به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيات 71 و 72


آيه

فَانطَلَقَا حَتَّى‏ إِذَا رَكِبَا فِى السَّفِينَةِ خَرَقَهَا قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيْئاً إِمْراً
قَالَ أَلَمْ أَقُلْ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِىَ صَبْراً


ترجمه

پس آن دو (موسى و خضر) به راه افتادند، تا آنكه سوار كشتى شدند. (خضر) آن را سوراخ كرد. موسى (از روى اعتراض یا تعجّب) گفت: آیا آن را سوراخ كردى تا سرنشینان آن را غرق كنى؟ راستى كه كار ناروایى انجام دادى!
(خضر) گفت: آیا نگفتم تو هرگز نمى‏توانى همراه من شكیبا باشى؟


نکته ها

«خَرق» به معناى پاره كردن چیزى از روى فساد و بدون مطالعه است. كلمه‏ى «اِمر» به كار مهم شگفت‏آور یا بسیار زشت گفته مى‏شود.


پيام ها

1- در آموزش، زمان را از دست ندهید. «فانطلقا» (حرف «ف» نشانه فوریّت است)
2- همراهى افراد، گاهى تا پایان راه نیست. همسفر اوّل موسى، در ادامه راه با آنان نبود و موسى وخضر، دو نفرى به راه افتادند. «فانطلقا» و نفرمود: «فانطلقوا»
3- فراگیرى علم، محدود به زمان و مكان و وسیله‏ى خاصّى نیست. «ركبا فى السفینة» (در دریا و سوار بر كشتى و در سفر هم مى‏توان آموخت.)
4- اگر علم و حكمتِ كسى را پذیرفتیم باید در برابر كارهایش، حتّى اگر به نظر ما عجیب آید، سكوت كنیم. «السفینة خرقها»
5 - گاهى لازمه‏ى آموزش، خراب كردن است. «خرقها»
6- هنگام خطر، هر كسى خود و منافع خود را مى‏بیند، ولى انبیا به فكر دیگرانند. «لتغرق اهلها» و نفرمود: «لتغرقنا»
7- سوراخ كردن كشتى، به ظاهر هم تصرّف بى‏اجازه در مال دیگرى بود، هم زیان و خسارت رساندن بى‏دلیل به مال و جان خود و دیگران، لذا حضرت موسى اعتراض كرد. «شیئاً اِمراً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۱ آبان ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيات 73 و 74


آيه

قَالَ لَا تُؤَاخِذْنِى بِمَا نَسِيتُ وَلَا تُرْهِقْنِى مِنْ أَمْرِى عُسْراً
فَانطَلَقَا حَتَّى‏ إِذَا لَقِيَا غُلَماً فَقَتَلَهُ قَالَ أَقَتَلْتَ نَفْساً زَكِيَّةَ بِغَيْرِ نَفْسٍ لَّقَدْ جِئْتَ شَيْئاً نُّكْراً


ترجمه

(موسى) گفت: مرا به خاطر فراموشى‏ام مؤاخذه مكن و از این كارم بر من سخت مگیر.
پس به راه خود ادامه دادند تا به نوجوانى برخورد كردند، پس خضر او را كشت. موسى گفت: آیا بى‏گناهى را بدون آنكه كسى را كشته باشد، كشتى؟ به راستى كار زشت و منكرى انجام دادى!


نکته ها

نه انبیا فراموشكارند، نه فراموشى قابل انتقاد و مؤاخذه است. بنابراین در جمله‏ى «لاتؤاخذنى بما نَسیتُ»، مراد از نسیان، رها كردن قرار تبعیّت و سكوت، به دلیل كارهایى بود كه به نظر موسى خلاف شرع مى‏آمد.
«اِرهاق»، هم به معناى فراگیر شدن با قهر و غلبه است و هم به تكلیف كردن به كار سخت گفته مى‏شود.
از كلمه‏ى «غلام» و«زكیّة» استفاده مى‏شود كه نوجوان به تكلیف نرسیده بود. كلمه «نُكر» از «اِمر» شدیدتر است، زیرا در مورد سوراخ كردن كشتى فرمود: «شیئاً اِمراً»، ولى در مورد كشتن نوجوان فرمود: «شیئاً نُكراً».


