به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۲ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 54

----------------------------------------------
آيه
وَلَوْ أَنَّ لِكُلِّ نَفْسٍ ظَلَمَتْ مَا فِى الْأَرْضِ لَافْتَدَتْ بِهِ وَأَسَرُّواْ النَّدَامَةَ لَمَّا رَأَوُاْ الْعَذَابَ وَقُضِىَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
اگر براى هر كس كه ستم كرده، آنچه در زمين است مى‏بود، قطعاً همه‏ى آن را (براى نجات از قهر الهى و باز خريد خود) مى‏داد. آنان با ديدن عذاب، پشيمانى خود را پنهان مى‏كنند (تا شماتت نشوند) و ميانشان به عدالت داورى مى‏شود و بر آنان ستم نرود.
--------------------------------------------
نکته ها
فديه دادن براى نجات از عذاب، در آيات ديگر هم مطرح شده است. از جمله آيه‏ى «ما فى الارض جميعاً و مثله معه لافتدوا به» [281] حتّى اگر دو برابر آنچه در زمين است بدهند، از عذاب خدا نجات نمى‏يابند. همچنين در سوره‏ى معارج مى‏فرمايد: مجرم دوست دارد آن روز، همه‏ى فرزندان، همسر، برادر و فاميل و آنچه را در زمين است فديه دهد تا نجات يابد، امّا پذيرفته نمى‏شود. [282]
______________________________
281) رعد، 18 و زمر، 47.
282) معارج، 11 - 15.
--------------------------------------------
پيام ها
1- در قيامت، براى مجرم راه نجاتى نيست و كسى يا مالى فداى ديگرى نمى‏شود. «و لو...»
2- حبّ نفس، قوى‏ترين غريزه در انسان است. زيرا حاضر است همه‏ى هستى را براى نجات خود فدا كند. «ما فى الارض لافتدت به»
3- مجرمان براى آنكه گرفتار شماتت نشوند، پشيمانى خود را در دل پنهان نگاه مى‏دارند. [283] «اسرّوا النّدامة»
4- در قيامت، برخى پشيمانى خود را با گفتنِ اى كاش... آشكار مى‏كنند، برخى دست خود را مى‏گزند و برخى هم با سكوت و كتمان آن را پنهان مى‏كنند. «اسرّوا النّدامة»
5 - رهبران شرك، در قيامت پشيمانى خود را پنهان مى‏كنند تا از زيردستان خجالت نكشند. [284] «اسرّوا النّدامة»
6- در دادگاه عدل الهى، نه قدرت كارساز است، «ما انتم بمعجزين» و نه ثروت. «ما فى الأرض...»
7- در دنيا ممكن است به خاطر اشتباه قاضى به كسى ستم شود، امّا در قيامت خطايى نيست و به كسى ستمى نمى‏شود. «قضى بينهم بالقسط وهم لايظلمون»
8 - با ظالم هم به ظلم رفتار نكنيم. «ظلمت ، لايظلمون»
_________________________________
283) تفسير صافى.
284) تفسير مجمع‏البيان.





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 55، 56

----------------------------------------------
آيه
أَلَآ إِنَّ لِلَّهِ مَا فِى السَّمَوَتِ وَالْأَرْضِ أَلَآ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ‏
هُوَ يُحْىِ وَيُمِيتُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
آگاه باشيد! آنچه در آسمان‏ها و زمين است، قطعاً از آنِ خداست. آگاه باشيد كه وعده‏ى خدا حتمى و راست است، ليكن بيشترشان نمى‏دانند.
اوست كه زنده مى‏كند و مى‏ميراند وبه سوى او باز گردانده مى‏شويد.
---------------------------------------------
پيام ها
1- دانستن كافى نيست، تذكّر وتوجّه به دانسته‏ها و باورها مهّم است. «اَلا»
2- چون مالك همه‏ى هستى خداست، كفّار از خود چيزى ندارند كه براى نجات خويش فديه بدهند. (با توجّه به آيه قبل)
3- مالكيّت او بر هستى، نشانه‏ى توانمندى او بر تحقّق وعده‏هاست. «للّه ما فى السموات... انّ وعد الله حقّ»
4- همان كسى كه هستى از اوست، مى‏تواند زنده كند و بميراند. «للّه ما فى السموات... يحيى و يميت»
5 - حيات و مرگ و سرانجام كار همه به دست خدا و به سوى اوست. «يحيى و يميت و اليه ترجعون»






۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 57

----------------------------------------------
آيه
يَأَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبّكُمْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى الصُّدُورِ وَهُدىً وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
اى مردم! همانا از سوى پروردگارتان پند و اندرزى براى شما آمد كه مايه‏ى شفا براى آنچه در سينه‏هاى شماست و هدايت و رحمتى براى مؤمنان است.
----------------------------------------------
نکته ها
«موعظه»، بازداشتنِ آميخته با هشدار و انذار است. [285]
«شِفاء لما فى الصدور» يعنى مايه‏ى پاكى روح وقلب از آفات روحى است. زيرا امراض روحى سخت‏تر از امراض جسمى است و هنر قرآن نيز در همين شفابخشى به امراض روحى است.
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: «اذا التبسَتْ عليكم الفِتن كاللّيل المُظلم فعليكم بالقرآن فانّه شافع مشفّع...» در هجوم فتنه‏هاى تيره و وحشتناك، به قرآن پناه بريد كه هم موعظه است، هم شفا، هم نور و هم رحمت. [286]
امام صادق‏عليه السلام فرمود: «شفاء لما فى الصدور من الامراض الخواطر و مشبّهات الامور» قرآن، براى تمام امراض روحى و شبهات و افكار شفاست. [287]
گويا آيه اشاره به مراحل چهارگانه‏ى تربيت و تكامل دارد، يعنى:
الف: مرحله‏ى موعظه، نسبت به كارهاى ظاهرى. «موعظة من ربّكم»
ب: مرحله‏ى پاكسازى روح از رذايل. «شفاء لما فى الصدور»
ج: مرحله‏ى راهيابى به سوى مقصود. «هدىً»
د: مرحله‏ى دريافت رحمت الهى. «رحمة للمؤمنين»
________________________________
285) مفردات راغب.
286) بحار، ج 92، ص‏17.
287) تفسير نورالثقلين.
------------------------------------------------
پيام ها
1- نزول كتاب كه شامل موعظه و شفابخشى و هدايت و رحمت باشد، از شئون ربوبيّت الهى است. «من ربّكم»
2- قرآن، شفاى هر دردى است. درمان دردها را بايد از مكتب قرآن گرفت، نه مكاتب شرق و غرب. «شفاء لما فى الصدور»
3- قرآن براى همه‏ى مردم موعظه است، ولى تنها گروه حقّ‏پذير، مشمول هدايت و رحمت الهى مى‏شوند. «يا ايّها الناس... هدىً ورحمةً للمؤمنين»




۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 58

----------------------------------------------
آيه
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَبِرَحْمَتِهِ فَبِذَلِكَ فَلْيَفْرَحُواْ هُوَ خَيْرٌ مِّمَّا يَجْمَعُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
بگو: (مؤمنان) تنها به فضل و رحمت خداوند شاد شوند، (نه به مال و مقام،) كه آن بهتر از هرچيزى است كه مى‏اندوزند.
-----------------------------------------------
نکته ها
با توجّه به شفا، موعظه و رحمت بودن قرآن كه در آيه‏ى قبل بود، ظاهر اين آيه آن است كه مراد از فضل ورحمت، همان تمسّك به قرآن باشد. به فرموده‏ى حضرت على عليه السلام: روز قيامت ندا مى‏دهند كه هر كشاورزى گرفتار آفتى مى‏شود، جز آنان كه در مزرعه‏ى قرآن كشتند، پس در زمين قرآن كشت كنيد. «فكونوا من حرثة القرآن» [288] پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: «مَن هداه اللَّه للأسلام وعلّمه القرآن ثمّ شكى‏ الفاقة كتب اللَّه الفاقة بين عينيه الى يوم القيامة» هر كس را كه خداوند به نعمت اسلام و فهم قرآن مفتخر ساخت ولى او احساس بدبختى كند واقعاً بدبخت است و تا روز قيامت مهر بدبختى بر پيشانى او زده مى‏شود. سپس اين آيه را تلاوت نمود. [289] و در روايت ديگرى فرمودند: به سراغ قرآن برويد تا زندگى‏تان زندگى سعيدان و مرگتان مرگ شهيدان باشد و از حسرتِ روز قيامت نجات يابيد، چرا كه قرآن، كلام خداوند رحمن و مانع و امانى از شرّ شيطان و سبب برترى و سنگينى ميزان است. [290]
در روايات، فضل و رحمت، به نبوّت و امامت تفسير شده است. [291] چنانكه فضل به نعمت‏هاىِ عامّ الهى و رحمت به نعمت‏هاى خاصّ خداوند تفسير شده است. [292]
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: اهل ايمان بدانند كه نعمت دين از همه‏ى اموال كافران بهتر است و بايد بدان شاد باشند. [293]
_____________________________
288) نهج‏البلاغه، خطبه 17.
289) تفسير نورالثقلين.
290) بحار، ج 89، ص‏19.
291) تفسير نورالثقلين.
292) تفسير الميزان.
293) تفسير صافى.
-------------------------------------------
پيام ها
1- به قانونى همچون قرآن كه شفا، موعظه، هدايت و رحمت است افتخار كنيم كه از همه‏ى قوانين بشرى برتر است. «فليفرحوا»
2- به نعمت ولايت شاد باشيم، نه به مال و مقام. «فليفرحوا»
3- نعمت‏ها را از فضل الهى بدانيم، نه از خود تا شادى ما رنگ الهى بيابد و سبب فخر فروشى و تكبّر نگردد. [294] «بفضل اللّه...فليفرحوا»
4- تنها نعمتى كه برخوردارى از آن بايد سبب شادمانى باشد، قرآن است. «بفضل‏اللّه و برحمته... فليفرحوا» (تقدّم «بفضل اللّه وبرحمته» نشانه‏ى انحصار است)
5 - نعمت‏هاى مادّى، گاهى سبب فتنه و فساد شده و زود گذر است، ولى نعمت‏هاى معنوى، پايدار و سبب رشد است. «خَيرٌ ممّا يَجمَعون»
6- نعمت‏هاى معنوى، برتر از تمام نعمت‏هاى مادّى است. «خيرٌممّايَجمعون» (كسى كه بهره‏اى از قرآن دارد، نبايد از تنگدستى خود ودارايى ديگران اندوهناك باشد)
______________________________
294) تفسير كبيرفخررازى.





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 59

----------------------------------------------
آيه
قُلْ أَرَءَيْتُم مَّآ أَنزَلَ اللَّهُ لَكُم مِّن رِّزْقٍ فَجَعَلْتُم مِّنْهُ حَرَاماً وَحَلَلًا قُلْ ءآللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
بگو: آيا ديديد هر رزقى كه خداوند براى شما نازل كرده است، (از پيش خود) بعضى را حرام و بعضى را حلال قرار داديد؟ بگو: آيا خداوند به شما اجازه داده يا بر خداوند دروغ مى‏بنديد؟
----------------------------------------------
نکته ها
نمونه‏هايى از تحريم‏هاى بى دليل مشركان، در آيه‏ى 103 سوره مائده بيان شده است: «ما جَعَل اللَّه من بحيرةٍ ولاسائبةٍ ولا وصيلةٍ ولاحامٍ» آنان سهمى از كشاورزى خود را براى بت‏ها و بتكده‏ها قرار داده و برخود حرام مى‏كردند و يا آنچه را در شكم حيوانات بود، براى مردها حلال و براى زنان حرام مى‏دانستند؛ «وقالوا ما فى بطون هذه الأنعام خالصةً لذكورنا و محرّم على ازواجنا» [295] امّا قرآن همه‏ى اينها را افترا بر خداوند و ناروا مى‏داند. «على اللّه تفترون»
_________________________________
295) انعام، 139.
--------------------------------------------------
پيام ها
1- قانون اصلى و كلّى در خوردنى‏ها حلال بودن است، مگر آنكه حرمت آن از طريق وحى ثابت شود. «ما انزل اللّه لكم»
2- رزق، از سوى خدا نازل مى‏شود. «انزل اللَّه لكم من رزق»
3- در احكام شرع نبايد از شارع جلو افتاد، چنانكه حرام خدا را نمى‏توان حلال كرد، حلال‏ها را هم نمى‏توان حرام شمرد. «فجعلتم منه حراماً وحلالاً»
4- تشريع و قانونگذارى، مخصوص خداوند است. «آللَّه اذن لكم»
5 - كسانى كه «ولايت تشريعى» دارند، با اذن الهى مى‏توانند چيزهايى را حلال يا حرام كنند. «اللَّه اذن لكم»
6- وضع قانونِ بدعت‏آميز و آن را به خدا نسبت دادن، جرم است. «جعلتم منه حراماً و حلالاً ، على اللَّه تفترون»
7- قرآن، عادات و رسوم غلطى را كه ريشه در وحى و اذن خدا ندارد، محكوم مى‏كند. «على اللّه تفترون»





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 60

----------------------------------------------
آيه
وَمَا ظَنُّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ يَوْمَ الْقِيَمَةِ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَشْكُرُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
كسانى كه به خدا دروغ مى‏بندند، (درباره‏ى مجازاتِ) روز قيامت چه گمانى دارند؟ همانا خداوند داراى بخشش واحسان برمردم است، ولى بيشترشان سپاسگزارى نمى‏كنند.
----------------------------------------------
نکته ها
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله از مردى كه ثروت و امكانات داشت، ولى ژوليده مى‏زيست انتقاد كرد كه چرا به خود نمى‏رسد و فرمود: نعمت الهى را نمايان كن كه خداوند دوست دارد آثار نعمت به بنده‏اش به زيباترين شكل ديده شود. «فان اللّه يحبّ ان يُرى اثره على عبده حسناً» [296]
_____________________________
296) تفسير مراغى.
--------------------------------------------
پيام ها
1- افترا بستن به خداوند، مجازات دارد. نبايد به مهلت دادن خدا در دنيا مغرور شويم و از دادگاه قيامت غفلت كنيم. «وما ظنّ الذين...»
2- تحريم نعمت‏هاى حلال الهى، هم محروميّت دنيوى دارد، هم شرمندگى و عقوبت در قيامت. «ما ظنّ الّذين يفترون...يوم القيامة»
3- در بهره‏مندى از نعمت‏هاى الهى، نه افراط بايد كرد، نه تفريط. نه غرق شدن در شهوت‏ها و ماديّات، نه پرهيز از نعمت‏ها ومحروم بودن از كاميابى‏هاى حلال. «اللّه لذو فضل على الناس»
4- نعمت‏ها، فضل خداست نه طلب ما، پس بايد سپاسگذار باشيم. «اللّه لذو فضل... لايشكرون»
5 - تحريم حلال‏هاى الهى، نوعى ناسپاسى است. «لايشكرون»






۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 61

----------------------------------------------
آيه
وَمَا تَكُونُ فِى شَأْنٍ وَمَا تَتْلُواْ مِنْهُ مِن قُرْءَانٍ وَلَا تَعْمَلُونَ مِنْ عَمَلٍ إِلَّا كُنَّا عَلَيْكُمْ شُهُوداً إِذْ تُفِيضُونَ فِيهِ وَمَا يَعْزُبُ عَن رَّبِّكَ مِن مّثْقَالِ ذَرَّةٍ فِى الْأَرْضِ وَلَا فِى السَّمَآءِ وَلَا أَصْغَرَ مِن ذَ لِكَ وَ لَآ أَكْبَرَ إِلَّا فِى كِتَبٍ مُّبِينٍ‏
----------------------------------------------
ترجمه
و (تو) در هيچ حال (و انديشه‏اى) نيستى و هيچ بخشى از قرآن را نمى‏خوانى و (شما مردم) هيچ عملى را انجام نمى‏دهيد، مگر آنكه آنگاه كه وارد آن (كار) مى‏شويد، ما بر شما گواهيم وچيزى به وزنِ ذرّه‏اى، نه در زمين ونه در آسمان از پروردگارت پوشيده نيست و نه كوچكتر از آن و نه بزرگتر نيست، جز آنكه در كتاب روشن ثبت است.
----------------------------------------------
نکته ها
«كتاب مبين»، لوح محفوظ يا علم وسيع خداوند به همه‏ى موجودات هستى است كه هم اعمال انسان را شامل مى‏شود و هم اشياى كوچك و بزرگ را در زمين و آسمان.
امام صادق عليه السلام فرمود: هرگاه پيامبر اين آيه را مى‏خواند، به شدّت مى‏گريست. [297]
_______________________________
297) تفسير مجمع‏البيان.
----------------------------------------------
پيام ها
1- همه‏ى كارهاى پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله مهّم است، چون الگو و اسوه است. (تعبير به شأن، نشانه‏ى مهم بودن كار است) «ما تكون فى شأن»
2- حتّى رسول خداصلى الله عليه وآله هم زير نظر است. «وما تكون...الا كنّا عليكم شهوداً»
3- در تلاوت قرآن بايد مواظب بود غلط خوانده نشود، چون علاوه بر تبعاتِ منفى آن، گواهانى كار ما را زير نظر دارند. «ماتتلوا...الا كنّا عليكم شهوداً»
4- خداوند، هم شاهد بر افكار بشر، «شأنٍ» هم بر گفتار «تتلوا» وهم بر كردار اوست. « لا تعملون من عملٍ الا كنّا عليكم شهودا»
5 - تلاوت قرآن، در رديف مقام رسالت وهمه‏ى اعمالِ مردم قرار دارد. (در اين آيه، گواه وشاهد بودن خدا بر سه چيز مطرح شده: همه‏ى امور پيامبر، همه‏ى كارهاى مردم وتلاوت قرآن، واين تعبير نشانه‏ى اهميّت تلاوت قرآن است)
6- جهان محضر خدا و او شاهد بر اعمالِ ماست، پس مهلتى كه به ما مى‏دهد، نشان غفلت يا عدم احاطه‏ى او نيست. «كنّا عليكم شهوداً»
7- هم خدا و هم فرشتگان شاهد بر اعمال بشرند. «كنّا عليكم شهوداً»
8 - توجّه به حضور خداوند، موجب شرم و حيا از او مى‏شود. «شهوداً»
9- علم خداوند به دور و نزديك، كوچك و بزرگ، ظاهر و باطن، يكسان است. «مثقال ذرّة ، فى‏الارض، فى السماء، اصغر ، اكبر»





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 62، 63

----------------------------------------------
آيه
أَلَآ إِنَّ أَوْلِيَآءَ اللَّهِ لَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ‏
أَلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
آگاه باشيد كه قطعاً بر اولياى خدا، نه ترسى است و نه اندوهگين مى‏شوند.
آنان كه ايمان آورده‏اند و شيوه‏ى آنان پرهيزكارى است.
--------------------------------------------
نکته ها
اين آيات ويژگى‏هاى اولياى خدا را بازگو مى‏كند. شعار آنان اين است: «انّا نخاف من ربّنا...» [298] ونتيجه‏ى اين خوف، تقواست وثمره‏ى تقوا: «لايحزنهم الفزع الأكبر» [299] اين عدم خوفِ اولياى خدا، هم در دنياست و هم در آخرت. «لاخوف عليهم»
پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله فرمود: اولياى خدا سكوتشان ذكر است، نگاهشان عبرت، سخنشان حكمت و حركتشان در جامعه، مايه‏ى بركت است. [300]
على عليه السلام فرمود: خداوند ولىّ خود را ميان مردم پنهان كرده است، پس هرگز مسلمانى را تحقير نكنيد، شايد او از اولياى خدا باشد، «انّ اللَّه اخفى‏ وليّه فى عباده فلاتستصغرنّ عبداً من عبيداللَّهِ فربّما يكونُ وليّه وانتَ لاتعلم» [301]
______________________________
298) انسان، 10.
299) انبياء، 103.
300) تفسير صافى.
301) تفسير نورالثقلين.
----------------------------------------------
پيام ها
1- كسى كه ولىّ خدا باشد، خدا هم ولىّ اوست. [302] «انّ اولياء اللّه لاخوف عليهم»
2- كسى كه خوف الهى داشته باشد، خوفى ديگر نخواهد داشت. «ان اولياء اللّه لاخوف عليهم» (آن را كه حساب پاك است، از محاسبه چه باك است)
3- اولياى خدا، آينده‏اى روشن وبدون بيم واندوه دارند. «انّ اولياء اللّه لاخوف عليهم و لا هم يحزنون»
4- ايمان و تقوا، خصلتِ ريشه‏دارِ اولياى خداست. «آمنوا وكانوا يتّقون»
5 - ايمان و تقواى دائمى، هم سبب رفع نگرانى است و هم انسان را از اولياى خدا قرار مى‏دهد. «انّ اولياء اللّه... آمنوا وكانوا يتّقون»
______________________________
302) آياتِ 257 بقره «اللَّه ولىّ الذين آمنوا»، 68 آل عمران «واللَّه ولىّ المؤمنين» و19 جاثيه «واللَّه ولىّ المتقين»





