به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 13

------------------------------------------
آيه
أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَيهُ قُلْ فَأْتُواْ بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَيَتٍ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن كُنْتُمْ صَدِقينَ
------------------------------------------
ترجمه
يا اينكه مى‏گويند: (او) قرآن را از پيش خود بافته و ساخته است! بگو: اگر راست مى‏گوييد، شما هم ده سوره مثل اين از پيشِ‏خود ساخته‏ها، بياوريد و (براى اين كار) هر كس از غير خدا را كه مى‏خواهيد (نيز به كمك) دعوت كنيد.
-----------------------------------------
نکته ها
قرآن، تنها از نظر فصاحت و بلاغت معجزه نيست، بلكه از نظر معارف، مواعظ، براهين، اخبار غيبى و قوانين نيز معجزه است، زيرا جمله‏ى «وادعوا من استطعتم» دعوت از همه‏ى مردم است، نه فقط عرب‏هايى كه فصاحت و بلاغت قرآن را مى‏فهمند، چنانكه در آيه‏ى ديگرى نيز مى‏فرمايد: «قل لئن اجتمعت الانس و الجنّ على أن يأتوا بمثل هذا القرآن لايأتون بمثله و لوكان بعضهم لبعض ظهيرا» اگر تمام انس و جنّ جمع شوند نمى‏توانند مثل قرآن را بياورند.(22)
جهات اعجاز قرآن بسيار است: حلاوت و شيرينى الفاظ آن در قرائت، يكنواخت بودن محتواى آن با آنكه در مدّت 23 سال نازل شده است، بيان علومى كه تا آن زمان خبرى از آنها نبود، پيشگويى امورى كه بعداً به وقوع پيوست، اِخبار از تاريخ اقوام گذشته كه نشانى از آنها باقى نمانده است، بيان قوانينى جامع و كامل در همه‏ى ابعاد فردى و اجتماعى زندگى انسان، دور ماندن از هرگونه تحريف، تغيير، كهنه شدن و به فراموشى سپرده شدن در طول قرن‏هاى متمادى.
با اين همه تخفيف و آن همه تحريك، باز هم بشر عاجز است. قرآن در يكجا مى‏فرمايد: مثل تمام قرآن را بياوريد، «ان يأتوا بمثل هذا القرآن »(23)، يكجا مى‏فرمايد: مثل ده سوره‏ى قرآن بياوريد (همين آيه)، جاى ديگر باز هم تخفيف داده و مى‏فرمايد: يك سوره مثل قرآن بياوريد. «فأتوا بسورةٍ من مثله »(24) علاوه بر اين تخفيف‏ها، انواع تحريك‏ها را نيز بكار برده است. يكجا مى‏فرمايد: اگر جن و انس پشت به پشت هم دهند، نمى‏توانند. يكجا مى‏فرمايد: از همه‏ى مغزهاى كره‏ى زمين دعوت كنيد، امّا هرگز نمى‏توانيد كه مثل قرآن بياوريد. تاريخ نيز ثابت كرده است كه دشمنانى كه جنگ‏هاى بسيارى عليه اسلام به‏راه انداخته‏اند، توطئه‏ها چيده‏اند، امّا هرگز نتوانستند حتّى يك سوره مثل قرآن بياورند، آيا معجزه غير از اين است؟
____________________________
22) اسراء، 88 .
23) اسراء، 88 .
24) بقره، 23.
----------------------------------------------
پيام ها
1- كفّار بجاى آنكه دليل وبرهانى بياورند، به پيامبر صلى الله عليه وآله تهمت مى‏زدند كه قرآن ساخته‏ى خود توست، نه كلام خدا. «يقولون افتريه»
2- قرآن، معجزه‏ى جاودان تاريخ است. «وادعوا من استطعتم»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 14

------------------------------------------
آيه
فَإِلَّمْ يَسْتَجِيبُواْ لَكُمْ فَاعْلَمُو اْ أَنَّمَآ أُنزِلَ بِعِلْمِ اللَّهِ وَأَن لَّا إِلَهَ إِلَّا هُوَ فَهَلْ أَنتُم مُّسْلِمُونَ
---------------------------------------------
ترجمه
پس اگر از عُهده‏ى اجابت (درخواست) شما برنيامدند، بدانيد آنچه كه نازل شده، به علم خداست واينكه معبودى جز اونيست، پس آيا (در اين صورت) تسليم مى‏شويد؟!
