به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 105 و 106


آيه

أَوْلَئِكَ الَّذِينَ كَفَرُواْ بَِايَتِ رَبِّهِمْ وَلِقَآئِهِ فَحَبِطَتْ أَعْمَلُهُمْ فَلَانُقِيمُ لَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ وَزْناً
ذَلِكَ جَزَآؤُهُمْ جَهَنَّمُ بِمَا كَفَرُواْ وَاتَّخَذُواْ ءَايَتِى وَرُسُلِى هُزُواً


ترجمه

آنان، كسانى‏اند كه به آیات پروردگارشان و دیدار او (در قیامت) كفر ورزیدند، پس كارهایشان تباه ونابود شد. پس ما براى آنان در قیامت، میزانى برپا نخواهیم كرد، (چون كارشان وزن وارزشى ندارد تا نیاز به میزان باشد.)
این است كه كیفر آنان دوزخ است، به خاطر كفرى كه ورزیدند و آیات من و فرستادگانم را به مسخره گرفتند.


نکته ها

«حَبط»، در لغت آن است كه شكم حیوان به خاطر خوردن گیاه سمّى باد كند و آن را در معرض مرگ قرار دهد كه هر كس مى‏بیند، مى‏پندارد حیوانى سالم و پرگوشت است، در حالى كه در شكم آن باد و خودش مسموم است.
تباه شدن اعمال انسان را نیز از این رو حبط مى‏گویند كه آنان توسط گناهان، مسموم و توخالى و در معرض نابودى قرار گرفته‏اند.
مردم در قیامت سه گروهند:
الف: گروهى كه از خوبى نیاز به میزان ندارند.
ب: گروهى كه از بدى و شقاوت نیاز به میزان ندارند. «فلا نُقیمُ لهم یوم القیامة وزنا»
ج: گروهى متوسّط كه باید عمل‏هایشان محاسبه گردد. «امّا مَن ثَقُلت موازینه. فهو فى عیشة راضیة. و امّا مَن خَفّت موازینه. فاُمّه هاویة»(118)
118) قارعه، 6 - 9.


پيام ها

1- كفر به خدا، سبب حبط اعمال مى‏شود و هر چه كه پوك شد، وزنى ندارد. «حبطت، فلا نُقیمُ لهم... وزناً»
2- حقّ، نزد خدا وزن دارد، ولى باطل پوچ و بى‏وزن است. «فلا نُقیم... وزناً»
3- سرنوشت انسان در گرو اعمال خودش است. «جزائهم... بما كفروا»
4- سرانجام كفرو مسخره كردن آیات ورسولان الهى، دوزخ است. «بما كفروا و...»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۰ بهمن ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 107 و 108



آيه

إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ كَانَتْ لَهُمْ جَنَّتُ الْفِرْدَوْسِ نُزُلاً
خَلِدِينَ فِيهَا لَا يَبْغُونَ عَنْهَا حِوَلاً


ترجمه

یقیناً آنان كه ایمان آوردند و كارهاى شایسته كردند، بهشت برین برایشان منزلگاه پذیرایى است.
همواره در آن جاودانه‏اند ودرخواست دگرگونى وجابه‏جایى نمى‏كنند.


نکته ها

پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله فرمود: بهشت صد درجه دارد كه بهترین آنها «فردوس» است. هرگاه دعا مى‏كنید، از خداوند فردوس بخواهید.(119)
119) تفسیر مجمع‏البیان.


پيام ها

1- ایمان و عمل صالح، شرط دریافت نعمت‏هاى بهشتى است. «آمنوا و عملوا الصالحات كانت لهم...»
2- در تربیت، هشدار در كنار بشارت و پاداش در مقابل عذاب لازم است. در چند آیه‏ى قبل، وسیله‏ى پذیرایى از كافران دوزخ بیان شد، «اعتدنا جهنّم للكافرین نُزلاً» و در اینجا فردوس وسیله‏ى پذیرایى از مؤمنان است. «كانت لهم جنّات الفردوس نزلاً»
3- انسان در هر جا به مدّت طولانى ساكن شود، خسته مى‏شود واگر جاى بهترى ببیند، آرزوى انتقال به آنجا را دارد، ولى با وجود جاودانگى بهشت، هرگز بهشتیان آرزوى انتقال از آن را ندارند. «لا یبغون عنها حولاً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۱ بهمن ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 109


