به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۱ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 29

--------------------------------------------
آيه
قَتِلُواْ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْأَخِرِ وَلَايُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَبَ حَتَّى‏ يُعْطُواْ الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَغِرُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
با كسانى از اهل كتاب (يهود، نصارى، مجوس، صابئين،) كه به خدا و روز قيامت ايمان نمى‏آورند و آنچه را خدا و رسولش حرام كرده‏اند، حرام نمى‏شمرند و به دين حقّ گردن نمى‏نهند بجنگيد، تا با خوارى و ذلّت، به دست خود جزيه بپردازند.
------------------------------------------
نکته ها
در آيات قبل، سخن از پليد بودن مشركان و نبرد با آنان بود، در اين آيه شيوه‏ى برخورد با اهل كتاب را بيان مى‏كند كه يكى از دو راه در پيش آنان است: جنگ، يا پرداختِ جزيه.
همان‏گونه كه مسلمانان با پرداخت خمس و زكات، به دولت اسلامى كمك مى‏كنند و از مزاياى امنيّت و خدمات بهره‏مند مى‏شوند، اهل كتاب نيز با پرداخت مبلغى به نام جِزيه، بودجه‏اى را كه صرف آنها مى‏شود، تا حدّى تأمين مى‏كنند.
مقدار جزيه را نيز رهبر مسلمين تعيين مى‏كند. البتّه بايد به اندازه‏اى باشد كه پرداخت آن براى اهل كتاب سنگين باشد. «وهم صاغرون»
امام صادق‏عليه السلام فرمود: اگر مقدار جزيه كم باشد، در پرداخت تفاوتى در روحيّه‏ى آنان حاصل نشده و احساس حقارت نمى‏كنند. [37]
با اينكه اهل كتاب، به خدا و قيامت ايمان دارند، ولى در آيه آنان را نسبت به خدا و قيامت بى‏ايمان معرّفى كرده است، زيرا قرآن، كسانى را كه به بخشى از معارف ايمان دارند و بخشى را منكرند، كافر مى‏داند. [38] به علاوه اگر ايمان به مبدأ و معاد آميخته به خرافات باشد، به منزله‏ى كفر است. [39]
_____________________________
37) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج 3، ص 566.
38) يقولون نؤمن ببعضٍ و نكفر ببعض... اولئك هم الكافرون حقّا». نساء، 150.
39) تفسير صافى.
-------------------------------------------
پيام ها
1- اهل كتاب، اگر به دستورات انبياى خود عمل نكنند، مجرم شناخته مى‏شوند. «قاتلوا الذين... لايحرّمون ما حرّم اللَّه»
2- دين حقّ، تنها اسلام است و اديان ديگر به دليل تحريف وخرافاتى كه در آنها جا داده‏اند، حقّ نمى‏باشند. «و لا يدينون دين الحق»
3- در مقابل كفّار اهل كتاب كه ايمان نمى‏آورند، دو راه وجود دارد: يا جنگ، يا تسليم و پرداخت جزيه. «قاتلوا... حتّى يعطوا الجزية»
4- گرفتن ماليات سرانه از اهل كتاب، الزامى است وبايد از موضع قدرت و به صورت نقدى باشد وآنان نيز با تواضع وتسليم بپردازند. «عن يدٍ، صاغرون»
5 - حكومت اسلامى بايد از چنان قدرتى برخوردار باشد كه ديگران تسليم او شوند. «قاتلوا الذين لا يؤمنون ... و هم صاغرون»
6- اقلّيت‏هاى مذهبى بايد در برابر نظام اسلامى خاضع باشند. «صاغرون»





