به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 91

--------------------------------------------
آيه
لَّيْسَ عَلَى الضُّعَفَآءِ وَلَا عَلَى الْمَرْضَى‏ وَلَا عَلَى الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ مَا يُنفِقُونَ حَرَجٌ إِذَا نَصَحُواْ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ مَا عَلَى الُْمحْسِنِينَ مِن سَبِيلٍ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
--------------------------------------------
ترجمه
بر ناتوانان وبيماران (كه نمى‏توانند در جهاد شركت كنند) و تهيدستانى كه چيزى براى خرج كردن (در راه جهاد) نمى‏يابند، ايرادى نيست، به شرط آن كه خيرخواه خدا و پيامبرش باشند، (و از آنچه در توان دارند مضايقه نكنند.) (زيرا) بر نيكوكاران راه سرزنش و مؤاخذه‏اى نيست و خداوند بخشنده‏ى مهربان است.
-------------------------------------------
نکته ها
پيرمردى نابينا خدمت پيامبر آمد و عرض كرد: كسى را ندارم كه دستم را گرفته و به جبهه ببرد. ناتوان و سالمندم. آيا عذرم پذيرفته است؟ پيامبر سكوت كرد، تا آنكه اين آيه نازل شد.
شگفتا از عاشقان اسلام كه با وجود پيرى ونابينايى، باز هم وجدانشان آرام نيست و براى تركِ جبهه، از پيامبر سؤال مى‏كنند!
ممكن است مراد از نادارى اين باشد كه آنان نمى‏توانند بدون حضور خود در خانواده، هزينه‏ى زندگى زن و فرزند خود را تأمين كنند و اگر به جبهه بروند، آنان گرسنه مى‏مانند. [138]
در اسلام فرمان حَرَجى و فوق طاعت نيست، اسلام انعطاف پذير است و بن‏بست ندارد. امام صادق‏عليه السلام فرمود: هر كارى را كه انسان نتواند انجام دهد، تكليف ندارد و سپس اين آيه را تلاوت فرمودند. [139]
_______________________________
138) تفسير راهنما.
139) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏1، ص 165.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- تكاليف الهى به قدر توان بشر است. «ليس على الضعفاء....حرج» (ضعيفان و بيماران كه ناتوانى جسمى دارند، از جهاد با جان و فقيران كه ناتوانى مالى دارند، از جهاد با مال معاف‏اند)
2- خيرخواهى هرگز ساقط نمى‏شود، ناتوانان نيز به نحوى كه مى‏توانند حمايت كنند. حتّى نابيناى سالمند، به دعاى با زبان و قلب و خيرخواهى براى رزمندگان، موظّف است. «اذانصحوا»
3- آنان كه از جهاد معذورند، ولى علاقه به آن دارند، از نيكوكارانند. «المحسنين»
4- از آنان كه بدون قصور و كوتاهى و با داشتن انگيزه‏ى خوب، زيانى سر زند، مؤاخذه نمى‏شود و تاوانى نمى‏پردازند. [140] «ما على المحسنين من سبيل»
____________________________
140) مثل كارمند امينى كه هنگام جا به جايى پول بانك، گرفتار سارقين شود، يا باربرى كه هنگام حمل بار، دچار حادثه شود. بنابراين هرگونه اقدامِ اصلاحى كه با انگيزه‏ى نيك و بى‏غرضانه انجام شود و حوادث و زيان‏هاى پيش‏بينى نشده پيش آيد، نبايد تاوان پرداخت شود. در فقه نيز قاعده‏اى به نام «احسان و نفى حَرج» مى‏باشد.




۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 92

--------------------------------------------
آيه
وَلَا عَلَى الَّذِينَ إِذَا مَآ أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لَا أَجِدُ مَآ أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّواْ وَّأَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَنَاً أَلَّا يَجِدُواْ مَا يُنفِقُونَ
----------------------------------------------
ترجمه
ونيز (اشكالى نيست) بر آنان كه چون نزد تو آمدند تا آنان را براى شركت در جبهه بر مركبى سوار كنى، گفتى: چيزى نمى‏يابم كه شما را بر آن سوار كنم و آنان (از نزد تو) برگشتند، در حالى كه چشمانشان از اندوه، اشكبار بود كه چرا چيزى ندارند كه خرج جهاد كنند. (آرى، بر اين گونه فقيرانِ عاشق جهاد، براى نرفتن به جبهه گناهى نيست)
-----------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، سخن از كسانى بود كه توان مالى براى كمك به جهاد نداشتند ودر اين آيه سخن از فقيرانى است كه به خاطر فقر، مركبى براى حضور در جبهه ندارند لذا غصّه مى‏خورند واشك مى‏ريزند، به اين جهت در پاداش رزمندگان شريكند. چنانكه حسن بصرى مى‏گويد: رسول خداصلى الله عليه وآله به رزمندگان جنگ تبوك مى‏فرمود: در هر مالى كه خرج كرديد و هر آسيبى كه ديديد، گروهى از جاماندگان در مدينه با شما شريكند، چون قلباً علاقمند به شركت در جبهه بودند. [141]
________________________________
141) تفسير درّالمنثور.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- تأمين امكاناتِ جنگى رزمندگان، به عهده‏ى حكومت است. «اَتوك لتحملهم»
2- ارزش انسان‏ها، به انگيزه‏ها و روحيّات آنان است، نه تنها حركت و امكانات مادّى ومالى. «اعينهم تفيض من الدّمع » (آيه كسانى را مى‏ستايد كه پول و امكانات ندارند، ولى ايمان و سوز و شور جبهه رفتن دارند)
3- مؤمن از شركت نداشتن در جبهه، ناراحت وگريان است. «تفيض من الدمع»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 93

--------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَئْذِنُونَكَ وَهُمْ أَغْنِيَآءُ رَضُواْ بِأَن يَكُونُواْ مَعَ الْخَوَالِفِ وَطَبَعَ اللَّهُ عَلَى‏ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
------------------------------------------------
ترجمه
راه (ايراد ومؤاخذه،) تنها بر كسانى است كه در عينِ توانگرى و ثروتمندى، از تو اذن مى‏خواهند (كه به جبهه نروند) و راضى شده‏اند كه با متخلّفان باشند. خداوند بر دلهايشان مُهر زده است، از اين رو نمى‏دانند.
-------------------------------------------------
نکته ها
تفاوت مؤمن و منافق تا به كجاست! در آيه‏ى قبل ديديم مؤمن از اينكه وسيله‏اى براى رفتن به جبهه ندارد گريه مى‏كند و اشك مى‏ريزد، «اعينهم تفيض من الدّمع» ولى در اين آيه مى‏خوانيم كه منافقانِ ثروتمند، براى ترك جبهه اصرار دارند واز پيامبر اجازه مى‏خواهند!!
--------------------------------------------
پيام ها
1- فقير و غنى، در رفتن به جبهه يكسان‏اند و ثروت، نه امتيازى براى ترك جبهه است و نه عذر و بهانه‏اى براى آن. «...على الذين يستأذنونك و هم اغنياء»
2- شانه‏خالى كردن از مسئوليّت، موجب بدفرجامى و از دست دادن شناختِ صحيح مى‏شود. «طبع، لايعلمون»




۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 94

--------------------------------------------
آيه
يَعْتَذِرُونَ إِلَيْكُمْ إِذَا رَجَعْتُمْ إِلَيْهِمْ قُل لَّا تَعْتَذِرُواْ لَن نُّؤْمِنَ لَكُمْ قَدْ نَبَّأَنَا اللَّهُ مِنْ أَخْبَارِكُمْ وَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ ثُمَّ تُرَدُّونَ إِلَى‏ عَلِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَدَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ
----------------------------------------------
ترجمه
هنگامى كه از جهاد برگشتيد، (منافقانِ متخلّف از جنگ تبوك،) براى شما عذر مى‏آوردند. بگو: عذرتراشى نكنيد، ما هرگز حرف شما را باور نمى‏كنيم، خداوند ما را از اخبار (و احوال) شما آگاه كرده است. خداوند و پيامبرش عملكرد شما را مى‏بينند، آنگاه نزد خدايى كه داناى پنهان و آشكار است بازگردانده مى‏شويد و او شما را به آنچه مى‏كرديد، آگاه خواهد كرد.
-----------------------------------------------
نکته ها
حدود هشتاد نفر از منافقان، در جنگ تبوك شركت نكردند، و هنگامى كه پيامبر و مسلمانان از جنگ بازگشتند، براى توجيه كار خود، بهانه‏هاى مختلفى را مطرح كردند. آيه نازل شد كه آنچه را مى‏گويند باور نكنيد و آنها را به خدا واگذاريد.
---------------------------------------------
پيام ها
1- مسلمانان بايد چنان مقتدر باشند كه متخلّفان، خود را موظّف به عذرخواهى كنند. «يعتذرون»
2- با منافقانِ عذر تراش، قاطعانه برخورد كنيم.«لاتعتذروا لن نؤمن لكم»
3- خداوند از راه غيب، پيامبرش را از اخبار منافقان و اعمال مردم آگاه مى‏سازد. «قد نبّأنا اللّه»
4- پس از پايان جنگ، عذر و بهانه تراشى‏ها آغاز مى‏شود. «يعتذرون ...اذا رجعتم»
5 - علم خدا نسبت به غيب و شهود، پيدا و پنهان، يكى است و چيزى از او پنهان نيست. «عالم الغيب و الشهادة»
6- يادآورى قيامت، از بهترين عوامل سازنده‏ى انسان است. «تُردّون، فينبّئكم»
7- انسان در برابر تمام كارهاى خود مسئول است وقيامت، روز رسوايى است. «فينبّئكم...»




۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 95

--------------------------------------------
آيه
سَيَحْلِفُونَ بِاللَّهِ لَكُمْ إِذَا انقَلَبْتُمْ إِلَيْهِمْ لِتُعْرِضُواْ عَنْهُمْ فَأَعْرِضُواْ عَنْهُمْ إِنَّهُمْ رِجْسٌ وَمَأْوَيهُمْ جَهَنَّمُ جَزَاءً بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
هنگامى كه از جهاد نزد منافقان بازگشتيد، براى شما به خدا سوگند مى‏خورند تا از (گناه و سرزنشِ) آنان چشم بپوشيد. پس، از آنان اعراض و دورى كنيد كه آنان پليدند و به خاطر آنچه بدست خود كسب مى‏كرده‏اند، جايگاهشان دوزخ خواهد بود.
-------------------------------------------
نکته ها
اِعراض، يا بر اساس بزرگوارى و گذشت است، يا بر اساس قهر و بى‏اعتنايى، و در اين آيه، به هر دو معنى به كار رفته است؛ منافقان درخواست اعراض و چشم‏پوشى از خطا داشتند، خداوند دستور اعراض قهرآميز داد. [142]
رسول خداصلى الله عليه وآله پس از بازگشت از تبوك، فرمان داد تا مردم با منافقانِ تارك جبهه، معاشرت نكنند. [143]
در آيه‏ى قبل، عذر و بهانه‏شان پذيرفته نشد، در اين آيه چون در موضع ضعف و ذلّت قرار گرفتند، به سوگند متوسّل شده‏اند.
______________________________
142) تفسير كبيرفخررازى.
143) تفسير مراغى.
---------------------------------------------
پيام ها
1- به هر سوگندى نبايد اعتماد كرد.«سيحلفون باللَّه ...فاعرضوا عنهم»
2- منافقان از مقدّسات و نام خدا، سوء استفاده مى‏كنند. «سيحلفون باللَّه»
3- مسلمانان بايد اهل تولّى و تبرّى و موضع‏گيرى باشند. «اعرضوا عنهم»
4- با تاركانِ بدون عذر جبهه و جهاد، قطع رابطه كرده و آنان را بايكوت و منزوى و عرصه را بر آنان تنگ كنيم. «اعرضوا عنهم»
5 - از افراد و محيط فاسد، فاصله بگيريم. چون روحيّه‏ى نفاق و عيوب انسانى، به افراد ديگر منتقل مى‏شود. «اعرضوا عنهم انّهم رجس»
6- نفاق، پليدى باطن و بيمارى روح است. «انّهم رجس»
7- دوزخ، كيفر ونتيجه‏ى عملكرد خودِ انسان است، نه انتقامِ الهى. «جزاءً بماكانوا يكسبون»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 96

