به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 18

--------------------------------------------
آيه
إِنَّمَا يَعْمُرُ مَسَجِدَ اللَّهِ مَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْأَخِرِ وأَقَامَ الصَّلَوةَ وَءَاتَى الزَّكَوةَ وَلَمْ يَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَى‏ أُوْلَئِكَ أَن يَكُونُواْ مِنَ الْمُهْتَدِينَ
------------------------------------------
ترجمه
مساجد خدا را تنها كسانى بايد آباد كنند كه به خدا و روز قيامت ايمان دارند و نماز را به پا داشته و زكات مى‏پردازند و جز از خدا نمى‏ترسند. اميد است كه آنان از ره‏يافتگان باشند.
-------------------------------------------
نکته ها
مسجد، پايگاه مهّم عبادى و اجتماعى مسلمانان است. بنابراين، هم متولّيان آن بايد صالح و پاك باشند و هم برنامه‏هايش سازنده و تربيت كننده، هم بودجه‏اش مشروع و حلال باشد و هم مسجديان اهل تقوا و خدايى و مورد تكريم. وگرنه اگر سازندگان مساجد، جبّاران و سلاطين باشند و پيشنمازان، افراد بى‏سواد و ترسو و خادمان نيز وارفتگان بى‏حال، طبعاً مساجد از هدف اصلى خود كه آبادى معنوى است، دور خواهند ماند.
به گفته‏ى مرحوم فيض كاشانى در تفسير صافى، تعمير مسجد شامل مرمّت، نظافت و فرش كردن، روشنايى، تدريس و تبليغ مى‏شود.
در قرآن 32 بار از زكات ياد شده كه 28 بار آن در كنار نماز بيان شده است.
رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: «اذا رأيتم الرّجُلَ يعتاد المسجدَ فاشهَدُوا له بالأيمان» [23] همين كه ديديد كسى به مسجد رفت و آمد مى‏كند، به ايمان او گواهى دهيد.
در احاديث براى كسانى كه به مسجد رفت و آمد مى‏كنند، بهره‏هاى فراوان ذكر شده است، از جمله: پيدا كردن دوست و برادر دينى، آگاهى‏هاى مفيد، ارشاد و دورى از گناه، برخوردارى از نعمت و رحمت الهى. [24]
______________________________
23) تفسير درّالمنثور.
24) وسائل الشيعه و تفسير درّالمنثور.
----------------------------------------------
پيام ها
1- توليت و تعمير مسجد شرايطى دارد:
الف: از جهت اعتقادى، ايمان به مبدأ و معاد. «آمن باللّه و اليوم الاخر»
ب: از نظر عملى، برپا داشتن نماز وپرداخت زكات. «اقام‏الصلوة وآتى الزكوة»
ج: از جهت روحى، شجاعت و نفوذناپذيرى. «لم‏يخش الا اللّه» (اگر متولّى مسجد، شجاع باشد، مسجد نيز كانون حركت‏هاى ضدّ ظلم خواهد بود)
2- وظيفه‏ى متولّيان مساجد و تعميركنندگان آنها، رسيدگى به محرومان است. «انّما يعمر... آتى الزكوة»
3- ايمان از عمل جدا نيست، «آمن... و اقام» نماز از زكات جدا نيست، «اقام الصلوة و آتى الزكوة» و مسجد از انقلاب جدا نيست. «مساجد اللّه... و لم يخش»
4- با وجود ايمان، عمل صالح، نماز، زكات و شجاعت، باز هم مغرور نشويم، هنوز خطر انحراف وجو دارد. «فعسى اولئك من المهتدين»





