به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۶ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 1، 2

-------------------------------------------
آيه
الر كِتَبٌ أُحْكِمَتْ ءَايَتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ
أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّا اللَّهَ إِنَّنِى لَكُمْ مِنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ
-----------------------------------------
ترجمه
الف لام را، (قرآن) كتابى است كه آيات آن استوار گشته، آنگاه از جانب حكيمى آگاه، شرح و تفصيل داده شده است.
كه جز خداوند يكتا را نپرستيد، همانا از طرف او براى شما هشدار دهنده و بشارت دهنده هستم.
--------------------------------------
نکته ها
قرآن از همين حروف الفبا تشكيل شده كه همواره در اختيار همه هست، امّا خداوند از همين حروف ساده، كتابى ساخته كه كسى نمى‏تواند مشابه آن را بياورد. چنانكه انسان از خاك، آجر و سفال مى‏سازد، ولى خداوند ازهمين خاك، هزاران نوع گل، گياه، ميوه، حيوان و انسان خلق مى‏كند. آرى، همان گونه كه قدرت خداوند را در نظام تكوين مى‏بينيم، قدرت او را در كتاب تشريع نيز مشاهده مى‏كنيم.
قرآن كتابى است هم محكم و هم مفصّل، نه تناقض دارد و نه تهافت، هم فصيح است و هم بليغ، محتوايش در فصل‏ها و سوره‏هاى مختلف، جداى از يكديگر امّا به دنبال هم و پيوسته آمده است.
قرآن، كتابى است محكم كه يك روح دارد و آن روحِ توحيد است و تمام داستان‏ها و مواعظ و احكام و آيات قرآن، تفصيل همان روح توحيد است.
قرآن كتابى است محكم، نه تغيير و تحريف يافته و نه قابل شكّ و ترديد است. بناى آن بر حدس و فرض نيست، بلكه همه‏ى مطالبش محكم و استوار است.
------------------------------------------
پيام ها
1- قرآن كتاب بس مهم است. («كتابٌ» نكره وتنوين دارد كه رمز عظمت است)
2- الفاظ و محتواى قرآن، نشانه‏ى عظمت آن است. «آية»
3- بنيان قرآن، محكم واستوار است وهيچ چيزى نمى‏تواند سبب تزلزل آن شود، بلكه با پيشرفت علم، اسرار اين كتاب بيشتر كشف مى‏شود. «احكمت آياته»
4- قانون و كتاب، هم بايد محكم باشد و هم روشن و واضح. «احكمت ... ثمّ فصّلت» (قوانين غير الهى، يا محكم نيست، يا روشن نيست و يا قانونگذار طبق حكمت و مصلحت و آگاهى، قانون را وضع نكرده است)
5 - قرآن، هم استدلالى و تزلزل ناپذير است و هم جامع تمام ابعاد زندگى دنيوى و اخروى مى‏باشد. «احكمت ... ثمّ فصّلت»
6- كليّات قرآن يكجا بر قلب پيامبرصلى الله عليه وآله نازل شده، آنگاه در مدّت بيست و سه سال تفصيل داده شده است. «احكمت ... ثمّ فصّلت»
7- چون خداوند حكيم است، كتابش محكم است و چون خبير است، تمام نيازها را تفصيل داده است. «احكمت ... ثمّ فصّلت من لدن حكيم خبير»
8 - دعوت به يكتاپرستى، سرلوحه‏ى پيام همه‏ى انبياست. «الاّ تعبدوا الاّ اللّه»
9- فلسفه‏ى نزول كتب آسمانى، توحيد و پاكسازى جامعه از شرك است. «كتابٌ احكمت آياته ... الاّ تعبدوا الاّ اللَّه»
10- دعوت به يكتاپرستى و هشدار و بشارت، نمونه‏ى سخن استوار خداوند است. «احكمت آياته... الاّ تعبدوا الاّ اللَّه»
11- پيامبر صلى الله عليه وآله از جانب خدا، امّا براى سعادت مردم آمده است. «انّنى لكم منه»
12- شيوه‏ى تبليغ پيامبران، هشدار و بشارت است. «نذيرٌ و بشير»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 3

