به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 55



آيه

وَمَا مَنَعَ النَّاسَ أَن يُؤْمِنُواْ إِذْ جَآءَهُمُ الْهُدَى‏ وَيَسْتَغْفِرُواْ رَبَّهُمْ إِلَّا أَن تَأْتِيَهُمْ سُنَّةُ الْأَوَّلِينَ أَوْ يَأْتِيَهُمُ الْعَذَابُ قُبُلاً


ترجمه

و چه چیزى مردم را پس از آنكه هدایت براى آنان آمد، از ایمان آوردن و آمرزش خواهى از پروردگارشان باز داشت؟ جز آنكه (خواستند) سنّت خداوند درباره‏ى پیشینیان (كه عذاب الهى بود) براى آنان (نیز) بیاید، یا آنكه عذاب، رویاروى آنان قرار گیرد!


نکته ها

«قُبل» یا به معناى مقابل و رو در رو است و یا جمع «قبیل» و اشاره به انواع مختلف عذاب.


پيام ها

1- سرباز زدن از ایمان با دیدن آن همه آیات، نشانه جدال‏گرى انسان است. «جدلا و ما منع الناس»
2- خداوند، حجّت را بر مردم تمام مى‏كند تا هیچ راه و بهانه‏اى براى كفر باقى نماند. «و ما منع النّاس»
3- تنها ایمان كافى نیست، استغفار از لغزش‏ها هم لازم است. «یؤمنوا، یستغفروا»
4- لازمه ربوبیّت او، باز گذاردن راه توبه و استغفار است. «ویستغفروا ربّهم»
5 - تاریخ، سنّت‏هاى ثابتى دارد كه باید از آن درس گرفت. «سنّة الاوّلین»
6- موعظه واستدلال همه جا كارساز نیست، گاهى عقوبت لازم است. «یأتیهم العذاب» گاهى هیچ یك از عوامل تربیت از قبیل: وحى آسمانى، تبلیغ دائمى، مشاهده تاریخ و عبرت‏ها، در انسان لجوج اثر ندارد.
7- ایمان و استغفار، مانع عذاب الهى است. «یؤمنوا... یستغفروا...یاتیهم العذاب»
8 - دست خدا براى عذاب باز است، چه عذابى از نوع پیشینیان یا عذابى جدید. «سنّة الأوّلین او یأتیهم العذاب قبلا»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۱ مهر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 56


آيه

وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ وَيُجَدِلُ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِالْبَطِلِ لِيُدْحِضُواْ بِهِ الْحَقَّ وَاتَّخَذُواْ ءَايَتِى وَمَآ أُنذِرُواْ هُزُوَاً


ترجمه

وما پیامبران را جز بشارت دهندگان (براى مؤمنان) و بیم‏دهندگان (براى مجرمان) نمى‏فرستیم، ولى كافران به باطل مجادله و ستیز مى‏كنند تا به وسیله‏ى آن حقّ را در هم كوبند. و آنان نشانه‏ها و آیات مرا و آنچه را كه به آن بیم داده شدند، به مسخره گرفتند.


پيام ها

1- آگاهى بر سنّت خداوند و رسالت انبیا و عكس‏العمل مردم و سرنوشت اقوام لجوج، نوعى تسلّى براى پیامبر است. «ومانرسل المرسلین...»
2- كار انبیا بشارت و انذار است، نه اجبار مردم بر پذیرش. «الاّ مبشّرین و منذرین»
3- خداوند، حجّت را بر مردم تمام مى‏كند، «وما نرسل المرسلین ...» و مردم در پذیرش آن اجبارى ندارند. «الاّ مبشّرین و منذرین و یجادل الّذین كفروا...»
4- هدف كافران، محو حق، «لیدحضوا» و ابزار كارشان، جدال و استهزا مى‏باشد. «یجادل الّذین كفروا»
5 - درگیرى و جدال میان حقّ و باطل همیشگى بوده است. «یجادل» (فعل مضارع رمز تداوم كار است.)
6- كافران مى‏خواهند جلوى حقّ را با باطل بگیرند، «لیدحضوا به الحقّ» غافل از آنكه باطل رفتنى است. «اِنّ الباطل كان زهوقا»(60)
7- مژده‏ها و هشدارهاى انبیا، واقعیّت‏هایى است كه كفّار براى محو آن تلاش مى‏كنند. «مبشرین و منذرین... لیدحضوا به الحقّ»
8 - مسخره كردن آیات خدا و احكام الهى، كار كافران است. «واتخذّوا آیاتى و ما انذروا هزوا»
60) اسراء، 81.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۴ مهر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 57


