به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 106


آيه

وَقُرْءَاناً فَرَقْنَهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى‏ مُكْثٍ وَنَزَّلْنَهُ تَنزِيلاً


ترجمه

و قرآنى كه آن را بخش بخش كردیم تا آن را با تأنّى ودرنگ بر مردم بخوانى و آن را آنگونه كه باید به تدریج نازل كردیم.


نکته ها

یكى از اعتراض‏هاى كفّار این بود كه چرا قرآن یكباره نازل نمى‏شود، «لولا نُزّل القرآن جُملةً واحدة»(224) این آیه پاسخى به گفته‏ى آنان است.
آیات قرآن چون با حوادث مختلف ارتباط دارد و براى رفع نیاز همه‏ى طبقات در طول تاریخ است، بخش بخش نازل شده تا با رویدادهاى گوناگون، تطبیق داشته و براى منتظران دلچسب‏تر باشد. مثلاً اگر آیات جهاد در زمان صلح نازل مى‏شد، در جایگاه واقعى خود نبود.
تدریج، یكى از سنّت‏هاى الهى است، چه در آفرینش، كه جهان را در شش روز آفرید و چه در نزول قرآن، با آنكه مى‏توانست یكباره نازل كند یا بیافریند.
نزول تدریجى آیات قرآن براى آن بود كه علم به آن توأم با عمل به آن شود. البتّه از نزول تدریجى قرآن، ارتباط دائمى پیامبر صلى الله علیه وآله با مبدأ وحى نیز استفاده مى‏شود.
224) فرقان، 32.


پيام ها

1- بخش بخش شدن قرآن به اراده خداوند است. «فَرَقناه»
2- تعلیم و تربیت و ارشاد، باید تدریجى باشد. «فرقناه، على مُكثٍ»
3- تلاوت تدریجى قرآن، شنونده را براى آیات دیگر تشنه و منتظر مى‏كند. «على مُكثٍ» «مُكث» آرامش همراه اطمینان است.
4- یك مربّى و مصلح، باید براى دراز مدّت برنامه داشته باشد و از زمان و نیازمندى‏هاى جدید غافل نباشد. «على مُكثٍ»
5 - گرچه روح بزرگ پیامبر ظرفیّت دریافت همه‏ى وحى را یكجا دارد، امّا مردم كم ظرفیّتند و باید به تدریج آن را دریابند. «لتقرأه على النّاس على مُكثٍ»
6- قرآن، علاوه بر جنبه‏ى تعلیمى، جنبه‏ى اجرایى هم دارد كه باید به تدریج اجرا شود. اجراى صدها دستور در جامعه‏اى كه صدها فساد دارد، یكباره محال است. «نزّلناه تنزیلا»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 107


آيه

قُلْ ءَامِنُواْ بِهِ أَوْ لَا تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى‏ عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّداً


ترجمه

بگو: به قرآن ایمان آورید یا ایمان نیاورید (براى خداوند فرقى ندارد)، قطعاً آنان كه پیش از این علم داده شده‏اند، هرگاه برآنان تلاوت مى‏شود، سجده‏كنان بر چانه‏ها به زمین مى‏افتند.


نکته ها

«یَخرّون»، از «خَریر»، به معناى صداى آبى است كه از بلندى سرازیر مى‏شود. همچنین به كسانى كه براى خدا بى‏اختیار به سجده مى‏افتند در حالى كه صدایشان به تسبیح بلند است نیز گفته مى‏شود.
به چانه افتادن، كنایه از نهایت تواضع و تسلیم است كه علاوه بر پیشانى، همه‏ى صورت و چانه هم بر روى خاك قرار مى‏گیرد.


