به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 24

------------------------------------------
آيه
مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمَى‏ وَالْأَصَمِّ وَالْبَصِيرِ وَالسَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاً أَفَلَا تَذَكَّرُونَ
-------------------------------------------
ترجمه
مَثلِ دو گروه (كافران ومؤمنان،) همچون «نابينا و ناشنوا» و «بينا و شنوا» است، آيا اين دو گروه در مَثل يكسانند؟ پس چرا پند نمى‏گيريد؟
-----------------------------------------
نکته ها
همان گونه كه بدن چشم و گوش دارد، دل و روح نيز چشم و گوش دارد. همان گونه كه نابينا و ناشنوا محسوسات عالم را درك نمى‏كنند و لذّت نمى‏برند، افراد لجوج نيز معارف الهى را درك نكرده و لذّت نمى‏برند.
------------------------------------------
پيام ها
1- كسى كه ديدش محدود به محسوسات مادّى باشد و معنويّت و آخرت را نبيند، كور است. «مثل الفريقين كالاعمى ... و البصير»
2- در تبليغ، با شيوه‏ى سؤال، وجدان افراد را به قضاوت بطلبيم. «هل يستويان»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 25، 26

------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى‏ قَوْمِهِ إِنِّى لَكُمْ نَذِيرٌ مُّبِينٌ
أَن لَّا تَعْبُدُو اْ إِلَّا اللَّهَ إِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ أَلِيمٍ
-------------------------------------------
ترجمه
و همانا ما نوح را به سوى قومش فرستاديم، (او به مردم گفت:) من براى شما هشدار دهنده‏ى روشنى هستم.
(دعوت من اين است) كه جز خداوند را نپرستيد، كه همانا من از عذاب روزى دردناك بر شما مى‏ترسم.
------------------------------------------
نکته ها
حضرت نوح‏عليه السلام اوّلين پيامبر اولوالعزم است كه عليه شرك و بت‏پرستى قيام كرد و چون نسل بشر پس از غرق شدن كفّار، همه از حضرت نوح و همراهان اوست، لذا او را پدر دوّم گفته‏اند و چون عمرش از همه‏ى پيامبران بيشتر بوده است، او را «شيخ‏الانبيا» خوانده‏اند.
شايد مراد از عذابى كه حضرت نوح از نزول آن بر قومش مى‏ترسيد، قهر الهى در همين دنيا باشد. چنانكه در چند آيه‏ى بعد مى‏خوانيم كه كفّار به نوح مى‏گفتند: «فأتنا بما تعدنا ان كنت من الصادقين»
-----------------------------------------
پيام ها
1- حوزه‏ى تبليغ پيامبران، در مرحله اوّل قوم خودشان است. «ارسلنا... الى قومه»
2- هشدار انبيا، به نفع مردم است. «انّى لكم نذير»
3- انسان غافل، بيش از هر چيز به هشدار نياز دارد. «انّى لكم نذير»
4- پيام و تبليغ بايد روشن و روشنگر باشد. «نذيرٌ مبين»
5 - پيامبران هم هشدار مى‏دهند، هم مصالح مردم را بيان مى‏كنند.«نذيرٌ مبين»
6- هدف و وظيفه‏ى انبيا، بيان مسئله‏ى توحيد است. «الاّ تعبدوا الاّ اللّه»
7- تاريخ شرك، به زمان حضرت نوح نيز بر مى‏گردد.«لاتعبدوا الاّ اللّه»
8 - اصل پرستش و عبادت در هر انسانى وجود دارد، لكن پيامبران مسير و جهت آن را معيّن مى‏كنند. «لاتعبدوا الاّ اللّه»
9- انبيا، خيرخواه و دلسوز مردم بوده‏اند. «انّى اخاف عليكم»
10- وظيفه‏ى مبلّغ و مربّى، بيان خطرات و عواقب سوء شرك به خداوند است. «اخاف عليكم عذاب يوم اليم»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 27

