروه بايد بدانند که همه اين امور اعتبارى و زودگذر است و همه در محضر حق هستيم و آنچه در صحيفه کردار ما ماندنى است اعمال و رفتار ما و آنچه موجب سعادت و جاودانگى ما مى‏شود، صفاى معنويت و ثمرات خلوص بندگى است، و ما هم نبايد خلوص عمل و جامعه اسلامى خودمان را به زنگار کدورتها و اختلافات آلوده کنيم و رقابتهاى گذشته انتخاباتى هم هرگز نبايد موجبات تفرقه و جدايى را فراهم نمايد .و من احتمال مى‏دهم که عوامل و دستهاى ناپاکى بخواهند از رقابتهاى انتخاباتى در رسيدن به آرزوهاى خود استفاده کنند و با طرح مسائل پوچ و بى‏معنا دلها را از يکديگر جدا سازند و يا با ترديد و ايجاد ذهنيتها، صحت و سلامت انتخابات و نهايتاً مشروعيت مجلس را زير سؤال برند، که در اين شرايط همه آحاد ملت ايران و همه روحانيون و دست اندرکاران کشور بايد در کنار هم و دست در دست هم به راه مقدس خود ادامه دهند. و صاحبان قلم و سخن و مطبوعات نيز به‏طور جدّ مواظب نوشته‏ها و گفته‏هاى خود باشند و نمايندگان مجلس نيز به عدالت و عطوفت با يکديگر برخورد کنند و به مسائل‏ دامن نزنند و خصوصاً در اعتبارنامه‏ها به مسائل شخصى و گروهى نپردازند و در نطقهاى قبل از دستور و غير آن به شخصيت و اعتبار نمايندگى مجلس توجه کنند و حرمت مجلس و نظام و اخلاق کريمه اسلامى را مقدّم دارند و خلاصه کلام اينکه مجلس و نمايندگان بايد مؤيد وحدت و انسجام جامعه باشند و مسئولين در کنار مردم و مردم همراه و پشتيبان مسئولين به وظيفه خود عمل کنند و از برکات مادى و معنوى اتحاد مقدس خود بهره مند شوند و از صحنه‏ها کنار نروند که امروز شايد گناهى بالاتر از کناره گيرى نباشد و هيچ عذر و بهانه‏اى براى ترک صحنه انقلاب پذيرفته نمى‏شود.»

صحيفه امام، ج‏21 ص : 50


مکلف بودن همه بر اجتناب از اختلاف


مردم در انتخابات موظفند، موظف شرعى هستند که اختلافات کوبنده را از آن دست بردارند، و اين يک امرى است که بين همه هست، يعنى يک تکليفى متوجه به همه هست، به من طلبه که اينجا نشسته‏ام و به شما علما و همه علماى بلاد و همه قشرهاى ملت، همه روشنفکران، همه نويسندگان، گويندگان، به همه تکليف شرعى است که نگذاريد مسئله مثل مسئله مشروطيت بشود. عبرت بگيريد از آنجا، اگر مثل او بشود، آنهايى که مخالف با اسلام و جمهورى اسلامى هستند و بازيگر هستند، آنها مى‏آيند قبضه مى‏کنند.يکى از امورى که خيلى لازم است، همين مسئله است که بايد تذکر بدهند آقايان، تنبه بدهند آقايان و آن مطلب اول هم که عرض کردم تذکر بدهند به مردم به اينکه امروز ايران، اينهايى که در کار هستند، اينهايى که متکفل امور هستند، چه مجلس و چه دولت و چه قوّه قضائيه و همه اينها يک راه دارند مى‏روند. البته نادر تويشان هست که شيطان است، لکن به حسب نوع امور، اينها دارند يک راه مى‏روند، خطوط مختلفه در کار نيست. اين توطئه را که مى‏خواهند با اسم خطوط مختلفه، يک دسته را طرفدار يک جبهه بکنند و يک دسته را طرفدار يک جبهه بکنند، و در صورتى که خود آنها با هم اختلاف ندارند، مريدها به اختلاف بيفتند و کم کم در همه جا همان حرف‏هايى که در مشروطه بود، که در يک شهر يک دسته اهل منبر مشروطه بودند، يک دسته اهل منبر مستبد بودند، و در خانه‏ها همين مسائل بود و در بازار همين مسائل بود، يک وقت اينطور نشود که مردم را به جان هم بيندازند، اين براى طرفدارى از فلان شخصيت و آن براى طرفدارى از فلان شخصيت، در صورتى که همه‏اش توهّم بيشتر نيست .
و همين‏طور در انتخابات توجه کنند، مردم را توجه بدهيد به اينکه شما مى‏خواهيد اسلام را حفظ کنيد، بايد منتخبين شما اشخاصى باشند که توجه به اسلام داشته باشند، متعهد به اسلام باشند، بازيگر نباشند، به شرق و غرب توجه نداشته باشند. بايد تکليف کرد به مردم که وقتى انتخابات پيش آمد به‏طور شايسته، روحانيين عمل کنند، وعاظ عمل کنند و مردم هم به تبع آنها عمل کنند تا يک مجلسى داشته باشيم که ديگر در آن هيچ اشخاصى که مخالف با وجهه جمهوريت هستند نداشته باشيم .

صحيفه امام، ج‏18، ص: 174






۱۳ خرداد ۱۳۸۸
پاسخ به: راه امام روشن است... (بخش دوم)
مهمان_مهمان
ادامه ی ارسال قبل؛ انتخابات از دیدگاه امام خمینی (ره)


انتخاب اصلح


و اما مسئله انتخابات آينده ازاهم امورى است که مسئوليت آن با همه ماست. و توجه داريد که دشمنان اسلام در نظر دارند کارى بکنند که انتخابات درست صورت نگيرد و از دست مسلمانها و متعهدين خارج شود. ولى شما بايد تمام قدرت‏تان را صرف کنيد که به خوبى انجام شود. انتخابات يک محکى هم براى خودتان است که ببينيد آيا مى‏خواهيد انتخاب اصلح بکنيد براى خودتان، يا براى اسلام؟ اگر براى خودتان باشد، شيطانى است.
و اما اگر انتخاب اصلح براى مسلمان‏هاست، «کى و از کجاست» مطرح نيست، از هر گروهى باشد، حزب باشد يا غيرحزب، نه حزب اسباب اين مى‏شود که غيرآن فاسد، و نه صددرصد حزبى بودن باعث صلاح آنهاست. و انتخاب اصلح براى مسلمين يعنى انتخاب فردى که تعهد به اسلام و حيثيت آن داشته باشد؛ و همه چيز را بفهمد، چون در مجلس، اسلام تنها کافى نيست، بلکه بايد مسلمانى باشد که احتياجات مملکت را بشناسد و سياست را بفهمد و مطلع به مصالح و مفاسد کشور باشد، و ممکن است به شما و گروه شما هم مربوط نباشد. اگر اصلح را انتخاب کرديد، کارى اسلامى مى‏کنيد و اين يک محکى است براى خودتان که تشخيص بدهيد انتخاب براى اسلام است، يا براى صلاح خودتان .اميدوارم که تا آخر هم اينطور باشد، و هر روز و هر دوره انتخابات بهتر انجام شود.

صحيفه امام، ج‏18، ص: 197


آن‏طور نشود که هر کدام ديگرى را بکوبند


چند وقت ديگر هم انتخابات شروع مى‏شود. از قرارى که من شنيدم به‏طور حاد دارند اشخاص عمل مى‏کنند. اشخاصى هستند که به جمهورى اسلامى هيچ اعتقاد ندارند، لکن براى خاطر شکستن جمهورى اسلامى در تبليغات انتخاباتى مى‏خواهند شرکت کنند، نه از باب اينکه مى‏خواهند وکيل بشوند، از باب اينکه مى‏خواهند شکست بدهند جمهورى اسلامى را. اشخاصى هستند که به وسوسه، اشخاص مؤمن را وادار مى‏کنند که به‏طور حاد دخالت بکنند در اين امور. ممکن است که اگر اشخاص هوشمند تنبّه ندهند و بيدار نشوند، اين انتخابات موجب اين بشود که دودستگى‏هاى زيادى ايجاد بشود و اين همان مسئله مشروطه است. بايد مردم توجه کنند، و خصوصاً روحانيون، روحانيون مبارز تهران، مدرسين محترم قم، روحانيون مشهد، اصفهان، همه جا توجه کنند که مسئله، مسئله مشروطه نشود. مسئله اين نشود که يک دسته براى خاطر اينکه يک کانديدايى دارند، ديگران را بکوبند، آن دسته هم براى همين کانديداى خودشان، اين را بکوبند .
اگر همه براى خدا هست، با هم تفاهم کنيد. البته تبليغ هيچ مانعى ندارد، لکن مثل مشروطه نشود. آن‏طور نشود که هر کدام ديگرى را بکوبند و آنى که دشمن ما مى‏خواهد، خطوط مختلفه را در انتخابات عملى کند. شما همه مى‏خواهيد که اسلام در اين مملکت تحقق پيدا کند، همه مى‏خواهيد که اين جمهورى اسلامى ادامه پيدا بکند، ادامه اين به اين است که شما در مواردى که مى‏بينيد که دارند شياطين نقشه مى‏کشند و توطئه مى‏کنند تا شما را به جان هم بيندازند، بنشينيد با هم و تفاهم کنيد و آنها را مأيوس کنيد. امروز دارند تهيه مى‏بينند مخالفين شما، مخالفين جمهورى اسلامى، که براى انتخابات ايجاد نفاق کنند، و اين يک خطرى است براى کشور ما .اينها با زور نمى‏توانند کارى انجام بدهند، نه امريکا، نه شوروى، با فشار و زور به يک کشورى که همه با هم هستند نمى‏توانند آسيب برسانند، لکن با توطئه و وادار کردن عمال خودشان در داخل مى‏توانند ايجاد نفاق کنند و بهانه هم انتخابات .

صحيفه امام، ج‏18، ص: 173


اهميت انتخابات رياست جمهورى


و مسئله ديگر قضيه انتخابات است که من در عين حال که قبلًا هم تذکر دادم، حالا هم تذکر مى‏دهم به همه ملت که همه اين شرارتها که در سطح کشور الآن مى‏شود ممکن است براى اين باشد که شما را از رفتن به پاى صندوق بترسانند و شما را از خدمت به اسلام و خدمت به مسلمين سست کنند. و بايد همه ما در اين امر توجه داشته باشيم که اين يک امر حياتى است براى جمهورى اسلام. شما مى‏بينيد که در عين حال که در آراى قبل از اين، براى شهيد رجايى چهارده ميليون جمعيت شرکت کرد و سيزده ميليون رأى آورد.
شهيد رجايى، مع ذلک، آن فاسدها، آن مصاحبه‏هايى که اشخاص فاسد شکست خورده در خارج کردند، گفتند بيش از دو ميليون اينها رأى نداشتند. شما چنانچه سطح رأيتان از زمان سابق- خداى نخواسته- کمتر بشود، بوقهاى تبليغاتى خارج و شکست خورده‏هاى فرارى به خارج خواهند گفت که ايران از اسلام رو برگردانده و از جمهورى اسلامى روبرگردانده است. و اين تبليغ در همه جا خواهد شد و اين ممکن است در دنيا پايه‏هاى اين جمهورى را سست کند. و اين يک تکليفى است که ما نگذاريم اين نهضت و اين انقلاب سست بشود تا آنکه به آن پيروزى نهايى برسد و اسلام و احکام قرآن به همه معنا، در اين کشور پياده بشود .

صحيفه امام، ج‏15، ص: 261


از هرگونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خوددارى کنيد.


از آقايان کانديداها و دوستان آنان انتظار دارم که اخلاق اسلامى- انسانى را در تبليغ براى کانديداى خود مراعات؛ و از هر گونه انتقاد از طرف مقابل که موجب اختلاف و هتک حرمت باشد خوددارى نمايند، که براى پيشبرد مقصود، ولو اسلامى باشد، ارتکاب خلاف اخلاق و فرهنگ، مطرود و از انگيزه‏هاى غير اسلامى است .
اينجانب بنا ندارم از کسى تأييد نمايم، چنانکه بنا ندارم کسى را رد کنم. و از تمام احزاب و گروهها و افراد مى‏خواهم از نسبت دادن کانديداى خود به من که از آن استفاده تأييد و يا تعيين و يا رد شود، خوددارى کنند. من بسيار مايل هستم که گروههايى که متعهد و معتقد به جمهورى اسلامى و خدمتگزار به اسلام هستند، در مبارزات انتخاباتى کمال آرامش را در تبليغ کانديداهاشان رعايت نمايند، و نسبت به يکديگر تفاهم و صميميت و اخوت اسلامى داشته باشند، و از تفرقه و کدورت شديداً احتراز کنند که تفرقه و تشتت، دوستان را نگران و دشمنان را کامياب مى‏کند و موجب تبليغات سوء مى‏شود.

