در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 14 و 15 آيه وَبَرّاً بِوَالِدَيْهِ وَلَمْ يَكُن جَبَّاراً عَصِيّاً وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيّاً ترجمه و نسبت به پدر ومادرش نیكوكار بود و (نسبت به مردم، زورگویى) سركش و نافرمان نبود. و سلامى (شایسته) بر او باد روزى كه متولّد شد و روزى كه مىمیرد و روزى كه زنده برانگیخته مىشود. نکته ها خداوند در این آیات، اوصاف گوناگونى را درباره حضرت یحیى برشمرده است: او در پیشگاه خداوند پرهیزكار بود، «تَقیّا» نسبت به والدین نیكوكار بود، «بَرّاً» و در برابر مردم، سركش و عصیانگر نبود.(23) «لم یكن جبّاراً عَصیّا» مراد از سلامت هنگام مرگ، سلامت عقیده و با ایمان مردن است. 23) تفسیر المیزان. پيام ها 1- مقام و منصب، ما را از یاد والدین غافل نكند، پیامبر هم باید نسبت به والدین نیكى كند. «و بَرّاً بوالدیه» 2- نیكى به پدر ومادر، نمودار تقواى الهى است. «كان تقیّاً و بَرّا بوالدیه» 3- آن نیكى به والدین مورد ستایش است كه در آن هیچ گونه نافرمانى و سلطهجویى نباشد. «بَرّاً بوالدیه ولم یكن جبّاراً عَصیّا» 4- ترك نیكى به والدین، نشانهى عصیان و سركشى است. «ولم یكن جبّاراً عَصیّا» 5 - سلام و درود فرستادن بر اولیاى خدا مخصوص زمان حیات آنان نیست. «سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم ...» 6- سلام كردن، نشانهى كوچكى نیست، زیرا خداى بزرگ هم سلام مىكند. «سلام علیه»، «سلام على ابراهیم»(24) و «سلام على موسى و هارون»(25) 7- یحیى تمام فراز و نشیبها را با سلامتِ دین و ایمان به خدا سیر كرد. «سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و ...» 8 - گرامیداشتِ روز تولّد و یادبود روز وفاتِ اولیاى خدا، امرى قرآنى است. «سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و ...» 9- خواندن زیارتنامه كه سلام بر اولیاى خدا در طول زندگى آنهاست، امرى قرآنى است. «سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و ...» 10- كلید سالم زندگى كردن و سالم مردن و سلامتى در قیامت، تقوا، نیكى به والدین و پرهیز از گناه و طغیان است. «كان تقیّاً و برّاً بوالدیه و لم یكن جباراً عَصیّا سلام علیه یوم...» 24) صافّات، 109. 25) صافّات، 120. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۲ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 16 و 17 آيه وَاذْكُرْ فِى الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذ انتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَاناً شَرْقِيّاً فَاتَّخَذَتْ مِن دُونِهِمْ حِجَاباً فَأَرْسَلْنَآ إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَراً سَوِيّاً ترجمه و در این كتاب، مریم را یاد كن، هنگامى كه از خاندانش جدا شد و در مكانى شرقى قرار گرفت. آنگاه دور از دیگران براى خود پردهاى قرارداد، در این هنگام ما (روحالقدس) روح خود را به سوى او فرستادیم، پس به شكل انسانى راست قامت بر او نمایان شد. نکته ها رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: مریم یكى از چهار زن نمونه است.(26) «نَبذ» به معناى دور افكندن چیزى از روى بىاعتنایى به آن است و «انتباذ» به گوشهگیرى كردن از مردم گفته مىشود. از آنجا كه مریم وقف مسجدالاقصى شده بود، لذا گوشهاى در شرق مسجد را براى خود برگزیده بود. 26) بحار، ج14، ص201. پيام ها 1- یكى از وظایف رهبران دینى، بزرگداشت پاكان تاریخ است. «واذكر ...» 