آيه

قُل لَّوْ كَانَ الْبَحْرُ مِدَاداً لِّكَلِمَتِ رَبِّى لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَن تَنفَدَ كَلِمَتُ رَبِّى وَلَوْ جِئْنَا بِمِثْلِهِ مَدَداً


ترجمه

بگو: اگر دریا براى (نوشتن) كلمات پروردگارم مركب شود، پیش از آنكه كلمات پروردگارم پایان پذیرد، دریا پایان مى‏پذیرد، هر چند دریاى دیگرى همانند را به كمك آن آوریم.


نکته ها

«مداد» به جوهرى گفته مى‏شود كه در دوات ریخته مى‏شود و وسیله‏ى كشیدن قلم روى كاغذ مى‏گردد و قلم را در نوشتن مدد مى‏كند.
«كلمات ربّ»، یا وعده‏ها وآفریده‏هاست ویا حكمت‏ها ومفاهیم، ویا وحى وهرچه نشانى از خدا دارد. پس هر ذرّه وهر اتم وهر سلّول، یكى از كلمات ربّ است.

پيام ها
1- نشانه‏هاى الهى، بى‏نهایت است وانسان حتّى از شمارش و نگارش آنها نیز ناتوان است. «لنفد البحر قبل ان تنفد»
2- هر پدیده‏اى نشانه وكلمه‏اى از پروردگار و در مسیر رشد و تربیت انسان است. «كلمات ربّى»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۲ بهمن ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 110


آيه

قُلْ إِنَّمَآ أَنَا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ يُوحَى‏ إِلَىَّ أَنَّمَآ إِلَهُكُمْ إِلَهٌ وَ حِدٌ فَمَن كَانَ يَرْجُواْ لِقَآءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلاً صَلِحاً وَلَا يُشْرِكْ بِعِبَادَةِ رَبِّهِ أَحَداً


ترجمه

بگو: همانا من بشرى همچون شمایم (جز اینكه) به من وحى مى‏شود كه خداى شما خداى یگانه است. پس هر كه به دیدار پروردگارش (در قیامت و به دریافت الطاف او) امید و ایمان دارد، كارى شایسته انجام دهد. و هیچ كس را در عبادت پروردگارش شریك نسازد.


نکته ها

در این آیه هم توحید، «الهٌ واحد» هم نبوّت، «یُوحى الىّ» و هم معاد، «لقاء ربّه» هم امید به رحمت الهى، «یرجوا» هم تلاش در رسیدن به آن، «فلیَعمل» و هم اخلاص در عمل «لایُشرك» آمده است. از این جهت پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: اگر تنها آیه‏ى آخر سوره‏ى كهف بر امّت من نازل مى‏شد، براى آنان كافى بود.(120)
در روایات بسیارى در ذیل این آیه، از اهمیّت اخلاص و خطر ریا و شرك خفىّ، سخن به میان آمده است.
امام رضا علیه السلام مأمون را در حال وضو گرفتن دید كه غلامش روى دست او آب مى‏ریزد، امام با تلاوت جمله‏ى «ولا یشرك بعبادة ربّه احداً» به او فهماند كه در وضو و كارهاى عبادى، كمك گرفتن شرك، و موجب بطلان عمل است.(121)
در حدیث آمده است: هر كس هنگام خوابیدن این آیه را بخواند، هر ساعتى كه بخواهد از خواب بیدار مى‏شود.(122)
120) تفسیر درّالمنثور.
121) تفسیر مجمع‏البیان؛ البتّه در كتاب اصول كافى (ج‏3، ص‏69) مسئله‏ى كمك در وضو درباره خود حضرت رضاعلیه السلام مطرح شده كه امام اجازه نداد كسى آب روى دست مباركشان بریزد.
122) تفسیر نورالثقلین.


