به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 19


آيه

وَكَذَ لِكَ بَعَثْنَهُمْ لِيَتَسَآءَلُواْ بَيْنَهُمْ قَالَ قَآئِلٌ مِّنْهُمْ كَمْ لَبِثْتُمْ قَالُواْ لَبِثْنَا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ قَالُواْ رَبُّكُمْ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثْتُمْ فَابْعَثُواْ أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَآ أَزْكَى‏ طَعَاماً فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَنَّ بِكُمْ أَحَداً


ترجمه

وما آنگونه (كه خوابشان كردیم)، آنان را (از خوابى كه شبیه مرگ بود) برانگیختیم تا میان خود از یكدیگر پرسش كنند. یكى از آنان گفت: چه مدّت (در این غار) مانده‏اید؟ گفتند: یك روز یا بخشى از روز. (سرانجام) گفتند: پروردگارتان داناتر است كه چه مقدار مانده‏اید. پس یكى از خودتان را با این پولتان به شهر بفرستید تا ببیند كدام یك غذاى پاكیزه‏ترى دارد، پس غذایى از آن برایتان بیاورد و باید (در این كار) زیركى و دقّت به خرج دهد، و مبادا كسى را از شما آگاه كند!


نکته ها

«وَرِق»، درهم‏هایى بوده كه نقش پادشاه برآن بوده است.
عبارت «وَلْیَتلَطّف» وسط قرآن كریم قرار دارد كه به معناى مدارا و هوشیارى همراه با مهربانى است و این خود لطفى است كه كلمه‏ى وسط قرآن را لطف و تلطّف و مهربانى تشكیل داده است.
در مبارزات بر علیه جوامع فاسد، وحدت بین نیروها عامل مهمى است. در این آیه چهار مرتبه كلمه «كُم» مطرح شده است:
الف: در تهیه غذا همه یكى هستیم. «احدكم»
ب: پول براى همه است. «بورقكم»
ج: غذایى كه تهیه مى‏شود براى همه است. «فلیأتكم»
د: حفاظت از جان همه لازم است. «لایُشعِرنّ بكم»


پيام ها

1- براى خداوند، هیچ كارى مشكل نیست، نه خواب كردن 309 ساله، نه بیدار ساختن آنچنانى. «كذلك بَعثناهم»
2- از حشر وبرانگیخته شدن در قیامت تعجّب نكنید، هر بیدار شدن از خواب، نوعى بعث و نشور است. «بَعثنا»
3- بیدار شدن از خواب نیز به اراده‏ى الهى است. «بَعثنا»
4- بیدار كردن اصحاب كهف دو ثمر داشت، یكى براى خودشان كه طرح سؤال بود، «لیتسائلوا» یكى براى دیگران كه نمونه‏اى از رستاخیز وبعث قیامت بود. «كذلك بعثناهم»
5 - در آنچه نمى‏دانیم، اظهار نظر نكنیم. «ربّكم اعلم بما لبثتم»
6- حتّى یك گروه كوچك نیز باید مسئول ورهبر داشته باشد. (در میان اصحاب كهف یك نفر بود كه امر و نهى وپرسش مى‏كرد.) «قال قائل... فابعثوا»
7- اقدام براى معاش زندگى، منافات با توكّل ندارد. اصحاب كهف هم پول و نقدینه داشتند، هم براى تهیه غذا حركت كردند. «فابعثوا احدكم بورقكم هذه»
8 - وكالت و پذیرش وكالت از گروه جایز است. «فابعثوا احدكم»
9- پول و نقدینگى، سابقه‏اى تاریخى و كهن دارد. «بوَرقكم»
10- هر پولى نمى‏تواند بهاى جنس قرار گیرد. «بورقكم هذه»
11- وارستگان مؤمن هر غذایى را نمى‏خورند، نوع غذا و مقدار برایشان مطرح نیست، پاك و حلال بودن مهم است «أزكى طعاماً، رزقٍ منه»
12- مؤمن باید رازدار وهوشیار باشد وبا مدارا وتقیّه واصول ایمنى، دشمن را از وجود خود آگاه نكند. «ولیتلطّف» كسى كه مسئولیّت مى‏پذیرد باید مراقبت‏هاى لازم را داشته باشد.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۳۰ خرداد ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 20


آيه

إِنَّهُمْ إِن يَظْهَرُواْ عَلَيْكُمْ يَرْجُمُوكُمْ أَوْ يُعِيدُوكُمْ فِى مِلَّتِهِمْ وَلَن تُفْلِحُواْ إِذاً أَبَداً


ترجمه

زیرا اگر آنان (مشركان) بر شما دست یابند، سنگسارتان خواهند كرد، یا شما را به آیین خودشان باز خواهند گرداند و در این صورت هرگز رستگار نخواهید شد.


