به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 101

--------------------------------------------
آيه
وَمِمَّنْ حَوْلَكُم مِّنَ الْأَعْرَابِ مُنَفِقُونَ وَمِنْ أَهْلِ الْمَدِينَةِ مَرَدُواْ عَلَى النِّفَاقِ لَا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُهُم مَّرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَى‏ عَذابٍ عَظِيمٍ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و از ميان باديه‏نشينانِ پيرامونِ شما، گروهى منافقند و از اهل مدينه نيز عدّه‏اى برنفاق خو گرفته‏اند، تو آنان را نمى‏شناسى، (ولى) ما آنها را مى‏شناسيم! بزودى آنان را دوبار عذاب خواهيم كرد، سپس به سوى عذابى سهمگين، بازگردانده مى‏شوند.
----------------------------------------------
نکته ها
«مَرَدوا» به معناى ممارست وتمرين بر كارى است تا آنجا كه خصلتى را ايجاد كند.
دوبار عذاب، «سنعذّبهم مرّتين» يكى رسوايى ميان مردم است و يكى سخت جان دادن. چنانكه در آيه‏ى 50 سوره انفال آمده است: «يَضربون وجوههم و اَدبارهم»، فرشتگان مرگ، به صورت و پشت آنان سيلى مى‏زنند. و شايد مراد از دوبار عذاب، عذاب روحى و عذاب جسمى باشد.
---------------------------------------
پيام ها
1- مواظب منافقانى باشيم كه در كنار و اطراف ما هستند. «حولكم»
2- كفر و نفاقِ باديه‏نشينان، شديد ولى علنى است، امّا نفاق شهرنشينان مرموزانه‏تر است. «من اهل المدينة مردوا على النّفاق لا تعلمهم»
3- نفاق، مراحلى دارد؛ گاهى سطحى و گاهى ريشه‏دار است. «مردوا على النفاق...»
4- پيامبر، بدون عنايت و تعليم الهى، غيب نمى‏داند. «لاتعلمهم»
5 - آنان كه بر انحراف اصرار ورزند و خو بگيرند، عذابشان بيشتر است. «مردوا على النفاق، سنعذّبهم مرّتين»
6- منافق، در دنيا و آخرت گرفتار است و گرفتاريش چندان دور نيست. «سنعذّبهم مرّتين ثمّ يردون الى عذاب عظيم»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 102

--------------------------------------------
آيه
وَءَاخَرُونَ اعْتَرَفُواْ بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُواْ عَمَلًا صَلِحاً وَءَاخَرَ سَيِّئاً عَسَى اللَّهُ أَن يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
و (از اعراب) ديگرانى هستند كه به گناهان خويش اعتراف كرده‏اند، كار خوب و بد را به هم آميخته‏اند. اميد است خداوند توبه‏ى آنان را بپذيرد (و لطف خويش را به آنان بازگرداند). همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
-------------------------------------------
نکته ها
چند نفر از ياران پيامبرصلى الله عليه وآله، از شركت در جنگ تبوك تخلّف ورزيدند، آن هم نه از روى نفاق، بلكه به‏خاطر دلبستگى به‏زندگى. آيات انتقادآميز كه نازل شد، پشيمان گشتند وخود را به نشانه‏ى توبه، به ستون مسجد بستند. تا آنكه خداوند توبه‏ى آنان را پذيرفت ورسول خداصلى الله عليه وآله طناب را گشود و آنها آمرزيده شدند.
-------------------------------------------
پيام ها
1- همه‏ى اصحاب پيامبر عادل نبودند، برخى مرتكب سيّئات هم مى‏شدند. «خلطوا عملاً صالحاً و آخر سيّئاً»
2- انسان در ميان اعمالِ خود نبايد تنها نقاط قوّتش را ببيند، بلكه بايد بدنبالِ جبرانِ نقاط ضعف و خطاهايش باشد. «اعترفوا... خلطوا»
3- اعتراف به گناه، انتقاد از خود و داشتن كارهاى خوب و صالح، زمينه‏ساز بخشايش الهى است. «اعترفوا، يتوب عليهم»
4- گرچه خداوند وعده‏ى آمرزش داده، امّا انسان بايد ميان خوف و رجاء باشد. «عسى اللَّه ان يتوب عليهم»
5 - خطاكار پشيمان، به اميد نيازمند است و آغوش اسلام براى پذيرش او باز است. «اعترفوا... انّ اللّه غفور رحيم»




۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 103

--------------------------------------------
آيه
خُذْ مِنْ أَمْوَ لِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِم بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَوتَكَ سَكَنٌ لَّهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
از اموالشان صدقه (زكات) بگير تا بدين وسيله آنان را (از بخل و دنياپرستى) پاك‏سازى و رشدشان دهى و بر آنان درود فرست (و دعا كن). زيرا دعاى تو، مايه‏ى آرامش آنان است و خداوند شنوا و داناست.
-------------------------------------------------
نکته ها
آيه در ماه رمضان سال دوّم هجرى در مدينه نازل شد و پيامبر فرمود: ندا دهند كه خداوند، زكات را نيز همچون نماز واجب ساخت. پس از يك سال نيز فرمان داد كه مسلمانان زكاتشان را بپردازند.
پيامبر، بر زكات دهندگان درود مى‏فرستد؛ «صلّ عليهم»، ولى خداوند بر مجاهدانى كه در خاك و خون غلطيده و مقاومت مى‏كنند، درود مى‏فرستد. «اولئك عليهم صلوات من ربّهم» [149]
_______________________________
149) بقره، 157.
----------------------------------------------
پيام ها
1- يكى از وظايف حاكم اسلامى، گرفتن زكات از مردم است. «خذ»
2- اسلام، مالكيّت خصوصى را مى‏پذيرد. «اموالهم»
3- زكات، بخش كوچكى از سرمايه‏ى شماست، با دلگرمى آن را پرداخت كنيد. «من اموالهم»
4- پرداخت زكات، نشانه‏ى صداقت انسان در ادّعاى ايمان است. «صدقة»
5 - زكات، عامل پاكى روح از بخل، دنيا پرستى و مال دوستى است. «تطهّرهم»
6- زكات، موجب رشد فضايل اخلاقى در فرد و جامعه است. «تزكيّهم»
7- فقر، عامل بسيارى از مفاسد است و تأمين زندگى محرومين به وسيله‏ى زكات، جامعه را از بخشى از مفاسد پاك مى‏سازد. «تطهرّهم»
8 - رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله به مردم عادّى درود و صلوات مى‏فرستد. زيرا بها دادن به مردم، تشويق آنان به نيكى‏ها و شخصيّت بخشيدن به آنان است. «صلّ عليهم»
9- رابطه‏ى ماليات‏دهنده وماليات‏گيرنده بايد عاطفى ومعنوى باشد. «خذ، صلّ»
10- دعاى پيامبر در حقّ مردم مستجاب است. «صلّ عليهم انّ صلوتك سكن لهم»
11- نگوييم زكات دادن وظيفه‏اش بوده، ما هم تشكّر كنيم.«خذ، صلّ عليهم»
12- تشويق‏ها لازم نيست، هميشه مادّى باشد، گاهى تشويق معنوى كارسازتر است. «انّ صلوتك سكن لهم»
13- تشويق، سنگينى تكليف را سبك مى‏كند. «سكن لهم»
14- سرچشمه‏ى دستورات و تكاليف، علم الهى است. «واللّه سميع عليم»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 104

