به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره ابراهیم
آیه 9

----------------------------------------------
آيه
أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَبَؤُاْ الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَ الَّذِينَ مِن بَعْدِهِمْ لَا يَعْلَمُهُمْ إِلَّا اللَّهُ جَآءَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَتِ فَرَدُّواْ أَيْدِيَهُمْ فِى أَفْوَ هِهِمْ وَقَالُواْ إِنَّا كَفَرْنَا بِمَآ أُرْسِلْتُم بِهِ وَإِنَّا لَفِى شَكٍّ مِّمَّا تَدْعُونَنَآ إِلَيْهِ مُرِيبٍ
---------------------------------------------
ترجمه
آيا خبر كسانى كه قبل از شما بودند، (مثل خبر غرق شدن) قوم نوح و (طوفان قوم) عاد و (صاعقه‏ى قوم) ثمود و كسانى كه بعد از آن‏ها بودند، به شما نرسيده است؟ همان‏ها كه جز خداوند از (آمار و تعداد تلفات) آن‏ها آگاه نيست، پيامبرانشان همراه با معجزات به سراغشان آمدند، ولى آن‏ها دست‏هايشان را در دهانشان مى‏گذاشتند (يعنى ساكت شويد و ما را موعظه نكنيد) و مى‏گفتند: ما به آنچه شما به آن فرستاده شده‏ايد، كفر مى‏ورزيم و ما از آنچه شما ما را به آن دعوت مى‏كنيد، در شكّ و ترديد هستيم.
----------------------------------------------
نکته ها
اين آيه يكى از مصاديق تذكر و توجّه به «ايّام‏اللَّه» است كه در آيه‏ى پنجم اين سوره مطرح شد. «و ذكرهم بايام اللَّه»
به گفته شيخ طوسى در تفسير تبيان، شك با ريب فرق دارد. شك، ترديد طبيعى است ولى ريب، شكى است كه با سوء ظنّ و تهمت همراه باشد.
شكى كه زمينه تحقيق و قبول حقيقت شود، شكّ سازنده و مفيد است، ولى شكّى كه در برابر بيّنات و معجزات مطرح است، همان لجاجت و شكّ مخرّب و باز دارنده‏ى انسان از پذيرش حقّ است. «لفى شكّ ... اليه مُريب»
جمله «فردّوا ايديهم فى افواههم» را مى‏توان به چند صورت معنا كرد:
الف: مخالفان با گذاشتن دست بر دهان حقگويان، صداى آنان را در گلو خفه مى‏كردند. ب: معجزات ودلايل انبيا به قدرى محكم بود كه گويا دست مردم را گرفته بردهانشان گذاشتند، كنايه از اينكه زبان مردم در برابر حق، بسته شد و حرفى براى گفتن نداشتند. ج: مخالفان انبيا از شدت خشم، انگشتان خود را گاز مى‏گرفتند.
د: مخالفان انبيا، در حضور پيامبر دستان خود را بر دهانشان قرار مى‏دادند. كنايه از اينكه ساكت شوند و موعظه‏اى نكنند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- از سوى خداوند سنت‏ها وقوانين ثابتى بر تاريخ و جامعه حاكم است، كه آشنايى با قسمتى از تاريخ مى‏تواند درس عبرتى براى قسمت ديگر باشد. «الم يأتكم..»
2- قسمت‏هايى از تاريخ بشر مجهول وناشناخته است. «لايعلمهم الااللَّه»
3- همه‏ى انبيا معجزه داشته‏اند. «جائتهم رسلهم بالبينات»
4- كفّار تنها مخالف شخص انبيا نبودند، بلكه با مكتب آنان مخالف بودند. «كفرنا بما اُرسلتم به»
5- شك كفار در حقانيت دين، ناشى از مقام تحقيق نيست، بلكه منشا آن بدبينى و لجبازى است. «شك... مريب»