پيام ها

1- ایمان و كفر مردم، در حقانیّت قرآن اثرى ندارد. «آمنوا به او لا تؤمنوا»
2- علم، هدیه‏اى الهى است. «اوتوا العلم»
3- برخلاف آنان كه جهل را منشأ ایمان به خدا و مذهب مى‏دانند، قرآن علم و دانایى را ریشه‏ى ایمان مى‏داند. «اوتوا العلم... یخرّون»
4- جمعى از علماى اهل كتاب، به قرآن ایمان آوردند و قرآن در روح آنان اثرى عمیق گذاشت. «اوتوا العلم من قبله... یَخرّون»
5 - علم واقعى آن است كه انسان را در برابر حق، به خضوع وادار كند. «اوتوا العلم، یَخرّون للاذقان سجّداً»
6- هنگام لجاجتِ گروهى در برابر حق، باید یادآور گروهى شد كه اهل اطاعت بودند، تا سرسختى مخالفان در روحیه‏ى ما اثر بدى نگذارد. «من قبله، یَخرّون للاذقان سجّداً»
7- قرآن به قدرى بلندمرتبه و پر محتواست كه هنگام تلاوت خضوع دانشمندان را به دنبال دارد. «اذا یُتلى... یخرّون للاذقان سجّداً»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 108 و 109


آيه

وَيَقُولُونَ سُبْحَنَ رَبِّنَآ إِن كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولاً
وَيَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعاً


ترجمه

ومى‏گویند: پروردگارمان منزّه است، همانا وعده پروردگار ما انجام‏شدنى است.
و گریه‏كنان بر چانه‏ها (به سجده) مى‏افتند و همواره بر خشوعشان افزوده مى‏شود.


نکته ها

تكرار تعبیر «یخرّون»؛ یا براى تكرار سجده‏ى آنان است، یا براى ارج نهادن به آن كمال، و یا براى آنكه در مرحله‏ى اوّل، سجودشان براى معرفت آیات قرآن و رسیدن به وعده‏ى تورات و انجیل بوده و در مرحله‏ى دوّم، به خاطر اشك و روحیّه‏ى خشوع بوده است.
در تورات و انجیل، بارها وعده‏ى آمدن پیامبر خاتم داده شده بود. این آیه اشاره به آن است كه برخى اهل كتاب، چون تحقّق وعده‏ى الهى را مى‏دیدند، به تسبیح خدا و سجود خاشعانه مى‏پرداختند.


پيام ها

1- بازگویى گفتار و رفتار خوبان و مؤمنان، در تربیت دیگران مؤثر است «و یقولون...»
2- عالمان، خدا را از هر عیبى منزّه مى‏دانند، «اوتوا العلم... یقولون سبحان ربّنا» (عقیده به نقص خداوند، برخاسته از جهل انسان است.)
3- تلاوت قرآن، در بعضى از چند جهت تأثیر مى‏گذارد: عمل، بیان وقلب. «سجّداً، یقولون، یَبكون و یَزیدهم خشوعاً»
4- تلاوت قرآن، انسان را دائماً بالا مى‏برد. «اذا یُتلى، یَزیدهم خشوعا»
5 - معرفت و خشوع، محدودیّتى ندارد. هرچه معرفت بیشتر شود، خشوع هم بیشتر است. «یزیدهم خشوعاً»
6- گریه در حال عبادت و سجود، ارزشمند است. «یَخرّون للأذقان یَبكون»
7- ذكر خدا در سجده، نشان دهنده‏ى ارزش سجده است. «یَخرّون للأذقان سجّداً، یخرّون للأذقان یبكون»
8 - گریه از بركات و آثار علم است. «اوتوا العلم، یَبكون»
9- اشكى ارزشمند است كه دائمى باشد، نه لحظه‏اى. «یَبكون»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه 110


آيه

قُلِ ادْعُواْ اللَّهَ أَوِ ادْعُواْ الرَّحْمَنَ أَيّاً مَّا تَدْعُواْ فَلَهُ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَى‏ وَ لَاتَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَ لِكَ سَبِيلاً


ترجمه

بگو: نام اللّه را بخوانید یا نام رحمان را، هر كدام را بخوانید، پس بهترین نامها از آن اوست. ونمازت را خیلى بلند یا خیلى آهسته نخوان ومیان این دو، راهِ (معتدلى) را انتخاب كن.