--------------------------------------------
آيه
أَلَمْ يَعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ هُوَ يَقْبَلُ التَّوْبَةَ عَنْ عِبَادِهِ وَيَأْخُدُ الصَّدَقَتِ وَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ
----------------------------------------------
ترجمه
آيا ندانستند كه تنها خداوند از بندگانش توبه را مى‏پذيرد و صدقات را مى‏گيرد و اينكه خداوند، بسيار توبه‏پذير و مهربان است.
---------------------------------------------
نکته ها
برخى از آنان كه در جنگ تبوك شركت نكردند، نزد پيامبر آمده و درخواست مى‏كردند كه توبه‏ى آنان را بپذيرد. اين آيه مى‏فرمايد: توبه‏پذير خداست، نه ديگرى، و صدقات و زكاتى كه به پيامبر و امام داده مى‏شود، در حقيقت گيرنده‏اش خداوند است.
چون پيامبر به فرمان خدا زكات مى‏گيرد، در حقيقت خدا زكات گيرنده است. نظير آيه‏ى بيعت: «انّ الذين يبايعونك انّما يبايعون اللَّه» [150] هر كس با تو اى پيامبر بيعت كند، گويا با خدا بيعت كرده‏است.
امام صادق‏عليه السلام فرمود: صدقه در دست فقير قرار نمى‏گيرد، مگر آنكه در دست خدا قرار گيرد. آنگاه اين آيه را تلاوت فرمود. [151]
از امام صادق‏عليه السلام سؤال شد كه آيا گرفتن زكات مخصوص پيامبر است يا بعد از آن حضرت نيز ادامه دارد؟ حضرت فرمودند: آرى، ادامه دارد. [152]
______________________________
150) فتح، 10.
151) تفسير برهان.
152) تفسير نورالثقلين.
---------------------------------------------
پيام ها
1- پيامبر خدا نيز حقّ توبه‏پذيرى ندارد، تا چه رسد به كشيش‏ها و مقامات كليسا. اين مقام، خاصّ خداست. «هو يقبل‏التوبة»
2- پرداخت زكات، لازمه‏ى توبه‏ى واقعى است. «يقبل التوبة... ويأخذالصدقات»
3- انقلاب درونى، مقدّم بر كمك‏هاى مادّى است. «يقبل التوبة...يأخذالصدقات»
4- توبه تنها پشيمانى نيست، به دنبال آن اصلاح و عمل لازم است. «يقبل التوبه، يأخذ الصدقات»
5 - چون گيرنده‏ى صدقات خداست، پس با دلگرمى بدهيم و بهترين جنس را با بهترين شيوه بپردازيم. «انّ اللّه... يأخذ الصدقات»
6- زكات، مالياتى اسلامى است كه از قداست برخوردار است، زيرا گيرنده‏ى آن خداوند است. «يأخذ الصدقات»






۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 105

--------------------------------------------
آيه
وَقُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلَى‏ عَلِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَدَةِ فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
وبگو: (هر گونه كه مى‏خواهيد و مى‏توانيد) عمل كنيد، كه بزودى خداوند و پيامبرش و مؤمنان كار شما را مى‏نگرند و بزودى به سوى داناى غيب و آشكار بازگردانده مى‏شويد، پس شما را به آنچه انجام مى‏داديد، آگاه خواهد كرد.
---------------------------------------------
نکته ها
اين آيه كه بيان كننده‏ى آگاهى خدا وپيامبر ومؤمنان از عملكرد ماست، همان عقيده‏ى شيعه را مبنى بر «عرضه‏ى اعمال» بر اولياى خدا بيان مى‏كند. اين عرضه، روزانه يا هر هفته و هر ماه انجام مى‏گيرد و اگر اعمال ما خوب باشد، اولياى خدا از ما شاد مى‏شوند و اگر بد باشد، نگران و اندوهگين مى‏گردند. ايمان به اين عرضه‏ى عمل، در ايجاد تقوا و حيا مؤثّر است. امام صادق‏عليه السلام فرمود: اى مردم! با گناهِ خود، رسول خدا را ناراحت نكنيد. [153]
به گفته‏ى روايات، مراد از «مؤمنون»، امامان معصومند كه خداوند آنان را از اعمال ما آگاه مى‏سازد. [154]
_________________________________
153) تفسير كنزالدقائق.
154) تفسير كنزالدقائق.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- انسان در عمل آزاد است، نه مجبور. «اعملوا»
2- توجّه به اينكه اعمال ما زير نظر خداست، مانع گناه است. «سيرى‏اللَّه عملكم»
3- هر چه بيننده‏ى اعمال بيشتر باشد، شرم وحياى انسان از خلافكارى بيشتر است، به خصوص اگر بيننده، خدا و پيامبر و مؤمنين باشند. «سيرى اللَّه، و رسوله، والمؤمنون»
4- عمل معيار سنجش است، آنچه در دنيا بر اولياى خدا عرضه مى‏شود عمل است، آنچه هم در قيامت مورد حساب قرار مى‏گيرد، عمل است.«اعملوا، فسيرى اللّه عملكم، فينبّئكم بما كنتم تعملون»
5 - اعمال انسان حقايقى دارد كه در قيامت براى او روشن خواهد شد. «فسيرى اللّه عملكم، فينبّئكم بما كنتم تعملون»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 106

--------------------------------------------
آيه
وَءَاخَرُونَ مُرْجَوْنَ لِأَمْرِ اللَّهِ إِمَّا يُعَذِّبُهُمْ وَإِمّا يَتُوبُ عَلَيْهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و گروه ديگرى هستند كه كارشان به خواست الهى واگذار شده است يا عذابشان مى‏كند و يا (به خاطر توبه و پشيمانى)، به آنان لطف مى‏كند و خداوند دانا و حكيم است.
-------------------------------------------
نکته ها
«مُرجَون» از «ارجاء»، به معناى تأخير وتوقّف است، تأخيرى همراه با رجاء واميد.
خداوند در اين آيات سه گروه را ياد كرده است:
الف: منافقان مرموزى كه در مدينه هستند و شناخته نشده‏اند. (آيه 101)
ب: منحرفانى كه به گناه خود اعتراف كردند و اميد توبه دارند. (آيه 102)
ج: منحرفانى كه اصرار بر گناه ندارند و توبه نكرده‏اند، تكليف آنان با خداوند است. (آيه مورد بحث)
طبق روايات، [155] آيه ناظر به قاتلان حضرت حمزه يا جعفر طيّار است كه پشيمان شده و اسلام آوردند، ولى ايمان در قلبشان رسوخ نكرده تا قطعاً بهشتى باشند، يا مربوط به كسانى است كه در جنگ تبوك شركت نكردند و فقط پشيمان شدند و به زبان اعتراف نكردند.
_____________________________
155) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏2، ص 407.
--------------------------------------------
پيام ها
1- دست خدا در عفو يا مجازاتِ گنهكاران، باز است.«امّا يعذّبهم وامّا يتوب‏عليهم»
2- در تربيت خطاكاران مختلف، بايد برخوردهاى مختلفى داشت. گروهى را بايد بين بيم واميد قرار داد. «امّا يعذّبهم و امّا يتوب عليهم»
3- قهر يا لطف الهى، بر اساس علم و حكمت است، نه انتقام‏جويى! «عليم حكيم»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 107

--------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ اتَّخَذُواْ مَسْجِداً ضِرَاراً وَكُفْراً وَتَفْرِيقَا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصَاداً لِّمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَآ إِلَّا الْحُسْنَى‏ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَذِبُونَ‏
-----------------------------------------
ترجمه
و (گروهى ديگر از منافقان) كسانى هستند كه مسجدى براى ضربه زدن به اسلام و براى ترويج كفر و تفرقه‏افكنى ميان مؤمنان و كمينگاهى براى (مساعدت) به دشمنان ديرينه‏ى خدا و پيامبرش ساختند، و همواره سوگند مى‏خورند كه جز خير، قصدى‏نداريم! (ولى) خداوند گواهى مى‏دهد كه آنان دروغگويانند.
----------------------------------------
نکته ها
آيه، به داستان مسجد ضرار اشاره دارد كه منافقان به بهانه‏ى افراد ناتوان و بيمار يا روزهاى بارانى، در برابر مسجد قُبا مسجدى ساختند كه در واقع پايگاه تجمّع خودشان بود، و از پيامبر در آستانه‏ى عزيمت به جنگ تبوك، خواستند آنجا نماز بخواند و افتتاح كند. بعد از مراجعت پيامبرصلى الله عليه وآله از تبوك، آيه نازل شد و نيّت شومشان را بر ملا كرد. پيامبر فرمان داد مسجد را آتش بزنند و ويران كنند و محلّ آن را زباله‏دان كنند. [156]
طبق بعضى روايات، ساختِ مسجد ضرار در مدينه، به دستور ابوعامر بود. وى كه پدر حنظله‏ى غسيل الملائكه است، از عابدان مسيحى بود و در قبيله‏ى خزرج نفوذ داشت. با هجرت پيامبر صلى الله عليه وآله و گسترش و نفوذ اسلام، او به مخالفت با پيامبر پرداخت و نقش منافقانه در جنگ اُحد داشت. سرانجام به مكّه گريخت و از آنجا به روم رفت و از پادشاه روم براى براندازى اسلام كمك خواست. شگفتا كه او رهبر منافقان بود و پسرش حنظله، عاشقِ اسلام و پيامبر و شهيد شد! [157]
هنگام دعوت پيامبر براى نماز در مسجد ضرار، سه مسأله را مطرح كردند: عشق به نماز جماعت، عشق به ناتوانان و عشق به رهبر و نماز او. و هر سه منافقانه بود. منافقان همواره چنين بوده‏اند؛ در برابر موسى، سامرى توطئه مى‏كند، در برابر مسجد نبوى، مسجد اموى مى‏سازند و در برابر على‏عليه السلام قرآن بر نيزه مى‏كنند. همان گونه كه گوساله‏ى سامرى را سوزاندند، مسجد منافقان را نيز مى‏سوزانند تا درسى براى تاريخ باشد.
در كوفه و شام نيز به خاطر پيروزى يزيد بر امام حسين‏عليه السلام مساجدى ساخته شد، كه امامان ما آنها را مساجد ملعونه ناميدند!.
هرگونه ضررى در اسلام ممنوع است، «لاضرر و لاضرار فى الأسلام» [158] از جمله:
الف: ضررهاى جانى. «لايريد بكم العسر» [159]
ب: ضرر به مردم. «لاتعاونوا على الاثم والعدوان» [160]
ج: ضرر به همسر. «لاتضاروهنّ لتضيّقوا عليهن» [161]
د: ضرر به فرزند. «لاتضارّ والدة بولدها» [162]
ه : ضرر به ورثه. «من بعد وصيّةٍ يوصى بها او دينٍ غيرمضارّ» [163]
و: آموزشهاى مضرّ. «يتعلّمون مايضرهم ولاينفعهم» [164]
ز: ضرر در معاملات وبدهكارى‏ها. «ولايضارّ كاتب ولاشهيد» [165]
ح: ضرر به مكتب و وحدت. «اتّخذوا مسجداً ضراراً»
_________________________
156) تفاسير مجمع‏البيان، المنار و نورالثقلين.
157) تفسير نمونه.
158) وسائل، ج‏26، ص‏14.
159) بقره، 185.
160) مائده، 2.
161) طلاق، 6.
162) بقره، 233.
163) نساء، 12.
164) بقره، 102.
165) بقره، 282.
-----------------------------------------
پيام ها
1- دشمن، از مسجد و مذهب، عليه مذهب سوء استفاده مى‏كند، ظاهر شعارها و القاب، فريبمان ندهد!«اتّخذوا مسجداً ضراراً»
2- توطئه‏گران مى‏خواهند حتّى از نمازِ پيامبر نيز به نفع خود سوء استفاده كنند. (با توجّه به شأن نزول)
3- مسجدسازى مهّم نيست، بايد انگيزه‏هاى بانيان و متولّيان خالص باشد.«اتّخذوا مسجداً ضراراً و...»
4- در اسلام، هرگونه ضرر، ممنوع است، گرچه تحت عنوانِ مسجد باشد. «اتّخذوا مسجداً ضراراً»
5 - احترام و قداست مسجد، در شرايطى كه مورد سوءاستفاده دشمنان باشد، برداشته مى‏شود. (با توجّه به شأن نزول)
6- خداوند حامى پيامبر و دين خود مى‏باشد و از طريق وحى توطئه‏هاى منافقان را افشا مى‏كند. «و الذين اتّخذوا مسجداً ضراراً...»
7- هر مسجدى كه عامل تفرقه ميان مسلمانان باشد، مسجد ضرار است. «اتّخذوا مسجداً... تفريقاً بين المؤمنين»
8 - منافقان در خدمت كفّارند. «ارصاداً لمن حارب اللّه»
9- هنگام جنگ با دشمنان خارجى، از توطئه‏هاى دشمنان داخلى غافل نشويم. منافقان در آستانه‏ى جنگ تبوك از پيامبر مى‏خواستند تا رسماً پايگاه آنها را افتتاح كند، امّا پيامبرصلى الله عليه وآله، على‏عليه السلام را در مدينه بجاى خود گذاشت و پس از بازگشت، مسجد ضرار را خراب كرد.
10- شكستن وحدت مسلمانان، همطراز كفر است.«كفراً و تفريقاً بين المؤمنين»
11- سوگند دروغ، شيوه‏ى منافقان است. «ليحلفنّ»
12- فريب ادّعاها و تبليغاتِ حقّ به جانب دشمن را نخوريم. «انْ اردنا الاّ الحسنى»
13- دروغگويى خصلت كفّار و منافقان است. «انّهم لكاذبون»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 108

--------------------------------------------
آيه
لَا تَقُمْ فِيهِ أَبَداً لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى‏ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَن يَتَطَهَّرُواْ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ‏
------------------------------------------
ترجمه
در آن (مسجد ضرار،) هرگز (براى نماز) نايست، همانا مسجدى كه از روز نخست بر اساس تقوا بنا شده، سزاوارتر است كه در آن نماز برپادارى. (زيرا) در آن مسجد، مردانى هستند كه دوست دارند خود را پاك سازند و خداوند پاكان را دوست مى‏دارد.
------------------------------------------
نکته ها
مسجدى كه از آغاز بر پايه‏ى تقوا، بنا نهاده شد، مسجد «قُبا»ست كه هنگام هجرت به مدينه ساخته شد. [166]
فخر رازى مى‏گويد: وقتى سابقه‏ى تقوا، مايه‏ى ارزش يك مسجد است، سبقت انسان به ايمان و تقوا، بيشتر ارزش دارد و على‏عليه السلام كه از روز اوّل مؤمن بود، برتر از كسانى است كه پس از سالها شرك، مسلمان شدند. [167]
______________________________
166) تفسير نورالثقلين.
167) تفسير كبيرفخررازى.
--------------------------------------------
پيام ها
1- در مسجدى كه پايگاه مخالفانِ نظام اسلامى است، به نماز نايستيم. «لاتقم فيه ابداً»
2- عبادت از سياست جدا نيست. حتّى با نماز نبايد باطلى را تقويت كرد.«لا تقم فيه ابداً» (تائيد كفر و نفاق وتفرقه حرام است)
3- رهبر، الگوى ديگران است. پيامبر نبايد وارد مسجد ضرار شود تا ديگران هم وارد نشوند. لذا خطابِ آيه به پيامبر است. «لا تقم فيه»
4- رهبر جامعه بايد در موضع‏گيرى پيشگام باشد. «لا تقم فيه»
5 - اگر مردم را از رفتن به مراكز فساد باز مى‏داريم، بايد مكان‏هاى سالم و مفيدى را جايگزين و به آن راهنمايى كنيم. «لاتقم، تقوم»
6- ارزش هرچيز وابسته به اهداف و انگيزه‏ها و نيّات بنيان‏گزاران آن دارد. «اُسس على التقوى»
7- مسجد، زمينه‏ى پاكى از پليدى‏هاى جسمى و روحى است. «فيه رجال يحبّون ان يتطهرّوا»
8 - همنشينى با صالحان ارزش است. «فيه رجال...»
9- ارزش مكان‏ها، بسته به افرادى است كه به آنجا رفت وآمد مى‏كنند. ارزش يك مسجد به نمازگزارانِ آن است، نه گنبد و گلدسته‏ى آن.«لمسجدٌ ... احقّ ان تقوم، فيه رجال يحبون ان يتطهروا»
10 - نماز و مسجد، وسيله‏ى تهذيب و پاكى است. «مسجد فيه... يتطهّروا»
11- علاقه به كمال و پاكى، خود يك كمال است. «يحبّون ان يتطهّروا»
12- پاكان، محبوب خدايند. «يحب المتطهّرين»




۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 109

--------------------------------------------
آيه
أَفَمَنْ أَسَّسَ بُنْيَنَهُ عَلَى‏ تَقْوَى‏ مِنَ اللَّهِ وَرِضْوَ نٍ خَيْرٌ أَم مَّنْ أَسَّسَ بُنْيَنَهُ عَلَى‏ شَفَا جُرُفٍ هَارٍ فَانْهَارَ بِهِ فِى نَارِ جَهَنَّمَ وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الظَّلِمِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
آيا كسى‏كه بنيان (كار) خود را بر پايه‏ى تقوا و رضاى الهى قرار داده بهتر است، يا كسى كه بنياد (كار) خويش را بر لبه‏ى پرتگاهى سست و فروريختنى نهاده كه او را در آتشِ دوزخ مى‏اندازد؟ خداوند گروه ستمگر را هدايت نمى‏كند.
---------------------------------------------
نکته ها
آيه‏ى قبل، مقايسه‏ى مسجد ضرار و مسجد قبا بود، و در اين آيه مقايسه‏ى بانيان آن دو مسجد است.
كلمه‏ى «شَفا»، به معناى لبه و كناره، «جُرُف»، به معناى حاشيه‏ى نهر يا چاه كه آب زير آن را خالى كرده و پرتگاه شده است، و «هار»، به معناى سست مى‏باشد.
--------------------------------------------
پيام ها
1- ارزش كارها به نيّت آنان است، نه ظاهر اعمال. مسجد قبا براى خدا ساخته شد و مسجد ضرار با انگيزه‏ى تفرقه‏افكنى!«اسس بنيانه على التقوى»
2- بنياد باطل بر باد است. «بنيانه على شفا جرفٍ هار»
3- گاهى مسجد، بانيان خود را به قعر دوزخ مى‏افكند. «فانهار به فى نارِ جهنّم»
4- سوء استفاده از مراكز مذهبى و باورهاى دينى مردم، ظلم است. «الظالمين»






۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 110

--------------------------------------------
آيه
لَا يَزَالُ بُنْيَنُهُمُ الَّذِى بَنَوْاْ رِيبَةً فِى قُلُوبِهِمْ إِلَّآ أَن تَقَطَّعَ قُلُوبُهُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
بنيانى را كه منافقان بنا نهادند، همواره موجب تحيّر و سردرگمى در دلهاى آنان است. (آنها راه نجاتى ندارند،) مگر آنكه دلهايشان (از نفاق) جدا شود (يا با مرگ، متلاشى شود) و خداوند دانا و حكيم است.
-------------------------------------------
پيام ها
1- بنيان‏هاى اعتقادى منافقان، سست و همراه با ترديد است. «بنوا ريبةً»
2- امراض قلبى و روحى، گاهى به صورت خصلتى پايدار و بى‏تغيير در مى‏آيد. «لايزال... ريبة فى قلوبهم»
3- بيمارى‏هاى قلبى و روحى، با توبه‏ى ظاهرى و لفظى مداوا نمى‏شود. «الاّ ان تقطّع قلوبهم»
4- هرچند بناىِ نفاق ريشه‏كن شود، ولى آثار نفاق كه در دلها ريشه دوانده، همچنان ماندگار است، تا مرگ منافق فرا رسد. «الا ان تقطّع قلوبهم»
5 - منافقان داراى تشكيلات و پايگاه هستند. «بنيانهم»
6- منافق، آرامش ندارد. «ريبةً»
7- خداوند از انگيزه‏ى منافقان در ساختن مسجد ضرار آگاه است. «عليم»






۳۰ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۴,۵۵۱ بازدید
۳ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۶۱۴ بازدید
۴ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۵,۷۶۸ بازدید
۵ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۶,۲۸۵ بازدید
۵ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۸ بازدید
۵ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۳ بازدید
۶ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۴۱۸ بازدید
۷ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۹۵ بازدید
۱۴ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۷۹۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۲,۰۶۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۴۸ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۰۴۳ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۶۳ کاربر آنلاین است. (۱۸۹ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۶۳

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!