در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 31 آيه أُوْلَئِكَ لَهُمْ جَنَّتُ عَدْنٍ تَجْرِى مِن تَحْتِهِمُ الْانْهَرُ يُحَلَّوْنَ فِيهَا مِنْ أَسَاوِرَ مِن ذَهَبٍ وَيَلْبَسُونَ ثِيَاباً خُضْراً مِّن سُندُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُّتَّكِئِينَ فِيهَا عَلَى الْأَرآئِكِ نِعْمَ الثَّوَابُ وَ حَسُنَتْ مُرْتَفَقاً ترجمه آنان برایشان باغهاى جاودانهاى است كه نهرها از زیر (قصرها و تختهایشان) جارى است. درآنجا بادستبندهایى طلایى آراسته مىشوند وجامههاى سبز از حریر نازك وضخیم مىپوشند، درحالى كه در آنجا بر تختها(ى بهشتى) تكیه دادهاند. چه نیكو پاداشى و چه خوش جایگاهى! نکته ها «عَدن» یعنى اقامت وجایگاه. «أساور» جمع «أسوره» به دستبند، «سُندس» به ابریشم نازك و «اِستبرق» به حریر ضخیم گفته مىشود و «أرائك» جمع «أریكه» به تخت سلطنتى كه با تور پوشانده باشند، گفته مىشود. در دو آیهى قبل، دربارهى دوزخیان خواندیم: «بِئسَ الشّراب و ساءت مُرتفقا» چه بد نوشیدنى و چه بد جایگاهى و این آیه دربارهى بهشتیان مىفرماید: «نعم الثواب و حَسُنت مُرتفقا» چه نیكو پاداشى و چه خوش جایگاهى. با توجّه به اینكه در بهشت هر لباس با هر نوع جنس و رنگى در اختیار بهشتیان قرار دارد، امّا اختصاص لباس سبز شاید اشاره به لباس رسمى و عمومى آنان باشد كه هنگام تكیه بر تختها خود را به آن تزیین مىنمایند. پيام ها 1- نهرهاى بهشتى هم از زیر درختان جارى است،«تحتها الانهار»(33) هم از زیر قصرهاى بهشتى. «من تحتهم الانهار» 2- بهرهمندى بهشتیان از زیورآلات، نشان مىدهد كه انسان فطرتاً زیور و آرایش را دوست دارد. «یُحلّون فیها من أساور» 3- ایمان و عمل به دستورات الهى ودورى از تجمّلات حرام در دنیا، رمز رسیدن به تجمّلات ابدى در آخرت است. «یُحلّون فیها من أساور...» 4- معاد، روحانى و جسمانى است، چون اگر روحانى بود، نیازى به طلا و حریر و تخت نبود. «یُحلّون فیها من أساور...» 5 - رنگ سبز، رنگ بهشتى است. «ثیاباً خُضراً» 33) بقره، 25. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۳۱ تیر ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 32 و 33 آيه وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً رَّجُلَيْنِ جَعَلْنَا لِأَحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِن أَعْنَبٍ وَ حَفَفْنَهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعاً كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ ءَاتَتْ أُكُلَهَا وَلَمْ تَظْلِم مِّنْهُ شَيْئاً وَفَجَّرْنَا خِلَلَهُمَا نَهَراً ترجمه (اى پیامبر!) براى آنان (سرگذشت) دو مردى را مثَل بزن كه براى یكى از آن دو، دو باغ انگور قرار دادیم و دور آنها را با نخل پوشاندیم و میان آن دو باغ را كشتزار قرار دادیم. هر دو باغ، محصول خود را داد و چیزى از آن نكاست و میان آن دو، نهرى روان ساختیم. نکته ها «اُكُل» به معناى محصول و میوهى قابل مصرف وخوردنى است. از این آیات مىتوان اصول باغدارى یا احداث باغهاى نمونه و دلربا را استفاده كرد، كه عبارت است از: الف: درختان كوتاه در وسط «اعناب» و درختان بلند در اطراف باغ باشد. «نخل» ب: باغها با هم فاصله داشته و اطرافشان باز باشد. «جعلنا بینهما» ج: زمینهایى كه در فاصله میان باغهاست كشت شده باشد. «بینهما زرعاً» د: میان باغها آب جارى باشد. «فجّرنا خلالهما» ه: باغها سست و ضعیف و آفتزا نباشد. «لم