------------------------------------------
آيه
فَقَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَوْمِهِ مَا نَرَيكَ إِلَّا بَشَراً مِّثْلَنَا وَمَا نَرَيكَ اتَّبَعَكَ إِلَّا الَّذِينَ هُمْ أَرَاذِلُنَا بَادِىَ الرَّأْىِ وَمَا نَرَى‏ لَكُمْ عَلَيْنَا مِن فَضْلٍ بَلْ نَظُنَّكُمْ كَذِبِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
پس سران قومش كه كافر بودند گفتند: ما تو را جز انسانى مثل خودمان نمى‏بينيم و جز اراذل و اوباش كه ساده‏لوحند (و نسنجيده در نگاهِ اوّل يار تو گشته‏اند)، كس ديگرى را پيرو تو نمى‏يابيم، و براى شما هيچ برترى بر خودمان نمى‏بينيم، بلكه شما را دروغگومى‏پنداريم.
-----------------------------------------------
نکته ها
مخالفانِ حقّ، گاهى رهبران الهى را تضعيف كرده و مى‏گفتند: شما انسان‏هايى مثل ما هستيد، نه برتر از ما.
گاهى پيروان آنها را كوچك مى‏شمرند و مى‏گفتند: آنها افرادى بى‏سر و پا و بى‏شخصيّت هستند.
و گاهى مكتب را تضعيف مى‏كردند و مى‏گفتند: سخن شما دروغ و افترا يا سحر يا افسانه‏هاى پيشينيان است و يا سخنان شما حرف‏هاى عادّى است كه اگر بخواهيم ما نيز مثل آن را مى‏آوريم.
--------------------------------------------
پيام ها
1- معمولاً اشراف در خط اوّل مخالفان انبيا بوده‏اند. «فقال الملاء الذين كفروا»
2- مستكبران، از مساوات با توده‏ى مردم و خصوصاً محرومان ناراحت هستند. «هم اراذلنا»
3- كسانى كه وابستگى كمترى به دنيا دارند، بهتر و زودتر ايمان مى‏آورند. «مانراك اتّبعك الاّ الذين هم اراذلنا»
4- در ديد دنياپرستان، مال و ثروت ارزش است، نه حقّ و حقيقت. «ما نرى‏ لكم علينا من فضل»
5 - مخالفان انبيا، برهان ندارند و آنچه مى‏گويند بر اساس ظنّ و گمان و وهم است. «بل نظنّكم»
6- عقل كفّار در چشم آنهاست. در اين آيه 3 بار كلمه‏ى «ما نرى‏» آمده است.




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 28

------------------------------------------
آيه
قَالَ يَقَوْمِ أَرَءَيَتُمْ إِن كُنْتُ عَلَى‏ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّى وَءَاتَنِى رَحْمَةً مِّنْ عِنْدِهِ فَعُمِّيَتْ عَلَيْكُمْ أَنُلْزِمُكُمُوهَا وَأَنْتُمْ لَهَا كَرِهُونَ
------------------------------------------
ترجمه
(نوح به قوم خود) گفت: آيا اگر ببينيد كه من بر دليل روشنى از طرف پروردگارم باشم و او از نزد خودش، رحمت (ويژه‏ى نبوّت) را به من داده باشد كه بر شما مخفى مانده است، (آيا باز هم سرپيچى مى‏كنيد؟) آيا شما را به پذيرش آن وادار كنيم، در حالى كه نسبت به آن كراهت داريد؟
------------------------------------------
نکته ها
اين آيه به دو ايراد مخالفان كه در آيه‏ى قبل مطرح شد پاسخ مى‏دهد:
الف: كفّار مى‏گفتند: تو انسانى مثل ما هستى. آيه پاسخ مى‏دهد: گرچه من در ظاهر مانند شما هستم، امّا مورد لطف و رحمت مخصوص پروردگار قرار گرفته‏ام و به من وحى مى‏شود.
ب: مخالفان مى‏گفتند: پيروان تو افرادى ساده‏لوح و كوته فكر هستند. آيه پاسخ مى‏دهد كه چنين نيست. گرچه آنها در ظاهر از شما ضعيف‏ترند، امّا با ديدن بيّنه و برهان ايمان آوردند، نه بى‏دليل.
انبيا در برابر مخالفان خود سعه‏ى صدر دارند، در مقابل آن همه سخنان ناروا و تهمت‏هاى نابجا، باز هم سخن از منطق و برهان و عاطفه مى‏زنند.
---------------------------------------------
پيام ها
1- انبيا از مردم، با مردم و نسبت به مردم مهربان بوده‏اند. «قال يا قوم»
2- در شيوه‏ى تبليغ، از اهرم عاطفه استفاده كنيم. «يا قوم»
3- دعوت انبيا همراه با بيّنه و برهان بوده است. «كنت على بيّنةٍ»
4- مقام نبوّت، يك رحمت الهى است. «رحمةً من عنده»
5 - انبيا تمام كمالات خود را از خدا مى‏دانند. «من ربّى، من عنده»
6- كسى كه نتواند برهان، معنويّت و نبوّت را درك كند، كور است. «فعمّيت عليكم»
7- انسان در انتخاب دين و مذهب اختيار دارد. «انلزمكموها»
8 - تا انسان زمينه‏ى پذيرش حقّ را دارا نباشد، نمى‏تواند از نور وحى استفاده كند. «انتم لها كارهون»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 29