۲۲ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 30

--------------------------------------------
آيه
وَقَالَتِ الْيَهُودُ عُزَيْرٌ ابْنُ اللَّهِ وَقَالَتِ النَّصَرَى الْمَسِيحُ ابْنُ اللَّهِ ذَلِكَ قَوْلُهُم بِأَفْوَهِهِمْ يُضَهِئُونَ قَوْلَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن قَبْلُ قَتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّى‏ يُؤْفَكُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و يهوديان مى‏گفتند: عُزير، پسر خداست و مسيحيان مى‏گفتند: مسيح، پسر خداست. اين سخنى است (باطل) كه به زبانشان مى‏آورند وبه گفتار كسانى كه پيش از اين كافر شده‏اند، شباهت دارد (كه مى‏گفتند: فرشتگان دختران خدا هستند.) خدا آنان را بكُشد، چگونه (از حقّ) رويگردان مى‏شوند.
---------------------------------------------
نکته ها
«عُزير»، عربى شده‏ى «عَزراء» است، مثل «عيسى» كه عربىِ «يَسوع» و «يحيى» كه معرّبِ «يوحَنّا» است.
عُزير يكى از علماى بزرگ يهود بود كه لقب «مُنجىِ يهود» يافت. زيرا پس از واقعه‏ى قتل عام مردم به دست بخت‏النصر و خرابى معبدها و سوزاندن تورات و اسارت زنان و فتح بابل توسّط كورش، عُزير نزد كورش آمد و از او خواست كه به يهوديان سروسامانى بخشد.
اين آيه، به گونه‏اى توضيح و دليل آيه‏ى قبل است كه فرمود: اهل كتاب به خدا و قيامت ايمان ندارند.
محقّقان معتقدند بسيارى از معارف تورات و انجيل، با خرافات بودائيان و برهمائيان و يونانيان آميخته شده است، حتّى بسيارى از داستان‏هاى انجيل، عيناً در مذهب بودا و برهمايى ديده مى‏شود. البتّه يهوديان امروز، عُزير را فرزند خدا نمى‏دانند، ولى در زمان پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله، چنين عقيده‏اى داشته و در مقابل سؤال پيامبر كه «با اينكه مقام موسى بالاتر است، چرا او را فرزند خدا نمى‏دانيد؟» جوابى نداشتند. [40]
_______________________________
40) تفسير نمونه.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- با آنكه فقط گروهى از يهود، عُزير را فرزند خدا مى‏دانستند، ولى چون ديگران نيز سكوت كردند، نسبتِ انحراف به همه داده است. «قالت اليهود»
2- درباره‏ى شخصيّت‏هاى دينى والهى نبايد غلّو كرد. «عزيرابن اللّه... المسيح...»
3- عقايد يهود و نصارى، آميخته به خرافات است. «ذلك قولهم بافواههم»
4- مشركان، بت‏ها را شريك خدا و فرشتگان را دختران خدا مى‏دانستند، يهود و نصارى، عُزير و عيسى را پسر خدا، از اين جهت كلامشان به كلام كفّار شباهت داشت. «يضاهئون قول الذين كفروا»
5 - ريشه‏ى خرافات در مذهب يهود و نصارى، در عقايد كفّار پيشين است. [41] «يضاهئون قول الذين كفروا من قبل»
________________________________
41) محقّقان امروز معتقدند: بسيارى از معارفِ تورات و انجيل، با خرافاتِ بودائيان و برهمائيان و يونانيان آميخته شده است، حتى بسيارى از داستان‏هاى انجيل، عيناً در مذهب بودا و برهمايى ديده مى‏شود. تفسير نمونه.





۲۲ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 31

--------------------------------------------
آيه
اِتَّخَذُواْ أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَنَهُمْ أَرْبَاباً مِّن دُونِ اللَّهِ وَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَآ أُمِرُواْ إِلَّا لِيَعْبُدُواْ إِلَهاً وَ حِداً لَّآ إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَنَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
(اهل كتاب،) دانشمندان و راهبانِ خود و مسيح فرزند مريم را به جاى خداوند به خدائى گرفتند، در حالى كه دستور نداشتند جز خداى يكتا را كه معبودى جز او نيست بپرستند. خداوند از هر چه براى او شريك مى‏پندارند، منزّه است.
------------------------------------------
نکته ها
«اَحبار»، جمع «حِبر»، به معناى دانشمند و «رُهبان»، جمع «راهب»، به معناى تاركِ دنيا و دِيرنشين است. آنان با همه‏ى قداستشان بنده‏ى خدايند، نه معبود.
اطاعت بى‏قيد و شرط از احبار و راهبان، نوعى پرستش آنان است و امام صادق‏عليه السلام فرمود: «مَن اطاعَ رجلاً فى معصية اللَّهِ فقد عَبَدَه» هر كس در راه معصيت خدا، از ديگرى پيروى كند، او را پرستش نموده است. [42]
امام صادق‏عليه السلام فرمود: اهل كتاب براى علماى خود، نماز و روزه انجام نمى‏دادند، بلكه علماى آنان حرام‏هايى را حلال و حلال‏هايى را حرام كرده بودند و مردم از آنان پيروى مى‏كردند. [43]
در قيامت، مشركان از اينكه خدا را با شركاى ديگر برابر پنداشته‏اند، حسرت مى‏خورند و مى‏گويند: «تاللَّه اِن كنّا لفى ضلالٍ مبينٍ اذ نُسوّيكم بربّ العالمين» [44]
______________________________
42) تفسير نورالثقلين.
43) بحار، ج‏2، ص 98.
44) شعراء، 98.
---------------------------------------------
پيام ها
1- اطاعت بى‏قيد و شرط از غير خدا، نوعى عبادت غير خداست. «ما امروا الاّ ليعبدوا الهاً واحداً»
2- انسان‏پرستى به هر شكل، شرك است. هيچ شخصيّتى نبايد بت شود. «اتّخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون اللَّه»
3- پيامبرِ معصوم كه همه‏ى فكر و هدفش خداست، حسابى جدا از علما دارد، لذا نام مسيح جداگانه مطرح شده است. «احبارهم و رهبانهم... و المسيح»
4- عشق‏ها، دوستى‏ها و اطاعت‏ها بايد حدّ و مرز داشته باشد. هر نوع نظام، قطب، مراد، مرشد، اطاعت تشكيلاتى و حزبى و...، اگر سرچشمه‏اش وحى و امر خدا نباشد، شرك است. «اتّخذوا... اربابا من دون اللَّه»
5 - خطر انحراف از توحيد به شرك، هميشه و همه جا بوده است. «اتّخذوا... اربابا من دون اللَّه»
6- تنها خداوند حقّ قانونگذارى دارد. آنان كه قانون غيرخدا را مى‏پذيرند، از مدار اسلام، خارجند. «اتّخذوا احبارهم و رهبانهم اربابا من دون اللَّه»
7- غلوّ و زياده‏روى درباره‏ى انبيا، پرستش انبيا و يا آنان را فرزند خدا دانستن، شرك است. «سبحانه عمّا يشركون»