آيه

وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّن ذُكِّرَ بَِايَتِ رَبِّهِ فَأَعْرَضَ عَنْهَا وَنَسِىَ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ إِنَّا جَعَلْنَا عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن يَفْقَهُوهُ وَفِى ءَاذَانِهِمْ‏وَقْراً وَ إِن تَدْعُهُمْ إِلَى الْهُدَى‏ فَلَن يَهْتَدُواْ إِذاً أَبَداً


ترجمه

و كیست ستمكارتر از آنكه به آیات پروردگارش تذكّر دهند، پس (به جاى پذیرش) از آنها اعراض كند و (گناهان و) دستاورد پیشینه‏ى خویش را فراموش كند؟! البتّه ما بر دلهایشان پرده‏هایى نهادیم تا آیات قرآن را نفهمند و در گوشهایشان سنگینى قرار دادیم كه اگر به سوى هدایتشان فراخوانى، هرگز به راه نخواهند آمد.


نکته ها

«تذكّر»، رمز آن است كه انسان در عمق روح و فطرت خود، خدا را یافته، لكن از آن غافل شده است و تذكّر براى كنار زدن پرده‏ى غفلت است. حضرت على‏علیه السلام در توصیف انبیا مى‏فرماید: هدف از بعثت انبیا آن است كه مردم را به وفا كردن به فراموش شده‏ها یادآورى كنند. «و یذكّرهم منسىّ نعمته».(61)
«اَكنّة» جمع «كنان» به معناى پرده و پوشش است.
61) نهج‏البلاغه، خطبه 1.


پيام ها

1- بى‏اعتنایى به آیات الهى و درنگ نكردن در آنها، بزرگ‏ترین ستم است. «و مَن اَظلَم، ذُكّر، اَعرِض، نَسى»
2- یاد عملكرد بد، زمینه‏ساز توبه و عذرخواهى است و بر عكس غفلت از آن، سبب تیرگى روح و كلید همه‏ى بدبختى‏هاست. «نَسىَ ما قَدّمت یداه»
3- كیفر بى‏اعتنایى به آیات الهى و استهزا و غفلت از گناهان، محروم شدن از درك حقایق است. «فاَعرض... جعلنا»
4- عذاب الهى تنها در قیامت نیست، گرفتن قوه‏ى درك حقایق، نیز عذاب است. «اَكنّةً أن یفقهوه»
5 - در هدایت مردم، تنها برهان ودلیل كافى نیست، پذیرش مخاطب هم لازم است. «و اِن تَدعُهم الى الهُدى فلن یهتدوا»
6- راه هدایت، دل نرم و گوش شنواست، وقتى این دو دگرگون شد، حتّى در برابر دعوت شخص پیامبر، هدایت‏پذیر نمى‏شود. «فلن یهتدوا اذاً ابداً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۰ مهر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 58


آيه

وَرَبُّكَ الْغَفُورُ ذُو الرَّحْمَةِ لَوْ يُؤَاخِذُهُم بِمَا كَسَبُواْ لَعَجَّلَ لَهُمُ الْعَذَابَ بَل لَّهُم مَّوْعِدٌ لَّن يَجِدُواْ مِن دُونِهِ مَوْئِلاً


ترجمه

و پروردگارت آمرزنده‏ى صاحب رحمت است، اگر مردم را به خاطر آنچه كسب كرده‏اند مجازات كند، هرچه زودتر عذاب برایشان مى‏فرستد، (ولى چنین نمى‏كند) بلكه براى آنان موعدى قرار داده كه (با فرارسیدنش) جز به لطف خداوند هرگز راه بازگشتى نمى‏یابند.