صحيفه امام، ج‏12، ص: 13


قهر نکنيد و رشد خودتان را نشان بدهيد به دنيا


همه با هم به پاى صندوق برويد. مطلب ديگر اينکه پاى صندوقها که مى‏رويد اينطور نباشد که با هم اختلاف پيدا بکنيد يک مسئله‏اى است که براى کشور است. هر يک از اينها که ببرند، براى کشور لابد خدمت خواهند کرد. و اگر خدمت نکنند ملت هست و آنها را بر کنار خواهد کرد. از اين جهت به‏طور خصمانه با هم رفتار نکنيد. برادر باشيد با هم. اگر يکى رئيس جمهور شد، شما هم به او اعانت کنيد. اينطور نباشد که قبل از اينکه رئيس جمهور بشود بريزيد به جان هم. فردا پاى اين صندوقها بريزيد به جان هم. يا بعض از قشرها شرکت نکنند. من از همه قشرهاى ملت، چه فارس، چه ترک و چه کرد و چه بلوچ و چه ترکمن و چه بختيار [ى‏] و چه ساير قشرهايى که و طوايفى که هستند در ايران، از اينها تقاضا مى‏کنم، عاجزانه تقاضا مى‏کنم که طورى نکنيد که در خارج منعکس بشود که شما يک مردمى هستيد که تربيت اسلامى نداريد. شما يک مردمى هستيد که با هم سردنيا نزاع مى‏کنيد. رياست جمهور [ى‏] چيزى نيست که شما به آن اهميت بدهيد. اگر رياست جمهور خوب باشد، آن است که خدمت به ملت مى‏کند و اگر بد باشد، آن است که راه جهنم را بايد بپيمايد. خيلى در صدد اين نباشيد که براى خاطر اينکه يکى بيشتر مى‏خواهد رأى ببرد، يکى کمتر مى‏خواهد رأى ببرد به هم بريزيد و جنگ و نزاع باشد، و اسباب ناراحتى همه را فراهم کنيد. و من هم که اينجا هستم و در بيمارستان هستم از اين جهت، ناراحت و ناراضى باشم. يکى ديگر اينکه بعد از اينکه رئيس جمهور به مبارکى ان شاء اللَّه تعيين شد، هرکس باشد، ديگران قهر نکنند و عقب بنشينند. کشور، کشور خود شماست. رئيس جمهور باشيد، کشور است. پاسبان باشيد، کشور است. طلبه مثل من‏ باشيد، کشور خود شماست. بعد از اينکه رئيس جمهور تعيين شد همه اعانت کنيد از او.
همه وارد بشويد در کار و اعانت کنيد از او کنار ننشينيد. قهر نکنيد و رشد خودتان را نشان بدهيد به دنيا که شما رشيد هستيد، و شما مى‏توانيد که يک مملکتى را با هم اداره بکنيد.وقتى که بنا شد يکى رئيس جمهور شد، ديگرى هم يک کار ديگر. ديگرى هم يک کار ديگر. و کارها را به سلامتى انجام بدهيد.

صحيفه امام، ج‏12، ص: 128






۱۴ خرداد ۱۳۸۸
راه امام روشن است... (بخش سوم)
مهمان_مهمان
و بخش پایانی در ادامه ی مبحث دیدگاه امام در رابطه با انتخابات:




از همه قشرها، از همه ملت مى‏خواهم که آداب اسلامى را در انتخابات حفظ کنند


لکن من از همه قشرها، از همه ملت مى‏خواهم که آداب اسلامى خودشان را نسبت به همه امور، خصوصاً در انتخابات حفظ کنند. و مبادا خيال کنند که مبارزات انتخاباتى عبارت از اين است که به ديگران بد بگويند و کارشکنى بکنند. البته دعوت به انتخاب اشخاص مانع ندارد، لکن توجه داشته باشند که همان‏طور که در انتخاب رئيس جمهور، به آن سلامت و به آن آرامش و به آن خوبى گذشت- که نمونه بود در ايران- من اميد آن دارم که در اين انتخابات هم به همان‏طور بگذرد. و همه با هم برادروار در يک مقصد باشيم. در يک مقصد باشيد. و خداوند را شاهد بدانيد، و ناظر بدانيد، و نهضت را لکه‏دار نکنيد. دشمنها درصددند که خرده گيرى کنند. و من اميدوارم که خداوند همه شما را تأييد کند. و همه با سلامت اين انتخابات را هم بگذرانيد و بعد را هم همين‏طور .

صحيفه امام، ج‏12، ص: 151


رعايت اخلاق اسلامى در انتخابات


مثلًا انتخابات مجلس که يک مرحله‏اش گذشته است، و مرحله بعدش هم بعد ان شاء اللَّه مى‏شود، اين انتخابات يک انتخابات آرامى بود. آنطورى که به من گزارش دادند انتخابات به‏طور آرامش تحقق پيدا کرد. حالا اگر بعضيها در انتخابات شکست‏ خوردند نبايد اينها که قصد خدمت داشتند منتها در مجلس حالا دستشان از آن کوتاه شده است، نبايد يکسره ملت را به باد انتقاد بکشند. اگر شما شکست خورديد، نبايد بگوييد ملت ايران همه‏شان خلاف کرده‏اند. چطور يک ملت مسْلمى، در يک امر حياتى که با اين آرامش و خوبى انجام داده است، اينها خيانتکار باشند؟ يک ملت که خيانتکار نمى‏تواند باشد. اشخاص بايد آداب اسلامى را حفظ کنند. به مجرد اينکه يکى مى‏خواهد وکيل بشود، و فرض کنيد که دوست من است مى‏خواهد وکيل بشود، يا از گروه من است مى‏خواهد وکيل بشود و ملت او را وکيل نکردند، نبايد يکدفعه قلمها را بردارند و بر ضد اصل انتخابات چيز بنويسند، حمله کنند به اصل انتخابات. شکايتى دارند، خوب شکايتشان را رسيدگى مى‏کنند. هياهو درست کردن، جز اينکه دامن زدن به اين است که خيانتکارها راهشان باز بشود، چيز ديگرى نيست .اگر شما خدمتگزار به کشور هستيد، در مجلس يکجور خدمت مى‏توانيد بکنيد، در خارج از مجلس هم يکجور خدمت ديگر. مگر همه اهالى ايران توى مجلس مى‏روند؟خوب در مجلس هم يک عده معدودى هستند. اگر غرضى در کار نيست و مى‏خواهيد خدمت بکنيد، حالا مى‏بينيد که شما رأى نداشته‏ايد، شما در خارج مجلس خدمت بکنيد. تأييد کنيد اين مجلس را.
اينطور نباشد که منعکس کنيد در خارج که خير، مملکت ايران يک مملکتى است که انتخاباتش کذا شد. اين حرف غلطى است. اين حرف غلط را اينقدر نزنيد. براى خاطر خدا توجه داشته باشيد که يک مجلس شورا که مجلس شوراى اسلامى است و مى‏خواهد براى ايران خدمت کند و بايد قوه داشته باشد، تنها مرکزى است که تمام قوا بايد تبع آن باشند، شما بخواهيد براى اينکه شما وکيل نشده‏ايد در کجا، هياهو کنيد که انتخابات انتخابات کذا بوده؛ اين حرف خلاف اسلام است. شکايت اگر هست، شکايت پذيرفته است. و مقاماتى که بايد شکايتها را بپذيرند، مى‏پذيرند. اما هياهو کردن و فرياد زدن و انتقاد بيجا کردن، اين برخلاف دستورات اسلام است .

صحيفه امام، ج‏12، ص: 199


اخلال در روند انتخابات


الآن هم مأيوس نيستند، آنها که نگذارند اين رئيس جمهور که، مردم خودشان بايد تعيين کنند، نگذارند تعيين بشود. 124 نفر بيايند و داوطلب بشوند براى رئيس جمهور، معلوم است معنايش چيست. 124 نفرى که مردم اکثرشان را نمى‏شناسند. شايد ده تاشان را بيشتر مردم نشناسند. تويشان اشخاصى که بى‏عقل هم هست، مى‏گويند هست. من نمى‏دانم، اما مى‏گويند اشخاص منحرف هم هست. اين براى چى. صد و بيست و چند نفر کانديدا، واقعاً اينها اعتقادشان است؟ احتمال اين را مى‏دهند که پيش ببرند؟ احتمال مى‏دهند که يک جمعيت زيادى به آنها رأى بدهد نه، مى‏خواهند اخلال کنند. اخلال است. اين خود اخلال است. يک مملکتى، صدو چند نفرى رئيس جمهور مى‏خواهند بشوند. صدو چند نفر آدمى که بعضيهاشان مثل اينکه مثلًا، بار فروشند. يک همچو مسائلى تو آن هست. من نمى‏دانم. درست نمى‏شناسم من. اين خودش يک نحوه اخلالى است که در يک کشورى، صد و بيست و چند نفر، اينها داوطلب بشوند، براى اينکه مى‏خواهم رئيس جمهور بشوم و بعد هم خواهيد ديد که در اين مثلًا تبليغاتى که بايد بکنند، خواهيد ديد که چه گروههايى تبليغات مى‏کنند. نه از باب اينکه برسند به رئيس جمهور. از باب اينکه نگذارند رئيس جمهورى پيدا بشود، و لااقل اخلال کنند به اندازه‏اى که منعکس کنند در خارج که اينها يک همچو جمعيتى، ايران يک همچو کشورى هست.صد و بيست و چند نفر مى‏خواهند رئيس جمهور بشوند و همه هم به جان هم ريختند و بعد هم خواهيد ديد که اينها چه بساطى سر هم درمى‏آورند. اينها همه اخلالگرى هست، و ما از اين مسائل، شايد اکثر جوانهاى ما از اين مسائل غافل باشند. و بعد خدا مى‏داند که در قضيه مجلس شورا چه خواهد شد. و مانده آنکه بدتر از همه است براى اينکه، حدود مثلًا فرض کنيد، دويست نفر مى‏خواهد وکيل بشود. اين شايد چندين هزار نفر خودشان را منتخب کنند. رئيس [جمهور بشوند]، مى‏خواهند نگذارند يک مطلبى بشود. يکوقت اين بود که- يک اشخاصى- ما مواجه با يک اشخاصى بوديم که اينها واقعاً راه را، راه ما را راه صحيح نمى‏دانستند. خودشان يک راه صحيحى داشتند. خوب، يک چيزى بود. مى‏نشستند صحبت مى‏کردند که اين راه درست است يا آن درست. يکوقت اين است که قضيه اين نيست. قضيه اين است که اينها از يک نقطه مى‏ترسند و آن اسلام است و از يک جمعيت مى‏ترسند. آنهايى که به اسلام اعتقاد دارند، آنهايى که در راه اسلام فعاليت مى‏کنند. اين سيلى که اين ابرقدرتها از ايران خوردند، از اول عمرشان تا حالا نخورده بودند اين سيلى را.

صحيفه امام، ج‏12، ص: 97


رشد سياسى- فکرى ملت


بايد يک دولت مستقرى با همت شماها، با همت ملت، يک انتخابات صحيحى بشود با همت ملت، ملت مى‏شناسند افراد صالح را. لازم نيست که حالا يک چند سال هم ما درسشان بدهيم. نخير، خودشان مى‏فهمند. اين ملت چيز مى‏فهمد، مى‏فهمد کى آدم صالح است کى آدم ناصالح. البته گاهى هم يک کسى خودش را جا مى‏زند، اما اين گاهى است. هر کسى در هر شهرى که هست، طول اين بيست، سى سالى که همراه با اين مردم بوده مى‏داند که اينها کدام يکى‏شان از ريشه‏هاى آنهاست. کدام‏شان نيستند. مى‏فهمند کى بوده است که در آنجا خوش رقصى کرده و کى بوده است که نه، آنطور نبوده، مخالف بوده و نتوانسته صحبت کند، مى‏شناسند. مردم آنهايى را بايد انتخاب بکنند که مى شناسند که به اين ملت خدمتگزار است و دلش براى اين طبقه ضعيف مى‏سوزد.

صحيفه امام، ج‏10 ،ص: 524


شرکت در انتخابات و مقابله با توطئه‏ها


دشمنان اسلام و نهضت، در خارج و داخل، تبليغات زهرآگين خود را شروع کردند، و چنين وانمود مى‏کنند که مردم در اين انتخابات بى‏تفاوتند و به سردى و سستى گراييده‏اند. مى‏خواهند شما را متهم کنند که از جمهورى اسلامى رو برگردانيده ايد. از شما ملت مبارز انتظار دارم که با شرکت همگانى خود ياوه سرايان را رسوا کنيد. و نيز اطلاع دادند که در اطراف دانشگاه- که محل اقامه نماز جمعه است- گروهى براى اخلال در شرکت در انتخابات بپا خاسته‏اند. دولت موظف است از آنان جلوگيرى کند، و مردم موظفند به تبليغات آنان اعتنا نکنند.





۱۵ خرداد ۱۳۸۸
پاسخ به: چشم دل باز كن كه جان بينی ...
مهمان_مهمان
چه قدر این مرد روشن بود ... حتی از دست دادن یه کلمه اش هم اشتباه بزرگیه!



من باز به همه اين آقاياني كه مي‌خواهند نطق كنند و اعلاميه بدهند و نمي‌دانم نامه سرگشاده بفرستند و ازاين مزخرفات، به همه اينها اعلام مي‌كنم كه برگرديد به اسلام، برگرديد به قانون ، برگرديد به قرآن كريم ،‌ بهانه درست نكنيد كه اسباب اين بشود كه شما همه به انزوا كشيده بشويد. من به بسياري از شما علاقه دارم و ميل دارم كه همه به قانون عمل كنند و همه در جاي خود باشند و چنانچه اين‌طور نباشد،‌ مسئله طور ديگر خواهد شد.

(صحيفه امام جلد 14 صفحه 415)


نمي‌شود از شما پذيرفت كه ما قانون را قبول نداريم. غلط مي‌كني قانون را قبول نداري!قانون تو را قبول ندارد نبايد از مردم پذيرفت، از كسي پذيرفت ، ما شوراي نگهبان را قبول نداريم. نمي‌تواني قبول نداشته باشي. مردم راي دادن به اينها ، مردم 16 ميليون تقريبا يا يك قدري بيشتر راي دادن به قانون اساسي. مردم كه به قانون اساسي راي دادند منتظرند كه قانون اساسي اجرا بشود؛ هر کس از هرجا صبح بلند مي‌شود بگويد من شوراي نگهبان را قبول ندارم ،‌ من قانون اساسي را قبول ندارم ،‌من مجلس را قبول ندارم ، من رئيس‌جمهور را قبول ندارم ، من دولت را قبول ندارم. نه ! همه بايد مقيد به اين باشيد كه قانون را بپذيريد ،‌ ولو برخلاف راي شما باشد. بايد بپذيريد، براي اين‌كه ميزان اكثريت است ؛ و تشخيص شوراي نگهبان كه اين مخالف قانون نيست و مخالف اسلام هم نيست ، ميزان است كه همه بايد بپذيريم.

(صحيفه امام جلد 14 صفحه 378)


اگر يك جايي عمل به قانون شد و يك گروهي در خيابان‌ها برضد اين عمل بخواهند عرض اندام كنند،‌ اين همان معناي ديكتاتوري است كه مكرر گفته‌ام قدم به قدم پيش مي‌رود،‌ اين همان ديكتاتوري است كه به هيتلر مبدل مي‌شود انسان،‌اين همان ديكتاتوري است كه به استالين انسان را مبدل مي‌كند. اگر قانون در يك كشوري عمل نشود ، كساني كه مي‌خواهند قانون را بشكنند اينها ديكتاتوراني هستند كه به صورت اسلامي پيش آمده‌اند يا به صورت آزادي و امثال اين حرفها. اگر همه اين آقايان كه ادعاي اين را مي‌كنند كه ما طرفدار قوانين هستيم ، اين‌ها با هم بنشينند و قانون را باز كنند و تكليف را از روي قانون همه شان معين كنند و بعد هم ملتزم باشند كه اگر قانون برخلاف راي من هم بود من خاضع‌ ام ، اگر بر وفاق هم بود من خاضع‌ام ،ديگر دعوايي پيش نمي‌آيد؛ هياهو پيش نمي‌آيد.

(صحيفه امام جلد 14 صفحه 415)


قانون معنايش اين است كه{ همه} چيزها {را} به حسب قانون اسلامي ، به حسب قانون كشوري كه منطبق با قوانين اسلام است ، همه را ،‌وظيفه‌اشان را قانون معين كرده‌. بعد از اين كه قانون وظيفه را معين كرد ، هر کس بخواهد كه برخلاف او عمل بكند، اين يك ديكتاتوري است كه حالا به صورت مظلومانه پيش آمده است و بعد به صورت قاهرانه پيش خواهد آمد و بعد اين كشور را به تباهي خواهد كشيد و اين كشور وقتي به تباهي كشيده شد و اين مردم متفرق و مختلف با هم شدند ، اين همان وظيفه اي است كه براي ابرقدرتها بايد انجام بدهد اين آدم انجام داده،‌ ولو خودش نمي فهمد، اگر بفهمد كه ديگر مصيبت بالاتر است،‌لكن خودشان ملتفت نيستند.

(صحيفه امام جلد 14 صفحه 415)





۲۷ خرداد ۱۳۸۸
پاسخ به: چشم دل باز كن كه جان بينی ...
مهمان_مهمان
امشب اولین شب جمعه ماه رجب، شب لیله الرغائبه، شب آرزوها.
می گن امشب فرشته ها برای دریافت آرزوها به زمین میان.
خدایا تو به هر ناگفته ای آگاهی ... می دونم به هیچ بنده ای به اندازه ی من لطف نکردی ... این شب آرزوها هم مثل سال های قبل، امیدم به لطف بی کرانته ...



کلمه رغائب جمع رغیبه به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فروان است .
شب جمعه ،دارای ویژگی های خاصی است و اعمال عبادی فراوانی در آن وارد شده و زمان عبادت و مناجات و عرض حاجات به درگاه قاضی الحاجات است،پس لیله الرغائب ارزش شب جمعه و ماه رجب را با هم دارد .

از جمله فضیلت هایی که برای لیله الرغائب برشمرده اند اینکه به سبب شرافت این شب،گناهان بسیار از کسانی که اعمال خاصی را انجام دهند آمرزیده می شود.

روزه گرفتن پنجشنبه قبل از این شب ، به جای آوردن 12 رکعت نماز بین نماز مغرب و عشا که هر دو رکعت با یک سلام تمام می شود و گفتن70 مرتبه اللهم صلی علی محمد النبی الامی و علی اله،پس از هر نماز دو رکعتی .

زیارت امام حسین (ع) و امام رضا (ع) ، خوانـدن قرآن و اعمال دیگری که در مفاتیح الجنان ذکر شده از اعمال این شب است .




۴ تیر ۱۳۸۸
< ۱ ... ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۱۱ ... ۲۷۳ >
     
برو به صفحه
برای ارسال پیام باید ابتدا ثبت نام کنید!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۶
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۹
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۱,۱۶۳ بازدید
۲ روز قبل
مهدی
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۵ پاسخ
۱۱,۷۰۹,۵۸۵ بازدید
۳ روز قبل
Galaxy Alpha
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۴۹,۶۵۶ بازدید
۱۱ روز قبل
Salehm
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۵۰,۸۴۲ بازدید
۱۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۰۷۳ بازدید
۱۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۱۱۱ بازدید
۱۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۵,۱۷۰ بازدید
۱۴ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۹,۴۶۵ بازدید
۲۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۰,۴۵۲ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۲۰,۸۸۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۸۱۴ بازدید
۷ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۵۲۶ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۵۱ کاربر آنلاین است. (۱۶۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۵۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!