به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 8

----------------------------------------
آيه
رَبَّنَآ لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنْكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ‏
----------------------------------------
ترجمه
(راسخان در علم مى‏گويند:) پروردگارا! پس از آن كه ما را هدايت كردى، دلهاى مارا به باطل مايل مگردان و از سوى خود مارا رحمتى ببخش. به راستى كه تو خود بسيار بخشنده‏اى.
------------------------------------------
پيام ها
1- به علم و دانش خود مغرور نشويم، از خداوند هدايت بخواهيم. «ربّنا لاتزغ قلوبنا...»
2- نشانه‏ى علم واقعى و رسوخ در علم، توجّه به خدا و استمداد از اوست. «الاّ الراسخون فى العلم... ربّنا لاتزغ قلوبنا»
3 - محور هدايت و گمراهى، قلب و افكار انسانى است. «لاتزغ قلوبنا»
4- در خط قرار گرفتن خيلى مهم نيست، از خط خارج نشدن بسيار اهميّت دارد. «بعد اذ هديتنا...»
5 - هديه و هبه‏ى دائمى و بى‏منّت، مخصوص اوست. «انّك انت الوهّاب»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 9

-------------------------------------------
آيه
رَبَّنَآ إِنَّكَ جَامِعُ الْنَّاسِ لِيَوْمٍ لَّا رَيْبَ فِيهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُخْلِفُ الْمِيعَادَ
-------------------------------------------
ترجمه
(راسخان علم در ادامه دعا گويند:) پروردگارا! همانا تو مردم را براى روزى كه در آن شكى نيست گرد آورى. همانا خداوند وعده‏ى خود را تخلّف نمى‏كند.
--------------------------------------------
نکته ها
كسى كه به قيامت ايمان دارد؛ «ليوم لاريب فيه» نگران بد عاقبت شدن خود مى‏شود و از خداوند استمداد مى‏كند.
منشأ خُلف وعده، غفلت، عجز، ترس، جهل و يا پشيمانى است كه هيچ كدام از اينها در ذات مقدّس الهى راه ندارد. «لايخلف الميعاد»
-------------------------------------------
پيام ها
1- راسخان در علم، به آينده و قيامت چشم دوخته‏اند. «انك جامع الناس ليوم...»
2- توجّه به حالات روحى در دنيا؛ «لاتزغ قلوبنا» وپاسخگويى به اعمال در آخرت، نشانه‏ى دانشمندان واقعى است. «ليوم لاريب فيه»
3- روز قيامت، هم روز جمع است كه مردم يكجا براى حسابرسى جمع مى‏شوند؛ «جامع الناس» و هم روز فصل است كه بعد از محاكمه، هر يك جداگانه به جايگاه خود مى‏روند. «انّ يوم الفصل كان ميقاتاً»[1]
4- راسخان در علم به قيامت يقين دارند، «لاريب فيه» چون به وفاى خداوند يقين دارند. «لايخلف الميعاد»
_______________________________
1) نباء 17




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 10

--------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذينَ كَفَرُواْ لَنْ تُغْنِىَ عَنْهُمْ أَمْوَ لُهُمْ وَلَآ أَوْلَدُهُمْ مِّنَ اللَّهِ شَيْئاً وَأُوْلَِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ
----------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه كفر ورزيدند، نه اموالشان و نه فرزندانشان در برابر (عذاب)خدا (در قيامت) هيچ به كارشان نمى‏آيد وآنان خود هيزم و سوخت آتشند.
------------------------------------------
نکته ها
«وَقود» به معناى مادّه‏ى سوختنى است. وسيله‏ى آتش‏زايى دوزخ دو چيز است: سنگ‏ها و انسان‏ها؛ «وقودها الناس و الحجارة»[1] خصلت‏ها و افكار و اعمال، هويّت انسان را دگرگون مى‏كند و انسان به سوخت آتش تبديل و خود عامل سوختن خود مى‏شود.
غير او هيچ كس، نه در دنيا و نه در آخرت، نيازهاى واقعى انسان را تأمين نمى‏كند و انسان در هر حال به او نيازمند است.
_____________________________
1) بقره، 24.
--------------------------------------------
پيام ها
1- به مال و فرزند مغرور نشويد. دلبستگى به غير خدا هر چه باشد، محكوم است. «لن تغنى عنهم اموالهم ولا اولادهم»
2- كفر، انسان را از مدار انسانيّت خارج و در حدّ اشياى مادّى و طبيعى پايين مى‏آورد. «اولئك هم وقود النّار»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 11

-------------------------------------------------
آيه
كَدَأْبِ ءَالِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
(شيوه كفّار) مانند روش فرعونيان و كسانى است كه پيش از آنها بودند، آيات مارا تكذيب كردند، پس خداوند آنها را به (كيفر) گناهانشان بگرفت. و خدا سخت كيفر است.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- بعد از بيان كلّيات، بيان نمونه‏ها لازم است. «كفروا... كدأب آل فرعون»
2- تكيه بر قدرت مادّى، مال و اولاد، شيوه‏ى فرعون است. «كدأب آل فرعون»
3- تاريخ و تجربه‏ى گذشتگان، بهترين درس است. «كدأب آل فرعون...»
فرعون و آل فرعون كه قهرمان قدرت و زور بودند، در برابر قهر خداوند نتوانستند لحظه‏اى مقاومت كنند، شما به اين مال و قدرت اندك خود ننازيد.
4- گاهى نقش اطرافيان طاغوت از خود طاغوت كمتر نيست. «كدأب آل فرعون»
5 - گناه بد است، ولى بدتر از آن عادت به گناه و روحيّه‏ى گناه است. «كدأب آل‏فرعون و...»
6- خصلت‏ها، شيوه‏ها واعمال وگناهان مشابه، جزا و پاداش مشابه دارد. «كدأب آل فرعون»
7- عامل هلاكت امّت‏ها، گناهان آنان بوده است. «فأخذهم اللّه بذنوبهم»
8 - آنجا كه گناه جزو روحيّه و عادت شد، عقوبت پروردگار سخت است. «كدأب... شديد العقاب»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 12

--------------------------------------------
آيه
قُلْ لِّلَّذِينَ كَفَرُواْ سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَى‏ جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَادُ
----------------------------------------------
ترجمه
به كسانى كه كافر شدند بگو: به زودى شكست مى‏خوريد و به سوى جهنّم رانده مى‏شويد و چه بد جايگاهى است.
---------------------------------------------
نکته ها
چنانكه در تفاسير مجمع‏البيان وكبير ومراغى آمده است: وقتى مسلمانان در سال دوّم هجرى در جنگ بدر پيروز شدند، گروهى از يهود گفتند: اين پيروزى نشانه‏ى صدق محمّد صلى الله عليه وآله است، چون در تورات آمده است: او بر دشمنانش پيروز مى‏شود. گروهى ديگر از يهود گفتند: عجله نكنيد، شايد در جنگ‏هاى ديگر شكست بخورد. وقتى در سال سوّم، جنگ اُحد پيش آمد ومسلمانان شكست خوردند، اين گروه از يهوديان خوشحال شدند.
آيه نازل شد كه زود قضاوت نكنيد، در آينده‏ى نزديك شما شكست مى‏خوريد. طولى نكشيد كه مسلمانان، يهود بنى‏قريظه و بنى‏نضير مدينه را درهم شكستند و در فتح مكّه نيز مشركان را از بين بردند.
---------------------------------------------
پيام ها
1- دلدارى مؤمنان و تهديد كفّار، نشانه رهبرى صحيح و ايمان به هدف است. «قل للذين كفروا ستغلبون»
2- يكى از معجزات قرآن، پيشگويى‏هاى صادق آن است. «ستغلبون»
3- حق، پيروز و كفر، محكوم به شكست است. «ستغلبون»
4- با شايعات وتبليغات دشمن، برخورد كنيد. «ستغلبون»
5 - از شكست‏هايى نگران باشيد كه به جهنّم منتهى مى‏شود، والاّ در هر جنگى احتمال شكست وجود دارد. «ستغلبون وتحشرون الى جهنّم»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 13

----------------------------------------
آيه
قَدْ كَانَ لَكُمْ ءَايَةٌ فِى فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَتِلُ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ أُخْرى‏ كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِّثْلَيْهِمْ رَأْىَ الْعَيْنِ وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَآءُ إِنَّ فِى ذَ لِكَ لَعِبْرَةً لِّأُولِى الْأَبْصَرِ
---------------------------------------------
ترجمه
به يقين در دو گروهى كه (در جنگ بدر) با هم روبرو شدند، براى شما نشانه (و درس عبرتى) بود. گروهى در راه خدا نبرد مى‏كردند و گروه ديگر كه كافر بودند (در راه شيطان و هوس خود.) كفّار به چشم خود مسلمانان را دو برابر مى‏ديدند (واين عاملى براى ترس آنان مى‏شد) وخداوند هر كس را بخواهد به يارى خود تأييد مى‏كند. همانا در اين امر براى اهل‏بينش، پند وعبرت است.
-----------------------------------------
نکته ها
اين آيه مربوط به جنگ بدر است كه دو گروهِ مسلمانان و كفّار در برابر يكديگر قرار گرفتند. در اين نبرد تعداد مسلمانان سيصد وسيزده نفر بود كه هفتاد وهفت نفر آنها از مهاجرين و دويست وسى وشش نفر از انصار بودند. پرچمدار مهاجرين حضرت على عليه السلام و پرچمدار انصار سعدبن عباده بود. مسلمانان هفتاد شتر، دو اسب، شش زره و هشت شمشير داشتند، ولى لشكر كفر بيش از هزار رزمنده و صد اسب‏سوار داشت. مسلمانان در آن جنگ با دادن بيست ودو شهيد - 14 نفر از مهاجرين و8 نفر از انصار - بر دشمن كافر با 70 كشته و70 اسير پيروز شدند.
جنگ بدر با پيش بينى قبلى انجام نشد. هدف، مصادره اموال كفّار به تلافى مصادره‏ى اموال مسلمين مهاجر از مكّه بود كه به جنگ و برخورد نظامى انجاميد. «فى فئتين التقتا»
سؤال: در اين آيه مى‏خوانيم كه كفّار، مسلمانان را دو برابر ديدند؛ «يرونهم مثليهم» در حالى كه در آيه 44 سوره انفال مى‏خوانيم: مسلمانان در چشم كفّار كم جلوه كردند؛ «يقلّلكم فى اعينهم» چگونه چنين چيزى ممكن است؟
پاسخ: در آغاز جنگ، مسلمين را كم ديدند تا جرأت هجوم پيدا كنند و از كفّار مكّه كمك نخواهند، ولى در هنگام جنگ، آنان را زيادى ديدند و خود را باختند. بنابراين كم ديدن و زياد ديدن در دو مرحله و دو زمان بود، لذا تناقضى نيست.[1]
_____________________________
1) تفسير صافى.
-------------------------------------------
پيام ها
1- هدف جنگ بايد خدا و دين خدا باشد. «فى سبيل اللّه»
2- رزمندگان مسلمان داراى يك هدف هستند. «فئة تقاتل فى سبيل اللّه» (ولى رزمندگان كافر هركدام براى هدفى به جنگ آمده‏اند.)
3- آنجا كه خدا بخواهد ديدها، برداشت‏ها و افكار عوض مى‏شود. با همين چشم همين جمعيّت را دو برابر مى‏بيند. «يرونهم مثليهم رأى العين»
4- يكى از امدادهاى غيبى، ايجاد رُعب در دل دشمنان است. «يرونهم مثليهم... و اللّه يؤيّد»
5 - جنگ بدر نشان داد كه اراده خداوند بر اراده خلق غالب، و تنها امكانات مادّى، عامل پيروزى نيست. «يؤيّد بنصره من يشاء»
6- گرچه خداوند هر كس را بخواهد يارى مى‏كند؛ «من يشاء» ولى شرط يارى آن است كه مردم در مقام نصرت دين او بپاخيزند.[1] «فى سبيل اللّه»
7- هدف از بيان تاريخ بايد عبرت و پندگيرى باشد. «لعبرة»
8 - گرچه حوادث براى همه مايه‏ى پند و عبرت است؛ «كان لكم آية» ولى درس گرفتن از نشانه‏ها، بصيرت وبينش مى‏خواهد. «لعبرة لأولى الأبصار»
9- كسانى كه از جنگ بدر درس نگيرند، صاحب بصيرت نيستند. «لعبرةلاولى الابصار»
____________________________
1) در جاى ديگر نيز مى‏فرمايد: «ان تنصروا اللّه ينصركم» محمّد، 7.




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 14

-----------------------------------------
آيه
زُيِّنَ لِّلنَّاسِ حُبُّ الْشَّهَوَتِ مِنَ الْنِّسَآءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الْذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَمِ وَالْحَرْثِ ذَ لِكَ مَتَعُ الْحَيَو ةِ الْدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمََابِ‏
------------------------------------------
ترجمه
عشق وعلاقه به زنان وفرزندان پسر واموال زياد از طلا ونقره واسبان ممتاز وچهارپايان و كشتزارها كه همه از شهوات و خواسته‏هاى نفسانى است، در نظر مردم جلوه يافته است، (در حالى كه) اينها بهره‏اى گذرا از زندگانى دنياست و سرانجام نيكو تنها نزد خداوند است.
--------------------------------------
نکته ها
«قَناطير» جمع «قِنطار» به معناى مال زياد است وآمدن كلمه‏ى «مُقَنطرة» به دنبال آن، براى تأكيد بيشتر است. نظير اينكه بگوييم: آلاف و اُلوف، هزاران هزار.
«خَيل» به معناى اسب و اسب سوار، هردو آمده است و «مُسَوّمة» يعنى نشاندار. اسب‏هايى كه به خاطر زيبايى اندام و يا تعليمى كه مى‏ديدند، داراى برجستگى‏هاى خاصّى مى‏شدند، به آنها «خَيل مُسوّمة» مى‏گفتند.
جلوه‏كردن دنيا در نظر انسان، گاهى از طريق خيالات شخصى و گاهى از سوى شيطان و گاهى از جانب اطرافيان متملّق صورت مى‏گيرد. از طريق اوهام شخصى: «يحسبون انّهم يُحسِنون صُنعاً»[1] و «فرَآه حسَناً»[2] و از سوى شيطان: «زُيّن لهم الشيطان اعمالهم»[3] و از طرف اطرافيان متملّق «زُيّن لفرعون سوء عمَله»[4]
مصاديق جلوه‏هاى دنيا كه در آيه ذكر شده، با توجّه به زمان نزول آيه است و مى‏تواند در هر زمانى مصاديق جديدى داشته باشد. طلا و نقره، كنايه از ثروت اندوزى، و اسب كنايه از مركب و وسيله‏ى نقليّه است.
سؤال: با اينكه خداوند زينت بودن مال و فرزند را پذيرفته است؛ «المال و البنون زينة الحيوة الدنيا»[5] پس چرا اين آيه در مقام انتقاد است؟
پاسخ: زينت بودن چيزى، غير از دلبستگى به آن است. در اين آيه انتقاد از دلبستگى شديد است كه از آن به «حبّ الشهوات» تعبير مى‏كند.
كلمه‏ى «بَنين» شامل دختران نيز مى‏شود، نظير اينكه مى‏گوييم: عابرين محترم از پياده‏رو حركت كنند كه شامل زنان عابر نيز مى‏شود.
امام صادق‏عليه السلام با استناد به «حبّ الشهوات من النساء...» فرمودند: مردم در دنيا و آخرت از چيزى بيشتر از زنان لذّت نمى‏برند... اهل بهشت نيز بيش از هر چيز به نكاح تمايل دارند تا خوردنى‏ها و آشاميدنى‏ها.[6]
اين روايت دليل تقدّم «النساء» را بر ديگر موارد بيان مى‏كند.
__________________________
1) كهف، 104.
2) فاطر، 8.
3) انعام، 43.
4) غافر، 37.
5) كهف، 46.
6) كافى، ج 5، ص‏321.
------------------------------------------
پيام ها
1- علاقه‏ى طبيعى به مادّيات، در نهاد هر انسانى وجود دارد، آنچه خطرناك است فريب خوردن از زينت‏ها وجلوه‏هاى آن، وعدم كنترل دلبستگى‏هاست. «زُيّن للنّاس...»
2- جلوه‏ى دنيا براى مردمِ عادّى است، نه افراد فرزانه.[1] «زُيّن للناس»
3- علاقه‏ى بيش از حدّ به زن وفرزند، بيش از هر چيز مايه‏ى دلبستگى انسان به دنيا مى‏گردد. «حبّ الشهوات من النساء والبنين»
4- مراقب باشيم كه زينت‏ها وجلوه‏هاى دنيا، مقدّمه‏ى غفلت از آخرت است. «زُيّن للناس... واللّه عنده حسن المآب»
5 - يكى از عوامل بد عاقبت شدن، شيفتگى و دلبستگى به دنياست. زيرا عاقبت نيكو تنها نزد خداست. «زُيّن للناس... واللّه عنده حسن المآب»
6- يكى از شيوه‏هاى تربيتى، تحقير مادّيات و بيان عظمت معنويات است. «ذلك متاع الحيوة الدنيا واللّه عنده حسن المآب»
7- بهترين راه براى كنترل علائق مخرّب، مقايسه آن با الطاف جاودانه‏ى الهى است. «واللّه عنده حسن المآب»
____________________________
1) در نظر همسر فرعون كه فرزانه‏ى تاريخ است، كاخ و طلاى او بى‏ارزش است. «نجّنى من فرعون و عمله». تحريم، 11.




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 15

------------------------------------
آيه
قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِّنْ ذَ لِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْاْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَ جٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَ نٌ مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ
---------------------------------------
ترجمه
بگو: آيا شمارا به بهتر از اينها (كه محبوب شماست) خبر دهم؟ براى كسانى كه تقوا داشته باشند، نزد پروردگارشان باغهايى (بهشتى) است كه از زير (درختان) آن نهرها جارى است. براى هميشه در آنجا (بهره‏مند) هستند و همسرانى پاك (خواهند داشت) و رضا و خشنودى خداوند (شامل حالشان مى‏شود) و خداوند به حال بندگان بيناست.
--------------------------------------
نکته ها
در آخرين جمله از آيه قبل خوانديم كه عاقبتِ نيك نزد خداوند است؛ «واللّه عنده حسن المآب» اين آيه سيمايى از بهشت نيكوكاران را ترسيم مى‏كند.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- در دعوت مردم به حق، آنان را به مقايسه‏ى دنيا و آخرت دعوت كنيم. «قل أؤنبّئكم بخير...»
2- دوام و ثباتِ بهشت، و رضايت خداوند كجا و لذائد موقّت و ناپايدار دنيا كجا؟ «ذلك متاع الحيوة الدنيا... قل أونبّئكم»
3- افراد با تقوا، شيفته‏ى زرق و برق دنيا نمى‏شوند. «متّقين» در اين آيه، در مقابل «ناس» در آيه‏ى قبل بكار رفته است.
4- ملاك رسيدن به نعمت‏هاى آخرت، تقوى است. «للذين اتقوا»
5 - تشويق بايد هماهنگ با خواسته‏هاى طبيعى وفطرى باشد. «انهار، ازواج، خالدين»
6- پاكدامنى و پاكيزگى، برترين ارزش است. «أزواج مطهرة»
7- لذّت‏هاى متّقين تنها محدود به لذايذ مادّى نيست، رضايت الهى بالاترين لذّت معنوى است. «رضوان من اللّه»
8 - ادّعاى تقوى را كم كنيم، خداوند بصير و داناست. «واللّه بصير بالعباد»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 16

----------------------------------------
آيه
قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِّنْ ذَ لِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْاْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّتٌ تَجْرِى مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَ جٌ مُّطَهَّرَةٌ وَرِضْوَ نٌ مِّنَ اللَّهِ وَ اللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ
---------------------------------------
ترجمه
بگو: آيا شمارا به بهتر از اينها (كه محبوب شماست) خبر دهم؟ براى كسانى كه تقوا داشته باشند، نزد پروردگارشان باغهايى (بهشتى) است كه از زير (درختان) آن نهرها جارى است. براى هميشه در آنجا (بهره‏مند) هستند و همسرانى پاك (خواهند داشت) و رضا و خشنودى خداوند (شامل حالشان مى‏شود) و خداوند به حال بندگان بيناست.
-----------------------------------------
نکته ها
در آخرين جمله از آيه قبل خوانديم كه عاقبتِ نيك نزد خداوند است؛ «واللّه عنده حسن المآب» اين آيه سيمايى از بهشت نيكوكاران را ترسيم مى‏كند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- در دعوت مردم به حق، آنان را به مقايسه‏ى دنيا و آخرت دعوت كنيم. «قل أؤنبّئكم بخير...»
2- دوام و ثباتِ بهشت، و رضايت خداوند كجا و لذائد موقّت و ناپايدار دنيا كجا؟ «ذلك متاع الحيوة الدنيا... قل أونبّئكم»
3- افراد با تقوا، شيفته‏ى زرق و برق دنيا نمى‏شوند. «متّقين» در اين آيه، در مقابل «ناس» در آيه‏ى قبل بكار رفته است.
4- ملاك رسيدن به نعمت‏هاى آخرت، تقوى است. «للذين اتقوا»
5 - تشويق بايد هماهنگ با خواسته‏هاى طبيعى وفطرى باشد. «انهار، ازواج، خالدين»
6- پاكدامنى و پاكيزگى، برترين ارزش است. «أزواج مطهرة»
7- لذّت‏هاى متّقين تنها محدود به لذايذ مادّى نيست، رضايت الهى بالاترين لذّت معنوى است. «رضوان من اللّه»
8 - ادّعاى تقوى را كم كنيم، خداوند بصير و داناست. «واللّه بصير بالعباد»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره آل عمران
آیه 17

-----------------------------------------
آيه
الْصَّبِرينَ وَالْصَّدِقِينَ وَالْقَنِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ
-----------------------------------------
ترجمه
(پرهيزگاران، همان) صابران و راستگويان و فرمان برداران فروتن و انفاق كنندگان و استغفار كنندگان در سحرها هستند.
-----------------------------------------
نکته ها
افراد با تقوى داراى ويژگى‏هاى ذيل هستند:
1- صبر در برابر مشكلات، صبر بر ترك گناهان و صبر بر انجام واجبات.
2- صداقت در گفتار و رفتار.
3- خضوع وفروتنى در انجام دستورات، بدون غرور و خود برتربينى.
4- انفاق از هر چه خداوند به آنان روزى كرده است.
5 - مناجات‏هاى سحرى و آمرزش‏خواهى از خداوند. آرى! سحر مناسب‏ترين زمان براى دعاست.[1]
در برخى روايات آمده است: اگر كسى يكسال به طور مداوم، در قنوت نماز شب هفتاد مرتبه استغفار كند، مشمول اين آيه مى‏شود.[2]
ابى‏بصير از امام صادق‏عليه السلام درباره‏ى «المستغفرين بالسحار» پرسيد، حضرت فرمودند: رسول خداصلى الله عليه وآله در نماز وتر هفتاد مرتبه استغفار مى‏كرد.[3]
مفضل‏بن عمر مى‏گويد به امام صادق‏عليه السلام عرض كردم: نماز شب من فوت مى‏شود و من بعد از نماز صبح آن را قضا مى‏كنم؟ حضرت فرمودند: اشكالى ندارد، ولى آن را براى خانواده‏ات آشكار نكن، چون آن را سنّت مى‏پندارند و در اين صورت عمل به گفتار خداوند: «المستغفرين بالاسحار» را ابطال مى‏كند.[4]
__________________________
1) امام صادق‏عليه السلام فرمود: مراد از استغفار در سحر، نماز در آن وقت است. تفسير مجمع‏البيان.
2) تفسير اطيب‏البيان ؛ من‏لايحضر، ج‏1، ص‏309.
3) تهذيب‏الاحكام، ج‏2، ص‏120.
4) مستدرك، حديث 3259.
----------------------------------------
پيام ها
1- هم رسيدگى به خلق، هم عبادت خالق. «والمنفقين و المستغفرين بالاسحار»
2- تقوا به معناى انزوا، بى‏خبرى و گوشه‏گيرى نيست، متقّى بايد جامع كمالات باشد. «الصابرين والصادقين‏و...»




۱۰ مرداد ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۴,۵۲۲ بازدید
۴۴ دقیقه قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۸,۳۳۱ بازدید
۱۱ ساعت قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۶,۲۰۵ بازدید
۱ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۱۹۴ بازدید
۲ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۴۶ بازدید
۲ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۶ بازدید
۲ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۶۱۲ بازدید
۳ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۰۱۵ بازدید
۱۰ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۲۴۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۹,۸۵۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۴۱ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۸۶۸ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۴ کاربر آنلاین است. (۱۳۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!