نکته ها

در بعضى تفاسیر آمده است: پیامبر در مسجدالحرام دعا مى‏خواند و مى‏گفت: «یااللّه، یارحمان» عدّه‏اى پنداشتند كه او دو خدا را مى‏خواند كه یكى «اللّه» است و دیگرى «رحمان». آیه نازل شد و این شبهه را زدود.(225)
بعضى نام‏ها تنها علامت و نشان است و كارى به تطابق معنا با مسمّى ندارد، مثل شناسایى افراد از طریق صدا، لباس، ماشین، یا شناسایى كشور یا مؤسسه‏اى از راه آرم و نشان. امّا گاهى اسامى تنها آرم نیستند، بلكه محتوا و پیام دارند، مثل نام‏هاى مبارك خدا كه هر یك، گویاى كمالى از ذات اوست.
هرگاه پیامبر بلند نماز مى‏خواند، كفّار با شعر خواندن بلند، مزاحم مى‏شدند و هرگاه آهسته مى‏خواند، اصحاب نمى‏شنیدند. نزول این آیه، دستور به قرائتى بین بلند و آهسته بود.(226)
در روایات شیعه و سنّى آمده است: خداوند 99 اسم دارد كه هر كه در دعا خداوند را به آنها بخواند، رستگار وپیروز مى‏شود.(227)
225) تفاسیر تبیان و فرقان.
226) تفسیر ابوالفتوح رازى.
227) تفاسیر طبرى، المیزان و مجمع‏البیان.


پيام ها

1- پیامبر باید شبهات را برطرف كند. «قل»
2- نام‏هاى خدا، همه به یك حقیقت برمى‏گردد و عین ذات اوست. «ایّاًما تدعوا»
3- اسماى حُسنى‏ وبرترین صفات، مخصوص خداوند است. «فله الاسماء الحسنى»
4- چون از سویى خدا و كمالاتش بى‏نهایت است، و از سوى دیگر عقل و كلمات انسان محدود، بهترین راه آن است كه خدا را به نام‏هایى بخوانیم كه از خود او و قرآن گرفته‏ایم، وگرنه انسان ممكن است به انحراف افتد واسم‏هاى نامناسب براى خدا بتراشد.«الاسماء الحسنى»
5 - در دعا خواندن، انسان آزاد است كه خدا را به هر یك از نام‏هایش كه مى‏خواهد، بخواند. «ایّاًما تدعوا...»
6- در همه‏ى نام‏هاى خدا، بهترین معانى و مقدّس‏ترین مفاهیم به كار رفته است. «فله الاسماء الحسنى»
7- اسلام، دینى میانه و معتدل است، حتّى قرائت نمازش باید با صدایى میانه باشد. «وابتغ بین ذلك سبیلاً»
8 - اسلام، غیر از نیّت و عمل، به شیوه و كیفیّت عمل هم نظر دارد. نماز باید روى آداب خاصّ خوانده شود. «لاتجهر، لاتخافت، اِبتَغ بین ذلك»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره اسراء
آيه ١١١


آيه

وَقُلْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِى الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُن لَّهُ وَلِىٌّ مِّنَ الذُّلِّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيراً


ترجمه

و بگو: ستایش از آنِ خداوندى است كه نه فرزندى براى خود گرفته است، و نه در حاكمیّت، شریكى براى او بوده و نه هرگز به خاطر ذلّت و ضعف، یاورى گرفته است. و او را به طور شایسته، بزرگ بشمار.
نکته ها
این سوره، با تسبیح خداوند آغاز شد و با حمد و تكبیر او پایان گرفت، چنانكه سوره‏ى مؤمنون نیز با رستگارى مؤمنان آغاز شده، «قد افلح المؤمنون» و با رستگار نشدن كفّار، پایان گرفته است. «لا یفلح الكافرون»
در روایات، تلاوت این آیه، براى اداى دین و رفع وسوسه و برطرف شدن فقر و بیمارى، مؤثّر شمرده شده است.
نفى فرزند از خداوند، در مقابل یهود و مسیحیّت است، و نفى شریك در مقابل قریش و نفى ولىّ در مقابل برخى از مجوسان و ستاره‏پرستان است.(228)
228) تفسیر مجمع‏البیان ونمونه.


پيام ها

1- ستایش خدا را از خدا بیاموزیم. «قل الحمدللّه...»
2- دلیل اختصاص ستایش‏ها به خدا، بى‏نیازى اوست. «الحمدللّه الّذى لم‏یتّخد ولدا»
3- عظمت و بزرگى خدا را عظمتى ویژه دانسته و او را بى‏نیاز مطلق بدانیم. «كبّره تكبیراً»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سیماى سوره‏ى كهف‏

این سوره، یكصد وده آیه دارد، و جز آیه‏ى 28، همه‏ى آن در مكّه نازل شده است. در این سوره از داستان اصحاب كهف و داستان موسى و خضر و داستان ذوالقرنین(1) و مسائل مبدأ و معاد بحث شده است.
مشركان قریش افرادى را از مكّه به مدینه فرستادند تا ماجراى بعثت حضرت محمّدصلى الله علیه وآله و نشانه‏ى صداقت او را از علماى یهود بپرسند. علماى یهود به فرستادگان مشركان گفتند: از او سه چیز سؤال كنید؛ اگر دو چیز را جواب داد و یكى را بى‏پاسخ گذاشت، او صادق است. درباره‏ى اصحاب كهف، ذوالقرنین و روح بپرسید. اگر از اصحاب كهف و ذوالقرنین جواب داد، ولى از روح جواب نداد، او پیامبر است.(2)
در فضیلت این سوره و آثار تلاوت آن، احادیث بسیارى است كه به چند نمونه آن اشاره مى‏شود: هركه این سوره را بخواند از فتنه‏ى دجّال بیمه است. تلاوت آن در شب جمعه، سبب آمرزش گناهان تا جمعه‏ى دیگر و سه روز بعد از آن مى‏شود. تلاوت آیه‏ى آخر آن سبب بیدار شدن در هر ساعتى از شب كه بخواهید مى‏گردد. تلاوت این سوره مانع از عذاب دوزخ و مانع ورود شیطان به خانه‏اى است كه در آن شب، این سوره خوانده شده است.
به هر حال خواندن و تلاوت همراه با فهمیدن و عمل كردن، رمز رسیدن به بركات قرآن است.
1) این سه داستان فقط در این سوره بیان شده است.
2) تفسیر درّالمنثور.




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 1 و 2


آيه

الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِى أَنزَلَ عَلَى‏ عَبْدِهِ الْكِتَبَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجاً
قَيِّماً لِّيُنذِرَ بَأْساً شَدِيداً مِّن لَّدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّلِحَتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً حَسَناً


ترجمه

ستایش مخصوص خدایى است كه كتاب (آسمانى قرآن را) بر بنده‏ى خود نازل كرد و براى آن هیچ گونه انحرافى قرار نداد.
(كتابى كه) استوار و نگهبانِ (كتاب‏هاى آسمانى دیگر) است، تا از عذاب شدیدى كه از سوى اوست بترساند و به مؤمنانى كه كارهاى شایسته انجام مى‏دهند، بشارت دهد كه براى آنان پاداشى نیكوست.


نکته ها

از میان سوره‏هاى قرآن، حمد، انعام، سبأ، فاطر و كهف، باجمله‏ى «الحمدللّه» شروع شده است و در سه سوره از آنها سخن از آفرینش هستى است. در سوره‏ى حمد از تربیت و در اینجا از كتاب آسمانى سخن به میان آمده است. گویا هستى و آفرینش، همراه با كتاب و قانون، دو بال براى تربیت انسان‏ها هستند.
«اِعوجاج» یعنى انحراف و كجى. «عَوَج» در مورد محسوسات و «عِوَج» در غیر محسوسات به كار مى‏رود.(3) و «قیّم» به معناى برپادارنده وسامان‏بخش است.
سوره‏ى قبل با «سبحان الّذى» شروع شده بود و این سوره با «الحمدللّه»، تسبیح و تحمید معمولاً در كنار هم‏اند.
كلمه‏ى «عبده» در قرآن هرجا به طور مطلق آمده، مراد پیامبر اكرم‏صلى الله علیه وآله است، مثل «انزل الفُرقان على عبده»(4)، «فاَوحى‏ الى عبده»(5)، «ینزّل على عبده»(6)، «ألیس اللّه بكاف عبده»(7).
3) عَوَج» براى انسان‏ها و «عِوَج» براى غیر انسان‏هاست. تفسیر تبیان.
4) فرقان، 1.
5) نجم، 10.
6) حدید، 9.
7) زمر، 36.


پيام ها

1- نعمت كتاب وقانون، به قدرى مهم است كه خداوند، خود را به خاطر آن ستوده است. «الحمدلِلّه الّذى انزل...»
2- بندگى خدا، زمینه‏ساز دریافت كمالات معنوى است. «انزل على عبده»
3- نه در كتاب خدا اعوجاج است، نه در رسول او، نه از حقّ به باطل مى‏گراید، نه از مفید به غیر مفید و نه از صحیح به فاسد. «لم یجعل له عوجاً»
4- قرآن تا قیامت، استوار وغیرقابل نسخ است. «قیّماً»
5 - قرآن، نگهبان كتب آسمانى ودر بردارنده تمام مصالح بندگان است. تناقض، اختلاف، افراط و تفریط در آن نیست، هم دعوت به قیام مى‏كند، هم قیام به دعوت دارد. «قیّماً»
6- شرط قیام به مصالح دیگران، اعوجاج نداشتن مصلح است. «لم یجعل له عوجاً، قیّماً»
7- دفع ضرر، مهم‏تر از جلب منفعت است. لذا انذار قبل از بشارت آمده است. «لینذر، یبشّر»
8 - ایمان همراه با عمل صالح كارساز است. «المؤمنین، یعملون الصالحات»
9- عمل صالح باید استمرار داشته باشد. «یعملون»




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 3 و 4


آيه

مَكِثِينَ فِيهِ أَبَداً
وَيُنذِرَ الَّذِينَ قَالُواْ اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً


ترجمه

براى همیشه در آن (اجر الهى و بهشت) ماندگارند.
و تا (كتاب الهى و پیامبر) به آنان كه گویند: خداوند براى خود فرزندى گرفته است، هشدار دهد.


نکته ها

با آنكه هشدار در آیه‏ى قبل نیز آمده بود، امّا به خاطر اهمیّت انحراف مشركان در مورد فرزند گرفتن خدا، انذار تكرار شده است.
با توجّه به آیات دیگر قرآن، اتّهام فرزند داشتن خدا، تهمتى بزرگ و شایع میان مشركان بوده است. مسیحیان هم «أب، اِبن و روح‏القدس» مى‏گفتند. یهودیان نیز «عُزیر» را فرزند خدا مى‏دانستند و مشركان، فرشتگان را دختران خدا مى‏پنداشتند. در حالى كه این عقیده نه موافق با واقعیّت است و نه منطبق با عقل.


پيام ها

1- عمل دائم، پاداش دائم دارد. در آیه‏ى قبل «یعملون الصالحات» نشانه دوام عمل بود و در این آیه «ماكثین» یعنى پاداش دائم مى‏باشد.
2- انسان علاقه به زندگى همیشگى وماندگار دارد، و خداوند آن را در قیامت قرار داده است. «ماكثین فیه ابدا»
3- از ویژگى نعمت‏هاى الهى در آخرت، جاودانگى آنهاست و در قیامت، مرگ و فنا نیست. «ماكثین فیه ابداً»
4- اصلاح عقیده‏ى مردم، از وظایف انبیاست. «ینذر الّذین قالوا»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 5


آيه

مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلَا لِأَبَآئِهِمْ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَ هِهِمْ إِن يَقُولُونَ إِلَّا كَذِباً


ترجمه

آنان و پدرانشان هیچ علمى به این سخن (یا به خداوند) ندارند. این كلمه‏اى كه از دهانشان بیرون مى‏آید، تهمت بزرگى است و جز دروغ نمى‏گویند.