پيام ها

1- معلّم و استاد مى‏تواند شاگرد خود را مؤاخذه كند. «لاتؤاخذنى»
2- در تعلیم وتربیت نباید كار را بر شاگردان سخت گرفت. «لاترهقنى من امرى عسراً»
3- معلّم و استاد، پس از پذیرش اشتباه وعذرخواهى شاگرد، تعلیم و ارشاد را ادامه دهد. «فانطلقا»
4- معلّم باید شاگرد را به تدریج با معارف آشنا كند. «فانطلقا» (موسى گام به گام با اسرار آشنا مى‏شود.)
5 - مراعات محكمات، مهم‏تر از تعهّدات اخلاقى است. «أقتلتَ نفساً زكیّة» موسى به خاطر اینكه قتل را از منكرات مى‏دانست، نهى از منكر را برخورد لازم دید و نهى كرد و از تعهّد اخلاقى كه داده بود، دست برداشت.
6- قانون قصاص، در دین موسى نیز بوده است. «أقتلتَ نفساً زكیّة بغیر نفس» اعتراض موسى این بود كه چرا نوجوانى را كه قاتل نبوده كشتى؟
7- گاهى آنچه نزد كسى «معروف» است، نزد دیگرى «منكر» جلوه مى‏كند. «جئت شیئاً نُكراً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۶ آبان ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيات 75 و 76


آيه

قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِىَ صَبْراً
قَالَ إِن سَأَلْتُكَ عَن شَىْ‏ءِ بَعْدَهَا فَلَا تُصَحِبْنِى قَدْ بَلَغْتَ مِن لَّدُنِّى عُذْراً


ترجمه

گفت: آیا نگفتمت كه نمى‏توانى همپاى من صبر كنى؟
(موسى) گفت: اگر از این پس چیزى از تو پرسیدم، دیگر با من همراه مباش، قطعاً از سوى من معذور خواهى بود (و اگر رهایم كنى حقّ دارى).


نکته ها

پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: اگر موسى صبر مى‏كرد، عجایب بیشترى از خضر مى‏دید.(79)
79) تفسیر طبرى و ابوالفتوح.


پيام ها

1- اولیاى خدا در تحمّل علم و ظرفیّت، در یك درجه نیستند. «لن تستطیع»
2- سه بار آزمایش و مهلت دادن، براى شناخت خصلت‏ها كافى است. «اِن سئلتك عن شى‏ء بعدها»
3- اگر با كسى تضادّ فكرى داریم و یكدیگر را درك نمى‏كنیم، بى آنكه مقاومت كنیم از هم جدا شویم. «فلا تصاحبنى»
4- اعتراض‏هاى موسى به خاطر ابهام‏هایى بود كه در كار خضر مى‏دید و جنبه‏ى سؤال داشت. «اِن سئلتك»
5 - درباره‏ى عملكرد خود، رأى منصفانه بدهیم. «فلاتصاحبنى» موسى مسئولیّت بى‏صبرى خود را بر عهده گرفت.
6- وقتى از كسى جدا مى‏شویم، ادب را مراعات كنیم. «فلا تصاحبنى قد بَلغتَ من لدنّى عُذرا»
7- هر جدایى، نشانه‏ى كینه وعقده و غرور وتكبّر نیست. «قدبَلغتَ من لدنّى عذراً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۹ آبان ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 77


آيه
فَانطَلَقَا حَتَّى‏ إِذَآ أَتَيَآ أَهْلَ قَرْيَةٍ اسْتَطْعَمَآ أَهْلَهَا فَأَبَوْاْ أَن يُضَيِّفُوهُمَا فَوَجَدَا فِيهَا جِدَاراً يُرِيدُ أَن يَنقَضَّ فَأَقَامَهُ قَالَ لَوْ شِئْتَ لَتَّخَذْتَ عَلَيْهِ أَجْراً


ترجمه

پس آن دو به راه خود ادامه دادند تا به اهل یك آبادى رسیدند، از اهل آنجا غذا خواستند، آنان از مهمان كردن آن دو سرباز زدند. پس آن دو در آنجا دیوارى را یافتند كه در حال ریزش بود. خضر، دیوار را برپا كرد. (موسى با تعجّب) گفت: اگر مى‏خواستى براى این كار مزد مى‏گرفتى!


نکته ها

مردم از دادن غذا به موسى و خضر امتناع كردند، ولى خضر به تنهایى دیوارِ خراب را مجّانى تعمیر كرد.