------------------------------------------
آيه
وَيَقَوْمِ لَا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَمَآ أَنَاْ بِطَارِدِ الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّهُم مَّلَقُواْ رَبِّهِمْ وَلَكِنِّى أَرَيكُمْ قَوْماً تَجْهَلُونَ
-------------------------------------------
ترجمه
(نوح ادامه داد كه) اى قوم من! از شما در برابر اين دعوت، اجرتى درخواست نمى‏كنم، پاداش من تنها بر خداست و من كسانى را كه ايمان آورده‏اند (به خاطر خواست نابجاى شما) طرد نمى‏كنم، (چرا كه) آنان پروردگارشان را ملاقات خواهند كرد (و از من شكايت خواهند نمود)، ولى من شما را قوم جاهلى مى‏بينم.
--------------------------------------------
پيام ها
1- بى‏توقّعى پيامبران، يكى از نشانه‏هاى حقّانيّت آنهاست. «لااسئلكم عليه مالاً»
2- رمز موفّقيّت مبلّغ، توقّع نداشتن از مردم و بى‏اعتنايى به سرمايه‏داران است. «لااسئلكم عليه مالاً» البتّه مبلّغان دينى نزد خداوند، اجر بزرگى دارند. «ان اجرى الا على اللّه»
3- اگر انبيا دنبال سوء استفاده بودند، به سراغ اشراف مى‏رفتند، نه فقرا. «لااسئلكم عليه مالاً»
4- اشراف براى ايمان آوردن خود شرط مى‏كردند كه فقرا رانده شوند، ولى انبيا قاطعانه با اين درخواست مخالفت مى‏كردند. «ما أنا بطارد...» (جمله اسميّه و حرف (باء) نشانه‏ى قاطعيّت است)
5 - كسى كه هدفش از تبليغ، مال و مقام نيست، فقير و غنى در نزد او يكسان است. «ما انا بطارد الذين امنوا»
6- به توقّع مستكبران اعتنا نكنيم. «ما انا بطارد الذين امنوا»
7- كفّار مؤمنان را اراذل مى‏شمردند، امّا پيامبرصلى الله عليه وآله مى‏فرمود: من آنها را با شما عوض نمى‏كنم. «ما انا بطارد الذين امنوا»
8 - حكومتِ حقّ نبايد به خاطر جلب رضايت مرفّهين، طبقه محروم را از دست بدهد. «ما انا بطارد الذين امنوا»
9- آنها كه نزد خدا آبرو دارند نبايد طرد شوند. «ما انا بطارد الذين امنوا»
10- ياد قيامت، به موضع‏گيرى‏هاى دنيوى جهت صحيح مى‏دهد. «ملاقواربّهم»
11- تحقير مؤمنان به خاطر فقرشان، نشانه‏ى بى‏خردى است. «قوم‏تجهلون»
12- قرآن كسانى كه مؤمنان را اراذل مى‏شمرند، جاهل و نادان معرّفى مى‏كند. «قوم تجهلون» (نه اشرافى‏گرى نشانه‏ى فهم است و نه فقر نشانه‏ى جهل)
13- يكى از درجات عرفان، ملاقات وشهود است كه مرفّهان نسبت به اين مقام بى‏خبرند. «الّذين آمنوا انّهم ملاقوا ربّهم ولكنّى اراكم قوماً تجهلون»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 30