2- تاریخ زنان قهرمان نیز همچون تاریخ مردان بزرگ باید زنده نگه داشته شود. «واذكر فى الكتاب مریم»، «واذكر فى الكتاب ابراهیم»(27) 3- براى عبادت، مكان خلوتى را انتخاب كنیم. «فاتّخذت من دونهم حجاباً» 4- عبادت، زمینهى نزول الطاف الهى است «فاتّخذت - فارسلنا» 5 - جدا كردن وآویختن پرده در جایى كه بانوان عبادت مىكنند، یك ارزش است. «فاتّخذت من دونهم حجاباً» مریم براى عبادت در گوشهاى از مسجد، پردهاى آویخته بود. 6- جبرئیل نزد خداوند مقام والایى دارد. «روحنا» 7- فرشتگان مىتوانند بدون آنكه تغییر ماهیّت دهند، به شكلى در آیند كه انسان آنها را ببیند. «فتمثّل لها بشراً» 8 - گاهى براى انجام برخى مأموریتها باید چهره عوض كرد. «فتمثّل لها» 9- تربیت باید گام به گام باشد. خداوند ابتدا داستان تولّد یحیى را از پدر و مادرى پیر نقل كرد، سپس تولّد عیسى را بدون پدر بیان فرمود. «فتمثّل لها» 10- جبرئیل نزد غیر انبیا نیز مىرود. «فتمثّل لها» 11- زن، مىتواند به مقامى برسد كه فرشته با او تماس بگیرد. «فتمثّل لها» 12- قدرت و ارادهى خداوند، در چهارچوب وسایل و علل محدود نیست، بلكه بر آنها غالب است. «ارسلنا الیها روحنا فتمثّل لها بشرا» 27) مریم، 41. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۳ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 18-20 آيه قَالَتْ إِنِّى أَعُوذُ بِالرَّحْمَنِ مِنكَ إِن كُنتَ تَقِيّاً قَالَ إِنَّمَآ أَنَاْ رَسُولُ رَبِّكِ لِأَهَبَ لَكِ غُلَاماً زَكِيّاً قَالَتْ أَنَّى يَكُونُ لِى غُلَامٌ وَلَمْ يَمْسَسْنِى بَشَرٌ وَلَمْ أَكُ بَغِيّاً ترجمه (مریم به آن فرشته) گفت: همانا من از تو به خداى رحمان پناه مىبرم، اگرپرهیزكارى (از من دور شو). (فرشته) گفت: همانا من فرستادهى پروردگار توام (و آمدهام) تا پسرى پاكیزه به تو بخشم. (مریم) گفت: چگونه ممكن است براى من فرزندى باشد؟ در حالى كه نه بشرى با من تماس گرفته و نه من بدكاره بودهام. نکته ها «زَكىّ»، از ریشهى «زكوة» به معناى طهارت، نموّ و بركت است و «بَغیّاً» در اینجا به معناى زناكار است. در این سوره، بارها به مسأله هبه كردن فرزند از طرف خداوند اشاره شده است: در آیهى 19، هبهى عیسى به مریم و در آیهى 49، هبهى اسحاق و یعقوب به ابراهیم و در آیهى 53، هبهى هارون به موسى و در آیهى 7، بشارت فرزند به زكریّا مطرح شده است. پيام ها 1- افراد پاكدامن با احساس احتمال گناه به خود مىلرزند و به خدا پناه مىبرند. «قالت اِنّى أعوذ ...» 2- بهترین پناهگاه، رحمت الهى است. «أعوذ بالرّحمن» 3- استعاذه و پناه بردن به خداى متعال، یكى از سفارشهاى خداوند به انبیا و سیرهى پیامبران و اولیاى الهى است.(28) «أعوذ بالرّحمن» 4- به حریم افراد، نباید سرزده وارد شد. «أعوذ بالرّحمن منك» 5 - خلوت كردن زن با مرد اجنبى خطرناك است. «اِنّى أعوذ بالرّحمن منك» 6- در نهى از منكر، از غیرت دینى افراد استفاده كنید. «اِن كنتَ تقیّاً» 7- تقوا، راه پاكدامنى وعامل بازدارنده از گناه است. «ان كنت تقیّاً» 8 - معرّفى خود براى رفع تهمت و نگرانى مردم، لازم است. «انّما انَا رسول ربّك» 9- فرشتگان تنها مأمور ابلاغ وحى الهى نیستند، بلكه واسطهى افعال او نیز هستند. «رسول ربّك لاَهب لك غلاماً» 10- فرزند داشتن ارزش ولى بالاتر از آن پاكى فرزند است. «لاَهب لك غلاماً زكیّاً» 11- زنا عملى منفور در تمام ادیان آسمانى است. «ولم اَك بغیّاً» 28) واژههاى «اَعوذ، فاستَعذ و عُذتدر قرآن بیانگر این مطلب است. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۴ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 21-23 آيه قَالَ كَذَ لِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَىَّ هَيِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِّلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِّنَّا وَكَانَ أَمْراً مَّقْضِيّاً فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَكَاناً قَصِيّاً فَأَجَآءَهَا الْمَخَاضُ إِلَى جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِى مِتُّ قَبْلَ هَذَا وَ كُنتُ نَسْياً مَنْسِيّاً ترجمه (فرشتهى الهى) گفت: مطلب همین است. پروردگارت فرمود: این كار بر من آسان است (كه پسرى بدون پدر به تو عطا كنم) و تا او را براى مردم نشانه و رحمتى از خود قرار دهیم و این كارى است شدنى و قطعى. پس مریم (به عیسى) باردار شد و با وى در مكانى دور خلوت گزید. آنگاه درد زایمان او را به سوى تنهى درخت خرمایى كشاند (تا تكیه دهد. از شدّت ناراحتى) گفت: اى كاش پیش از این مرده و فراموش شده بودم. نکته ها فرشتهى الهى، در قیاقهى بشرى نزد مریم ظاهر شد، به او دمید و او حامله شد. آنگاه مریم به خاطر نگرانى از تهمت كسانى كه توجیه نبودند و یا براى اینكه زن باردار بیشتر نیاز به آرامش و فضاى آرام دارد، به مكان دورى رفت. دربارهى آن مكان و چگونگى باردار شدن مریم و اوّلین كسى كه از این ماجرا با خبر شد، در تفاسیر سخن فراوان است، ولى چون قرآن در این موارد چیزى نفرموده است ما نیز بحثى نداریم، زیرا این اطلاعات در رشد فهم ما نقشى ندارد. گاهى بهترین برگزیدههاى خداوند، بیشترین سختىها را كشیدهاند. برخى از مشكلات و سختىهایى كه حضرت مریم تحمل كرد عبارت است از: الف: تهمت و سوء ظنّ مردم ب: باردارى و زایمان در تنهایى و غربت ج: نداشتن محل استراحت و پناه بردن به كنار درخت خرما د: نگهدارى كودك بدون پدر با آن برخوردها و نگاههاى بد مردم پيام ها 1- خداوند، حاكم بر اسباب و علل طبیعى است. «هو علىّ هیّن» 2- چگونگى تولّد عیسى، اوّلین معجزهى آن حضرت است. «و لنجعله آیة للناس» 3- انجام كارهاى خارق العاده و معجزه، از شئون ربوبیّت خداوند و در مسیر تربیت انسان است. «ربّك» 4- وجود عیسى رحمت است. كسى كه وجودش ایمان به خدا را در انسانها زنده كند و كارش ارشاد و هدایت مردم باشد، قطعاً رحمت است. «رحمةً منّا» 5 - هیچ كس نمىتواند مانع كار خداوند شود. «و كان أمراً مقضیّاً» 6- گاهى انسانهاى پاك باید به خاطر دور ماندن از تهمتِ مردم، از آنان فاصله گیرند. «مكاناً قصیّاً» 7- گاهى مشكلات، وسیلهى پیدا شدن راههاى خیر است. مشكل زایمان و دلهره، زمینهى یافتن رطب تازه مىشود. «جذع النّخلة» 8 - گاهى انسان راز دلش را به خانوادهاش نیز نمىتواند بگوید و آرزوى مرگ مىكند. «یا لیتنى مِتّ قبل هذا» 9- مردن، از زندگى با بدنامى بهتر است. «یالیتنى متّ قبل هذا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۶ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 24 و 25 آيه فَنَادَاهَا مِن تَحْتِهَآ أَلَّا تَحْزَنِى قَدْ جَعَلَ رَبُّكِ تَحْتَكِ سَرِيّاً وَهُزِّى إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُسَاقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيّاً ترجمه پس (عیسى در شكم) از طرف پایین پایش وى را صدا زد كه (اى مادر!) غم مخور، همانا پروردگارت زیر (پاى) تو چشمهى آبى روان ساخت. و شاخه این نخل را به سوى خود تكان ده، رطب تازه بر تو فرو ریزد. نکته ها كلمهى «سَریّا»، به معناى