پيام ها

1- هر دوره‏ى آموزشى، نیاز به حركت دارد و تنوّع در مكان براى آموزش‏هاى جدید، یك ارزش است. «فانطلقا»
2- ملّتى كه سقوط اخلاقى كند، از دادن نان به پیامبر اولواالعزم هم خوددارى مى‏كند. «اَبَوا أن یُضیّفوهما» (البتّه این در صورتى است كه آنان را مى‏شناختند.)
3- آنان كه از مهمانانى غریب پذیرایى نكنند، قابل نكوهش‏اند. «فابَوا ...»
4- بى‏اعتنایى و بى‏مهرى مردم، در كار ما تأثیر منفى نگذارد. «فابَوا أن یضیّفوهما»
5 - انبیا گاهى در شدّت نیاز به سر مى‏بردند. «اِستطعما»
6- گرچه نیازمندان به حداقل قناعت كنند، ولى كرامت انسانى مى‏گوید كه در حدّ ضیافت پذیرایى كنید. «اِستطعما... یُضیّفوهما»
7- لازم نیست مهمان همیشه آشنا باشد، از مهمان غریب و ابن‏السبیل هم باید پذیرایى كرد. «فابَوا أن یضیّفوهما»
8 - باید نواقص را اصلاح و تعمیر كرد، نه آنكه هر چیز عیب دار را بى‏ارزش پنداشت و از آن دست كشید. «فوجدا فیها جداراً ... فاقامه»
9- اولیاى الهى اهل كینه و انتقام نیستند. گرچه آنان را مهمان نكردند، ولى خضر به آنان خدمت كرد. «ابَوا أن یضیّفوهما - فاقامه»
10- پیامبران بر مال و جان مردم ولایت دارند كه هرگونه تصرّف كنند و نیاز به كسب اجازه از مالك ندارند. «فاقامه»
11- همه جا منطقِ «اوّل معاش سپس كار» و«اوّل تأمین سپس تمكین»، درست نیست. پیامبرِ گرسنه، مجّانى كارگرى مى‏كند. «اَبَوا... فاقامه» وقتى نیاز را دیدیم، دست به كار شویم و منتظر دعوت و بودجه و همكار و آیین‏نامه نباشیم. «جداراً، فاقامه»
12- كار كردن براى خدا بدون گرفتن مزد، عیب نیست. «فاقامه»
13- وقتى كارى را مفید و لازم تشخیص دادیم، به انتقاد این و آن كارى نداشته باشیم. «لتّخذتَ علیه اجراً»
14- كار كردن و مزد گرفتن و اجیر شدن ننگ نیست. «لتّخذتَ علیه اجراً»
15- اولیاى خدا براى پول كار نمى‏كنند. «لو شئتَ لتّخذتَ علیه اجراً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲ آذر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 78


آيه

قَالَ هَذَا فِراقُ بَيْنِى وَبَيْنِكَ سَأُنَبِّئُكَ بِتَأْوِيلِ مَا لَمْ تَسْتَطِعْ عَّلَيْهِ صَبْراً


ترجمه

(خضر) گفت: این (بار) جدایى میان من و توست، بزودى تو را از تأویل و راز آنچه نتوانستى بر آن صبر كنى آگاه خواهم ساخت.


نکته ها

«تأویل» به معناى ارجاع و بازگشت دادن است و به هركارى كه به هدف برسد یا پرده از اسرارى بردارد گفته مى‏شود.
جدایىِ خضر از موسى به پیشنهاد خود موسى بود كه گفت: «اِن سألتك عن شى‏ء بعدها فلاتصاحبنى» و زمینه‏ى آن را با سؤال‏ها و اعتراض‏هاى مكرّر و تنها گذاشتن او در ساختن دیوار فراهم كرد.
از موسى پرسیدند: سخت‏ترین لحظاتى كه بر تو گذشت، كدام لحظه بود؟ گفت: با آنكه از فرعونیان تهمت‏ها شنیدم و از بنى‏اسرائیل بهانه‏جویى‏ها دیدم، ولى دشوارترین زمان، آن لحظه‏اى بود كه خضر گفت: «هذا فراق بینى و بینك».(80)
بگذار تا بگریم، چون ابر در بهاران‏
كز سنگ ناله خیزد، روز وداع یاران‏
80) محجّة البیضاء و تفسیر ابوالفتوح.