------------------------------------------
آيه
وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَعاً حَسَناً إِلَى‏ أَجَلٍ مُّسَمّىً وَيُؤْتِ كُلَّ ذِى فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِنْ تَوَلَّوْاْ فَإِنِّى أَخَافُ عَلَيْكُمْ‏عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ
--------------------------------------------
ترجمه
و از پروردگارتان طلب مغفرت كنيد و بسوى او بازگرديد تا شما را به بهره‏اى نيكو تا مدّتى معيّن (كه عمر داريد) كامياب كند و به هر بافضيلتى فزونى بخشد و اگر (از بندگى‏خدا) روى بگردانيد، همانا من‏از عذاب روزى بزرگ بر شما بيمناكم.
------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، توحيد مطرح شد و در اين آيه، بازگشت به خداوند و قرار گرفتن در مدار توحيد مطرح است.
«مَتاعاً حَسناً» يعنى زندگى دلنشين همراه با آرامش روحى، در برابر كسانى كه به خاطر اِعراض از ياد خدا، معيشه‏ى ضنك و زندگى تلخ دارند، گرچه از نظر مادّيات در آسايش و رفاه هستند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- يكى از وظائف پيامبران، بازسازى منحرفان است. «استغفروا ربّكم ثمّ‏توبوا»
2- تا اسنان خود را از گناه پاك نكند وسبكبال نشود، نمى‏تواند به سوى حقّ پرواز كند. «استغفروا ربّكم ثمّ توبوا»
3- محو گناه كافى نيست، حركت بسوى خدا لازم است. «استغفروا ربّكم ثمّ توبوا»
4- توبه واجب است. «توبوا اليه»
5 - توبه از گناه، سبب بازگشت الطاف مادّى خدا نيز مى‏شود. «توبوا... يمتّعكم»
6- امكاناتى كه در اختيار كافران وگنهكاران است، چون در راه فساد و فتنه به كار مى‏رود، مبارك و حسن نيست. «متاعاً حسناً»
7- زندگى خوب، مورد توجّه اسلام است. «متاعاً حسناً»
8 - ايمان وتوبه، زندگى انسان را تا آخرعمر بيمه مى‏كند. «يمتّعكم... الى‏اجلٍ مسمّى‏»
9- توبه، رمز كاميابىِ كيفى و كمّى است. «متاعاً حسناً الى اجلٍ مسمّى‏»
10- توبه، عامل جلوگيرى از مرگ‏هاى ناگهانى است. «الى اجلٍ مسمّى‏»
11- تاريخ وزمان مرگ، بر انسان مجهول است. «الى اجلٍ مسمّى‏»
12- درجات در قيامت متفاوت است. هركس فضيلت بيشترى در دنيا كسب كند، لطف بيشترى در آخرت دريافت خواهد كرد. «يؤت كلّ‏ذى‏فضلٍ‏فضله»
13- پيامبران دلسوز مردمند. جمله‏ى «انى اخاف عليكم» در قرآن زياد آمده است.