۱۳ دی ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره ابراهیم
آیه 10

----------------------------------------------
آيه
قَالَتْ رُسُلُهُمْ أَفِى اللَّهِ شَكٌّ فَاطِرِ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ يَدْعُوكُمْ لِيَغْفِرَ لَكُم مِّن ذُنُوبِكُمْ وَيُؤَخِّرَكُمْ إِلَى‏ أَجَلٍ مُّسَمّىً قَالُواْ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُنَا تُرِيدُونَ أَن تَصُدُّونَا عَمَّا كَانَ يَعْبُدُ ءَابَآؤُنَا فَأْتُونَا بِسُلْطَنٍ مُّبِينٍ‏
---------------------------------------------
ترجمه
پيامبرانشان (در جواب) گفتند: آيا درباره خدا، آفريدگار آسمان‏ها و زمين، شكى هست؟! (آيا هستى با اين عظمت نياز به خالق ندارد؟) او كه شما را (به راه حق) دعوت مى‏كند تا از گناهانتان بگذرد، و تا موعد معين شما رامهلت دهد. (كفّار) گفتند: شما جز انسانى همچون خود ما نيستيد، (و امتيازى بر ما نداريد) شما مى‏خواهيد ما را از آنچه نياكان ما مى‏پرستيدند باز داريد، (اگر غير از اين است) پس براى ما برهان و معجزه‏اى روشن (آنگونه كه ما مى‏خواهيم) بياوريد.
-----------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل كفّار به انبيا گفتند: «تدعوننا» شما ما را به راه خدا مى‏خوانيد. ولى در اين آيه پيامبران به آنان گفتند: «يدعوكم» خدا شما را مى‏خواند. يعنى دعوت ما از جانب خود و به سوى خود نيست، بلكه از سوى خدا و به سوى خداست.
به گفته‏ى زمخشرى و مراغى؛ وعده‏هاى قرآن نسبت به مؤمنين بخشش تمام گناهان است. «يغفر لكم ذنوبكم» ولى نسبت به ديگران، بخشش بعضى از گناهان است. «يغفر لكم من ذنوبكم»
----------------------------------------------
پيام ها
1- اعتقاد به خدا، فطرى و بديهى است و سزاوار شك نيست. «افى اللَّه شكّ»
2- در كنار عقل و فطرت، محبّت و دعوت لازم است. «أفى اللَّه شكّ... يدعوكم ليغفر لكم»
3- دين انسان را به پاكى از آلودگى‏ها دعوت مى‏كند. «يدعوكم ليغفر... ذنوبكم»
4- خداوند طالب غفران و آمرزش گناهان انسان است. «يدعوكم ليغفر لكم»
5- توبه و اطاعت از خداوند باعث تاخير اجل انسان مى‏شود.«يدعوكم... يوخركم الى اجل مسمّى»
6- خداوند از روى مهر، به هدايت دعوت مى‏كند و از روى لطف، تا پايان عمر مهلت انتخاب مى‏دهد. «يدعوكم - يؤخركم الى اجل مسمّىً»
7- عمر هر انسانى، از پيش اندازه‏گيرى و تعيين شده است. «الى اجل مسمّىً»
8- تعصّبات قومى و نژادى، مانع پذيرفتن حق است. «يعبد آباؤنا»
9- خانواده در عقايد و باورهاى انسان، نقش مهمى دارد.«يعبد آباؤنا»
10- عناد و گردنكشى در برابر حق، درد بى‏درمان است. تمام انبيا با معجزه به سراغ مردم مى‏رفتند، ولى لجاجت برخى مردم سبب مى‏شد كه همواره معجزه‏ى تازه‏اى كه طبق هوس آن‏ها باشد از پيامبران درخواست كنند. «فأتونا بسلطان مبين»