نکته ها

«مَوئِل» به معناى پناهگاه و وسیله‏ى نجات است.
خداوند هم عادل است، هم غفور. به مقتضاى عدلش باید گنهكار را عذاب كند، ولى به خاطر غفّار بودن و رحمتش، به انسان مهلت مى‏دهد تا توبه كند، امّا اگر توبه نكرد، با عدلش مؤاخذه مى‏كند.

پيام ها
1- آمرزش ورحمت، از شئون ربوبیّت الهى ولازمه‏ى تربیت است. «ربّك الغفور ذوالرّحمة»
2- خداوند هم بسیار بخشنده است وهم داراى رحمتى گسترده مى‏باشد. «الغفور، ذو الرّحمة»
3- قهر و عذاب الهى نتیجه‏ى عمل خود مردم است. «یؤاخذهم بماكسبوا»
4- گناهانى زشت‏تر و عذابش بیشتر است كه انسان با انگیزه به سراغ آنها برود. «بماكسبوا»
5 - سنّت الهى مهلت دادن به گنهكاران است. «بل لهم مَوعد»
6- مهلت دادن و تأخیر در عذاب، از نشانه‏هاى لطف الهى است. «الغفور ذو الرّحمة... لهم موعدٌ»
7- گنهكاران به مهلت‏دادن‏هاى الهى مغرور نشوند، چون موعد آن تمام و نوبت قهرى مى‏رسد كه هیچ راهى براى نجات آنان نیست. «لن یجدوا من دونه مَوئلاً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۴ مهر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 59


آيه

وَتِلْكَ الْقُرَى‏ أَهْلَكْنَهُمْ لَمَّا ظَلَمُواْ وَجَعَلْنَا لِمَهْلِكِهِم مَّوْعِداً


ترجمه

و (مردمِ) آن آبادى‏ها را هنگامى كه ستم كردند، هلاكشان كردیم و براى نابود كردنشان (از پیش) زمانى را قرار دادیم.


پيام ها

1- از تاریخ و سرگذشت پیشینیان باید درس گرفت. «تلك القرى اهلكناهم»
2- رمز بدبختى و هلاكت مردم، عملكرد ظالمانه‏ى خودشان است. «لمّا ظلموا»
3- زوال تمدّن‏ها و جوامع، تحت اراده الهى است. «اهلكناهم لمّا ظلموا»
4- قهر الهى از روى حكمت بوده و داراى زمانى خاص است. «موعداً»
5 - اگر ستمگران را در رفاه و آسایش دیدید، مأیوس نشوید، آنان هم مهلتى دارند. «جعلنا لمهلكم موعداً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۳۰ مهر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 60 و 61


آيه

وَإِذْ قَالَ مُوسَى‏ لِفَتَهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّى‏ أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِىَ حُقُباً
فَلَمَّا بَلَغَا مَجْمَعَ بَيْنِهِمَا نَسِيَا حُوتَهُمَا فَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِى الْبَحْرِ سَرَباً


ترجمه

و(بیادآور) زمانى كه موسى‏به جوان (همراهش) گفت: من دست از جستجو برنمى‏دارم تا به محلّ برخورد دو دریا برسم، حتّى اگر سال‏ها (به راه خود) ادامه دهم.
پس چون به محلّ تلاقى آن دو (دریا) رسیدند، ماهى خود را (كه براى غذا همراه داشتند) فراموش كردند. ماهى هم راه خود را به دریا برگرفت و رفت.


نکته ها

كلمه‏ى «موسى» 136 بار در قرآن آمده و همه‏ى موارد مراد همان پیامبر اولواالعزم است.
بكار بردن كلمه‏ى «فَتى» كه به معناى جوان و جوانمرد است، به جاى غلام و پسر، نشانه‏ى ادب، مهربانى و نام نیك است. مراد از «فتاه» در آیه، «یوشع‏بن نون» است كه مصاحب و ملازم حضرت موسى در آن سفر بوده است.(62)
«حُقُب» به معناى سال‏هاى طولانى است، 70 الى 80 سال.
در تفاسیر وروایات، ماجراى موسى وخضر بیان شده است. چنانكه در كتاب صحیح بخارى از ابن عباس از اُبىّ‏بن كعب آمده كه پیامبرصلى الله علیه وآله فرمودند: روزى حضرت موسى در حال خطبه خواندن، مورد سؤال بنى‏اسرائیل قرار گرفت كه عالم‏ترین افراد كیست؟ موسى گفت: من هستم. خداوند موسى را مورد عتاب قرار داد كه چرا نگفتى: خدا بهتر مى‏داند. خضر از تو عالم‏تر است. موسى گفت: خضر كجاست؟ خطاب آمد: در منطقه‏ى مجمع‏البحرین است و رمز ونشانه‏ى آن این است كه یك ماهى در سبدى قرار بده و حركت كن، هرجا ماهى را نیافتى، وعده‏گاه ملاقات خضر همان جا مى‏باشد.(63)
موسى ماهى را در سبد قرارداده و به كسى كه همراهش بود فرمود: هركجا ماهى را نیافتى به من خبر بده. موسى و همراهش حركت كردند تا كنار دریایى رسیدند و براى استراحت كنار سنگى توقّف كردند. در حالى كه موسى در خواب بود و همراهش بیدار، ماهى حركتى كرده و از سبد به دریا پرید! همراه موسى چون او را در خواب دید، او را صدا نزد. پس از بیدارى موسى نیز فراموش كرد به او خبر دهد و هر دو به راه خود ادامه دادند، پس از یك شبانه روز موسى گفت: غذایى بیاور كه ما از این سفر خسته شدیم. همراه موسى، ماجراى زنده شدن ماهى و پریدنش در آب را بازگو كرد. موسى گفت: باید برگردیم به همان منطقه‏اى كه ماهى در آب پریده كه وعده‏گاه ما آنجاست.
امام باقر وامام صادق‏علیهما السلام فرمودند: همراه موسى، ماهى نمك زده را كنار دریا برد تا بشوید، ماهى در دست او به حركت در آمد و به دریا رفت.(64)
بعضى مجمع البحرین را تلاقى دو دریاى نبوّت (موسى و خضر) دانسته‏اند؛ موسى دریاى حكمت ظاهرى و خضر، دریاى حكمت باطنى است.
از آنجا كه پیامبران معصوم‏اند و فراموش نمى‏كنند، مراد از نسیان ماهى در آیه، كنار گذاشتن ماهى و واگذاشتن آن است. مثل آیاتى كه نسبتِ نسیان به خدا مى‏دهد، «الیوم نَنساكم»(65) و «انّا نسیناكم»(66) به علاوه آن دو بزرگوار، ماهى را فراموش نكردند، بلكه با خود برده بودند و طبق آنچه نقل كردیم همراه موسى چون نخواست حضرت را از خواب بیدار كند، صبر كرد و بعد از بیدارى، فراموش كرد ماجرا را بازگو كند.
در قرآن، بارها حیوانات علامت، یا الهام‏بخش و یا خبررسان بوده‏اند، مانند چگونگى دفن هابیل با الهام از كلاغ، اطلاع از كفر مردم سبأ با خبر دادن هدهد و زنده شدن ماهى، در ماجراى ملاقات این دو پیامبر، و نقش عنكبوت در حفاظت پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله در غار و نقش حفاظتى سگ براى اصحاب كهف.
62) تفسیر نورالثقلین.
63) علامه شعرانى در حاشیه تفسیر ابوالفتوح، محلّ ملاقات را حوالى شام وفلسطین مى‏داند.
64) تفسیر نورالثقلین.
65) جاثیه، 64.
66) سجده، 14.