پيام ها

1- هر كس قدر وصال را نداند، گرفتار فراق خواهد شد. «هذا فراق...»
2- به كوچك‏ترین انتقادى یاران خود را از دست ندهیم. خضر بعد از چند مرحله فرمود: «هذا فراق...»
3- هر چه سریعتر ابهام ذهنى دیگران را بر طرف كنید. «سأنبّئك»
4- با تعلیم حكمت، ظرفیّت افراد را افزایش دهیم. «سأنبّئك‏بتأویل‏مالم‏تستطع...»
5 - حوادث ظاهرى، گاهى جنبه‏ى باطنى هم دارد. «تأویل مالم تستطع علیه صبراً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۳ آذر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 79



آيه

أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَكِينَ يَعْمَلُونَ فِى الْبَحْرِ فَأَرَدْتُّ أَنْ أَعِيبَهَا وَكَانَ وَرَآءَهُم مَّلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْباً


ترجمه

اما آن كشتى (كه سوراخ كردم) از آنِ بینوایانى بود كه در دریا كار مى‏كردند. خواستم آن را معیوبش كنم، (چون) در كمین آنان پادشاهى بود كه غاصبانه و به زور، هر كشتى (سالمى) را مى‏گرفت.


نکته ها

«وراء» به هر مكان پنهانى و پوشیده گفته مى‏شود؛ خواه آن مكان روبروى انسان باشد، یا پشت سر او.
آنچه را انسان مشاهده مى‏كند، یك چهره‏ى ظاهرى امور است كه چه بسا براى آن، چهره‏ى باطنى نیز وجود داشته باشد. ظاهر كارهاى خضر در دیدگاه حضرت موسى كار خلاف بود، ولى در باطن آن، راز و رمز و حقیقتى نهفته بود.
خضر، كشتى را به‏گونه‏اى سوراخ نكرد كه آب در آن رفته وسبب غرق شود، بلكه آن را معیوب ساخت. چه‏بسا عیب‏ها ونواقصى كه مصلحت‏ها در آن است.(81)
معیوب كردن كشتى براى آن بود كه به دست آن پادشاه ستمگر نیفتد و آن بینوایان، بینواتر نشوند. در واقع دفع اَفسد به فاسد بود، كه این كار همه كس نیست و تشخیص اهمّ و مهم كار دین شناسان عمیق است.
اهل‏بیت‏علیهم السلام، گاهى برخى یاران خالص خود را در حضور دیگران نكوهش و عیبجویى مى‏كردند، تا مورد سوءظنّ حكومت ستمگر قرار نگیرند و جانشان سالم بماند. چنان كه امام صادق علیه السلام از زراره انتقاد علنى كرد تا از آزار عبّاسیان درامان باشد، سپس به او پیام داد كه براى حفظ جان تو چنین كردم. آنگاه این آیه را تلاوت كردند: «اما السفینة...» و فرمودند: تو بهترین كشتى این دریایى كه طاغوت در پى تو و مراقب توست.(82)
كسانى پا به دنیاى اسرار گذاشته و به باطن اشیا آگاه مى‏شوند كه از مرحله‏ى ظاهر گذشته باشند، همچون موسى علیه السلام كه عالم به شریعت بود و به آن عمل مى‏كرد، در دوره‏ى همراهى با خضر، به اسرار باطنى نیز آگاه شد.
81) بسا شكست كز آن كارها درست شود كلید رزق گدا پاى لنگ و دست شل است (صائب)
82) تفسیر نورالثقلین.


پيام ها

1- مراعات نظم در شیوه‏ى آموزش مهم است. سؤال اوّل از شكستن كشتى بود، ابتدا پاسخ همین سؤال مطرح مى‏شود. «امّا السفینة»
2- اسرار ناگفته و راز كارها، روزى آشكار مى‏شود. «امّا السفینة»
3- شخص حكیم، هرگز كار لغو نمى‏كند و اعمالش براساس حكمت ومصلحت است.(83) «امّا السفینة»
4- افراد متعهّد، باید حافظ حقوق و اموال محرومان باشند. «فكانت لمساكین...»
5 - اولیاى خدا دلسوز مساكین و محرومانند. «لمساكین»
6- چه بسا كسانى با داشتن سرمایه و كار، باز هم درآمدشان براى مخارجشان كافى نباشد و از نظر قرآن، مسكین محسوب شوند. «مساكین یعملون»
7- مشاركت در سرمایه و كار، عقد قانونى و در ادیان قبل نیز بوده است. «مساكین یعملون»
8 - باید حاكمان غاصب را از دست‏یابى به اموال مردم محروم كرد. «اعیبها... ملك یأخذ»
9- دفع افسد به فاسد جایز ورعایت اهمّ ومهم لازم است. «اعیبها... ملك یأخذ»
10- طاغوت‏ها به كم راضى نیستند. به فقرا و سرمایه‏هاى اندك هم رحم نمى‏كنند. «یأخذ كل سفینةٍ»
11- هر چند كار خضر به فرمان خدا بود، «ما فعلتُه عن أمرى» امّا براى رعایت ادب، عیب‏دار ساختن كشتى را به خود نسبت داد. «أعیبها»
12- كار پیامبران معمولاً براساس قوانین ظاهرى است، امّا وظیفه‏ى خضر، براساس واقعیّات بود. «اردت ان اعیبها... ملك یأخذ»
83) گر خضر، در بحر كشتى را شكست صد درستى، در شكست خضر هست (مولوى)