۲۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 19

--------------------------------------------
آيه
أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَآجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْأَخِرِ وَجَهَدَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَوُونَ عِندَ اللَّهِ وَاللَّهُ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّلِمِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
آيا آبرسانى به حاجيان و تعمير مسجدالحرام را همانند (عملِ) كسى قرار داده‏ايد كه به خدا و روز قيامت ايمان آورده و در راه خدا جهاد كرده است؟ اين دو نزد خداوند يكسان نيست و خداوند گروه ستمگر را هدايت نمى‏كند.
-------------------------------------------
نکته ها
عباس، عموى پيامبر و شيبة به يكديگر افتخار مى‏كردند؛ عباس به آبرسانىِ خود به زائران خانه‏ى خدا مى‏باليد و شيبة به كليددارى كعبه.
على‏عليه السلام فرمود: ولى من با سنّ كم خود، به اين افتخار مى‏كنم كه شما با جهاد و شمشير من ايمان آورديد. عباس ناراحت شده نزد پيامبرصلى الله عليه وآله از على‏عليه السلام شكايت كرد. اين آيه نازل شد. [25]
على‏عليه السلام بارها براى اولويّت خويش به اين آيه استشهاد كرد، چرا كه ايمان و جهاد، برتر از خدماتِ دورانِ شرك است كه فاقد ارزش معنوى است.
_____________________________
25) تفسير نمونه ؛ كافى، ج 8، ص 204.
-------------------------------------------
پيام ها
1- عمل‏زده نشويم، عمل بدون ايمان، سرابى پوچ و جسدى بى‏جان است. «اجعلتم سقاية الحاج... كمن آمن...»
2- رزمندگان مخلص برتر از ديگرانند، هر چند ديگران منشأ خدماتى از طريق مشاغل ديگر باشند. «اجعلتم سقاية الحاج ... كمن... جاهد فى اللّه»
3- برابر دانستن رزمندگانِ با ايمان با ديگران، مورد توبيخ و يكى از ظلم‏هاى اجتماعى است. «اجعلتم... كمن... جاهد... القوم الظالمين»





۲۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 20

--------------------------------------------
آيه
الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَهَاجَرُواْ وَجَهَدُواْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ بِأَمْوَ لِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِندَ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَآئِزُونَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
كسانى كه ايمان آورده و هجرت كردند و در راه خدا با اموال و جانهاى خويش جهاد كردند، بزرگ‏ترين درجه را نزد خداوند دارند و اينان همان رستگارانند.
----------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان، هجرت و جهاد، همچون تقوا، در رأس همه‏ى ارزش‏هاست. «آمنوا و هاجروا و جاهدوا... اعظم درجةً»
2- اگر ملاك ارزش نزد مردم، روابط قبيلگى و نژادى است، در محاسبات الهى، ايمان، هجرت و جهاد، ملاكِ ارزش است. [26] «عنداللَّه»
3- ايمان، لازمه‏ى كمالات ديگر است. «آمنوا»
4- ارزش همه‏ى كارهاى مقدّس، به نيّت آنهاست. «فى سبيل اللَّه»
5 - فوز و رستگارى، تنها در سايه‏ى ايمان، هجرت و جهاد است. «آمنوا و... اولئك هم الفائزون»
________________________________
26) اگر همه‏ى مسلمانان وصحابه پيامبر در يك رديف باشند، نخستين ايمان آورنده و آنكه بيشترين مدّت را در جبهه بود و بيشترين ضربات را خورد، چه كسى جز على‏عليه السلام خواهد بود؟




۲۰ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 21، 22

--------------------------------------------
آيه
يُبَشِّرُهُمْ رَبُّهُم بِرَحْمَةٍ مِّنْهُ وَرِضْوَ نٍ وَجَنَّتٍ لِّهُمْ فِيهَا نَعِيمٌ مُّقِيمٌ‏
خَلِدِينَ فِيهَآ أَبَداً إِنَّ اللَّهَ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِيمٌ‏
--------------------------------------------
ترجمه
پروردگارشان آنان را به رحمتى از ناحيه خود و رضايت خويش و باغهايى از بهشت، بشارت مى‏دهد كه برايشان در آن نعمت‏هاى ابدى است.
آنان تا ابد در آنجا جاودانند. همانا نزد خداوند پاداشى بزرگ است.
--------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند، خود به مؤمنان مهاجر و مجاهد، مژده‏ى بهشت داده است. [27] «يبشّرهم ربّهم»
2- نشانه‏ى جامعيّت يك مكتب آن است كه علاوه بر هماهنگى با فطرت، به پيروان خود اميد دهد. «يبشّرهم»
3- بشارت و پاداش، از شئون ربوبيّت است. «يبشّرهم ربّهم»
4- برخوردارى از رحمت و رضوان بهشت، نمودى از فوز و رستگارى است. «الفائزون يبشرّهم ربّهم...»
5 - رحمت و رضاى خدا، بر نعمت‏هاى مادّى مقدّم است. «برحمة منه و رضوان و جنّات» (نام رحمت و رضوان قبل از بهشت آمده است)
6- باغهاى بهشت، پر نعمت است. [28] «نعيم»
7- اگر به خاطر خدا از نعمت‏هاى فانى بگذريم، به نعمت‏هاى ابدى مى‏رسيم. «نعيم مقيم»
8 - فنا و زوال، بزرگ‏ترين آفتِ نعمت‏هاى دنيوى است كه در قيامت اين آفت نيست. «مقيم، خالدين، ابداً»
9- پاداش بزرگ، تنها در انحصار اوست، پاداشهاى ديگران از هر كس و هرچه كه باشد، كوچك است. «عنده» قبل از «اجر عظيم» نشانه‏ى انحصار است.
10- خداوندى كه به همه‏ى دنيا «قليل» مى‏گويد، به پاداش مجاهدان، «عظيم» مى‏گويد.
11- خداوند، قليل و فانى ما را به گرانبهاترين قيمت مى‏خرد، با آنكه ما هر چه داريم، از خود اوست. «اجر عظيم»
_______________________________
27) در آيات ديگر، بشارت‏هاى ديگرى نيز آمده است، همچون: «سقاهم ربّهم» (انسان، 21) و «صلواتٌ من ربّهم» بقره، 157.
28) به گفته‏ى مفردات «نعيم» به معناى نعمت فراوان است.





۲۲ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 23

--------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ ءَابَآءَكُمْ وَإِخْوَنَكُمْ أَوْلِيَآءَ إِنِ اسْتَحَبُّواْ الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمَنِ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّلِمُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اگر پدران و برادرانتان، «كفر» را بر «ايمان» ترجيح دادند، ولايت آنان را نپذيريد و هر كس از شما دوستى و ولايت آنان را بپذيرد، آنان همان ستمگرانند.
-------------------------------------------
نکته ها
تهديدهاى قرآن نسبت به پذيرش ولايت كفّار، تكان دهنده است. از جمله در سوره مائده آمده است: «و من يتولّهم منكم فانّه منهم» [29] هر كه ولايت آنان را بپذيرد، جزو آنان است. همچنين در سوره آل‏عمران مى‏فرمايد: «و من يفعل ذلك فليس مِن اللَّه فى شى‏ءٍ» [30] هر كه چنين كند، رابطه‏اش با خدا قطع شده است.
بعضى از مسلمانان هنگام هجرت به مدينه، مورد خشم والدين كافر خود بودند، ولى حفظ دين خود را بر رضايت آنان ترجيح دادند.
البتّه ولايت پدر و مادر كافر را نبايد پذيرفت، ولى اين غير از نيكى به آنهاست.
_____________________________
29) مائده، 51.
30) آل‏عمران، 28.
-------------------------------------------
پيام ها
1- پدر كافر، بر فرزند مسلمان ولايت ندارد و روابط مكتبى بر روابط خانوادگى مقدّم است. «لا تتّخذوا»
2- عواطف نبايد بر ارزش‏هاى مكتبى غالب شود. «لاتتّخذوا ابائكم و اخوانكم»
3- ولايت كافر ممنوع است، حتّى اگر نزديكترين افراد باشد. «لاتتّخذوا ابائكم... أولياء ان استحبّوا الكفر»
4- ضابطه‏ى دين و مكتب، مقدّم بر هر رابطه‏اى است. «لاتتّخذوا، ان‏استحبّوا الكفر»
5 - پذيرش ولايت كفّار، ظلم است. «الظالمون»