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 4، 5

------------------------------------------
آيه
إِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ وَهُوَ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ قَدِيرٌ
أَلَا إِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُواْ مِنْهُ أَلَا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
-------------------------------------------
ترجمه
بازگشت شما به سوى خداست و او بر هر چيزى تواناست.
بدانيد كه مخالفان براى آنكه خود را از پيامبر پنهان دارند، سر و سينه‏هاى خود را به هم نزديك مى‏كنند و لباس‏هاى خويش را بر سر مى‏كشند (تا شناخته نشوند، غافل از آنكه) خداوند تمام كارهاى سرّى و آشكار آنان را مى‏داند. همانا او به اسرار درون سينه‏ها آگاه است.
--------------------------------------------
نکته ها
«يَثنُون»، به معناى نزديك قراردادن و خم كردن دو چيز است؛ («اثنان» يعنى دوتا) و به كينه در دل گرفتن نيز گفته مى‏شود. بنابراين جمله «يثنون صدورهم» يا به معناى آن است كه كفّار سينه‏هاى خود را براى حرف‏هاى محرمانه و توطئه عليه انبيا به هم نزديك مى‏كنند و يا به معناى آن است كه آنها كينه‏ى انبيا را در دل دارند.
در آيه‏ى 7 سوره‏ى نوح مى‏خوانيم: «جعلوا اصابعهم فى اذانهم و استغشوا ثيابهم» يعنى كفّار انگشتان خود را در گوش‏هايشان مى‏گذارند و لباسشان را بر سر مى‏كشند تا نداى انبيا را نشنوند.
مهم‏ترين اشكال منكرين معاد دو چيز است:
الف: چه قدرتى مى‏تواند مردگان را زنده كند، كه آيه‏ى 4 مى‏فرمايد: «هو على كل شيىٍ قدير» خداوند بر هر كارى قادر است.
ب: چگونه ذرّات پخش شده يكجا جمع مى‏شوند، كه آيه‏ى 5 مى‏فرمايد:« انه عليم بذات الصدور»
-----------------------------------------
پيام ها
1- بازگشت ما تنها به سوى خداست، نه ديگران. «الى اللّه مرجعكم»
2- در آيات قبل توحيد و نبوّت مطرح بود، اين آيه اصل معاد را مطرح مى‏كند. «الى اللّه مرجعكم»
3- بر فرض اهداف شوم خود را از پيامبر مخفى بداريد، خداوند كه عالم به اسرار سينه‏هاست. «يَثنون صدورهم ليستخفوا منه... انّه عليم بذات الصدور»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 6

------------------------------------------
آيه
وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِى الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِى كِتَبٍ مُّبِينٍ
-----------------------------------------
ترجمه
و هيچ جنبنده‏اى در زمين نيست، مگر آنكه روزى او بر خداست و او قرارگاه دائمى و جايگاه موقّت او را مى‏داند. همه در كتاب آشكارى ثبت است.
---------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «دابّة» از «دَبيب» به معناى آهسته راه رفتن و قدم‏هاى كوچك برداشتن است، ولى به هر جنبنده‏اى اطلاق مى‏شود.
«رزق» به معناى بخشش مستمرّ است، چه مادّى و چه معنوى، و لذا در دعا مى‏خوانيم: «الّلهم ارزقنى... قلباً خاشعاً... و لساناً ذاكراً... وعلماً نافعا»(7) رزقى كه خداوند مى‏دهد از هر جهت مناسب با موجودات است، مثلاً غذاى كودك در شكم مادر به تناسب نياز او تغيير مى‏كند تا آنكه پس از تولّد تبديل به شيرى گوارا مى‏شود و الاّ انسان با چه قدرتى مى‏توانست به نوزاد در رحمِ مادر غذا برساند و يا نوزاد چگونه مى‏توانست غذاى خود را بدست آورد. «و كايّن من دابةٍ لاتحمل رزقها الله يرزقها»(8)
«مستقرّ»، به معناى جايگاه ثابت و «مستودع» به معناى وديعه گذاشتن و گرفتن آن است كه كنايه از جايگاه موقّت است.
حضرت على‏عليه السلام در وصيّت به فرزندش امام حسن مى‏فرمايد: رزق دوگونه است: نوعى از آن را بايد با تلاش و كوشش بدست آورى و نوعى ديگر خود به سراغ تو مى‏آيد.(9) (مثل نور، باران وهوا در طبيعت و هوش، حافظه واستعداد در انسان)
پس مراد آيه آن نيست كه در گوشه‏اى بنشينيم و منتظر نزول غذاى آسمانى باشيم، بلكه منظور آن است كه هم كار و تلاش داشته باشيم و هم آنچه را بدست مى‏آوريم رزقى از جانب خدا بدانيم، لذا همه‏ى پيشوايان دينى ما كار مى‏كرده‏اند.
لازمه‏ى رزق‏رسانى به همه‏ى موجودات، علم به مكان و نياز آنهاست، بايد يك سيستم بسيار دقيق وجود داشته باشد كه آخرين آمار، آخرين نيازها و آخرين قرارگاه را بداند. تعداد انسان‏ها و حيوانات از دريايى، هوايى و صحرايى و همه‏ى موجودات ريز و درشت با ويژگى‏هاى گوناگون و نيازهاى بسيار متنوّع آنان را بداند. «يعلم مستقرها و مستودعها»
اگر همه‏ى امور در كتاب مبين است «كلٌ فى كتاب مبين»، پس كسى كه علم كتاب را داشته باشد، همه چيز را مى‏داند. در آيه آخر سوره‏ى رعد مى‏خوانيم: به كفّار بگو: شاهد من خداوند است و كسى كه علم كتاب را دارا است. روايات شيعه و سنّى مى‏گويند كه مراد از اين شخص حضرت على عليه السلام است.
خداوند دو سنّت دارد: يكى سنّت رزق رسانى و يكى سنّت اجراى امور از طريق اسباب و وسايل، بنابراين رسيدن به رزق منافاتى با قانون تلاش انسان‏ها ندارد.7) بحار، ج 95، ص 258.
_______________________________
8) عنكبوت، 60.
9) بحار، ج 5، ص 147.
------------------------------------------------
پيام ها
1- موجود زنده، حقّ تغذيه دارد و خداوند اين حقّ را بر خود واجب كرده است. «ما من دابّة فى الارض الاّ على اللّه رزقها»
2- رزق ما بدست خداست، در برابر ديگران گردن خم نكنيم. «ما من دابّة... الاّ على اللّه رزقها»
3- درباره‏ى روزى، نه حرص بورزيم و نه بترسيم. «و ما من دابّة ... الاّ على اللّه رزقها»
4- خداوند، هم منابع رزق را در اختيار ما قرار داده و هم عقل و وسيله‏ى استخراج، اكتشاف و تحصيل آن را به ما عطا كرده است.«الاّ على اللّه رزقها»
5 - هركجا برويم، زير نظر خدا هستيم. چه در سفر و چه در حضر. «يعلم مستقرّها و مستودعها»
6- همه‏ى اطلاعات و آمار اين جهان به طور دقيق در مركزى ثبت و ضبط مى‏شود. «كلٌ فى كتاب مبين»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 7