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۹ آذر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 80 و 81


آيه

وَأَمَّا الْغُلَمُ فَكَانَ أَبَوَاهُ مُؤْمِنَيْنِ فَخَشِينَآ أَن يُرْهِقَهُمَا طُغْيَناً وَ كُفْراً
فَأَرَدْنَآ أَن يُبْدِلَهُمَا رَبُّهُمَا خَيْراً مِّنْهُ زَكَوةً وَأَقْرَبَ رُحْماً


ترجمه

و امّا نوجوان (كه او را كشتم) پدر و مادرش هر دو مؤمن بودند. ترسیدیم كه او آن دو را به كفر و طغیان وا دارد.
(از این رو) خواستیم كه پروردگارشان به جاى او (فرزندى) پاك‏تر و بهتر و با محبّت‏تر به آن دو بدهد.


نکته ها

«اِرهاق» به معناى وادار كردن دیگرى به كارى است كه انجام آن براى او دشوار و طاقت‏فرسا باشد.
در حدیث آمده است: خداوند به جاى آن پسر، دخترى به آن دو مؤمن داد كه از نسل او هفتاد پیامبر پدید آمدند.(84)
گاهى فرزند، سبب انحراف و كفر والدین مى‏شود، «خشینا أن یُرهقهما...» گاهى هم والدین فطرت پاك و توحیدى فرزند را به كفر و آیین‏هاى انحرافى مى‏كشانند.
چنانكه پیامبراكرم‏صلى الله علیه وآله فرمودند: هر فرزندى، به طور فطرى خداشناس و مؤمن است، مگر آنكه پدر و مادر او را تغییر دهند.(85)
84) تفسیر نورالثقلین.
85) كلّ مولودٍ یولد على الفطرة حتّى یكون ابواه یهوّدانه و ینصّرانه». بحار، ج‏3، ص 282.


پيام ها

1- اولیاى خدا كار لغو و بى‏جهت نمى‏كنند، گرچه در ظاهر خلاف به نظر آید. «اما الغلام»
2- مرگ فرزند، بهتر از آن است كه بد عاقبت و موجب فساد و طغیان شود. «یرهقهما طغیاناً و كفراً»
3- خداوند به پدر و مادر با ایمان، عنایت خاص دارد. «ابواه مؤمنین فخشینا»
4- گاهى جسم باید فداى فكر بشود. فرزند كشته مى‏شود تا ایمان پدر و مادر محفوظ بماند. «خشینا ان یرهقهما»
5 - باید فتنه‏ها را پیش‏بینى كرد و از ریشه خشكاند. «خشینا ان یرهقهما»
6- طغیان و سركشى زمینه‏ى كفر است. (طغیان» قبل از «كفر» آمده است.)
7- اراده‏ى مردان خدا، اراده‏ى خداست. «اردنا ان یبدِلهما»
8 - اولیاى خدا هم مسئولیّت دارند و هم در اندیشه‏ى آینده‏ى مردم مى‏باشند. «اردنا ان یبدِلهما»
9- گاهى دلیل گرفتار شدن مؤمنین به بعضى ناگوارى‏ها، حفظ ایمان و عقیده خود آنان است. «یبدِلَهما خیراً منه»
10- اگر خداوند چیزى را از مؤمن گرفت، بهتر از آن را به او مى‏دهد. «یبدِلهما ربّهما خیراً منه»
11- از بین رفتن فرزنذ ناصالح و جایگزینى آن با فرزند صالح، جلوه‏اى از ربوبیّت خداوند است. «یبدِلَهما ربّهما خیراً منه»
12- تنها پاكى و صلاح فرزندان كافى نیست، باید نسبت به پدر و مادر مهربان باشند. «زكوة واقرب رحماً»
13- آنچه ارزش است، سلامت، پاكى ومحبّت به والدین است، نه دختر یا پسر بودن فرزند. «زكوةً و اقرب رحماً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۲ آذر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 82