پيام ها

1- نباید خود را بیش از آنچه هستیم معرّفى كنیم، پیامبران خود را بشر مى‏دانستند. «أنا بشر مثلكم»
2- شرط نبوّت، انسان بودن است تا پیامبر در عمل نیز الگوى دیگر انسان‏ها باشد. «أنا بشر مثلكم»
3- رهبران الهى باید جلو غُلوّ و مبالغه‏ها را بگیرند. «أنا بشر مثلكم»
4- براى كار خدایى كردن، حتّى امید به پاداش الهى كافى است گرچه یقین نباشد. «فمن كان یرجوا... فلیعمل»
5 - امید در انسان باید به صورت یك حالت دائمى و پیوسته باشد، نه لحظه‏اى. «فمن كان یرجوا»
6- امید بدون عمل، كارساز نیست. «یرجوا، فلیعمل»
7- مرگ براى همه حتمى است، امّا ارزشمندتر آن است كه انسان آرزوى ملاقات با خدا را داشته باشد. «یرجوا لقاء ربّه»
8 - شرك، به هر نحوى باشد ممنوع است. «لایشرك بعبادة ربّه احداً»
9- ارزش كارها در سه جهت است: اصل كار، انجام دهنده‏ى كار ونیّت و هدف آن. در این آیه هر سه جهت آمده است. «عملاً صالحاً، من كان یرجوا، و لایشرك بعبادة ربّه»
10- این آیه، هم توحید در الوهیّت را بیان مى‏كند، «الهكم اله واحد» هم توحید در ربوبیّت و عبادت را. «لا یشرك بعبادة ربّه احداً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۳ بهمن ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 1-3


آيه

كهيعص
ذِكْرُ رَحْمَتِ رَبِّكَ عَبْدَهُ زَكَرِيَّآ
إِذْ نَادَى‏ رَبَّهُ نِدَآءً خَفِيّاً


ترجمه

كاف،ها، یا، عین، صاد.
(در این سوره) یادى از لطف پروردگارت نسبت به بنده‏اش زكریّا (به میان آمده است).
زمانى كه پروردگارش را با ندایى پنهان خواند.


نکته ها

«كهیعص»، از حروف مقطّعه قرآن است كه در آن اسرار و رموزى نهفته ودر برخى دعاها خداوند را به این حروف سوگند مى‏دهیم ومى‏گوییم: «بحقّ كهیعص» چنانكه حضرت على‏علیه السلام در دعایى فرمودند: «الّلهم نسئلك یا كاف، ها، یا، عین، صاد».(3)
«نداء» به معناى خواندن با صدا و فریاد است و «خَفیّاً» به معناى پنهانى است، نه آهسته، چون چنین ندایى آهسته نمى‏شود، ولى پنهانى مى‏شود.(4)
شاید دعاى پنهانى زكریّا به خاطر استهزاى مردم باشد كه نگویند چرا این پیرمرد از خداوند فرزند مى‏خواهد. «نداء خفیّا»
نام «زكریّا» هفت مرتبه در قرآن آمده است، او از انبیاى بنى‏اسرائیل و از فرزندان هارون، برادر موسى است.
در حدیث آمده است: «خیر الدّعا الخفىّ» بهترین دعا، دعایى است كه پنهانى باشد.(5)
3) تفسیر مجمع‏البیان.
4) تفسیر نمونه.
5) تفسیر مجمع‏البیان.


