به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 89

----------------------------------------------
آيه
قَالَ قَدْ أُجِيبَت دَّعْوَتُكُمَا فَاسْتَقِيَما وَلَا تَتَّبِعَآنِّ سَبِيلَ الَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
(خداوند) فرمود: دعاى شما دو تن مستجاب شد، پس ايستادگى كنيد و از شيوه‏ى نادانان پيروى نكنيد.
--------------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، نفرين موسى عليه السلام بود و در اين آيه اجابت دعاى موسى وهارون‏عليهما السلام است. در روايات آمده است: موسى دعا مى‏كرد، هارون آمين مى‏گفت. شاهد آن كلمه‏ى «ربّنا» است. [345]
امام صادق عليه السلام فرمود: فاصله‏ى بين نفرين موسى وغرق فرعون، چهل سال بود. [346]
______________________________
345) تفسير نورالثقلين.
346) تفسير نورالثقلين.
---------------------------------------------
پيام ها
1- دعاى انبيا مستجاب است. «قد اجيبت دعوتكما»
2- استجابت دعاى موسى، نشانه‏ى صحّت و درستى درخواست‏هاى او در هلاكت فرعونيان است. «اجيبت دعوتكما»
3- حتى پس از قبولى دعا هم صبر و پشتكار لازم است. «فاستقيما»
4- رهبران الهى بايد در برابر افكار جاهلانه، با صلابت و قاطع باشند، زيرا سستى نشانه‏ى جهل است. «فاستقيما ولاتتّبعان سبيل الذين لايعلمون»
5 - پيروى از اهل علم جايز است. «لاتتّبعان سبيل الذين لايعلمون»





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 90

----------------------------------------------
آيه
وَجَوَزْنَا بِبَنِى إِسْرَ ءِيلَ الْبَحْر فَأَتْبَعَهُمْ فِرْعَوْنُ وَجُنُودُهُ بَغْياً وَ عَدْواً حَتَّى‏ إِذَآ أَدْركَهُ الْغَرَقُ قَالَ ءَامَنْتُ أَنَّهُ لَآ إِلَهَ إِلَّا الَّذِى ءَامَنَتْ بِهِ بَنُواْ إِسْرَ ءِيل وَأَنَا مِنَ الْمُسْلِمِينَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
وما بنى‏اسرائيل را از دريا عبور داديم. در حالى كه فرعون ولشكريانش از روى ستم و تجاوز آنان را دنبال مى‏كردند تا چون غرقاب فرعون را فراگرفت گفت: ايمان آوردم كه معبودى نيست جز همان كه بنى‏اسرائيل به او ايمان آورده‏اند و من ازتسليم‏شده‏گانم.
------------------------------------------------
نکته ها
مراد از «بَحر»، در اين آيه، همان رودخانه‏ى درياگونه نيل است. عبور از آن، به فرمان الهى بود كه به موسى عليه السلام فرمان داد عصايش را به رود نيل بزند، آب شكافته و كف دريا خشك شد و موسى و همراهانش از آن عبور كردند.
توبه كردن و ايمان آوردن هنگام مرگ، بى‏اثر است. چنانكه مى‏فرمايد: «وليست التوبة للّذين يعملون السيّئات حتّى اذا حضر احدهم الموت قال انّى تبتُ الآن» [347] توبه‏ى خلافكارانى كه در آستانه‏ى مرگ توبه و اظهار پشيمانى مى‏كنند، پذيرفته نيست.
______________________________
347) نساء، 18.
----------------------------------------------
پيام ها
1- در مبارزه با طاغوت‏ها، به خدا توكل كنيم كه ما را تنها نمى‏گذارد. «جاوزنا...»
2- در نظام هستى، همه‏ى امور با اراده‏ى خداست. «جاوزنا، ادركه الغرق»
3- دعاى پيامبران سرانجام مستجاب مى‏شود. «ادركه الغرق»
4- فرعون كه مى‏خواست موسى را براندازد، [348] خودش نابود شد. «ادركه الغرق» چراغى را كه ايزد برفروزد هرآنكس پف كند ريشش بسوزد
5 - ايمان آوردن در لحظه‏ى نزول عذاب الهى، اثرى ندارد. «آمنت» در حالِ «ادركه الغرق»
6- مستكبران، روزى به عجز و لابه خواهند افتاد. «قال آمنت»
7- مستكبرانى چون فرعون، لحظه‏ى مرگ، مؤمن و مسلمان مى‏شوند، ولى ديگر چه سود!«آمنت»
8 - ضربه‏ها و حوادث تلخ، پرده‏هاى غفلت را كنار مى‏زند. «آمنت»
9- قدرت‏هاى غيرالهى، تار عنكبوتى بيش نيستند و روزى تسليم مى‏شوند. «قال... انا من المسلمين»
_________________________________
348) فاراد اَنْ يستفزّهم من الأرض فاغرقناه ومن معه جميعاً» اسراء، 102.




۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 91، 92

----------------------------------------------
آيه
ءَآلَْنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ‏
فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ ءَايَةً وَإِنَّ كَثِيراً مِنَ النَّاسِ عَنْ ءَايَتِنَا لَغَفِلُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
آيا اكنون؟! (در آستانه‏ى مرگ توبه مى‏كنى؟) در حالى كه پيشتر نافرمانى مى‏كردى و از تبهكاران بودى؟
پس امروز جسد تو را (از متلاشى شدن وكام حيوانات دريايى) نجات مى‏دهيم تا عبرتى براى آيندگانت باشى. يقيناً بسيارى از مردم از نشانه‏هاى ما غافلند.!
--------------------------------------------
نکته ها
روايتى از امام رضاعليه السلام در تفسير صافى نقل شده است كه فرمود: سر تا پاى فرعون غرق در زره وسلاح بود وطبق قاعده مى‏بايست پس از غرق شدن به قعر دريا برود، ولى امواج، آن بدن سنگين را به ساحل بلندى افكند. كه اين خود يك معجزه بود.
---------------------------------------------
پيام ها
1- توبه در لحظه‏ى مرگ، سودى ندارد، تا فرصت هست توبه كنيم. «الآن»
2- قرآن از آينده و غيب خبر مى‏دهد. (هنوز هم پس از دهها قرن، بدن موميايى شده‏ى فرعون را در موزه‏ى قاهره تماشا مى‏كنند) «ننجّيك ببدنك»
3- از مرگ و محو طاغوت‏ها بايد درسِ عبرت گرفت. «آيةً»
4- بايد در حفظ آثار و نشانه‏هاى قدرت و امداد الهى كوشيد. «لمن خلفك آية»
5 - بيشتر مردم ازتاريخ وحوادث، عبرت نمى‏گيرند. «كثيراً من‏الناس... غافلون»





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 93

----------------------------------------------
آيه
وَلَقَدْ بَوَّأْنَا بَنِى إِسْرَ ءِيلَ مُبَوَّأَ صِدْقٍ وَرَزْقْنَهُم مِّن الطَّيِّبَتِ فَمَا اخْتَلَفُواْ حَتَّى‏ جَآءَهُمُ الْعِلْمُ إِنَّ رَبَّكَ يَقْضِى بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيَمَةِ فِيمَا كَانُواْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و ما بنى‏اسرائيل را در جايگاه شايسته‏اى جا داديم و از چيزهاى پاكيزه به آنان روزى بخشيديم، ولى آنان (با ديدن آن همه معجزات) اختلاف نكردند، مگر پس از علم و آگاهى (به حقّانيّت موسى). همانا پروردگارت، روز قيامت در آنچه كه در آن اختلاف مى‏كردند، ميان آنان داورى مى‏كند.
-------------------------------------------
نکته ها
كلمه‏ى «صِدق» در فرهنگ قرآن، گاه در پى كلماتى مى‏آيد و مفهومِ شايسته، خوب و مناسب را مى‏رساند، مانند: «قَدَم صِدق» [349] ، «مُدخل صِدق»، «مُخرج صِدق» [350] ، «لِسان صِدق» [351] ، «وَعد الصدق» [352] ، «مَقعد صدق» [353] و «مُبَوّء صِدق». يعنى صدق و مطابق با واقع بودن، براى همه چيز ارزش است. در اينجا هم گويا مطلوب بودن محلّ زيست بنى‏اسرائيل از نظر آب و هوا و نعمت‏ها، يعنى شام و فلسطين منظور است. مكان صدق يعنى آنچه واقعاً جايگاهِ درست است، آنگونه كه بايد باشد. مسكن بنى‏اسرائيل هم داراى تمام شرايط زندگى بود و هم بسيار حاصلخيز كه جمله‏ى «رزقناهم من الطيبات» بيانگر آن است.
___________________________
349) يونس، 2.
350) اسراء، 80.
351) مريم، 50.
352) احقاف، 16.
353) قمر، 55 .
-----------------------------------------
پيام ها
1- برخوردارى از مسكن مناسب، يكى از نعمت‏هاى الهى و مورد پسند اديان الهى است. «مبوّء صدق»
2- در نهضت‏هاى انبيا، علاوه بر معنويّت، ابعاد مادّى زندگى مردم نيز مورد توجّه است. «بوّأنا، رزقنا»
3- باآنكه اغلب پس از انقلاب‏ها و تحوّلات، توازن اقتصادى جامعه به هم مى‏خورد و گرانى يا قحطى پيش مى‏آيد، ولى خداوند با سرنگونى رژيم فرعونى، بنى‏اسرائيل را از كمبودها نجات بخشيد. «رزقناهم»
4- تفرقه، همه‏ى نعمت‏هاى الهى را خنثى مى‏كند. «بوّأنا، رزقنا، اختلفوا»
5 - ريشه‏ى اختلاف‏ها، هميشه مسائل مادّى و رفاهى نيست، گاهى هم هوس‏ها است. «بوّأنا، رزقنا، اختلفوا»
6- علم به تنهايى نجات بخش نيست. «اختلفوا، جائهم العلم»
7- قرآن بيشترين انتقاد را از اختلاف‏هاى آگاهانه دارد. «جاءهم العلم»




۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 94

----------------------------------------------
آيه
فَإِن كُنتَ فِى شَكٍّ مِّمَّآ أَنْزَلْنَآ إِلَيْكَ فَسْئَلِ الَّذِينَ يَقْرَءُونَ الْكِتَبَ مِن قَبْلِكَ لَقَدْ جَآءَكَ الْحَقُّ مِن رَّبِّكَ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
پس اگر در آنچه بر تو نازل كرديم شك دارى، از آن كسانى كه كتاب آسمانى پيش از تو را مى‏خوانند بپرس. يقيناً حقّ از سوى پروردگارت به سوى تو آمده است، پس از شك آوران مباش.
--------------------------------------------
نکته ها
در روايتى از امام هادى‏عليه السلام مى‏خوانيم: افراد جاهل مى‏پرسيدند: چرا به جاى پيامبر، فرشته‏اى بر ما نازل نمى‏شود؟ خداوند با نزول اين آيه و اينكه همه‏ى انبيا داراى زندگى مردمى بوده‏اند، پاسخشان داد. [354]
سؤال: با آنكه كتب آسمانى گذشته تحريف شده است، چرا علماى اهل كتاب، در اين آيه مرجع و داور قرار داده شده‏اند؟
پاسخ: زيرا با آنكه بخشهايى از كتب آسمانى گذشته تحريف شده، امّا ميان دانشمندان اهل كتاب، اشخاص و حرف‏هاى قابل استنادى يافت مى‏شود. [355]
پرسش و پاسخ قرآنى
سؤال: چگونه قرآن مى‏فرمايد: «ان كنت فى شكٍّ» اى پيامبر! اگر در حقّانيّت قرآن شك‏دارى، از اهل كتاب سؤال كن. با آنكه پيامبرصلى الله عليه وآله هرگز در شك نبوده است؟ و عقل نمى‏پذيرد كه پيامبرى، در وحى شك كند؟
پاسخ: 1- كلمه‏ى «اِن» (اگر) فرض است و نشانه‏ى حتميّت و وقوع نيست. مثل «ان كان للرحمن ولد» [356] اگر خداوند فرزندى داشت. با آنكه آيه‏ى «لم يلد ولم يولد»، فرزند داشتن را صريحاً نفى مى‏كند.
2- در آيه‏ى 104 اين سوره از قول پيامبر خطاب به مردم آمده است: اگر در دين من شكّ داريد. «ان كنتم فى شكٍّ من دينى»، پس خود آن حضرت شكّ نداشت، وگرنه تحدّى نمى‏كرد. همچنين قرآن مى‏فرمايد: «آمن الرسول بما انزل اليه» [357] پيامبر به آنچه به او وحى مى‏شد ايمان داشت.
3- گاهى خطاب قرآن به پيامبر است، ولى مخاطبِ مورد نظر ديگرانند. مثل اين آيه: «امّا يبلغنّ عندك الكبر احدهما اوكلاهما...» [358] اگر پدر و مادرت در نزد تو به سنّ پيرى رسيدند. در حالى كه پدر حضرت رسول قبل از تولّدش و مادر او در سنّ كودكى آن حضرت از دنيا رفتند و در هنگام نزول اين آيه، پيامبر پدر و مادرى نداشت تا پير باشند. آيه از بابِ «به در بگو تا ديوار بشنود» است، كه در زبان عربى مى‏گويند: «ايّاك اعنى و اسمعى يا جاره». در مسائل تربيتى هم گاهى خطاب به بزرگان و شخصيّت‏ها مى‏كنند، تا ديگران حساب كار خودشان را بكنند.
4- گاهى آيه‏اى خطاب به پيامبر است، ولى مسلمانان مورد خطاب‏اند چنانكه جمله‏ى بعدى آن نيز جمع است. مانند: «يا ايها النبى، اذا طلقتم...» [359] و نيامده «طلّقت». به علاوه مى‏دانيم كه پيامبر هرگز زنى را طلاق نداده است.
5 - اگر بنا باشد با اين آيه، وحى زير سؤال و شك برود، بايد در حقّانيّت همين آيه هم كه مى‏گويد: «اگر شك دارى»، شك كرد!!
6- براى اهل كتاب، شك و سؤالى مطرح بود و از پرسيدن خجالت مى‏كشيدند، خداوند با اين بيان راه سؤال را به رويشان گشوده است.
7- ممكن است از باب مماشات و همراهى با طرف در بحث باشد، مثل حضرت ابراهيم كه به ستاره‏پرستان گفت: «هذا ربى» [360] اين (ستاره) خداى من است.
8 - رسول اكرم صلى الله عليه وآله چون اين آيه را شنيد، فرمود: من شكّ ندارم. امام صادق عليه السلام نيز فرموده است: واللَّه پيامبر شك نداشت. [361]
_______________________________
354) تفسير نورالثقلين.
355) تفسير كبيرفخررازى.
356) مريم، 91.
357) بقره، 285.
358) اسراء، 23.
359) طلاق، 1.
360) انعام، 76 - 78.
361) تفسير صافى.
--------------------------------------------
پيام ها
1- از بين بردن شكّ در عقايد، ضرورى است. «ان كنت فى شكّ»
2- هنگام شك بايد به عالمان رجوع كرد. «فسئل الّذين يقرؤن الكتاب» (پس سخن عالم حجّت است)
3- كتاب‏هاى آسمانى مؤيّد يكديگرند. «يقرؤن الكتاب»
4- بعضى اهل كتاب، حقّ را مى‏گويند. «فسئل الّذين يقرؤن الكتاب»
5 - رهبر بايد قاطع باشد وهيچ‏ترديدى به خود راه ندهد. «فلاتكوننّ من‏الممترين»
6- فضل آن است كه دشمنان به آن گواهى دهند، آيا با اعتراف مخالفان به حقّانيّت آن، باز هم شك داريد؟! «فلاتكونن من الممترين»





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 95

----------------------------------------------
آيه
وَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِ اللَّهِ فَتَكُونَ مِنَ الْخَسِرِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
وهرگز از كسانى كه آيات الهى را تكذيب كردند، مباش كه از زيانكاران خواهى بود.
-------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، از شك در قرآن نهى كرد، در اينجا از تكذيب آيات. چه بسا اگر شك برطرف نشود، سرانجام به تكذيب بيانجامد.
همه‏ى تحليل‏ها و پاسخ‏هايى كه در آيه‏ى قبل درباره‏ى «شك» مطرح شد، اينجا هم مطرح است، چون تكذيب، بدتر از شكّ است. آيات و احاديث بسيارى از يقين پيامبر خبر مى‏دهد. پس مقصود و مخاطب اين نهى‏ها مردمند، نه شخص پيامبر. كسى كه از يقين او انسان‏هايى به يقين رسيده‏اند، چگونه ممكن است خودش دچار شك يا تكذيب گردد؟!
پيامبر با آنكه معصوم است، امّا بارها در قرآن مورد خطاب و هشدار قرار گرفته است تا بدين وسيله به مردم هشدار داده شود و آنان حساب كار خود را بكنند. از جمله: «لاتكوننّ من المشركين» [362] ، «لاتكوننّ ظهيراً للكافرين» [363] و «لايصدّنك عن آيات اللَّه بعد اذ انزلت اليك» [364]
_____________________________
362) انعام، 14.
363) قصص، 86.
364) قصص، 87.
--------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند به پيامبرش نيز هشدار داده است. «لاتكوننّ»
2- از دست دادن سرمايه‏ى ايمان و رهبرى پيامبران، خسارت است. «الخاسرين»






۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 96، 97

----------------------------------------------
آيه
إِنَّ الَّذِينَ حَقَّتْ عَلَيْهِمْ كَلِمَتُ رَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ‏
وَ لَوْ جَآءَتْهُمْ كُلُّ ءَايَةٍ حَتَّى‏ يَرَوُاْ الْعَذَابَ الْأَلِيمَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
همانا كسانى كه فرمان پروردگارت عليه آنان (به جرم اعمالشان) تحقّق يافته، ايمان نمى‏آورند.
و اگرچه براى آنان هر گونه معجزه‏اى بيايد، تا آنكه عذاب دردناك الهى را ببينند (كه ايمان آن هنگام، بى‏ثمر است).
--------------------------------------------------
نکته ها
با توجّه به جمله‏ى «حتّى يرد العذاب» در آيه‏ى 97 و جمله‏ى «كشفنا عنهم العذاب» در آيه 98، مراد از «كلمة ربّك»، قهر الهى مى‏باشد.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- قهر الهى، حقِّ كافران است. [365] «حقت عليهم»
2- محروم شدن از ايمان به خاطر تكذيب و لجاجت مستمرّ كفّار، مقتضاى ربوبيّت و از سنّت‏هاى الهى است. «حقّت عليهم كلمة ربك»
3- انتظار ايمانِ همه‏ى مردم را نداشته باشيم. «لايؤمنون و لو جائتهم كلّ آية»
4- گردنكشان وقتى قهر و عذاب الهى را با چشم ببينند، از وحشت و اضطراب ايمان مى‏آورند، ولى چه سود؟«لايؤمنون... حتى يروا العذاب»
__________________________________
365) در آيه‏ى ديگر مى‏خوانيم: «لِيُنذِرَ من كانَ حيّاً و يحقّ القول على الكافرين» يس، 7.





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 98

----------------------------------------------
آيه
فَلَوْلَا كَانَتْ قَرْيَةٌ ءَامَنَتْ فَنَفَعَهَآ إِيَمَنُهَآ إِلَّا قَومَ يُونُسَ لَمَّآ ءَامَنُواْ كَشَفْنَا عَنْهُمْ عَذَابَ الْخِزْىِ فِى الْحَيَو ةِ الدُّنْيَا وَ مَتَّعْنَهُمْ إِلَى‏ حِينٍ‏
---------------------------------------------
ترجمه
چرا اهل هيچ شهرى (به موقع) ايمان نياورد كه (ايمانش به او) سود بخشد؟ مگر قوم يونس (كه وقتى در آخرين لحظه ايمان آوردند،) ما عذاب خوار كننده را در زندگى دنيا از آنان برطرف كرديم و تا مدّتى بهره‏مندشان ساختيم.
----------------------------------------------
نکته ها
با اينكه در اين سوره، تاريخ حضرت نوح و موسى به تفصيل بيان شده، امّا داستان توبه‏ى قوم يونس در نصف آيه و با اشاره آمده است، ولى نام اين سوره را سوره يونس نهاده‏اند، شايد به خاطر حسّاسيّت و اهميّت كار قوم يونس باشد كه در آخرين لحظه‏ها توبه كردند و خداوند توبه‏ى آنان را پذيرفت.
امام صادق عليه السلام فرمود: حضرت يونس عليه السلام از سى سالگى تا 63 سالگى تبليغ كرد، تنها دو نفر به او ايمان آوردند. حضرت، مردم را نفرين كرد و از ميان آنان رفت. يكى از آن دو مؤمن كه حكيمى دانا بود، با ديدن نفرين پيامبر و رفتنش از آن منطقه، بر بلندى رفت و با فرياد به مردم هشدار داد. مردمِ متأثّر شده و با راهنمايى او از شهر بيرون رفتند و ميان خود و فرزندانشان فاصله انداختند و به درگاه خدا ناله و توبه كردند تا بخشوده شدند. يونس عليه السلام چون برگشت، ديد كه آن قوم هلاك نشده‏اند، سبب را پرسيد، ماجرا را برايش شرح دادند. [366]
___________________________
366) تفاسير مجمع‏البيان و صافى.
-----------------------------------------
پيام ها
1- انسان مى‏تواند حتى در لب پرتگاه، خود را حفظ كند. «الاّ قوم يونس»
2- ايمان و توبه‏ى به موقع، عذاب الهى را برطرف مى‏سازد «لمّا امنوا كشفنا»
(از ميان تمام اقوام تكذيب كننده‏ى گذشته، تنها قوم يونس بود كه به موقع توبه كرده و ايمان آوردند)
3- سرنوشت مردم به دست خودشان است. «آمنوا كشفنا»
4- رمز خوشبختى انسان‏ها در دنيا نيز ايمان است. «آمنوا ... متعنا»
5 - دعا و نيايش، هم بلا را رفع مى‏كند، هم كاميابى مى‏آورد. (با توجّه به شأن نزول) «كشفنا، متّعنا»





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 99

----------------------------------------------
آيه
وَ لَوْ شآءَ رَبُّكَ َلأَمَنَ مَنْ فِى الْاَرْضِ كُلُّهُمْ جَمِيعاً أَفَاَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ حَتَّى يَكُونُواْ مُؤْمِنِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
واگر پروردگارت مى‏خواست، (به اجبار) همه‏ى مردم روى زمين يكجا ايمان مى‏آوردند. (اكنون كه سنّت خدا بر ايمان اختيارى مردم است،) پس آيا تو مردم را مجبور مى‏كنى تا ايمان آورند؟!
--------------------------------------------
نکته ها
خداوند، هم قدرت دارد، هم حكمت و از قدرتش آنجا و آن گونه استفاده مى‏كند كه خلاف حكمت نباشد و چون حكمتش اقتضا دارد كه مردم آزاد باشند، هرگز با قدرت قهرى خود آنان را به ايمان اجبارى وادار نمى‏كند. امّا مشركان مى‏گفتند: «لو شاء اللّه ما اشركنا» [367] اگر خدا مى‏خواست ما مشرك نبوديم، پس شرك ما خواست خدا بوده است و ما بالاجبار مشرك شده‏ايم! اين آيه مى‏تواند پاسخى به سخن آنان باشد كه اگر اراده خدا بر اجبار كردن است، چرا اجبار به انحراف و شرك كند و لااقل اجبار به هدايت و ايمان نكند!؟
______________________________
367) انعام، 148.
--------------------------------------------
پيام ها
1- ايمان بر مبناى انتخاب است، نه اجبار وتحميل. «أفانت تكره»
2- پيامبر صلى الله عليه وآله از روى دلسوزى، براى ايمان آوردن مردم اصرار مى‏كرد. «افأنت تكره الناس حتى يكونوا مؤمنين»






۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 100

----------------------------------------------
آيه
وَ مَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تُؤْمِنَ إِلاَّ بِاِذْنِ اللَّهِ وَ يَجْعَلُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يَعْقِلُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
در حالى كه هيچ كس جز به اذن و اراده‏ى الهى توفيق ايمان ندارد و خداوند پليدى (ترديد و كفر) را بر كسانى كه نمى‏انديشند مقرّر مى‏دارد.
--------------------------------------------
پيام ها
1- مردم نه مجبور به ايمانند (طبق آيه‏ى قبل) و نه بدون هدايت و توفيق الهى، به ايمان آوردن موفّق مى‏شوند. [368] «الاّ باذن اللّه»
2- كفر، پليدى است. «رجس»
3- لطف الهى وتوفيق ايمان، شامل اهل‏خرد وتعقّل مى‏شود وآنكه با اختيار خود فكر وتعقّل نكند، مشمول قهر الهى مى‏شود. «ويجعل الّرجس على الذين لايعقلون»
4- عقل سالم، زمينه‏ساز ايمان است و بى‏ايمانى، نشانه‏ى بى‏خردى است. «...لايعقلون»
______________________________
368) لاجبر و لاتفويض بل امر بين الامرين» بحار، ج 4، ص 197.





۶ مهر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۴
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۷
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۲,۱۶۲ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۵۰۳ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۴۵۴ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۶۷۵ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۴۴ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۳۰ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۷۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۵۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۵ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۱ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۷ کاربر آنلاین است. (۱۳۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۷

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!