۱۳ دی ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره ابراهیم
آیه 11

----------------------------------------------
آيه
قَالَتْ لَهُمْ رُسُلُهُمْ إِن نَّحْنُ إِلَّا بَشَرٌ مِّثْلُكُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَمُنُّ عَلَى‏ مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَمَا كَانَ لَنَآ أَن نَّأْتِيَكُم بِسُلْطَنٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
---------------------------------------------
ترجمه
پيامبرانشان در جوابشان گفتند: (آرى) ما جز بشرى مثل شما نيستيم، ولى خداوند بر هركس از بندگانش كه بخواهد منّت مى‏گذارد (و او را بر مردم مبعوث مى‏كند) و ما را نرسد كه جز با اذن خداوند، براى شما معجزه‏اى بياوريم، پس مؤمنان بايد تنها بر خداوند توكّل نمايند.
--------------------------------------------
نکته ها
گرچه در اين آيه مى‏فرمايد: خداوند بر هر كس بخواهد منّت گذاشته، او را پيامبر قرار مى‏دهد، ولى خداى حكيم مى‏داند كه چه كسى ظرفيّت و لياقت اين مسئوليّت بزرگ را دارد. «اللَّه اعلم حيث يجعل رسالته»(11) خدا بهتر مى‏داند كه رسالت خود را كجا قرار دهد.
كفّار و مشركان با انبيا دو حرف داشتند:
1. شما انسان‏هايى مثل ما هستيد.
2. معجزه‏اى را كه ما پيشنهاد مى‏كنيم براى ما بياوريد.
در اين آيه، پاسخ اين دو حرف آمده است: امّا اين كه ما انسانى همانند شما هستيم قبول داريم، ولى خداوند بر ما منّت گذاشته و به ما وحى كرده است، امّا اين كه معجزه‏ى ما به دلخواه شما باشد، اين نمى‏شود، زيرا ما حقّ نداريم بدون اذن خداوند، معجزه‏اى بياوريم.
______________________________
11) انعام ،124.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- گرچه انسان‏ها همه در شكل و ظاهر يكسانند، اما دليل بر اين نيست كه در باطن و معنويت نيز يكسانند. «ان نحن الاّ بشر مثلكم ...»
2- الگوها و مربيّان بايد با تربيت پذيران، در شرايط همسان باشند. (آنچه نقطه‏ى قوّت انبيا است ، در نظر بعضى نقطه‏ى ضعف بود. اگر پيامبران از خود انسان‏ها و داراى نيازها و غرايز و مشكلات انسانى نبودند نمى‏توانستند مربى و الگوى انسان‏ها واقع شوند.) «بشر مثلكم»
3- پيامبران، در باره خود غلوّ نمى‏كردند و مى‏گفتند: ما انسانى مثل شما هستيم. «ان نحن الاّ بشر مثلكم»
4- مقام نبوّت، هديه و منّت الهى است. «يمُنّ»
5- معجزه به امر خداست، نه خواست مردم. (حتّى اگر مردم توقع معجزه نداشته باشند، انبيا آن را مى‏آورند) «الاّ باذن اللَّه»
6- توكّل، لازمه‏ى ايمان است. «فليتوكّل المؤمنون»
7- مؤمن، از عناد و انكار مخالفان خسته نمى‏شود و با توكّل بر خداوند راهش را ادامه مى‏دهد. «وعلى اللَّه فليتوكّل المؤمنون»




۱۳ دی ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره ابراهیم
آیه 12

----------------------------------------------
آيه
وَمَا لَنَآ أَلَّا نَتَوَكَّلَ عَلَى اللَّهِ وَقَدْ هَدَيَنَا سُبُلَنَا وَلَنَصْبِرَنَّ عَلَى‏ مَآ ءَاذَيْتُمُونَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُتَوَكِّلُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و چرا ما بر خدا توكل نكنيم، در حالى كه او ما را به راه‏هاى (سعادت) ما هدايت كرده است؟ قطعاً ما در برابر هر آزارى كه شما نسبت به ما روا داريد، مقاومت خواهيم كرد و اهل توكّل بايد فقط بر خداوند توكّل نمايند.
---------------------------------------------
نکته ها
توكّل يعنى وكيل گرفتن. وكيل بايد چهار شرط داشته باشد: درايت، امانت، قدرت و محبت و كسى جز خدا اين شروط را به نحو كامل ندارد، پس بر او توكّل كنيم.
امام رضاعليه السلام فرمود: مرز توكّل آن است كه با ايمان به خدا، از هيچ‏كس نترسى.(12)
________________________________
12) تفسير نورالثقلين.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- خدايى كه هدايت كرد، حمايت هم مى‏كند. پس تنها بر او توكّل كنيم.«نتوكل على اللَّه و قد هدينا»
2- راه انبيا همان راه خداست. (به جاى «سبله» فرمود:) «سُبلنا» چنانكه در جاى ديگر مى‏فرمايد: «قل هذه سبيلى ادعوا الى اللَّه على بصيرة»(13)
3- لازمه پيمودن راه خدا، تحمّل سختى‏هاست. «سبلنا - لنصبرنّ»
4- هم بايد بر خدا توكل كرد و هم بايد در برابر مخالفان صبر و مقاومت نمود. «نتوكل على اللَّه... ولنصبرنّ»
5 - مؤمن با آزار و شكنجه، از عقيده و عملش دست برنمى‏دارد. «لنصبرنّ على ما آذيتمونا»
6- كسى مى‏تواند صبر كند كه تكيه‏گاهى داشته باشد. «لنصبرنّ... على اللَّه نتوكل»
_____________________________________
13) يوسف، 108.