۲۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 32

--------------------------------------------
آيه
يُرِيدُونَ أَن يُطْفِئُواْ نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَ هِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّآ أَن يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَفِرُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
مى‏خواهند نور خدا را با دهانهايشان خاموش سازند، ولى خداوند جزاين نمى‏خواهد كه نور خود را به كمال برساند، هرچند كفّار، ناراحت باشند.
-------------------------------------------
نکته ها
پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمودند: خداوند به اهل زمين نگاه كرد و من را انتخاب كرد، سپس بار ديگر نگاه كرد و على‏بن ابى‏طالب‏عليهما السلام را انتخاب فرمود، او بعد از من نور زمين است. آنگاه حضرت اين آيه را تلاوت كردند. [45]
_____________________________
45) بحار، ج 23، ص 320.
--------------------------------------------
پيام ها
1- توطئه دشمنان، دائمى وبى‏وقفه است. «يريدون» (فعل‏مضارع، رمز تداوم است)
2- احكام اسلام ودين خدا، نور است ونور، سرچشمه‏ى حيات. «نوراللَّه»
3- هرچند گروه‏هاى كفّار هر دسته‏اى به نوعى تلاش مى‏كنند، امّا هدف همه‏ى آنها خاموش ساختنِ فروغ دين است. «يطفئوا نور اللَّه»
4- تلاش‏هاى كافران در مبارزه با دين، مثل فوت كردن به خورشيد است. [46] «يطفئوا نور اللَّه بافواههم»
5 - بيشترين تلاشِ دشمنان دين، از راه تبليغات است. «بافواههم»
6- اگر نداى اسلام از زبان پيامبر نور است، تداوم آن در شكل امامت، اتمام نور است. [47] «يتمّ نوره»
7- خداوند به طرفداران حق، وعده‏ى پيروزى داده است. «ان يتمّ نوره ...»
8 - خداوند، فروغ دين را نه تنها حفظ مى‏كند، بلكه گسترش مى‏دهد. «يتمّ نوره»
9- كفّار بدانند كه با اراده‏ى حتمى خداوند براى پيروزى دين حقّ، طرف‏اند و هرگونه تلاش بر عليه مكتب اسلام محكوم به شكست است. «يتمّ نوره»
10- اسلام مكتبى جاودانه بوده، «يتمّ نوره» و مخالف آن كافر است. «ولو كره الكافرون»
11- اراده‏ى الهى، در مسير راضى ساختن پيامبر خويش است، هرچند كفّار را خوش نيايد. [48] «ولو كره الكافرون»
________________________________
46) نمرودها، فرعون‏ها، بنى‏اميه و بنى‏عباس و امثال آنان، نمونه‏هاى عملى تلاش كفّارند.
47) چنانكه در آيه‏ى اكمال دين، مسأله‏ى امامت به عنوان اتمام نعمت به حساب آمده است: «اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى». مائده، 3.
48) در داستان تغيير قبله نيز خداوند قبله‏اى قرار داد كه پيامبر اسلام راضى باشد؛ «قبلةً ترضاها» (بقره، 144) و نيز: «ولسوف يعطيك ربّك فترضى» ضحى، 5.