پيام ها

1- در مواردى براى حفظ جان و ایمان، تقیه واجب است. «لایُشعرنّ... یَرجُموكم او یُعیدوكم ...»
2- كسى كه در حفاظت از خود و ایمانش كوتاهى كند و منحرف شود، هرگز رستگار نمى‏شود. «لن تفلحوا»
3- منطقِ «خواهى نشوى رسوا همرنگ جماعت شو» با قرآن مخالف است. «یُعیدوكم فى ملّتهم ولن تفلحوا»
4- قهر محیط و جبر جامعه و حكومت، غالباً نوع مردم را منحرف و بدبخت مى‏كند، ولى باید در مقابل آن ایستاد. «یُعیدوكم فى ملّتهم ولن تفلحوا اذاً ابداً»
5 - سنگسار شدن در راه حق، عیب نیست، ولى انحراف و ارتداد عیب است. «یرجموكم او یعیدوكم فى ملّتهم و لن تفلحوا اذا ابدا»
6- مرتد، هرگز رستگار نمى‏شود. «یعیدوكم فى ملّتهم ولن تفلحوا اذاً ابداً»






گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۵ تیر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 21


آيه

وَكَذَ لِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُواْ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَآ إِذْ يَتَنَزَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُواْ ابْنُواْ عَلَيْهِم بُنْيَناً رَّبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُواْ عَلَى‏ أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِم مَّسْجِداً


ترجمه

و بدین گونه (مردم را) بر حالشان آگاه كردیم تا زمانى كه میانشان درباره كارشان (معاد وقیامت) گفتگو بود، بدانند كه وعده‏ى خدا (درباره‏ى رستاخیز) حقّ است و اینكه در فرارسیدن قیامت تردیدى نیست، پس (از آشكار شدن این حقیقت) عدّه‏اى گفتند: بر روى آنان بناى یادبودى بنا كنید، پروردگارشان به حال آنان داناتر است، آنان كه بر كارشان آگاهى و دسترسى یافته بودند گفتند: ما بر آنان معبد ومسجدى مى‏سازیم (تا نشان حركتِ توحیدى آنان باشد).


نکته ها

«اِعثار» به اطلاع یافتن تصادفى وبدون جستجو گفته مى‏شود، چنانكه مردم آن زمان بدون زحمت واز راه پول وسكّه‏ى آنان، از راز مهم آنان آگاه شدند.
در داستان اصحاب كهف، مسأله قدرت و اراده‏ى الهى، شجاعت، دل كندن از دنیا، هجرت، تقیّه، امدادهاى الهى و تغذیه‏ى حلال مطرح است.


