به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۴ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 34

---------------------------------------------
آيه
لَّهُمْ عَذَابٌ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الْأَخِرَةِ أَشَقُّ وَمَا لَهُم مِّنَ اللَّهِ مِن وَاقٍ‏
---------------------------------------------
ترجمه
براى آنان در زندگى دنيا عذابى است و قطعاً عذاب آخرت سخت‏تر است و در برابر (قهر) خداوند هيچ محافظى برايشان نيست.
------------------------------------------------
نکته ها
عذاب آخرت سخت‏تر است، زيرا:
الف: در قيامت اسباب و وسايل قطع مى‏گردد. «تقطّعت بهم الاسباب»(170)
ب: نسب و فاميلى، ديگر كارآيى ندارد. «فلاانساب بينهم يومئذ»(171)
ج: فديه قبول نمى‏شود. «يودّ المجرم لويفتدى... ببنيه وصاحبته و اخيه...و من فى الارض جميعا كلاّ»(172) حاضر است بستگان و حتّى تمام جهان را فدا كند.
د: عذرخواهى مفيد نيست. «يوم لاينفع الظالمين معذرتهم»(173)
ه: دوستان يكديگر را رها مى‏كنند. «لايسئل حميم حميما»(174)
و: دوام دارد و هميشگى است. «خالدين فيها»(175)
ز: تخفيفى در كار نيست. «لايخفّف»(176)
ح: هم روحى و هم جسمى است.«ذق انّك انت العزيز الكريم»(177)
_____________________________
170) بقره، 166.
171) مؤمنون، 101.
172) معارج، 11 تا 16.
173) غافر، 52.
174) معارج، 10.
175) بقره، 162.
176) بقره، 162.
177) دخان، 49.
-------------------------------------------
پيام ها
1- كسى كه براى خدا شريك قرار دهد، در دنيا نيز عذاب مى‏شود. «لهم عذاب فى... الدنيا»
2- شفاعت، شامل حال مشركان نمى‏شود. «ما لهم من اللَّه من واقٍ»





۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 35

---------------------------------------------
آيه
مَّثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِى وُعِدَ الْمُتَّقُونَ تِجْرِى مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَرُ أُكُلُهَا دَآئِمٌ وَ ظِلُّهَا تِلْكَ عُقْبَى الَّذِينَ اتَّقَواْ وَّ عُقْبَى الْكَفِرينَ النَّارُ
---------------------------------------------
ترجمه
مثال بهشتى كه به پرهيزكاران وعده داده شده (چنين است كه) نهرها از زير آن جارى است. ميوه‏ها و سايه‏اش دائمى است اين است. عاقبت كسانى كه تقوى پيشه كردند و سرانجام كافران آتش است.
------------------------------------------------
نکته ها
از جمله شيوه‏هاى تعليم و تربيت در قرآن، مقايسه و سنجش ميان افراد، حالات و سرانجامِ حقّ و باطل است. از اين جهت چون در آيه‏ى قبل، آينده مشركان بيان شده بود، لذا در اين آيه به عاقبت افراد با تقوا اشاره مى‏فرمايد تا انسان‏ها با مقايسه‏ى اين دو سرنوشت، با درك و آگاهى بيشتر و بهترى بتوانند راه خود را انتخاب نمايند.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- آنچه را كه مى‏توان از بهشت درك كرد، شبيه و مثل آن است، «مَثَل الجنّة» و گرنه بهشت براى وجود محدودى مانند ما، به درستى قابل درك نيست.
2- نعمت‏هاى بهشتى، موسمى، موضعى و فاسد شدنى نيست و قطع و وصل و آفت در آن راه ندارد. «دائم»
3- بهشت، بهاى تقواست و بى‏جهت به كسى داده نمى‏شود. پاداش پرهيز موقت دنيوى، كاميابى دائم اخروى است. «الجنة التى وعد المتقون...اكلها دائم»
4- به ظاهر افراد نگاه نكنيد زيرا كه پايان كار مهم است. «عقبى الذين اتقوا»
5- مؤمن بايد باتقوا باشد. در مقابل «المتقون»، «الكافرين» آمده است.





۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 36

---------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ ءَاتَيْنَهُمُ الْكِتَبَ يَفْرَحُونَ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمِنَ الْأَحْزَابِ مَن يُنكِرُ بَعْضَهُ قلْ إِنَّمَآ أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ وَلَا أُشْرِكَ بِهِ إِلَيْهِ أَدْعُواْ وَإِلَيْهِ مََابِ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه به آنان كتاب (آسمانى) داديم، به آنچه به سوى تو نازل شده دلشاد مى‏شوند. و بعضى از گروه‏ها كسانى هستند كه بخشى از آن (قرآن) را انكار مى‏كنند. بگو: همانا من مأمورم كه خدا را بپرستم و به او شرك نورزم. تنها به سوى او دعوت مى‏كنم و بازگشت من به سوى اوست.
--------------------------------------------
نکته ها
اين آيه همچون آيات ديگر(178) از افراد سالم، خوش قلب و پذيراى حقِ اهل كتاب ستايش كرده و مى‏فرمايد: اهل كتاب واقعى، روحيّه‏ى حق‏گرا دارند، از تعصبات نابجا پرهيز مى‏كنند وچون با اسلام و آيات الهى برخورد كنند، شادمان شده و ايمان مى‏آورند.
________________________________
178) ازقبيل: قصص 52، بقره 120 و اعراف 159.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- گرچه پذيرفتن آيات مهم است، ولى پذيرش شادمانه مهمتر است. «يفرحون»
2- ايمان به تمام دستورات الهى لازم است، نه بخشى از آن. «بما انزل»
3- حزب‏گرايى كوركورانه، يك آفت وخطر در برابر حق‏گرايى است. «من الاحزاب من ينكر»
4- بايد در برابر انكار حق، قاطعيت نشان داد. «من ينكر... قُل»
5- دليل بندگى خالصانه، آن است كه سرنوشت و آينده ما به دست اوست. «اعبداللَّه... اليه مآب»
6- توحيد، نبوت، معاد اصول مشترك همه اديان آسمانى است؛
توحيد، «اعبداللَّه ولا اشرك به» نبوت، «اليه ادعوا» معاد، «اليه مآب»




۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 37

---------------------------------------------
آيه
وَكَذَ لِكَ أَنزَلْنَهُ حُكْماً عَرَبِيّاً وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُم بَعْدَ مَا جَآءَكَ‏مِنَ الْعِلْمِ مَالَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِىٍّ وَلَا وَاقٍ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
و بدين‏سان ما آن (قرآن) را به صورت فرمانى روشن (به زبان عربى) نازل كرديم و بدون شك اگر بعد از دانشى كه به تو رسيده است از هوسهاى آنان پيروى كنى، در برابر (قهر) خدا براى تو هيچ ياور و محافظى نيست.
-------------------------------------------------
نکته ها
كلمه «حكم» در آيه به يكى از سه معناست: حاكم و فاصل ميان حق و باطل، احكام الهى، حكمت.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- بعثت انبيا و نزول كتب آسمانى، سنت حكيمانه الهى است. «و كذلك»
2- پيام وحى بايد به زبان مردم باشد. «حكماً عربياً»
3- دستورات الهى، روشن و بدون ابهام و اعوجاج است. «عربيّاً»
4- پست‏تر از هواپرستى وهوسرانى، تأمين هوسهاى ديگران است. «اهوائهم»
5- علم به تنهايى سعادت آفرين نيست، چه بسا كه انسان با وجود علم، باز هم به دنبال خرافات و هوسهاى مردم برود. «اتّبعت اهوائهم بعد ما جاءك من العلم»
6- انسان‏هاى آگاه، مسئوليت بيشترى دارند. «جاءك من العلم»
7- علم واقعى، قرآن است. «انزلناه... جاءك من العلم»
8- خداوند با هيچكس خويشاوندى ندارد، حتى اگر انبيا هم كج بروند، مورد تنبيه الهى واقع مى‏شوند. «مالك من اللَّه»
9- جلب رضايت منحرفان همان، و از دست دادن امدادهاى الهى، همان. «اتّبعت اهواءهم... ما لك من اللَّه»





۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 38

---------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلاً مِّن قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَجاً وَذُرِّيَّةً وَمَا كَانَ لِرَسُولٍ أَن يَأْتِىَ بَِايَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ لِكُلِّ أَجَلٍ كِتَابٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
والبته ما قبل از تو (نيز) پيامبرانى فرستاده‏ايم و براى آنان همسران و فرزندانى قرار داديم و هيچ پيامبرى را نسزد كه معجزه‏اى بياورد، مگر با اذن الهى. براى هر زمان و دوره‏اى كتاب (و قانون) است.
----------------------------------------------
نکته ها
امام صادق‏عليه السلام فرمودند: ما فرزندان حضرت محمّدصلى الله عليه وآله هستيم و مادرمان فاطمه‏عليها السلام است و خداوند به هيچ يك از پيامبران چيزى را نداده مگر آنكه آن را به حضرت محمّدصلى الله عليه وآله نيز داده است. سپس آن حضرت اين آيه را تلاوت فرمودند:(179) «ولقد ارسلنا رسلا...»
_________________________________
179) بحار، ج 24، ص 265.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- بعثت انبيا، يكى از سنّت‏هاى الهى است. «ارسلنا رسلاً»
2- انبيا نيز مثل ساير مردم زندگى مى‏كرده و داراى همسر و فرزند بوده‏اند. «ازواجاً و ذريّة»
3- معجزه‏ى پيامبران بر اساس خواست آنها يا درخواست و هوس مردم نيست، بلكه با اذن و اراده‏ى الهى است. «الاّ باذنه»
4- زمان، در نزول قانون الهى نقش دارد. «لكلّ اجل كتاب»




۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 39

---------------------------------------------
آيه
يَمْحُواْ اللَّهُ مَا يَشَآءُ وَيُثْبِتُ وَعِندَهُ أُمُّ الْكِتَبِ‏
------------------------------------------------
ترجمه
خداوند هر چه را بخواهد محو يا اثبات مى‏كند و اُم الكتاب تنها نزد اوست‏
-----------------------------------------------
نکته ها
بحثى پيرامون مقدّرات الهى‏
مطابق آنچه از آيات و روايات به دست مى‏آيد مقدرات الهى بر دو نوع است:
1. امورى كه مصلحت دائمى دارد و لذا قانونش هم دائمى است. مثل آياتِ؛«ما يبدّل القول لدىّ»(180) در كلام ما تبدّل راه ندارد. «كلّ شى‏ءٍ عنده بمقدار»(181) هر چيزى در نزد پروردگار داراى حساب و كتاب دقيقى است. اينگونه مقدرات در لوح محفوظ ثبت است «فى لوح محفوظ»(182) و فقط مقربان الهى با اذن خداوند مى‏توانند بر آن آگاه شوند. «كتاب مرقوم يشهده المقرّبون»(183)
2. امورى كه غيرحتمى و مصالح آنها تابع اعمال و رفتار مردم است، مثل توبه كردن مردم از گناه كه مصلحت عفو را درپى دارد، و يا دادن صدقه كه مصلحت دفع بلا را به همراه مى‏آورد و يا ظلم و ستم كه به خاطر مفسده‏اش قهر الهى را به دنبال دارد، يعنى خداوند متعال در اداره‏ى نظام آفرينش دست بسته نيست و با حكمت و علم بى‏نهايتى كه دارد، مى‏تواند با تغيير شرايط، تغييراتى در آفرينش و قوانين آن بدهد. بديهى است كه اين تغييرات، نشانه‏ى جهل خداوند متعال و يا تجديد نظر و پشيمانى او نيست، بلكه اين تغييرات بر اساس حكمت و تغيير شرايط و يا پايان دوره‏ى آن امر است.
قرآن مجيد در اين زمينه نمونه‏هاى زيادى دارد كه به چند نمونه اشاره مى‏كنيم:
الف: «اُدعونى استجب لكم»(184) دعا كنيد تا من براى شما مستجاب كنم. انسان با تضرع ودعا مى‏تواند مصالح خود را بدست آورد و سرنوشت خود را تغيير دهد.
ب: «لعلّ اللَّه يحدث بعد ذلك امرا»(185) قانون الهى در همه جا ثابت نيست ، شايد خداوند با پديد آمدن شرايط لازم، برنامه جديدى را بوجود آورد.
ج: «كلّ يوم هو فى شأن»(186) خداوند، هر روز در شأن مخصوص همان روز است.
د: «فلّما زاغوا، ازاغ اللَّه»(187) چون راه‏انحرافى را انتخاب كردند، خدا هم منحرفشان ساخت.
ه: «و لو انّ اهل القرى‏ آمنوا واتقوا لفتحنا عليهم بركات»(188) با ايمان و تقوا، مسير قهر الهى به لطف و بركت تغيير مى‏يابد.
و: «ان اللَّه لايغيّر مابقوم حتّى يغيّروا ما بانفسهم»(189) خداوند سرنوشت هيچ قومى را تغيير نمى‏دهد، مگر آنكه آنها خودشان را تغيير دهند.
ز: «الاّ مَن تاب و آمن و عمل عملا صالحاً فاولئك يبدّل اللَّه سيئاتهم حسنات»(190) كسانى‏كه توبه كنند، ايمان آورند و عمل نيكو انجام دهند، خداوند بدى‏هاى آنان را به خوبى و حسنه تبديل مى‏كند.
ح: «ان عُدتم عُدنا»(191) اگر شما برگرديد، ما هم برمى‏گرديم.
سؤال: اگر علم خدا عين ذات اوست و قابل تغيير نيست، پس هر چه در علم او گذشته بايد به مرحله عمل برسد وگرنه جهل خواهد بود.
پاسخ: علم خدا بر اساس نظام علل واسباب است، بدين صورت كه او علم دارد كه اگر از اين وسيله استفاده شود، اين نتيجه و اگر از وسيله‏اى ديگر بهره‏بردارى شود، سرانجام ديگرى را درپى خواهد داشت و علم او جداى از علم بر اسباب و علل نيست.
بداء چيست؟
يكى از ايراداتى كه اهل سنّت بر شيعه وارد مى‏كنند اين است كه مى‏گويند: شيعه براى خداوند «بداء» قائل مى‏شوند و به گمان آنها «بداء» يعنى تغيير در علم الهى و كشف خلاف براى خداوند، در حالى‏كه منظور شيعه از بداء ظاهر شدن چيزى است كه ما انسان‏ها خلاف آن را گمان مى‏كرديم.