۱۳ دی ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره ابراهیم
آیه 13

----------------------------------------------
آيه
وَ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُواْ لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُم مِّنْ أَرْضِنَآ أَوْ لَتَعُودُنَّ فِى مِلَّتِنَا فَأَوْحَى‏ إِلَيْهِمْ رَبُّهُمْ لَنُهْلِكَنَّ الظَّلِمِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و كفّار به پيامبرانشان گفتند: ما قطعاً شما را از سرزمين خود بيرون مى‏كنيم، مگر آن كه در كيش ما در آييد. پس پروردگارشان به آنان وحى كرد كه ما حتماً ستمگران را نابود مى‏كنيم.
----------------------------------------------
نکته ها
سؤال: مگر انبيا قبل از بعثت، مشرك بودند كه كفّار از آنان تقاضا مى‏كردند به آيين ما باز گرديد؟ «لتعودنّ فى ملّتنا»
پاسخ: اوّلاً ممكن است مراد كفّار، برگشت پيامبران در سلطه‏ى آنان باشد. يعنى مى‏گفتند: بر فرض كه شما ايمان داريد، ولى نبايد در برابر ما قيام كنيد و خود و يارانتان از راه ما سرپيچى نماييد.
ثانياً كلمه‏ى «عود» اگر با حرف «الى» همراه بود به معناى بازگشت به حالت اوّل است، ولى حال كه با كلمه‏ى «فى» همراه است، مراد از آن تغيير و تحوّل است نه بازگشت به حالت اوّل، يعنى تغيير عقيده دهيد و آيين ما را بپذيريد.
ثالثاً شايد مراد از بازگشت به شرك، برگشتن ياران پيامبران باشد نه خود آنان.
----------------------------------------------
پيام ها
1- همه‏ى انبيا، گرفتار مخالفان بودند. «قال الذين كفروا لرسلهم»
2- تهديد و تبعيد، سياست زورگويانِ بى‏منطق است. «لنخرجنكم ...»
3- كفّار نمى‏خواهند مؤمنان هوّيت مستقلّى داشته باشند. «لتعودنّ فى ملّتنا»
4- تهديد را بايد با تهديد پاسخ داد. «لنخرجنكم - لنهلكنّ»
5- دليل هلاكت است، ظلم نه كفر. «كفروا... لنهلكنّ الظالمين»
6- ظلم، دوام ندارد و ظالم، عاقبت نابود مى‏شود. «لنهلكنّ الظالمين»