------------------------------------------
آيه
وَيَقَوْمِ مَن يَنْصُرُنِى مِنَ اللَّهِ إِن طَرَدتُّهُمْ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ
-------------------------------------------
ترجمه
(نوح در جواب تقاضاى طرد مؤمنانِ تهى‏دست وگمنام گفت:) اى مردم! اگر من آنان را (از خود) برانم، چه كسى مرا در برابر خدا يارى خواهد كرد؟ چرا انديشه نمى‏كنيد؟
--------------------------------------------
پيام ها
1- طرد و تحقير مردمِ با ايمان، (حتّى از طرف انبيا) قهر الهى را به دنبال خواهد داشت. «من ينصرنى من اللّه ان طردتهم»
2- هيچ كس نمى‏تواند مانع قهر خداوند شود. «من ينصرنى من اللّه»
3- با طرد مؤمنان، چه كسى به يارى دين خدا مى‏آيد؟ «من ينصرنى»
4- رضاى مخلوق را با غضب خالق معامله نكنيم.«من ينصرنى من اللّه ان طردتهم»
5 - مردم‏دارىِ انبيا، از روى وظيفه‏ى الهى بوده است، نه به خاطر موقعيّت شخصى يا اجتماعى خودشان. «من ينصرنى من اللّه»
6- در تبليغ، با شيوه سؤال، وجدان و فكر مردم را به قضاوت بخوانيم. «من‏ينصرنى، افلا تذكّرون»
7- ناتوانى همه‏ى موجودات را در برابر قهر الهى، همگان به آن اعتراف دارند، گرچه گاهى از آن غفلت كنند. «افلا تذكّرون»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 31

------------------------------------------
آيه
وَلَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِى خَزَآئِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ إِنِّى مَلَكٌ وَلَا أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِى أَعْيُنُكُمْ لَن يُؤْتِيَهُمُ اللَّهُ خَيْراً اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا فِى أَنفُسِهِمْ إِنِّى إِذاً لَّمِنَ الظَّلِمِينَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
(نوح گفت:) من به شما نمى‏گويم كه گنجينه‏هاى الهى نزد من است و نه (مى‏گويم كه از پيش خود) غيب مى‏دانم و نمى‏گويم كه من فرشته‏ام و نمى‏گويم آن كسانى كه در پيشِ چشمِ شما خوارند، خداوند هرگز به آنان خيرى نخواهد رساند، (بلكه) خداوند به آنچه در دل آنهاست آگاه‏تر است. (اگر چيزى جز اين بگويم،) قطعاً از ستمكاران خواهم بود.
-------------------------------------------
نکته ها
علم غيب، به طور مطلق و نسبت به هر چيز و در هر شرايطى مخصوص خداوند است، «و عنده مفاتح الغيب لايعلمها الاّ هو»(40) امّا به اذن و اراده‏ى الهى گاهى براى اولياى خدا دريچه‏هايى از غيب گشوده مى‏شود، «تلك من انباء الغيب نوحيها اليك»(41) لذا پيامبران الهى، از علم غيب برخوردارند. چنانكه در آيه‏ى 26 سوره‏ى جنّ مى‏فرمايد: «عالم الغيب فلايظهر على غيبه احداً الاّ مَن ارتضى‏ من رسول»
نه فقط علم غيب، بلكه قدرت انجام كارهاى خارق العاده نيز مخصوص خداست، امّا خداوند به هر كس كه بخواهد و به هر مقدار كه مصلحت بداند عطا مى‏كند. با آنكه مرگ و حيات بدست اوست، «انّه هو أمات و احيى‏»(42)، لكن حضرت عيسى‏عليه السلام نيز با اذن او مردگان را زنده مى‏كند، «احيى الموتى‏ باذن اللّه»(43) با آنكه خداوند جان‏ها را مى‏گيرد، «اللّه يتوفّى الانفس»(44) لكن فرشتگان نيز با اذن او جان مردم را مى‏گيرند، «يتوفّاكم ملك الموت»(45) با آنكه تنها او خالق است، «اللّه خالق كل شيئ»(46)، لكن حضرت عيسى‏ نيز با اذن الهى خلق مى‏كرد. «و اذ تخلق من الطين كهيئة الطير باذنى»(47)
_____________________________
40) انعام، 59 .
41) هود، 49.
42) نجم، 44.
43) آل‏عمران، 49.
44) زمر، 42.
45) سجده، 11.
46) رعد، 16.
47) مائده، 110.
-----------------------------------------
پيام ها
1 - انبيا ادّعاى توخالى ندارند، كارشان دعوت و هدفشان ارشاد است، آنهم در چارچوب بندگى خداوند. «و لااقول لكم ...»
2- شرط نبوّت، علم غيب و در دست داشتن گنجينه‏هاى هستى نيست. «و لااقول لكم عندى خزائن اللّه...»
3- هدف انبيا ارشاد معنوى است، نه تقسيم خزائن مادّى. «و لااقول لكم عندى خزائن اللّه...»
4- هر نعمتى كه به ما مى‏رسد، سرچشمه و خزينه‏اى دارد. («خزائن» جمع است و اشاره به سرچشمه‏ى همه‏ى نعمت‏هاست)
5 - نسبت به اولياى خداوند غلوّ نكنيم. «و لااقول لكم عندى خزائن اللّه ولا... ولا...»
6- اشراف قوم نوح، ظاهربين بودند. «تزدرى اعينكم...»
7- در قضاوت نسبت به ديگران، به ظاهر آنها نگاه نكنيم. «تزدرى اعينكم...»
8 - الطاف خداوند نصيب مؤمنان گمنام و ضعيف خواهد شد و كارى به خيال و وهم ما ندارد. «تزدرى اعينكم لن يؤتيهم اللّه خيرا اللّه اعلم بما فى انفسهم»
9- ملاك لطف خداوند، لياقت باطنى ومعنوى انسان است. «اللّه اعلم بمافى‏انفسهم»
10- طرد ونالايق پنداشتن محرومان به خاطر فقر، ظلم است.«انّى اذاً لمن الظالمين»
11- ادّعاهاى پوچ و توخالى و سوء استفاده از عناوين و مناصب دروغين، ظلم است.«انّى اذاً لمن الظالمين»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 32