۲۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 33

--------------------------------------------
آيه
هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى‏ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
او كسى است كه پيامبر خود را با هدايت ودين حقّ فرستاد، تا آن را بر همه‏ى دين‏ها پيروز گرداند، هر چند مشركان ناراحت باشند.
---------------------------------------------
نکته ها
اين آيه به همين صورت، علاوه بر اين سوره در دو سوره‏ى ديگر نيز آمده است: سوره‏ى فتح، آيه‏ى 28 و سوره‏ى صفّ، آيه‏ى 9.
گرچه اسلام از نظر منطق و استدلال هميشه پيروز بوده است، امّا اين آيه، غلبه‏ى ظاهرى و وعده‏ى حاكميّت اسلام بر جهان را بيان مى‏كند. چنانكه در آيات ديگرى نيز «ظَهَر» به معناى استيلا يافتن آمده است، مثل: «اِن يظهروا عليكم يرجموكم» [49] اگر بر شما غالب شوند، سنگسارتان مى‏كنند. ودرباره‏ى كفّار آمده است: «اِن يظهروا عليكم لايرقبوا فيكم اِلاًّ و لاذمّةً» [50] اگر بر شما غالب شوند، هيچ عهد و پيمانى را مراعات نمى‏كنند.
از يك سو اين آيه تاكنون تحقّق نيافته است و از سويى ديگر خداوند وعده‏ى حاكميّت كلّى اسلام را داده و وعده‏اش دروغ نيست، در نتيجه همان گونه كه در روايات بسيارى آمده است، اين آيه به ظهور حضرت مهدى‏عليه السلام اشاره دارد.
مسأله‏ى حضرت مهدى‏عليه السلام و قيام جهانى او، در روايات بسيارى از طريق شيعه و اهل‏سنّت آمده و در اغلب كتب حديثى عامّه نيز مطرح شده و از مسلّمات اعتقادى مسلمانان است. هرچند برخى از جمله وهابيّت به دروغ اين عقيده را مخصوص شيعه دانسته‏اند. [51]
امام باقرعليه السلام فرمودند: زمانى خواهد آمد كه هيچ كس باقى نخواهد ماند، مگر اينكه به رسالت حضرت محمّدصلى الله عليه وآله اقرار خواهد كرد. [52]
در مورد حاكميّت دين در سراسر گيتى، احاديث بسيارى است؛ از جمله از حضرت على‏عليه السلام روايت شده است كه در زمان ظهور امام زمان‏عليه السلام، هيچ خانه‏اى و هيچ قريه‏اى نخواهد بود، مگر آنكه اسلام وارد آن خواهد شد، چه بخواهند، چه نخواهند. و صداى اذان هر صبح و شام در هر قريه‏اى شنيده خواهد شد. [53]
______________________________
49) كهف، 20.
50) توبه، 8.
51) منتخب الأثر.
52) تفسير نورالثقلين.
53) تفسير صافى.
----------------------------------------
پيام ها
1- محور وپايه‏ى دين اسلام، حقّ است. «دين‏الحقّ» (همه‏ى اديان‏آسمانى حقّند، ولى به خاطر پيدايش تحريف در آنها، حقّانيت آنها مخدوش شده است)
2- حقّ بر باطل پيروز است. «ليظهره»
3- اراده و حركت خود را با اراده‏ى الهى هماهنگ سازيم، وگرنه محو و نابود خواهيم شد. «ليظهره، ولو كره المشركون»





۲۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 34

--------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّ كَثِيراً مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَلَ النَّاسِ بِالْبَطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ وَلَا يُنفِقُونَهَا فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذابٍ أَلِيمٍ‏
---------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! بسيارى از دانشمندان و راهبان، (با سوء استفاده از موقعيّت خود،) اموال مردم را به ناحق مى‏خورند و آنان را از راه خدا باز مى‏دارند. و كسانى كه طلا و نقره مى‏اندوزند و آن را در راه خدا انفاق نمى‏كنند، پس آنان را به عذابى دردناك، بشارت بده!
--------------------------------------------
نکته ها
معناى احبار و رهبان در آيه‏ى 31 گذشت.
«ذهب» به معنى طلاست، و به دليل اينكه زود از دست مى‏رود، يا آنكه مردم به سويش مى‏روند، به طلا، «ذهب» گفته شده است. «فضّه» به نقره گفته مى‏شود، چون زود پراكنده مى‏شود، يا مردم به سوى آن جذب نمى‏شوند.
علماى يهود به خاطر منافع مادّى خود، حقّ را كتمان كردند و به حقانيّت دين اسلام اعتراف نكردند، يا رشوه گرفتند و گناه بخشودند، يا تفتيش عقايد كرده و به ديگران تهمت زدند.
خليفه‏ى سوّم مى‏خواست حرف «و» را از «و الّذين» حذف كند، تا آيه وصفِ احبار ورهبان زراندوز باشد، نه مسلمانان، كه عدّه‏اى شديداً اعتراض كردند. [54]
زكات در روايات
از امام صادق‏عليه السلام پرسيدند: در چه مقدار مال، زكات واجب مى‏شود؟ حضرت فرمود: زكات ظاهر يا باطن؟ گفتند: هر دو. حضرت ابتدا نصابى را براى زكات ظاهر بيان نموده و آنگاه در بيان زكات باطن فرمودند: «فلا تستأثر على اخيك بما هو احوج اليه منك» [55] آنچه را برادر دينى‏ات به آن نيازمندتر از توست، او را انتخاب و ترجيح دهى.
در روايتى ديگر، آن حضرت مى‏فرمايد: «انّما اعطاكم اللَّه هذه الفضول من الأموال لتوجّهوها حيث وجّهها اللَّه تعالى و لم تُعطِّلوها لتكنِزوها» [56] خداوند اين مال‏هاى اضافى را به شما عطا كرد تا در مسير رضاى او خرج كنيد، نه آنكه احتكار و گنج كنيد.
طبق روايات، امام زمان‏عليه السلام چون ظهور كند، گنج‏ها را حرام مى‏كند و همه را به مصرف مبارزات خود مى‏رساند.
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: «اِنّ اللَّه فرض على اغنياء المسلمين فى اموالهم القدرَ الّذى يَسَعُ فقرائهم... اَلا انّ اللَّه يحاسبهم حساباً شديداً و يعذّبهم عذابا اليما» [57] خداوند، در مال مسلمانانِ ثروتمند، به مقدارى زكات واجب كرده كه كفاف فقرا را بدهد، آگاه باش! همانا خداوند آنان را اگر به وظيفه‏ى خود عمل نكنند، حسابرسى شديد مى‏كند.
رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: هر مالى كه زكات آن پرداخت نشود كنز است، گرچه پنهان نباشد، يا غيرطلا و نقره باشد. [58]
ابوذر و آيه‏ى كنز
ابوذر غفارى، صحابى بزرگوار پيامبر، در اعتراض به زراندوزى‏هاى معاويه و عثمان و عمّال حكومت و حيف و ميل اموال عمومى، صبح و شام اين آيه را با صداى بلند در برابر معاويه و سپس در مقابل عثمان مى‏خواند و مى‏گفت: اين آيه مخصوص مانعان زكات نيست و هر نوع زراندوزى را شامل مى‏شود.
در تفسير شريف الميزان آمده است كه از برخوردهاى ابوذر با عثمان و معاويه و كعب الأحبار، بر مى‏آيد كه ثروت‏اندوزى در جامعه‏ى فقير حرام است، گرچه از راه حلال باشد و زكاتش پرداخت شده باشد.
البتّه برخى آن را به اجتهاد شخصى ابوذر نسبت مى‏دادند، ولى خودش مى‏گفت: «ما قلتُ لهم الاّ ما سَمعتُ من نبيّهم» آنچه گفته‏ام از پيامبر شنيده‏ام. از طرفى صراحت و صداقت ابوذر هم مورد تأييد پيامبر است.
از فرازهاى برجسته‏ى زندگى ابوذر، همين امر به معروف و نهى از منكر او نسبت به حكّام، در زمينه‏ى ريخت‏وپاش‏هاى اقتصادى است و نزاعش با عثمان بر سر مال و مقام نبود، بلكه اعتراض به يك منكر اجتماعى بود.
سرانجام عثمان، اين صحابى پارسا و انقلابى را به شام تبعيد كرد، از شام هم به بدترين وضعى به مدينه آوردند، سپس به «ربذه» تبعيد شد و در تبعيدگاه، مظلومانه جان سپرد. و اين نيز از فرازهاى ناپسند وننگين حكومت عثمان بود.
ديگران براى تبرئه‏ى عثمان، كوشيده‏اند تا به ابوذر تهمت سوسياليست بودن و فكر اشتراكى داشتن و مخالفت با مالكيّت خصوصى بزنند، امّا علامه امينى‏قدس سره در الغدير، بحث مبسوطى در ردّ اين اتهام دارد. [59]
تبعيدهاى مكرّر ابوذر به خاطر مناقشات او با حكومت و فريادهاى اعتراض آميزش بر ضدّ روش مالى عثمان و زراندوزى معاويه و توجيه‏گرى‏هاى كعب‏الأحبار، در كتب تاريخى شيعه و اهل سنّت آمده است، [60] هر چند برخى خواسته‏اند به نوعى توجيه كنند و اين مناقشات را به حساب آزادى بيان و عقيده در دوره‏ى عثمان بگذارند، يا آنكه تبعيد آن صحابى بزرگوار را به عنوان اينكه «دفع شرّ مهم‏تر از كسب منفعت است» بدانند و حضورش را در مدينه و شام، شرّ تلقّى كنند و تبعيدش را رعايتِ مصلحت به شمار آورند، [61] ولى اين رفتار ننگ‏آلود با يار صديق و پرهيزكار پيامبر كه زبان صريح و اعتراض دلسوزانه‏اش تنها با انگيزه‏ى عمل به وظيفه در برابر انحرافات بود، هيچ توجيه و تأويلى نمى‏پذيرد.
_____________________________
54) تفسير فرقان.
55) تفسير صافى.
56) تفسير صافى.
57) تفسير صافى.
58) تفسير كنزالدقائق.
59) الغدير، ج 8، ص 335.
60) تفسير نمونه.
61) از جمله: تفسير المنار، ج‏10، ص‏406 - 407.
-----------------------------------------
پيام ها
1- همه‏ى علماى اهل كتاب، بد نيستند. [62] «كثيراً من الأحبار»
2- سوء استفاده از موقعيّت‏ها، حرام است وبزرگ‏ترين خطر براى علماى دين، فساد مالى است. «ليأكلون اموال الناس بالباطل» (كسانى كه متولّى موقوفات‏اند و آنها را در مسير اهداف وقف شده مصرف نمى‏كنند، از مصاديق اين آيه مى‏باشند)
3- بهره‏گيرى علما از مال مردم و بهره نرساندن به آنان، موجب بى‏رغبتى مردم به دين مى‏شود و مصداقِ «صدّ عن سبيل اللَّه» است. «لياكلون اموال الناس ... و يصدّون عن سبيل اللَّه»
4- بازداشتن علماى يهود و نصارى مردم را از راه حقّ، به خاطر دست‏يابى به دنياست. «يكنزون... يصدّون»
5 - در اسلام، محدوديّتى براى سرمايه نيست، امّا راه تحصيل آن شروطى دارد و زراندوزى و بدمصرف كردن ثروت حرام است. «الذين يكنزون... ولاينفقونها فى سبيل اللّه» (وقتى زراندوزى حرام باشد، احتكارِ ضروريّات قطعاً حرام است)
6- مال اندوزى يك بلاى اجتماعى است و بدتر از آن حرص است و بدتر از آن احتكار وپنهان كردن است. چون مشكلات بسيارى را براى جامعه فراهم مى‏كند. «الذين يكنزون... ولا ينفقونها»
7- دنياپرستى علما و زراندوزى ثروتمندان، سبب قهر الهى است. «فبشّرهم...»
8 - جمع‏آورى طلا و نقره و پول، و انفاق نكردن و احتكار آن، گناه كبيره است. چون وعده‏ى عذاب به آن داده شده است. «الذين يكنزون... عذاب اليم»
________________________________
62) در آيه‏ى 82 سوره‏ى مائده، گروهى از آنان ستايش شده‏اند.




۲۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 35

--------------------------------------------
آيه
يَوْمَ يُحْمَى‏ عَلَيْهَا فِى نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى‏ بِهَا جِبَاهُهُمْ وَ جُنُوبُهُمْ وَ ظُهُورُهُمْ هَذاَ مَا كَنَزْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ فَذُوقُواْ مَا كُنْتُمْ تَكْنِزُونَ‏
------------------------------------------
ترجمه
روزى كه آن طلاها و نقره‏ها، در آتش دوزخ گداخته مى‏شود و با آنها پيشانى‏ها و پهلوها و پشت‏هاى آنان را داغ مى‏نهند، (فرشتگان عذاب به آنان مى‏گويند:) اين است آنچه براى خود اندوختيد (و به محرومان نداديد)، پس مزه‏ى آنچه را كه مى‏اندوختيد بچشيد!
------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «تُكوى‏» از ريشه «كىّ»، به معناى چسباندن چيز داغ به اعضاى بدن است.
انتخاب اين سه موضع از بدن براى داغ نهادن، يا براى آن است كه گرما از اين سه نقطه زودتر به درون بدن سرايت مى‏كند، [63] يا براى اين است كه ثروتمندان با چهره به فقيران عبوس مى‏كنند، با پهلو بى‏اعتنايى و با كمر، پشت به آنان مى‏كنند، يا اينكه مراد از صورت، جلوى بدن است و مراد از كمر، عقب بدن و مقصود از پهلو، دو طرف بدن. يعنى كنايه از گداختن همه‏ى بدن است.
امام صادق‏عليه السلام، با استناد به اين آيه، ترك زكات را از گناهان كبيره دانسته‏اند. [64]
در روايتى ابوذر مى‏گويد: رسول خداصلى الله عليه وآله كنار كعبه دوبار فرمودند: «هم الأخسرون و ربّ الكعبة»، به خداى كعبه قسم! آنان زيانكارترين هستند. پرسيدم: پدر و مادرم فدايت! منظورتان چه كسانى است؟ فرمود: زراندوزان. [65]
_____________________________
63) تفسير نمونه.
64) تفسير كنزالدقائق.
65) تفسير مجمع‏البيان.
--------------------------------------------
پيام ها
1- خداوندى كه انسان‏ها را به همان صورت اوّل زنده مى‏كند، مى‏تواند جمادات و طلا و نقره را هم به همان صورتِ دنيوى، حاضر سازد. «هذا»
2- كيفر وپاداش انسان در قيامت، با اعمال او در دنيا متناسب است. «هذا ماكنزتم»
3- يكى از ابزارهاى شكنجه در قيامت، اموال دنيوى است. «هذا ماكنزتم»
4- در قيامت، خداوند شيرينى مال و ثروت را از ذائقه‏ى زراندوزان در مى‏آورد. «فذوقوا»