پيام ها

1- ارشاد و آموزشِ تجربى، عینى و نمایشى، از بهترین ارشادهاست. «اَعثَرنا علیهم لیعلموا»
2- هیچ یك از كارهاى خدا عبث و بیهوده نیست. «اَعثَرنا...لیعلموا أنّ وعد اللّه حقّ»
3- عقاید باید بر اساس علم باشد. «لیعلموا أنّ وعد اللّه حقّ»
4- قدرتى كه بتواند انسان را بیش از سه قرن بى‏غذا زنده نگاه دارد، مى‏تواند مرده‏ها را هم زنده كند. «أنّ وعداللّه حقّ»
5 - انسان از كنار بعضى حوادث تاریخى به سادگى مى‏گذرد و از آثار تربیتى آن غافل است. اصحاب كهف، بعد از كشف ماجرا از دنیا رفتند، و مردم در فكر یادبود وساختن مقبره بودند، نه عبرت و درس‏آموزى. «ابنُوا علیهم بنیاناً»
6- اغلب افراد سطحى و ساده‏اندیش، حال كار ندارند و به دیگران مى‏گویند كار كنند، «قالوا ابنوا» ولى افراد نیرومند مى‏گویند ما خودمان انجام مى‏دهیم. «لنتّخذنّ»
7- ساختن مسجد بر مزار اولیاى خدا، ریشه‏ى قرآنى دارد. «لنتّخذنّ علیهم مسجداً»
8 - آثار مقدس باید در مكان‏هاى مقدس و به مناسبت‏هاى مقدس باشد. مسجد در كنار غار یكتاپرستان مهاجر، ارزش بیشترى دارد. «لنتّخذنّ علیهم مسجداً»
9- از هر فرصتى براى ترویج دین استفاده كنیم. «لنتّخذنّ علیهم مسجداً» (اگر بناست ساختمانى به عنوان یادبود ساخته شود، مسجد بسازیم كه آثار معنوى و مادى زیادى دارد.)





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۷ تیر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 22


آيه

سَيَقُولُونَ ثَلَثَةٌ رَّابِعُهُمْ كَلْبُهُمْ وَيَقُولُونَ خَمْسَةٌ سَادِسُهُمْ كَلْبُهُمْ رَجْماً بِالْغَيْبِ وَيَقُولُونَ سَبْعَةٌ وَثَامِنُهُمْ كَلْبُهُمْ قُل رَّبِّى أَعْلَمُ بِعِدَّتِهِم مَّا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا قَلِيلٌ فَلَا تُمَارِ فِيهِمْ إِلَّا مِرَآءً ظَهِراً وَ لَا تَسْتَفْتِ فِيهِم مِّنْهُمْ أَحَداً


ترجمه

بزودى خواهند گفت: (اصحاب كهف) سه نفر بودند، چهارمینشان سگشان بود و (عدّه‏اى) گویند: پنج نفر بودند، ششمین آنان سگشان بود. (این سخنى بى‏دلیل و) پرتاب تیرِ گمان به گذشته‏اى ناپیداست. و (عدّه‏اى دیگر) گویند: هفت تن بودند و هشتمین آنان سگشان بود. بگو: پروردگارم به تعدادشان داناتر است (و شمار) آنان را جز اندكى، كسى نمى‏داند. پس درباره‏ى آنان جز به ظاهر (و آنچه آشكار كرده‏ایم)، مجادله مكن و درباره‏ى ایشان از هیچ كس از (اهل كتاب) نظر مخواه.


نکته ها

در مورد «رابعهم» و «سادسهم»، كلمه‏ى «واو» نیامده است، ولى همراه «ثامنهم»، «واو» آمده است، شاید به این جهت كه نظریّه‏ى سه نفر یا پنج نفر بودن آنان، از نااهلان است كه خدا هم تعبیر «رجماً بالغیب» دارد، ولى نظریّه‏ى هفت تن بودن از مؤمنان و اهل دقّت است.(20) از این رو، كلمه‏ى «رَجماً بالغیب» نیامده وبه احترام آنان، میان اصحاب كهف و سگشان با واوِ عاطفه فاصله شده است.
اگر حركت‏ها با ارزش وانسان‏ها هدف داشته باشند، وابسته‏ها و متعلّقات و حتى حیوانات همراه نیز باید به حساب آیند. چون حیوان بودن و نجس بودن دلیل بر بى‏ارزشى نیست. در این آیه سه بار از سگ یاد شده و در آیه‏ى 18 نیز به نقش مثبت سگ اصحاب كهف اشاره شده است. «وكلبهم باسط ذراعیه بالوصید»
در آیات مختلف این سوره از حدس‏گرایى انتقاد شده است:
«ربّكم اعلم بمالبثتم» آیه 19، «ربّهم اعلم بهم» آیه 21، «ربّى اعلم بعدّتهم» آیه 22 و «قل اللّه اعلم بما لَبثوا» آیه 26.
20) این نظریه را ابن عباس از امیرالمؤمنین علیه السلام نقل كرده است.