پيام ها

1- تلاش موسى براى ملاقات خضر و تحصیل علم قابل ذكر است. «واذ...»
2- در مسافرت، همراه و همسفر داشته باشیم. «قال موسى لفتاه»
3- انتخاب عنوان زیبا، سفارش اسلام است. «قال... لفتاه»
4- هجرت وسفر براى كسب علم، تاریخى بس طولانى دارد. «لاابرح...»
5 - طالب علم باید سراغ عالم برود، نه آنكه به انتظار عالم بنشیند. «لاابرح» یعنى تا رسیدن به عالم، دست از جستجو بر نمى‏دارم.
6- در طلب علم و عالم، اگر عمرى جستجو كنیم جا دارد. «اَمضىَ حُقُبا»
7- تحصیل علم پایان و حدّى ندارد. پیامبرى چون موسى نیز براى فراگیرى علم باید آماده‏ى سفر طولانى شود. «امضىَ حُقُبا»
8 - همسفر جوانمرد كسى است كه تا پایان سفر همراه انسان باشد. «حتّى اَبلُغ مجمع البحرین ... فلمّا بلغا مجمع بینهما»
9- دریا و كنار دریا مى‏تواند محلّ مناسب و سالم و آماده‏اى براى آموزش و ملاقات‏هاى معنوى باشد. «فلمّا بلغا مجمع بینهما»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۵ آبان ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 62 و 63


آيه

فَلَمَّا جَاوَزَا قَالَ لِفَتَهُ ءَاتِنَا غَدَآءَنَا لَقَدْ لَقِينَا مِن سَفَرِنَا هَذَا نَصَباً
قَالَ أَرَءَيْتَ إِذْ أَوَيْنَا إِلَى الصَّخْرَةِ فَإِنِّى نَسِيتُ الْحُوتَ وَ مَآ أَنسَنِيهُ إِلَّا الشَّيْطَنُ أَنْ أَذْكُرَهُ وَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِى الْبَحْرِ عَجَباً


ترجمه

پس همین كه (از كنار دریا) گذشتند، موسى به جوان (همراه) خود گفت: غذاى چاشت ما را بیاور، به راستى كه از این سفر رنج بسیار دیده‏ایم.
(آن جوان) گفت: آیا به یاد دارى وقتى كه به صخره پناه بردیم و من (پریدن) ماهى (به دریا) را فراموش كردم (كه براى تو بگویم) و كسى جز شیطان آن را از یاد من نبرد، تا آن را یادآورى كنم. و (در كمال) شگفتى ماهى راه خود را در دریا پیش گرفت (و رفت).


نکته ها

«غَداء» به غذاى صبح و «عَشاء» به غذاى شب گفته مى‏شود.
به فرموده‏ى امام صادق‏علیه السلام، حضرت موسى در سه نوبت از گرسنگى به خدا شكایت كرد:
اوّل: پس از آنكه براى دختران شعیب آب آورد و به گوسفندان آنان كمك كرد، به گوشه‏اى رفت و گفت: پروردگارا! براى خیرى كه بر من نازل كنى نیازمندم.(67)
دوّم: در این آیه.(68)
سوّم: آنجا كه از اهل روستا غذا خواستند و آنها ندادند، به خضر اعتراض كرد كه چرا براى مردمى كه غذا به ما ندادند، رایگان كار مى‏كنى؟(69)
وعده‏گاه موسى و خضر نشانه‏اى داشت و آن اینكه آن ماهى كه غذاى موسى و همراهش بود، از ظرف غذا به دریا برود. وقتى به محلّ قرار رسیدند و ماهى به دریا پرید، همراه موسى فراموش كرد آن را به موسى بگوید. چون مقدار زیادى راه رفتند، همراه موسى ماجرا را نقل كرد. مقدار اضافه‏ى راه را برگشتند و در همان محلّ، خضر را دیدار كردند.
حضرت موسى علیه السلام چهار سفر داشت:
1- سفر هَرب. «ففررت منكم لمّا خقتكم»(70)
2- سفر طَلب. «فلمّا اَتاها نُودى من شاطى الوادى الأیمن»(71)
3- سفر طرَب. «ولمّا جاء موسى لمیقاتنا»(72)
4- سفر تَعب. «لقد لقینا من سفرنا هذا نصباً»(73)
67) قصص، 24.
68) تفسیر نورالثقلین.
69) كهف، 77.
70) شعراء، 21.
71) قصص، 30.
72) اعراف، 143.
73) تفسیر كشف‏الاسرار.