پيام ها

1- یادآورى نعمت‏هاى ویژه خداوند، عامل محبّت الهى است. «ذكر رحمت ربّك»
2- یاد اولیاى خدا یك ارزش است. «ذكر... زكریّا»
3- عبادت ودعا، زمینه‏ى دریافت رحمت است. «رحمت ربّك... اذ نادى‏ ربّه»
4- از نقش دعا در تحوّلات زندگى بشر غافل نشویم. «اذ نادى‏» پیامبران نیز براى حل مشكلات خویش به دعا روى مى‏آورند.
5 - مؤمن هرگز احساس تنهایى نمى‏كند. «اذ نادى‏ ربّه»
6- اگر خداوند بخواهد نداى مخفى بندگان خالص را براى تاریخ علنى مى‏كند. «نداءً خَفیّا»
7- دعاى پنهانى با ارزش‏تر است، چون به اخلاص نزدیك‏تر است. «نداءً خفیّا»
توضيحات
سیماى سوره مریم‏
سوره مریم نوزدهمین سوره‏ى قرآن، داراى نود و هشت آیه و در مكّه نازل شده است.(1)
محتواى سوره را همچون سایر سوره‏هاى مكّى، مسائل مربوط به قیامت و سرنوشت مجرمان و پاداش نیكوكاران و قسمتى از سرگذشت زكریّا و مریم و عیسى‏بن مریم و یحیى و ابراهیم و اسماعیل و ادریس‏علیهم السلام تشكیل داده است.
در تفسیر المیزان مى‏خوانیم: خداوند در دو آیه‏ى آخر این سوره مى‏فرماید: هدف ما از نزول این سوره، بشارت و انذار است و این هدف در قالب زیباى داستان زندگى پیامبران آمده است.
نام مریم 34 بار در قرآن آمده است و خداوند نام هیچ زنى را با اسم خاص در قرآن ذكر نكرده، جز مریم و تنها سوره‏اى كه به نام یك زن در قرآن نامیده شده، همین سوره مریم است.
در فضیلت تلاوت این سوره آمده است كه هر كس مداومت به خواندن این سوره كند، از دنیا نمى‏رود مگر آنكه خداوند او را از نظر جان و مال و فرزند بى‏نیاز كند.(2) البتّه شكى نیست با عمل به محتواى این سوره انسان خود را از دیگران بى‏نیاز خواهد دید.
1) بعضى دو آیه 58 و 71 را مدنى مى‏دانند.
2) تفسیر مجمع‏البیان.





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۳ بهمن ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 4 و 5


آيه

قَالَ رَبِ‏ّ إِنِّى وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّى وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَيْباً وَلَمْ أَكُن بِدُعَآئِكَ رَبِ‏ّ شَقِيّاً
وَإِنِّى خِفْتُ الْمَوَالِىَ مِن وَرَآءِى وَكَانَتِ امْرَأَتِى عَاقِراً فَهَبْ لِى مِن لَّدُنكَ وَلِيّاً


ترجمه

(زكریّا) گفت: پروردگارا! همانا استخوانم سست شده، و (موى) سرم از شعله‏ى پیرى، سفید شده است و پروردگارا! من هرگز در دعاى تو (از اجابت) محروم نبوده‏ام.
و همانا من براى پس از (مرگ) خود، از بستگانم بیمناكم و همسرم نازا بوده است، پس از جانب خود جانشینى (فرزندى) به من عطا فرما.


نکته ها

«عاقِر» به مرد یا زنى گفته مى‏شود كه از او فرزندى به عمل نمى‏آید. «اشتعال» به معناى زبانه كشیدن آتش و انتشار آن است. بنابراین، جمله‏ى «واشتَعل الرّأس» یعنى سفیدى موها در سر من، مثل آتش شعله كشیده و منتشر شده است.
با توجّه به آیه 38 آل‏عمران، كه دعاى زكریّا را چنین نقل مى‏كند: «ربّ هب لى من لدنك ذرّیة طیّبة» معلوم مى‏شود كه مراد از «ولیّاً» در این آیه، فرزند صالحى است كه جانشین پدر باشد.
در دعا، گاهى رابطه‏ى بنده و خداوند به قدرى تنگاتنگ مى‏شود كه به جاى «یا ربّ»، «ربّ» مى‏گوید.(6)
امام صادق‏علیه السلام فرمود: نگرانى زكریّا از عمو وپسر عموهایش بود.(7)
6) تفسیر فى‏ظلال‏القرآن.
7) تفسیر نورالثقلین.