پيام ها

1- قرآن از آینده خبر مى‏دهد. «سیقولون»
2- سخن بى‏دلیل نگوییم و به تخمین و حدس تكیه نكنیم. «رجماً بالغیب»
3- در موارد غیر لازم باید از بحث و جدل چشم پوشید. «لا تمار فیهم ...»
4- به جاى اندیشیدن به عدد، به هدف بیندیشید و دنبال دانستنى‏هاى بى‏فایده نروید. «لا تستفت فیهم منهم احداً»
5 - دانستن وسؤال از هركسى جایز نیست، از نااهلان نپرسیم. «لاتستفت... منهم»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۰ تیر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 23 و 24


آيه

وَلَا تَقُولَنَّ لِشَاْىْ‏ءٍ إِنِّى فَاعِلٌ ذَ لِكَ غَداً
إِلَّا أَن يَشَآءَ اللَّهُ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَى‏ أَن يَهْدِيَنِ رَبِّى لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَداً


ترجمه

درباره‏ى هیچ چیز و هیچ كار، مگو كه من آن را فردا انجام مى‏دهم،
مگر آنكه (بگویى:) اگر خدا بخواهد. و اگر فراموش كردى (گفتن: ان شاءاللّه، همین كه یادت آمد) پروردگارت را یاد كن و بگو: امید است كه پروردگارم مرا به راهى كه نزدیك‏تر است، راهنمایى كند.


نکته ها

گفتنِ «ان شاء اللّه» كه اعتقاد به قدرت ومشیّت الهى را مى‏رساند، تكیه كلام اولیاى الهى است. چنانكه در قرآن نیز از زبان پیامبران نقل شده است؛ یعقوب به فرزندانش مى‏گوید: «اُدخلو مصر اِن شاءاللّه آمنین»(21) وارد مصر شوید، ان‏شاءاللّه درامانید، خضر به موسى مى‏گوید: «ستجدنى اِن شاءاللّه صابراً»(22) اگر خدا بخواهد مرا شكیبا خواهى یافت. حضرت شعیب به حضرت موسى مى‏گوید: «ستجدنى اِن شاءاللّه من الصالحین»(23) و حضرت اسماعیل به پدرش حضرت ابراهیم مى‏گوید: «ستجدنى اِن شاءاللّه من الصابرین»(24) مرا ذبح كن كه به خواست خدا مرا از شكیبایان خواهى یافت.
البتّه مراد از گفتن «اِن شاءاللّه» و «أعوذباللّه» و امثال آن، لقلقه‏ى زبان نیست، بلكه داشتن چنین بینشى در تمام ابعاد زندگى و در باور و دل انسان است.
امام صادق‏علیه السلام فرمود: در نوشته‏هاى خود نیز «اِن شاءاللّه» را فراموش نكنید. روزى دستور داد نامه‏اى بنویسند، هنگامى كه نامه را بدون «ان‏شاءاللّه» دید، فرمود: «كیف رجوتم أن یتمّ هذا؟» چگونه امید دارید كه این كار به سامان برسد؟(25) پیامبر اسلام هنگام ورود به قبرستان مى‏فرمود: «وانّا اِن شاءاللّه بكم لاحقون» اگر خدا بخواهد ما هم به شما خواهیم پیوست، در حالى كه مرگ، حتمى است.(26)
انسان در عین حال كه اراده دارد و آزاد است، ولى به طور مستقل نیست و همه‏ى كارها به او سپرده نشده كه بدون خواست خدا هم بتواند كارى انجام دهد. یعنى انسان نه در جبر است و نه اختیار تمام امور به او داده شده است، بلكه آزادى انسان در سایه‏ى مشیّت خداوند است. «الاّ أن یشاء اللّه»
21) یوسف، 99.
22) كهف، 69.
23) قصص، 27.
24) صافّات، 102.
25) تفسیر نورالثقلین.
26) تفسیر كشف‏الاسرار.


