به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 14

---------------------------------------------
آيه
لَهُ دَعْوَةُ الْحَقِّ وَالَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ لَا يَسْتَجِيبُونَ لَهُم بِشَىْ‏ءٍ إِلَّا كَبَسِطِ كَفَّيْهِ إِلَى الْمآءِ لِيَبْلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَلِغِهِ وَ مَا دُعَآءُ الْكَفِرِينَ إِلَّا فِى ضَلَلٍ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
تنها خواندن او حق است و كسانى را كه (مشركان) جز او مى‏خوانند هيچ پاسخشان نمى‏گويند، مگر مانند كسى كه دو دستش را به سوى آب گشوده تا آنرا بدهانش رساند و حال آنكه نخواهد رسيد و دعا و خواست كافران (از غير خدا) جز در گمراهى (وبه هدر رفتن و انحراف) نيست.
---------------------------------------------
نکته ها
دعوت به پرستش خداى ودورى از توجّه به ديگران و تنها او را مؤثر دانستن، بارها در قرآن تذكّر داده شده است. از جمله: اگر انسان، تنها از من درخواست كند، من حتماً او را پاسخ مى‏دهم. «اجيب دعوة الداّع اذا دعان»(31) امّا اگر به سراغ ديگران رفت و از آنها حاجت خواست، بداند آنها نمى‏شنوند و اگر هم بشنوند اجابت نمى‏كنند. «ان تدعوهم لايسمعوا و لو سمعوا دعائكم ما استجابوا لكم»(32)
انسانِ محدود در زندگى پرحادثه دنيا نيازمند پناهگاهى مطمئن است، انبيا پناهگاه واقعى را به او معرّفى مى‏كنند، «له دعوة الحق» امّا كمك‏هاى ديگران (طاغوت‏ها) يا براى استحمار يا استثمار يا تبليغات وحفظ موقعيّت خود و يا... مى‏باشد و در واقع آنچه براى آنها مطرح نيست، انسان است.
انسان، فطرتاً تشنه حقّ و خواستار حقيقت است «ليبلغ فاه» ولى راه وصول به آن را گم مى‏كند. امّا جز ايمان به خدا و عشق و انس به او و دعا و درخواست از او، هيچ چيز ديگرى انسانِ بى‏نهايت طلب را سيراب نمى‏كند. «و ما هو ببالغه» چرا كه غير از اللَّه هر چه باشد سراب است و دعا از غير او بيهوده.
________________________________
31) بقره، 186.
32) فاطر، 14.
------------------------------------------------
پيام ها
1- جز خدا به سراغ ديگران نرويد كه از غير او هيچ كارى ساخته نيست. «لايستجيبون لهم بشى‏ءٍ»
2- سرچشمه‏ى شرك مردم، تصوّرات و خيالات باطل آنهاست. «كباسط كفيّه الى الماء... و ما هو ببالغه»
3- هركس خالصانه خدا را بخواند، با دست پر برمى‏گردد. دست خالى برگشتن به خاطر توجّه به غير خداست. «له دعوة الحق... و ما دعاء الكافرين الاّ فى ضلال»





۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 15

---------------------------------------------
آيه
وَلِلَّهِ يَسْجُدُ مَن فِى السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ طَوْعاً وَكَرْهاً وَ ظِلَلُهُم بِالْغُدُوِّ وَالْأَصَالِ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
و هر كه در آسمان‏ها و زمين است، خواه ناخواه با سايه‏هاشان بامدادان و شامگاهان، براى خدا سجده مى‏كنند.
------------------------------------------------
نکته ها
«مَنْ» براى موجود عاقل بكار مى‏رود و «ما» براى غير آن، امّا در آيات ديگر مشابه اين آيه با «ما» آمده است، مثل آيه «وللّه يسجد ما فى‏السّموات و ما فى‏الارض»(33)، لذا مى‏توان نتيجه گرفت كه مراد از اين آيه نيز سجده‏ى همه موجودات است، خصوصاً كه «ظلال» نيز مطرح شده كه ناگفته پيداست سايه، عقل ندارد.
شايد منظور از سجده كردنِ سايه‏ها حالت افتادن سايه بر زمين باشد، نظير تشبيهى كه در فارسى مى‏آوريم: سرو سواره مى‏رود، غنچه پياده مى‏رسد.
«آصال» جمع «اُصُل» وآن جمع «اصيل» از ماده‏ى «اصل» به معنى انتها وآخر روز است.
_______________________________
33) نحل، 49.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- هستى، مطيع و ساجد خداوند است، چرا ما نباشيم؟ «و للَّه يسجد من...»
2- سجده، مخصوص خداست. «وللَّه يسجد»
3- مؤمنين با ميل و رغبت سجده مى‏كنند، ولى ديگران بخاطر نياز، مجبور به تواضع و تذلّل مى‏شوند. «طوعاً و كرهاً»
4- اگر موجودى خدايى شد، عوارض وآثار آن هم در خط خدا قرار مى‏گيرد.«ظلالهم»
5- سجده‏ى موجودات دائمى است. «يسجد... بالغدو و الاصال»





۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 16

---------------------------------------------
آيه
قُلْ مَن رَّبُّ السَّمَوَ تِ وَالْأَرْضِ قُلِ اللَّهُ قُلْ أَفَاتَّخَذْتُم مِّن دُونِهِ أَوْلِيَآءَ لَا يَمْلِكُونَ لِأَنفُسِهِمْ نَفْعاً وَلَا ضَرّاً قُلْ هَلْ يَسْتَوِى الْأَعْمَى‏ وَالْبَصِيرُ أَمْ هَلْ تَسْتَوِى الظُّلُمَتُ وَالنُّورُ أَمْ جَعَلُواْ لِلَّهِ شُرَكَآءَ خَلَقُواْ كَخَلْقِهِ فَتَشَبَهَ الْخَلْقُ عَلَيْهِمْ قُلِ اللَّهُ خَلِقُ كُلِّ شَىْ‏ءٍ وَهُوَ الْوَ حِدُ الْقَهَّرُ
---------------------------------------------
ترجمه
بگو: پروردگار آسمان و زمين كيست؟ بگو: خداست. بگو: پس چرا جز او را كه مالك هيچ سود و زيانى براى خويشتن نيستند سرپرست گرفته‏ايد؟ بگو: آيا نابينا و بينا با هم برابرند؟ يا آيا تاريكى‏ها و روشنايى يكسانند؟ يا مگر براى خدا شريكانى قرار داده‏اند كه مانند آفريدن خدا (چيزى) آفريده و اين آفرينش بر آنان مشتبه شده است؟ بگو: خداوند آفريدگار هر چيزى است و اوست يگانه قهّار.
-------------------------------------------
نکته ها
طرح مسائل در قالب سؤال وجواب، يكى از شيوه‏هاى تبليغى، تربيتى و آموزشى است كه قرآن، بسيار به آن توجّه كرده است «قل من ...»
در روايات آمده است: شرك به خدا، از حركت مورچه‏اى سياه در شب تاريك روى سنگ سياه مخفى‏تر است.(34) نمونه‏اش آن است كه بگويى: اين كار به بركت خدا و فلانى انجام شد.
_________________________________
34) بحار، ج 72، ص 93.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- مشركان از شدّت تعصّب، به روشن‏ترين سؤالات هم جواب نمى‏دهند، لذا پيامبر بايد خود، پاسخ سؤالش را بدهد. «من ربّ السّموات... قل اللَّه»
2- كفّار تنها خالقيّت خدا را قبول داشتند، «لئن سئلتهم من خلق... ليقولن اللَّه»(35) و ديگران را مدبّر مى‏دانستند. «قل من ربّ...»
3- انسانى كه نمى‏تواند براى خود سودى را جلب يا ضررى را دفع نمايد، نبايد تحت هيچ عنوانى به جاى خدا مورد اطاعت مردم قرار گيرد. «لايملكون لانفسهم نفعاً و لا ضرّاً»
4- كسى‏كه حقّ را ديد و آن را نپذيرفت، چشم دلش كور وفضاى اطرافش ظلمات است. «هل يستوى الاعمى والبصير ...»
5 - غير از خداوند كسى چيزى را نيافريده تا در آفريده‏ها دچار اشتباه شويم. «فتشابه الخلق عليهم»
________________________________
35) عنكبوت، 61.




۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 17

---------------------------------------------
آيه
أَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ أَوْدِيَةُ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّيْلُ زَبَداً رَّابِياً وَمِمَّا يُوقِدُونَ عَلَيْهِ فِى النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْيَةٍ أَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ كَذَ لِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَآءً وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِى‏الْأَرْضِ كَذَ لِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
خداوند از آسمان آبى فرو فرستاد، پس رودخانه‏ها به اندازه (ظرفيت) خويش جارى شده و سيلاب كفى را بر خود حمل كرد. و از (فلزّات) آنچه كه در آتش بر آن مى‏گدازند تا زيور يا كالايى بدست آرند، كفى مانند كفِ سيلاب (حاصل شود.) اينگونه خداوند حق و باطل را (بهم) مى‏زند. پس كف (آب) به كنارى رفته (و نيست شود) و امّا آنچه براى مردم مفيد است در زمين باقى بماند. خداوند اينگونه مثال‏ها مى‏زند.
------------------------------------------
نکته ها
در اين آيه دو مثال براى معرّفى باطل ذكر شده است، يكى مثال كفى كه بر روى آب ظاهر مى‏شود و دوم كفى كه هنگام ذوب فلزات، روى آنها را مى‏پوشاند.
باطل همچون كف است، زيرا: 1. رفتنى است، 2. در سايه حقّ جلوه مى‏كند، 3. روى حقّ را مى‏پوشاند، 4. جلوه دارد، ولى ارزش ندارد. نه تشنه‏اى را سيراب مى‏كند نه گياهى از آن مى‏رويد، 5. با آرام شدن شرايط محو مى‏شود، 6. بالانشين پر سر وصدا، امّا توخالى و بى‏محتوى است. چنانكه در آيات ديگر نيز بر اين امر تأكيد شده است:
«بل نقذف بالحقّ على الباطل فيدمغه»(36)، با حقّ بر سر باطل مى‏كوبيم.
«يمح اللَّه الباطل»(37)، خداوند باطل را محو مى‏كند.
«و ما يبدى‏ء الباطل و مايعيد»(38)، باطل در دنيا و آخرت محو و نابود است.
«انّ الباطل كان زهوقا»(39)، همانا باطل رفتنى است.
«جاء الحقّ و زهق الباطل»(40)، حقّ آمد و باطل رفت.
تمثيل، مسائل عقلى را محسوس و راه رسيدن به هدف را نزديك مى‏نمايد، مطالب را همگانى و لجوجان را خاموش مى‏سازد، لذا قرآن از اين روش بسيار استفاده نموده است.
________________________________
36) انبياء، 18.
37) شورى، 24.
38) سبأ، 49.
39) اسراء، 81.
40) اسراء، 81.
----------------------------------------------
پيام ها
1- فيض الهى جارى است وهركس به مقدار استعدادش بهره‏مند مى‏شود. «اودية بقدرها»
2- تلاش براى ساخت وسايل ضرورى(متاع) يا رفاهى(حِلية) ممدوح است. «يوقدون عليه فى النّار»
3- در كوره‏ى حوادث است كه ناخالصى‏ها معلوم و حقّ و باطل ظاهر مى‏شود. «يوقدون عليه... زبدٌ مثله»
4- وجود باطل، اختصاص به مكان و زمينه‏ى خاص ندارد. (كف، هم بر روى سيل سرد و هم بر روى فلزات گداخته ظاهر مى‏شود.) «زبد مثله»
5 - سرچشمه باطل، ناخالصى‏هايى است كه حقّ و حقيقت بدان آلوده شده است. «يضرب اللَّه الحقّ و الباطل»
6- حقّ و باطل با هم هستند، امّا سرانجام، باطل رفتنى است. «فيذهب جُفاءً»
7- نفع مردم در حقّ است. «ما ينفع النّاس»
8 - حقّ ماندنى است. «فيمكث فى الارض»
9- هر ثروت، دانش، دوست و يا حكومتى كه براى مردم مفيد باشد، ماندنى است. «ما ينفع النّاس فيمكث فى الارض»
10- آنچه از سوى خداوند نازل مى‏شود، همچون باران خالص وحقّ است، ليكن همين كه با ماديات درآميخت، دچار ناخالصى وزمينه‏ى پيدايش كف و باطل مى‏شود. «انزل من السّماء ماءً»





۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 18

---------------------------------------------
آيه
لِلَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمُ الْحُسْنَى‏ وَالَّذِينَ لَمْ يَسْتَجِيبُواْ لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُ مَّا فِى الْأَرْضِ جَمِيعاً وَمِثْلَهُ مَعَهُ لَافْتَدَوْاْ بِهِ أُوْلَئِكَ لَهُمْ سُوءُالْحِسَابِ وَمَأْوَيهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ
-----------------------------------------------
ترجمه
براى كسانى كه پروردگارشان را اجابت كردند نيكوترين (پاداش) است. ولى كسانى كه (دعوت) او را نپذيرفتند، اگر هر آنچه در زمين است و مانند آن را با آن داشته باشند، قطعاً حاضرند آن را (براى رهايى خود از عذاب) فديه بدهند، آنانند كه برايشان حساب سختى است و جايگاهشان دوزخ است و چه بد جايگاهى است.
-------------------------------------------------
نکته ها
از قرآن استفاده مى‏شود، در قيامت براى مردم چند نوع حساب وجود دارد:
1. گروهى حساب آسان دارند. «حساباً يسيرا»(41)
2. عده‏اى سخت ودقيق حسابرسى مى‏شوند. «حساباً شديداً»(42)، «سوء الحساب» مراد از «سوءالحساب» دقّت در حساب است.
3. بعضى بى‏حساب به دوزخ مى‏روند و نيازى به محاكمه و ميزان ندارند. «فلانقيم لهم يوم القيامة وزناً»(43)
4. گروهى بى‏حساب به بهشت مى‏روند. «انما يوفى الصّابرون اجرهم بغير حساب»(44)
طبق آنچه از روايات و احاديث متعدّد به دست مى‏آيد، كسانى‏كه با مردم به عفو و رحمت برخورد كنند، حسابشان آسان و كسانى‏كه با مردم به سختى و دقت شديد عمل نمايند حسابشان سخت خواهد بود. افراد مشرك بى‏حساب به دوزخ و اهل صبر هم بى‏حساب به بهشت خواهند رفت.(45)
در قرآن استجابت طرفينى است، يعنى اگر مردم انتظار استجابت از خداوند را دارند بايد دعوت خداوند را اجابت كنند، «استجيبوا للَّه و للرسول اذا دعاكم لما يحييكم»(46) هرگاه خدا و رسول، شما را بسوى مكتب حيات بخش مى‏خوانند، پاسخ مثبت دهيد تا خدا نيز دعاى شما را اجابت فرمايد. «فاستجبناله»(47)، «فاستجاب لهم ربّهم»(48)
بحثى پيرامون دعوت‏
مسئله دعوت را مى‏توان از ابعاد گوناگونى مورد بحث و توجّه قرار داد:
1. دعوت كنندگان: دعوت كنندگان به حق:
الف: انبيا. «ادعو الى‏اللَّه»(49)، «والرسول يدعوكم»(50)، «داعياً الى‏اللَّه باذنه»(51)
ب: مؤمنان: «ولتكن منكم أمة يدعون الى الخير»(52)
ج: جنّ: «يا قومنا اجيبوا داعى اللَّه»(53)
امّا دعوت كنندگان به باطل:
الف: پيشوايان كفر: «ائمة يدعون الى النّار»(54)
ب: شيطان: «كان‏الشّيطان يدعوهم»(55)، «ماكان‏لى عليكم من‏سلطان الاّ ان دعوتكم»(56)
ج: مشركان: «اولئك يدعون الى النّار»(57)
2. موضوع دعوت:
الف: حيات. «دعاكم لما يحييكم»(58) ب: راه مستقيم. «لتدعوهم الى صراط مستقيم»(59) ج: مغفرت. «واللَّه يدعو الى الجنة والمغفرة»(60)
د: بهشت. «واللَّه يدعوا الى دارالسلام»(61) ه : نجات. «ادعوكم الى النجاة»(62)
3. برخورد مخالفان:
الف: تهمت: ساحر؛ «ان هذا لساحرٌ عليم»(63) شاعر؛ «بل هو شاعر»(64)
كاهن؛ «فما انت بنعمة ربّك بكاهن»(65) مجنون؛ «و يقولون انه لمجنون»(66)
كاذب؛ «لنظنّك من الكاذبين»(67) سلطه طلب؛ «يريد ان يتفضّل عليكم»(68)
ب: تهديد. «لرجمناك»(69)، «او يقتلوك ...»(70)
ج: تحقير. «أهذا الّذى ...»(71)
د: شك. «أتعلمون ان صالحا مرسل من ربّه»(72)
ه: توطئه وجنگ.«واذ يمكر بك الّذين كفروا ليثبتوك او يقتلوك او يخرجوك»(73)
4. انگيزه‏ها و عوامل عدم پذيرش:
الف: تقليد. ب: تعصب. ج: تكبر.
د. هواى نفس. «فان لم يستجيبوا لك فاعلم انما يتبعون اهواءهم»(74)
5. پاداش پذيرش:
الف: اجر. «و يزيدهم من فضله»(75)