تظلم منه شیئا» بنابراین بهترین منظره، از باغهاى انگور گوناگون، «اَعناب» وانگور و خرما در كنار هم، «اَعناب ونخل» وانواع كشتها، «زرعاً» وكِشتى كه در اطرافش درخت باشد، «حَفَفناهما» و آبها از زیر درختان و كنار مزرعه جارى باشد، «فَجّرنا خلالهما نَهَرا» پدید مىآید. این آیات، گویا پاسخى به درخواست كفّار سرمایهدار است كه مىخواستند پیامبر، فقرا را از دور خویش براند تا آنان به گرد حضرت آمده و ایمان آورند، خداوند در پاسخ آنان مىفرماید: نه فقر نشانهى ذلّت است و نه ثروت نشانهى عزّت انسان. چنانكه در آیه 28 نیز به پیامبرش فرمود: «واصبر نفسك مع الّذین یَدعون ربّهم...» پيام ها 1- از سادهترین، فطرىترین و عمومىترین شیوههاى انتقال مطلب، استفاده از تمثیل و ضربالمثل است. «واضرب لهم مثلاً» 2- تفاوت فقر و غناى انسان، از جانب خداوند حكیم است. «جعلنا لاحدهما...» 3- كشاورز حقیقى خداست، نه انسان. «حَفَفنا، فَجّرنا، جعلنا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲ مرداد ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 34 آيه وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَاْ أَكْثَرُ مِنكَ مَالاً وَ أَعَزُّ نَفَراً ترجمه و براى آن مرد میوهاى (فراوان) بود. پس به دوستش در حالى كه با او گفتگو مىكرد، گفت: من از تو مالدارتر و از نظر نفرات، نیرومندترم. نکته ها «ثَمر» به انواع میوه و به انواع مال و دارایى و حتّى به درخت نیز گفته مىشود. چنانكه در آیهى 42 مىخوانیم: «اُحیط بثمره» كه قهر خدا تمام باغ و درختان را احاطه كرد، نه تنها میوهى آن را. «صاحب» یعنى همراه و هم سخن، چه مؤمن باشد مثل این آیه، چه كافر مانند آیهى 37 این سوره كه مىفرماید: «قال لصاحبه و هو یُحاوره أكفرت» پيام ها 1- دلبستگى وغرور به مال و قبیله، زمینهى طغیان است. «انَا اكثر منك» 2- نه فقر نشانهى ذلّت است، نه ثروت دلیل عزّت، پس بر فقرا فخر نفروشیم. «انَا اكثر منك مالا واعزّ...» خاكساران جهان را به حقارت منگركوزه بىدسته چو بینى، به دو دستش بردار |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۵ مرداد ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 35 آيه وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ قَالَ مَآ أَظُنُّ أَن تَبِيدَ هَذِهِ أَبَداً ترجمه و او در حالى كه بر خویش ستمكار بود، به درون باغ خود آمد (و با غرور و سرمستى) گفت: گمان ندارم كه هرگز این (باغ، یا دنیا) نابود شود! پيام ها 1- همهى دارایىهاى انسان از خداست و مالك حقیقى اوست. در آیهى 32 فرمود: «جعلنا لاحدهما جنّتین» و در این آیه مىفرماید: «دخل جنّته» 2- دارایى و نعمتهاى سرشار، زمینهى غرور است. «دخل جنّته... قال» 3- غفلت از خدا، خودبرتربینى، تحقیر دیگران و فریفته شدن به جلوههاى مادّى دنیا ظلم به خویشتن است. «ظالم لنفسه» 4- انسانِ منحرف و غافل، از جماد ونبات بدتر است. خداوند دربارهى باغ در آیهى 23 فرمود: «ولم تظلم منه شیئاً» یعنى چیزى كم نگذاشت، ولى دربارهى صاحب باغ فرمود: «ظالم لنفسه». 