پيام ها

1- در سخن گفتن و تصمیم‏گیرى خدا را فراموش نكنیم. «ولا تقولنّ...»
2- هرگز خود را مستقل از خدا ندانیم و بطور قطع از انجام كارى هر چند كوچك، در آینده خبر ندهیم. «لاتقولنّ... اِنّى فاعل...»
3- به امكانات و توان خود تكیه نكنیم، كه فراهم بودن مقدّمات، تضمین كننده انجام قطعى كار نیست. «لاتقولنّ... اِنّى فاعل...» در آنچه هم یقین داریم، باید «ان شاءاللّه» بگوییم.
4- انسان پیوسته نیازمند خداست و در هر كارى باید خود را وابسته به اراده‏ى الهى بداند. «لا تقولنّ لشى‏ء اِنّى فاعل...»
5 - جبران از دست رفته‏ها لازم است. «واذكر ربّك اذا نَسیت»
6- پیامبران نیز به تعلیم و هدایت الهى نیاز داشته‏اند. «قل عسى أن یهدین ربّى»
7- اظهار امیدوارى به امدادهاى الهى، از شیوه‏هاى صحیح دعاست. «عسى...»
8 - هدایت مراحلى دارد و همه‏ى آنها به دست خداوند است. «أن یهدین ربّى لاقرب من...»
9- باید راه میان‏بُر ونزدیك‏ترین راه به حقّ و صواب را پیدا كرد. «اقرب من هذا...»
10- رسیدن به رشد برتر، آرزوى انبیاست. «عسى أن یهدین ربّى لاقرب...»
11- براى انبیا نیز رشد و رسیدن به مراحل بالاتر وجود دارد. «عسى أن یهدین ربّى لاقرب من هذا رشدا»
12- تداوم ذكر خدا، كوتاه‏ترین راه رسیدن به رشد است. «واذكر ربّك... عسى أن یهدین ربّى لاقرب من هذا رشدا»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۳ تیر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 25 و 26


آيه

وَلَبِثُواْ فِى كَهْفِهِمْ ثَلَثَ مِاْئَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُواْ تِسْعاً
قُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثُواْ لَهُ غَيْبُ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ أَبْصِرْ بِهِ وَ أَسْمِعْ مَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِىٍّ وَلَا يُشْرِكُ فِى حُكْمِهِ أَحَداً


ترجمه

و آنان در غارشان سیصد سال ماندند و نُه سال (نیز بر آن) افزودند.
بگو: خداوند به مدّتى كه در غار ماندند، داناتر است. غیب آسمان‏ها و زمین از آنِ اوست. چه بینا و شنواست! جز او براى مردم هیچ یار و یاورى نیست و هیچ كس را در حكم و فرمانروایى خود شریك نمى‏گیرد.


نکته ها

یهودیان در مورد مقدار توقّف اصحاب كهف در غار، از حضرت على علیه السلام سؤال كردند. حضرت فرمود: 309 سال. گفتند: در كتاب ما 300 سال آمده است! آن حضرت فرمود: 9 سال به خاطر تفاوت سال شمسى و قمرى است.(27)
در تفسیر مراغى این تفاوت نه سال را، نشانه‏ى معجزه بودن قرآن دانسته كه چه اندازه دقیق است و تفاوت سال‏هاى قمرى و شمسى را هم در نظر گرفته است.
ممكن است گفته شود: مقدار، همان سیصد سال بوده كه مردم نه سال به آن افزوده‏اند، «وازدادوا تسعاً» از این رو خداوند در جواب مى‏فرماید: «قل‏اللّه اعلم بما لبثوا» بگو: خدا داناتر است.
عمر انسان حدّ معیّنى ندارد، مثل آب نیست كه در صد درجه بجوشد و در درجه‏ى صفر یخ بزند. در آزمایش‏ها عمر بعضى موجودات زنده تا دوازده برابر افزایش یافته است. چنانچه در جراید نوشتند: ماهى منجمدى كه مربوط به چند هزار سال پیش بود و در میان یخهاى قطبى پیدا شد، پس از قرار گرفتن در آب ملایم، زندگى را از سر گرفت.(28)
اگر آمار، ساده وعادّى بیان شود، ممكن است یا فراموش شود و یاشنونده به آن توجّه خاص نكند. مثلا اگر بیمارى به پزشك بگوید: من چهار ساعت در نوبت نشسته‏ام، یا بگوید چهار ساعت 7 دقیقه كم، توجّه پزشك تفاوت دارد. زیرا ارقام گاهى براى بیان كم وزیاد است وخیلى درآن دقّت نیست، ولى اگر ریز ودقیق بیان شود، شنونده را جذب مى‏كند. لذا درباره مدّت تبلیغ حضرت نوح مى‏فرماید: هزار سال مگر پنجاه سال، تا اعلام كند ارقام دقیق است. در این آیه نیز مى‏فرماید: سیصد سال وسپس مى‏فرماید: نه سال اضافه. تا بگوید آمار دقیق است.
27) تفسیر مجمع البیان.
28) تفسیر نمونه.