۲۲ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 24

--------------------------------------------
آيه
قُلْ إِن كَانَ ءَابَآؤُكُمْ وَأَبْنَآؤُكُمْ وَ إِخْوَ نُكُمْ وَأَزْوَجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوَ لٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَ تِجَرَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَ مَسَكِنُ تَرْضَوْنَهَآ أَحَبَّ إِلَيْكُم مِّنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهَادٍ فِى سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُواْ حَتَّى‏ يَأْتِىَ اللَّهُ‏بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الْفَسِقِينَ
-----------------------------------------------
ترجمه
بگو: اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروت‏هايى كه جمع كرده‏ايد و تجارتى كه از كسادى آن بيم داريد و خانه‏هايى كه به آنها دلخوش كرده‏ايد، نزد شما از خدا وپيامبرش وجهاد در راه او محبوب‏تر باشد، پس منتظر باشيد تا خداوند، فرمان (قهر) خويش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدايت نمى‏كند.
----------------------------------------------
نکته ها
روزى على‏بن ابى‏طالب عليهما السلام به گروهى فرمود: چرا شما براى كمك به اسلام به مدينه هجرت نمى‏كنيد و به پيامبر ملحق نمى‏شويد؟ گفتند: ما با برادران و فاميل خود هستيم و از خانه‏هايمان دفاع مى‏كنيم. [31]
گروه‏هايى كه در اين آيه مطرح شده، به عنوان نمونه است و به همين دليل، پدر شامل مادر هم مى‏شود و پسر شامل دختر، و برادر شامل خواهر نيز مى‏شود.
_____________________________
31) تفسير الميزان.
--------------------------------------------
پيام ها
1- ميزان ايمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهى دنيا و آخرت مى‏توان شناخت. «احبّ اليكم من اللّه و رسوله و جهاد»
2- جهاد، از اركان اسلام است و در كنار توحيد و نبوّت مطرح شده است. «من اللَّه و رسوله و جهادٍ»
3- براى عبور از پل‏هاى مادّيت، بايد عقايد و انس با خدا را تقويت كرد. «ان كان آبائكم... و اموال... احبّ اليكم من اللّه و رسوله...»
4- عواطف فاميلى و امكانات مادّى نبايد مانع جهاد شود و هركجا مانع شد، زمينه‏ساز قهر الهى است. «ان كان آبائكم... و اموال... احبّ... فتربّصوا...»
(در راه دوستى خدا و جهاد در راه او بايد از همه چيز و همه كس گذشت. زيرا حفظ دين، بر حفظ روابط خانوادگى، عاطفى و اقتصادى مقدّم است.)
5 - مسلمانانِ مرفّهِ دنياپرست، همچون كافرانند. [32] «فتربّصوا»
6- اگر رفاه در زندگى اصل شد، انسانيّت سقوط مى‏كند و سبب دورى از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومى را در انتظار دارد. «يأتى اللَّه بأمره»
7- رفاه طلبانِ مسئوليّت گريز، مشمول هدايت الهى نمى‏شوند. «لايهدى»
8 - برترى دادن مادّيات بر امور معنوى، نشانه‏ى فسق است. «احبّ اليكم... الفاسقين» (مرز ايمان و فسق، رها كردن معنويات است)
_______________________________
32) در آيه، خطاب به آنان كلمه‏ى «فتربّصوا» به كار رفته كه اين لحن در قرآن، خطاب به كفّار است. به علاوه آيه مى‏رساند كه خداوند خود با دنياپرستان سخن نمى‏گويد، بلكه به پيامبر مى‏فرمايد كه به آنان پيام بدهد. «قُل» تفسير الميزان.




۲۲ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 25

--------------------------------------------
آيه
لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِى مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ وَيَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ‏تُغْنِ عَنكُمْ شَيْئاً وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُم مُّدْبِرِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
همانا خداوند در مواضع بسيارى شما را يارى كرده است و در روز حُنين (نيز شما را يارى كرد،) آنگاه كه فراوانى لشگرتان شما را به غرور و اعجاب واداشت، ولى اين فزونىِ نفرات هيچ سودى براى شما نداشت و زمين با همه‏ى گستردگى‏اش بر شما تنگ آمد، پس شما پشت به دشمن فرار كرديد.
-------------------------------------------
نکته ها
در آيات قبل، تشويق به جهاد و هشدار نسبت به وابستگى‏ها بود، در اين آيه الطاف و امدادهاى الهى را بازگو مى‏كند تا انگيزه‏ى جهاد تقويت شود.
مجموع جنگ‏ها و سراياى پيامبرصلى الله عليه وآله، كه در اين آيه با تعبير «مواطن كثيرة» آمده، هشتاد مورد بوده است. [33] نقل شده است كه «متوكّل عباسى» مريض شد و نذر كرد كه اگر شفا يافت، «دراهم كثيرة» بدهد. پس از بهبودى، بحث شد كه دراهم كثيرة چقدر مى‏باشد؟ از امام‏هادى‏عليه السلام پرسيدند، آن حضرت با استناد به اين آيه فرمودند: بايد هشتاد درهم بدهد. [34]
سيماى جنگ حُنين
جنگ حُنين در منطقه‏اى نزديك طائف، ميان مسلمانان و قبيله‏ى «هوازن» درگرفت و به همين سبب به آن جنگ هوازن هم مى‏گويند.
در سال هشتم هجرى پيامبرصلى الله عليه وآله براى مقابله با توطئه و تهاجم هوازن، به آن منطقه لشكركشى كرد. سپاه ده هزار نفرى اسلام كه مكّه را فتح كرده بود، به همراه دو هزار نفر از تازه مسلمانان، به آن سوى عزيمت كردند.
جنگ و درگيرى پس از نماز صبح بود و مسلمانان كه از حمله‏ى قبايل هوازن غافلگير شده بودند، اغلب پا به فرار گذاشتند و نظام سپاه اسلام در هم ريخت، ولى با مقاومت سرسختانه‏ى گروهى، سرانجام فراريان به فراخوانى پيامبرصلى الله عليه وآله بازگشتند و مجدّداً حمله آغاز شد و با كشته شدنِ صد نفر از مشركان و تسليم شدن بقيّه و به دست آمدن غنايم بسيار، جنگ حُنين با يارى خداوند به سود مسلمانان خاتمه يافت. درباره‏ى تعداد اسرا و ميزان غنايم و كيفيّتِ تقسيم آنها و مسائلى كه پيش آمد و نتايج اين نبرد، حرف‏هاى گفتنى بسيار است كه بايد به كتب تاريخ و مغازى مراجعه كرد.
_______________________________
33) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج‏7، ص 464.
34) تفسير اطيب‏البيان.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- عامل اصلى پيروزى جنگ‏ها در صدر اسلام، نصرت و امداد الهى بود. «لقد نصركم اللّه...»
2- ياد الطاف الهى، از عوامل تقويت روحيّه و ايمان است. «لقد نصركم اللَّه»
3- جنگ حُنين بسيار مهم بود. («مواطن كثيرة» شامل جنك حُنين نيز مى‏شود، ولى به خاطر اهميّت آن جداگانه نيز نام برده شده است)«مواطن كثيرة ويوم حنين»
4- گاهى كثرت جمعيّت و امكانات مادّى، سبب غرور و غفلت و قهراً سبب شكست مى‏شود. «اعجبتكم كثرتكم»
5 - به امدادهاى الهى در همه حال نياز است، چه در حال ضعف و چه در حال قدرت. در جنگ بدر با مسلمانانِ اندك، از نصرت الهى برخوردار شدند و در جنگ حُنين با تعداد زياد، باز هم نصرت الهى به يارى آمد. «لقد نصركم اللّه... و يوم حُنين»
6- بدون اراده‏ى الهى، اسباب مادّى بى‏اثر است. «لم تغن عنكم»
7- براى ايجاد روحيّه‏ى تعبّد و تواضع، گاهى بايد نقاط ضعف را به رخ كشيد، تا غرورهاى بيجا بشكند. «ثمّ وليّتم مدبرين»





۲۲ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 26

--------------------------------------------
آيه
ثُمَّ أَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَى‏ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَ أَنزَلَ جُنُوداً لَّمْ تَرَوْهَا وَعَذَّبَ الَّذِينَ كَفَرُواْ وَذَ لِكَ جَزَآءُ الْكَفِرِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
سپس خداوند، آرامش خود را بر پيامبرش وبر مؤمنان فرو فرستاد و سپاهيانى فرستاد كه شما آنان را نديديد و كافران را عذاب كرد، و اين كيفر كافران است.
----------------------------------------------
نکته ها
در قرآن، شش مرتبه كلمه «سَكينة» به‏كار رفته كه پنج‏بار آن در مورد جنگ است.
در جنگ حنين، خداوند چهار نوع لطف به مؤمنان داشت: سكينه، جنود نامرئى، قهر بر كفّار و پذيرش توبه‏ى فراريان (كه در آيه‏ى بعد مطرح است).
بعضى از اسيرانِ كفّار، از مسلمانان مى‏پرسيدند: كجايند آن سفيد پوشانى كه ما را مى‏كشتند؟ [35] اشاره به فرشتگانى كه با لباس‏هاى سفيد، به چشم كفّار مى‏آمدند.
______________________________
35) تفسير صافى.
---------------------------------------------
پيام ها
1- لغزش رزمندگان در جبهه، سبب محروم شدن از امدادهاى غيبى الهى نمى‏شود. «ثمّ ولّيتم مدبرين ثمّ انزل اللّه سكينته»
2- امدادهاى غيبى، رمز پيروزى مسلمانان است. «انزل اللَّه سكينته»
3- داشتن روحيّه‏ى خوب و اطمينانِ برخاسته از ايمان، از عوامل اصلى پيروزى در نبرد است. «سكينته»
4- آرامش و اطمينان، هم براى رهبر لازم است، هم پيروان او. «سكينته على رسوله و على المؤمنين» نگرانى پيامبر از فرار افراد بود و ناآرامى مردم، از ترس.
5 - آرامش روحى مؤمنان، از سوى خدا بود، «سكينتهُ» در آيه‏اى ديگر مى‏فرمايد: «سكينتهٌ من ربّكم» [36]
6- باور به حضور فرشتگان و مأموران الهى در جنگ براى امداد مؤمنان، يك عقيده‏ى قرآنى است. «انزل جنوداً لم تروها»
7- كشته شدن، براى كسى كه به مبدأ و معاد ايمان دارد افتخار است، ولى براى كافران، مايه‏ى عذاب. «عذّب»
8 - عاقبت همه‏ى كفّار، شكست و ذلّت است. «عذّب... ذلك جزاء الكافرين»
_____________________________
36) بقره، 248.





۲۲ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 27

--------------------------------------------
آيه
ثُمَّ يَتُوبُ اللَّهُ مِن بَعْدِ ذَ لِكَ عَلَى‏ مَن يَشَآءُ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
سپس خداوند بعد از آن (فرار)، لطف خود را به هر كه بخواهد بر مى‏گرداند (و توبه‏ى فراريان را مى‏پذيرد.) وخداوند، آمرزنده و مهربان است.
---------------------------------------------
نکته ها
در اين كه مراد از توبه چيست، چند احتمال است:
1- توبه از گناهِ فرار از جبهه.
2- توبه از شرك.
3- توبه از غرور و اتّكا به فزونى جمعيّت.
--------------------------------------------
پيام ها
1- درهاى توبه هميشه وبراى همه باز است، حتّى بر اسيرانِ كافر و فراريان. «يتوب اللَّه» (فعل مضارع بر استمرار دلالت دارد)
2- پذيرش توبه، بر خداوند واجب نيست، بلكه تفضّلى است كه به حكمت خود او مربوط است. «من يشاء»
3- خداوند، هم گناهان را مى‏پوشاند، هم انسان را دوست دارد. «غفور رحيم»





۲۲ شهریور ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره توبه
آیه 28

--------------------------------------------
آيه
يَأيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلَا يَقْرَبُواْ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ بَعْدَ عَامِهِمْ هَذَا وَإِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ إِن شَآءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ‏
-------------------------------------------
ترجمه
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! قطعاً مشركان، پليد وناپاكند، پس بعد از اين سال نبايد به مسجدالحرام نزديك شوند و اگر (به خاطر راندن كفّار و قطع داد و ستد) از فقر و تنگدستى مى‏ترسيد، پس به زودى خداوند اگر بخواهد از فضل خويش شما را بى‏نياز خواهد كرد، قطعاً خداوند آگاه و حكيم است.
---------------------------------------------
نکته ها
يكى از فرمان‏هاى چهارگانه‏اى كه حضرت على‏عليه السلام در حج سال نهم هجرى به مشركان ابلاغ كرد اين بود كه از سال آينده، حقّ ورود به مسجدالحرام را ندارند.
--------------------------------------------
پيام ها
1- شرك، پليدى است. «نجس» پاكى واقعى در سايه‏ى ايمان است.
2- مؤمن بايد نسبت به مشرك، تنفّر داشته باشد. «الّذين آمنوا انّماالمشركون نجس»
3- در احكام دين بايد قاطعانه عمل كرد، نه با تعارف. «انّما المشركون نجس»
4- در اعلام برنامه وديدگاه، توجّه به توان اجرايى خود داشته باشيم. «انّما المشركون نجس» (با آنكه پليدبودن مشركان مربوط به سال نهم وسال اعلام برائت نبود، لكن چون در آن سال مسلمانان قدرت اجرا پيدا كردند، اين امر اعلام شد)
5 - چون نزديك شدن، زمينه‏ى وارد شدن است، پس مشركان نبايد به مكان‏هاى مقدّس حتّى نزديك شوند. «لايقربوا»
6- در قرآن، فلسفه‏ى برخى نهى‏ها وتحريم‏ها بيان شده است. «نجس فلايقربوا»
7- همه‏ى زمين‏ها از نظر قداست، يكسان نيستند. «فلايقربوا المسجدالحرام»
8 - با مخالفان هم مدارا كنيم و به آنان مهلت دهيم. «بعد عامهم هذا»
9- در دستورات و آئين‏نامه‏ها، به تنش‏ها وپيامدهاى آن نيز توجّه كنيم. «نجس فلايقربوا... و ان خفتم عيلة...»
10- تنگناهاى اقتصادى و فشارهاى مالى، ما را نسبت به دينمان بى‏تعهّد نسازد. «ان خفتم عيلةً»
11- هركجا احساس نگرانى اجتماعى شد، بايد روحيّه‏ى اميد و توكّل را در مردم زنده كرد. «ان خفتم عيلةً فسوف يغنيكم اللّه من فضله»
12- رزق ما به دست ديگران (مسافران و جهانگردان) نيست، بلكه به دست خداست. «يغنيكم اللَّه»
13- از قطع رابطه اقتصادى با كفّار، به خاطر مكتب، نگران نباشيم.«يغنيكم اللّه»
14- بيش از زرنگى ومديريّت وسرمايه و...، فضل الهى در غناى مردم نقش دارد. «يغنيكم اللَّه من فضله»
15- احكام دين، بر پايه‏ى علم و حكمت الهى است. «عليم حكيم»






۲۲ شهریور ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۰,۹۵۱ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۵۵ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۵۸۰ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۴۸۴ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۸۸ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۴ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۱۹۲ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۸۲ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۳۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۱۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۴۹۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۷۸ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۵۸ کاربر آنلاین است. (۱۹۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۵۸

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!