در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 105 و 106 آيه أَوْلَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَِايَتِ رَبِّهِمْ وَلِقَآئِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فَلَانُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَزْناً ذَلِكَ جَزَآؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُواْ وَاتَّخَذُواْ ءَايَتِى وَرُسُلِى هُزُواً ترجمه آنان، كسانىاند كه به آیات پروردگارشان و دیدار او (در قیامت) كفر ورزیدند، پس كارهایشان تباه ونابود شد. پس ما براى آنان در قیامت، میزانى برپا نخواهیم كرد، (چون كارشان وزن وارزشى ندارد تا نیاز به میزان باشد.) این است كه كیفر آنان دوزخ است، به خاطر كفرى كه ورزیدند و آیات من و فرستادگانم را به مسخره گرفتند. نکته ها «حَبط»، در لغت آن است كه شكم حیوان به خاطر خوردن گیاه سمّى باد كند و آن را در معرض مرگ قرار دهد كه هر كس مىبیند، مىپندارد حیوانى سالم و پرگوشت است، در حالى كه در شكم آن باد و خودش مسموم است. تباه شدن اعمال انسان را نیز از این رو حبط مىگویند كه آنان توسط گناهان، مسموم و توخالى و در معرض نابودى قرار گرفتهاند. مردم در قیامت سه گروهند: الف: گروهى كه از خوبى نیاز به میزان ندارند. ب: گروهى كه از بدى و شقاوت نیاز به میزان ندارند. «فلا نُقیمُ لهم یوم القیامة وزنا» ج: گروهى متوسّط كه باید عملهایشان محاسبه گردد. «امّا مَن ثَقُلت موازینه. فهو فى عیشة راضیة. و امّا مَن خَفّت موازینه. فاُمّه هاویة»(118) 118) قارعه، 6 - 9. پيام ها 1- كفر به خدا، سبب حبط اعمال مىشود و هر چه كه پوك شد، وزنى ندارد. «حبطت، فلا نُقیمُ لهم... وزناً» 2- حقّ، نزد خدا وزن دارد، ولى باطل پوچ و بىوزن است. «فلا نُقیم... وزناً» 3- سرنوشت انسان در گرو اعمال خودش است. «جزائهم... بما كفروا» 4- سرانجام كفرو مسخره كردن آیات ورسولان الهى، دوزخ است. «بما كفروا و...» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۰ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 107 و 108 آيه إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلاً خَلِدِينَ فِيهَا لَا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلاً ترجمه یقیناً آنان كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته كردند، بهشت برین برایشان منزلگاه پذیرایى است. همواره در آن جاودانهاند ودرخواست دگرگونى وجابهجایى نمىكنند. نکته ها پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله فرمود: بهشت صد درجه دارد كه بهترین آنها «فردوس» است. هرگاه دعا مىكنید، از خداوند فردوس بخواهید.(119) 119) تفسیر مجمعالبیان. پيام ها 1- ایمان و عمل صالح، شرط دریافت نعمتهاى بهشتى است. «آمنوا و عملوا الصالحات كانت لهم...» 2- در تربیت، هشدار در كنار بشارت و پاداش در مقابل عذاب لازم است. در چند آیهى قبل، وسیلهى پذیرایى از كافران دوزخ بیان شد، «اعتدنا جهنّم للكافرین نُزلاً» و در اینجا فردوس وسیلهى پذیرایى از مؤمنان است. «كانت لهم جنّات الفردوس نزلاً» 3- انسان در هر جا به مدّت طولانى ساكن شود، خسته مىشود واگر جاى بهترى ببیند، آرزوى انتقال به آنجا را دارد، ولى با وجود جاودانگى بهشت، هرگز بهشتیان آرزوى انتقال از آن را ندارند. «لا یبغون عنها حولاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۱ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 109 آيه قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَاداً لِّكَلِمَتِ رَبِّى لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَتُ رَبِّى وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَداً ترجمه بگو: اگر دریا براى (نوشتن) كلمات پروردگارم مركب شود، پیش از آنكه كلمات پروردگارم پایان پذیرد، دریا پایان مىپذیرد، هر چند دریاى دیگرى همانند را به كمك آن آوریم. نکته ها «مداد» به جوهرى گفته مىشود كه در دوات ریخته مىشود و وسیلهى كشیدن قلم روى كاغذ مىگردد و قلم را در نوشتن مدد مىكند. «كلمات ربّ»، یا وعدهها وآفریدههاست ویا حكمتها ومفاهیم، ویا وحى وهرچه نشانى از خدا دارد. پس هر ذرّه وهر اتم وهر سلّول، یكى از كلمات ربّ است. پيام ها 1- نشانههاى الهى، بىنهایت است وانسان حتّى از شمارش و نگارش آنها نیز ناتوان است. «لنفد البحر قبل ان تنفد» 2- هر پدیدهاى نشانه وكلمهاى از پروردگار و در مسیر رشد و تربیت انسان است. «كلمات ربّى» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۲ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 110 آيه قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَ حِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَلِحاً وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً ترجمه بگو: همانا من بشرى همچون شمایم (جز اینكه) به من وحى مىشود كه خداى شما خداى یگانه است. پس هر كه به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید و ایمان دارد، كارى شایسته انجام دهد. و هیچ كس را در عبادت پروردگارش شریك نسازد. نکته ها در این آیه هم توحید، «الهٌ واحد» هم نبوّت، «یُوحى الىّ» و هم معاد، «لقاء ربّه» هم امید به رحمت الهى، «یرجوا» هم تلاش در رسیدن به آن، «فلیَعمل» و هم اخلاص در عمل «لایُشرك» آمده است. از این جهت پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: اگر تنها آیهى آخر سورهى كهف بر امّت من نازل مىشد، براى آنان كافى بود.(120) در روایات بسیارى در ذیل این آیه، از اهمیّت اخلاص و خطر ریا و شرك خفىّ، سخن به میان آمده است. امام رضا علیه السلام مأمون را در حال وضو گرفتن دید كه غلامش روى دست او آب مىریزد، امام با تلاوت جملهى «ولا یشرك بعبادة ربّه احداً» به او فهماند كه در وضو و كارهاى عبادى، كمك گرفتن شرك، و موجب بطلان عمل است.(121) در حدیث آمده است: هر كس هنگام خوابیدن این آیه را بخواند، هر ساعتى كه بخواهد از خواب بیدار مىشود.(122) 120) تفسیر درّالمنثور. 121) تفسیر مجمعالبیان؛ البتّه در كتاب اصول كافى (ج3، ص69) مسئلهى كمك در وضو درباره خود حضرت رضاعلیه السلام مطرح شده كه امام اجازه نداد كسى آب روى دست مباركشان بریزد. 122) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- نباید خود را بیش از آنچه هستیم معرّفى كنیم، پیامبران خود را بشر مىدانستند. «أنا بشر مثلكم» 2- شرط نبوّت، انسان بودن است تا پیامبر در عمل نیز الگوى دیگر انسانها باشد. «أنا بشر مثلكم» 3- رهبران الهى باید جلو غُلوّ و مبالغهها را بگیرند. «أنا بشر مثلكم» 4- براى كار خدایى كردن، حتّى امید به پاداش الهى كافى است گرچه یقین نباشد. «فمن كان یرجوا... فلیعمل» 5 - امید در انسان باید به صورت یك حالت دائمى و پیوسته باشد، نه