پيام ها

1- شیوه بیان آمار واعداد باید دقیق باشد. «ثلاث مأئة سنین وازدادوا تسعاً»
2- دقّت در بیان ارقام و آمار، آن را در ذهن، ماندگارتر مى‏كند. «ثلاث مأئة سنین وازدادوا تسعاً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۵ تیر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 27


آيه

وَاتْلُ مَآ أُوحِىَ إِلَيْكَ مِن كِتَابِ رَبِّكَ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَتِهِ وَلَن تَجِدَ مِن دُونِهِ مُلْتَحَداً


ترجمه

وآنچه را كه از كتاب پروردگارت به تو وحى شده است (بر مردم) بخوان، (سنّت‏ها و) كلمات الهى را تغییر دهنده‏اى نیست و هرگز جز او پناهگاهى نخواهى یافت (كه به آن پناهنده شوى).
نکته ها
از بهانه‏هاى مخالفان پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله، این بود كه از آن حضرت تقاضاى تغییر و تبدیل قرآن را داشتند و مى‏گفتند: «ائت بقرآنٍ غیر هذا او بَدّله»(29) قرآن دیگرى بیاور یا آن را عوض كن. پیامبر در جواب آنان مى‏فرمود: این در اختیار من نیست، تبدیل آیات تنها كار خداوند است.
29) یونس، 15.


پيام ها

1- وحى و نزول كتب آسمانى لازمه‏ى ربوبیّت الهى و در مسیر تربیت انسان است. «ما اوحى الیك من كتاب ربّك»
2- قرآن از هر گونه تغییر و تحریف مصون بوده است. آنگونه كه پیامبر اسلام خاتم پیامبران است، قرآن نیز آخرین كتاب آسمانى است. «لامبدّل لكلماته»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۸ تیر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 28


آيه

وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَ وَةِ وَالْعَشِىِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَلَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَو ةِ الدُّنْيَا وَ لَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَيَهُ وَكَانَ أَمْرُهُ فُرُطاً


ترجمه

وبا كسانى كه پروردگارشان را (همواره و در هر) صبحگاه و شامگاه مى‏خوانند و خشنودى او را مى‏جویند، خود را شكیبا ساز و دیدگانت را از آنان برمگیر كه زیور دنیا را بطلبى و از كسانى كه دلشان را از یاد خود غافل كرده‏ایم و در پى هوس خویشند و كارشان بر گزافه و زیاده روى است، پیروى مكن.


نکته ها

در طول تاریخ، اغنیا و ثروتمندان كافر، پیوسته شرط ایمان آوردن خود را طرد فقرا و بینوایان مى‏دانستند، چنانچه از نوح چنین درخواستى كردند و حضرت در جواب آنان فرمود: «ما أنا بِطارد الّذین آمنوا»(30) من مؤمنان را به خاطر تهیدستى طرد نمى‏كنم. در زمان پیامبر اسلام نیز از آن حضرت مى‏خواستند تهیدستانى چون سلمان و ابوذر و عمار و خباب را از خویش براند تا آنان ایمان آورده و همراه او شوند. این آیه از چنین تفكّر و عملى نكوهش مى‏كند.
امام صادق و امام باقرعلیهما السلام فرمودند: مراد از خواندن خداوند در صبحگاه و شامگاه، اقامه‏ى نماز است.(31)
30) هود، 29.
31) تفسیر نورالثقلین.


