به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 66

----------------------------------------------
آيه
أَلَآ إِنَّ لِلَّهِ مَن فِى السَّمَوَتِ وَمَن فِى الْأَرْضِ وَمَا يَتَّبِعُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ شُرَكَآءَ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
آگاه باشيد! همانا هر كس در آسمان‏ها و هر كس در زمين است، از آنِ خداست و كسانى كه به جاى خداوند شريكانى را مى‏خوانند، (از آنها نيز) پيروى نمى‏كنند، بلكه جز گمان خود چيز ديگرى را پيروى نمى‏كنند و آنان جز دروغگويانى بيش نيستند.
----------------------------------------------
نکته ها
ممكن است جمله‏ى «وما يتّبع...» سؤال باشد و «ان يتّبعون» جواب آن. يعنى: آنان كه غيرخدا به سراغ شريكان خيالى مى‏روند، از چه پيروى مى‏كنند؟ آنان جز از گمان، از چيزى پيروى نمى‏كنند. شايد هم حرفِ «ما»، عطف به «مَن» باشد، يعنى حتى آنچه را مشركان شريك خدا مى‏پندارند، مملوك خدايند.
------------------------------------------------
پيام ها
1- مالكيّت مطلق خداوند، دليل توحيد وعزّت كامل اوست. «انّ العزة للّه جميعاً... ان للّه مَن فى السموات»
2- همه مِلك خدايند، چگونه مملوك را شريكِ مالك قرار مى‏دهيد؟ «للّه من فى السموات و من فى الارض»
3- در آسمان‏ها موجودات عاقلى هستند. («مَن»، موجود داراى شعور است)
4- مشركان منطق و پايگاه علمى ندارند. «ان يتّبعون الّا الظّنّ»
5 - مشركان از خيالات و اوهام خود پيروى مى‏كنند، نه از شركاى الهى، چون خداوند شريك ندارد. پس آنان دروغ مى‏گويند.«ان هم الّا يخرصون»





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 67

----------------------------------------------
آيه
هُوَ الَّذِى جَعَلَ لَكُمُ الَّيْلَ لِتَسْكُنُواْ فِيهِ وَالنَّهَارَ مُبْصِراً إِنَّ فِى ذَلِكَ لَأَيَتٍ لِّقَوْمٍ يَسْمَعُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
اوست كسى كه شب را براى شما قرار داد تا در آن آرامش يابيد و روز را روشنى بخش گردانيد (تا به كار پردازيد). يقيناً در اين (نظام حكيمانه و هدفدار،) نشانه‏هايى براى گروهى است كه مى‏شنوند.
-----------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل به مالكيّت خدا و در اين آيه به تدبير حكيمانه‏ى او در نظام هستى اشاره شده است.
آرامش روحى، در قرآن با عناوينى همچون: تلاوت، تهّجد، تسبيح، قنوت، سجود و شب زنده‏دارى مطرح شده است، [326] امّا آرامش جسمى، با خواب واستراحت است. «منامكم بالليل والنّهار» [327]
_______________________________
326) سوره‏هاى: آل‏عمران، 113 ؛ اسراء، 79 ؛ طه، 130 ؛ زمر، 9 و مزّمل، 2.
327) روم، 23.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- پيدايش شب و روز، با تدبير و با هدف بهره‏گيرى انسان و حكيمانه برنامه‏ريزى شده است. «جعل... لتسكنوا»
2- شب براى آرامش است، چه آرامش روحى، چه جسمى.«لتسكنوا فيه»






۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 68

----------------------------------------------
آيه
قَالُواْ اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحَنَهُ هُوَ الْغَنِىُّ لَهُ مَا فِى السَّمَوَتِ وَمَا فِى الْأَرْضِ إِنْ عِندَكُم مِّن سُلْطَنٍ بِهَذَآ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
(مشركان) گفتند: خداوند فرزندى گرفته است، او منزّه است، او بى‏نياز است. آنچه در آسمان‏ها و زمين است از آنِ اوست. هيچ دليلى نزد شما بر اين گفتار نيست. آيا آنچه را نمى‏دانيد به خدا نسبت مى‏دهيد؟
--------------------------------------------
نکته ها
«اتّخاذ ولد»، يعنى كسى را به فرزندى گرفتن. كه اين غير از توّلد و فرزند داشتن است. مشركان، فرشتگان را دختران خدا مى‏دانستند و يهود، «عُزير» را و مسيحيان «عيسى» را فرزندان خدا گرفتند.
در قرآن آمده است كه عزيز مصر به همسرش زليخا گفت: يوسف را به فرزندى بگيريم، «نتّخذه ولداً» [328] وآسيه همسر فرعون به او گفت: موسى را به فرزندى بگيريم. «لاتقتلوه عسى‏ ان ينفعنا او نتّخذه ولداً» [329]
________________________________
328) يوسف، 21.
329) قصص، 8.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند، نه از تنهايى وحشت دارد تا فرزندى براى انس بگيرد، نه وارثى مى‏خواهد تا فرزندى بگيرد، نه نياز به مددكار دارد تا معاون بگيرد و نه براى بقاى نوع، نياز به فرزند دارد. «سبحانه هو الغنى»
2- عقايد دينى بايد همراه با برهان و استدلال باشد. «ان عندكم من سلطان»
3- سخن بى‏دليل وبدون علم، ارزشى ندارد. «ان عندكم من سلطان... ما لاتعلمون»






۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 69، 70

----------------------------------------------
آيه
قُلْ إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ‏
مَتَعٌ فِى الدُّنْيَا ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ نُذِيقُهُمُ الْعَذَابَ الشَّدِيدَ بِمَا كَانُواْ يَكْفُرُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
بگو: همانا كسانى كه بر خداوند دروغ مى‏بندند، رستگار نمى‏شوند.
بهره‏اى اندك در دنيا دارند، سپس بازگشت آنان به سوى ماست، آنگاه به سزاى كفرشان، عذاب سخت به آنان مى‏چشانيم.
-------------------------------------------
نکته ها
«مَتاع» و«مُتعه»، به بهره‏گيرى كوتاه مدّت گفته مى‏شود. از آنجا كه بهره‏ورى انسان از دنيا و نعمت‏هاى آن كوتاه است، لذا قرآن در مورد امور دنيوى تعبير «متاع» را به كار برده است.
سؤال: اگر افترازنندگان رستگار نمى‏شوند، پس چرا در زندگى مادّى آنان را در رفاه بيشترى مى‏بينيم؟
پاسخ: اين رفاه و كاميابى موقّت است، «متاع فى الدنيا» ولى كيفر اصلى آنان در آخرت و زمانى است كه به سوى او بازگردند.
------------------------------------------
پيام ها
1- آنان كه افرادى را به اميد شفاعت، فرزند خدا مى‏دانند، به هدفشان نمى‏رسند. «قالوا اتّخذوا اللّه ولداً...لايفلحون»
2- دروغگو به رستگارى نمى‏رسد. «الذين يفترون... لايفلحون»
3- كاميابى موقّت اگر عذاب دائمى در پى داشته باشد، بى‏ارزش است. «متاعٌ فى الدنيا ، نذيقهم العذاب الشديد»
4- لذّت‏هاى دنيا زودگذر است. «متاعٌ فى الدنيا»
5 - ياد معاد، از عوامل بازدارنده از انحراف وگناه است. «الينا مرجعهم»
6- دروغ بستن به خداوند با انواع بدعت‏ها، تحريف‏ها، تفسير به رأى‏ها و فرزند قراردادن براى او، كفر است. «بما كانوا يكفرون»




۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 71

----------------------------------------------
آيه
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ نُوحٍ إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ يَقَوْمِ إِن كَانَ كَبُرَ عَلَيْكُم مَّقَامِى وَ تَذْكِيرِى بَِايَتِ اللَّهِ فَعَلَى اللَّهِ تَوَكَّلْتُ فَأَجْمِعُواْ أَمْرَكُمْ وَ شُرَكَآءَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُنْ أَمْرُكُمْ عَلَيْكُمْ غُمَّةً ثُمَّ اقْضُواْ إِلَىَّ وَلَا تُنْظِرُونِ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
و بر آنان سرگذشت نوح را بخوان، آنگاه كه به قوم خود گفت: اى قوم من! اگر ماندن و موقعيّت من (در ميان شما) و يادآورى‏ام نسبت به آيات خداوند بر شما سنگين و تحمّل ناپذير است، پس (بدانيد كه) من تنها بر خداوند توكّل كرده‏ام (و از چيزى هراس ندارم) پس شما و شريكانتان فكرتان را جمع كنيد تا چيزى از كارتان بر شما پوشيده نماند، سپس در باره‏ى من تصميم بگيريد و مهلتم ندهيد!
------------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، استقامت و پشت گرمى حضرت نوح عليه السلام را به امدادهاى الهى مى‏رساند كه از تهديدها و نقشه‏هاى دشمن هراسى نداشت.
نقل شده است كه امام حسين عليه السلام نيز در كربلا، قبل از ظهر عاشورا اين آيه را بر سپاه كوفه خواند. [330]
________________________________
330) موسوعه‏كلمات‏الامام.
-------------------------------------------------
پيام ها
1- آشنا كردن مردم با خبرهاى مهم و مفيدگذشته و تاريخ و فلسفه‏ى آن، از وظايف رهبران الهى است. «واتل عليهم نبأ»
2- انبيا از مردم و با مردم بودند و حتّى تا آخرين لحظه با مخالفان خود برخورد عاطفى داشتند. «يا قومِ»
3- دل اگر آمادگى نداشته باشد، حتّى تذكّر و يادآورى انبيا هم بر او سنگين است. «كَبُر عليكم مقامى و تذكيرى»
4- ايمان به هدف، بزرگ‏ترين اهرم مقاومت انبيا و مبارزه‏طلبى آنان است. «ان كان كبر عليكم مقامى...فاجمعوا امركم»
5 - انبيا مخالفان خود را به مبارزه مى‏طلبيدند. «اجمعوا امركم»
6- انبيا با توكّل به خدا، قدرت‏هاى مخالف را تحقير مى‏كردند وبه مؤمنان شجاعت مى‏دادند وهمه‏ى قدرت‏ها را پوچ مى‏دانستند. [331] «اجمعوا امركم... ثم اقضوا»
7- ارزيابى درست، جمع‏آورى قوا و تصميم قاطع، از اصول مبارزه است. «امركم و شركائكم ثم لا يكن امركم عليكم غمّة»
8 - انبيا از شهادت نمى‏ترسيدند. «ثم اقضوا الىّ ولاتنظرون»
______________________________
331) تلاوت اين آيات از سوى مسلمانان كه در مكّه در اقليّت بودند، نشان روح بلند و شجاعت كامل پيامبر است.





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 72

----------------------------------------------
آيه
فَإِن تَوَلَّيْتُمْ فَمَا سَأَلْتُكُم مِّنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَ أُمِرْتُ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْمُسْلِمِينَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
پس اگر (به دعوت الهى) پشت كرديد، من از شما اجرتى نخواسته‏ام. پاداش من تنها بر خداست و من مأمورم كه تسليم فرمان او باشم.
-------------------------------------------
نکته ها
نگرانى‏ها اغلب يا به خاطر جان است، يا مال. در آيه‏ى قبل، بيم نداشتنِ پيامبران از توطئه‏ى دشمنان در مورد جان خود مطرح بود، در اين آيه بى‏توقّعى آنان نسبت به مال و پاداش از سوى مردم است.
------------------------------------------
پيام ها
1- پذيرش يا سرپيچى مردم از دعوت پيامبران، اثر مادّى براى انبيا ندارد. «ما سألتكم من اجر»
2- مبلّغِ موّفق و مؤثّر كسى است كه چشم به مال مردم نداشته باشد و اين را به مردم اعلام كند. «ما سألتكم من اجر»
3- انبيا هيچ گونه پاداشى از مردم نمى‏خواستند، نه مال، نه خدمات و امثال آن. «ما سألتكم من اجر»
4- اگر همه‏ى مردم از دين اعراض كنند، در رهبر الهى تاثيرى ندارد، بلكه او تسليم دين خداست. «فان تولّيتم، اكون من المسلمين»
5 - كسى كه به پاداش اُخروى عقيده دارد، به راحتى دل از پاداش‏هاى دنيوى مى‏كَند. «اِن اجرى الا على اللَّه»
6- مأموريّت همه‏ى پيامبران، تسليم بودن در برابر حقّ است. «من المسلمين»
7- كسى كه مى‏خواهد مردم را به تسليمِ خدا وادارد بايد خودش تسليم باشد. «اُمرت... من المسلمين»
8 - گرچه امروز مردم اعراض مى‏كنند، امّا خداوند بندگانِ تسليم و مؤمنان واقعى در تاريخ كم ندارد، تو به آنان ملحق شو. «من المسلمين»






۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 73

----------------------------------------------
آيه
فَكَذَّبُوهُ فَنَجَّيْنَهُ وَمَن مَّعَهُ فِى الْفُلْكِ وَجَعَلْنَهُمْ خَلَئِفَ وَ أَغْرَقْنَا الَّذِينَ كَذَّبُواْ بَِايَتِنَا فَانظُرْ كَيْفَ كَانَ عَقِبَةُ الْمُنْذَرِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
پس او (نوح) را تكذيب كردند، آنگاه ما او و كسانى كه در كشتى همراه او بودند را نجات داديم و آنان را جانشينِ (در زمين) قرار داديم و همه‏ى كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، غرق ساختيم. پس بنگر كه پايانِ كارِ هشدار داده شدگان چگونه بود!
---------------------------------------------
نکته ها
ياران نوح هشتاد نفر بودند و كافران بسيار، امّا به امداد الهى، كافران نابود و مؤمنان وارثِ زمين گشتند. [332]
در اين آيه، به فرجامِ نيك مؤمنان و هلاكتِ مخالفان دعوت انبيا اشاره شده است.
_____________________________
332) تفسير مجمع‏البيان.
--------------------------------------------
پيام ها
1- تنها ايمان كافى نيست، همراهى و همگامى با رهبران الهى لازم است تا به نجات برسيم. «من معه» به جاى «آمنوا به»
2- نتيجه‏ى ايمان و استقامت، نجات و حكومت است. «نجيّنا، جعلناهم خلائف»
3- در نهايت، پيروزى با اهل ايمان است و رسوايى با اهل كفر وشرك. «نجيّنا... اغرقنا...»
4- از سنّت‏هاى الهى، ابتدا مهلت دادن و سپس قهر و غضب بر عاصيان است. «اغرقنا الذين كذّبوا»
5 - نتيجه‏ى اصرار بر كفر و بيراهه رفتن، هلاكت است. «اغرقنا الذين كذّبوا»
6- اوّل اتمام حجّت وهشدار وتذكّر، بعد قهر وغضب. «اغرقنا... عاقبة المنذرين»
7- تاريخِ مفيد و سازنده آن است كه به طرفداران حقّ دلگرمى دهد و پيروان باطل را تهديد كند. «فانظر كيف كان عاقبة المنذرين»
8 - شناخت تاريخ و عوامل پيشرفت يا انقراض امّت‏ها، در جهت‏گيرى حركت‏ها لازم است. «فانظر كيف كان عاقبة المنذرين»




۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 74

----------------------------------------------
آيه
ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِ رُسُلًا إِلَى‏ قَوْمِهِمْ فَجَآءُوهُم بِالْبَيِّنَتِ فَمَا كَانُواْ لِيُؤْمِنُواْ بِمَا كَذَّبُواْ بِهِ مِن قَبْلُ كَذَ لِكَ نَطْبَعُ عَلَى‏ قُلُوبِ الْمُعْتَدِينَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
آنگاه پيامبرانى را پس از نوح به سوى قومشان فرستاديم، پس آنان معجزات و دلايل روشن را براى مردم آوردند، ولى مردم بر آن نبودند كه به آنچه قبلاً تكذيبش كرده بودند ايمان بياورند. ما اين گونه بر دلهاى متجاوزين مُهر مى‏زنيم.
----------------------------------------------
پيام ها
1- فرستادن پياپى پيامبران، يك سنّت الهى بوده است. «بعثنا من بعده رسلاً» (خداوند در فاصله زمانى ميان حضرت نوح و موسى پيامبرانى را فرستاد)
2- همه‏ى پيامبران معجزه داشته‏اند. «فجاؤهم بالبينات»
3- همه‏ى پيامبران مخالف داشته‏اند. «فما كانوا ليؤمنوا»
4- انسان آزاد است، با ديدن معجزه و شنيدن قهر الهى، باز هم نافرمانى مى‏كند. «فما كانوا ليؤمنوا»
5 - استكبار و تعدّى، زمينه‏ى مُهر خوردن بر دلهاست. «نطبع على قلوب المعتدين»
6- آنان كه با ديدن معجزات، ايمان نمى‏آورند، متجاوزند. «كذّبوا، المعتدين»





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 75

----------------------------------------------
آيه
ثُمَّ بَعَثْنَا مِن بَعْدِهِم مُّوسَى‏ وَهَرُونَ إِلَى‏ فِرْعَوْنَ وَمَلَإِيْهِ بَِايَتِنَا فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْماً مُّجْرِمِينَ‏
--------------------------------------------------
ترجمه
سپس بعد از آنان، موسى و هارون را همراه با معجزات خويش، به سوى فرعونِ و سران قومش فرستاديم، امّا آنان كه گروهى تبهكار بودند، استكبار ورزيدند (و دعوت پيامبران را نپذيرفتند).
--------------------------------------------------
نکته ها
مراد از «مَلأ»، چهره‏هاى چشم پُر كن مثل كاخ نشينان و درباريان است كه اطرافيان فرعون محسوب مى‏شدند. فرعون جامعه را به دو دسته‏ى كاخ‏نشينِ قبطى و محرومينِ سبطى تقسيم كرده بود و يك گروه را به بردگى كشيده بود و گروه ديگر كاخ‏نشينان بودند. «وجعل اهلها شيعاً يستضعف طائفةً منهم» [333]
جرم بزرگ فرعون، ادّعاى خدايى او، «أنا ربّكم الأعلى» [334] و كشتن كودكان بى‏گناه و زنده نگهداشتن دختران براى كنيزى بود. «سنقّتل ابنائهم ونستحيى نساءهم» [335]
______________________________
333) قصص، 4.
334) نازعات، 24.
335) اعراف، 124.
---------------------------------------------
پيام ها
1- مبارزه با طاغوت، اوّلين وظيفه‏ى انبياست. زيرا مبارزه با علّت فساد مهم‏تر از معلولِ آن است. «فرعون و ملائه»
2- آنجا كه بافت جامعه، قومى و قبيله‏اى بوده، پيامبران سراغ اقوام مى‏رفتند، امّا آنجا كه تشكيلات و نظام داشته، سراغ ريشه‏ها مى‏رفتند. [336] «الى فرعون و ملائه»
3- طاغوت‏ها، قدرت خود را از ياران و اطرافيان دارند وگرنه خود از درون پوكند. «وملائه»
4- انبيا معجزه داشتند. «بعثنا... باياتنا»
5 - همواره فرعون‏ها وطاغوت‏ها در برابر انبيا ايستاده‏اند. «بعثنا... فاستكبروا»
6- آنان كه به گناه عادت كنند، براحتى راه انبيا را نمى‏پذيرند. «كانواقوماً مجرمين»
_______________________________
336) قرآن درباره گروهى از انبيا كلمه «الى قومهم» بكار برده است، ولى درباره حضرت موسى «اذهب الى فرعون» آورده است.





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 76

----------------------------------------------
آيه
فَلَمَّا جَآءَهُمُ الْحَقُّ مِنْ عِندِنَا قَالُواْ إِنَّ هَذا لَسِحْرٌ مُّبِينٌ‏
----------------------------------------------
ترجمه
پس هنگامى كه از جانب ما حقّ به سراغشان آمد، گفتند: قطعاً اين يك جادوى آشكار است.
-----------------------------------------------
پيام ها
1- مردم سراغ حقّ نمى‏روند، طرفداران حقّ بايد سراغ مردم روند. «جاءهم‏الحقّ»
2- هم ذات خداوند حقّ است، هم انبيا و قانون الهى و معجزه و هر چه كه منسوب به خداوند است. «جائهم الحقّ»
3- پيامبران با خداوند رابطه‏ى مستقيم دارند و معجزات و برنامه‏هايشان از او سرچشمه مى‏گيرد. «عندنا»
4- مبلّغ و رهبر بايد بداند كه همواره در جامعه، گروهى با برنامه‏هاى آنان مخالفت مى‏كنند. «قالوا...»
5 - تهمت جادوگرى، بُرنده‏ترين، ساده‏ترين و شايع‏ترين تهمت‏ها به پيامبران است. «لسحرٌ»
6- سرچشمه‏ى تهمت، روحيّه‏ى سركش انسان است. «كانوا... مجرمين... ان هذا لسحر...»
7- مخالفان، بيشترين تأكيد را در مخالفت بكار مى‏برند. [337] «انّ هذا لسحرمبين»
_____________________________
337) جمله‏ى اسميّه، حرف اِنّ و حرف لام، مفيد اين تأكيد است.





۶ مهر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۵۲۸ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۸۳ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۰۵۲ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۸۳ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۱ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۲۲ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۰۰ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۸۳ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۳ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۷ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۷۱ کاربر آنلاین است. (۱۷۳ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۷۱

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!