لحظهاى. «فمن كان یرجوا» 6- امید بدون عمل، كارساز نیست. «یرجوا، فلیعمل» 7- مرگ براى همه حتمى است، امّا ارزشمندتر آن است كه انسان آرزوى ملاقات با خدا را داشته باشد. «یرجوا لقاء ربّه» 8 - شرك، به هر نحوى باشد ممنوع است. «لایشرك بعبادة ربّه احداً» 9- ارزش كارها در سه جهت است: اصل كار، انجام دهندهى كار ونیّت و هدف آن. در این آیه هر سه جهت آمده است. «عملاً صالحاً، من كان یرجوا، و لایشرك بعبادة ربّه» 10- این آیه، هم توحید در الوهیّت را بیان مىكند، «الهكم اله واحد» هم توحید در ربوبیّت و عبادت را. «لا یشرك بعبادة ربّه احداً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۳ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 1-3 آيه كهيعص ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّآ إِذْ نَادَى رَبَّهُ نِدَآءً خَفِيّاً ترجمه كاف،ها، یا، عین، صاد. (در این سوره) یادى از لطف پروردگارت نسبت به بندهاش زكریّا (به میان آمده است). زمانى كه پروردگارش را با ندایى پنهان خواند. نکته ها «كهیعص»، از حروف مقطّعه قرآن است كه در آن اسرار و رموزى نهفته ودر برخى دعاها خداوند را به این حروف سوگند مىدهیم ومىگوییم: «بحقّ كهیعص» چنانكه حضرت علىعلیه السلام در دعایى فرمودند: «الّلهم نسئلك یا كاف، ها، یا، عین، صاد».(3) «نداء» به معناى خواندن با صدا و فریاد است و «خَفیّاً» به معناى پنهانى است، نه آهسته، چون چنین ندایى آهسته نمىشود، ولى پنهانى مىشود.(4) شاید دعاى پنهانى زكریّا به خاطر استهزاى مردم باشد كه نگویند چرا این پیرمرد از خداوند فرزند مىخواهد. «نداء خفیّا» نام «زكریّا» هفت مرتبه در قرآن آمده است، او از انبیاى بنىاسرائیل و از فرزندان هارون، برادر موسى است. در حدیث آمده است: «خیر الدّعا الخفىّ» بهترین دعا، دعایى است كه پنهانى باشد.(5) 3) تفسیر مجمعالبیان. 4) تفسیر نمونه. 5) تفسیر مجمعالبیان. پيام ها 1- یادآورى نعمتهاى ویژه خداوند، عامل محبّت الهى است. «ذكر رحمت ربّك» 2- یاد اولیاى خدا یك ارزش است. «ذكر... زكریّا» 3- عبادت ودعا، زمینهى دریافت رحمت است. «رحمت ربّك... اذ نادى ربّه» 4- از نقش دعا در تحوّلات زندگى بشر غافل نشویم. «اذ نادى» پیامبران نیز براى حل مشكلات خویش به دعا روى مىآورند. 5 - مؤمن هرگز احساس تنهایى نمىكند. «اذ نادى ربّه» 6- اگر خداوند بخواهد نداى مخفى بندگان خالص را براى تاریخ علنى مىكند. «نداءً خَفیّا» 7- دعاى پنهانى با ارزشتر است، چون به اخلاص نزدیكتر است. «نداءً خفیّا» توضيحات سیماى سوره مریم سوره مریم نوزدهمین سورهى قرآن، داراى نود و هشت آیه و در مكّه نازل شده است.(1) محتواى سوره را همچون سایر سورههاى مكّى، مسائل مربوط به قیامت و سرنوشت مجرمان و پاداش نیكوكاران و قسمتى از سرگذشت زكریّا و مریم و عیسىبن مریم و یحیى و ابراهیم و اسماعیل و ادریسعلیهم السلام تشكیل داده است. در تفسیر المیزان مىخوانیم: خداوند در دو آیهى آخر این سوره مىفرماید: هدف ما از نزول این سوره، بشارت و انذار است و این هدف در قالب زیباى داستان زندگى پیامبران آمده است. نام مریم 34 بار در قرآن آمده است و خداوند نام هیچ زنى را با اسم خاص در قرآن ذكر نكرده، جز مریم و تنها سورهاى كه به نام یك زن در قرآن نامیده شده، همین سوره مریم است. در فضیلت تلاوت این سوره آمده است كه هر كس مداومت به خواندن این سوره كند، از دنیا نمىرود مگر آنكه خداوند او را از نظر جان و مال و فرزند بىنیاز كند.