به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 11

------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن يَبْسُطُواْ إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ‏
-------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! نعمت خداوند را بر خودتان ياد كنيد، آنگاه كه جمعى (از دشمنان) قصد داشتند به سوى شما دست تعدّى دراز كنند (و شما را نابود سازند)، امّا خداوند دست آنان را از شما كوتاه كرد و از خدا بترسيد، و مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل كنند.
--------------------------------------
نکته ها
در اينكه آيه، ناظر به كدام واقعه‏ى تاريخى است اختلاف است، ولى مى‏توان آنرا شامل همه مواردى دانست كه مسلمانان، در مقابل سوء قصد يا تهاجم دشمن، با تكيه بر خداوند پيروز شده و نجات يافته‏اند.
---------------------------------------
پيام ها
1- ياد نعمت‏هاى خدا بر مؤمنين لازم است «يا ايّها الّذين آمنوا اُذكروا نعمة اللّه» (زيرا هم نوعى شكر است، هم غرور و غفلت را از انسان دور مى‏نمايد و هم عشق انسان را به پروردگار مى‏افزايد.)
2- دفع خطرات دشمن، از مهم‏ترين نعمت‏هاى خداست. «كفّ ايديهم عنكم»
3- با تقوا و توكّل و ايمان، لطف خدا را به خود جلب، و خطر دشمنان را دفع كنيم. «كفّ ايديهم عنكم و اتّقواللّه وعلى اللّه فليتوكّل المؤمنون» (همان گونه كه به خاطر گناه، خداوند دشمن را بر انسان مسلط مى‏كند، توجّه به خدا هم موجب دفع دشمنان است).
4- دشمنان شما براى دستيابى بر شما در تلاشند. «هَمّ َقوم»
5 - لازمه‏ى ايمان و تقوا تكيه بر خداست. «واتّقوا اللّه وعلى اللّه فليتوكّل المؤمنون»
6- تقوا وتوكّل داشتن، اثر ياد خداوند و ايمان است. «اذكروا نعمة اللّه... واتّقوا اللّه... فليتوكّل المؤمنون»





۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 12

---------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَقَ بَنِى إِسْرَ ءِيلَ وَبَعَثْنَا مِنْهُمُ اثْنَىْ عَشَرَ نَقِيباً وَقَالَ اللَّهُ إِنِّى مَعَكُمْ لِئِنْ أَقَمْتُمُ الصَّلَو ةَ وَءَاتَيْتُمُ الزَّكَو ةَ وَ ءَامَنْتُم بِرُسُلِى وَعَزَّرْتُمُوهُمْ وَأَقْرَضْتُمُ اللَّهَ قَرْضاً حَسَناً لَّأُكَفِّرَنَّ عَنكُمْ سَيِّاتِكُمْ وَلَأُدْخِلَنَّكُمْ جَنَّتٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ فَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَ لِكَ مِنكُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَوَآءَ السَّبِيلِ‏
-----------------------------------------
ترجمه
و به تحقيق خداوند از بنى‏اسرائيل پيمان گرفت، و از ميان آنان دوازده سرپرست (براى دوازده طايفه) برانگيختيم، و خداوند (به آنان) فرمود: من با شمايم، اگر نماز به پا داريد و زكات بپردازيد و به پيامبرانم ايمان آورده و يارى‏شان كنيد وبه خداوند وامى نيكو دهيد، قطعاً گناهانتان را مى‏پوشانم و شمارا به باغ‏هايى وارد مى‏كنم كه نهرها زير (درختان) آن جارى است. پس از اين، هر كس از شما كافر شود، به راستى از راه راست منحرف گشته است.
----------------------------------------
نکته ها
«عزّرتموهم» از «عَزّر»، به معناى يارى كردن همراه با احترام است.
«سواء السبيل»، به وسط راه را مى‏گويند كه انحراف از آن، سقوط را به همراه دارد.
نقباى بنى‏اسرائيل، وزراى حضرت موسى عليه السلام و سرپرستان دوازده طايفه از آنان بودند. از رسول خدا صلى الله عليه وآله روايت است كه فرمود: خلفاى پس از من دوازده نفرند، به تعداد نقباى بنى‏اسرائيل. [40] مخالفان راه اهل‏بيت، بسيار كوشيدند كه اين عدد را بر خلفاى راشدين، خلفاى بنى‏اميّه و خلفاى بنى‏عبّاس منطبق سازند، با اينكه با هيچ كدام جور در نمى‏آيد. و اين تلاش بيهوده در حالى است كه دهها حديث از زبان پيامبر خداصلى الله عليه وآله كه نام اين دوازده تن را در بردارد، در كتب معتبر شيعه و سنّى به چشم مى‏خورد كه نخستين آنان على‏عليه السلام و آخرينشان حضرت مهدى عليه السلام است.
____________________________
40) مسند احمدبن حنبل، ج 1، ص 398.
------------------------------------------
پيام ها
1- نماز، زكات، يارى انبيا و انفاق، در برنامه‏هاى اديان الهى ديگر نيز بوده است. «ميثاق بنى‏اسرائيل...»
2- همراهى خداوند با ما چند شرط دارد: نماز، زكات، ايمان، نصرت انبيا، انفاق. «انّى معكم لئن اقمتم الصّلوة و...»
3- ايمان به انبيا به تنهايى كافى نيست، يارى آنان هم لازم است. «و عزّرتموهم»
4- انجام همه‏ى واجبات كارساز است، نه فقط بعضى از آنها. «لئن اقمتم الصلوة... و اقرضتم اللَّه»
5 - كمك به خلق خدا، كمك به خداست. «أقرضتم اللّه» به جاى «اقرضتم النّاس»
6- قرض دادن بايد به شيوه‏اى نيكو باشد. (از مال خوب با نيّت خوب با سرعت و بدون منّت.) «قرضاً حسناً»
7- قرار گرفتن موضوع قرض در كنار امورى مانند: نماز و زكات و ايمان به رُسل و يارى انبيا، وترتّب مغفرت وپاداش الهى بر آن، نشانگر اهميّت فوق‏العاده‏ى آن است. (قرض، شامل عموم كمك‏ها مى‏شود كه نمونه‏ى روشن و معمولى آن، وام دادن به مردم است.)
8 - رهبر جامعه بايد از سوى خدا تعيين شود، و برگزيدگان انبيا هم بايد به فرمان خداوند باشند. «بعثنا منهم اثنى عشر نقيبا»
9- نماز و زكات و انفاق، در كنار پذيرش و يارى رهبران الهى مفهوم دارد. «اقمتم الصلوة و آتيتم الزّكاة وآمنتم برسلى و عزّرتموهم»
10- رهبر، اگر از خود مردم باشد، موفّق است. «بعثنا منهم»
11- بهشت را به «بها» دهند، نه بهانه. اگر نماز، زكات، ايمان، امداد و انفاق بود، بهشت هم هست. «لئن اقمتم الصّلوة... لاُدخلنّكم جنّات»
12- بهشت، جاى آلودگان نيست، ابتدا بايد پاك شد، آنگاه به بهشت رفت. «لاكفّرنّ... لاُدخلنّكم»
13- راه دستيابى به عفو خدا، ايمان و عمل صالح است. «لئن آمنتم... واقرضتم... لاكفّرنّ»
14- بعد از اخذ ميثاق و اتمام حجّت و بيان شرايط دريافت الطاف الهى، راه عذر و بهانه براى كسى نيست. «فمن كفر بعد ذلك منكم فقد ضلّ سواء السبيل»
15- هركس به دستورهاى الهى كفر ورزد، از مسير اعتدال خارج شده است. «فمن كفر... فقد ضلّ سواء السبيل» (آرى، اقامه‏ى نماز، پرداخت زكات، ايمان به انبيا و وفادارى به پيمان‏ها، راه ميانه است كه نافرمانان آن را گم كرده‏اند.)






۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 13

-----------------------------------------
آيه
فَبَِما نَقْضِهِم مِّيثقَهُمْ لَعَنَّهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَنَسُواْ حَظَّاً مِّمَّا ذُكِّرُواْ بِهِ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى‏ خَآئِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلَّا قَلِيلاً مِّنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
پس (بنى‏اسرائيل را) به خاطر شكستن پيمانشان لعنت كرديم (و از رحمت خويش دور ساختيم) و دل‏هايشان را سخت گردانيديم. آنان كلمات (الهى) را از جايگاه‏هاى خود تحريف مى‏كنند، و بخشى از آنچه را به آنان تذكّر داده شده بود فراموش كردند، و تو همواره بر خيانتى از آنان آگاه مى‏شوى (هر روز توطئه و خيانتى تازه دارند) مگر اندكى از ايشان (كه سنگدل و تحريف‏گر و خائن نيستند). پس، از آنان درگذر و از لغزش‏هايشان چشم بپوش. همانا خداوند نيكوكاران را دوست مى‏دارد.
------------------------------------------
نکته ها
در اوّلين آيه‏ى اين سوره، وفاى به پيمان‏ها، و در آيه‏ى قبل، پيمان خداوند با بنى‏اسرائيل آمده است. اين آيه آثار خلف وعده و پيمان‏شكنى را مطرح مى‏كند.
نسيان گاهى به معناى فراموشى غير اختيارى است كه انتقادى بر آن نيست، ولى گاهى به معناى بى‏اعتنايى وبى‏توجّهى است كه قابل انتقاد است مانند موردى كه در اين آيه آمده است. «نسوا حظّاً»
----------------------------------------
پيام ها
1- از پيمان‏شكنى بنى‏اسرائيل و عواقب آن عبرت بگيريم. «فبما نقضهم... لعنّاهم»
2- پيمان‏شكنى، عامل محروميّت از لطف الهى و زمينه‏ى پيدايش سنگدلى است. «لعنّاهم... جعلنا قلوبهم قاسية» در آيه 77 سوره‏ى توبه نيز پيمان‏شكنى، سبب پيدايش نفاق است. «فاعقبهم نفاقاً فى قلوبهم»
3- گروهى از بنى‏اسرائيل، همواره اهل خيانت بودند. «لاتزال تطّلع على خائنة منهم»
4- پيامبر صلى الله عليه وآله دائماً بر اعمال ورفتار يهود ناظر بودند. «لاتزال تطّلع»
5 - در برخورد با دشمن، انصاف را فراموش نكنيم. («الاّ قليلاً» يعنى همه‏ى بنى‏اسرائيل توطئه‏گر نبودند.)
6- عفو و صفح، از مصاديق احسان است. «فاعف عنهم و اصفح... المحسنين»
7- عفو وگذشت از كافر نيز احسان ونيكى است. «فاعف عنهم... انّ اللّه يحبّ المحسنين»
8 - نيكوكار، محبوب خداست. «انّ اللّه يحبّ المحسنين»




۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 14

---------------------------------------
آيه
وَمِنَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّا نَصَرَى‏ أَخَذْنَا مِيثَقَهُمْ فَنَسُواْ حَظّاً مِّمَّا ذُكِّرُواْ بِهِ فَأَغْرَيْنَا بَيْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَآءَ إِلَى‏ يَوْمِ الْقِيَمَةِ وَ سَوْفَ يُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِمَا كَانُواْ يَصْنَعُونَ‏
----------------------------------------
ترجمه
و از كسانى كه گفتند ما مسيحى هستيم پيمان گرفتيم، پس آنان (نيز همچون بنى‏اسرائيل) بخشى از آنچه را تذكّر داده شده بودند فراموش كردند، پس دشمنى و كينه را تا روز قيامت در ميانشان قرار داديم و خداوند به زودى آنان را به آنچه انجام مى‏دهند آگاه خواهد ساخت.
----------------------------------------
نکته ها
«نصارى»، جمع «نصرانى» است، شايد هم چون شعار ياران حضرت عيسى «نحن انصار اللّه» [41] بود، مسيحيان را نصارا گفته‏اند.
«بَغضاء»، دشمنى در قلب، و «عداوت»، بروز ظاهرى آن است.
فراموشى بخشى از تذكّرات، اين است كه مسيحيان از مرز توحيد گذشته به تثليث رسيدند و به جاى پذيرش حضرت محمّد صلى الله عليه وآله نشانه‏هاى او را كتمان كردند.
«أغرينا» در اصل به معناى چسباندن چيزى است، يعنى مايه اتّصال آنها عداوت است.
__________________________
41) صف، 14.
----------------------------------------
پيام ها
1- ادّعا بسيار است، امّا عمل اندك. «قالوا انّا نصارى... فنسوا حظّاً مما ذكّروا...»
2- هركس ادّعايى دارد بايد مسئوليّتى را بپذيرد. «قالوا انّا نصارى اخذنا ميثاقهم»
3- نتيجه‏ى فراموشى تذكّرات الهى و بشارات عَهدَين، تفرقه و عداوت است. «فنسوا... اغرينا بينهم العداوة»
4- از پيامدهاى تلخ پيمان شكنى ديگران عبرت بگيريم. (از نصارا پيمان گرفتيم، چون فراموش كردند گرفتار بدبختى شدند). «اخذنا ميثاقهم... فنسوا... فاغرينا»
5 - يهود و نصارا تا قيامت باقى‏اند و منقرض نمى‏شوند. «الى يوم القيامة»
6- تفرقه و دشمنى، از عذاب‏هاى الهى است. «نسوا... فأغرينا»
7- همه‏ى كارها زير نظر خداوند است و پاداش و كيفر خواهد داشت. «ينبئهم اللّه بما كانوا يصنعون»




۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 15

---------------------------------------
آيه
يَأَهْلَ الْكِتَبِ قَدْ جَآءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ كَثِيراً مِّمَّا كُنتُمْ تُخْفُونَ مِنَ الْكِتَبِ وَيَعْفُواْ عَن كَثِيرٍ قَدْ جَآءَكُم مِّنَ اللَّهِ نُورٌ وَ كِتَبٌ مُّبِينٌ‏
--------------------------------------
ترجمه
اى اهل كتاب! همانا پيامبر ما به سويتان آمد، در حالى كه بسيارى از آنچه را شما از كتاب (آسمانى) پنهان مى‏كرديد براى شما بيان مى‏كند و از بسيارى (خلاف‏ها يا حقايقى كه شما پنهان كرده‏ايد و فعلاً نيازى به آنها نيست) درمى‏گذرد. قطعاً از سوى خداوند، نور و كتاب آشكار برايتان آمده است.
---------------------------------------
نکته ها
بيان مطالب كتمان شده، نشانه‏ى علم غيب و يكى از راه‏هاى شناخت پيامبر است. «يبيّن لكم... تخفون من الكتاب» [42]
__________________________
42) تفسير الميزان.
----------------------------------------
پيام ها
1- اسلام، دينى جهانى است و همه اديان را به حقّ دعوت مى‏كند. «يا أهل الكتاب قد جائكم رسولنا»
2- در ارشاد ودعوت مردم، حتّى از اهل‏كتاب هم مأيوس نشويم. «يا أهل‏الكتاب»
3- جهان منهاى قرآن، تاريك است. «قد جاءكم من اللّه نور»
3- برخى حقايق تورات و انجيل، كتمان شده است. «كثيراً ممّا كنتم تخفون»
4- از شيوه‏هاى ارشاد، بيان مطالب به قدر ضرورت است. «ويعفو عن كثير»
5 - پيامبر وقرآن، بسيار با عظمت هستند. (كلمه‏ى «نور» [43] و«كتاب»، به صورت نكره آمده كه نشانه‏ى بزرگى وعظمت است.) «نورٌ و كتابٌ مبين»
____________________________
43) بنا بر اينكه منظور از »نور« پيامبرصلى الله عليه وآله باشد. تفسير الميزان.




۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 16

---------------------------------------
آيه
يَهْدِى بِهِ اللَّهُ مَنِ اتَّبَعَ رِضْوَ نَهُ سُبُلَ السَّلَمِ وَيُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِهِ وَيَهْدِيِهمْ إِلَى‏ صِرَ طٍ مُّسْتَقِيمٍ‏
--------------------------------------
ترجمه
خداوند به وسيله‏ى آن (كتاب) كسانى را كه بدنبال رضاى الهى‏اند، به راه‏هاى امن و عافيت هدايت مى‏كند، و آنان را با خواست خود از تاريكى‏ها به روشنايى درمى‏آورد، و به راه راست هدايت مى‏كند.
---------------------------------------
نکته ها
هدايت داراى مراتبى است: يك مرحله، هدايت عمومى براى همه انسان‏هاست، خواه پيروى كنند يا نكنند ونوع ديگر مخصوص كسانى است كه هدايت عمومى را پذيرفته باشند. اين آيه نوع دوّم را بيان مى‏كند.
سلام، يكى از نام‏هاى خداست، «السّلام المؤمن المهيمن...» [44] و يكى از نام‏هاى بهشت هم «دارالسّلام» [45] است. پس راه‏هاى سلام، يعنى راه خدا و بهشت كه رسيدن به آن دو از «سُبل السلام» و صراط مستقيم مى‏گذرد.
«سُبل السّلام»، شامل راه‏هاى سلامت فرد و جامعه، خانواده و نسل، فكر، روح و ناموس و... مى‏شود.
مصداق روشن پيروان رضوان خدا در «مَن اتّبع رضوانه»، پويندگان خط «غدير خم»اند، چون آيه‏ى «رضيت لكم الاسلام ديناً» بعد از نصب علىّ‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام به مقام جانشينى پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله نازل شد. [46]
_____________________________
44) حشر، 23.
45) انعام، 127.
46) تفسير اطيب‏البيان.
--------------------------------------------
پيام ها
1- كسانى قابل هدايتند كه در پى تحصيل رضاى حقّ باشند، نه دنبال مقام و مال و هواى نفس و انتقام. «يهدى به اللّه مَن اتّبع رضوانه»
2- انسان، خود زمينه‏ساز هدايت خويش است. «يهدى به اللّه من اتّبع رضوانه»
3- هدايت به راه‏هاى سلامت و سعادت، در گرو كسب رضاى خداست و هر كس در پى راضى كردن غير او باشد، در انحراف است. «يهدى به اللّه من اتّبع رضوانه سبل السلام»
4- راه حقّ يكى و راه‏هاى باطل (شرك، كفر، نفاق و تفرقه و...) متعدّد است. (كلمه‏ى «نور»، مفرد ولى «ظلمات» جمع است. آرى، همه‏ى نيكى‏ها و پاكى‏ها در پرتو نور توحيد، يك حالت وحدت و يگانگى به خود مى‏گيرد، امّا ظلمت هميشه مايه‏ى تفرقه و پراكندگى صفوف است.)
5 - هدف، يكى است ولى راه‏هاى رسيدن به آن متعدّد است. «سبل السلام»
6- مكتب وحى، سلامت و سعادت فرد و جامعه و روح و جسم را تضمين كرده است. «سبل السلام»
7- بشر در سايه قرآن، به همزيستى و صفا در زندگى مى‏رسد. «سبل السلام»
8 - «سبل السلام» به «صراط مستقيم» منتهى مى‏شود، و همه‏ى كسانى كه با انجام تكاليف گوناگون در شرايط مختلف، در پى كسب رضاى خداوند مى‏باشند، به صراط مستقيم مى‏رسند. «يهدى... سبل السّلام... يهديهم الى صراط مستقيم»
9- براى رسيدن به صراط مستقيم، تنها پيامبر و كتاب كافى نيست، لطف و اراده‏ى خدا هم لازم است. «باذنه»
10- نه جبر، نه تفويض بلكه امر بين الامرين. انسان انتخاب‏گر است؛ «اتّبع رضوانه» امّا رسيدن به هدف بدون اراده خدا نمى‏شود. «باذنه»
11- قرآن، داروى شفابخش همه ظلمات است. تاريكى‏هاى جهل، شرك، تفرقه، توحّش، شبهات، شهوات، خرافات، جنايات واضطراب‏ها را به نور علم، توحيد، وحدت، تمدن، يقين، حقّ، صفا وآرامش تبديل مى‏كند. «يخرجهم من الظلمات الى النور»




۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 17

---------------------------------------
آيه
لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُواْ إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ قُلْ فَمَن يَمْلِكُ مِنَ اللَّهِ شَيْئاً إِنْ أَرَادَ أَن يُهْلِكَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ وَمَن فِى الْأَرْضِ جَمِيعاً وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَو تِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ وَاللَّهُ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ
-------------------------------------
ترجمه
آنان كه گفتند: خدا، همان مسيح پسر مريم است، قطعاً كافر شدند. (اى پيامبر! به آنان) بگو: اگر خداوند اراده كند كه مسيح پسر مريم و مادرش و هر كس در زمين است، همگى را هلاك كند، چه كسى در برابر (قهر) او از خود چيزى دارد؟ حكومت آسمان‏ها و زمين و آنچه ميان آن دو است از آن خداست، هر چه را بخواهد مى‏آفريند و خداوند بر هر چيز تواناست.
--------------------------------------
نکته ها
مسيحيان چند ادّعاى بى‏اساس درباره خدا دارند كه قرآن به آنها اشاره مى‏كند:
1- اعتقاد به خدايان سه گانه. «لا تقولوا ثلاثة ...» [47]
2- اعتقاد به اينكه خداى آفريدگار، يكى از خدايان سه گانه است (خداى پدر). «قالوا ان اللّه ثالث ثلاثة...» [48]
3- انحصار الوهيّت در مسيح كه اين آيه آن را ردّ مى‏كند.
«يخلق ما يشاء» به خلقت حضرت عيسى بدون داشتن پدر، و آفرينش حضرت آدم بدون داشتن پدر و مادر اشاره دارد.
اگر حضرت مسيح خداست، پس چگونه (به عقيده‏ى مسيحيان) كشته شد و صليب، آرم مظلوميّت او گشت؟ خدا كه نبايد مورد سوء قصد قرار گيرد!
___________________________
47) نساء، 171.
48) مائده، 73.
-----------------------------------------
پيام ها
1- اسلام، با كفر، شرك و خرافه در هر مكتبى كه باشد مخالف است. (غلوّ هم نوعى كفر است). «كفر الّذين قالوا انّ اللّه هو المسيح‏بن مريم»
2- پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله مأمور گفتگوى منطقى با مخالفان است. «قل فمن يملك...»
3- اگر مسيح خدا باشد، خدا كه در شكم زن قرار نمى‏گيرد. «المسيح‏بن مريم»
4- احتمال فنا و نيست شدن، با خدايى سازگار نيست. «ان اراد ان يهلك المسيح»
5 - عيسى، مادرش و همه مردم زمين در انسان بودن و ناتوان بودن در برابر قدرت خداوند، يكسان مى‏باشند. «المسيح‏بن مريم و أمّه ومن فى الارض جميعاً»
6- ادّعاى خدايى براى غير خدا نظير مسيح، نشانه عدم شناخت واقعى مسيحيان نسبت به خداوند است. «قالوا انّ اللّه هو المسيح... وللّه ملك السموات والارض»
7- قدرت الهى، محدود به نظام خاصى نيست و مى‏تواند حتّى بدون پدر هم، فرزند خلق كند. «و اللّه على كل شى‏ء قدير»




۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 18

---------------------------------------
آيه
وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَرَى‏ نَحْنُ أَبْنَؤُاْ اللَّهِ وَأَحِبَّؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُم بِذُنُوبِكُم بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَن يَشَآءُ وَ يُعَذِّبُ مَن يَشَآءُ وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا وَ إِلَيْهِ الْمَصِيرُ
----------------------------------------
ترجمه
ويهوديان ومسيحيان گفتند: ما پسران خدا ودوستان (خاص) اوييم. بگو: پس چرا شما را به (كيفر) گناهانتان عذاب مى‏كند؟! (چنين نيست) بلكه شما نيز انسان‏هايى از مخلوقات اوييد (وامتيازى نداريد). (خداوند) هر كه را بخواهد (وشايسته بداند) مى‏آمرزد و هر كه را بخواهد عذاب مى‏كند، وحكومت آسمان‏ها وزمين و آنچه ميان آن دو است از آن خداوند است، و بازگشت و سرانجام تنها به سوى اوست.
---------------------------------------
نکته ها
هنگامى كه رسول خدا صلى الله عليه وآله جمعى از يهوديان را به اسلام دعوت كرد، گفتند: ما فرزندان و دوستان خداييم. [49]
يهود و نصارا خود را پسران واقعى خدا نمى‏دانستند، بلكه نوعى فرزند خواندگى تشريفاتى براى خود تصوّر مى‏كردند.
قتل انبيا، كتمان بشارت‏ها به آمدن پيامبر اسلام، پيمان شكنى، تحريف كتب آسمانى، گوساله‏پرستى، بهانه‏جويى، شكم‏پرستى، نمونه‏هايى از جنايات بنى‏اسرائيل است و كنده شدن كوه از جاى خود، چهل سال آوارگى، مسخ و ذلّت، نمونه‏هايى از كيفر الهى نسبت به آنان است. «يعذّبكم بذنوبكم»
___________________________
49) ادّعاى فرزند خدا و دوست خدا بودن، در انجيل يوحنّا، باب 8، جمله 41 نيز آمده است. تفسير نمونه.
-----------------------------------------
پيام ها
1- نژادپرستى، امتيازطلبى و حقّ را منحصر در خود و حزب و گروه خود دانستن، ممنوع است. «بل أنتم بشر ممّن خلق»
2- هيچ فرد، قوم، نژاد و امّتى، نبايد مطمئن به آمرزش خدا باشد، چنانكه نبايد از رحمت او مأيوس باشد. «يغفر لمن يشاء ويعذّب من يشاء»





۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 19

---------------------------------------
آيه
يَأَهْلَ الْكِتَبِ قَدْ جَآءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَى‏ فَتْرَةٍ مِّنَ الرُّسُلِ أَن تَقُولُواْ مَا جَآءَنَا مِن بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ فَقَدْ جَآءَكُم بَشِيرٌ وَ نَذِيرٌ وَاللَّهُ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ
-----------------------------------------
ترجمه
اى اهل كتاب! همانا رسول ما در دورانى كه پيامبرانى نبودند به سوى شما آمد تا (حقايق را) براى شما بيان كند، تا مبادا بگوييد: مارا بشارت دهنده و بيم‏دهنده‏اى نيامد، براستى بشير و نذير برايتان آمد، و خداوند بر هر چيز تواناست.
--------------------------------------
نکته ها
فترت و فاصله‏ى زمانى ميان حضرت مسيح‏عليه السلام تا حضرت محمد صلى الله عليه وآله حدود ششصد سال است. البتّه در دوره‏هايى كه پيامبرى مبعوث نمى‏شود، زمين خالى از حجت خدا نيست، چون اوصياى پيامبران بوده‏اند. به تعبير حضرت على عليه السلام : هرگز زمين خالى از حجّت نيست، چه قدرت داشته باشد يا نه، چون راه خدا نبايد براى پويندگان مخفى بماند. [50] پس ايّام فترت، به معناى رها كردن مردم نيست.
فترت‏ها و فاصله‏هاى كوتاه مدت يا دراز مدت، حكمت‏هايى دارد واز برنامه‏هاى مفيد در نظام تربيتى الهى است. نمونه‏هايش در تاريخ، جدا شدن حضرت موسى‏عليه السلام از مردم، اعتكاف انبيا، قطع وحى از پيامبر و غيبت صغرى و كبراى امام مهدى‏عليه السلام مى‏باشد.
__________________________
50) نهج البلاغه، كلمات قصار 147.
---------------------------------------
پيام ها
1- اسلام اهل‏كتاب را به سوى ايمان فرا مى‏خواند. «يا اهل الكتاب قد جائكم»
2- بيان حقايقى كه كتمان يا تحريف و يا فراموش شده‏اند، يكى از رسالت‏هاى انبياست. «يبيّن لكم»
3- احكام الهى، نياز به تبيين پيامبران دارد. «رسولنا يُبيّن لكم»
4- بعثت، راه عذر و بهانه را به روى انسان مى‏بندد. «ان تقولوا ماجائنا من بشير»
5 - بشارت و انذار، از شيوه‏هاى تبليغى انبياست. «جائكم بشير ونذير»
6- انسان در انتخاب راه آزاد است، انبيا فقط بشارت و هشدار مى‏دهند واجبار و اكراهى ندارند. «فقد جائكم بشير ونذير»
7- نمى‏توان گفت كه چگونه يك پيامبر درس نخوانده مى‏تواند بيانگر معارف كتمان شده و تحريف‏هاى صورت گرفته در دين باشد، چون خداوند بر هر كارى تواناست. «واللّه على كل شى قدير»