۲۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 36

--------------------------------------------
آيه
إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِندَ اللَّهِ اثْنَا عَشَرَ شَهْراً فِى كِتَبِ اللَّهِ يَوْمَ خَلَقَ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضَ مِنْهَآ أَرْبَعَةٌ حُرُمٌ ذَ لِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ فَلَا تَظْلِمُواْ فِيهِنَّ أَنفُسَكُمْ وَ قَتِلُواْ الْمُشْرِكِينَ كَآفَّةً كَمَا يُقَتِلُونَكُمْ كَآفَّةً وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ مَعَ‏الْمُتَّقِينَ‏
-------------------------------------------
ترجمه
همانا تعداد ماهها نزد خداوند، در كتابِ (آفرينش) خدا و از روزى كه آسمان‏ها و زمين را آفريد، دوازده ماه است، كه چهارماه از آن (جنگ) حرام است، اين آيين ثابت و پابرجاست. پس در اين ماهها، با جنگ و خونريزى بر خود ستم نكنيد و جملگى با همه‏ى مشركان بجنگيد، آن گونه كه آنان همگى با شما مى‏جنگند و بدانيد كه خداوند باپرواپيشه‏گان است.
--------------------------------------------
نکته ها
سال، دوازده ماه دارد و كلمه‏ى «شَهر» (ماه) نيز دوازده بار در قرآن آمده است. [66]
عدد دوازده كه بارها در قرآن آمده است، عدد مباركى است، تعداد رهبران بنى‏اسرائيل و چشمه‏هاى آب زلال كه با معجزه‏ى موسى‏عليه السلام جوشيد، عدد امامان اهل بيت و... دوازده است.
چهار ماهى كه جنگ در آن حرام است عبارتند از: ذى القعده، ذى الحجّه، محرّم و رجب. سه ماه اوّل پى در پى است. [67]
نظام حركت ماه به دور زمين و چرخشى كه به اراده‏ى الهى در منظومه‏ى شمسى در طول سال است، از آغاز خلقت بر اين كرات حاكم بوده است.
احترام ماههاى حرام تا وقتى است كه دشمن از آن سوء استفاده نكند و در اين ماهها حمله و هجوم نياورد والاّ اگر دشمن حمله كرد، دفاع لازم است. طبق آيه‏ى 194 سوره بقره: «والحُرمات قصاص، فمَن اعتَدى‏ عليكم فاعتَدوا عليه بمثل‏ما اعتدى‏ عليكم»، همه‏ى چيزهاى مورد احترام، قابل قصاص است. هر كس از قانون عدم تعرّض، سوء استفاده كرد و بر شما تجاوز كرد، شما هم به همان گونه عمل كنيد.
تعبير ثابت و پا بر جا بودن اين آيين، شايد اشاره به اين باشد كه احترام چهارماه در همه‏ى اديان آسمانى ثابت بوده است. (طبق روايات)
در برخى روايات از امام باقرعليه السلام، دوازده امامِ پس از پيامبر اسلام، به عنوان تأويل اين آيه شمرده شده است. [68]
_______________________________
66) اعجاز عددى قرآن.
67) كافى، ج‏4، ص 240.
68) تفسير كنزالدقائق.
----------------------------------------------
پيام ها
1- بهترين تقويمِ تاريخ و زمان‏بندى، آن است كه ثابت، طبيعى و همگانى باشد. ماههاى قمرى اين سه ويژگى را دارند. «عدّة الشهور...»
2- وجود ماههاى دوازده‏گانه، به تدريج شكل نگرفته است، بلكه از آغاز پيدايش زمين و آسمان بوده است. «اثنا عشر شهراً... يوم خَلق»
3- رزمندگان و خانواده‏هايشان، نياز به عيادت، آموزش، استراحت و رسيدگى به خانه و زندگى دارند. بنابراين يك سوّم سال، اجباراً بايد جنگ خاموش شود تا فرصتى براى اينها باشد. «منها اربعة حرم» حتّى در جنگ هم بايد اصولى رعايت شود و به ناآگاهان، اغفال شدگان، زنان، سالمندان و كودكان، تعرّض نشود و بدون توجيه و تذكّر قبلى، حمله نشود.
4- همه زمان‏ها يكسان نيستند. در زمان هم قداست و حرمت مطرح است. «منهااربعة حرم»
5 - اسلام، هم مكان أمن دارد، (مكّه) هم زمانِ امن (ماههاى حرام). جالب آنكه محور سه ماه (ذيقعده، ذيحجّه ومحرّم) از اين چهار ماه حرام، ماه حجّ (ذيحجّه) است.
6- زيان بى‏توجّهى به ماههاى حرام، به خود انسان‏ها باز مى‏گردد «فلا تظلموا فيهنّ انفسكم»
7- در اسلام اصل بر جنگ نيست، بلكه بر فكر، برهان، حكمت، موعظه و زندگى مسالمت آميز است؛ امّا اگر دشمنان به تجاوز دست زدند، مسلمانان حق دفاع دارند، حتّى در ماههاى حرام. «قاتلوا المشركين»
8 - اجازه ندهيد دشمن از مقدّساتِ دينى و احكام فقهى شما سوء استفاده كند. «قاتلوا المشركين كافه» اگر دشمن در ماههاى حرام حمله كرد، مقدّس‏مآب نشويد، بلكه مقابله كنيد.
9- حمله به دشمن، بايد همانند ابعاد حملات دشمن باشد. «كمايقاتلونكم»
10- پيروزى در سايه‏ى تقواست. «ان اللَّه مع المتقين»






۲۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 37

--------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا النَّسِى‏ءُ زِيادَةٌ فِى الْكُفْرِ يُضَلُّ بِهِ الَّذِينَ كَفَرُواْ يُحِلُّونَهُ عَاماً وَيُحَرِّمُونَهُ عَاماً لِّيُوَاطِئُواْ عِدَّةَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ فَيُحِلُّواْ مَا حَرَّمَ اللَّهُ زُيِّنَ لَهُمْ سُوءُ أَعْمَلِهِمْ وَاللَّهُ لَا يَهْدِى الْقَوْمَ الْكَفِرِينَ
----------------------------------------------
ترجمه
همانا تأخير (و تغيير ماههاى حرام به ماههاى ديگر،) سبب افزايش در كفر است، كه به وسيله آن كافران گمراه مى‏شوند. (آنها) يك سال (جنگ در ماههاى حرام) را(به سليقه و تمايل و مصلحت‏انديشى،) حلال مى‏دانند و يك سال آن را حرام، تا با تعداد ماههايى كه خداوند حرام ساخته، مطابق آيد. از اين رو آنچه را خدا حرام كرده حلال مى‏كنند. كارهاى ناپسند آنها، در نظرشان زيبا جلوه يافته است و خداوندكافران را هدايت نمى‏كند.
---------------------------------------------
نکته ها
«نَسيى‏ء» و «نِسيه» از يك ريشه است. نسيه كردن، يعنى گرفتن جنس و پرداخت پول را به تأخير انداختن. جا به جا كردن روزهايى را كه جنگ در آن حرام است، نسيى‏ء گفته‏اند.
كافران گاهى روشنفكر شده، در قانون الهى دست مى‏بردند و در گرماگرم جنگ، چون به ماههاى حرام برمى‏خوردند، براى آنكه جنگ را متوقّف نكنند مى‏گفتند: ادامه مى‏دهيم و به جاى اين ماه، در ماه ديگرى آتش بس اعلام مى‏كنيم. [69]
_______________________________
69) تفسير نورالثقلين.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- به مقدّسات احترام بگذاريم. دخل و تصرّف و بازى كردن با قانون الهى، كفر است. «انّما النسى‏ء زيادة فى الكفر» چهار ماه تعطيلى مطرح نيست، بلكه نافرمانى در آنچه خدا فرموده مهم است.
2- كفر داراى درجات و مراحلى است. «زيادة فى الكفر»
3- يكى از عوامل گمراهى كفّار، جابه‏جايى ماههاى حرام است. «يضلّ به الذين كفروا»
4- يكى از عوامل انحراف مردم، تفسير و تحليل‏هاى غلط، براى دست بردن در احكام و قوانين الهى است. «يُحِلَّونه عاماً...»
5 - اعراب جاهلى با اينكه ماهها را جابجا مى‏كردند، ولى به مقدار زمان آن معتقد بودند. «ليواطئوا عدّة ما حرّم اللّه»
6- آنكه كار خود را بد بداند، شايد هدايت شود، امّا آنكه زشت‏كارى‏هاى خود را زيبا مى‏بيند، قابل هدايت نيست. «زيّن لهم سوء اعمالهم واللَّه لايهدى...»





۲۳ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 38

--------------------------------------------
آيه
يَأيُّهَا الَّذِين ءَامَنُواْ مَا لَكُمْ إِذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إِلَى الْأَرْضِ أَرَضِيتُم بِالْحَيَوةِ الدُّنْيَا مِنَ الْأَخِرَةِ فَمَا مَتَعُ الْحَيَوةِ الدُّنْيَا فِى الاَْخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! چرا وقتى به شما گفته مى‏شود در راه خدا (و براى جهاد) حركت كنيد، سنگين و زمين‏گير مى‏شويد؟ آيا به جاى آخرت، به زندگى دنيا راضى شده‏ايد؟ پس بدانيد بهره‏ى زندگى دنيا در (برابر) آخرت، جز اندكى نيست.
---------------------------------------------------
نکته ها
اين آيه اشاره به جنگ تبوك دارد كه برخى از شركت در آن سستى نشان مى‏دادند. عوامل و بهانه‏هاى سستى، فاصله‏ى زياد مدينه تا تبوك (حدود 600 كيلومتر)، گرمى هوا، فصل برداشتِ محصول و تبليغات منافقان نسبت به عظمت و قدرت سپاه روم بود.
--------------------------------------------
پيام ها
1- مؤمنان نيز بايد گاهى مورد انتقاد و مؤاخذه قرار گيرند. «يا ايّها الّذين آمنوا ما لكم...»
2- چابكى و آمادگى رزمى براى مسلمانان ضرورى است، امّا اينكه فرمانده چه كسى است، مهم نيست. جمله‏ى «اذا قيل لكم انفروا...»، فاعل مشخّصى ندارد و به صورت مجهول آمده است.
3- دلبستگى به دنيا وماديّات، مانع جداشدن انسان از زمين وخاك و رسيدن به كمال وافلاك مى‏شود. «اثّاقلتم...» (دنياطلب، كوتاه همّت است)
4- ارزش و جايگاه انسان تا حدّى است كه دنيا براى او ناچيز است. «ارضيتم»
5 - كسى كه آخرت را برتر از دنياى اندك بداند، به جبهه‏ى جنگ رو مى‏كند، نه دنيا. «الاّ قليل»





۲۳ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۱۷,۴۶۹ بازدید
۲۲ ساعت قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۸,۹۱۰ بازدید
۱ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۷۸,۹۵۸ بازدید
۲ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۴,۵۹۱ بازدید
۳ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۶۵ بازدید
۳ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۸۸ بازدید
۳ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۲,۹۷۷ بازدید
۴ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۰۹۲ بازدید
۱۱ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۴۹۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۰,۸۸۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۵۳ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۱۳ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۷ کاربر آنلاین است. (۱۳۶ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!