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 64

----------------------------------------------
آيه
لَهُمُ الْبُشْرَى‏ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَفِى الاَْخِرَةِ لَا تَبْدِيلَ لِكَلِمَتِ اللَّهِ ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‏
------------------------------------------------
ترجمه
براى آنان (اولياى خدا) در زندگى دنيا و آخرت بشارت است. تبديل و تغييرى در سخنان (و وعده‏هاى) الهى نيست و آن همان رستگارى بزرگ است.
---------------------------------------------
نکته ها
بشارت اهل ايمان و تقوا، در دنيا از طريق خواب‏ها و رؤياهاى صادقه، الهامات الهى، نزول آرامش و سكينه، خنثى شدن توطئه‏ها، مستجاب شدن دعاها و ديدار معصومين به هنگام مرگ است و در آخرت نيز دريافت نعمت‏هاى الهى است.
همچنان كه رسول خداصلى الله عليه وآله به مناسبت اين آيه فرمود: بشارت دنيوى همان خواب‏هاى خوبى است كه در آن مژده است وبشارت اخروى بشارتى است كه لحظه‏ى مرگ به او داده مى‏شود كه تو و كسانى كه تو را به سوى قبر حمل مى‏كنند، آمرزيده مى‏شويد. [303] و در روايتى امام باقرعليه السلام به ابوحمزه‏ثمالى فرمود: لحظه‏ى مرگ، محمّد و على‏عليهما السلام نزد مؤمن حاضر شده ومى‏فرمايند: به سوى ما بيا كه آينده‏ى تو بهتر از گذشته است و روح تو به روح خداوند ملحق مى‏شود. [304]
بشارت‏هاى خداوند به اوليايش در دنيا، در آيات ديگر قرآن آمده است كه نشان مى‏دهد اولياى خدا در همين دنيا نيز فائز و برنده‏اند، زيرا:
1- آرامش دارند. «أَلا بذكر اللَّه تطمئنّ القلوب» [305]
2- توكّل دارند. «فليتوكّل المؤمنون» [306]
3- امداد غيبى مى‏شوند. «وجنوداً لم تروها» [307]
4- همواره پيروز هستند. «اِحدَى الحُسنيين» [308]
5 - بينش و نور دارند. «يجعل لكم فرقانا» [309]
6- در بن بست قرار نمى‏گيرند. «يجعل له مَخرجاً» [310]
7- كارشان را بيهوده نمى‏بينند. «فمن يعمل مثقال ذرّة خيراً يره» [311]
8 - از ملامت‏ها نمى‏ترسند. «لايخافون لَومَة لائم» [312]
9- از مردم نمى‏ترسند. «انّ الناس قد جمعوا لكم فاخشوهم فزادهم ايمانا» [313]
10- از طاغوت نمى‏ترسند. «فاقض ما انتَ قاض» [314]
11- گرفتار حيرت نيستند. «يهديهم ربّهم بايمانهم» [315]
12- محبوبيّت دارند. «سيجعل لهم الرّحمن وُدّا» [316]
13- كارهاى فانى خود را با رنگ الهى جاودانه مى‏كنند. «صِبغة اللَّه» [317]
_______________________________
303) تفسير نورالثقلين.
304) تفسير نورالثقلين.
305) رعد، 28.
306) آل‏عمران، 122.
307) احزاب، 9.
308) توبه، 52.
309) انفال، 29.
310) طلاق، 2.
311) زلزال، 7.
312) مائده، 54.
313) آل‏عمران، 173.
314) طه، 72.
315) يونس، 9.
316) مريم، 96.
317) بقره، 138.
--------------------------------------------
پيام ها
1- تنها اولياى خدا، هم دنيا دارند، هم آخرت. «لهم البشرى فى‏الحيوةالدنيا...والاخرة»
2- وعده‏هاى الهى قطعى و حتمى است. «لهم البشرى ... لاتبديل...»
3- رستگارى بزرگ براى كسانى است كه همواره ايمان و تقوا داشته‏اند. «آمنوا و كانوا يتّقون... الفوز العظيم»




۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 65

----------------------------------------------
آيه
وَلَا يَحْزُنْكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ‏
---------------------------------------------
ترجمه
گفتار مخالفان، تو را غمگين نسازد. زيرا عزّت، به تمامى از آن خداوند است و او شنوا و داناست.
-----------------------------------------
نکته ها
كفّار به پيامبر نسبتِ شاعر، كاهن، ساحر ومجنون مى‏دادند، علاوه بر اينها گاهى مى‏گفتند: او بر ما امتيازى ندارد، بلكه انسانى مثل ماست. «ان انتم الا بشر مثلنا» [318] ، گاهى مى‏گفتند: حرف‏هاى او را گروهى ساخته و پرداخته و به او القا مى‏كنند. «اعانه عليه قوم آخرون» [319] ، گاهى مى‏گفتند: ما نيز اگر بخواهيم مثل قرآن را مى‏آوريم. «لو نشاء لقلنا مثل هذا» [320] و گاهى مى‏گفتند: حرف‏هاى او داستان‏هاى پيشينيان است. «اساطير الاوّلين» [321] و درباره‏ى پيروان او مى‏گفتند: آنان افراد فرو مايه‏اى هستند «ما نراك اتّبعك الا الذين هم اراذِلُنا» [322] ، ولى اراده‏ى خداوند بر اين است كه در برابر آن همه تحقير، پيامبر و مؤمنان عزيز باشند.
«عزّت» به معناى نفوذناپذيرى است. هم خداوند چنين است، هم پيامبر، هم مؤمنان«فللّه العزّة ولرسوله و للمؤمنين» [323] و هم مكتب.«وانّه لكتابٌ عزيز» [324]
______________________________
318) ابراهيم، 10.
319) فرقان، 4.
320) انفال، 31.
321) نحل، 24.
322) هود، 27.
323) منافقون، 8.
324) فصّلت، 41.
---------------------------------------------
پيام ها
1- هدف تبليغات دشمن، تحقير دين و امّت اسلامى است، ولى خداوند پيامبر را دلدارى داده و كفّار را به اين هدف نمى‏رساند. «لايحزنك قولهم»
2- مؤمن نبايد تحت تأثير تبليغات مسموم كفّار قرار گيرد و احساس ضعف كند. «لايحزنك قولهم»
3- خداوند پشتيبان اولياى خويش است و پيروزى مكتب و پيامبران را تضمين كرده است. [325] «لايحزنك قولهم انّ العزّة للّه»
4- عزّت، به دست خداست و با گفته‏هاى اين و آن نمى‏شكند. «انّ العزّة للّه»
______________________________
325) كتب اللَّه لأغلبَنَّ انا و رسلى انّ اللَّه قوىّ عزيز» مجادله، 21.





۶ مهر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۳۹۴ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۷۶ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۲,۹۳۵ بازدید
۳ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۵۵۶ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۰ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۱۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۱۹۵ بازدید
۱۲ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۵۴ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۳۶۷ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۱ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۸۵ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۱۹۲ کاربر آنلاین است. (۱۰۸ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۱۹۲

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!