آيه

وَ أَمَّا الْجِدَارُ فَكَانَ لِغُلَمَيْنِ يَتِيمَيْنِ فِى الْمَدِينَةِ وَكَانَ تَحْتَهُ كَنزٌ لَّهُمَا وَكَانَ أَبُوهُمَا صَلِحاً فَأَرَادَ رَبُّكَ أَن يَبْلُغَآ أَشُدَّهُمَا وَ يَسْتَخْرِجَا كَنزَهُمَا رَحْمَةً مِّن رَّبِّكَ وَمَا فَعَلْتُهُ عَنْ أَمْرِى ذَلِكَ تَأْوِيلُ مَا لَمْ تَسْطِع عَّلَيْهِ صَبْراً


ترجمه

و امّا آن دیوار، از آنِ دو نوجوان یتیم در آن شهر بود و زیر آن دیوار، گنجى براى آن دو بود و پدرشان مردى صالح بود. پس پروردگارت اراده كرد كه آن دو به حدّ رشد (و بلوغ) خود برسند و گنج خویش را كه رحمتى از سوى پروردگارت بود استخراج كنند و من این كارها را خودسرانه انجام ندادم. این بود تأویل و راز آنچه نتوانستى بر آن صبر و شكیبایى ورزى.


نکته ها

پیامبراكرم‏صلى الله علیه وآله در روایتى فرمودند: آن گنج، كلماتى حكیمانه بود كه بر صحیفه‏اى از طلا نوشته شده بود. مضمون آن حكمت‏ها این بود: تعجّب از كسى كه ایمان به تقدیر الهى دارد، چرا محزون مى‏شود!؟ شگفت از كسى كه یقین به مرگ دارد، چرا شاد است، یقین به حساب دارد، چرا غافل است، یقین به رزق دارد، چرا خود را به زحمت بیش از اندازه مى‏اندازد و یقین به دگرگونى دنیا دارد، چرا به آن اطمینان مى‏كند!؟(86)
طبق احادیث، لطف و رحمت خدا مخصوص فرزندان بى‏واسطه نیست، بلكه در نسل‏هاى بعدى هم تأثیر دارد و نیكوكارى اجداد، موجب عنایت خدا به ذریّه‏ى آنان مى‏شود.(87)
امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند به موسى وحى كرد: من فرزندان را به خاطر خوبىِ پدران پاداش مى‏دهم. سپس فرمود: اگر به ناموس مردم خیانت كنید، به ناموس شما خیانت مى‏شود. «كما تَدین تدان».(88)
یك جا فرزند به خاطر حفظ ایمان والدین كشته مى‏شود، و در جاى دیگر به خاطر صالح بودن پدر، پیامبرى كارگرى مى‏كند تا سرمایه به دست فرزند برسد.
وقتى بعضى به امام مجتبى علیه السلام به خاطر صلح با معاویه اعتراض كردند، فرمود: مگر نمى‏دانید خضر براى مصلحت، كشتى را سوراخ كرد و نوجوانى را كشت و كارهاى او مورد غضب موسى قرار گرفت؟ اى مردم! اگر صلح را نمى‏پذیرفتم همه‏ى شیعیان روى زمین نابود مى‏شدند. «لولا ما اَتیتُ لما ترك من شیعتنا على وجه الارض احدٌ الاّ قُتل».(89)
«قریة» و «مدینة» هردو به یك معنى مى‏باشد. چنانكه در آیه‏ى 77 فرمود: «اَتَیا اهل قریة» در اینجا مى‏فرماید: «فى المدینة».(90)
«اَشُدّ»، جمع «شدّة»، و «یبلغا اشُدّهما» یعنى تا آنان به تمام رشد خود برسند.
86) تفسیر مجمع‏البیان.
87) تفسیر نورالثقلین.
88) تفسیر نورالثقلین.
89) تفسیر نورالثقلین.
90) به گفته دوست دانشمندمان آقاى كلباسى: اگر در قرآن كلمات «قریة» و «مدینة» را بررسى كنیم مشاهده خواهیم كرد كه مدینة در مواردى است كه در آن نور هدایت تابیده باشد و هركجا نور هدایت نباشد، قریة گفته شده است.