--------------------------------------------
آيه
يَحْلِفُونَ لَكُمْ لِتَرْضَوْاْ عَنْهُمْ فَإِن تَرْضَوْاْ عَنْهُمْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَرْضَى‏ عَنِ الْقَوْمِ الْفَسِقِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
براى شما سوگند مى‏خورند تا شما از آنان راضى شويد. (بدانيد كه شما هم) اگر از آنان راضى شويد، قطعاً خداوند از گروه فاسق، خشنود نخواهد شد.
---------------------------------------------
نکته ها
شايد سوگندشان در آيه قبل، براى آن بوده كه متعرّض آنان نشوند، در اين آيه علاوه بر صرف‏نظر و عدم‏تعرّض مسلمانان، خواهانِ رضايت قلبى آنان نيز هستند. «لترضوا عنهم»
منافقان، براى رضايت قلبى مسلمانان ارزشى قائل نبودند، اصرارشان بر رضايت، تنها براى مصون ماندن از عكس‏العمل قهرآميز مسلمين بود، تا بتوانند پايگاه اجتماعى و نفوذ خود را در جامعه حفظ كنند!
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: «مَن اِلتمسَ رضى اللَّه بسخطِ الناسِ رضىَ اللَّه عنه و ارضى‏ عنه الناسَ و من التمس رضى الناس بسخطِ اللَّهِ سخط اللَّه عليه واسَخَط عليه الناسَ» كسى كه به قيمت خشم مردم، در پى رضاى خدا باشد، خدا از او راضى مى‏شود و مردم را هم از او راضى مى‏سازد، و هركس با خشمِ خدا در پى جلب رضايت مردم باشد، خداوند از او ناراضى مى‏شود و دل مردم را هم از او خشمگين و ناراضى مى‏كند. [144]
______________________________
144) تفسير نورالثقلين.
---------------------------------------------
پيام ها
1- منافقان، در پى جلب نظر مردم و حفظ پايگاه خود در ميان مردمند و كارى به رضاى خدا و توبه ندارند. «لترضوا عنهم»
2- در پى جلب رضاى الهى باشيم، نه رضاى مردم كه گذشتِ مردم مهّم نيست، عفو وقهر الهى مهّم است. «فان ترضوا عنهم فان اللَّه لا يرضى»
3- چون خدا از منافقان راضى نيست، آنان كه از منافقان راضى شوند، راهشان را از خدا جدا كرده‏اند.«فان ترضوا... فان اللَّه لا يرضى»
4- جلب رضاى مؤمنين در همه جا، مستلزم جلب رضاى خدا نيست. «فان ترضوا... فان اللَّه لا يرضى»
5 - هرگز از فاسق، مادامى كه در فسق است، راضى نشويد.«فان اللَّه لا يرضى عن القوم الفاسقين»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 97

--------------------------------------------
آيه
الْأَعْرَابُ أَشَدُّ كُفْراً وَنِفَاقاً وَأَجْدَرُ أَلَّا يَعْلَمُواْ حُدُودَ مَآ أَنزَلَ اللَّهُ عَلَى‏ رَسُولِهِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
----------------------------------------------
ترجمه
باديه‏نشينانِ عرب (به‏خاطر دورى از تعليم وتربيت وسخنان پيامبر)، در كفر ونفاق شديدترند وبه اينكه حدود آنچه را خدا بر پيامبرش نازل كرده ندانند سزاوارتر، و خداوند دانا و حكيم است‏
------------------------------------------------
نکته ها
«اَعراب» يعنى باديه‏نشينان. مفردِ آن «اَعرابى» است، نه «عَرب».
اعرابى بودن به معناى دورى از فرهنگ دينى و تعاليم مكتب است. كلمه‏ى «اعراب» ده بار در قرآن آمده و جز يك مورد، بقيّه‏ى موارد، مثل روايات، نكوهش‏آميز است.
در حديث آمده است: «تفقّهوا فى الدّين فانّه مَن لم يتفقّه فى الدين فهو اعرابى» دين‏شناس شويد، چون هر كه فهم عميقِ دينى نداشته باشد، اعرابى است. در حديث ديگرى نيز مى‏خوانيم: «نحن بنوهاشم و شيعتنا العربُ و ساير الناسِ اعرابٌ» ياران و پيروان ما عرب‏اند و ديگران اعرابند. [145]
مردم عصر پيامبرصلى الله عليه وآله دو گروه بودند: شهرنشين و باديه‏نشين. چون آيات قبل درباره‏ى پيروزى مسلمانان در جنگ تبوك بود، اين آيه شايد اشاره به اين باشد كه از باديه‏نشينان جاهل و همجوار، غافل نباشيد كه ممكن است گاهى با تحريك دشمنان، دست به آشوب بزنند.
_____________________________
145) تفسير نورالثقلين.
---------------------------------------------
پيام ها
1- باديه‏نشينى، موجب دورى از فرهنگ وآداب دينى مى‏شود.«الاعراب‏اشدّكفراً»
2- محيط اجتماعى و فرهنگى انسان، در بينش و موضع‏گيرى او در مورد حقايق و معارف مؤثّر است. «الاعراب‏اشدّكفراً»
3- افرادِ ناآگاه و دور از فرهنگ، گاهى آلت دست كافران و منافقان قرار مى‏گيرند و از خود آنها هم بى‏منطق‏تر مى‏شوند. «الاعراب اشدّ كفراً و نفاقاً»
4- كفر و نفاق، درجاتى دارد. «اشدّ كفراً و نفاقاً»
5 - يكى از عوامل كفر و نفاق، ناآگاهى است. «اشدّ كفراً... اَلاّ يعلموا»
6- دانستن احكام دين، لازم است وگرنه اعرابى هستيم. «يعلموا حدود ما انزل اللَّه»
7- شهرنشينان جاهل به حدود الهى، به منزله‏ى اعراب و باديه‏نشينان، بلكه بدتر از آنان هستند. «اَلاّ يعلموا حدود ما انزل اللَّه»




۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 98

--------------------------------------------
آيه
وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَن يَتَّخِذُ مَا يُنفِقُ مَغْرَماً وَيَتَرَبَّصُ بِكُمُ الدَّوَآئِرَ عَلَيْهِمْ دَآئِرَةُ السَّوْءِ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
----------------------------------------------
ترجمه
بعضى از باديه‏نشينان، كسانى هستند كه آنچه را انفاق مى‏كنند، (به خاطر نفاق يا ضعف ايمان،) ضرر حساب مى‏كنند وبراى شما پيش آمدهاى بد را انتظار مى‏كشند. بر خود آنان پيش آمد بد باد! و خداوند شنوا و داناست.
----------------------------------------------
نکته ها
«مَغرَم»، از «غرامت»، به معناىِ ملازمت است. به بدهكار وطلبكار كه يكديگر را رها نمى‏كنند، «غَريم» گفته مى‏شود. و به بدهكارى كه ملازم انسان است تا آن بدهى را بپردازد، «مَغرم» گويند.
«دَوائر»، جمع «دائرة»، حوادثى است كه از هر طرف انسان را احاطه مى‏كند.
----------------------------------------------
پيام ها
1- منافق وآنكه علم وايمان به حدود الهى و فرهنگ اسلامى ندارد، انفاق را ضرر مى‏پندارد. «يتخذ ما ينفق مغرماً»
2- منافق، حسود است وبراى ديگران جز شرّ نمى‏خواهد.«يتربّص بكم الدّوائر»
3- كسى كه براى ديگران تمنّاى شرّ دارد، خودش گرفتار آن مى‏شود. «يتربّص بكم الدوائر، عليهم دائرة السوء»
4- خداوند، به گفته‏ها و خصلت‏هاى انسان آگاه است. «اللَّه سميع عليم»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 99

--------------------------------------------
آيه
وَمِنَ الْأَعْرَابِ مَن يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَيَتَّخِذُ مَا يُنفِقُ قُرُبَتٍ عِندَ اللَّهِ وَصَلَوَ تِ الرَّسُولِ أَلَآ إِنَّهَا قُرْبَةٌ لَّهُمْ سَيُدْخِلُهُمُ اللَّهُ فِى رَحْمَتِهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
---------------------------------------------
ترجمه
امّا برخى از عربهاى باديه‏نشين، كسانى هستند كه به خداوند و روز قيامت ايمان دارند و آنچه را انفاق مى‏كنند، وسيله‏ى قرب به خدا و (جلب) دعا و صلوات رسول مى‏دانند. آگاه باشيد كه همين انفاق‏ها، براى آنان موجب قرب است. بزودى خداوند آنان را در رحمت خويش وارد مى‏كند. همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.
---------------------------------------------
پيام ها
1- اگر گروهى را سرزنش مى‏كنيم، خوبان آنها را فراموش نكنيم. بدنبالِ «الاعراب اشدّ كفراً» مى‏فرمايد: «و من الاعراب من يؤمن باللَّه...»
2- باديه‏نشينى و محيط اجتماعى، اختيار رشد را از انسان نمى‏گيرد. «و من الاعراب من يؤمن باللَّه...»
3- ايمان، زمينه‏ساز انفاق و آرامش است. «يؤمن، يتّخذ ما ينفق قربات»
4- از امكانات مادّى براى رسيدن به قرب الهى بهره بگيريم. «يتّخذ ماينفق قربات»
5 - آنچه موجب قرب به خداست، نيّت خالص است، نه صِرف عمل. مؤمن و منافق هر دو انفاق مى‏كنند، ولى انفاق مؤمن ستوده است. «اَلا انّها قربة»
6- كار كردن براى جلب رضايت رسول خدا، با توحيد مخالفتى ندارد.«انّهاقربة»
7- مؤمنِ انفاق‏گر، مشمول دعاى رسول‏خدا قرار مى‏گيرد. «صلواتِ الرسول»
8 - مؤمن، غرق در رحمت الهى است، «فى رحمته» و منافق، غرق در حوادث تلخ است. «عليهم دائرة السَوء» (آيه قبل)
9- انفاق خالصانه‏ى باديه‏نشينان كه از محيطِ بى‏فرهنگ‏اند، بيشتر مورد تقدير و تمجيد است. «الا، انّ، فى رحمته، غفور، رحيم»




۳۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 100

--------------------------------------------
آيه
وَالسَّبِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُم بِإِحْسَنٍ رَّضِىَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُواْ عَنْهُ وَأَعَدَّ لَهُمْ جَنَّتٍ تَجْرِى تَحْتَهَا الْأَنْهَرُ خَلِدِينَ فِيهَآ أَبَداً ذَلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
----------------------------------------------
ترجمه
ونخستين پيشگامانِ از مهاجران و انصار و كسانى كه با نيكوكارى آنان را پيروى كردند، خداوند از آنها راضى است و آنان نيز از خدا راضى، و (خدا) براى آنان باغهايى فراهم ساخته كه نهرها از پاى (درختان) آن جارى است، هميشه در آن جاودانه‏اند. اين است رستگارى و كاميابى بزرگ.
----------------------------------------------
نکته ها
در اين آيه، مسلمانانِ صدر اسلام به سه گروه تقسيم شده‏اند:
1- پيشگامان در اسلام و هجرت.
2- پيشگامان در نصرت پيامبر و يارى مهاجران.
3- متأخّران كه راه آنان را ادامه داده‏اند.
امام صادق‏عليه السلام فرمودند: ابتدا خداوند نام مهاجرين با سابقه را برده، سپس نام انصار و ياوران را و سپس نام پيروان آنان را بيان نموده است. بنابراين جايگاه و مقام هر گروه را در جاى خود بيان كرده است. [146]
به اتّفاق همه‏ى مسلمانان، اوّلين زن مسلمان حضرت خديجه و اوّلين مرد مسلمان به اتّفاق شيعه ونظر بسيارى از اهل‏سنّت، على‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام است. [147] چنانكه گفته‏اند: ميان تاريخ‏نويسان خلافى نيست كه على‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام، اوّلين مرد مسلمان است. [148] البتّه عدّه‏اى مى‏گويند: ايمانِ نوجوانى ده ساله چه ارزشى دارد؟ در جواب آنان بايد گفت: نبوّت حضرت عيسى و حضرت يحيى نيز در كودكى بود و ارزش داشت!
_________________________________
146) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏2، ص‏41.
147) روايات در الغدير، (ج‏3، ص 220 - 240) و احقاق‏الحق، (ج‏3، ص‏114 - 120) آمده است.
148) تفسير قرطبى، ج 5، ص 3075 ؛ به نقل از مستدرك حاكم.
------------------------------------------
پيام ها
1- سبقت در كار نيك، ارزش است و موقعيّت پيشگامان در نهضت‏ها بايد حفظ شود. «السابقون الأوّلون»
2- همه‏ى مهاجران و انصار، مورد رضاى الهى و ستايش قرآن نيستند، بلكه برخى چنين‏اند. «مِن المهاجرين...» (كلمه‏ى «مِن»، به معناى بعض است)
3- تنها پيروى از نيكى‏ها وكمالات گذشتگان ارزش است، نه هر پيروى وتبعيّتى. «اتّبعوهم باحسان»
4- اگر مؤمن، به قضاى الهى راضى باشد، خدا هم از او راضى است. «رضى اللَّه عنهم ورضوا عنه»
5 - بهشت در سايه‏ى ايمان، سبقت، هجرت، نصرت و تبعيّت به احسان است. «السابقون... اعدّ لهم جنّات...»





۳۰ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۴,۵۶۱ بازدید
۳ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۶۱۵ بازدید
۴ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۵,۷۸۳ بازدید
۵ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۶,۲۸۹ بازدید
۵ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۸ بازدید
۵ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۳ بازدید
۶ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۴۲۱ بازدید
۷ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۹۵ بازدید
۱۴ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۷۹۶ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۲,۰۶۵ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۴۹ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۸,۰۴۳ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۳۸ کاربر آنلاین است. (۱۸۰ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۳۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!