(2) البتّه شكى نیست با عمل به محتواى این سوره انسان خود را از دیگران بىنیاز خواهد دید. 1) بعضى دو آیه 58 و 71 را مدنى مىدانند. 2) تفسیر مجمعالبیان. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۳ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 4 و 5 آيه قَالَ رَبِّ إِنِّى وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّى وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْباً وَلَمْ أَكُن بِدُعَآئِكَ رَبِّ شَقِيّاً وَإِنِّى خِفْتُ الْمَوَالِىَ مِن وَرَآءِى وَكَانَتِ امْرَأَتِى عَاقِراً فَهَبْ لِى مِن لَّدُنكَ وَلِيّاً ترجمه (زكریّا) گفت: پروردگارا! همانا استخوانم سست شده، و (موى) سرم از شعلهى پیرى، سفید شده است و پروردگارا! من هرگز در دعاى تو (از اجابت) محروم نبودهام. و همانا من براى پس از (مرگ) خود، از بستگانم بیمناكم و همسرم نازا بوده است، پس از جانب خود جانشینى (فرزندى) به من عطا فرما. نکته ها «عاقِر» به مرد یا زنى گفته مىشود كه از او فرزندى به عمل نمىآید. «اشتعال» به معناى زبانه كشیدن آتش و انتشار آن است. بنابراین، جملهى «واشتَعل الرّأس» یعنى سفیدى موها در سر من، مثل آتش شعله كشیده و منتشر شده است. با توجّه به آیه 38 آلعمران، كه دعاى زكریّا را چنین نقل مىكند: «ربّ هب لى من لدنك ذرّیة طیّبة» معلوم مىشود كه مراد از «ولیّاً» در این آیه، فرزند صالحى است كه جانشین پدر باشد. در دعا، گاهى رابطهى بنده و خداوند به قدرى تنگاتنگ مىشود كه به جاى «یا ربّ»، «ربّ» مىگوید.(6) امام صادقعلیه السلام فرمود: نگرانى زكریّا از عمو وپسر عموهایش بود.(7) 6) تفسیر فىظلالالقرآن. 7) تفسیر نورالثقلین. پيام ها 1- در دعا از كلمهى «ربّ» استمداد بجوییم، «ربّ... ربّ... ربّ» از ضعفهاى خود بگوییم، «واشتعل الرأس شیبا» نعمتها و الطاف خدا را ذكر كنیم. «ولم اكُن بدعائك ربّ شقیّا» آنگاه حاجت خود را به زبان آوریم. «فهب لى من لدنك ولیّاً» 2- پایهى بدن آدمى استخوان است و ضعف استخوان، ضعف تمام بدن را به دنبال دارد. «وَهَن العظم» 3- مؤمن، هرگز از رحمت خدا مأیوس نمىشود. (زكریّا در پیرى از خداوند فرزند مىخواهد) «ربّ اِنّى وهن العظم... لم اكُن بدعائك ربّ شقیّاً» 4- انسان مأیوس، بدبخت وشقى است. «ولم اكُن بدعائك ربّ شقیّا» حتّى در سختترین شرایط، در دل مردان خدا یأس راه ندارد. 5 - مردان خدا، از وارث بد مىترسند. «خفت الموالى من ورائى» 6- در بینش الهى، اراده خداوند بر عوامل طبیعى حاكم است. «هب لى من لدنك» 7- با اینكه خداوند حاجات انسان را مىداند، امّا در دعا و ناله، بركاتى مانند آرامش روحى، تواضع و عبودیّت دعاكننده و مدح و ستایش خداوند نهفته است. «اِنّى وَهَن العظم... هب لى من لدنك ولیّاً» 8 - فرزند، هبهى آسمانى از جانب خداوند است. «فهب لى من لدنك» 9- نه همسر نازا را رها كنید و نه امید خود را از دست بدهید. «كانت اِمرأتى عاقرا... هب لى من لدنك ولیّاً» 10- علاقه به جاودانگى و خلود، در فطرت بشر وجود دارد و انسان دوست ندارد فراموش شده و اَبتر باشد. «هب لى من لدنك ولیّا» 11- گرچه یكى از نگرانىهاى انسان، بىفرزند بودن است «خِفتُ»، ولى اولیاى خدا فرزند را بیشتر براى تداوم اهداف معنوى خود مىخواهند. «ولیّا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۵ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 6-8 آيه يَرِثُنِى وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيّاً يَا زَكَرِيَّآ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَى لَمْنَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيّاً قَالَ رَبِّ أَنَّى يَكُونُ لِى غُلَامٌ وَكَانَتِ امْرَأَتِى عَاقِراً وَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْكِبَرِ عِتِيّاً ترجمه (خداوندا! به من جانشینى عطا كن) كه وارث من و دودمان یعقوب باشد و پروردگارا! او را پسندیده قرار ده. (خداوند فرمود:) اى زكریّا! ما تو را بشارت مىدهیم به پسرى كه نامش یحیى است (و) قبلاً همنامى براى او قرار ندادهایم. (زكریّا) گفت: پروردگارا! چگونه براى من پسرى باشد در حالى كه همسرم نازاست و من از پیرى، ناتوان شدهام؟ نکته ها در آیات قرآن، گاهى مراد از ارث، علم است: «و اَورثنا بنىاسرائیل الكتاب»(8) و گاهى حكومت: «و ورث سلیمان داود»(9) ولى هر جا كه دلیل خاصى نباشد، مراد از ارث، مال است. چنانكه در این آیات، مراد از «یَرِثُنى»، فرزندى است كه از پدر ارث مىبرد.(10) پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: میراث خداوند از بندهى مؤمن، فرزند صالحى است كه پس از مرگ او، خدا را عبادت كند، آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.(11) كلمهى «رَضى» هم به معناى مرضىّ خداوند است و هم به معناى محبوب مردم. مقام رضایت خدا از انسان و انسان از خدا، بالاترین مقامها و فوز عظیم است. جملهى «مِن قبل سَمیّا» یا به معناى آن است كه نام یحیى بىسابقه است و یا آنكه ویژگىهاى شخصیّتى او سابقه ندارد. «عِتیّا» به معناى از حدّ گذشتن است و دربارهى كسى گفته مىشود كه در اثر پیرى، اندامش خشكیده باشد. سؤال زكریّا كه گفت: «أنّى یكون لى غلام» به این معناست كه آیا من و همسرم نیز جوان مىشویم یا در همین حالت پیرى بچهدار مىشویم.(12) آرى، دانش انبیا نیز محدود است و تعجّب از چیزى، با مقام نبوّت آنان منافاتى ندارد. امام باقرعلیه السلام فرمودند: میان بشارت به فرزند و تولّد حضرت یحیى، پنج سال فاصله شد.(13) 8) غافر، 53. 9) نمل، 16. 10) تفسیر كبیرفخررازى. 11) تفسیر نورالثقلین. 12) تفسیر كبیرفخررازى. 13) تفسیر مجمعالبیان ؛ بحار، ج14، ص 176. پیام ها - قداست نبوّت با خواستههاى فطرى و غریزى، همچون فرزندخواهى منافاتى ندارد. «یَرثُنى» 2- دنبال كردن خط انبیا یك ارزش معنوى است. «یَرِثنى» 3- انبیا هم مثل افراد عادّى ارث مىگذارند. «یَرثُنى» 4- مردان خدا حتّى در نیازهاى مادّى خود، به ارزشهاى معنوى نیز توجّه دارند. «یرثنى... رضیّاً» 5 - اگر اولاد مورد رضایت خدا باشد، رحمت است. «واجعله ربّ رضیّا» در آیه 2 خواندیم: «ذكر رحمت ربّك عبده زكریّا» 6- براى صلاح و خوبى فرزند، حتّى قبل از انعقاد نطفه، باید دعا كرد. «و اجعله ربّ رضیّا» 7- از خداوند، فرزند صالح بخواهیم. «واجعله ربّ رضیّا» 8 - نامگذارى را ساده ننگریم، بعضى از نامها از جانب خدا نازل شده است. «نبشِّرك بغلام اسمه یحیى» (نام، نشانهى عقاید، فرهنگ، علاقهها، وابستگىها، اهداف، آرمانها و دیدگاههاى انسان است.) 9- مردان و زنان نازا، از لطف الهى مأیوس نباشند. «اِنّا نُبشّرك بغلام... عاقراً... عتیّاً» 10- پسر یا دختر بودن فرزند، به دست خداست. «نبشّرك بغلام» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۷ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 9 و 10 آيه قَالَ كَذَ لِكَ قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَىَّ هَيِّنٌ وَقَدْ خَلَقْتُكَ مِن قَبْلُ وَلَمْ تَكُ شَيْئاً قَالَ رَبِّ اجْعَل لِّى آيَةً قَالَ آيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَ لَيَالٍ سَوِيّاً ترجمه (زكریّا) چنین گفت: امّا پروردگارت فرمود: این كار بر من آسان است، (زیرا) پیش از این من تو را آفریدم در حالى كه چیزى نبودى. (به زكریّا) گفت: پروردگارا! براى من نشانهاى قرار ده. (خداوند) فرمود: نشانهى تو این است كه سه شبانه روز قدرت سخن گفتن با مردم را نخواهى داشت، (با اینكه سالم هستى.) نکته ها خداوند بر هر چیزى قادر و هر كارى براى او آسان است. چنانكه در این آیه مىفرماید: «هو علىّ هیّن» این كار بر من آسان است. در آیهى 22 حدید و 7 تغابن نیز مىخوانیم: «ذلك على اللّه یسیر» در آیهى 20 و 106 بقره نیز آمده است: «اِنّ اللّه على كلّ شیىء قدیر» در آیهى 45 كهف نیز مىفرماید: «و كان اللّه على كلّ شیىء مقتدرا» خداوند بر همه چیز تواناست. گاهى مراد از شب در عرف عرب، شبانه روز است.(14) لذا در آیهى 41 آلعمران مىخوانیم: «ثلاثة ایّام» و در اینجا مىفرماید: «ثلاث لیال» و این به خاطر آن است كه گاهى شب و روز به جاى یكدیگر ذكر مىشوند. در تفاسیر مجمعالبیان و طبرى والمیزان، دربارهى حضرت زكریّا آمده است: هنگام تلاوت آیات الهى و ذكر خدا، زبانش باز مىشد، ولى هنگام گفتگو با مردم زبانش بند مىآمد. حضرت زكریّا براى تمیز بین حقّ و باطل، بین وحى الهى و توهّمات شیطانى، از خداوند طلبِ نشانه كرد.(15) 14) تفسیر المیزان. 15) تفسیر المیزان. پيام ها 1- قوانین طبیعى وعلل مادّى، هرگز قدرت خدا را محدود نمىكند. «هو علىّ هیّن» 2- تفكّر در خلقت و پدیدهها، هر شك و تردیدى در قدرت خدا را برطرف مىكند. «خلقتك... و لم تك شیئا» 3- انبیا در فكر رسیدن به مراحل بالاترى از یقین بودند. ابراهیم از خدا نشانه مىخواهد كه «لیطمئنّ قلبى»(16) زكریّا نیز از خداوند نشانهاى خاص درخواست مىكند. «اجعل لى آیة» 4- تمام حركات ما با ارادهى الهى است، اگر او نخواهد با سلامتى كامل هم قدرت سخن نداریم. «لا تكلّم الناس» 16) بقره، 260. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۸ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 11 آيه فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ أَن سَبِّحُواْ بُكْرَةً وَ عَشِيّاً ترجمه پس (زكریّا) از محراب عبادت به سوى مردم خارج شد، آنگاه به آنان اشاره كرد كه در صبح و شام خدا را تسبیح گویید. نکته ها «بُكرة» به زمان میان طلوع فجر تا طلوع خورشید گفته مىشود و «عَشیّاً» یا به فاصله ظهر تا غروب و یا به آخر روز گفته مىشود. «محراب» را محراب گویند، چون محل جنگ با شیطان و وسوسههایى است كه مانع تمركز فكر انسان مىشود. شاید محرابهاى بنىاسرائیل همان مسجدهایى بوده است كه مردم آنجا را براى عبادت انتخاب كرده و در آن عبادت مىكردند. به گفته طبرسى و فخررازى، مراد از تسبیح در این آیه، نماز است، زیرا نماز مشتمل بر تسبیح است. پيام ها 1- در تبلیغ، هموطن بودن مبلّغ اولویّت دارد. «فخرج على قومه» 2- مردان خدا، مكان خاصّى را براى عبادات خود قرار مىدهند. «المحراب» 3- كسى كه مردم را به عبادت دعوت مىكند، باید خود نیز اهل عبادت باشد. «فخرج على قومه من المحراب فاوحى الیهم» 4- با هر وسیلهاى باید تبلیغ كرد. (آنجا كه زبان زكریّا بند مىآید، با اشاره به مردم سفارش مىكند كه خدا را تسبیح كنید.) «فاوحى الیهم» 5 - وظیفهى انبیا، دعوت مردم به عبادت است. «فاوحى الیهم ان سبّحوا» 6- فرزنددار شدن پیرمرد از همسر نازا، نشانهى منزّه بودن خداوند از هرگونه كاستى و ناتوانى است. «سبّحوا» 7- عبادت زمانى ارزش دارد كه دائمى باشد، نه مقطعى و موسمى. «بكرة و عشیّا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۹ بهمن ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره مریم آيه 12 و 13 آيه يَا يَحْيَى خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيّاً وَ حَنَاناً مِّن لَّدُنَّا وَ زَكَاةً وَكَانَ تَقِيّاً ترجمه اى یحیى! كتاب (خدا) را با قدرت بگیر و در كودكى به او حكمت (ونبوّت) دادیم. و نیز از جانب خود، مهربانى و پاكى به او دادیم و او تقواپیشه بود. نکته ها «حكم» به معناى علم و فهم(17) و قدرت قضاوت(18) آمده است و در تفسیر المیزان مىخوانیم: مراد از «حكم»، علم به معارف الهى و كنار رفتن پردهى غیب است. سه نفر در كودكى به نبوّت رسیدند: سلیمان، عیسى و یحیىعلیهم السلام و سه نفر نیز در كودكى به امامت رسیدند: امام جواد و امام هادى وامام مهدى علیهم السلام(19) برخى گفتهاند: یحیىعلیه السلام در كتاب عهد جدید، یوحنّا نامیده شده است. شاید مراد از كتاب آسمانى در اینجا، تورات باشد. زیرا كتاب دیگرى كه بر حضرت یحیى نازل شده باشد، شناخته شده نیست. در آیات 63 و 93 سورهى بقره نیز این فرمان آمده است كه كتاب آسمانى را با قدرت بگیرید. «خذوا ما آتیناكم بقوّة» «حنان» به معناى شفقت ومهربانى است. رأفت خدا به یحیى وعشق او به خدا، مهر مردم به یحیى و محبّت یحیى به مردم، پرتو «حناناً من لدنّا»ى الهى است. راه خدا همه چیزش رحمت است: خداى آن رحمان، پیامبرش «رحمة للعالمین»(20) و«حناناً من لّدنّا»، كتابش «رحمة للعالمین»(21) ومردمش «رحماء بینهم»(22) است. «زكات» به معناى صدقه، رشد، پاكى از گناه و بركت آمده است. یحیى براى حضرت زكریّا، هدیهاى مبارك و نمونهى انسان پاك و رشد یافته بود. 17) لسان العرب. 18) قاموس القرآن. 19) تفسیر اطیبالبیان. 20) انبیاء، 107. 21) اسراء، 82. 22) فتح، 29. پيام ها 1- رهبر باید در تحقّق بخشیدن به اهداف كتاب آسمانى، صلابت داشته باشد. «یا یحیى خُذ الكتاب بقوّة» 2- حفظ دین و اجراى احكام، به قاطعیّت و قدرت نیاز دارد. «خُذ الكتاب بقوّة» 3- دیندارى باید با قدرت و جدّیت باشد. «خُذ الكتاب بقوّة» 4- اگر خدا بخواهد، طفل را هم به مقام نبوّت مىرساند. «آتیناه الحكم صبیّا» 5 - لازمهى تبلیغ و تربیت، رأفت، محبّت و پاكى است. «و حَناناً و زكاة» 6- سرچشمهى رأفت و مودّت، خداوند است. «من لّدنّا» 7- روحیّهى رأفت و عطوفت براى انسان ارزش است. «حَناناً» 8 - تقوایى ارزش دارد كه همیشگى و خصلت انسان باشد. «كان تقیّاً» 9- تقوا به معناى انزوا و خشن بودن نیست، بلكه همراه مردم بودن با مهربانى و محبّت است. «حَناناً... كان تقیّاً» 10- تقوا زمینه دریافت الطاف الهى رشد ومحبوبیّت است. «حَنانا...زكاة... كانتقیّاً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۰ بهمن ۱۳۹۶
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |