به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 18

-------------------------------------------
آيه
شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لَآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
خدايى كه همواره به عدل و قسط قيام دارد، گواهى داده كه معبودى جز او نيست و فرشتگان و صاحبان دانش (نيز به يگانگى او گواهى داده‏اند) جز او كه مقتدر حكيم است، معبودى نيست.
------------------------------------------
نکته ها
خداوند با ايجاد نظام واحد در هستى، بر يگانگى ذات خود گواهى مى‏دهد، يعنى هماهنگى و نظم موجود در آفرينش، همه گواه بر حاكميّت قدرتى يگانه بر هستى است، چنانكه در دعاى صباح مى‏خوانيم: «يا مَن دلّ على ذاته بذاته»
آفتاب آمد دليل آفتاب‏ گر دليلت بايد از وى رُخ متاب
امام باقرعليه السلام فرمودند: مراد از «اولوا العلم» در آيه، انبيا واوصيا هستند.[1]
هر كجا تعدّد هست، محدوديّت نيز هست. خانه‏ى بى‏حدّ نمى‏تواند بيش از يكى باشد. اگر گفتيم: فلان چراغ، نور بى‏نهايت دارد، جايى براى چراغ دوّم باقى نمى‏ماند. خدا بى‏نهايت است، زيرا اگر نهايت داشته باشد به نيستى برمى‏خورد و هيچ بى‏نهايتى قابل تعدّد نيست، لذا خداوند قابل تعدّد نيست واو يكتاست.
___________________________
1) تفسير نورالثقلين.
----------------------------------------
پيام ها
1- شهادت عملى، بهترين نوع شهادت است. هماهنگى در ميان آفريده‏ها، بهترين نمونه‏ى گواهى بر يكتايى خداست. «شهد اللّه انّه لااله الاّ هو»
2- راه ايمان به خدا، علم است وعلم واقعى، انسان را با سرچشمه هستى آشنا مى‏كند. «واولوا العلم»
3- دانشمندان، در كنار فرشتگان قرار مى‏گيرند. «والملائكة واولوا العلم»
4- عدل الهى، در كنار توحيد مطرح است. بر خلاف ديگر قدرتمندان كه هر كجا احساس يكتايى و نداشتن رقيب و شريك كنند، زور مى‏گويند، او يكتايى است كه به پا دارنده‏ى عدل است. «لااله الاّ اللّه... قائماً بالقسط»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عران
آیه 19

-----------------------------------------
آيه
إِنَّ الْدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَمُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَآءَهُمْ الْعِلْمُ بَغْيَاً بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بَِايَتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَابِ‏
------------------------------------------
ترجمه
همانا دين (مورد پذيرش) نزد خداوند، اسلام (وتسليم بودن در برابر فرمان خداوند) است و اهل كتاب اختلافى نكردند، مگر بعد از آنكه علم (به حقّانيت اسلام) برايشان حاصل شد، (اين اختلاف) از روى حسادت و دشمنى ميان آنان بود و هركس به آيات خداوند كفر ورزد، پس (بداند كه) همانا خداوند زود حساب است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان به يگانگى، عدالت، عزّت و حكمت خداوند (كه در آيه قبل بود،) زمينه‏ى تسليم شدن انسان است. «ان الدّين عند اللّه الاسلام»
2- لازمه‏ى تسليم بودن در برابر خداوند، پذيرش اسلام به عنوان آخرين دين الهى است. «ان الدّين عند اللّه الاسلام»
3- تجاوز از مرزهاى حق، سبب بروز اختلاف است. «وما اختلف الّذين... بغياً»
4- سرچشمه‏ى بسيارى از اختلافات مذهبى، حسادت‏ها و ظلم‏هاست؛ نه جهل و بى‏خبرى. «من بعد ما جائهم العلم»
5 - حسد، زمينه‏ى كفر است. «بغياً... و من كفر»
6- كتاب وعلم، به تنهايى سبب نجات نمى‏گردند. «اوتوا الكتاب، جائهم‏العلم، من‏يكفر»
7- كسانى كه آگاهانه ايجاد اختلاف مى‏كنند، بزودى سيلى مى‏خورند. «سريع الحساب»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 20