۱۳ دی ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره ابراهیم
آیه 14

----------------------------------------------
آيه
وَلَنُسْكِنَنَّكُمُ الْأَرْضَ مِن بَعْدِهِمْ ذَلِكَ لِمَنْ خَافَ مَقَامِى وَ خَافَ وَعِيدِ
---------------------------------------------
ترجمه
و همانا بعد از (هلاكت) ستمگران، شما را در آن سرزمين سكونت خواهيم داد. اين، براى كسانى است كه از مقام من پروا كنند واز وعده تهديد آميزم بترسند.
-------------------------------------------------
نکته ها
خداوند متعال وعده داده است كه ستمگران نابود و اولياى او حاكم شوند وچون تاكنون اين وعده به صورت گسترده محقّق نشده، در زمان ظهور امام زمان‏عليه السلام عملى خواهد شد.
قرآن كريم بارها وعده داده است كه «اولياى خدا بر زمين حاكم خواهند شد و دشمنان آنان به هلاكت خواهند رسيد.» در اين جاسه مورد را ذكر مى‏كنيم:
الف: «انّ جُندَنا لهم الغالبون»(14) همانا لشكر ما قطعاً پيروز است.
ب: «و لقد سبقت كلمتنا لعبادنا المرسلين انّهم لهم المنصورون»(15) حرف ما نسبت به انبيا قطعى است كه آن‏ها پيروزند.
ج: «اَنّ الارض يرثُها عِبادى الصّالحون »(16) وارث زمين بندگان شايسته من خواهند بود.
به هر حال، پيروزى حقّ بر باطل و تشكيل حكومت الهى به دست مردان خدا از وعده‏هاى قطعى و مكرّر قرآن است.
ذات الهى، سرچشمه خيرات وخوبى‏هاست ودوست داشتنى است. «و الّذين آمنوا اشدُّ حُبّاً للَّه»(17) مؤمن بيشترين علاقه را به خدا دارد. آنچه سبب پرواست، مقام خداست.
آرى! اگر دوست شما قاضى باشد و كار شما به دادگاه بكشد و پاى حساب به ميان آيد، شما از دادگاه ومقام عدل او مى‏ترسيد با اينكه او دوست شماست.
____________________________________
14) صافّات، 173.
15) صافّات، 171،172.
16) انبياء، 105.
17) بقره ،165.
------------------------------------------------------
پيام ها
1- كفّار، زمين را منطقه‏ى قدرت‏نمايى خود مى‏دانند، غافل از آن كه حكومت زمين به دست انبيا و مؤمنان مى‏رسد. در برابر تهديد كفار: «لنخرجنكم من ارضنا» وعده خداوند: «لنسكننّكم الارض»
2- خداوند به اولياى خود وعده‏ى پيروزى داده است. «لَنُسكننّكم»
3- انبيا تنها براى بيان احكام و موعظه نيامده‏اند، براى حكومت نيز آمده‏اند. «لنسكننّكم»
4- شرط پيروزى بر ستمگران، داشتن تقواست. «خاف مقامى و خاف وعيد»
5 - از تهديد كفّار نترسيد كه مى‏گويند: «لنخرجنكم» از تهديد خدا بترسيد كه مى‏فرمايد: «خاف وعيد»





۱۳ دی ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره ابراهیم
آیه 15، 16

----------------------------------------------
آيه
وَاسْتَفْتَحُواْ وَخَابَ كُلُّ جَبّارٍ عَنِيدٍ
مِّن وَرَآئِهِ جَهَنَّمُ وَيُسْقَى‏ مِن مَّآءٍ صَدِيدٍ
--------------------------------------------
ترجمه
و (پيامبران ومومنان) در انتظار فتح و پيروزى بودند، و(لى) تمام ستمگران لجوج محروم ماندند.
عاقبتِ اين (ستمگران لجوج) دوزخ است، و از آبى بدبو و چركين نوشانده مى‏شوند.
------------------------------------------
نکته ها
«وراء» به معناى عاقبت و پايان است، چنانكه در فارسى نيز مى‏گوييم: پشت سر اين غذا مريضى است.(18)
همه‏ى انبيا در انتظار پيروزى بودند. نوح مى‏گويد: «اَنّى مغلوب فانتصر»(19) خداوندا! من مغلوبم، كمكى برسان. ساير انبيا نيز از خداوند فتح و پيروزى مى‏خواستند: «ربّنا افتح بيننا و بين قومنا بالحقّ و انت خير الفاتحين»(20) پروردگارا! ميان ما و قوم ما به حقّ حكم كن، كفّار نيز به مسلمانان مى‏گفتند: شما كه مى‏گوييد ما در روزى پيروز خواهيم شد، پس آن روز كى فرا مى‏رسد؟ «مَتى هذا الفتح»(21) اين جاست كه قرآن كريم در آيات بسيارى از پيروزى پيامبران و نابودى كافران و عذاب آنان سخن مى‏گويد و با قاطعيّت به كفّار اعلام مى‏كند كه آن روز به زودى فرا مى‏رسد.
نوشيدنى‏هاى دوزخيان در قيامت سوزنده است نه سيراب كننده:
الف: «سُقُوا ماءً حميماً فقطّع امعاءهم»(22) از آب جوشانى نوشانده مى‏شوند كه درون آن‏ها را قطعه قطعه مى‏كند.
ب: «يغاثوا بماءٍ كالمُهل يشوى الوجوه»(23) از آبى همچون مس گداخته پذيرايى مى‏شوند، كه حرارت آن صورت‏ها را كباب مى‏كند.
اما اهل بهشت در كنار نهرهايى از آب گوارا زندگى مى‏كنند و از شير و عسل مصفّا كه از طرف خداوند براى آنان آماده شده است استفاده مى‏كنند و از همه‏ى نعمت‏هاى الهى بهره‏مندند. «و سقاهم ربّهم شراباً طهوراً»(24)
در تاريخ آمده است: يكى از ستمگران بنى‏اميّه به نام «وليدبن‏يزيد بن عبدالملك» روزى براى آگاه شدن از آينده‏اش، قرآن را باز كرد و چشمش به اين آيه «واستفتحوا...» افتاد، عصبانى شد و قرآن را پاره كرد و شعرى به اين مضمون سرود: اى قرآن! تو مرا جبّار عنيد مى‏دانى و تهديدم مى‏كنى؟ آرى، من همان جبّار عنيدم. من امروز تو را پاره مى‏كنم، تا در قيامت گواهى دهى كه وليد مرا پاره‏پاره كرد.(25)
__________________________________
18) تفسير نمونه.
19) قمر، 10.
20) اعراف، 89.
21) سجده، 28.
22) محمد، 15.
23) كهف، 29.
24) انسان، 21.
25) تفسير نمونه.




۱۳ دی ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره ابراهیم
آیه 17

----------------------------------------------
آيه
يَتَجَرَّعُهُ وَلَا يَكَادُ يُسِيغُهُ وَيَأْتِيهِ الْمَوْتُ مِن كُلِّ مَكَانٍ وَ مَا هُوَ بِمَيِّتٍ وَمِن وَرَآئِهِ عَذَابٌ غَلِيظٌ
----------------------------------------------
ترجمه
آن (آب چركين) را جرعه جرعه مى‏آشامد، در حالى كه فرو بردن آن هرگز گوارا نيست ، و مرگ از هر سو به سراغ او مى‏آيد، ولى او مردنى نيست، و پس از آن، عذاب شديدى است.
-------------------------------------------
نکته ها
در اين آيه، سيمايى از عذاب دوزخيان مطرح شده است:
الف: عذاب اهل دوزخ ذرّه ذرّه است تا شكنجه‏ى آنان بيشتر باشد.
ب: عذاب‏هاى گوناگون، دوزخيان را تا مرز مرگ پيش مى‏برند، ولى آنان نمى‏ميرند.
ج: عذاب‏ها، عقبه‏هاى سخت‏ترى دارد و رو به افزايش است.
قرآن در وصف عذاب قيامت، چندين تعبير دارد: «اليم»، «شديد»، «غليظ»، «عظيم» كه همه اشاره به شدت و عظمت عذاب دارد.
«اساغه» به معناى آشاميدن آب است با ميل و رغبت. جمله‏ى «لايكاد يسيغه» يعنى هرگز با ميل خود آن را نمى‏آشامد.(26)
رسول‏اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمود: هركس شراب بنوشد، تا چهل روز نمازش قبول نمى‏شود و سزاوار است كه خداوند از آب بد بوى متعفّنِ دوزخ، به او بنوشاند.(27)
______________________________
26) تفسير تبيان.
27) تفسير مجمع البيان.
---------------------------------------------
پيام ها
1- عذاب دوزخ تدريجى ودائمى است. «يتجرّعه»
2- دوزخيان مرگ ندارند وعذاب دوزخ سبب مرگ نمى‏شود.«ماهوبميت»
3- عذاب دوزخ رو به افزايش است. «ومن ورائه عذاب غليظ»