پيام ها

1- از آداب سفر، داشتن همسفر وتدارك غذا است. «آتنا غداءنا»(74)
2- در راه تحصیل علم و معرفت و رسیدن‏به آرمان‏ها، پیامبران نیز سختى‏ها را متحمّل شده‏اند. «لقینا من سفرنا هذا نصباً»
3- شیاطین، مانع ملاقات و همراهى موسى وخضرها هستند و به همین دلیل همراه موسى را به فراموشى انداختند. «ما انسانیه الاّ الشیطان»
74) همچنان كه اصحاب كهف نیز پول نقد همراه داشتند. «فابعثوا بورقكم هذه» كهف، 19.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۱ آبان ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 64 و 65


آيه

قَالَ ذَلِكَ مَا كُنَّا نَبْغِ فَارْتَدَّا عَلَى‏ ءَاثَارِهِمَا قَصَصاً
فَوَجَدَا عَبْداً مِّنْ عِبَادِنَآ ءَاتَيْنَهُ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَهُ مِن لَّدُنَّا عِلْماً


ترجمه

(موسى) گفت: این همان (محلّ قرارى) بود كه در پى آن بودیم. پس از همان راه برگشتند، در حالى كه ردّ پاى خود را (به دقّت) دنبال مى‏كردند.
پس (در آنجا) بنده‏اى از بندگان ما را یافتند كه از جانب خود، رحمتى (عظیم) به او عطا كرده بودیم و از نزد خود علمى (فراوان) به او آموخته بودیم.


نکته ها

چنانكه امام صادق‏علیه السلام فرمود: موسى در علم شرع از خضر آگاه‏تر بود، ولى خضر در رشته و مأموریّت دیگرى غیر از آن، آگاه‏تر بود.(75)
مراد از «عَبد» در این آیه، حضرت خضر است كه به دلائل زیر پیامبر بوده است:
الف: كسى كه استاد پیامبرى همچون موسى مى‏شود حتماً از پیامبران است.
ب: تعابیر «عبدنا، عبده، عبادنا» در قرآن، غالباً مخصوص پیامبران است.
ج: خضر به موسى گفت: تمام كارهاى خارق‏العاده كه از من دیدى و صبر نكردى، همه طبق فرمان و رأى خدا بوده، نه رأى من. «ما فَعَلتُه من امرى»
د: موسى به خضر قول داد كه من خلاف دستور تو كارى انجام نمى‏دهم، «لا اَعصى لك امراً» و كسى كه پیامبر اولواالعزمى، تسلیم بى‏چون و چراى او مى‏شود، حتماً معصوم و پیامبر است.
ه : علم لدنّى، مخصوص انبیاست. خداوند درباره خضر فرمود: «علّمناه من لدنّا»
و: بعضى از مفسّران نیز مراد از «رَحمة» را نبوّت دانسته‏اند. «آتیناه رحمة من عندنا»
75) تفسیر المیزان.


پيام ها

1- برخى علوم، با تمرین و تجربه و آموزش به دست نمى‏آید و علم لدنّى لازم دارد، مانند علم انبیا. «من لدنّا علما»
2- سرانجام رنج و جویندگى، یافتن و رسیدن است. «فوجدا عبداً»
3- در جامعه، خضرهاى راهنما یافت مى‏شوند،(76) مهم گشتن و پیدا نمودن و شاگردى آنان است. «عبداً من عبادنا»
4- كسى كه مى‏خواهد مردم را به عبودیّت خدا فرابخواند، باید هم خودش و هم استادش عبد باشند. «من عبادنا»
5 - دریافت رحمت و علم الهى، در سایه‏ى عبودیّت است. «عبداً من عبادنا آتیناه رحمة... وعلّمناه»
6- بالاتر از هر دانایى، داناترى است، پس به علم خود مغرور نشویم. «عبداً... علّمناه من لدنا علماً»
76) طىّ این مرحله بى‏همرهى خضر مكن ظلمات است بترس از خطر گمراهى (حافظ)




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۲ آبان ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 66


آيه

قَالَ لَهُ مُوسَى‏ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى‏ أَن تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْداً


ترجمه

موسى به او (خضر) گفت: آیا (اجازه مى‏دهى) در پى تو بیایم، تا از آنچه براى رشد وكمال به تو آموخته‏اند، به من بیاموزى؟


نکته ها

پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله فرمودند: هنگامى كه موسى، خضر را ملاقات كرد، پرنده‏اى در برابر آنان قطره‏اى از آب دریا را با منقارش برداشت و برزمین ریخت. خضر به موسى گفت: آیا رمز این كار پرنده را دانستى؟ او به ما مى‏آموزد كه علم ما در برابر علم خداوند، همانند قطره‏اى در برابر دریایى بى‏كران است.(77)
در این آیات كوتاه، نكات متعدّدى در ادب و تواضع نسبت به استاد دیده مى‏شود، از جمله:
الف: موسى شاگردى خود را با اجازه آغاز كرد. «هل»
ب: خود را پیرو استاد معرّفى كرد. «اتبعّك»
ج: خضر را استاد معرفى كرد. «تعلّمن»
د: خود را شاگرد بخشى از علوم استاد دانست. «ممّا»
ه : علم استاد را به غیب پیوند داد. «علّمت»
و: تعلیم استاد را اثربخش دانست. «رشداً»
ز: همانگونه كه خداوند به تو آموخت تونیز به من بیاموز. «ممّا عُلِّمت رشداً»
ح: قول داد كه نافرمانى نكند. (دو آیه‏ى بعد): «لا اعصى لك امراً»
ط: كارها و سخنان استاد را فرمان دانست. «لا اعصى لك امراً»
ى: براى آینده و پایداریش وعده نداد و گفت: «اِن شاء اللّه»
77) تفاسیر المیزان، نمونه و درّالمنثور.


پيام ها

1- براى دریافت علم، باید در مقابل استاد، ادب و تواضع داشت. «هل اتّبعك ...»
2- تواضع نسبت به عالمان واساتید، از اخلاق انبیاست. «هل اتّبعك ...»
3- كسى كه عاشق علم و آموختن است، تلاش وحركت مى‏كند. «هل اتّبعك»
4- مسافرت با عالم و تحمّل سختى‏ها در راه كسب علم و دانش و رسیدن به رشد و كمال ارزش دارد. «هل اتّبعك»
5 - طالب علم باید هدف داشته باشد و شخصیّت زده نباشد. «على أن تُعلّمن»
6- كارهاى الهى گرچه گاهى با معجزه پیش مى‏رود، ولى قانون اصلى، پیمودن مسیر طبیعى است. موسى باید شاگردى كند تا حكمت بیاموزد. «أن تُعلّمن»
7- پیامبران اولواالعزم نیز از فراگیرى دانش دریغ نداشتند. «على أن تُعلّمن»
8 - حضرت خضر، پیامبر و داراى علم لدنّى از سوى خدا بود. «عُلِّمت»
9- پیمودن راه تكامل ورسیدن به معارف ویژه‏ى الهى، به معلّم و راهنما نیاز دارد. «تعلّمن ممّا عُلّمت»
10- علم انبیا، محدود و قابل افزایش است. «تُعلّمن ممّا...» (اعلم افراد زمان نیز محدودیّت علمى دارند.)
11- مراتب انبیا در بهره‏مندى از علم و كمال متفاوت است. «تُعَلّمن ممّا...»
12- برخوردارى از تمام مراتب علم و كمال، شرط نبوّت نیست. «تُعَلّمن»
13- آگاهى به معارف وعلوم الهى، تضمین كننده رشد و كمال انسان است. «تُعلّمن ممّا عُلِّمت رُشدا»
14- علم به تنهایى هدف نیست، بلكه باید مایه‏ى رشد باشد وانسان را به عمل صالح بكشاند و فروتنى آورد، نه غرور و مجادله.(78) «رُشداً»
78) پیامبرصلى الله علیه وآله در تعقیب نمازشان مى‏خواندند: «أعوذ بك من علمٍ لاینفع». بحار، ج‏86،ص 18.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۴ آبان ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيات 70-67


آيه

قَالَ إِنَّكَ لَن تَسْتَطِيعَ مَعِىَ صَبْراً
وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَى‏ مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْراً
قَالَ سَتَجِدُنِى إِن شَآءَ اللَّهُ صَابِراً وَلَا أَعْصِى لَكَ أَمْراً
قَالَ فَإِن اتَّبَعْتَنِى فَلَا تَسْئَلْنِى عَن شَىْ‏ءٍ حَتَّى‏ أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْراً


ترجمه

(خضر) گفت: تو هرگز نمى‏توانى بر همراهى من صبر كنى.
و چگونه بر چیزى كه آگاهى كامل به (راز) آن ندارى صبر مى‏كنى؟
(موسى) گفت: به خواست خدا مرا شكیبا خواهى یافت و در هیچ كارى، تو را نافرمانى نخواهم كرد.
(خضر) گفت: پس اگر در پى من آمدى، از چیزى (از كارهاى شگفت من) مپرس، تا آنكه خودم درباره‏ى آن سخن آغاز كنم.


نکته ها

چنانكه در آیات قبل بیان كردیم؛ حضرت موسى با آنكه از پیامبران اولواالعزم است و در علم شریعت، اعلم مى‏باشد، ولى در سایر علوم، دانش خضر بیشتر بوده است.


پيام ها

1- مربّى و معلّم باید از ظرفیّت شاگردان آگاه باشد. «اِنّك لن تستطیع...»
2- در واگذارى مسئولیّت‏هاى فرهنگى، باید لیاقت‏ها شناخته و ضعف‏ها گوشزد شود. «اِنّك لن تستطیع...»
3- ظرفیّت افراد براى آگاهى‏ها متفاوت است، حتّى موسى تحمّل كارهاى خضر را ندارد. «لن تستطیع»
4- رشد علمى بدون صبر، میسّر نیست. «رشداً ... و كیف تصبر»
5 - بسیارى از مجادلات و كدورت‏ها، در اثر بى‏اطلاعى افراد از افكار و اهداف یكدیگر است. «و كیف تصبر ...»
6- آگاهى و احاطه‏ى علمى، ظرفیّت و صبر انسان را بالا مى‏برد. «كیف تصبر على مالم تحط به خُبرا»
7- با صبر و لطف الهى مى‏توان به رشد و كمال رسید. «ان شاءاللّه صابراً»
8 - براى هر كارى كه در آینده مى‏خواهیم انجام دهیم، مشیّت الهى را فراموش نكرده و «ان شاءاللّه» بگوییم. «ستجدنى ان شاء اللّه صابرا»
9- خضر معصوم بود، چون موسى تعهّد كرد كه از دستورهاى او نافرمانى نكند. «لا اعصى لك امراً»
10- اطاعت از معلّم وصبر در راه تحصیل، ادب وشرط تعلّم است. «ستجدنى... صابرا»
11- تعهّد گرفتن در مسایل علمى و تربیتى جایز است. «فان اتبعتنى فلا تسئلنى»
12- سؤال كردن، زمان دارد وشتابزدگى در سؤال، ممنوع است. «فلا تسئلنى... حتّى احدث لك»
13- تمام كارهاى انبیا، با دلیل، منطق و حكیمانه است. «احدث لك منه ذكراً»
14- استاد و مربّى باید از ذهن شاگردان، ابهام زدایى كند. «حتى احدث لك منه ذكراً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۸ آبان ۱۳۹۶
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۹ پاسخ
۸,۳۸۹,۸۰۶ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۶,۹۶۷ بازدید
۳ روز قبل
javibarca
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۷,۴۸۷ بازدید
۷ روز قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۱ پاسخ
۱۱,۶۴۷,۷۴۲ بازدید
۷ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۷,۴۲۷ بازدید
۲۹ روز قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۵,۹۶۷ بازدید
۲۹ روز قبل
رویا
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۳۹,۰۸۲ بازدید
۶ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۰۷۰ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۹۹۰ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۴۳۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۷۹ کاربر آنلاین است. (۱۵۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۷۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!