«بداء» در آفرينش، نظير نسخ در قانون است، مثل آنكه از ظاهر قانون و يا حكمى تصوّر كنيم كه دائمى است، ولى بعد مدّتى ببينيم كه عوض شده است؛ البتّه اين به معناى پشيمانى و يا جهل قانونگذار نيست، بلكه شرايط باعث بوجود آمدن اين تغيير در قانون شده است، درست مانند نسخه‏اى كه پزشك با توجّه به شرايط فعلى بيمار آن را مى‏نويسد، امّا به محض تغيير حال او، نسخه جديدى تجويز مى‏كند، لذا همان‏گونه كه نسخ در آيات را كه در واقع يك نوع بداء است، همه فرق اسلامى از شيعه و سنى قبول كرده‏اند، مى‏بايست «بداء» را با همين معنا و بيانى كه آمد پذيرا باشند. پس بداء به معناى جهل ماست نه جهل خداوند.
نمونه‏هاى از بداء
1. ما گمان مى‏كرديم خداوند كه به حضرت ابراهيم‏عليه السلام فرمان ذبح فرزندش را داده است، مى‏خواسته اسماعيل‏عليه السلام كشته و خونش بر زمين ريخته شود، امّا بعداً ظاهر شد كه اراده‏ى الهى از اين امر، آزمايش پدر بوده است نه كشته شدن پسر.
2. ما از وعده خداوند با حضرت موسى‏عليه السلام تصوّر مى‏كرديم كه دوره‏ى مناجات سى شب است، «و واعدنا موسى‏ ثلاثين ليلة»(192) امّا بعداً ظاهر شد كه از اول برنامه چهل شب بوده است، ولى خداوند به جهت آزمايش، آن را در دو مرحله اعلام فرموده است، ابتدا سى شب و سپس ده شب.
3. ما فكر مى‏كرديم كه قبله‏ى مسلمانان براى هميشه بيت‏المقدس است، ولى آيات تغيير قبله براى ما ظاهر كرد كه قبله‏ى دائمى، كعبه بوده است.
4. وقتى نشانه‏هاى قهر خدا پديد آمد، حتّى حضرت يونس‏عليه السلام هم مطمئن شد كه عذاب الهى نازل و قوم كافرش نابود خواهند شد، لذا از ميان مردم بيرون رفت، امّا مردم ايمان آوردند و قهر الهى برطرف گرديد. «الاّ قوم يونس لمّا آمنوا كشفنا عنهم»(193)
به هر صورت معناى بداء جهل خداوند و عوض شدن علم او نيست، زيرا خداوند از ابتدا مى‏دانست كه خون اسماعيل ريخته نخواهد شد، مدّت مناجات موسى‏ چهل شب است، قبله دائمى مسلمانان، كعبه خواهد بود و قوم يونس اهل نجات هستند، ولى ظاهر دستورات و حوادث به نحوى بود كه انسان تصوّر ديگرى داشت. پس تغييرى در علم خداوند پيدا نشده و اين ما هستيم كه داراى ديد تازه‏اى شده‏ايم.
بداء به اين معنا داراى اثرات تربيتى بسيارى است، از جمله اينكه انسان تا آخرين لحظه‏ى عمر، به تغيير شرايط اميدوار مى‏ماند، روحيّه‏ى توكّل در او زنده مى‏گردد، اسير ظواهر نمى‏شود، ايمان انسان به غيب و قدرت خداوند متعال بيشتر مى‏شود. با توبه، صدقه، مناجات و دعا تلاش مى‏كند تا مسير حوادث و قهر الهى را تغيير دهد.
امام صادق‏عليه السلام فرمودند: خداوند از همه انبيا همراه با توحيد، ايمان به بداء را نيز پيمان گرفته است.
در حديث ديگر مى‏خوانيم: هر كس گمان كند براى خداوند مسئله جديدى روشن شده كه قبلاً آن را نمى‏دانسته، از او تبرّى بجوييد.(194)
_________________________________
180) ق، 29.
181) بقره، 162.
182) بقره، 162.
183) مطفّفين، 20 - 21.
184) غافر، 60.
185) طلاق، 1.
186) الرحمن، 29.
187) صفّ، 5.
188) اعراف، 69.
189) رعد، 11.
190) فرقان، 70.
191) اسراء، 8.
192) اعراف، 142.
193) يونس، 98.
194) تفسير نمونه.
----------------------------------------------
پيام ها
1- دست خدا براى تغيير در نظام تكوين يا تشريع باز است. «يمحوا اللَّه مايشاء»
2- خداوند، آفرينش را به حال خود رها نكرده است. «يمحوا اللَّه مايشاء ويثبت»
3- محو يا اثبات قوانين حاكم بر جهان هستى، به دست خداست. «يمحوا اللَّه...»
4- محو و اثبات الهى بر اساس، حكمت و علم است. «و عنده ام الكتاب»
5 - جهان آفرينش دفترى دارد كه تمام حوادث در آن ثبت است. «الكتاب»





۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 40

---------------------------------------------
آيه
وَ إن مَّا نُرِيَنَّكِ بَعْضَ الَّذِى نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَغُ وَعَلَيْنَا الْحِسَابُ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر در فكر ديدن نتيجه كار مباش زيرا) اگر بخشى از آنچه را به آنان وعده مى‏دهيم (در زمان حيات تو) به تو نشان دهيم يا تو را از دنيا ببريم، (بدان كه ما وعده‏هاى خود را محقق خواهيم كرد) پس وظيفه تو تنها تبليغ است و حساب تنها با ماست.
------------------------------------------------
پيام ها
1- آنچه از لطف خداوند بر مسلمانان و يا قهر الهى بر كفار مشاهده مى‏شود، تنها گوشه‏اى از تحقق وعده‏هاى الهى است. «بعض الذى نعدهم»
2- حتى مرگِ افرادى چون رسول گرامى اسلام مانع از تحقق وعده‏هاى الهى نيست و در زمان پيش‏بينى شده محقق خواهد شد. «نرينّك... او نتوفينّك»
3- گاهى آثار تبليغ بعد از رفتن مبلّغ پديدار مى‏شود، پس در انجام وظيفه منتظر نتيجه فورى نباشيم. زيرا كه تأخير نشانه‏ى تعطيل نيست. «...او نتوفينّك»
4- كيفرهاى الهى بدون حساب، بيجا و گزافه نيست. «علينا الحساب»





۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 41

---------------------------------------------
آيه
أَوَلَمْ يَرَوْاْ أَنَّا نَأْتِى الْأَرْضَ نَنقُصُهَا مِنْ أَطْرَافِهَا وَ اللَّهُ يَحْكُمُ لَا مُعَقِّبَ لِحُكْمِهِ وَهُوَ سَرِيعُ الْحِسَابِ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(حساب همه با ماست و ما به سرعت حساب همه را مى‏رسيم) مگر نديدى كه ما به سراغ زمين مى‏آييم و دائماً از اطراف آن (با گرفتن جان ساكنانش) مى‏كاهيم. خداوند حكم مى‏كند و هيچ تجديدنظر كننده‏اى براى حكم او نيست و او سريعاً به حساب همه مى‏رسد.
--------------------------------------------
نکته ها
در روايات متعدّد مى‏خوانيم كه مراد از كم شدن اطراف زمين، مرگ و فقدان علما و دانشمندان بزرگ است.(195)
_______________________________
195) تفسير نورالثقلين. شبيه اين آيه در سوره انبياء، آيه 44 نيز آمده است.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- از تاريخ و عاقبت گذشتگان درس عبرت بگيريم و در وعده و وعيدهاى الهى شك نكنيم. «اولم يروا»
2- پايان عمر حكومت‏ها و شخصيّت‏ها، با خواست الهى است. «نأتى... ننقصها»
4- حكومت و فرمان الهى شكست ناپذير است. «لامعقّب لحكمه»
5 - تمام افراد و قدرت‏ها به تدريج از زمين برچيده مى‏شوند، ولى قدرت الهى ثابت و پابرجاست. «ننقصها... واللَّه يحكم»




۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 42

---------------------------------------------
آيه
وَقَدْ مَكَرَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلِلَّهِ الْمَكْرُ جَمِيعاً يَعْلَمُ مَا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ وَسَيَعْلَمُ الْكُفَّرُ لِمَنْ عُقْبَى الدَّارِ
--------------------------------------------
ترجمه
و البته كسانى كه پيش از آنان بودند مكرها كردند، ولى (سودى نكرد زيرا) همه تدبيرها و مكرها براى خداست، او مى‏داند كه هر كس چه كسب مى‏كند و كفار بزودى خواهند دانست كه سراى آخرت از آن كيست.
-------------------------------------------
نکته ها
قرآن براى اينكه تمام توجّه انسان به خدا معطوف شود و از غير او مأيوس گردد، همه‏ى راههايى را كه ممكن است باعث گرايش انسان به غير خدا شود مى‏بندد، مثلاً مى‏فرمايد: «انّ العزة للَّه جميعاً» اگر به خاطر كسب عزّت به سراغ ديگران مى‏روى، بدان كه تمام عزّت‏ها براى خداست.
در جاى ديگر مى‏فرمايد: «انّ القوّة للَّه جميعاً» تمامى قدرت‏ها در نزد خداوند است.
و در اين آيه مى‏فرمايد: «فللَّه المكر جميعاً» تمام تدبيرها از خداست، تا انسان براى دستيابى به عزّت و قدرت و سياست به ديگران دل نبندد.
يكى از بهترين نمونه‏هاى مكر خداوند، مهلت دادن به منحرفان است، بنحوى كه آنها گمان مى‏كنند راهشان درست است، امّا خداوند بارها در قرآن فرموده است كه كفّار گمان نكنند مهلت دادن، نشانه محبّت ما نسبت به آنهاست، بلكه ما مهلت مى‏دهيم تا پيمانه‏ى آنها پر شود.
----------------------------------------------
پيام ها
1- رهبران دينى نگرانِ مكر مخالفان نباشند، زيرا در طول تاريخ اين حيله‏ها براى انبيا نيز بوده است. «قد مكر الذين من قبلهم»
2- از تاريخ درس عبرت بگيريد كه عاقبت از آنِ كيست. «لمن عقبى الدار»
3- تمام تدبيرها و اثرات آن به دست خداوند متعال است، به سراغ ديگران نرويد. «فللّه المكرجميعاً»
4- مكر انسان نسبت به خدا معنا ندارد، چون مكر و حيله در جايى اثر مى‏كند كه طرف مورد مكر غافل باشد. «يعلم ما تكسب»





۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 43

---------------------------------------------
آيه
وَيَقُولُ الَّذِينَ كَفَرُواْ لَسْتَ مُرْسَلًا قُلْ كَفَى‏ بِاللَّهِ شَهِيدَا بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتَبِ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و كسانى كه كفر ورزيدند گويند: تو فرستاده (خدا) نيستى. بگو: گواهى خدا و كسى كه علم كتاب نزد اوست، ميان من و شما كافى است.
----------------------------------------------
نکته ها
در اوّلين آيه اين سوره خوانديم كه آنچه بر پيامبر نازل مى‏شود حقّ است، اگر چه اكثر مردم ايمان نمى‏آورند، در اين آخرين آيه نيز مى‏خوانيم كه كفّار، رسالت پيامبر را انكار مى‏كنند، اين حاكى از اوج لجاجت و عناد اهل باطل با فرستاده الهى و كلام حقّ اوست.
وقتى يكى از اطرافيان حضرت سليمان كه مقدارى از علم كتاب را دارد، مى‏تواند در كمتر از يك چشم برهم‏زدن، تخت ملكه‏ى سبأ را در پيش روى آن حضرت حاضر كند، پس اگر كسى تمام علم كتاب را داشته باشد، چه قدرتى مى‏تواند داشته باشد؟!
مطابق روايات، مراد از كسى‏كه علم همه‏ى كتاب را دارد، حضرت على‏عليه السلام و اهل‏بيت پيامبرعليهم السلام مى‏باشند.(196)
________________________________
196) تفسير كنزالدقائق.
------------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان به حمايت خداوند، بهترين پشتوانه در برابر هرگونه تكذيب و تحقير است. «قل كفى‏ باللَّه»
2- آگاهى بر كتاب الهى، مقام انسان را تا به آنجا بالا مى‏برد كه گواهى او در كنار گواهى خداوند قرار مى‏گيرد. «كفى‏ باللَّه... ومن عنده علم الكتاب»
3- گاهى ارزش گواهى يك فرد، از انكار هزاران نفر بيشتر است. (اصل با كيفيّت است نه با كميّت) «يقول الّذين كفروا لست مرسلا قل كفى‏ باللّه شهيداً... من عنده علم الكتاب»




۶ آذر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۷۵۳ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۹۳ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۲۵۰ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۶۱۷ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۳۱ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۲۱ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۷۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۲۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۰ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۹۳ کاربر آنلاین است. (۱۳۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۹۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!