پيام ها

1- در دعا از كلمه‏ى «ربّ» استمداد بجوییم، «ربّ... ربّ... ربّ» از ضعف‏هاى خود بگوییم، «واشتعل الرأس شیبا» نعمت‏ها و الطاف خدا را ذكر كنیم. «ولم اكُن بدعائك ربّ شقیّا» آنگاه حاجت خود را به زبان آوریم. «فهب لى من لدنك ولیّاً»
2- پایه‏ى بدن آدمى استخوان است و ضعف استخوان، ضعف تمام بدن را به دنبال دارد. «وَهَن العظم»
3- مؤمن، هرگز از رحمت خدا مأیوس نمى‏شود. (زكریّا در پیرى از خداوند فرزند مى‏خواهد) «ربّ اِنّى وهن العظم... لم اكُن بدعائك ربّ شقیّاً»
4- انسان مأیوس، بدبخت وشقى است. «ولم اكُن بدعائك ربّ شقیّا» حتّى در سخت‏ترین شرایط، در دل مردان خدا یأس راه ندارد.
5 - مردان خدا، از وارث بد مى‏ترسند. «خفت الموالى من ورائى»
6- در بینش الهى، اراده خداوند بر عوامل طبیعى حاكم است. «هب لى من لدنك»
7- با اینكه خداوند حاجات انسان را مى‏داند، امّا در دعا و ناله، بركاتى مانند آرامش روحى، تواضع و عبودیّت دعاكننده و مدح و ستایش خداوند نهفته است. «اِنّى وَهَن العظم... هب لى من لدنك ولیّاً»
8 - فرزند، هبه‏ى آسمانى از جانب خداوند است. «فهب لى من لدنك»
9- نه همسر نازا را رها كنید و نه امید خود را از دست بدهید. «كانت اِمرأتى عاقرا... هب لى من لدنك ولیّاً»
10- علاقه به جاودانگى و خلود، در فطرت بشر وجود دارد و انسان دوست ندارد فراموش شده و اَبتر باشد. «هب لى من لدنك ولیّا»
11- گرچه یكى از نگرانى‏هاى انسان، بى‏فرزند بودن است «خِفتُ»، ولى اولیاى خدا فرزند را بیشتر براى تداوم اهداف معنوى خود مى‏خواهند. «ولیّا»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۵ بهمن ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 6-8


آيه

يَرِثُنِى وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِ‏ّ رَضِيّاً
يَا زَكَرِيَّآ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَامٍ اسْمُهُ يَحْيَى‏ لَمْ‏نَجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سَمِيّاً
قَالَ رَبِ‏ّ أَنَّى‏ يَكُونُ لِى غُلَامٌ وَكَانَتِ امْرَأَتِى عَاقِراً وَقَدْ بَلَغْتُ مِنَ الْكِبَرِ عِتِيّاً


ترجمه

(خداوندا! به من جانشینى عطا كن) كه وارث من و دودمان یعقوب باشد و پروردگارا! او را پسندیده قرار ده.
(خداوند فرمود:) اى زكریّا! ما تو را بشارت مى‏دهیم به پسرى كه نامش یحیى است (و) قبلاً همنامى براى او قرار نداده‏ایم.
(زكریّا) گفت: پروردگارا! چگونه براى من پسرى باشد در حالى كه همسرم نازاست و من از پیرى، ناتوان شده‏ام؟


نکته ها

در آیات قرآن، گاهى مراد از ارث، علم است: «و اَورثنا بنى‏اسرائیل الكتاب»(8) و گاهى حكومت: «و ورث سلیمان داود»(9) ولى هر جا كه دلیل خاصى نباشد، مراد از ارث، مال است. چنانكه در این آیات، مراد از «یَرِثُنى»، فرزندى است كه از پدر ارث مى‏برد.(10)
پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: میراث خداوند از بنده‏ى مؤمن، فرزند صالحى است كه پس از مرگ او، خدا را عبادت كند، آنگاه این آیه را تلاوت فرمودند.(11)
كلمه‏ى «رَضى» هم به معناى مرضىّ خداوند است و هم به معناى محبوب مردم. مقام رضایت خدا از انسان و انسان از خدا، بالاترین مقام‏ها و فوز عظیم است.
جمله‏ى «مِن قبل سَمیّا» یا به معناى آن است كه نام یحیى بى‏سابقه است و یا آنكه ویژگى‏هاى شخصیّتى او سابقه ندارد.
«عِتیّا» به معناى از حدّ گذشتن است و درباره‏ى كسى گفته مى‏شود كه در اثر پیرى، اندامش خشكیده باشد.
سؤال زكریّا كه گفت: «أنّى‏ یكون لى غلام» به این معناست كه آیا من و همسرم نیز جوان مى‏شویم یا در همین حالت پیرى بچه‏دار مى‏شویم.(12) آرى، دانش انبیا نیز محدود است و تعجّب از چیزى، با مقام نبوّت آنان منافاتى ندارد.
امام باقرعلیه السلام فرمودند: میان بشارت به فرزند و تولّد حضرت یحیى، پنج سال فاصله شد.(13)
8) غافر، 53.
9) نمل، 16.
10) تفسیر كبیرفخررازى.
11) تفسیر نورالثقلین.
12) تفسیر كبیرفخررازى.
13) تفسیر مجمع‏البیان ؛ بحار، ج‏14، ص 176.