نهر كوچك است و «جنیّاً» به میوهاى گفته مىشود كه رسیده و وقت چیدن آن باشد. بعضى گفتهاند: ندا كننده، جبرئیل بوده است، امّا سیاق آیات نشان مىدهد كه منادى، عیسى بوده است تا مادر سخن او را بشنود و باور كند و بعد با خاطرى آسوده به مردم بگوید كه پاكدامنى مرا از نوزاد در گهواره بپرسید. زنان هنگام زایمان و پس از آن نیاز به آرامش، آب و غذاى مناسب دارند كه در این آیات بدان اشاره شده است. غذاى مورد سفارش قرآن و روایات براى زنى كه وضع حمل كرده است، خرماى تازه است. چنانكه پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله فرمودند: زنانى كه زایمان كردهاند، اوّلین غذایشان رطب باشد.(29) و حضرت علىعلیه السلام مىفرماید: بهترین غذاى زن باردار، خرماى تازه است و هیچ دارویى براى او بهتر از خرما مداوا نیست.(30) امان از امتحان الهى! آن روز كه مریم سالم بود، مائدهى آسمانى برایش نازل مىشد، امّا امروز كه باردار و بىكس است، باید درخت خرما را تكان دهد تا غذایى بدست آورد. 29) كافى، ج6، ص22. 30) تفسیر نورالثقلین ؛ خصال صدوق، ص637. پيام ها 1- الهامات غیبى، راهگشاى انسان در هنگام اضطراب است. «فناداها» 2- براى زن پاكدامن، غمى به اندازهى غم تهمت بىعفّتى نیست. «لا تحزنى» 3- براى زن باردار، هیجان و اضطراب مضر است. «لا تحزنى» 4- انسان در سختترین شرایط نیز باید براى كسب روزى تلاش كند. «هزّى» 5 - آرامش، بر تغذیه مقدم است. «لا تحزنى، رُطبا جنیّا» زیرا انسان مضطرب، بهترین غذاها را نیز میل ندارد. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۷ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 26 آيه فَكُلِى وَاشْرَبِى وَقَرِّى عَيْناً فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَالْبَشَرِ أَحَداً فَقُولِى إِنِّى نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْماً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيّاً ترجمه پس (از آن رطب) بخور و (از آب نهر) بنوش و چشمت را (به داشتن فرزندى چون عیسى) روشندار، پس اگر كسى از آدمیان را دیدى، (كه درباره نوزاد مىپرسند، با اشاره به آنان) بگو: من براى خداوند رحمان، روزهى سكوت نذر كردهام، بنابراین امروز با هیچ انسانى سخن نخواهم گفت. نکته ها روزهى سكوت حضرت مریم در برابر مردم، یا براى این بود كه آنان ظرفیّت جواب را نداشتند، یا گفتگوى با آنان، تأثیر منفى به دنبال داشت و یا در ادامهى پاسخ وسخن گفتن، سؤالات و بهانههاى دیگرى را مطرح مىكردند. امام صادقعلیه السلام فرمودند: روزه تنها به امساك از خوردن و آشامیدن نیست و آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.(31) ممكن است این آیه، ادامهى سخن حضرت عیسى با مادرش در آیه قبل باشد. 31) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- فرزند، عامل نور چشم و امیدوارى انسان به الطاف است. «قَرّى عینا» 2- بهترین غذا آن است كه با نوعى آرامش و شادى همراه باشد. «كُلى واشربى و قَرّى عینا» 3- نذر، سابقهاى بس طولانى دارد و مىتوان براى خارج شدن از برخى بنبستها به نذر متوسّل شد. «فقولى اِنّى نذرت» 4- در نذر قصد قربت لازم است و باید نام خدا برده شود. «نذرتُ للرّحمن» 5 - قصد قربت با قصد رهایى از ناملایمات، منافاتى ندارد. «نذرتُ للرّحمن» (تا مردم درباره نوزاد مرا زیر سؤال نبرند) 6- وفاى به نذر واجب است. «نذرتُ... فلن اكلّم» 7- گاهى باید در برابر حرف مردم سكوت كرد. «فلن اُكلّم الیوم اِنسیّا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۸ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 27 و 28 آيه فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَهَا تَحْمِلُهُ قَالُواْ يَا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئاً فَرِيّاً يَآ أُخْتَ هَارُونَ مَا كَانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا كَانَتْ أُمُّكِ بَغِيّاً ترجمه پس مریم در حالى كه نوزادش را در آغوش گرفته بود، او را به نزد بستگان خود آورد. گفتند: اى مریم! به راستى كار بسیار ناپسندى مرتكب شدهاى. اى خواهر هارون! پدرت مرد بدى نبود و مادرت (نیز) بدكاره نبود. نکته ها كلمهى «فَریّا» به معناى كار زشت و منكر بزرگ است. گرچه بعضى هارون را برادر واقعى مریم دانستهاند، لكن پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: مریم از بستگان هارون برادر موسى مىباشد.(32) 32) تفسیربرهان ؛ امالى مرتضى، ج4، ص106. پيام ها 1- حقیقت را آشكار كنیم هرچند گروهى ناراحت شده و تهمت بزنند. «فأتت به قومها تحمله» 2- قضاوت مردم معمولاً عجولانه وبراساس قرائن ظاهرى است، نه واقعیّات. «لقد جئت شیئاً فریّاً» (با دیدن نوزادى همراه مریم، به بدى او حكم كردند) 3- یكى از راههاى تربیت، توجّه دادن افراد به نیكى و فضیلت نیاكان و خانواده است. «یا اُخت هارون...» 4- از والدین وخانواده صالح، جز فرزند صالح انتظار نیست. «یا اُخت هارون ماكان ابوك... امّك بغیّاً» (صالح بودن پدر ومادر وخانواده در رفتار و كردار فرزند مؤثّر است.) 5 - انجام كار بد از دودمان شریف، بیشتر مورد سرزنش است. «ماكان ابوك...» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳۰ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 29 و 30 آيه فَأَشَارَتْ إِلَيْهِ قَالُواْ كَيْفَ نُكَلِّمُ مَن كَانَ فِى الْمَهْدِ صَبِيّاً قَالَ إِنِّى عَبْدُ اللَّهِ آتَانِىَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِى نَبِيّاً ترجمه پس مریم به سوى او (عیسى) اشاره كرد. گفتند: چگونه با كسى كه در گهوراه (و) كودك است سخن بگوییم؟ (عیسى به سخن آمد و) گفت: منم بندهى خدا، او به من كتاب (آسمانى) داده و مرا پیامبر قرار داده است. نکته ها حضرت مریم چون روزهى سكوت گرفته بود، به خاطر وفاى به نذر به جاى سخن، اشاره كرد. «فاشارت» با اینكه اوّلین سخن عیسىعلیه السلام دربارهى بندگى خدا بود، ولى پیروان او غلوّ كرده، او را خدا و فرزند خدا دانستهاند! از امام باقر سؤال شد كه آیا حضرت عیسى در گهواره نیز حجّت خدا بر مردم بود؟ حضرت فرمودند: عیسىعلیه السلام نبىّ بود، امّا مرسل نبود تا آنكه به سن هفت سالگى رسید، مقام رسالت نیز به او اعطا شد.(33) عیسىعلیه السلام با یك جملهى كوتاه، هم تهمت را از مادرش دور كرد، هم از آیندهى خود سخن گفت و هم به وظیفهى آیندهى مردم اشاره كرد. «اِنّى عبداللّه... جعلنى نبیّا» 33) تفسیر كنزالدقائق. پيام ها 1- آنجا كه خداوند بخواهد، كودكى در گهواره به سخن مىآید وشایعات و فتنهها را مىخواباند. «قال اِنّى عبداللّه...» 2- در معرّفى خود، قبل از هر چیز مُهر بندگى خدا را بر خود بزنیم كه این، بزرگترین افتخار است. «اِنّى عبداللّه... وجعلنى نبیّا» 3- بندگى خدا سرچشمهى همهى فیوضات الهى است. «اِنّى عبداللّه... وجعلنى نبیّا» 4- در نبوّت (و امامت) سن خاصى شرط نیست. «فى المهد... جعلنى نبیّا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱ اسفند ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 31 و 