---------------------------------------------
آيه
فَإِنْ حَآجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِىَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِّلَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ وَالْأُمِّيِّينَ ءَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُواْ فَقَدِ اهْتَدَوْاْ وَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ
---------------------------------------------
ترجمه
(از اين رو) پس اگر با تو به گفتگو وستيز ومحاجّه برخاستند، (با آنها مجادله مكن و) بگو: من و پيروانم روى به خدا تسليم كرده‏ايم. و به اهل كتاب (يهود و نصارى) و اُميّين (مشركان بى‏سواد مكّه) بگو: آيا شما هم (در برابر خدا) تسليم شده‏ايد، پس اگر تسليم شدند و اسلام آوردند همانا هدايت يافته‏اند، و اگر سرپيچى كردند (نگران مباش، زيرا) وظيفه‏ى تو فقط رساندن دعوت الهى است، (نه اجبار واكراه) و خداوند به حال بندگان بيناست.
--------------------------------------------
نکته ها
اينكه مى‏گويند: سخن كز دل برآيد، لاجرم بر دل نشيند، قانون كلّى نيست. زيرا سخن پيامبر از دل بود، ولى بر دل كفّار نمى‏نشست. با آنكه حضرت از عمق دل
مى‏فرمود: «اَسلمتُ وجهى» من با تمام وجود تسليم خدا هستم، امّا گروهى اعراض مى‏كردند؛ «وان تولّوا»
محور اصلى دين، اسلام به معناى تسليم حقّ بودن است كه در آيه‏ى قبل و اين آيه چهار بار مطرح شده است. «الاسلام، اسلمت، اسلمتم، اسلموا»
----------------------------------------------
پيام ها
1- جدال و محاجّه، از خصلت‏هاى مخالفان انبياست. «فان حاجّوك»
2- ابلاغِ رسالت واستدلال آرى، ولى ستيز با افراد لجوج ممنوع. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ»
3- به مجادلات بى‏نتيجه و بيهوده، پايان دهيد. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ»
4- در گفتگوها، موضع خود وياران خود را صريح اعلام كنيم. «فان حاجّوك فقل اسلمتُ... ومن اتبعن»
5 - پيروان واقعى پيامبر، كسانى هستند كه تسليم خدا باشند. «اسلمتُ وجهى و من اتبعن»
6- آنچه انسان را در برابر گفتگوهاى مغرضانه حفظ مى‏كند، اتصال به خداوند است. «اسلمت وجهى للّه»
7- انبيا با تمام وجود و با عشق و نشاط به خدا دل بسته‏اند. «وجهى للّه»
8 - توجّه رهبر، بايد هم به افراد با فرهنگ باشد و هم به عوام مردم. «اوتوا الكتاب و الاميّين»
9- كتاب‏هاى آسمانى، يك سند فرهنگى ارزشمند براى جوامع بشرى است. در آيه مردم به دو دسته تقسيم شده‏اند؛ فرهنگيان وعوام. «اوتوا الكتاب و الاميّين»
10- هدايت واقعى، در سايه‏ى تسليم بودن در برابر خداوند است. «فان اسلموا فقد اهتدوا»
11- انسان در انتخاب راه آزاد است، نه مجبور. «فان اسلموا... و ان تولّوا...»
12- علم و كتاب به تنهايى كافى نيست، چه بسا علم باشد، ولى تسليم نباشد. «اوتوا الكتاب... وان تولّوا»
13- ما مأمور انجام وظيفه‏ايم، نه ضامن نتيجه. «انمّا عليك البلاغ»
14- خداوند از طريق پيامبران، با مردم اتمام حجّت مى‏كند. «فانما عليك البلاغ»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 21

---------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بَِايَتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْنَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَ يَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ الْنَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ‏
---------------------------------------------
ترجمه
براستى كسانى كه به آيات خداوند كفر مى‏ورزند و پيامبران را به ناحق مى‏كشند وكسانى از مردم را كه فرمان به عدالت مى‏دهند مى‏كشند، پس آنان را به عذابى دردناك بشارت ده.
---------------------------------------------
نکته ها
در تفسير كبير ومجمع‏البيان وقرطبى مى‏خوانيم: بنى‏اسرائيل در اول روز آنهم در يك ساعت، چهل و سه نفر از پيامبران الهى و يكصد و دوازده نفر از آمران به معروف را به درجه‏ى شهادت رساندند.
البتّه ناگفته پيداست كه در زمان پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله گروهى كه انبيا را شهيد كنند نبودند، ولى چون زنده‏ها به كار نياكان خود راضى بودند، خداوند در اين آيه، كسانى را كه به خاطر رضايت قلبى، شريك جرم نياكان هستند، با خطاب «بشّرهم» مورد انتقاد و تهديد قرار داده است.
سؤال: از شرايط وجوب امر به معروف و نهى از منكر آن است كه خطرى در كار نباشد، ولى در اين آيه از كسانى كه براى نهى از منكر تا پاى جان ايستاده‏اند، ستايش شده است، علّت چيست؟
پاسخ: اوّلاً: شرايط افراد و نوع معروف ومنكر تفاوت مى‏كند؛ گاهى منكر، حكومت يزيد است كه امام حسين‏عليه السلام براى نهى از آن به كربلا مى‏رود وشهيد مى‏شود، مى‏فرمايد: هدف من از اين حركت و قيام، امر به معروف و نهى از منكر است، امّا گاهى منكر در اين حدّ نيست، بلكه گناهى است كه بايد ميان خطر ومفسده‏ى گناه و از دست‏دادن مال وجان وآبرو مقايسه و با توجّه به اهميّت و اولويّت عمل كرد.
ثانياً: شايد مراد از كسانى كه در اين آيه مورد ستايش قرار گرفته‏اند آنهايى باشند كه خود پيش‏بينى شهادت نمى‏كردند، ولى ستمكاران آنان را به شهادت رساندند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- از اعتقادات انحرافى و كفرآميز، اعمال خطرناكى همانند قتل و كشتار انبيا سر مى‏زند. «يكفرون بآيات اللّه ويقتلون النبيين...»
2- در شرايطى، اظهار حقّ لازم است؛ اگرچه به قيمت شهادت انبيا و اوليا باشد.
3- دشمنان براى حق‏پوشى، دست به كشتن پيامبران مى‏زنند. «يقتلون النبيّين»
4- گاهى طاغوت‏ها براى كشتن فرزانگان با تبليغات و شايعات و توجيهات، كار خود را حقّ جلوه مى‏دهند. «بغير حقّ»
5 - نام كسانى كه به عدالت دعوت مى‏كنند وآمرين به معروف وناهيان از منكر، در رديف انبيا برده شده است. لذا كيفر قاتلان آنان نيز همچون قاتلان پيامبران است. «فبشرهم بعذاب اليم»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 22

--------------------------------------------
آيه
أُولَئِكَ الَّذِينَ حَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فِى الْدُّنْيَا وَالْأَخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِّنْ نَّصِرينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
آنان كسانى هستند كه اعمالشان در دنيا و آخرت تباه شده و هيچ ياورانى براى آنها نيست.
---------------------------------------------
پيام ها
1- گاهى يك انحراف، تمام اعمال شخص را تباه مى‏كند. «حبطت اعمالهم»
2- براى گناهانى همچون پيامبركُشى، شفاعتى در كار نيست. «ما لهم من ناصرين»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 23

------------------------------------------
آيه
أَلَمْ تَرَ إِلَى‏ الَّذِينَ أُوتُواْ نَصِيباً مِّنَ الْكِتَبِ يُدْعَوْنَ إِلَى‏ كِتَبِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى‏ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُّعْرِضُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
آيا نديدى كسانى را كه از كتاب آسمانى (تورات وانجيل) بهره‏اى داده شدند، چون به كتاب الهى دعوت مى‏شوند تا ميانشان حكم كند، (وبه اختلافات پايان دهد) گروهى از آنان (باعلم و آگاهى) از روى اعراض روى بر مى‏گردانند؟
-----------------------------------------------
نکته ها
در تفاسير آمده است كه زن و مردى از يهود، با داشتن همسر مرتكب زنا شدند. آنان مى‏بايست طبق قانون تورات سنگسار مى‏شدند، ولى چون از اشراف بودند سعى بر اين داشتند از اجراى دستور تورات بگريزند. آنها نزد پيامبراسلام آمدند تا ايشان حكم كنند، آن حضرت نيز فرمان سنگسار داده وفرمودند: حكم اسلام نيز همانند حكم تورات است. آنها منكر حكم تورات شدند.
ابن صوريا كه از علماى يهود بود، از فدك به مدينه فراخوانده شد تا تورات را بخواند. ابن صوريا چون از ماجرا با خبر بود، هنگام خواندن آيات تورات، دستش را روى جملاتى مى‏گذاشت تا آيه‏ى سنگسار ديده نشود. عبداللّه بن سلام كه در آن روز از علماى يهود بود ودر آن جلسه حضور داشت، ماجرا را فهميد و موضوع را بر ملا كرد.[1]
اين آيه هشدارى به مسلمانان است كه مبادا شما هم مثل يهود به هنگام اجراى قانون قرآن، از دستور الهى رويگردان باشيد وميان مردم تبعيض قائل شويد.
____________________________
1) حكم اعدام وسنگسار زناكار، در سِفر تثنيه باب 22 وسِفر لاويان باب 20 آمده است.
------------------------------------------
پيام ها
1- كتاب قانون وداورى و حكم، كتاب آسمانى است. «يُدعَون الى كتاب اللّه ليحكم»
2- اسلام، دين انصاف و احترام به ديگران است. از علماى ديگر اديان دعوت مى‏كند تا كتاب خودشان را داور قرار دهند. «يُدعَون الى كتاب اللّه ليحكم»
3- همه‏ى علماى اهل كتاب بد نبودند. «يتولّى فريق منهم»
4- خطرناك‏تر از روى‏گردانى، قصد اعراض و لجاجت است. «يتولّى... معرضون»
5 - قانون بايد در مورد همه‏ى افراد، بالسّويه اجرا شود. (با توجّه به شأن نزول)




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 24

--------------------------------------
آيه
ذَ لِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُواْ لَنْ تَمَسَّنَا الْنَّارُ إِلَّآ أَيَّاماً مَعْدُودَ تٍ وَغَرَّهُمْ فِى دِينِهِمْ مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
اين (روى گردانى از حكم خدا) براى آن بود كه اهل كتاب گفتند: هرگز آتش دوزخ جز چند روزى به ما نمى‏رسد. و اين افتراها (و خيالبافى‏ها) آنان را در دينشان فريفته ساخت.
----------------------------------------
نکته ها
در قرآن، بارها شعارهاى پوچ وخيال‏هاى باطل يهود نقل شده است. آنها مى‏گفتند: ما نژاد برتر و محبوب خداييم و در قيامت جز آن چهل روزى كه اجداد ما گوساله‏پرست بودند، عذابى به ما نخواهد رسيد. و همين خيالها سبب غرور و انحراف آنها شد. اسرائيلِ امروز نيز برترى نژادى خود را باور داشته و براى رسيدن به آن، از هيچ ظلمى خوددارى نمى‏كند.
-----------------------------------------
پيام ها
1- سرچشمه اعراض، عقائد خرافى و بى‏اساس است. «هم معرضون ذلك بانّهم...»
2- خودبرتربينى، چه بر اساس دين و چه براساس نژاد، ممنوع و محكوم است. «لن تمسّنا النار»
3- احساس امنيّت ومصونيّت در برابر كيفر، مايه‏ى گمراهى است. «لن‏تمسّنا النار»
4- يهود، قيامت و دوزخ را قبول و به گناهكارى خود اقرار داشتند. «لن تمسّنا النار الاّ ايّاماً معدودة»
5 - همه‏ى مردم در دادگاه الهى يكسان هستند. «لن تمسّنا النار... غرّهم فى دينهم»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 25

----------------------------------------------
آيه
فَكَيْفَ إِذَا جَمَعْنَهُمْ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ وَوُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَ هُمْ لَا يُظْلَمُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
پس (كسانى كه گمان مى‏كنند از قهر خداوند دورند،) چگونه خواهد بود حالشان، آنگاه كه آنان را در روزى كه شكّى در آن نيست، گرد آوريم و به هر كس در برابر آنچه تحصيل كرده، پاداش يا كيفر داده شود و به آنان ستم نخواهد شد.
-------------------------------------------
پيام ها
1- ياد قيامت باشيد وخرافات را كنار بگذاريد. «لن تمسّنا النار... فكيف اذا جمعنا»
2- كيفر و پاداش بر اساس عمل است، نه آرزو وگمان. «لن تمسّنا النار... وفيّت كل نفس ما كسبت»
3- هيچ عملى محو ونابود نمى‏شود، بلكه به صاحبش برگردانده مى‏شود. «وفيّت... ما كسبت»
4- دادگاه الهى بر اساس عدالت تشكيل مى‏شود وهركس به جزاى خود مى‏رسد. «وفيّت كل نفس... هم لا يظلمون»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 26

--------------------------------------------
آيه
قُلِ اللَّهُمَّ مَلِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشَآءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَآءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَآءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَآءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى‏ كُلِّ شَى‏ءٍ قَدِيرٌ
-------------------------------------------
ترجمه
بگو: خداوندا! تو صاحب فرمان و سلطنتى. به هر كس (طبق مصلحت و حكمت خود) بخواهى حكومت مى‏دهى و از هر كس بخواهى حكومت را مى‏گيرى و هر كه را بخواهى عزّت مى‏بخشى و هر كه را بخواهى ذليل مى‏نمايى، همه خيرها تنها به دست توست. همانا تو بر هر چيز توانايى.
---------------------------------------------
نکته ها
در تفاسير مى‏خوانيم كه پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله پس از آنكه مكّه را فتح نمود، وعده‏ى فتح ايران وروم را به مسلمانان داد. در آن موقع منافقان با تعجّب به يكديگر نگاه مى‏كردند كه اين آيه نازل شد. گروهى از مفسّران، نزول آيه را در موقع حفر خندق دانسته‏اند. آن زمان كه پيامبرصلى الله عليه وآله كلنگ را بر سنگ زد واز آن جرقه‏اى برخاست، فرمود: من در اين جرقه‏ها فتح كاخ‏هاى مدائن ويمن را از جبرئيل دريافت كردم. منافقان با شنيدن اين سخن، لبخند تمسخر مى‏زدند كه اين آيه نازل شد.
آنچه در اين آيه در مورد اعطاى عزّت و ذلّت از جانب خداوند آمده، طبق قوانين و سنّت اوست وبدون جهت ودليل خداوند كسى را عزّت نمى‏بخشد ويا ذليل نمى‏سازد. مثلاً در روايات مى‏خوانيم: هر كس براى خداوند تواضع و فروتنى كند، خداوند او را عزيز مى‏كند وهر كس تكبّر نمايد، خدا او را ذليل مى‏گرداند.[1]
بنابراين عزّت و ذلّت از خداست، ولى ايجاد زمينه‏هاى آن به دست خود ماست.
_____________________________
1) بحار، ج‏16، ص 265.
---------------------------------------
پيام ها
1- مالك واقعى تمامى حكومت‏ها خداست. مُلك براى غير خدا، موقّتى و محدود است. «مالك الملك»
2- اكنون كه مالك اوست پس ديگران امانتدارى بيش نيستند و بايد طبق رضاى مالك اصلى عمل كنند. «مالك الملك»
3- اگر انسان مالك مُلك نيست چرا از داشتن آن مغرور و با از دست دادنش مأيوس شود! «مالك الملك»
4- خداوند به هر كس كه شايسته و لايق باشد، حكومت مى‏دهد. همان گونه كه به سليمان، يوسف، طالوت و ذوالقرنين عطا نمود. «تؤتى الملك من تشاء»
5 - حكومت و حاكميّت، دلبستگى‏آور است. «نزع» به معناى كندن است و نشانه يك نوع دلبستگى است.
6- عزّت و ذلّت به دست خداست، از ديگران توقّع عزّت نداشته باشيم.[1] «تعزّ من تشاء و تذلّ من تشاء»
7- توحيد در دعا و عبادت يك ضرورت است.[2] «بيدك الخير»
8 - آنچه از اوست، چه دادن‏ها وگرفتن‏ها، همه خير است، گرچه در قضاوت‏هاى عجولانه‏ى ما فلسفه‏ى آن را ندانيم. «بيدك الخير»
9- سرچشمه‏ى بدى‏ها عجز و ناتوانى است. از كسى كه بر هر كارى قدرت دارد چيزى جز خير سر نمى‏زند. «بيدك الخير انك على كل شى‏ء قدير»
_________________________
1) قرآن از كسانى كه از غير خدا عزّت مى‏خواهند به شدّت انتقاد كرده و مى‏فرمايد: «أيبتغون عندهم العزّة فانّ العزّة للّه جميعاً» نساء، 139.
2) در مناجات شعبانيه مى‏خوانيم: «الهى بيدك لابيد غيرك زيادتى و نقصى».