ب: حيات. «دعاكم لما يحييكم»(76)
ج: حُسنى. «للذين استجابوا لربّهم الحسنى»(77)
_________________________________
41) انشقاق، 8.
42) طلاق، 8.
43) كهف، 105.
44) زمر، 10.
45) تفصيل انواع حساب در كتاب معاد، اثر مؤلّف آمده است.
46) انفال، 24.
47) انبياء، 88.
48) آل‏عمران، 195.
49) يوسف، 108.
50) آل‏عمران،153.
51) احزاب، 46.
52) آل‏عمران، 104.
53) احقاف، 31.
54) قصص، 41.
55) لقمان، 21.
56) ابراهيم، 22.
57) بقره، 221.
58) انفال، 24.
59) مؤمنون، 73.
60) بقره، 221.
61) يونس، 25.
62) غافر،41.
63) اعراف، 109.
64) انبياء، 5.
65) طور، 29.
66) قلم، 51.
67) اعراف، 66.
68) مؤمنون، 24.
69) هود، 91.
70) انفال، 30.
71) انبياء، 36.
72) اعراف، 75.
73) انفال، 30.
74) قصص، 50.
75) نساء، 173.
76) انفال، 24.
77) رعد، 18.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- بهترين‏ها در انتظار مؤمن است. «الحسنى»
2- باز خريد و فديه در روز قيامت وجود ندارد. «لافتدوا به»
3- قبولى دعوت خداوند بايد از روى ميل و رغبت باشد. «استجابوا»





۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 19

---------------------------------------------
آيه
أَفَمَن يَعْلَمُ أَنَّمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَى‏ إِنَّما يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ الْأَلْبَبِ‏
---------------------------------------------
ترجمه
پس آيا كسى كه مى‏داند آنچه از جانب پروردگارت بسوى تو نازل شده حق است، مانند كسى است كه نابيناست؟ همانا تنها صاحبان‏خرد پند مى‏گيرند.
--------------------------------------------
نکته ها
در آيه قبل به كسانى كه دعوت حيات‏بخش انبياعليهم السلام را اجابت مى‏كنند اشاره شد، اين آيه وآيات بعد، آثار استجابت آن دعوت را بيان مى‏فرمايد.
هر كدام از فطرت، عقل و علم در انسان، مغز و لبّى دارند كه گاه بواسطه عادات، رسوم، خرافات، غرائز، روى آنها پوشيده مى‏شود، لذا انسان بايد دائماً متوجّه آن هسته‏ى مركزى و مغز آنها باشد.(78)
سيماى خردمندان در قرآن‏
واژه «اولوا الالباب» مرتبه در قرآن آمده و هر مرتبه همراه با يك كمال و وصفى بيان شده است. از جمله:
1. راز احكام را مى‏فهمند. «و لكم فى‏القصاص حياة يا اولى الالباب»(79)
2. آينده‏نگر هستند. «تزودّوا فانّ خير الزّاد التقوى واتقون يا اولى الالباب»(80)
3. دنيا را محل عبور و گذر مى‏دانند نه توقف‏گاه و مقصد. «لاولى الالباب الّذين... يتفكّرون فى خلق السّموات والارض ربّنا ما خلقت هذا باطلا»(81)
4. از تاريخ، درس عبرت مى‏گيرند. «لقد كان فى قصصهم عبرة لاولى الالباب»(82)
5. بهترين و برترين منطق را مى‏پذيرند. «الّذين يستمعون القول فيتبعون احسنه ... و اولئك هم اولوا الالباب»(83)
6. اهل تهجّد وعبادت مى‏باشند. «امّن هو قانت آناء الّيل... انما يتذكّر اولوا الالباب»(84)
________________________________
78) تفسير فرقان.
79) بقره، 179.
80) بقره، 197.
81) آل‏عمران، 191.
82) يوسف، 111.
83) زمر، 18.
84) زمر، 9.
---------------------------------------------
پيام ها
1- قرآن انسان بى‏خبر از حقّ را نابينا مى‏داند. به جاى «كمن هو لايعلم» فرموده است «كمن هو اعمى»
2- دين، مطابقت فطرت انسان‏هاست، تنها تذكّر لازم است تا غفلت زدايى شود. «انما يتذكّر...»
3- عقلى كه انسان را به حقانيّت كتاب آسمانى نرساند، عقل‏نيست. «انّما يتذكّر اولوا الالباب»
4- علم مفيد، محصول تعقّل و تذكّر است. «من يعلم، يتذكّر اولوا الالباب»
5 - براى رسيدن به عقل سليم و فطرت خالص بايد گناه و غفلت را از خود دور كرد. «انما يتذكّر اولوا الالباب»




۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 20

---------------------------------------------
آيه
الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا يَنْقُضُونَ الْمِيثَقَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
(خردمندان) كسانى هستند كه به پيمان الهى وفا مى‏كنند و عهد (او را) نمى‏شكنند.
--------------------------------------------
نکته ها
«عهداللَّه» هم شامل پيمان‏هاى فطرى از قبيل عشق به حقّ و عدالت مى‏شود، هم پيمان‏هاى عقلى مثل درك حقايق عالم هستى و مبدأ و معاد را در برمى‏گيرد، هم بر پيمان‏هاى شرعى همچون عمل به واجبات و ترك محرّمات اطلاق مى‏گردد و هم بر پيمان‏هايى كه انسان‏ها با يكديگر مى‏بندند و متعهّد مى‏شوند و خداوند مراعات آنها را واجب فرموده، صادق است.(85)
يكى از مهم‏ترين پيمان‏هاى الهى، امامت رهبران آسمانى است. بعد از آنكه حضرت ابراهيم‏عليه السلام با پشت سرگذاشتن آزمايش‏هاى متعدّد به مقام امامت رسيد، از خداوند خواست تا فرزندان او نيز داراى اين مقام شوند. خداوند براى روشن شدن جايگاه امامت، به جاى آنكه بفرمايد مقام امامت به افراد ظالم نمى‏رسد فرمود: «لاينال عهدى الظالمين» عهد من به ستمگران نمى‏رسد.
«ميثاق» به چيزى گفته مى‏شود كه دل انسان با آن وثوق و اطمينان پيدا مى‏كند و از آنجا كه وجود يك رهبر الهى، دل و جان انسان‏ها را آرام و مطمئن مى‏سازد. لذا از مصاديق ميثاق شمرده شده است.
وفاى به عهد مانند احترام به والدين و ردّ امانت، تنها از حقوق اسلامى نيست، بلكه از حقوق انسانى است. لذا هر خردمند و عاقلى بايد آن را مراعات كند.
_______________________________
85) تفسيرنمونه.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- عقل صحيح وسالم، انسان را به دين الهى وفادار مى‏سازد. «اولوا الالباب، الذين يوفون»
2- وفاى به عهد از آثار خرد و عقل است. «اولواالالباب - يوفون ...»
3- احترام به پيمان‏ها و قراردادهاى اجتماعى، از ويژگى‏هاى انسان مؤمن عاقل است. «لا ينقضون الميثاق»




۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 21

---------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَآ أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ‏
------------------------------------------------
ترجمه
و(خردمندان) كسانى هستند كه آنچه را خداوند به پيوند با آن فرمان داده پيوند مى‏دهند و در برابر پروردگارشان (بخاطر شناختى كه دارند خشوع و) خشيت دارند و از سختى حساب مى‏ترسند.
---------------------------------------------
نکته ها
در روايات آمده است آنچه را كه خداوند به وصل آن فرمان داده، صله‏ى رحم، يعنى حفظ پيوندهاى خانوادگى و همچنين حفظ پيوندهاى مكتبى يعنى ارتباط دائم و عميق با رهبران آسمانى و پيروى از خط ولايت است.(86)
با نگاهى ساده و گذرا به جهان در عصر حاضر خواهيم ديد على‏رغم آنكه بهترين و بيشترين سرمايه، يعنى نفت را در زير پاى خود دارند و بهترين نقطه وحدت و عشق بيش از يك ميليارد مسلمان، يعنى كعبه را در پيش روى، و از بهترين مكتب و منطق نيز برخوردارند، امّا بخاطر قطع ارتباط با مسأله رهبرى الهى، همچنان تحت انواع فشارهاى ابرقدرت‏ها بسر مى‏برند. از اين روست كه در آيه 27 سوره بقره بعد از جمله «و يقطعون ما امراللَّه به ان يوصل» عبارت «و يفسدون فى الارض» آمده است، زيرا بديهى است كه قطع رحم به تنهايى سبب فساد بر روى زمين نمى‏شود، بلكه اين رها كردن رهبرى الهى است كه گرفتار شدن در چنگال طاغوت و گسترش و نشر فساد و تباهى را بدنبال مى‏آورد.
ارتباطاتى را كه خداوند به آن امر فرموده، بسيار متنوّع و فراوان است، از جمله:
الف: ارتباط فرهنگى با دانشمندان. «فسئلوا اهل الذكران كنتم لاتعلمون»(87)
ب: ارتباط اجتماعى با مردم. «اصبروا و صابروا و رابطوا»(88)
ج: ارتباط عاطفى با والدين. «و بالوالدين احساناً»(89)
د: ارتباط مالى با نيازمندان. «من ذا الّذى يقرض اللَّه قرضاً حسناً»(90)
ه: ارتباط فكرى در اداره جامعه. «و شاورهم فى‏الامر»(91)
و: ارتباط سياسى با ولايت. «و اطيعوا الرسول و اولى‏الامر منكم»(92)
ز: ارتباط همه جانبه با مؤمنان. «انّما المؤمنون اخوة»(93)
ح: ارتباط معنوى با اولياى خدا. «لقد كان لكم فى رسول اللَّه اُسوة حسنه»(94)
صله رحم‏
صله‏ى‏رحم تنها به ديدن و ملاقات كردن نيست، كمك‏هاى مالى نيز از مصاديق صله‏ى‏رحم بشمار مى‏رود. امام صادق‏عليه السلام فرمودند: در اموال انسان غير از زكات، حقوق ديگرى نيز واجب است و آنگاه اين آيه را تلاوت فرمودند.(95) البتّه شايد مراد امام‏عليه السلام از حقوق ديگر، همان خمس باشد.
در اهميّت صله‏رحم همين بس كه خداوند آن را در كنار ذكر خود قرار داده است. «واتقوا اللَّه الّذى تساءلون به والارحام»(96)
ارحام تنها منحصر به خانواده و بستگان نسبى نيست، بلكه جامعه بزرگ اسلامى را كه در آن همه افراد امت با هم برادرند، «انما المؤمنون اخوة»(97) و پدرشان پيامبر اسلام‏صلى الله عليه وآله و حضرت على‏عليه السلام است نيز در برمى‏گيرد. پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: «اَنَا و علىّ اَبَوا هذه الامة»(98)
امام صادق‏عليه السلام در آستانه رحلت از دنيا، دستور دادند تا به بستگانى كه نسبت به ايشان جسارت كرده بودند هديه‏اى بدهند. وقتى حضرت در انجام اين كار مورد انتقاد قرار مى‏گيرند، آيه فوق را تلاوت مى‏فرمايند.(99) و اين‏گونه به ما ياد مى‏دهند كه شرط صله‏ى‏رحم خوش‏بينى، علاقه و رابطه آنها با ما نيست.
در توضيح عبارت‏هاى «يخشون ربّهم» و «يخافون سوء الحساب» بايد گفت كه اگر چه كلمات «خشيت» و «خوف» در بعضى موارد در معناى مترادف و مشابهى بكار رفته و از آنها يك معنا اراده گرديده است، امّا فى‏الواقع ميان آن دو تفاوت وجود دارد؛ به اينكه خشيت عبارت است از آن خوف و تأثر قلبى كه انسان بخاطر احترام و عظمت از كسى در دل پيدا مى‏كند، امّا خوف داراى معناى وسيعترى است و شامل هرگونه ترس و اضطرابى مى‏شود. به عبارت ديگر هيچگاه خشيت در مورد يك حادثه تلخ بكار نمى‏رود و انسان نمى‏گويد من از سرما، مرض و... خشيت دارم در حالى كه كاربرد واژه خوف در امورى مثل ترس از سرما، گرما و مرض امرى رايج و شايع است. و نهايتاً، از آنجا كه خشيت بر مبناى علم انسان به عظمت و اهميّت و احترام طرف مقابل قرار دارد، مى‏توان گفت كه خشيت مخصوص افراد عالم است و خوف در مورد همه مردم بكار مى‏رود. چنانكه قرآن مى‏فرمايد: «انما يخشى اللَّه من عباده العلماء»(100) تنها دانشمندان از خدا خشيت دارند.
_______________________________
86) تفسيرصافى.
87) نحل، 43.
88) آل‏عمران، 200.
89) بقره، 83.
90) بقره، 245.
91) آل‏عمران، 159.
92) نساء، 59.
93) حجرات، 10.
94) احزاب، 21.
95) تفسيرصافى.
96) نساء، 1.
97) حجرات، 10.
98) بحار، ج‏23، ص‏295.
99) تفسير نورالثقلين.
100) فاطر، 28.
------------------------------------------------
پيام ها
1- حفظ پيوندهاى مكتبى والهى، نشانه عقل صحيح است. «اولوا الالباب... الذين يصلون»
2- ما بايد بخاطر فرمان خدا با بستگان ارتباط برقرار كنيم، خواه ديگران به دنبال ارتباط با ما باشند نباشند. «امراللَّه به اَن يوصل»
3- در ديد وبازديدها و صله‏ى‏رحم‏ها مواظب گناهان و از جمله، چشم چرانى‏ها باشيد. «يصلون... يخشون ربّهم»
4- هم از عظمت الهى پروا كنيد «يخشون» و هم از مجازات او بترسيد. «يخافون»
5- قطع رحم سبب سختى حساب است. «يصلون... يخافون سوءالحساب»




۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 22

---------------------------------------------
آيه
وَالَّذِينَ صَبَرُوا ابْتِغَآءَ وَجْهِ رَبِّهِمْ وَأَقَامُواْ الصَّلَوةَ وَ أَنفَقُواْ مِمَّا رَزَقْنَهُمْ سِرّاً وَعَلَانِيَةً وَيَدْرَءُونَ بِالْحَسَنَةِ السَّيِّئَةَ أُوْلَئِكَ لَهُمْ عُقْبَى الدَّارِ
---------------------------------------------
ترجمه
و(خردمندان) كسانى هستند كه براى جلب توجّه پروردگارشان صبر پيشه كرده ونماز بپا داشتند واز آنچه روزيشان كرديم پنهانى وآشكارا انفاق كردند وبدى را با نيكى پاك مى‏كنند. آنانند كه سراى آخرت مخصوص آنهاست.
---------------------------------------------
نکته ها
«صبر»، فقط به معناى تحمّل مشكلات نيست، بلكه شامل پايدارى در عبادت، مقابله با معصيت، بردبارى در مصيبت، تسليم در اطاعت و عدم غرور و مستى در نعمت نيز مى‏شود.
«وجه ربّهم» به معناى جلب توجّه، عنايت و رضايت پروردگار است.
اقامه نماز يكى از مصاديق پيمان‏هاى الهى «عهداللَّه» است كه در آيات سابق آمد، چنانكه در روايت نيز آمده است؛ «الصّلاة عهد اللَّه».
صبر و صلاة پيوند با خالق، انفاق و حسنه، ارتباط با مردم است.
انفاق داراى درجاتى است؛
گام اوّل: بخشش از فضل و داده‏هاى الهى. «انفقوا مما رزقناكم»(101)
گام دوم: بخشش از دسترنج و كسب حلال. «انفقوا من طيبات ما كسبتم»(102)
گام سوم: بخشش از آنچه دوست دارند. «لن تنالوا البّر حتّى تنفقوا مما تحبّون»(103)
گام چهارم: ايثار. «و يؤثرون على انفسهم و لو كان بهم خصاصه»(104)
به فرموده‏ى الميزان، «عقبى الدار» به معناى عاقبت به خيرى در دنياست، ولى مى‏توان گفت كه شامل هر دو سرا «دنيا و آخرت» مى‏شود.
معناى اينكه بدى را با خوبى برطرف كنيم، اين است كه اگر از مومنان كسى كار ناشايستى در رابطه با ما انجام داد اغماض كنيم، نه اينكه با افراد ظالم و مفسد چنين رفتارى داشته باشيم، زيرا در مورد آنها بايد مقابله به مثل نمود. به هر صورت اگر چه اسلام دين اخلاق و عاطفه و بخشش است، ولى در جاى خود «لاتأخذكم بهما رأفة»(105) نيز دارد.
اسلام مكتب جامع و اولواالالباب افراد كاملى هستند. وجود جملاتى همچون: «يوفون»، «يصلون»، «يخشون»، «يخافون»، «صبروا»، «اقاموا»، «انفقوا» و «يدرؤن» نشانه آن است كه انسان‏هاى كامل هم متعهد به پيمان‏هاى خود هستند، هم تمام ارتباطات خود را حفظ مى‏كنند، هم تقواى والايى دارند و هم بجاى انزوا، در همه‏ى ميدان‏ها حاضر و فعّال‏ان.
________________________________
101) بقره، 254.
102) بقره، 267.
103) آل‏عمران، 92.
104) حشر، 9.
105) نور، 2.
---------------------------------------------------
پيام ها
1- صبر و استقامتى ارزش دارد كه براى خداوند و در راه او باشد. (نه هر تعصب و لجاجت ويكدندگى) «صبروا ابتغاء وجه ربّهم»
2- نماز بايد اقامه شود، نه آنكه فقط خوانده شود. يعنى بايد آداب، شرايط، حدود و دستورات آن مراعات شود. «اقاموا الصّلاة»
3- رابطه با خدا بدون كمك به ديگران مقبوليّتى ندارد، گرچه كمك هم تنها كمك مالى نيست. «اقاموا الصّلاة و انفقوا»
4- به انفاق خود مغرور نشويد، آنچه مى‏دهيد از اوست. «انفقوا ممّا رزقناهم»
5 - وقتى نيّت كار «ابتغاء وجه ربّ» يعنى رضايت پروردگار شد، ديگر پنهان و آشكار عمل مهم نيست. «سراً و علانيةً»
6- حكمت اقتضا مى‏كند كه بعضى از كمك‏ها علنى وبعضى ديگر مخفى باشد. «سرّاً وعلانيةً»
7- گناه را با توبه، منكر را با معروف، ظلم را با عفو، ناسزا را با سلام، عذاب را با صدقه، جفا را با صله، استبداد را با مشورت و ولايت طاغوت و شيطان را با ولايت حقّ جبران نماييم. «يدرون بالحسنة السّيّئة»
8 - خوش عاقبتى در دنيا و آخرت از آنِ صاحبان خرد است. «اولوا الالباب... اولئك لهم عقبى الدار»





۶ آذر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره رعد
آیه 23

---------------------------------------------
آيه
جَنَّتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَهَا وَمَن صَلَحَ مِنْ ءَابَآئِهِمْ وَأَزْوَ جِهِمْ وَ ذُرِّيَّتِهِمْ وَالْمَلَئِكَةُ يَدْخُلُونَ عَلَيْهِم مِّن كُلِّ بَابٍ‏
----------------------------------------------
ترجمه
(سراى آخرت) باغ‏هاى جاودانى كه آنان و هر كس از پدران و همسران و فرزندانشان كه صالح بوده‏اند بدان داخل مى‏شوند و فرشتگان از هر درى (براى تبريك و تهنيت) بر آنان وارد مى‏شوند.
-------------------------------------------
نکته ها
از ميان 127 مرتبه‏اى كه «جنّات» و «جنّت» در قرآن آمده، تنها 11 مورد از آن تعبير «جنّات عدن» دارد كه طبق حديثى از درّالمنثور، به معناى بهشت مخصوص است.(106)
رسول اكرم‏صلى الله عليه وآله فرمودند: هر كس مى‏خواهد زندگى و مرگش همچون زندگى و مرگ من باشد و به «جنّات عدن» كه بهشت من است وارد شود، بايد علىّ‏ابن‏ابيطالب‏عليهما السلام و ذريّه‏ى او را، رهبر و امام خود قرار دهد كه آنها در علم و فهم، برترين انسان‏ها و هادى مردم به سوى هدايت‏اند.(107)
بارها در قرآن آمده است كه افراد صالحِ يك خانواده، در بهشت نيز در كنار هم خواهند بود و از مصاحبت يكديگر لذت خواهند برد. البتّه ذكر عنوان بعضى از افراد خانواده مثل پدر، همسر و فرزند در آيه شريفه فوق دلالت بر خصوصيّتى ندارد و شامل همه افراد صالح خانواده، اعم از افراد مذكور و مادران، خواهران و برادران نيز مى‏شود. در ضمن شايد علت عدم ذكر نام مادر آن باشد كه مادر، همسر پدر است و مشمول «ازواج» مى‏گردد، همان گونه كه خواهر و برادر، ذريّه پدر، و عمو و عمّه از ذُرارى آباء شمرده مى‏شوند.
آنچه از آيات الهى به دست مى‏آيد اين است كه فرشتگان، در همه احوال در دنيا و آخرت (برزخ و قيامت) با انسان ارتباط دارند، گاهى بر او درود و صلوات مى‏فرستند، «يصلى عليكم و ملائكته»(108) گاهى براى او استغفار و طلب بخشش مى‏كنند، «و يستغفرون للذين آمنوا»(109) و زمانى هم براى او دست به دعا برمى‏دارند، «ربّنا وادخلهم جنّات عدن»(110) در هنگام مرگ و شروع عالم برزخ نيز با شعار و تلقين «الاتخافوا و لاتحزنوا»(111) و با جمله «سلام عليكم» جان آنها را مى‏گيرند. «الّذين تتوفّاهم الملائكة طيّبين يقولون سلام عليكم»(112) و در آخرت نيز از هر سو بر آنان سلام مى‏كنند.
براى بهشت هشت درب ذكر شده كه با تعداد اوصافى كه براى اولوا الالباب در آيات اخير شمرده شده مطابقت دارد. گويا هر كدام از اين صفت‏هاى هشت‏گانه، درى از درهاى بهشت و راهى بسوى سعادت ابدى را به سوى انسان باز مى‏كند.
هر پدر و فرزند، هر زن و شوهر و هر آباء و ذريّه‏اى در بهشت به يكديگر ملحق نمى‏شوند و در كنار هم قرار نمى‏گيرند، زيرا در روز قيامت، انساب و اسباب، كارساز نيستند. «فلا انساب بينهم»(113) و آن روز هر كس در گرو اعمال خويش است، «كلّ نفس بما كسبت رهينه»(114) و جز سعى و تلاش، چيز ديگرى مؤثر نيست، «ليس للانسان الاّ ما سعى‏»(115) بنابراين ورود بعضى از بستگان بر بعضى ديگر، تنها به خاطر لياقت و صلاحيّت فردى خود آنهاست. مشابه اين آيه را مى‏توان در سوره‏هاى غافر، آيه 7 وطور آيه 21 نيز مشاهده كرد.
________________________________
106) تفسير فرقان.
107) تفسير نورالثقلين.
108) احزاب، 43.
109) غافر، 7.
110) غافر، 8.
111) فصّلت، 30.
112) نحل، 32.
113) مؤمنون، 101.
114) مدّثر، 38.
115) نجم، 39.
---------------------------------------------
پيام ها
1- شرط ورود به بهشت، صالح بودن است. «و من صلح»
2- خانواده بهشتى، خانواده‏اى است كه بين اعضاى آن همبستگى و صميميت در مسير حق باشد. «صَلَح من ابائهم»
3- توجه به عواطف در اسلام يك اصل است. براى انسان زندگى در بهترين مكانها ولى بدور از خانواده، صفايى ندارد.«يدخلونها ومن صلح من آبائهم»




۶ آذر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۹۴۳ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۰۲ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۳۳۷ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۶۵۳ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۳۷ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۲۴ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۷۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۴۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۵۲ کاربر آنلاین است. (۱۵۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۵۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!