------------------------------------------
آيه
قَالُواْ يَنُوحُ قَدْ جَدَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَلَنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَآ إِنْ كُنتَ مِنَ الصَّدِقِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
(مخالفان) گفتند: اى نوح! تو واقعاً با ما جدال و جرّ و بحث زيادى نمودى، (اكنون ديگر بس است) اگر راست مى‏گويى، آنچه را (از عذاب الهى) كه به ما وعده مى‏دهى بر سر ما بياور!؟
--------------------------------------------
نکته ها
مجادله اگر بر حقّ باشد، ارزش است، «و جادلهم بالّتى هى احسن»(48) و اگر بر باطل باشد، ضد ارزش. «و جادلوا بالباطل ليدحضوا به الحق»(49)
_____________________________
48) نحل، 126.
49) مؤمن، 5.
--------------------------------------------
پيام ها
1- انبيا در دعوت خود پايدار و پيگير هستند. «جادلتنا فاكثرت جدالنا»
2- دشمن به منطق و برهان حق، عنوان جدال و ستيز مى‏دهد. «قد جادلتنا»
3- مهلت خداوند را نشانه‏ى درستى راهمان ندانيم. «فأتنا بما تعدنا»
4- انسان حتّى در نزول عذاب بر خود عجول است. «فأتنا بما تعدنا»
5 - نفرين حضرت نوح‏عليه السلام بدنبال اعلام آمادگى كافران براى هلاك شدن بود. «فأتنا بما تعدنا»
6- كفّار چون منطق ندارند و حرف منطقى را نيز نمى‏پذيرند، پيشنهاد كفايت مذاكرات مى‏دهند. «فأتنا بما تعدنا»
7- نوح پى‏درپى به كفّار وعده‏ى عذاب مى‏داد. «تعدنا» بجاى «وعدتنا»
8 - كفّار، در صداقت انبيا يا شك داشتند و يا در بيان، اظهار شك مى‏كردند. «ان كنت من الصادقين»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 33، 34