-------------------------------------------
نکته ها
كفّار به پيامبر صلى الله عليه وآله تهمت مى‏زدند كه قرآن را نزد كسى فرا گرفته است: «فهى تملى‏ عليه»(25) قرآن به آنان پاسخ مى‏دهد كه منشأ اين كتاب، علم الهى است، نه املاى ديگران، گاهى نيز مى‏گفتند: قرآن از خود اوست، لكن ديگران به او كمك كرده‏اند. «اعانه عليه قومٌ اخرون»(26) اين آيه پاسخ همه‏ى آن تهمت‏هاست.
_____________________________
25) فرقان، 5 .
26) فرقان، 4.
--------------------------------------------
پيام ها
1- سرچشمه‏ى قرآن، علم بى‏نهايت الهى است. «انّما انزل بعلم اللّه»
2- قرآن حدس و فرضيه يا خيال و انديشه بشرى نيست، بلكه بر اساس علم خداوند است. «انزل بعلم اللّه»
3- قرآن محدود به زمان، مكان، نژاد و نسل خاصّى نيست، چون بر اساس علم خداوند است. «انزل بعلم اللّه»
4- اسرار قرآن، همچون علمِ بى‏نهايت خداوند نامتناهى است. «انزل بعلم اللّه»
5 - كفر و ترديد دشمنان، سبب تزلزل شما در حقّانيّت قرآن و وحدانيّت خداوند نشود. «فان لم يستجيبوا ... انزل بعلم اللّه و ان لا اله الاّ هو»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 15

------------------------------------------
آيه
مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَوةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَلَهُمْ فِيهَا وَ هُمْ فِيهَا لَا يُبْخَسُونَ
-------------------------------------------
ترجمه
كسانى كه زندگانى دنيا و زيبايى‏هاى آن را بخواهند، ما در همين دنيا (نتيجه‏ى) اعمالشان را بطور كامل مى‏دهيم، و در آن هيچ كم و كاستى نخواهد بود.
------------------------------------------
نکته ها
سؤال: اين آيه مى‏فرمايد: ما به دنياطلبان بدون كم و كاست و به طور كامل نتيجه‏ى اعمالشان را در دنيا خواهيم داد، امّا در موارد ديگرى مى‏فرمايد: «من كان يريد العاجلة عجّلنا له فيها ما نشاء لمن نريد»(27) به هر كس و به هر مقدار كه بخواهيم عطا مى‏كنيم. جمع ميان اين آيات چگونه است؟
پاسخ: دراين آيه مى‏فرمايد: نتيجه‏ى كارشان را مى‏دهيم، «اعمالهم» ولى در آن آيه مسئله‏ى كار مطرح نيست، بلكه آرزو مطرح است كه خداوند مى‏فرمايد: بعضى به گوشه‏اى از آرزوهاى خود مى‏رسند.
كسانى كه ايمان به معاد ندارند و يا براى خداوند كار نمى‏كنند، طلبى از پروردگار ندارند و در برابر خدمات و اختراعات و اكتشافات خود در همين دنيا به نام و نانى مى‏رسند. كسى مى‏تواند به پاداش اخروى انتظار داشته باشد كه به آن ايمان داشته باشد و الاّ كسى كه نه خدا را قبول دارد و نه معاد را، چه توقّعى از خداوند دارد؟
انسان اگر به جاى آخرت، دنيا، به جاى باقى، فانى و به جاى نامحدود، هدف محدود را دنبال كند، نتيجه‏ى عملش نيز محدود به همين دنياى فانى خواهد بود.
____________________________
27) اسراء، 18.
------------------------------------------
پيام ها
1- انگيزه و هدف مهمّ است، نه فقط خود عمل. «من كان يريد الحياة الدنيا»
2- انسان اختيار دارد و مى‏تواند آن گونه كه مى‏خواهد اراده كند. «من كان يريد»
3- خداوند عادل است، حتّى كسانى كه براى او كار نكنند، پاداش آنها را بدون كم و كاست در دنيا مى‏دهد. «نوفّ اليهم ... لايبخسون»
4- دليل نپذيرفتن حقّ، دنياطلبى است. «فان لم يستجيبوا... من كان يريد الحياةالدنيا»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 16

------------------------------------------
آيه
أُوْلَئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِى الْأَخِرَةِ إِلَّا النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِيهَا وَبَطِلٌ مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
-----------------------------------------
ترجمه
(امّا) آنان كسانى هستند كه در قيامت، جز آتش چيزى ندارند و آنچه در دنيا ساخته‏اند بر باد رفته، و اعمالى كه انجام مى‏دهند باطل و بى‏اثر خواهد بود.
----------------------------------------
نکته ها
آنجا كه وظيفه‏ى انسان عبادت بوده و نياز به قصد قربت داشته است، عمل بدون قصد قربت باطل است و آنجا كه قصد قربت لازم نبوده و عمل به خاطر دنيا انجام شده است، نتيجه‏ى آن محدود به دنياست و در قيامت آن عمل حبط و محو مى‏شود.
يكى از ياران پيامبر صلى الله عليه وآله نگاهش به دخترى افتاد و به سوى او دست درازى كرد. در مسير راه ديوارى فروريخت و صورت او را مجروح كرد.
پيامبر صلى الله عليه وآله با شنيدن اين ماجرا فرمودند: خداوند در همين دنيا تو را كيفر داد تا به آخرت كشيده نشود. چنانكه افرادى هستند كه خداوند پاداش كارهاى آنان را در همين دنيا مى‏دهد تا در آخرت‏طلبى نداشته باشند.(28)
حضرت على‏عليه السلام هنگام تلاوت اين آيه مى‏فرمود: چگونه بر آتشى صبر كنم، كه اگر جرقه‏اى از آن بر زمين افتد، همه‏ى روئيدنى‏هاى آن را مى‏سوزاند.(29)
__________________________
28) تفسير مجمع‏البيان.
29) بحار، ج 40، ص 346.
---------------------------------------
پيام ها
1- دست دنيا گرايان در آخرت خالى است. «ليس لهم فى الاخرة»
2- عمل براىِ دنيا و يا از روى ريا، در آخرت پوچ وتباه است. «حبط ماصنعوا فيها و باطلٌ»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 17

------------------------------------------
آيه
أَفَمَنْ كَانَ عَلَى‏ بَيِّنَةٍ مِّن رَّبِّهِ وَيَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِّنْهُ وَمِن قَبْلِهِ كِتَبُ مُوسَى‏ إِمَاماً وَرَحْمَةً أُوْلَئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَن يَكْفُرْ بِهِ مِنَ الْأَحْزَابِ فَالنَّارُ مَوْعِدُهُ فَلَا تَكُ فِى مِرْيَةٍ مِّنْهُ إِنَّهُ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ وَ لَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
آيا آن كس كه (همچون پيامبر اسلام) دليل روشنى (مثل قرآن) از طرف پروردگارش دارد و بدنبال او شاهدى از اوست، و پيش از او (نيز) كتاب موسى‏ (كه) رهبر و رحمت بوده است (بر آمدن او بشارت داده، مانند كسى است كه اين خصوصيات را نداشته باشد؟)، آنان (كسانى كه حق‏جو هستند) به او ايمان مى‏آورند، و هر كس از احزاب (و گروه‏هاى مختلف) كه به او كافر شود، وعدگاهش آتش است. پس، از آن در ترديد مباش (كه) قطعاً آن (وحى، كلامِ) حقّى است (كه) ازپروردگارت (نازل شده)، اگر چه اكثر مردم ايمان نياورند.
----------------------------------------
نکته ها
روايات بسيارى از ائمه معصومين‏عليهم السلام رسيده است كه مراد از «شاهد» در اين آيه على‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام است.(30) چنانكه خود حضرت على عليه السلام نيز در خطبه‏اى فرمود: مُراد از «شاهد» من هستم.
طبق اين آيه، شاهد و گواه پيامبرصلى الله عليه وآله از اوست، نه جداى از او. و طبق روايات شيعه و سنّى پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: من از علىّ هستم و علىّ از من است.(31)
در آخرين آيه‏ى سوره‏ى رعد آمده است كه وقتى كفّار به پيامبر صلى الله عليه وآله گفتند: «لست مرسلاً» پيامبر صلى الله عليه وآله به امر خداوند پاسخ مى‏دهد: «كفى باللّه شهيداً بينى و بينكم و مَن عنده علم الكتاب» يعنى براى گواهى ميان من و شما، خداوند و كسى كه علم كتاب نزد اوست كافى است. در آنجا نيز طبق روايات شيعه و سنّى مُراد از «مَن عنده علم الكتاب» على‏بن ابى‏طالب عليهما السلام است كه شهيد و گواه پيامبر صلى الله عليه وآله است. در آنجا شهيد و در اينجا شاهد است.
___________________________
30) كافى، ج‏1، ص 190.
31) صحيح بخارى، كتاب صلح، باب «كيف نكتب» ؛ مسند احمد حنبل، ج 5، ص 356.
-----------------------------------------
پيام ها
1- در تبليغ، با شيوه‏ى سؤال، وجدان‏هاى سالم را به قضاوت بطلبيم. «افمن كان»
2- قرآن، حجّت خداوند بر مردم است. «بينةٍ من ربّه»
3- كسى كه در زمان حيات پيامبرصلى الله عليه وآله همراه و دنباله‏رو اوست، پس از پيامبرصلى الله عليه وآله هم جانشين پيامبرصلى الله عليه وآله است. «يتلوه»
4- وجود پيروان راستين، وارسته و فداكار، يكى از راههاى شناخت و حقّانيّت پيامبران است. «بيّنة ... شاهدٌ منه»
5 - خداوند حجّت را بر مردم تمام كرده است، هم خود قرآن معجزه است و هم گواهى چون على‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام دارد و هم تورات از قبل بشارت آن را داده‏است. «بينةٍ من ربه ... شاهدٌ منه ... و من قبله كتاب موسى‏»
6- كتب آسمانى، مؤيّد يكديگرند. «من قبله كتاب موسى‏»
7- در تبليغ، شناخت مخاطب يك اصل است، چون در حجاز يهوديان بيش از مسيحيان بوده‏اند، خطاب قرآن با آنان است، گرچه در انجيل هم بشارات بسيارى آمده است. «من قبله كتاب موسى‏»
8 - كتب آسمانى و قوانين الهى، راه هدايت و وسيله‏ى رحمت براى مردم هستند. «اماماً و رحمة»
9- مردم بايد كتاب آسمانى را امام وپيشواى خود قرار دهند. «كتاب موسى‏ اماماً»
10- امامت و رحمت بايد در كنار هم باشند. «اماماً و رحمة»
11- ملاك و محور، حقّ باشد نه حزب. بجاى توجّه به حزب و نژاد و منطقه، بدنبال پيروى از حقّ باشيم. «و من يكفر به من الاحزاب»
12- همه‏ى مردم از هر گروه و طايفه و حزب بايد به قرآن رو آورند وگرنه گرفتار قهر الهى هستند. «و من يكفر به من الاحزاب فالنار موعده»
13- كفر برخى از مردم سبب دلسردى و تزلزل مؤمنان نشود. «و من يكفر ... فلاتك فى مريةٍ منه»
14- اكثريّت، نشانه‏ى حقانيّت نيست. «الحق من ربّك ... اكثر الناس لايؤمنون»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 18

------------------------------------------
آيه
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى‏ عَلَى اللَّهِ كَذِباً أُوْلَئِكَ يُعْرَضُونَ عَلَى‏ رَبِّهِمْ وَيَقُولُ الْأَشْهَدُ هَؤُلَا ءِ الَّذِينَ كَذَبُواْ عَلَى‏ رَبِّهِمْ أَلَا لَعْنَةُ اللَّهِ عَلَى الظَّلِمِينَ
-------------------------------------------
ترجمه
و كيست ستمكارتر از آنكه بر خداوند دروغ مى‏بندد؟ آنان (در قيامت) بر پروردگارشان عرضه مى‏شوند و شاهدان (آن روز انبيا و فرشتگان) خواهند گفت: اينها همان كسانى هستند كه بر پروردگارشان دروغ بستند. بدانيد، لعنت خدا بر ستمگران باد.
--------------------------------------------
نکته ها
دادگاه قيامت، گواهان بسيار دارد:
الف: خداوند، كه شاهد بر همه‏ى اعمال ماست. «انّ اللّه على كل شيىٍ شهيد»(32)
ب: پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله. «فكيف اذا جئنا من كل امّةٍ بشهيد و جئنا بك على هولاء شهيداً»(33) چگونه است حال آنها در آن روز كه براى هر امّتى گواهى بياوريم و تو را گواه بر آنها قرار دهيم.
ج: امامان معصوم‏عليهم السلام. «و كذلك جعلناكم امّةً وسطاً لتكونوا شهداء على الناس»(34) ما شما را امّت ميانه قرار داديم تا گواه بر مردم باشيد. طبق روايات مراد از امّت، امامان معصومند، زيرا ساير افراد امّت، از علم و عصمت لازم براى گواهى در آن روز برخوردار نيستند.
د: فرشتگان. «و جاءت كل نفس معها سائقٌ و شهيد»(35) در قيامت همراه هر انسانى دو فرشته مى‏آيد، يكى او را سوق مى‏دهد و يكى شاهد بر اوست.
ه : زمين. «يومئذ تحدّث اخبارها»(36) در قيامت زمين اخبار خود را بازگو مى‏كند
و: وجدان. «اقرء كتابك كفى بنفسك اليوم عليك حسيباً»(37) نامه‏ى عملت را بخوان و خود قضاوت كن كه با تو چه برخورد شود.
ز: اعضاى بدن. «يوم تشهد عليهم السنتهم و ايديهم و ارجلهم»(38) روز قيامت زبان و دست و پا به سخن آمده و عليه انسان گواهى مى‏دهند.
ح: زمان. امام سجّادعليه السلام در دعاى ششم صحيفه مى‏فرمايد: «هذا يومٌ حادثٌ جديد و هو علينا شاهدٌ عتيد» امروز روز جديدى است كه در قيامت گواه اعمالى است كه در آن انجام مى‏دهيم.
ط: عمل. «وجدوا ما عملوا حاضراً»(39) در قيامت اعمال انسان تجسّم يافته و در برابر او نمودار مى‏شوند.
سؤال: قرآن در مورد گناهان بسيارى كلمه‏ى «اَظلَم» را بكار برده است، در حالى كه بزرگ‏ترين ظلم‏ها بايد يكى باشد، نه چند تا؟
پاسخ: گرچه اين تعبير در پانزده مورد بكار رفته است، امّا همه‏ى آنها مربوط به انحرافات فكرى اعم از شرك، افترا، كتمان حقّ و جلوگيرى از راه و ياد خداست. بنابراين بزرگ‏ترين ظلم‏ها، ظلم فكرى و فرهنگى و اعتقادى است.
قرآن در اين آيه و چند آيه‏ى بعد، سيما و سرنوشتِ شخص افترازننده بر خداوند را چنين بيان مى‏كند: ظالم‏ترين افراد است، از الطاف الهى محروم است، به قيامت ايمان ندارد، حقائق را تحريف مى‏كند، راه خدا را مى‏بندد، نه در دنيا قدرت فرار از سلطه‏ى الهى را دارد و نه در قيامت ياورى، عذابش چند برابر، عمرش بر باد رفته، كوشش‏هايش تباه گشته و نفس و جان باخته است.
_____________________________
32) حج، 17.
33) نساء، 41.
34) بقره، 143.
35) ق، 21.
36) زلزال، 4.
37) اسراء، 14.
38) نور، 24.
39) كهف، 48.
---------------------------------------
پيام ها
1- افترا بر خداوند، بزرگ‏ترين ظلم‏هاست. نويسندگان و گويندگان مذهبى، مراقب گفتار و نوشتار خود باشند. «و من اظلم ممن افترى‏ على اللّه»
2- بزرگى و زشتى ظلم، بستگى به متعلّق آن دارد. «اظلم ممّن افترى‏ على اللّه»
3- در قيامت پرده‏ها كنار مى‏رود و امرى پنهان نمى‏ماند.«يعرضون على ربّهم»
4- در قيامت گواهان بسيارى شهادت خواهند داد، پس مراقب كار خود باشيم. «و يقول الاشهاد»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 19

------------------------------------------
آيه
اَلَّذِين يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجاً وَهُم بِالْأَخِرَةِ هُمْ كَفِرُونَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
كسانى كه (مردم را) از راه خدا باز مى‏دارند و مى‏كوشند تا آن را كج جلوه دهند، در حالى كه آنها خودشان به آخرت كافرند.
----------------------------------------------------
نکته ها
دشمنان با شيوه‏هاى مختلف از راه خداوند جلوگيرى مى‏كنند، از جمله: بدعت، تهمت، تفسير به رأى، جعل حديث، ايجاد شبهه، ركود مساجد، كنار زدن اهل‏بيتِ رسول خداعليهم السلام، نهى از معروف، بهانه تراشى، ايجاد سرگرمى‏هاى ناسالم، مطرح كردن مسائل فرعى، شخصيّت تراشى، ترويج باطل، تحقير مؤمنان، تحريم مباحات، تشويق نابجا، تبليغ ناروا و بزرگ نشان دادن طاغوت‏ها و ...
از مصاديق بارز بستن راه خدا، بستن دَرِ خانه‏ى اولياى خدا و اهل‏بيت پيامبرعليهم السلام و رهبران معصوم و عادل است.
----------------------------------------------
پيام ها
1- بستن راه خدا يا كج نشان دادن آن، ظلم است. «القوم الظالمين الذين يصدّون ...»
2- دشمن در مرحله‏ى اوّل راه را مى‏بندد و اگر نتوانست، مسير را منحرف مى‏كند. «يصدّون... و يبغونها عوجاً»
3- تحريف معارف دينى و بد جلوه دادن دين، نوعى بستن راه خداست. «يصدّون... و يبغونها عوجاً»
4- دين خدا هيچ گونه كجى و انحرافى ندارد و مخالفان، خود شبهه و انحراف درست مى‏كنند. «يبغونها عوجاً»
5 - ايمان نداشتن به آخرت مقدّمه‏ى هرگونه ظلمى است. «بالاخرة هم كافرون»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 20

------------------------------------------
آيه
أُوْلَئِكَ لَمْ يَكُونُواْ مُعْجِزِينَ فِى الْأَرْضِ وَمَا كَان لَهُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَآءَ يُضَعَفُ لَهُمُ الْعَذَابُ مَا كَانُواْ يَسْتَطِيعُونَ السَّمْعَ وَ مَا كَانُواْ يُبْصِرُونَ
----------------------------------------------
ترجمه
آنها در زمين عاجز كننده نيستند (و نمى‏توانند بر مقدّرات شومى كه براى خود رقم زده‏اند، غلبه كرده و از خطر فرار كنند.) و در برابر خداوند هيچ ياورى ندارند. عذاب خدا نسبت به آنها مضاعف است. (چرا كه هم خود گمراه بودند و هم ديگران را با بستن راه خدا يا كج نشان دادن آن به گمراهى كشاندند)، آنان (از شدّت لجاجت و عناد،) توان شنيدن (حقّ) را ندارند و (آن را) نمى‏بينند.
------------------------------------------------
نکته ها
سؤال: دو برابر شدن عذاب، با عدل الهى چگونه سازگار است؟
پاسخ: كسى كه به خاطر مقام و قدرتى كه دارد سبب انحراف ديگران مى‏شود، طبيعتاً بايد وزر آنها را نيز بر دوش كشد، لذا گناه دانشمندان به خاطر نقش الگويى آنان، چندين برابر افراد عادّى است و اين عين عدالت است.
-----------------------------------------
پيام ها
1- ستمگران، تحت سيطره‏ى قهر و قدرت الهى قرار دارند و عاقبت كار خود را خواهند ديد. «لم يكونوا معجزين فى الارض»
2- اهل افترا گمان نكنند كه حمايت و ولايت طاغوت‏ها، سبب نجات آنها خواهد شد. «ما كان لهم من دون اللّه من اولياء»
3- رهبران گمراه كه سبب انحراف ديگران شوند، گناه آنان را نيز بر دوش مى‏كشند. «يصدّون ... يبغونها عوجاً ... يضاعف لهم العذاب»
4- كفر و لجاجت و تعصّب، چنان چشم و گوش منحرفان را كور و كر نموده كه نمى‏توانند حقّ را ببينند و يا بشنوند. «ما كانوا يستطيعون ...»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 21، 22

------------------------------------------
آيه
أُوْلَئِكَ الَّذِينَ خَسِرُو اْ أَنفُسَهُمْ وَضَلَّ عَنْهُم مَّا كَانُواْ يَفْتَرُونَ‏
لَا جَرَمَ أَنَّهُمْ فِى الْأَخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
آنها كسانى هستند كه (سرمايه‏ى وجود و عمر) خويش را از دست داده و از آنچه به دروغ مى‏ساختند (نيز) بازمانده‏اند.
به ناچار آنان در قيامت، زيانكارترين افرادند.
--------------------------------------------
نکته ها
در فرهنگ اسلام، دنيا بازارى است كه مردم فروشنده‏اند، و جان، مال و عمل، كالاى اين بازار است و خريداران دو دسته‏اند: دسته نخست خدا كه به قيمت گران مى‏خرد و دسته ديگر غير خدا، مانند: شيطان، هواى نفس كه به قيمت ناچيزى، اين كالاها را خريدارند. لذا واژه‏هاى «اَجر»، «ثواب»، «ضِعف» و «اَضعاف»، براى سود و واژه‏هاى «خُسر»، «خسران مبين» و «اخسرين»، در مورد ضرر و زيان، در قرآن زياد مطرح شده است.
هشدار مهم آن است كه بدانيم هر ضرر و زيانى قابل جبران است، مگر گذران عمر كه ديگر باز نمى‏گردد.
گاهى مال ومسكن، يا مقام وقدرت ويا مدرك و عنوانِ انسان از بين مى‏رود، امّا گاهى انسان خودش را مى‏بازد وانسانيّت خود را به هدر مى‏دهد كه اين بالاترين خسارت است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- گفتارهاى باطل و ناحقّ گرچه به ظاهر جلوه دارند، امّا همه تباه شدنى هستند. «ضل عنهم ما كانوا يفترون»
2- بالاترين خسارت‏ها، خسارت نفس و عمر انسان است، نه زيان‏هاى مالى. «خسروا انفسهم ... هم الاخسرون»
3- خسارت‏هاى دنيوى جبران پذير است، مهم خسارت در قيامت است كه چاره‏اى ندارد. «فى الاخرة هُم الاخسرون»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 23

------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ وَأَخْبَتُو اْ إِلَى‏ رَبِّهِمْ أُوْلَئِكَ أَصْحَبُ الْجَنَّةِ هُمْ فِيهَا خَلِدُونَ
------------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه ايمان آورده وكارهاى شايسته انجام دهند ودر برابر پروردگارشان فروتن باشند، آنان اهل بهشتند و براى هميشه در آنجا خواهند ماند.
-------------------------------------------
نکته ها
واژه‏ى «اَخبتوا» از «خَبْت» گرفته شده، كه هم به معناى تسليم و خضوع آمده و هم به معناى آرامش و اطمينان بكار رفته است.
در كنار هشدار و تهديد، تشويق آمده است. بدنبال آيات قبل كه سرنوشت اهل افترا را بيان مى‏كرد، اين آيه سيماى اهل حقّ را بيان مى‏كند.
------------------------------------------
پيام ها
1- به ايمان و عمل صالح خود مغرور نشويم كه تسليم مطلق بودن، شرط عبوديّت است. «آمنوا و عملوا الصالحات و اخبتوا الى ربّهم»
2- حالات قلبى و معنوى، در پاداش انسان مؤثّر است. «اخبتوا الى ربّهم»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۲,۴۷۷ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۱۶ بازدید
۳ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۷۷۶ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۷۴۷ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۴ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۶۵ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۴۱ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۹۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۵۱۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۸ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۸۵ کاربر آنلاین است. (۱۱۷ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۸۵

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!