5 - نعمتها و برخوردارىها را هرگز باقى و جاودانه مپنداریم. «ما اظنّ ان تبید» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۹ مرداد ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 36 آيه وَمَآ أَظُنُّ السَّاعَةَ قَآئِمَةً وَلَئِن رُّدِدتُّ إِلَى رَبِّى لَأَجِدَنَّ خَيْراً مِنْهَا مُنقَلَباً ترجمه و گمان نمىكنم كه قیامت برپا شود واگر هم به سوى پروردگارم بازگردانده شوم، یقیناً بهتر از این (باغ) را در بازگشت، خواهم یافت. نکته ها كافران مىپندارند نعمتدادن بر خدا لازم است و این حقّ انسان است كه باید همواره برخوردار باشد. چنانكه در آیه 50 سورهى فصّلت مىخوانیم: «لئن رُجِعتُ الى ربّى اِنّ لى عنده للحُسنى» اگر قیامتى هم باشد، بهترینها براى ما خواهد بود. ولى این تفكّر در قرآن رد شده است. انسان از لطف وفضل خدا بهرهمند است، ولى اگر خدا بخواهد، آبها راتلخ، درختها را خشك وكافران را نابود یا وحى به انبیا را قطع مىكند، تا مپندارند كه بدون لطف الهى استحقاق این نعمتها را دارند. پيام ها 1- دلبستگى به دنیا و دنیاگرایى، زمینهى انكار قیامت است. «انا اكثر منك... وما اَظنّ الساعة قائمة...» 2- منكران قیامت، دلیلى بر نفى آن ندارند. «ما اظنّ» 3- امید و آرزوى بىجا و بىدلیل محكوم است. «ولئن رُدِدت» 4- انسان فطرتاً گرایش به خدا و معنویات دارد. «الى ربّى» 5 - بعضىها به غلط نعمت را نشانهى كرامت و ارزش خود مىپندارند و آن را ابدى مىدانند. «لئن رُدِدتُ الى ربّى لاجدنّ خیراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۰ مرداد ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 37 و 38 آيه قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَكَفَرْتَ بِالَّذِى خَلَقَكَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّيَكَ رَجُلاً لَكِنَّاْ هُوَ اللَّهُ رَبِّىِ وَلَا أُشْرِكُ بِرَبِّى أَحَداً ترجمه دوستش در حالى كه با او گفتگو مىكرد گفت: آیا به آن (خدایى) كه تو را از خاك، سپس از نطفه آفرید، آنگاه تو را مردى كامل و تمام اندام قرار داد، كافرشدهاى؟! ولى من (گویم:) اوست خداوند، پروردگار من و هیچ كس را با پروردگارم شریك نمىسازم. نکته ها «محاوره» به معناى گفتگو و ردّ و بدل كردن كلام و پاسخگویى به یكدیگر است. كلمهى «لكنّا» در واقع، «لكن أنا» بوده است. پيام ها 1- گفتگو و بحث آزاد میان مكتبها مورد قبول قرآن است. «و هو یُحاوره» 2- در مقابل ثروتمندان و قدرتمندان، بدون احساس حقارت وبا كمال عزّت، به ارشاد بپردازید. «قال له صاحبه... أكفرت» 3- گاهى علاقه به مال وثروت، زمینهى كفر انسان به خدا وقیامت است. «انَا اكثر منك... أكفرت بالّذى خلقك» 4- آنكه به مال و خویشاوندان خود مىبالد، علاجش یادآورى اصل خاكى اوست. «انَا اكثر منك ... خلقك من تُرابٍ ثمّ من نُطفة» 5 - انكار معاد، انكار خداست او با گفتن «ما اظنّ السّاعة قائمة» معاد را انكار كرد، ولى صاحبش به او گفت: «أكفرتَ بالّذى خلقك» آیا به خدایى كه تو را آفرید كفرورزیدى؟! 6- كفر به خدا، جاى تعجّب و شگفتى و توبیخ دارد. «اكفرتَ» 7- اعتراض به كفّار جایز است. «أكفرتَ» ولى باید همراه با استدلال و نشان دادن راه باشد. «الّذى خلقك من تُراب» 8 - در تربیت وبازداشتن از انحراف دیگران، با استدلال سخن بگوییم. «أكفرت بالّذى خلقك» 9- در برابر شك و تردید دیگران، مؤمن باید موضع خود را با صراحت اعلام كند. «لكنّا هو اللّه» 10- تكیه بر غیر خدا، شرك است. «أنا اكثر منك... و لكنّا... لااُشرِك بربّى احدا» 11- توحید ناب آن است كه همراه با نفى هرگونه شرك باشد. «اللّه ربّى و لااُشرك بربّى احدا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۶ مرداد ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 39 آيه وَلَوْلَآ إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَآءَ اللَّهُ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ إِن تَرَنِ أَنَاْ أَقَلَّ مِنكَ مَالاً وَ وَلَداً ترجمه وچرا آنگاهكه وارد باغت شدى، نگفتى: ماشاءاللّه (آنچه خدا بخواهد)، هیچ نیرویى جز به (قدرت) خدا نیست؟ اگر مرا از نظر مال و فرزند، كمتر از خویش مىبینى! نکته ها پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله فرمود: هر نعمتى كه خداوند از مال و فرزند به بندهاش مىبخشد، اگر بگوید: «ما شاء اللّه ولاقوّة الاّ باللّه»، خداوند آفات و ناراحتىهاى او را دفع مىكند تا به آرزویش برسد. سپس این آیه را تلاوت فرمود.(34) همچنین در روایات آمده است: جملهى «لاحول ولا قوّة الاّ باللّه» سبب دفع بلا و دوام نعمت مىشود و گنجى از گنجهاى بهشت است.(35) 34) تفسیر درّالمنثور. 35) تفسیر كنزالدقایق. پيام ها 1- توبیخ وسرزنش باید همراه با ارشاد ورهنمود باشد. «لولا... قلت ماشاءاللّه» 2- عقیده به تنهایى كافى نیست، باید با زبان نیز اقرار كرد. «قلت ماشاءاللّه» 3- هنگام برخورد با مناظر زیباى طبیعت، به یاد خدا باشیم كه همهى نعمتها از اوست. «لولا اذ دَخلتَ جنّتك قلت ماشاءاللّه» 4- براى پیشگیرى از غفلت و غرور، هنگام برخورد با نعمتها اراده الهى را فراموش نكنیم. «ماشاء اللّه» 5 - مؤمن به خاطر كمى مال و فرزند، خود را نمىبازد. «اِن تَرَنِ» یعنى تو مرا كم مىبینى، نه آنكه من كم هستم. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۸ مرداد ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 40 و 41 آيه فَعَسَى رَبِّى أَن يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِّن جَنَّتِكَ وَيُرْسِلَ عَلَيْهَا حُسْبَاناً مِّن السَّمَآءِ فَتُصْبِحَ صَعِيداً زَلَقاً أَوْ يُصْبِحَ مَآؤُهَا غَوْراً فَلَن تَسْتَطِيعَ لَهُ طَلَباً ترجمه پس امید است كه پروردگارم بهتر از باغ تو را به من عطا كند ومجازات (صاعقه و عذابى) حساب شده بر باغ تو از آسمان فرستد تا به زمینى هموار و بىگیاه و لغزنده تبدیل شود. یا آب آن (باغ به زمین) فروكش كند، پس هرگز نتوانى آن را بازیابى. نکته ها «زَلق» به زمین صاف وبدون گیاه گفته مىشود، آن چنانكه پاى انسان در آن بلغزد. پيام ها 1- دادن و گرفتنهاى خدا، براساس ربوبیّت وتربیت اوست. «فعسى ربّى أن یُؤتین» 2- فقیران مأیوس نباشند، «انَا اَقلّ... عسى ربّى» كه یأس وناامیدى بدتر از فقر است. 3- اگر خدا بخواهد، فقیر، غنى، بلكه برتر از غنى مىشود. «خیراً من جنّتك» 4- آرزوى سلب نعمت از كفّار فخرفروش، و نفرین بر آنان، پسندیده است. «یرسل علیها حُسباناً...» 5 - قهر خداوند حساب شده و عادلانه است. «حُسباناً» 6- ثروتمندان به داشتههاى خود مغرور نشوند، شاید در یك لحظه همه ثروتشان نابود شود. «فتُصبِح صَعیداً زَلَقا» 7- شرك و كفر و فخرفروشى، دارایى و سرسبزى را به كویر تبدیل مىكند. «فتُصبح صعیداً زَلَقا» 8 - دست خدا براى قهر و عذاب، باز است، چه از آسمان، چه از زمین. «یرسل علیها حُسباناً من السماء - یُصبِح ماؤها غَوراً» 9- در برابر خشم و غضب الهى، قدرت و راه نجاتى نیست. «فلن تَستطیع له طَلَباً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۳ مرداد ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 42 آيه وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَآ أَنفَقَ فِيهَا وَهِىَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَلَيْتَنِى لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّى أَحَداً ترجمه و (سرانجام) فرآوردههاى آن (مرد مغرور، با قهر الهى) احاطه شد، پس او چنان شد كه دو دست خویش را به خاطر خرجهایى كه در باغ كرده بود (از شدّت حسرت) برهم مىمالید، در حالى كه آن (باغ وتاكستان) بر داربستهایش فروریخته بود و مىگفت: اى كاش كسى را شریك پروردگارم قرار نمىدادم. نکته ها بعضى با غرور وخودبرتربینى وگفتنِ «انا اكثر منك مالاً...» از خدا غافل شده واز مدار توحید خارج ومشرك مىشوند، امّا دیر یا زود به پروردگار یكتا اقرار خواهند كرد، چه مؤمنان «لااُشرك بربّى احداً»(36) وچه كافران. «یالیتنى لماُشرك بربّى احداً» 36) كهف، 38. پيام ها 1- خداوند محیط است، «واللّه محیط»(37)؛ هم لطفش احاطه دارد، «رحمتى وسعت كلّ شىء»(38) وهم قهرش فراگیر است. «اُحیط بثمره» 2- كیفر خداوند در كمین مغروران است. «اُحیط بثمره» 3- حوادث و عذابهاى الهى، پیامد افكار و اعمال بد ماست. به دنبالِ كفر و كفرانِ صاحب باغ در آیات قبل، «اُحیط بثمره» آمده است. 4- ناامیدىها وحالات درونى، در ظاهر وكردار انسان اثر مىگذارد. «یُقلّب كفّیه» 5 - دنیاطلبان، ابتدا از حوادث تحلیل اقتصادى مىكنند، سپس تحلیل معنوى. (در این آیه ابتدا حسرت بر پولهاى خرج شده است، سپس غصّه براى شرك) 6- عذابهاى دنیوى، بیدارباشى براى وجدانهاى خفته و دلهاى غافل است. «احیط بثمره ... یقول یالیتنى» 37) بقره، 19. 38) اعراف، 156. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۴ مرداد ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 43 و 44 آيه وَلَمْ تَكُن لَّهُ فِئَةٌ يَنصُرُونَهُ مِن دُونِ اللَّهِ وَمَاكَانَ مُنتَصِراً هُنَالِكَ الْوَلَيَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَوَاباً وَخَيْرٌ عُقْباً ترجمه و هیچ گروهى نداشت كه او را در برابر (قهر) خدا یارى كنند و نمىتوانست خودش را یارى كند. آنجا (ثابت شد كه) ولایت و قدرت تنها از آنِ خداى حقّ است و (نزد) اوست بهترین پاداش و نیكوترین فرجام. نکته ها قرآن بارها تأكید كرده كه انسان، هنگام مواجهه با خطر و گسستن وسایل مادّى، رو به خدا مىآورد و او را از عمق جان صدا مىزند، در دریا وقتى گرفتار امواج مىشود یا وقتى عذاب مىآید، اظهار ایمان مىكند. اینجا نیز وقتى آن شخص با باغ سوختهاش روبرو شد و فریادرسى نداشت، فهمید كه ولایت حقّ، مخصوص خداى یكتاست. «هنالك الولایة للّه الحقّ» كلمهى «ولایت» در این آیه، به معناى قدرت و نصرت مىباشد. پيام ها 1- عاقبتِ اعتماد به غیر خدا، ناكامى است. «لم تكن له فئة ینصرونه» 2- هنگام فرارسیدن قهر خدا، مال و فرزند هر چند بسیار باشد به كار نمىآید. «ولم تكن له فئة ینصرونه» (از یاران دوران رفاه به هنگام خطر خبرى نیست.) 3- قطعنامهى همهى حوادث تلخ، تنها یك جمله است و آن اینكه قدرت تنها از آنِ خداست. «هنالك الولایة للّه الحقّ» 4- ولایتهاى غیر الهى ناپایدار و باطل است، وتنها ولایت خدا ثابت و حقّ است. «الولایة للّه الحق» 5 - چه محاسبهگر باشیم، چه دوراندیش، باید به سراغ خدا برویم. «هو خیرٌ ثواباً و خیرٌ عقباً» 6- نصرت الهى و حقانیّت خداوند، ضامن پرداخت بهترین پاداش و فرجام است. «هنالك الولایة للّه الحق هو خیر ثوابا و خیر عقبا» 7- ملاك ارزشها، عاقبت و پاداش خوب است. «خیر ثوابا و خیر عقبا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۵ مرداد ۱۳۹۶
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |