در حال دیدن این عنوان: |
۱ کاربر مهمان
|
این عنوان قفل شده است!
|
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 106 آيه وَقُرْءَاناً فَرَقْنَهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَهُ تَنزِيلاً ترجمه و قرآنى كه آن را بخش بخش كردیم تا آن را با تأنّى ودرنگ بر مردم بخوانى و آن را آنگونه كه باید به تدریج نازل كردیم. نکته ها یكى از اعتراضهاى كفّار این بود كه چرا قرآن یكباره نازل نمىشود، «لولا نُزّل القرآن جُملةً واحدة»(224) این آیه پاسخى به گفتهى آنان است. آیات قرآن چون با حوادث مختلف ارتباط دارد و براى رفع نیاز همهى طبقات در طول تاریخ است، بخش بخش نازل شده تا با رویدادهاى گوناگون، تطبیق داشته و براى منتظران دلچسبتر باشد. مثلاً اگر آیات جهاد در زمان صلح نازل مىشد، در جایگاه واقعى خود نبود. تدریج، یكى از سنّتهاى الهى است، چه در آفرینش، كه جهان را در شش روز آفرید و چه در نزول قرآن، با آنكه مىتوانست یكباره نازل كند یا بیافریند. نزول تدریجى آیات قرآن براى آن بود كه علم به آن توأم با عمل به آن شود. البتّه از نزول تدریجى قرآن، ارتباط دائمى پیامبر صلى الله علیه وآله با مبدأ وحى نیز استفاده مىشود. 224) فرقان، 32. پيام ها 1- بخش بخش شدن قرآن به اراده خداوند است. «فَرَقناه» 2- تعلیم و تربیت و ارشاد، باید تدریجى باشد. «فرقناه، على مُكثٍ» 3- تلاوت تدریجى قرآن، شنونده را براى آیات دیگر تشنه و منتظر مىكند. «على مُكثٍ» «مُكث» آرامش همراه اطمینان است. 4- یك مربّى و مصلح، باید براى دراز مدّت برنامه داشته باشد و از زمان و نیازمندىهاى جدید غافل نباشد. «على مُكثٍ» 5 - گرچه روح بزرگ پیامبر ظرفیّت دریافت همهى وحى را یكجا دارد، امّا مردم كم ظرفیّتند و باید به تدریج آن را دریابند. «لتقرأه على النّاس على مُكثٍ» 6- قرآن، علاوه بر جنبهى تعلیمى، جنبهى اجرایى هم دارد كه باید به تدریج اجرا شود. اجراى صدها دستور در جامعهاى كه صدها فساد دارد، یكباره محال است. «نزّلناه تنزیلا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۵ اردیبهشت ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 107 آيه قُلْ ءَامِنُواْ بِهِ أَوْ لَا تُؤْمِنُواْ إِنَّ الَّذِينَ أُوتُواْ الْعِلْمَ مِن قَبْلِهِ إِذَا يُتْلَى عَلَيْهِمْ يَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ سُجَّداً ترجمه بگو: به قرآن ایمان آورید یا ایمان نیاورید (براى خداوند فرقى ندارد)، قطعاً آنان كه پیش از این علم داده شدهاند، هرگاه برآنان تلاوت مىشود، سجدهكنان بر چانهها به زمین مىافتند. نکته ها «یَخرّون»، از «خَریر»، به معناى صداى آبى است كه از بلندى سرازیر مىشود. همچنین به كسانى كه براى خدا بىاختیار به سجده مىافتند در حالى كه صدایشان به تسبیح بلند است نیز گفته مىشود. به چانه افتادن، كنایه از نهایت تواضع و تسلیم است كه علاوه بر پیشانى، همهى صورت و چانه هم بر روى خاك قرار مىگیرد. پيام ها 1- ایمان و كفر مردم، در حقانیّت قرآن اثرى ندارد. «آمنوا به او لا تؤمنوا» 2- علم، هدیهاى الهى است. «اوتوا العلم» 3- برخلاف آنان كه جهل را منشأ ایمان به خدا و مذهب مىدانند، قرآن علم و دانایى را ریشهى ایمان مىداند. «اوتوا العلم... یخرّون» 4- جمعى از علماى اهل كتاب، به قرآن ایمان آوردند و قرآن در روح آنان اثرى عمیق گذاشت. «اوتوا العلم من قبله... یَخرّون» 5 - علم واقعى آن است كه انسان را در برابر حق، به خضوع وادار كند. «اوتوا العلم، یَخرّون للاذقان سجّداً» 6- هنگام لجاجتِ گروهى در برابر حق، باید یادآور گروهى شد كه اهل اطاعت بودند، تا سرسختى مخالفان در روحیهى ما اثر بدى نگذارد. «من قبله، یَخرّون للاذقان سجّداً» 7- قرآن به قدرى بلندمرتبه و پر محتواست كه هنگام تلاوت خضوع دانشمندان را به دنبال دارد. «اذا یُتلى... یخرّون للاذقان سجّداً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 108 و 109 آيه وَيَقُولُونَ سُبْحَنَ رَبِّنَآ إِن كَانَ وَعْدُ رَبِّنَا لَمَفْعُولاً وَيَخِرُّونَ لِلْأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعاً ترجمه ومىگویند: پروردگارمان منزّه است، همانا وعده پروردگار ما انجامشدنى است. و گریهكنان بر چانهها (به سجده) مىافتند و همواره بر خشوعشان افزوده مىشود. نکته ها تكرار تعبیر «یخرّون»؛ یا براى تكرار سجدهى آنان است، یا براى ارج نهادن به آن كمال، و یا براى آنكه در مرحلهى اوّل، سجودشان براى معرفت آیات قرآن و رسیدن به وعدهى تورات و انجیل بوده و در مرحلهى دوّم، به خاطر اشك و روحیّهى خشوع بوده است. در تورات و انجیل، بارها وعدهى آمدن پیامبر خاتم داده شده بود. این آیه اشاره به آن است كه برخى اهل كتاب، چون تحقّق وعدهى الهى را مىدیدند، به تسبیح خدا و سجود خاشعانه مىپرداختند. پيام ها 1- بازگویى گفتار و رفتار خوبان و مؤمنان، در تربیت دیگران مؤثر است «و یقولون...» 2- عالمان، خدا را از هر عیبى منزّه مىدانند، «اوتوا العلم... یقولون سبحان ربّنا» (عقیده به نقص خداوند، برخاسته از جهل انسان است.) 3- تلاوت قرآن، در بعضى از چند جهت تأثیر مىگذارد: عمل، بیان وقلب. «سجّداً، یقولون، یَبكون و یَزیدهم خشوعاً» 4- تلاوت قرآن، انسان را دائماً بالا مىبرد. «اذا یُتلى، یَزیدهم خشوعا» 5 - معرفت و خشوع، محدودیّتى ندارد. هرچه معرفت بیشتر شود، خشوع هم بیشتر است. «یزیدهم خشوعاً» 6- گریه در حال عبادت و سجود، ارزشمند است. «یَخرّون للأذقان یَبكون» 7- ذكر خدا در سجده، نشان دهندهى ارزش سجده است. «یَخرّون للأذقان سجّداً، یخرّون للأذقان یبكون» 8 - گریه از بركات و آثار علم است. «اوتوا العلم، یَبكون» 9- اشكى ارزشمند است كه دائمى باشد، نه لحظهاى. «یَبكون» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه 110 آيه قُلِ ادْعُواْ اللَّهَ أَوِ ادْعُواْ الرَّحْمَنَ أَيّاً مَّا تَدْعُواْ فَلَهُ الْأَسْمَآءُ الْحُسْنَى وَ لَاتَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَ لِكَ سَبِيلاً ترجمه بگو: نام اللّه را بخوانید یا نام رحمان را، هر كدام را بخوانید، پس بهترین نامها از آن اوست. ونمازت را خیلى بلند یا خیلى آهسته نخوان ومیان این دو، راهِ (معتدلى) را انتخاب كن. نکته ها در بعضى تفاسیر آمده است: پیامبر در مسجدالحرام دعا مىخواند و مىگفت: «یااللّه، یارحمان» عدّهاى پنداشتند كه او دو خدا را مىخواند كه یكى «اللّه» است و دیگرى «رحمان». آیه نازل شد و این شبهه را زدود.(225) بعضى نامها تنها علامت و نشان است و كارى به تطابق معنا با مسمّى ندارد، مثل شناسایى افراد از طریق صدا، لباس، ماشین، یا شناسایى كشور یا مؤسسهاى از راه آرم و نشان. امّا گاهى اسامى تنها آرم نیستند، بلكه محتوا و پیام دارند، مثل نامهاى مبارك خدا كه هر یك، گویاى كمالى از ذات اوست. هرگاه پیامبر بلند نماز مىخواند، كفّار با شعر خواندن بلند، مزاحم مىشدند و هرگاه آهسته مىخواند، اصحاب نمىشنیدند. نزول این آیه، دستور به قرائتى بین بلند و آهسته بود.(226) در روایات شیعه و سنّى آمده است: خداوند 99 اسم دارد كه هر كه در دعا خداوند را به آنها بخواند، رستگار وپیروز مىشود.(227) 225) تفاسیر تبیان و فرقان. 226) تفسیر ابوالفتوح رازى. 227) تفاسیر طبرى، المیزان و مجمعالبیان. پيام ها 1- پیامبر باید شبهات را برطرف كند. «قل» 2- نامهاى خدا، همه به یك حقیقت برمىگردد و عین ذات اوست. «ایّاًما تدعوا» 3- اسماى حُسنى وبرترین صفات، مخصوص خداوند است. «فله الاسماء الحسنى» 4- چون از سویى خدا و كمالاتش بىنهایت است، و از سوى دیگر عقل و كلمات انسان محدود، بهترین راه آن است كه خدا را به نامهایى بخوانیم كه از خود او و قرآن گرفتهایم، وگرنه انسان ممكن است به انحراف افتد واسمهاى نامناسب براى خدا بتراشد.«الاسماء الحسنى» 5 - در دعا خواندن، انسان آزاد است كه خدا را به هر یك از نامهایش كه مىخواهد، بخواند. «ایّاًما تدعوا...» 6- در همهى نامهاى خدا، بهترین معانى و مقدّسترین مفاهیم به كار رفته است. «فله الاسماء الحسنى» 7- اسلام، دینى میانه و معتدل است، حتّى قرائت نمازش باید با صدایى میانه باشد. «وابتغ بین ذلك سبیلاً» 8 - اسلام، غیر از نیّت و عمل، به شیوه و كیفیّت عمل هم نظر دارد. نماز باید روى آداب خاصّ خوانده شود. «لاتجهر، لاتخافت، اِبتَغ بین ذلك» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره اسراء آيه ١١١ آيه وَقُلْ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِى لَمْ يَتَّخِذْ وَلَداً وَلَمْ يَكُن لَّهُ شَرِيكٌ فِى الْمُلْكِ وَلَمْ يَكُن لَّهُ وَلِىٌّ مِّنَ الذُّلِّ وَكَبِّرْهُ تَكْبِيراً ترجمه و بگو: ستایش از آنِ خداوندى است كه نه فرزندى براى خود گرفته است، و نه در حاكمیّت، شریكى براى او بوده و نه هرگز به خاطر ذلّت و ضعف، یاورى گرفته است. و او را به طور شایسته، بزرگ بشمار. نکته ها این سوره، با تسبیح خداوند آغاز شد و با حمد و تكبیر او پایان گرفت، چنانكه سورهى مؤمنون نیز با رستگارى مؤمنان آغاز شده، «قد افلح المؤمنون» و با رستگار نشدن كفّار، پایان گرفته است. «لا یفلح الكافرون» در روایات، تلاوت این آیه، براى اداى دین و رفع وسوسه و برطرف شدن فقر و بیمارى، مؤثّر شمرده شده است. نفى فرزند از خداوند، در مقابل یهود و مسیحیّت است، و نفى شریك در مقابل قریش و نفى ولىّ در مقابل برخى از مجوسان و ستارهپرستان است.(228) 228) تفسیر مجمعالبیان ونمونه. پيام ها 1- ستایش خدا را از خدا بیاموزیم. «قل الحمدللّه...» 2- دلیل اختصاص ستایشها به خدا، بىنیازى اوست. «الحمدللّه الّذى لمیتّخد ولدا» 3- عظمت و بزرگى خدا را عظمتى ویژه دانسته و او را بىنیاز مطلق بدانیم. «كبّره تكبیراً» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سیماى سورهى كهف این سوره، یكصد وده آیه دارد، و جز آیهى 28، همهى آن در مكّه نازل شده است. در این سوره از داستان اصحاب كهف و داستان موسى و خضر و داستان ذوالقرنین(1) و مسائل مبدأ و معاد بحث شده است. مشركان قریش افرادى را از مكّه به مدینه فرستادند تا ماجراى بعثت حضرت محمّدصلى الله علیه وآله و نشانهى صداقت او را از علماى یهود بپرسند. علماى یهود به فرستادگان مشركان گفتند: از او سه چیز سؤال كنید؛ اگر دو چیز را جواب داد و یكى را بىپاسخ گذاشت، او صادق است. دربارهى اصحاب كهف، ذوالقرنین و روح بپرسید. اگر از اصحاب كهف و ذوالقرنین جواب داد، ولى از روح جواب نداد، او پیامبر است.(2) در فضیلت این سوره و آثار تلاوت آن، احادیث بسیارى است كه به چند نمونه آن اشاره مىشود: هركه این سوره را بخواند از فتنهى دجّال بیمه است. تلاوت آن در شب جمعه، سبب آمرزش گناهان تا جمعهى دیگر و سه روز بعد از آن مىشود. تلاوت آیهى آخر آن سبب بیدار شدن در هر ساعتى از شب كه بخواهید مىگردد. تلاوت این سوره مانع از عذاب دوزخ و مانع ورود شیطان به خانهاى است كه در آن شب، این سوره خوانده شده است. به هر حال خواندن و تلاوت همراه با فهمیدن و عمل كردن، رمز رسیدن به بركات قرآن است. 1) این سه داستان فقط در این سوره بیان شده است. 2) تفسیر درّالمنثور. |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 1 و 2 آيه الْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِى أَنزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْكِتَبَ وَلَمْ يَجْعَل لَّهُ عِوَجاً قَيِّماً لِّيُنذِرَ بَأْساً شَدِيداً مِّن لَّدُنْهُ وَيُبَشِّرَ الْمُؤْمِنِينَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ الصَّلِحَتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْراً حَسَناً ترجمه ستایش مخصوص خدایى است كه كتاب (آسمانى قرآن را) بر بندهى خود نازل كرد و براى آن هیچ گونه انحرافى قرار نداد. (كتابى كه) استوار و نگهبانِ (كتابهاى آسمانى دیگر) است، تا از عذاب شدیدى كه از سوى اوست بترساند و به مؤمنانى كه كارهاى شایسته انجام مىدهند، بشارت دهد كه براى آنان پاداشى نیكوست. نکته ها از میان سورههاى قرآن، حمد، انعام، سبأ، فاطر و كهف، باجملهى «الحمدللّه» شروع شده است و در سه سوره از آنها سخن از آفرینش هستى است. در سورهى حمد از تربیت و در اینجا از كتاب آسمانى سخن به میان آمده است. گویا هستى و آفرینش، همراه با كتاب و قانون، دو بال براى تربیت انسانها هستند. «اِعوجاج» یعنى انحراف و كجى. «عَوَج» در مورد محسوسات و «عِوَج» در غیر محسوسات به كار مىرود.(3) و «قیّم» به معناى برپادارنده وسامانبخش است. سورهى قبل با «سبحان الّذى» شروع شده بود و این سوره با «الحمدللّه»، تسبیح و تحمید معمولاً در كنار هماند. كلمهى «عبده» در قرآن هرجا به طور مطلق آمده، مراد پیامبر اكرمصلى الله علیه وآله است، مثل «انزل الفُرقان على عبده»(4)، «فاَوحى الى عبده»(5)، «ینزّل على عبده»(6)، «ألیس اللّه بكاف عبده»(7). 3) عَوَج» براى انسانها و «عِوَج» براى غیر انسانهاست. تفسیر تبیان. 4) فرقان، 1. 5) نجم، 10. 6) حدید، 9. 7) زمر، 36. پيام ها 1- نعمت كتاب وقانون، به قدرى مهم است كه خداوند، خود را به خاطر آن ستوده است. «الحمدلِلّه الّذى انزل...» 2- بندگى خدا، زمینهساز دریافت كمالات معنوى است. «انزل على عبده» 3- نه در كتاب خدا اعوجاج است، نه در رسول او، نه از حقّ به باطل مىگراید، نه از مفید به غیر مفید و نه از صحیح به فاسد. «لم یجعل له عوجاً» 4- قرآن تا قیامت، استوار وغیرقابل نسخ است. «قیّماً» 5 - قرآن، نگهبان كتب آسمانى ودر بردارنده تمام مصالح بندگان است. تناقض، اختلاف، افراط و تفریط در آن نیست، هم دعوت به قیام مىكند، هم قیام به دعوت دارد. «قیّماً» 6- شرط قیام به مصالح دیگران، اعوجاج نداشتن مصلح است. «لم یجعل له عوجاً، قیّماً» 7- دفع ضرر، مهمتر از جلب منفعت است. لذا انذار قبل از بشارت آمده است. «لینذر، یبشّر» 8 - ایمان همراه با عمل صالح كارساز است. «المؤمنین، یعملون الصالحات» 9- عمل صالح باید استمرار داشته باشد. «یعملون» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 3 و 4 آيه مَكِثِينَ فِيهِ أَبَداً وَيُنذِرَ الَّذِينَ قَالُواْ اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً ترجمه براى همیشه در آن (اجر الهى و بهشت) ماندگارند. و تا (كتاب الهى و پیامبر) به آنان كه گویند: خداوند براى خود فرزندى گرفته است، هشدار دهد. نکته ها با آنكه هشدار در آیهى قبل نیز آمده بود، امّا به خاطر اهمیّت انحراف مشركان در مورد فرزند گرفتن خدا، انذار تكرار شده است. با توجّه به آیات دیگر قرآن، اتّهام فرزند داشتن خدا، تهمتى بزرگ و شایع میان مشركان بوده است. مسیحیان هم «أب، اِبن و روحالقدس» مىگفتند. یهودیان نیز «عُزیر» را فرزند خدا مىدانستند و مشركان، فرشتگان را دختران خدا مىپنداشتند. در حالى كه این عقیده نه موافق با واقعیّت است و نه منطبق با عقل. پيام ها 1- عمل دائم، پاداش دائم دارد. در آیهى قبل «یعملون الصالحات» نشانه دوام عمل بود و در این آیه «ماكثین» یعنى پاداش دائم مىباشد. 2- انسان علاقه به زندگى همیشگى وماندگار دارد، و خداوند آن را در قیامت قرار داده است. «ماكثین فیه ابدا» 3- از ویژگى نعمتهاى الهى در آخرت، جاودانگى آنهاست و در قیامت، مرگ و فنا نیست. «ماكثین فیه ابداً» 4- اصلاح عقیدهى مردم، از وظایف انبیاست. «ینذر الّذین قالوا» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 5 آيه مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ وَلَا لِأَبَآئِهِمْ كَبُرَتْ كَلِمَةً تَخْرُجُ مِنْ أَفْوَ هِهِمْ إِن يَقُولُونَ إِلَّا كَذِباً ترجمه آنان و پدرانشان هیچ علمى به این سخن (یا به خداوند) ندارند. این كلمهاى كه از دهانشان بیرون مىآید، تهمت بزرگى است و جز دروغ نمىگویند. نکته ها با آنكه هشدار در آیهى قبل نیز آمده بود، امّا به خاطر اهمیّت انحراف مشركان در مورد فرزند گرفتن خدا، انذار تكرار شده است. با توجّه به آیات دیگر قرآن، اتّهام فرزند داشتن خدا، تهمتى بزرگ و شایع میان مشركان بوده است. مسیحیان هم «أب، اِبن و روحالقدس» مىگفتند. یهودیان نیز «عُزیر» را فرزند خدا مىدانستند و مشركان، فرشتگان را دختران خدا مىپنداشتند. در حالى كه این عقیده نه موافق با واقعیّت است و نه منطبق با عقل. پيام ها 1 - جهل و ناآگاهى، بستر انحراف است. «قالوا... مالهم به من علم» 2- عقاید باید بر اساس علم باشد و از عقیده بدون علم انتقاد شده است. «ما لهم به من علم» 3- كسى كه ایمان نداشته باشد، به خالق خود نیز تهمت مىزند. «كَبُرت كلمة...» 4 - فرزند داشتن خداوند، تهمتى بىاساس است. «ما لهم به من علم» 5- نسبت دادن فرزند به خدا، هم شرك است، هم تشبیه نابجا و هم نیازمند دانستن خدا به جانشین و همكار. «كَبُرت...» |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶
|
|
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم) | ||
نام کاربری: RAMONA
نام تیم: آژاکس
پیام:
۱۲,۷۱۷
عضویت از: ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
از: همين حوالى...
طرفدار:
- همه ی بازیکنای بارسا + فابرگاس - استقلال♥ - اسپانیا - خسرو حیدری - گواردیولا و انریکه گروه:
- کاربران عضو - لیگ فانتزی - مدیران گالری - ناظرين انجمن - شورای نخبگان سایت - مدیران نظرات |
سوره كهف آيه 6 آيه فَلَعَلَّكَ بَخِعٌ نَّفْسَكَ عَلَى ءَاثَرِهِمْ إِن لَّمْ يُؤْمِنُواْ بِهَذَا الْحَدِيثِ أَسَفاً ترجمه پس بیم آن مىرود كه اگر به این حدیث (قرآن) ایمان نیاورند، تو در پى آنان خود را هلاك كنى!. نکته ها «أَسَف»، مرحلهاى شدیدتر از حُزن است. تعبیر «لعلّك باخع نفسك على آثارهم» نهایت دلسوزى پیامبر را مىرساند. گویا پیامبر به شخصى تشبیه شده كه مىبیند عزیزترین افرادش از او جدا مىشوند و او با حسرت از پشت سرشان به آنان نگاه مىكند. پيام ها 1- دلسوزى وتأسّف بر گمراهى دیگران یك ارزش است و پیامبر دلسوزترین افراد است. «باخعٌ نفسك» 2- رهبر باید در فكر اصلاح عقاید واعمال مردم وپیگیر آن باشد. «على آثارهم» 3- قرآن حرف تازه و پیامنو دارد. «حدیث» مبلّغ نیز باید نوآورى داشته باشد. (حدیث به معناى جدید و نو است.) |
||
که فکر هیچ مهندس چنین گره نگشاد |
|||
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
|
این عنوان قفل شده است!
|
شما میتوانید مطالب را بخوانید. |
شما نمیتوانید عنوان جدید باز کنید. |
شما نمیتوانید به عنوانها پاسخ دهید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را ویرایش کنید. |
شما نمیتوانید پیامهای خودتان را حذف کنید. |
شما نمیتوانید نظرسنجی اضافه کنید. |
شما نمیتوانید در نظرسنجیها شرکت کنید. |
شما نمیتوانید فایلها را به پیام خود پیوست کنید. |
شما نمیتوانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید. |