نکته ها

با آنكه هشدار در آیه‏ى قبل نیز آمده بود، امّا به خاطر اهمیّت انحراف مشركان در مورد فرزند گرفتن خدا، انذار تكرار شده است.
با توجّه به آیات دیگر قرآن، اتّهام فرزند داشتن خدا، تهمتى بزرگ و شایع میان مشركان بوده است. مسیحیان هم «أب، اِبن و روح‏القدس» مى‏گفتند. یهودیان نیز «عُزیر» را فرزند خدا مى‏دانستند و مشركان، فرشتگان را دختران خدا مى‏پنداشتند. در حالى كه این عقیده نه موافق با واقعیّت است و نه منطبق با عقل.

پيام ها

1 - جهل و ناآگاهى، بستر انحراف است. «قالوا... مالهم به من علم»
2- عقاید باید بر اساس علم باشد و از عقیده بدون علم انتقاد شده است. «ما لهم به من علم»
3- كسى كه ایمان نداشته باشد، به خالق خود نیز تهمت مى‏زند. «كَبُرت كلمة...»
4 - فرزند داشتن خداوند، تهمتى بى‏اساس است. «ما لهم به من علم»
5- نسبت دادن فرزند به خدا، هم شرك است، هم تشبیه نابجا و هم نیازمند دانستن خدا به جانشین و همكار. «كَبُرت...»





گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
Queen of Gallerion
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام: ۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس
- استقلال♥
- اسپانیا
- خسرو حیدری
- گواردیولا و انریکه
گروه:
- کاربران عضو
- لیگ فانتزی
- مدیران گالری
- ناظرين انجمن
- شورای نخبگان سایت
- مدیران نظرات
افتخارات
سوره كهف
آيه 6


آيه

فَلَعَلَّكَ بَخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى‏ ءَاثَرِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُواْ بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً


ترجمه

پس بیم آن مى‏رود كه اگر به این حدیث (قرآن) ایمان نیاورند، تو در پى آنان خود را هلاك كنى!.


نکته ها

«أَسَف»، مرحله‏اى شدیدتر از حُزن است.
تعبیر «لعلّك باخع نفسك على آثارهم» نهایت دلسوزى پیامبر را مى‏رساند. گویا پیامبر به شخصى تشبیه شده كه مى‏بیند عزیزترین افرادش از او جدا مى‏شوند و او با حسرت از پشت سرشان به آنان نگاه مى‏كند.
پيام ها
1- دلسوزى وتأسّف بر گمراهى دیگران یك ارزش است و پیامبر دلسوزترین افراد است. «باخعٌ نفسك»
2- رهبر باید در فكر اصلاح عقاید واعمال مردم وپیگیر آن باشد. «على آثارهم»
3- قرآن حرف تازه و پیام‏نو دارد. «حدیث» مبلّغ نیز باید نوآورى داشته باشد. (حدیث به معناى جدید و نو است.)




گره ز دل بگشا و از سپهر یاد مکن

که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۶
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۹
پیام‌های جدید
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۶ پاسخ
۵۵۱,۱۵۳ بازدید
۱ روز قبل
مهدی
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۵ پاسخ
۱۱,۷۰۹,۰۶۱ بازدید
۲ روز قبل
Galaxy Alpha
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۴۹,۰۳۰ بازدید
۱۰ روز قبل
Salehm
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۵۰,۷۲۹ بازدید
۱۲ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۵,۰۷۱ بازدید
۱۲ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۱۱۱ بازدید
۱۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۵,۱۳۶ بازدید
۱۴ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۹,۴۴۳ بازدید
۲۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۵۰,۴۲۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۲۰,۵۹۲ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۸۰۵ بازدید
۷ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۵۱۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۸۷ کاربر آنلاین است. (۷۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۸۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!