پيام ها

1- ثروتمندان براى منصرف كردن پیامبر از معاشرت با تهى‏دستان مؤمن تلاش مى‏كردند و پیامبر در برابر آن تلاشها، مأمور به مقاومت شد. «واصبر نفسك»
2- همدلى با تهى‏دستان سخت است، ولى باید تحمّل كرد. «واصبر نفسك»
3- پایبندى به دعا و نیایش، شرط شایستگى افراد براى مصاحبت و همنشینى است. «واصبر نفسك مع الّذین یدعون ربّهم...»
4- رهبر باید نسبت به محرومان همدل وهمدم باشد، نه بى‏اعتنا.(32) «واصبر نفسك مع الذّین... ولا تَعدُ عیناك عنهم»
5 - دعاى دائمى وخالصانه، ارزشمند است. «بالغَداوَةوالعشىّ‏یریدون وجهه»
6- در آغاز و پایان هر روز باید به یاد خدا بود. «بالغداوَة والعشى»
7- براى بدست آوردن دنیا و رضایت سرمایه‏داران، از تهى‏دستان فاصله نگیریم. «تُرید زینة الحیاة الدنیا»
8 - زشت‏ترین كار آن است كه مردم به خدا توجّه كنند، ولى رهبر، به دنیا. «یریدون وجهه... و لا تعد عیناك عنهم تُرید زینة الحیاة الدنیا»
9- خطر دنیاطلبى تا حدّى است كه خداوند، به پیامبران هم هشدار مى‏دهد. «ولاتعد عیناك عنهم تُرید زینة الحیاة الدنیا»
10- كسى كه بدنبال دنیا مى‏رود، از مسیر رهروان الهى خارج مى‏شود. «یریدون وجهه... ترید زینة الحیاة الدنیا» دنیاگرایى در مقابل خداگرایى است.
11- كیفر دنیاگرایى، غفلت از یاد خداوند است. «ترید زینة الحیاة الدنیا ولا تطع من اغفلنا قلبه»
12- ارزش یاد خدا، به ریشه‏دار بودن آن در قلب وروح است. «اغفلنا قلبه عن ذكرنا»
13- انسان گام به گام سقوط مى‏كند؛ اوّل غفلت، آنگاه هوسرانى و سپس مسیر انحرافى. «اغفلنا، اتّبع هواه، كان امره فُرطا»
14- رهبرى افراد غافل، هواپرست و افراطى ممنوع است. «اغفلنا، اتبع هواه، كان امره فرطاً»
15- اعتدال، ارزش و زیاده‏روى ضد ارزش است. «وكان امره فرطا»
32) در آیه‏ى 52 سوره انعام آمده: «فتطردهم فتكون من الظّالمین» طرد مؤمنان با ظلم برابر است.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۳ تیر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 29


آيه

وَقُلِ الْحَقُّ مِن رَّبِّكُمْ فَمَن شَآءَ فَلْيُؤْمِن وَمَن شَآءَ فَلْيَكْفُرْ إِنَّآ أَعْتَدْنَا لِلظَّلِمِينَ نَاراً أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا وَإِن يَسْتَغِيثُواْ يُغَاثُواْ بِمَآءٍ كَالْمُهْلِ يَشْوِى الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرَابُ وَ سَآءَتْ مُرْتَفَقاً


ترجمه

و بگو: حقّ از سوى پروردگار شما رسیده است، پس هر كه خواست ایمان آورد و هر كه خواست كافر شود. همانا ما براى ستمگران آتشى مهیّا كرده‏ایم كه (شعله‏هایش) همچون سراپرده‏اى آنان را فراگرفته و چون پناه خواهند، با آبى (مانند مس) گداخته كه چهره‏ها را بریان مى‏كند یارى مى‏شوند! چه بد نوشیدنى و چه بد جایگاهى است!


نکته ها

آیه، گویا پاسخ به كسانى است كه براى ایمان آوردنشان، شرط و شروط مى‏گذارند و مى‏گویند: شرط گرویدن ما آن است كه فقرا را طرد كنى.
گرچه مردم در انتخاب ایمان و كفر مختارند، ولى باید بدانند كه سرانجام كفر، عذاب سوزان قیامت است.
«سُرادِق» یعنى سراپرده، وتنها یك‏بار در قرآن آمده است، آن هم درباره دوزخیان.
امام رضاعلیه السلام به یكى از كارمندان طاغوت فرمود: اگر از كوه بیفتم و قطعه قطعه شوم، بهتر از آن است كه كارگزار طاغوت باشم، مگر آنكه مشكلى از مؤمنان بگشایم. سپس فرمود: خداوند، كارگزاران طاغوت را در سرادقى از آتش قرار مى‏دهد تا از حساب خلایق فارغ شود.


پيام ها

1- تنها سرچشمه‏ى حقّ خداوند است. «الحقّ من ربّكم»
2- تقاضاى طرد فقراى مؤمن حقّ نیست، بلكه حقّ آن است كه از طرف خدا باشد. «قل الحقّ من ربّكم»
3- گرایش و عدم گرایش مردم، در حقّانیّت دین تأثیرى ندارد. «قل الحقّ من ربّكم فمَن شاء فلیؤمن و مَن شاء فلیَكفر»
4- پیامبر مسئول ابلاغ است وانسان‏ها در پذیرش ایمان و كفر آزادند. «فمَن شاء فلیؤمن و مَن شاء فلیفكر»
متاع كفر و دین، بى‏مشترى نیست‏ گروهى آن، گروهى این پسندند
5 - كفر، ظلم به خویشتن است. «فلیكفر، اَعتدنا للظالمین»
6- دوزخ، از هم اكنون آماده است. «اَعتدنا»
7- سرنوشت انسان در گرو گرایش‏ها و اعمال اوست. «اَعتدنا للظالمین ناراً احاط بها سُرادقها» شهوات و مفاسدى كه انسان را فرامى‏گیرد، در آخرت آتشى است كه او را احاطه مى‏كند.
8 - توجّه به فرجام شوم كافران، نقش مهمى در تربیت انسان دارد. «للظالمین ناراً احاط بها...»
9- معاد، جسمانى است. «یَشوِى الوجوه»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۵ تیر ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 30


آيه

إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلاً


ترجمه

همانا آنان كه ایمان آورده و كارهاى نیك انجام داده‏اند (بدانند كه) همانا ما پاداش كسى را كه عمل خوب انجام داده تباه نمى‏كنیم.


نکته ها

خداوند عمل‏هاى صالح ما را تباه نمى‏كند، بلكه این خصلت‏ها و عمل‏هاى بد ماست كه موجب حبط و نابودى كارهاى نیك مى‏شود.
هر عمل صالح را مى‏توان به چند روش انجام داد: به روش عادّى، خوب و عالى. این آیه، عالى‏ترین وجه را تشویق مى‏كند. آرى، گاهى مواد غذایى خوب است، ولى شیوه‏ى پخت آن خوب یا متوسط است.


پيام ها

1- در تربیت، تهدید و بشارت و بیم و امید، در كنار هم لازم است. (آیه قبل تهدید بود و این آیه بشارت.) «اِنّا اَعتدنا للظالمین... انّا لا نُضیع أجر...»
2- فكر وانگیزه‏ى الهى، بر عمل صالح مقدّم است. «آمنوا و عملوا الصالحات»
3- در بینش اسلامى، نه چیزى از حساب الهى مخفى مى‏ماند و نه اجر عملى ضایع مى‏گردد. «اِنّا لانضیع...»
4- ملاك در ارزش عمل، كیفیّت است، نه كمّیت. «أحسن عملاً» نه «اكثر عملاً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۷ تیر ۱۳۹۶
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۳۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۲۹۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۱۹۹ پاسخ
۸,۳۹۱,۵۵۹ بازدید
۱ روز قبل
Salehm
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۷,۰۱۳ بازدید
۳ روز قبل
javibarca
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۴ پاسخ
۵۴۷,۵۱۸ بازدید
۷ روز قبل
یا لثارات الحسن
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۱ پاسخ
۱۱,۶۴۸,۶۸۷ بازدید
۷ روز قبل
یا لثارات الحسن
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۷,۴۹۱ بازدید
۲۹ روز قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۰۶,۱۱۷ بازدید
۲۹ روز قبل
رویا
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۲ پاسخ
۱,۲۳۹,۳۰۸ بازدید
۶ ماه قبل
مهسا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۰۸۸ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۲ پاسخ
۱,۹۹۳ بازدید
۱۰ ماه قبل
phaidyme
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۴۵۳ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۵۴ کاربر آنلاین است. (۱۵۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۵۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!