پیام ها

- قداست نبوّت با خواسته‏هاى فطرى و غریزى، همچون فرزندخواهى منافاتى ندارد. «یَرثُنى»
2- دنبال كردن خط انبیا یك ارزش معنوى است. «یَرِثنى»
3- انبیا هم مثل افراد عادّى ارث مى‏گذارند. «یَرثُنى»
4- مردان خدا حتّى در نیازهاى مادّى خود، به ارزشهاى معنوى نیز توجّه دارند. «یرثنى... رضیّاً»
5 - اگر اولاد مورد رضایت خدا باشد، رحمت است. «واجعله ربّ رضیّا» در آیه 2 خواندیم: «ذكر رحمت ربّك عبده زكریّا»
6- براى صلاح و خوبى فرزند، حتّى قبل از انعقاد نطفه، باید دعا كرد. «و اجعله ربّ رضیّا»
7- از خداوند، فرزند صالح بخواهیم. «واجعله ربّ رضیّا»
8 - نام‏گذارى را ساده ننگریم، بعضى از نامها از جانب خدا نازل شده است. «نبشِّرك بغلام اسمه یحیى» (نام، نشانه‏ى عقاید، فرهنگ، علاقه‏ها، وابستگى‏ها، اهداف، آرمان‏ها و دیدگاه‏هاى انسان است.)
9- مردان و زنان نازا، از لطف الهى مأیوس نباشند. «اِنّا نُبشّرك بغلام... عاقراً... عتیّاً»
10- پسر یا دختر بودن فرزند، به دست خداست. «نبشّرك بغلام»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۷ بهمن ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 9 و 10


آيه

قَالَ كَذَ لِكَ قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَىَّ هَيِّنٌ وَقَدْ خَلَقْتُكَ مِن قَبْلُ وَلَمْ تَكُ شَيْئاً
قَالَ رَبِ‏ّ اجْعَل لِّى آيَةً قَالَ آيَتُكَ أَلَّا تُكَلِّمَ النَّاسَ ثَلَاثَ لَيَالٍ سَوِيّاً


ترجمه

(زكریّا) چنین گفت: امّا پروردگارت فرمود: این كار بر من آسان است، (زیرا) پیش از این من تو را آفریدم در حالى كه چیزى نبودى.
(به زكریّا) گفت: پروردگارا! براى من نشانه‏اى قرار ده. (خداوند) فرمود: نشانه‏ى تو این است كه سه شبانه روز قدرت سخن گفتن با مردم را نخواهى داشت، (با اینكه سالم هستى.)


نکته ها

خداوند بر هر چیزى قادر و هر كارى براى او آسان است. چنانكه در این آیه مى‏فرماید: «هو علىّ هیّن» این كار بر من آسان است. در آیه‏ى 22 حدید و 7 تغابن نیز مى‏خوانیم: «ذلك على اللّه یسیر» در آیه‏ى 20 و 106 بقره نیز آمده است: «اِنّ اللّه على كلّ شیى‏ء قدیر» در آیه‏ى 45 كهف نیز مى‏فرماید: «و كان اللّه على كلّ شیى‏ء مقتدرا» خداوند بر همه چیز تواناست.
گاهى مراد از شب در عرف عرب، شبانه روز است.(14) لذا در آیه‏ى 41 آل‏عمران مى‏خوانیم: «ثلاثة ایّام» و در اینجا مى‏فرماید: «ثلاث لیال» و این به خاطر آن است كه گاهى شب و روز به جاى یكدیگر ذكر مى‏شوند.
در تفاسیر مجمع‏البیان و طبرى والمیزان، درباره‏ى حضرت زكریّا آمده است: هنگام تلاوت آیات الهى و ذكر خدا، زبانش باز مى‏شد، ولى هنگام گفتگو با مردم زبانش بند مى‏آمد.
حضرت زكریّا براى تمیز بین حقّ و باطل، بین وحى الهى و توهّمات شیطانى، از خداوند طلبِ نشانه كرد.(15)
14) تفسیر المیزان.
15) تفسیر المیزان.


پيام ها

1- قوانین طبیعى وعلل مادّى، هرگز قدرت خدا را محدود نمى‏كند. «هو علىّ هیّن»
2- تفكّر در خلقت و پدیده‏ها، هر شك و تردیدى در قدرت خدا را برطرف مى‏كند. «خلقتك... و لم تك شیئا»
3- انبیا در فكر رسیدن به مراحل بالاترى از یقین بودند. ابراهیم از خدا نشانه مى‏خواهد كه «لیطمئنّ قلبى»(16) زكریّا نیز از خداوند نشانه‏اى خاص درخواست مى‏كند. «اجعل لى آیة»
4- تمام حركات ما با اراده‏ى الهى است، اگر او نخواهد با سلامتى كامل هم قدرت سخن نداریم. «لا تكلّم الناس»
16) بقره، 260.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۸ بهمن ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 11



آيه

فَخَرَجَ عَلَى‏ قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى‏ إِلَيْهِمْ أَن سَبِّحُواْ بُكْرَةً وَ عَشِيّاً


ترجمه

پس (زكریّا) از محراب عبادت به سوى مردم خارج شد، آنگاه به آنان اشاره كرد كه در صبح و شام خدا را تسبیح گویید.


نکته ها

«بُكرة» به زمان میان طلوع فجر تا طلوع خورشید گفته مى‏شود و «عَشیّاً» یا به فاصله ظهر تا غروب و یا به آخر روز گفته مى‏شود.
«محراب» را محراب گویند، چون محل جنگ با شیطان و وسوسه‏هایى است كه مانع تمركز فكر انسان مى‏شود. شاید محراب‏هاى بنى‏اسرائیل همان مسجدهایى بوده است كه مردم آنجا را براى عبادت انتخاب كرده و در آن عبادت مى‏كردند.
به گفته طبرسى و فخررازى، مراد از تسبیح در این آیه، نماز است، زیرا نماز مشتمل بر تسبیح است.


پيام ها

1- در تبلیغ، هموطن بودن مبلّغ اولویّت دارد. «فخرج على قومه»
2- مردان خدا، مكان خاصّى را براى عبادات خود قرار مى‏دهند. «المحراب»
3- كسى كه مردم را به عبادت دعوت مى‏كند، باید خود نیز اهل عبادت باشد. «فخرج على قومه من المحراب فاوحى الیهم»
4- با هر وسیله‏اى باید تبلیغ كرد. (آنجا كه زبان زكریّا بند مى‏آید، با اشاره به مردم سفارش مى‏كند كه خدا را تسبیح كنید.) «فاوحى الیهم»
5 - وظیفه‏ى انبیا، دعوت مردم به عبادت است. «فاوحى الیهم ان سبّحوا»
6- فرزنددار شدن پیرمرد از همسر نازا، نشانه‏ى منزّه بودن خداوند از هرگونه كاستى و ناتوانى است. «سبّحوا»
7- عبادت زمانى ارزش دارد كه دائمى باشد، نه مقطعى و موسمى. «بكرة و عشیّا»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۹ بهمن ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره مریم
آيه 12 و 13


آيه

يَا يَحْيَى‏ خُذِ الْكِتَابَ بِقُوَّةٍ وَ آتَيْنَاهُ الْحُكْمَ صَبِيّاً
وَ حَنَاناً مِّن لَّدُنَّا وَ زَكَاةً وَكَانَ تَقِيّاً


ترجمه

اى یحیى! كتاب (خدا) را با قدرت بگیر و در كودكى به او حكمت (ونبوّت) دادیم.
و نیز از جانب خود، مهربانى و پاكى به او دادیم و او تقواپیشه بود.


نکته ها

«حكم» به معناى علم و فهم(17) و قدرت قضاوت(18) آمده است و در تفسیر المیزان مى‏خوانیم: مراد از «حكم»، علم به معارف الهى و كنار رفتن پرده‏ى غیب است.
سه نفر در كودكى به نبوّت رسیدند: سلیمان، عیسى و یحیى‏علیهم السلام و سه نفر نیز در كودكى به امامت رسیدند: امام جواد و امام هادى وامام مهدى علیهم السلام(19)
برخى گفته‏اند: یحیى‏علیه السلام در كتاب عهد جدید، یوحنّا نامیده شده است.
شاید مراد از كتاب آسمانى در اینجا، تورات باشد. زیرا كتاب دیگرى كه بر حضرت یحیى نازل شده باشد، شناخته شده نیست.
در آیات 63 و 93 سوره‏ى بقره نیز این فرمان آمده است كه كتاب آسمانى را با قدرت بگیرید. «خذوا ما آتیناكم بقوّة»
«حنان» به معناى شفقت ومهربانى است. رأفت خدا به یحیى وعشق او به خدا، مهر مردم به یحیى و محبّت یحیى به مردم، پرتو «حناناً من لدنّا»ى الهى است.
راه خدا همه چیزش رحمت است: خداى آن رحمان، پیامبرش «رحمة للعالمین»(20) و«حناناً من لّدنّا»، كتابش «رحمة للعالمین»(21) ومردمش «رحماء بینهم»(22) است.
«زكات» به معناى صدقه، رشد، پاكى از گناه و بركت آمده است. یحیى براى حضرت زكریّا، هدیه‏اى مبارك و نمونه‏ى انسان پاك و رشد یافته بود.
17) لسان العرب.
18) قاموس القرآن.
19) تفسیر اطیب‏البیان.
20) انبیاء، 107.
21) اسراء، 82.
22) فتح، 29.


پيام ها

1- رهبر باید در تحقّق بخشیدن به اهداف كتاب آسمانى، صلابت داشته باشد. «یا یحیى خُذ الكتاب بقوّة»
2- حفظ دین و اجراى احكام، به قاطعیّت و قدرت نیاز دارد. «خُذ الكتاب بقوّة»
3- دیندارى باید با قدرت و جدّیت باشد. «خُذ الكتاب بقوّة»
4- اگر خدا بخواهد، طفل را هم به مقام نبوّت مى‏رساند. «آتیناه الحكم صبیّا»
5 - لازمه‏ى تبلیغ و تربیت، رأفت، محبّت و پاكى است. «و حَناناً و زكاة»
6- سرچشمه‏ى رأفت و مودّت، خداوند است. «من لّدنّا»
7- روحیّه‏ى رأفت و عطوفت براى انسان ارزش است. «حَناناً»
8 - تقوایى ارزش دارد كه همیشگى و خصلت انسان باشد. «كان تقیّاً»
9- تقوا به معناى انزوا و خشن بودن نیست، بلكه همراه مردم بودن با مهربانى و محبّت است. «حَناناً... كان تقیّاً»
10- تقوا زمینه دریافت الطاف الهى رشد ومحبوبیّت است. «حَنانا...زكاة... كان‏تقیّاً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۰ بهمن ۱۳۹۶
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۳۸,۶۹۷ بازدید
۷ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۹۶۳ بازدید
۸ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۷۰۱,۲۱۶ بازدید
۹ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۸,۷۹۲ بازدید
۹ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۰۶۵ بازدید
۹ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۸ بازدید
۱۰ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۴,۵۰۵ بازدید
۱۱ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۸۱۹ بازدید
۱۸ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۰,۱۵۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۴,۰۲۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۷۱۲ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۳۲۰ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۶۲ کاربر آنلاین است. (۹۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۶۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!