۲۲ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره مائده
آیه 20

---------------------------------------
آيه
وَإِذْ قَالَ مُوسَى‏ لِقَوْمِهِ يَقَوْمِ اذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ جَعَلَ فِيكُمْ أَنبِيَآءَ وَجَعَلَكُم مُّلُوكاً وَءَاتَكُمْ مَّا لَمْ يُؤْتِ أَحَداً مِّنَ الْعَلَمِينَ‏
---------------------------------------
ترجمه
و (به ياد آوريد) زمانى كه موسى به قوم خود گفت: اى قوم من! نعمت خدا را بر خود ياد آوريد، هنگامى كه در ميان شما پيامبرانى قرار داد و شما را پادشاهان قرار داد (كه صاحب اختيار مال و جان و ناموس و حكومت شديد) و به شما چيزهايى داد كه به هيچ يك از جهانيان نداده بود.
---------------------------------------
نکته ها
ياد نعمت‏ها، عامل عشق به خدا، شكر نعمت‏هاى او و تعبّد و تسليم در برابر دستورات اوست. «اذكروا نعمة اللّه علكيم»
«ملِك» در لغت هم به معناى حاكم و زمامدار و هم به معناى صاحب و مالك آمده است و در روايتى از پيامبرصلى الله عليه وآله نقل شده است: هر كس از بنى‏اسرائيل كه داراى همسر، خدمتكار و مَركب بود به او ملك مى‏گفتند. [51] ضمناً اگر ملوك به معناى سلاطين باشد، همه‏ى مردم نمى‏توانند پادشاه باشند. بنابراين ملك، به معناى صاحب اختيار است.
نعمت‏هايى چون: عبور از رود نيل، نزول منّ و سلوى و جوشيدن دوازده چشمه‏ى آب از نعمت‏هاى ويژه‏ى بنى‏اسرائيل بود كه اين آيه با جمله‏ى «آتاكم ما لم يؤت احداً» به آن اشاره مى‏كند.
__________________________
51) تفسيرالميزان.
---------------------------------------
پيام ها
1- براى دعوت مردم، بايد از اهرم عاطفه استفاده كرد. «ياقوم»
2- بايد پيش از دستورات الهى، مردم را با ذكر الطاف الهى، آماده كنيم. «اذكروا نعمة اللَّه...» (در اين آيه ذكر نعمت‏هاست و در آيه‏ى بعد يك فرمان مهم صادر شده است)
3- از بزرگ‏ترين نعمت‏ها، نعمت نبوّت، حكومت و قدرت است. «اذ جَعل فيكم انبياء و جَعلكم ملوكاً...»
4- از وظايف انبيا، يادآورى نعمت‏هاى الهى به مردم است. «اذكروا نعمة اللّه»
5 - قبل از حضرت موسى نيز در ميان بنى‏اسرائيل پيامبرانى وجود داشته كه حضرت موسى وجود آنان را به عنوان نعمت يادآورى مى‏كند. «جَعل فيكم انبياء»
6- انبيا از زمينه‏سازان حاكميّت و استقلال بوده‏اند. (جمله «جَعل فيكم انبياء» قبل از جمله «جعلكم ملوكاً» آمده است.)
7- از تاريخ عبرت بگيريم. قوم موسى پس از برخوردارى از لطف ويژه الهى و رسيدن به حكومت، گرفتار ذلت و مسكنت شدند. «لم يؤت احداً من‏العالمين» به «باؤا بغضب من اللّه» [52] تبديل شد.
_____________________________
52) بقره، 61.




۲۲ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۸,۳۱۷ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۳۲۳ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۹,۵۹۶ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۶۶۲ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۷۱ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۸ بازدید
۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۰۱۶ بازدید
۵ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۰۲ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۵۱۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۹۴۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۶۰ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۱۹ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۹۴ کاربر آنلاین است. (۱۳۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۹۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!