۱۳ دی ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره ابراهیم
آیه 18

----------------------------------------------
آيه
مَّثَلُ الَّذِينَ كَفَرُواْ بِرَبِّهِمْ أَعْمَلُهُمْ كَرَمَادٍ اشْتَدَّتْ بِهِ الرِّيحُ فِى يَوْمٍ عَاصِفٍ لَّا يَقْدِرُونَ مِمَّا كَسَبُواْ عَلَى‏ شَىْ‏ءٍ ذَلِكَ هُوَ الضَّلَلُ الْبَعِيدُ
---------------------------------------------
ترجمه
مَثل (كارهاى) كسانى كه به پروردگارشان كفر ورزيدند، همچون خاكسترى است كه در روز طوفانى تندبادى بر آن بوزد، آنان بر حفظ ذره‏اى از آنچه بدست آورده‏اند، قادر نيستند. اين، همان گمراهىِ دور و عميق است.
------------------------------------------
نکته ها
در آيات قبل، سخن از خسران و محروميّت ستمگران لجوج بود، «و خاب كلّ جبّار عنيد» اين آيه توضيح همان خسارت است.
خداوند بدى‏هاى مؤمنان را در شرايطى به نيكى‏ها وحسنات تبديل مى‏كند، «يبدل اللَّه سيئاتهم حسنات»(28) ولى اعمال بد كفّار، حسناتشان را نابود مى‏كند، «كرماد اشتدّت به الرّيح» و در آيات ديگر آمده است: «حبطت اعمالهم»(29) يعنى اعمالشان محو مى‏شود.
قرآن در آيات زيادى مسأله‏ى پوچ شدن و بى‏ثمر بودن اعمال كفّار را مطرح كرده است: از جمله مى‏فرمايد: «و قَدمنا الى ما عملوا من عمل فجعلناه هباء منثورا»(30) ما اعمال آنها را مى‏آوريم و پوچ مى‏كنيم. و اگر درباره‏ى كفّار مى‏خوانيم: «فلانقيم لهم يوم القيامة وزنا»(31) در قيامت ميزانى براى كفار به‏پا نمى‏كنيم، شايد اشاره به همين مطلب باشد.
______________________________
28) فرقان، 70.
29) اعراف، 147.
30) فرقان، 23.
31) كهف، 105.
---------------------------------------------
پيام ها
1- اعمال كفار، آتشى است كه جز خاكستر چيزى به جاى نمى‏گذارد.«كرماد»
2- اعمال كفّار، شما را خيره و دلباخته نكند كه پوچ و بى‏ثمر است.«كرماد»
3- كافرِ سرمست، از توبه و نجات دور است.«بعيد»
4- كفر اعمال نيك را هم به باد مى‏دهد. «كفروا... اعمالهم كرماد»





۱۳ دی ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره ابراهیم
آیه 19، 20

----------------------------------------------
آيه
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ إِن يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَ يَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ
وَمَا ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِيزٍ
----------------------------------------------
ترجمه
آيا نديدى كه خداوند آسمان‏ها و زمين را به حق آفريد؟ اگر بخواهد شما را مى‏برد و آفريده‏اى جديد (به جاى شما) مى‏آورد.
و اين تبديل و جابه جايى، براى خداوند سخت نيست.
--------------------------------------------
نکته ها
قرآن، چندين بار فرموده: ما آسمان‏ها و زمين را بيهوده و بازيچه نيافريديم. «ما خلقنا السموات والارض و ما بينهما لاعبين»(32)، در جاى ديگر مى‏فرمايد: «ما خلقنا السّماء والارض و ما بينهما باطلا ذلك ظنّ الّذين كفروا»(33) آرى، اين كفّارند كه خلقت هستى را بى‏هدف و باطل مى‏پندارند.
________________________________
32) دخان، 38.
33) ص، 27.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- آفرينش آسمان‏ها و زمين، بر اساس حكمت و مصلحت و هدفى شايسته انجام گرفته است. «بالحقّ»
2- خداوند، به بود ونبود ما نيازى ندارد، مغرور نشويم. «ان يشأ يذهبكم»
3- هستى و دوام آن، به اراده و مشيّت الهى وابسته است. «ان يشأ»
4- جهان بدون انسان باطل است، حتّى اگر شما را ببريم، انسان‏هاى ديگرى را مى‏آوريم تا آفرينش آسمان‏ها و زمين بيهوده نباشد.(34) «يأت بخلق جديد»
_________________________________
34) تفسير الميزان.





۱۳ دی ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۳,۴۱۷ بازدید
۳ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۶۳ بازدید
۳ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۴,۵۴۶ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۹۵۴ بازدید
۵ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۶ بازدید
۵ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۲ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۳۲۲ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۷۵ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۷۳۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۶۶۹ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۳۰ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۰۰۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۴ کاربر آنلاین است. (۱۱۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۴

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!