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 27

-----------------------------------------
آيه
تُولِجُ الَّيْلَ فِى الْنَّهَارِ وَتُولِجُ الْنَّهَارَ فِى الَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَىَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَىِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَآءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ‏
------------------------------------------
ترجمه
(خداوندا!) تو شب را به روز و روز را به شب درآورى وزنده را از مرده و مرده را از زنده بيرون آورى وهر كه را خواهى بى‏شمار روزى مى‏دهى.
-------------------------------------------
نکته ها
اين آيه وآيه، قبل دوازده مرتبه نشانه‏هاى قدرت خدا را نام برده است تا روح توحيد را در انسان شكوفا كند.
مراد از داخل كردن شب در روز ويا روز در شب، يا كم وزياد شدن طول ساعات شب وروز در فصل‏هاى مختلف است ويا غروب وطلوع تدريجى. البتّه معناى اوّل روشن‏تر است.
نمونه قدرت‏نمايى خداوند در بيرون آوردن زنده از مرده، آفريدن سلّول زنده از مواد غذايى بى‏جان است.
گاهى از كافران مرده دل، فرزندان مؤمن و زنده دل، و از مؤمنان زنده دل، فرزندانى كافر و مرده دل ظاهر مى‏شود[1] كه اين يكى از مصاديق آيه است.
مراد از رزق بى‏حساب، رزق فراوان وبى‏شمار است، نه آنكه حسابش از دست او خارج باشد. و ممكن است مراد آن باشد كه رزق او خارج از محاسبات شماست، و او از راهى كه گمان نمى‏بريد رزق مى‏دهد.
تفاوت مردم در رزق، يكى از حكمت‏هاى الهى است، تا مردم به يكديگر نيازمند بوده و تشكيل زندگى اجتماعى دهند و صفات سخاوت و ايثار و صبر و قناعت در آنان شكوفا شود. زيرا در صورت يكسان بودن، اين صفات شكوفا نمى‏شود. امّا اگر يكى نعمتى داشت و ديگرى كمتر داشت يا نعمتى ديگر داشت، مردم براى جبران كمبودها دور هم جمع مى‏شوند و صفات تعاون و سخاوت از طرف دارنده نعمت، و صفات قناعت و عفّت و صبر از سوى نادار شكوفا مى‏شود.
___________________________
1) تفسير مجمع‏البيان، ج‏2، ص 728.
-----------------------------------------
پيام ها
1- تغييرات شب و روز و پيدايش فصل‏ها يكى از بركات و الطاف الهى است. «بيدك الخير... تولج الليل فى النهار»
2- علاوه بر آفرينش، هرگونه تغيير وتدبير به دست اوست. «تولج الليل فى النهار»
3- قدرت خداوند محدود نيست. او از مرده، زنده و از زنده، مرده خارج مى‏سازد. «تخرج الحىّ من الميّت و تخرج الميّت من الحىّ»
4- سرچشمه لطف الهى بى‏انتهاست. رزق بى‏حساب، يعنى براى سرچشمه رزق محدوديّتى نيست. «ترزق من تشاء بغير حساب»





۱۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۲
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۵
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۴ پاسخ
۸,۴۱۲,۴۳۶ بازدید
۷ ساعت قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۴,۶۸۷ بازدید
۱ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۳,۹۰۰ بازدید
۱ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۳۴ بازدید
۱ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۳ بازدید
۲ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۴۹۶ بازدید
۳ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۷,۹۳۹ بازدید
۱۰ روز قبل
javibarca
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۸,۲۷۲ بازدید
۱۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۸,۹۹۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۸,۷۵۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۳۶ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۸۴۴ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۷۵ کاربر آنلاین است. (۱۹۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۷۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!