پيام ها

1- كودك نابالغ نیز مى‏تواند مالك باشد، امّا شرط تصرّف در اموال، توانمندى و رشد است. «كنز لهما، حتّى یبلغا اشدّهما»
2- ذخیره سازى ثروت براى فرزندان، جایز است. «كنزلهما و كان ابوهما صالحاً»
ولى زراندوزى اگر بدون انفاق باشد ممنوع است.
3- حفظ اموال یتیمان، واجب است. «لغلامین یتیمین»
4- كارهاى خوبِ پدر، در زندگى فرزندان اثر دارد. «ابوهما صالحاً»
5 - خضر، پیامبر بوده است. «ما فعلته عن امرى»
6- گاهى حوادث داراى تحلیل و تفسیر عمیق و در مسیر رشد انسان است. هدف از این دوره‏ها، رشد موسى بود. «أراد ربّك، رحمةً من ربّك»
7- در برابر خدا باید مؤدّبانه سخن گفت. حضرت خضر آنجا كه سخن از عیب و نقص است، به خود نسبت مى‏دهد، «أردتُ أن اَعیبها» و آنجا كه محدوده‏ى كار الهى است، به خدا نسبت مى‏دهد. «أراد ربّك أن یبلغا اشدّهما»
8 - اراده‏ى اولیاى خدا، اراده خداست. «أردتُ، أردنا، أراد ربّك»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۳ دی ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 83


آيه

وَيَسْئَلُونَكَ عَن ذِى الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُواْ عَلَيْكُم مِّنْهُ ذِكْراً


ترجمه

و از تو درباره ذوالقرنین مى‏پرسند. بگو: به‏زودى از او یادى بر شما خواهم كرد.


نکته ها

«قَرن»، دو معنا دارد: یكى دوران طولانى و دیگرى به معناى شاخ حیوان، و ذوالقرنین را از آن جهت بدین وصف نامیده‏اند كه یا حكومت طولانى داشته و یا آنكه دو رشته موى خود را مثل دو شاخ مى‏بافته و یا روى كلاه او دو شاخك قرار داشته است. همچنین ممكن است مراد از «قَرنَین» شرق و غرب جهان باشد،(91) كه چون او به تمام شرق و غرب عالم سلطه پیدا كرده بوده «ذوالقرنین» نامیده شده است.
امام باقرعلیه السلام فرمودند: «ذوالقرنین» پیامبر نبود، لیكن مرد صالحى بود كه خدا او را دوست مى‏داشت و او قوم خود را به تقوا سفارش مى‏كرد. مردم بر یك طرف سر او ضربه‏اى وارد كردند و او تا مدّتى ناپدید شد، پس از آن به سوى مردم بازگشت و دعوت خود را تكرار كرد، مردم به سمت دیگر سر او ضربه‏اى زدند. آنگاه امام فرمود: در میان شما نیز شخصى با این خصوصیات است.(92) بنابراین به خاطر این دو ضربه به ذوالقرنین معروف بوده است.
تفسیر نمونه با توجّه به اظهارات چند مورّخ یونانى و چند فراز از تورات (كتاب اشعیا، فصل 46، شماره‏ى 28 و 11) و كشف مجسمه‏ى كورش در قرن نوزدهم میلادى كه تاجى با دو شاخ بر سر داشت، ذوالقرنین را با كورش بیشتر تطبیق مى‏دهد، ولى مرحوم شعرانى، در حاشیه تفسیر ابوالفتوح، ذوالقرنین را همان اسكندر مقدونى مى‏داند كه از سیزده سالگى شاگرد ارسطو بوده است. و صاحب تفسیر المیزان او را همان كورش مى‏داند.
به هر حال در اینكه ذوالقرنین چه مدّت حكومت كرده و نام واقعى او چیست و چند سال عمر كرده وآیا بشر بوده یا فرشته، پیامبر یا عبد صالح؟ اسكندر بوده یا كورش؟ چرا ذوالقرنین نام دارد؟ امكاناتش چه بوده، محدوده‏ى حكومتش كجا بود؟ طول و عرض و مشخصات سدى كه ساخت چه بود؟ چه زمانى بود؟ آیا این سدّ همان دیوار چین است یا نه؟ سخنان بسیارى بیان شده وبحث در جزئیّات آن چندان مفید نیست. باید دنبال هدف‏ها رفت، نه مسائل جزئى كه در آنها هیچ رشدى نیست.
91) چنانكه عربها مى‏گویند: «قرنى الشمس» یعنى دو شاخ آفتاب كه مراد شرق و غرب عالم است.
92) تفسیرنورالثقلین ؛ كمال‏الدین صدوق.