------------------------------------------
آيه
وَهُوَ الَّذِى خَلَقَ السَّمَوَتِ وَالْأَرْضَ فِى سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَآءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِنْ قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ اِنْ هَذَآ إِلَّا سِحْرٌ مُّبِينٌ
---------------------------------------------
ترجمه
او كسى است كه آسمان‏ها و زمين را در شش روز (دوران) آفريد و عرش (حكومت) او بر آب قرار داشت، تا شما را بيازمايد كه كدام يك نيكوكارتريد و اگر بگويى كه شما پس از مرگ زنده خواهيد شد، همانا كفّار خواهند گفت: اين نيست مگر سحرى آشكار.
-------------------------------------------
نکته ها
مراد از شش روز در آيه، شش مرحله و دوران است. زيرا در ابتداى آفرينش، خورشيدى نبود تا شب و روزى باشد.
كلمه‏ى «عَرش» به سقف و مكان مسقّف و داربست و همچنين به تختِ بلند و بزرگ پادشاهان اطلاق مى‏شود و گاهى به عنوان كنايه از قدرت بكار رفته است. مثلاً مى‏گويند: فلانى بر تخت نشست، يا آنكه فلانى را از تخت پائين كشيدند، يعنى قدرتش از بين رفت.
سؤال: اين آيه، هدف خلقت را آزمايش انسان مى‏داند، «ليَبلوَكم» ولى آيات ديگر امور ديگرى را بيان كرده‏اند، چگونه است؟
پاسخ: هدف‏ها در طول يكديگر و به صورت مرحله‏اى است، چنانكه شخمِ زمين براى كشت است و كشت براى گندم و گندم براى نان و نان براى انسان. آيات قرآن نيز مراحلى را براى هدف خلقت انسان بيان كرده است:
الف: آفرينش براى آزمايش است. «لِيَبلوَكم»
ب: آزمايش، براى جدا كردن خوبان از بدان است. «لِيميز اللّه الخبيث من الطيّب»(10)
ج: جدا كردن خوبان از بدان، براى جزا و كيفرِ متناسب است. «لتُجزى كل نفس بما كسبت»(11)
د: جزا و كيفرِ متناسب، براى عمل به وعده بوده است. «وعداً علينا»(12)
حضرت على عليه السلام فرمود: آزمايش خداوند براى دانستن نيست، بلكه آزمايش او براى بروز عكس‏العمل از انسان است، تا اگر عملش خوب بود، پاداش گيرد و اگر بد بود، كيفر بيند.(13)
در روايات، «احسن عملا» به «احسن عقلا و اورع عن محارم اللّه و اسرع فى طاعة اللّه»(14) و در بعضى روايات به «ازهد فى الدنيا»(15) تفسير شده است، چنانكه امام صادق‏عليه السلام مى‏فرمايد: حُسن عمل، يعنى عملِ همراه علم، اخلاص و تقوى، نه عمل زياد.(16)
_____________________________
10) انفال، 37.
11) جاثيه، 22.
12) انبياء، 104.
13) نهج‏البلاغه، خطبه 144.
14) تفسير مجمع‏البيان.
15) بحار، ج 74، ص‏93.
16) تفسير كنزالدقائق.
------------------------------------------
پيام ها
1- جهان، براى انسان آفريده شده است. «خلق السموات و الارض ... ليبلوكم»
2- گرچه قدرت الهى مى‏تواند همه چيز را در يك لحظه بيافريند، ولى حكمت الهى اقتضا مى‏كند كه آفرينش تدريجى باشد. «خلق ... فى ستة ايّام»
3- سرچشمه‏ى مادّى آسمان‏ها وزمين، آب ويا موادّ مذابّ بوده است. «كان عرشه على الماء»
4- آب، قبل از آسمان‏ها و زمين وجود داشته است.«كان عرشه على الماء»
5 - هدف از آفرينش همه‏ى موجودات، رشد معنوى واختيارى انسان بوده است. «خلق السموات و الارض ... ليبلوكم ايّكم احسن عملاً»
6- كيفيّت عمل مهم است، نه كميّت آن. «ايّكم احسن عملاً»
7- آسمان و زمين براى كار نيك آفريده شده، نه براى كاميابى و لذّت‏طلبى و غافل بودن. «ايّكم احسن عملاً»
8 - منكرين معاد، برهان ندارند و فقط تهمت مى‏زنند. «ان هذا الاّ سحرٌ مبين»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 8

------------------------------------------
آيه
وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلَى‏ أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ أَلَا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِءُونَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
وهرگاه عذاب را تا مدّت محدودى از آنان به تأخير بيندازيم، (به مسخره) مى‏گويند: چه عاملى جلوى عذاب ما را گرفت؟ بدانيد روزى كه قهر وعذاب ما به سراغشان بيايد، از ايشان بازگشتى نيست و آنچه بدان مسخره مى‏كردند، آنان را فراخواهد گرفت.
----------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «اُمّة»، هم به گروهى كه هدف مشترك دارند گفته مى‏شود وهم به معناى زمان است. در اين آيه، مراد از «الى اُمّة مَعدودَة»، زمانِ مشخّص ومحدود است. چنانكه در سوره‏ى يوسف آيه‏ى 45 نيز مى‏خوانيم: «وادّكر بعد اُمّةٍ» يعنى زندانىِ‏آزاد شده، پس از مدّتى به ياد يوسف افتاد.
طبق بعضى روايات، يكى از مصاديقِ «اُمّة مَعدودَة» زمان قيام حضرت مهدى‏عليه السلام است، يعنى خداوند تا آن زمان عذاب را از اين امّت برداشته است.(17)
تأخير عذاب الهى مصالحى دارد؛ همچون توفيق توبه براى گنهكاران، تولّد فرزندانِ مؤمن از والدين منحرف، علاوه بر آنكه وجود افراد صالح و دعاى آنان، سبب تأخير در نزول عذاب الهى مى‏گردد.
______________________________
17) تفسير كنزالدقائق.
----------------------------------------
پيام ها
1- برخى كارهاى خداوند، زمان‏بندى دارد. «اخّرنا ... الى امّةٍ معدودة»
2- قهر خداوند قابل تأخير است. «اخّرنا...»
3- مهلت ومدّت تأخير قهر وعذاب الهى، اندك است. «الى امّةٍ معدودة»
4- تأخير در عذاب، نشانه‏ى لطف خداست، نه دليل ضعف خدا. پس آن را مسخره نكنيم. «و لئن اخّرنا ... ليقولنّ ما يحبسه»
5 - قهر الهى، از مسخره‏كنندگان كافر برداشته نمى‏شود. «ليس مصروفاً عنهم»
6- به مهلت خداوند مغرور نشويم كه عذاب الهى دير و زود دارد، امّا سوخت و سوز ندارد. «يوم يأتيهم ليس مصروفا عنهم»
7- شيوه‏ى برخورد كفّار، مسخره كردن عقايد دينى است. «كانوا به يستهزؤن»




۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 9

------------------------------------------
آيه
وَلَئِنْ أَذَقْنَا الْإِنْسَنَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَوُسٌ كَفُورٌ
--------------------------------------------
ترجمه
واگر به انسان از جانب خود نعمتى بچشانيم، سپس آن‏را از او بازپس‏گيريم، همانا او نوميد و ناسپاس خواهد بود.
---------------------------------------
نکته ها
نه هر نعمتى نشانه‏ى محبّت خداست و نه گرفتن هر نعمتى، نشانه‏ى قهر و غضب است، بلكه چه بسا آزمايش الهى است.
انسان چون حكمت الهى و مصالح امور را نمى‏داند، زود قضاوت مى‏كند، مأيوس مى‏شود و كفر مى‏ورزد.
----------------------------------------
پيام ها
1- كاميابى‏هاى انسان تنها در حدّ چشيدن است. «اذقنا الناس...»
2- نعمت‏هاى الهى، فضل و رحمت خداست، نه استحقاق ما. «اذقنا... رحمةً»
3- اگر مدّت كاميابى انسان طول كشيد، مغرور نشويم. «اذقنا... ثمّ نزعناها» («ثمّ» نشانه‏ى مدّتى طولانى است)
4- دادن‏ها و گرفتن‏ها به دست اوست. «اذقنا... نزعناها»
5 - گرفتن رحمت از انسان، براى او سخت است. «نزعناها» («نَزع» كشيدن همراه با سختى است)
6- انسان كم ظرفيّت است و با از دست دادن نعمتى، از رحمت گسترده‏ى الهى مأيوس مى‏شود. «ثمّ نزعناها ... انّه ليؤس»
7- ايمان ما به خداوند نبايد وابسته به كاميابى‏ها وشيرينى‏هاى زندگى باشد. «نزعناها... انّه ليؤس»
8 - يأس از رحمت خداوند، مقدّمه‏ى كفر وناسپاسى است.(18) «انّه‏ليؤسٌ كفور»
___________________________
18) قرآن در، آيه‏ى 87 سوره يوسف مى‏فرمايد: «لاييأس من روح اللّه الاّ القوم الكافرون»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 10

------------------------------------------
آيه
وَلَئِنْ أَذَقْنَهُ نَعْمَآءَ بَعْدَ ضَرَّآءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّى إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ
------------------------------------------
ترجمه
و اگر پس از سختى و محنتى كه به انسان رسيده، نعمتى به او بچشانيم (چنان مغرور مى‏شود كه) مى‏گويد: همانا گرفتارى‏ها از من دور شد (و ديگر به سراغم نخواهد آمد)، بى‏گمان او شادمان و فخرفروش است.
------------------------------------------
نکته ها
روزگار هميشه يكسان نيست، بلكه طبق روايات: «الدَّهر يَومان، يَومٌ لك و يومٌ عليك، فان كان لك فلاتبطر و ان كان عَليك فاصبر فكلاهما ستُختَبر»،(19) روزگار دو چهره دارد: گاهى با تو و گاهى بر عليه توست. آنگاه كه به نفع توست، مغرور مشو و آنگاه كه به ضرر توست، صبر پيشه كن، زيرا در هر حال مورد آزمايش الهى هستى.
نعمت‏هايى كه پس از سختى‏ها و مشكلات به انسان مى‏رسد، بايد عامل شكر و ذكر باشد، نه وسيله‏ى فخر و طرب.
دو چيز شادى را خطرناك مى‏كند: يكى تحليل غلط، «ذهب السيئات عنّى» و ديگر آنكه اين شادى سبب تحقير ديگران و فخرفروشى خود شود. «لفرحٌ فخور»
___________________________
19) بحار، ج 73، ص 81.
-----------------------------------------
پيام ها
1- انسان كم‏ظرفيّت است وبااندك نعمتى، فخرفروشى مى‏كند.«اذقنا... لفرحٌ‏فخور»
2- قرآن داراى آهنگ موزون و موسيقى خاصّى است. («نعماء» هم آهنگ «ضرّاء» و «ليؤس كفور» هم وزن «لفرح فخور» است)
3- سختى‏ها و شادى‏ها زودگذرند. «اذقنا... مسّته»
4- فكر اينكه سختى‏ها ديگر به انسان روى نمى‏آورد، تصوّر باطلى است. «ذهب السيئات عنّى»
5 - كاميابى‏ها را نشانه‏ى محبوبيّت نزد خداوند ندانيم و نگوييم: ديگر گرفتار نخواهم شد! «ذهب السيئات عنّى»
6- تحليل‏ها و بينش‏هاى غلط، سبب رفتار نادرست مى‏شود. گمان مى‏كند كه هيچ بدى ندارد، «ذهب السيئات عنّى» لذا فخرفروشى مى‏كند. «لفرح فخور»
7- شخصيّت بعضى انسان‏ها متزلزل و وابسته به حوادث بيرونى است، نه كمالات درونى. گاهى «يؤس كفور» و گاهى «فرحٌ فخور» است.





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 11

------------------------------------------
آيه
إِلَّاالَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَمِلُواْ الصَّلِحَتِ أُوْلَئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ
----------------------------------------
ترجمه
مگر كسانى كه (در سايه‏ى ايمان واقعى،) اهل صبر وعمل صالح هستند، (نه‏با رفتن نعمت مأيوس و نه با آمدن آن فخرفروشى نمى‏كنند.) براى آنان مغفرت وپاداشى بزرگ خواهد بود.
----------------------------------------
نکته ها
تمام مواردى كه قرآن از عمل صالح سخن به ميان آورده، در كنار ايمان است، «آمنوا و عملوا الصالحات » جز در اين آيه كه مى‏فرمايد: «صبروا و عملوا الصالحات» كه البتّه مراد از صابران در اين آيه نيز همان مؤمنان واقعى است، لكن چون در برابر افراد كم‏ظرفيّت مطرح شده است، به جاى «آمنوا» تعبير به «صبروا» شده است.
صبر، تنها در برابر تلخى‏ها نيست، بلكه در رفاه و شادى نيز بايد صبر كرد وگرنه سبب طغيان انسان خواهد شد. چنانكه بنى‏اسرائيل وقتى از تحت سلطه‏ى فرعون خارج شده و به رفاه و آزادى رسيدند، «جعلكم ملوكاً»(20) طغيان كردند، به سراغ گوساله‏پرستى رفتند و در برابر نهى از منكر هارون، تا مرز پيامبر كشى پيش رفتند. «وكادوا يقتلوننى»(21)
___________________________
20) مائده، 20.
21) اعراف، 150.
----------------------------------------
پيام ها
1- صبر در برابر حوادثِ تلخ و شيرين زندگى، از بهترين مصاديق عمل صالح است. «صبروا و عملوا الصالحات»
2- مؤمن، نه يأس دارد ونه كفران وتفاخر، بلكه نشكن ومقاوم است. «صبروا»
3- صبر و پايدارى وسيله‏ى آمرزش گناهان است. «الذين صبروا ... لهم مغفرة»
4- اگر بدانيم كه چه پاداشى در انتظار ماست، صبر براى ما شيرين مى‏شود. «الذين صبروا... لهم مغفرة و اجرٌ كبير»
5 - دفع خطر، مهم‏تر از جلب منفعت است. اوّل «مغفرة»، آنگاه «اجر كبير»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره هود
آیه 12

------------------------------------------
آيه
فَلَعَلَّكَ تَارِكٌ بَعْضَ مَا يُوحَى‏ إِلَيْكَ وَضَآئِقٌ بِهِ صَدْرُكَ أَن يَقُولُواْ لَوْلَا أُنزِلَ عَلَيْهِ كَنْزٌ أَوْ جَآءَ مَعَهُ مَلَكٌ إِنَّمَآ أَنتَ نَذِيرٌ وَاللَّهُ عَلَى‏ كُلِّ شَىْ‏ءٍ وَكِيلٌ‏
----------------------------------------
ترجمه
پس شايد تو (به خاطر عدم پذيرش مردم، ابلاغِ) بعض از آنچه را كه به تو وحى مى‏شود واگذارى و (شايد) سينه‏ات به خاطر آن (حرفها) كه مى‏گويند: چرا گنجى بر او نازل نشده، يا فرشته‏اى با او نيامده، تنگ شده باشد. (مبادا چنين باشد، كه) تو فقط هشدار دهنده‏اى و خداوند بر هر چيزى ناظر و نگهبان است.
-------------------------------------------
نکته ها
گاهى كفّار از پيامبر مى‏خواستند كوه‏هاى مكّه را با معجزه به طلا تبديل كند و يا فرشته‏اى براى تأييد او نازل شود، از سوى ديگر بعضى به خاطر بغض و كينه حاضر نبودند كه پيامبرصلى الله عليه وآله آنچه را مربوط به حضرت على عليه السلام است، بيان كند و اگر هم بيان مى‏فرمود، نمى‏پذيرفتند. لذا پيامبر صلى الله عليه وآله سينه‏اش تنگ و ناراحت مى‏شد و در نتيجه پيام آيات را به تأخير مى‏انداخت و اين با عصمت پيامبر صلى الله عليه وآله منافاتى ندارد. زيرا گاهى ابلاغ پيام الهى فورى نيست و پيامبر صلى الله عليه وآله هم روى ملاحظاتى كه آن هم شخصى نيست، (بلكه بر اساس مصلحت است،) ابلاغ آيات را به تأخير مى‏انداخت. امّا با نزول اين آيه، آن ملاحظات هم كنار گذاشته مى‏شود و با قاطعيّت، پيام آيه ابلاغ مى‏گردد.
ممكن است ترك بيان وحى تنها نسبت به برخى افراد لجوج بوده كه پيامبر صلى الله عليه وآله از هدايت آنان مأيوس بوده است، لكن خداوند مى‏فرمايد: گرچه ايشان ايمان نخواهند آورد، امّا تو وظيفه‏ى خودت را ترك نكن.
شايد معناى آيه اين باشد كه كفّار افرادى بى‏تفاوت و بهانه‏گير هستند كه گويا تو وحى ما را بر آنان نخوانده‏اى، و شايد مراد اين باشد كه انديشه‏ى تأخير و ترك ابلاغ برخى از آيات قرآن، مايه‏ى دلتنگى تو است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- مبلّغ بايد در ابلاغ كلام خدا قاطع باشد و ملاحظه‏ى حرف‏ها و بهانه‏هاى مردم را نكند. «فلعلّك تاركٌ ... ان يقولوا»
2- در شيوه‏ى برخورد و ارشاد بجاى آنكه بگوييم: تو چنين هستى، بگوييم: گويا، شايد، مبادا چنين باشى. «فلعلك» بجاى «انّك»
3- كفّار علاوه بر اذيّت‏ها و آزارهاى جسمانى، با بهانه‏گيرى‏هاى مختلف، پيامبرصلى الله عليه وآله را در فشار قرار مى‏دادند. «ضائق به صدرك ان يقولوا ...»
4- عقل مردم در چشم آنهاست، رسالت را در كنار ثروت مى‏پذيرند. «لولا انزل عليه كنزٌ»
5 - ما ضامن وظيفه هستيم، نه نتيجه، تو به وظيفه‏ات عمل كن، باقى امور را به خداوند واگذار. «انّما انت نذير و اللّه على كل شيئ وكيل»
6- وظيفه‏ى مبلّغ انذار مردم است، نه اجبار مردم به ايمان آوردن. «انّما انت نذير»





۲۴ مهر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۴,۰۱۱ بازدید
۳ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۹۶ بازدید
۳ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۵,۲۸۲ بازدید
۵ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۶,۰۹۶ بازدید
۵ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۸ بازدید
۵ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۳ بازدید
۶ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۳۹۰ بازدید
۷ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۹۰ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۷۷۰ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۹۸۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۴۱ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۰۲۳ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۰۹ کاربر آنلاین است. (۱۲۲ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۰۹

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!