------------------------------------------
آيه
قَالَ إِنَّمَا يَأْتِيكُم بِهِ اللَّهُ إِن شَآءَ وَمَآ أَنتُم بِمُعْجِزينَ
وَلَا يَنْفَعُكُمْ نُصْحِى إِنْ أَرَدتُّ أَنْ أَنْصَحَ لَكُمْ إِن كَانَ اللَّهُ يُرِيدُ أَن يُغْوِيَكُمْ هُوَ رَبُّكُمْ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
------------------------------------------
ترجمه
(نوح گفت:) همانا اگر خداوند اراده كند، آن را بر سر شما خواهد آورد و شما قدرت خنثى كردن (و مقاومت در برابر) آن را نخواهيد داشت.
و اگر خداوند بخواهد شما را (به خاطر عدم لياقت) گمراه سازد، (ديگر) نصيحت من به حال شما سودى نخواهد داشت، هر چند بخواهم براى شما خيرخواهى كنم. او پروردگار شماست و (شما) بسوى او بازخواهيد گشت.
----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «نُصح» به كار يا كلامى گفته مى‏شود كه به قصد اصلاح و از روى اخلاص باشد وكلمه‏ى «غَىّ» به جهلى گفته مى‏شود كه ناشى از اعتقاد فاسد باشد. فرق ميان «اضلال» و«اغواء»، آن است كه ضالّ هدف را مى‏داند، ولى راه را گم كرده، امّا در اغواء، مقصد وهدف، هر دو را گم كرده است.
نسبت اضلال و اغواء به خداوند، از باب كيفر لجاجت و فساد اخلاق گمراهان است، نه آنكه خداوند از ابتدا و بدون مقدّمه كسى را گمراه كند. «و ما يضلّ به الاّ الفاسقين»(50)
_____________________________
50) بقره، 26.
---------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبر مأمور ابلاغ است وكيفر و مجازات گمراهان بدست خداست. «انّما يأتيكم به اللّه»
2- هيچ امرى خداوند را مجبور بر كارى (حتّى پس از تهديدهاى او) نمى‏كند. «ان شاء»
3- كفّار نه مى‏توانند از نزول عذاب جلوگيرى كنند و نه مى‏توانند خود را از آن برهانند. «ما انتم بمعجزين»
4- انبيا دلسوز مردمند. «نصحى»
5 - اراده خداوند، غالب بر تمام اراده‏هاست. «و لاينفعكم نصحى ... ان كان اللّه يريد ان يغويكم» (حتّى تأثير سوز و سخن و نصيحت پيامبر، به خواست اوست)
6- هدايت يا گمراهى مردم، از مدار اراده‏ى الهى خارج نيست. «يريد ان يغويكم»
7- اغواى گمراهان پس از لجاجت و درخواست عذاب، «فأتنا بما تعدنا» پرتوى از ربوبيّت الهى است. «ان يغويكم هو ربّكم»
8 - نپذيرفتن نصايح انبيا، قهر الهى است. «لاينفعكم نصحى... اليه ترجعون»
9- برفرض در دنيا مجازات نشويم، سر و كار ما در قيامت با خداوند است. «هو ربّكم و اليه ترجعون»
10- بازگشت به سوى خداوند اجبارى است. «اليه تُرجعون» نه «تَرجعون»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 35

------------------------------------------
آيه
أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَيهُ قُلْ إِنِ افْتَرَيْتُهُ فَعَلَىَّ إِجْرَامِى وَأَنَاْ بَرِى ءٌ مِّمَّا تُجْرِمُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
بلكه (مشركان) مى‏گويند: او (نوح يا محمّد)، آن (سخنان) را بر خداوند افترا بسته است. بگو: اگر من چيزى را به دروغ به خداوند نسبت داده‏ام، پس كيفرش بر عهده‏ى خودم خواهد بود و من از جرم شما (كه گناهى را به من نسبت مى‏دهيد) بيزارم.
-------------------------------------------
نکته ها
«اِجرام» و «جُرم» در لغت به معناى چيدن ميوه‏ى نارس است و سپس به هر كار ناپسند و امر خلاف اطلاق شده است.
--------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند شيوه‏ى پرسش و پاسخ و برخورد با مشركان را به پيامبر مى‏آموزد. «يقولون... قل...»
2- نسبت‏دادن مطالب خودساخته به خداوند، جرم وگناه است. «ان افتريته فعلىّ اجرامى»
3- هر كس مسئول عمل خويش است. «ان افتريته فعلىّ اجرامى»
4- از شرك بايد برائت جست. «و أنا برى‏ء»
5 - شرك جرم است. «ممّا تجرمون»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۲۵۹ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۷۲ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۸۲۳ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۳۳ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۰۷ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۱ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۲ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۵۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۹۷ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۰ کاربر آنلاین است. (۱۱۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۰

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!