پيام ها

1- انبیا مرجع مردم وپاسخگوى سؤالات آنان بوده‏اند. «یسئلونك عن ذى القرنین»
2- رهبر ومبلّغ دینى باید با تاریخ و حوادث مهم آشنا باشد. «یسئلونك...»
آنكه پیشواى مردم شد، از او سؤالات مختلفى مى‏كنند، چنانكه در آیات دیگر سؤال از روح مطرح است.
3- سؤالات بجا و منطقى مردم را بى‏پاسخ نگذاریم. «سأتلوا»
4- در پاسخ سؤال‏ها، شتابزده جواب ندهیم. «سأتلوا»
5 - تاریخ وبازگویى آن، به اندازه‏اى كه در آن تذكّر و عبرت باشد ارزشمند است. «سأتلوا علیكم منه ذكراً»
6- پرسش‏هاى مردم، زمینه‏ى نزول بعضى از آیات بوده است. «یسئلونك... قل...»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۸ دی ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 84 و 85


آيه

إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِى الْأَرْضِ وَءَاتَيْنَهُ مِن كُلِّ شَىْ‏ءٍ سَبَباً
فَأَتْبَعَ سَبَباً


ترجمه

همانا ما در زمین به او (ذوالقرنین) قدرت دادیم و از هر چیزى وسیله‏اى به او عطا كردیم.
پس او در پى سبب رفت (وسفر خود را آغاز كرد).


نکته ها

در دعایى كه حضرت على‏علیه السلام تعلیم آن جوان بلخى داد، (دعاى مشلول) مى‏خوانیم: «یا من نَصر ذى القرنین على ملوك الجبابرة» اى خدایى كه ذوالقرنین را بر پادشاهان ستمگر پیروز كردى. و در حدیثى آن حضرت، ذوالقرنین را كسى مى‏داند كه نشانه‏ى پادشاهى و نبوّت داشته و به همه چیز، آگاهى داشته تا حقّ را از باطل بشناسد و خداوند شهرها و دلها را تسلیم او گرداند.(93)
ذوالقرنین و سلیمان، دو مؤمن بودند كه حاكم زمین شدند و بخت النصر و نمرود دو كافر كه حاكم زمین شدند.(94)
قدرتى را كه خداوند به اولیاى خویش مى‏دهد، (همچون حضرت سلیمان و یوسف و برخى مؤمنان) براى استفاده در راه خداست. قرآن درباره بندگان خوب خدا مى‏فرماید: «الّذین ان مكنّاهم فى‏الارض اقاموا الصلوة...»(95) آنان كسانى هستند كه اگر تمكّن و قدرت به آنان دهیم به اقامه‏ى نماز و پرداخت زكات و احیاى امربه‏معروف و نهى‏از منكر مى‏پردازند. واز كسانى كه از قدرت خود در مسیر ناحق استفاده كنند، انتقاد كرده و مى‏فرماید: «كم اهلكنا قبلهم من قرنٍ مكنّاهم فى‏الارض»(96) چه بسیار كسانى را كه پیش از شما هلاك كردیم، زیرا از قدرت وحكومت خود سوءاستفاده مى‏كردند.
93) تفسیرنورالثقلین.
94) تفسیر نورالثقلین.
95) حج، 41.
96) انعام، 6.


پيام ها

1- خداوند بر همه‏ى هستى واسباب طبیعى، حاكم است و به هر كس بخواهد مكنت و قدرت مى‏دهد. «مَكنّا له» ولى بهره‏ورى صحیح، در سایه‏ى حسن نیّت و حسن تدبیر انسان است. «فاَتبَع سببا»
2- گاهى خداوند همه گونه امكانات را در اختیار بعضى قرار مى‏هد. «مكنّاله... آتیناه من كلّ شى‏ء سببا»
3- نظام طبیعى، نظام سبب و مسبّب است و هر چیزى سببى دارد كه باید آن را شناخت ودر پى آن رفت. «من كلّ شى‏ءٍ سبباً فاَتْبع سببا» بندگان خاص خدا نیز باید به وسیله‏ى اسباب و امكانات طبیعى، اهداف حقّ را دنبال كنند.
4- مهم‏تر از داشتن امكانات و قدرت، خوب استفاده كردن است. «آتیناه...سبباً فاَتْبع سبباً»
5 - ذوالقرنین علاوه بر داشتن امكانات، از دانش بكارگیرى اسباب نیز برخوردار بود. «فاَتْبَع سببا»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۰ دی ۱۳۹۶
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۹ پاسخ
۸,۳۹۲,۱۰۵ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۷,۰۵۷ بازدید
۳ روز قبل
javibarca
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۷,۵۳۲ بازدید
۷ روز قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۱ پاسخ
۱۱,۶۴۹,۱۴۲ بازدید
۷ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۷,۵۹۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۶,۲۰۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۳۹,۴۵۹ بازدید
۶ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۱۰۲ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۹۹۵ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۴۵۹ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۳۵ کاربر آنلاین است. (۱۴۴ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۳۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!