32 آيه وَجَعَلَنِى مُبَارَكاً أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِى بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيّاً وَبَرّاً بِوَالِدَتِى وَلَمْ يَجْعَلْنِى جَبَّاراً شَقِيّاً ترجمه و هر جا كه باشم، خداوند مرا مایهى بركت قرار داده و تا زندهام مرا به نماز و زكات سفارش كرده است. و مرا نسبت به مادرم نیكوكار قرار داده و (نسبت به مردم) ستمگر و سنگدل قرار نداده است. نکته ها چیزى با بركت است كه در آن منفعت زیاد، تعلیم و تأدیب دیگران و با ثبات باشد؛ حضرت عیسىعلیه السلام هم عمر با بركتى دارد و تا بعد از ظهور امام زمانعلیه السلام زنده است و هم پیروانش بسیارند و بر كافرانى كه در پى قتل آن حضرت بودند، پیروزند. «وجاعل الّذین اتّبعوك فوق الّذین كفروا الى یوم القیامة»(34) سرچشمهى خیرات و بركات، نیّتها، اهداف، حالات و خصلتهاى درونى است. لذا بعضى انسانها هر جا كه باشند مباركند. «جعلنى مباركا أین ما كنت»(35) و بعضى به خاطر مشكلات روحى و دورى از معنویّت، در هر جا كه باشند گرفتار خصلتهاى نارواى خویشاند و خیرشان به دیگران نمىرسد. عیسىعلیه السلام با كلمه «والدتى»، به پاكدامنى مادر و نداشتن پدر اشاره كرد. «و بَرّا بوالدتى» و نفرمود: «بوالدىّ». 34) آلعمران، 55. 35) مریم، 31. پيام ها 1- امتیازات و برترىهاى خود را از خدا بدانید. «جعلنى» 2- ستایش از خود، اگر براى فخر فروشى نباشد مانعى ندارد. «و جعلنى مباركا...» 3- پیامبران، سرچشمهى خیر و بركت و آثار ابدى هستند. «مباركا» 4- ارزشهاى معنوى، فوق زمان و مكان است. «أین ما كنت... مادمت حیّاً» 5 - نماز و زكات از مشتركات ادیان آسمانى است. «و اوصانى بالصّلوة والزكوة» (شاید بتوان شرط مبارك بودن را اقامه نماز و پرداخت زكات دانست.) 6- رابطه با خدا (انجام نماز)، از رابطه با محرومان (پرداخت زكات) جدا نیست. «بالصلوة والزكوة» 7- نماز و زكات، در طول عمر تعطیل بردار نیست «مادمت حیّاً» 8 - نیكى به مادر، از اخلاق انبیاست. «و برّا بوالدتى» 9- كسى كه به مادرش بى مهرى كند، به مردم نیز رحم نخواهد كرد. «بَرّاً بوالدتى و لم یجعلنى جباراً شقیّاً» 10- پیامبران بدنبال استبداد و سلطهگرى بر مردم نیستند. «لم یجعلنى جبّاراً شقیّا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳ اسفند ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 33 آيه وَالسَّلَامُ عَلَىَّ يَوْمَ وُلِدتُّ وَيَوْمَ أَمُوتُ وَيَوْمَ أُبْعَثُ حَيّاً ترجمه و درود بر من روزى كه زاده شدم و روزى كه مىمیرم و روزى كه زنده برانگیخته مىشوم. پيام ها 1- خط انبیا، تنها خطى است كه از تولّد تا معاد، از هر گونه انحراف سالم است. «والسلام علىّ یوم وُلدتُ و یوم... اُبعث حیّا» 2- در مواردى، تجلیل از خود جایز است. «والسلام علىّ ...» 3- مهمترین روزها براى انسان، روز تولّد، وفات و زنده شدن در قیامت است.(36) «وُلدتُ... اَموت...اُبعث» 4- مرگ و قیامت براى همه است. (عیسىعلیه السلام گرچه تاكنون زنده است و در آسمانها به سر مىبرد، امّا او هم روزى خواهد مرد.) «یوم اموت» 5 - كسى كه محكوم به تولّد و مرگ و رستاخیز است، چگونه او را شریك خدا مىپندارید؟ «وُلدتُ... اَموت...اُبعث» 36) امام رضاعلیه السلام فرمودند: وحشتناكترین روزها براى انسان سه روز است: روز تولد و روز مرگ و روز قیامت. عیون اخبارالرضا، ج1، ص 257. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۴ اسفند ۱۳۹۶
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |