به اولین سایت تخصصی هواداران بارسلونا در ایران خوش آمدید. برای استفاده از تمامی امکانات سایت، ثبت نام کنید و یا با نام کاربری خود وارد شوید!

شناسه کاربری:
کلمه عبور:
ورود خودکار

نحوه فعالیت در انجمن‌های سایت
دوستان عزیز توجه کنید که تا زمانی که با نام کاربری خود وارد نشده باشید، تنها می‌توانید به مشاهده مطالب انجمن‌ها بپردازید و امکان ارسال پیام را نخواهید داشت. در صورتی که تمایل دارید در مباحث انجمن‌های سایت شرکت نمایید، در سایت عضو شده و با نام کاربری خود وارد شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که قبل از هر چیز، با مراجعه به انجمن قوانین و شرح وظایف ضمن مطالعه قوانین سایت، با نحوه اداره و گروه‌های فعال در سایت و همچنین شرح وظایف و اختیارات آنها آشنا شوید. به علاوه دوستان عزیز بهتر است قبل از آغاز فعالیت در انجمن‌ها، ابتدا خود را در تاپیک برای آشنایی (معرفی اعضاء) معرفی نمایند تا عزیزان حاضر در انجمن بیشتر با یکدیگر آشنا شوند.

همچنین در صورتی که تمایل دارید در یکی از گروه‌های کاربری جهت مشارکت در فعالیت‌های سایت عضو شوید و ما را در تهیه مطالب مورد نیاز سایت یاری نمایید، به تاپیک اعلام آمادگی برای مشارکت در فعالیت‌های سایت مراجعه نموده و علائق و توانایی های خود را مطرح نمایید.
تاپیک‌های مهم انجمن
در حال دیدن این عنوان: ۳ کاربر مهمان
این عنوان قفل شده است!
     
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 41

----------------------------------------------
آيه
وَإِن كَذَّبُوكَ فَقُل لِى عَمَلِى وَلَكُمْ عَمَلُكُمْ أَنتُم بَرِيُونَ مِمَّآ أَعْمَلُ وَ أَنَاْ بَرِى‏ءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ‏
-------------------------------------------------
ترجمه
واگر تو را تكذيب كردند، پس بگو: عمل من براى من و عمل شما براى شما باشد. (و هر يك از ما و شما، جزاى كار خود را خواهد ديد.) شما از آنچه من انجام مى‏دهم بيزاريد ومن نيز از آنچه شما انجام مى‏دهيد، بيزارم.
------------------------------------------------
پيام ها
1- مردم را نمى‏توان به ايمان آوردن مجبور كرد. وظيفه‏ى پيامبران ارشاد و هدايت است، نه اجبار. «وان كذبوبك فقل...»
2- رهبر بايد خود را براى تكذيب گروهى از مردم آماده كند. «وان كذّبوك»
3- در مقابل تكذيب كنندگان احساس شكست نكنيم، چون پاداش هدايت و ارشاد را مى‏بريم و مخالفان نيز به كيفر تكذيب و لجاجت خود مى‏رسند ولى برنده‏ى اين معامله ما هستيم. «لى عملى و لكم عملكم»
4- پيامبر در برابر تكذيب‏كنندگان موضع‏گيرى قاطعى داشت. «فقل لى عملى و لكم عملكم»
5 - سود وزيان هركس تنها به خود او بر مى‏گردد. «لى عملى ولكم عملكم» (كلمه‏ى «لى» و «لكم» مقدّم بر «عملى» و «عملكم» آمده است)
6- اسلام دين استدلال واخلاق است، نه سازش با كفّار. اگر حقّ را پذيرا نشدند، بيزارى خود را از رفتار وعقايد آنان اعلام كنيم. «انتم بريئون، وانا برى»
7- رضاى به كار ديگران، انسان را شريك در پاداش يا كيفر مى‏كند. «انتم بريئون، وانا برى» (دليل آنكه مزد هر كس مخصوص خود اوست، اين است كه من و شما هيچ يك به كار ديگرى راضى نيستيم)






۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 42

----------------------------------------------
آيه
وَمِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَفَأنتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَلَوْ كَانُواْ لَا يَعْقِلُونَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
(و چون قرآن بخوانى) گروهى از آنان (در ظاهر) به سخن تو گوش فرا مى‏دهند، (امّا گويى كَرند و هيچ نمى‏شنوند،) آيا تو مى‏توانى سخن خود را به گوش ناشنوايان برسانى؛ هر چند اهل تعقّل نباشند؟
----------------------------------------------
پيام ها
1- همه‏ى شنوندگان، حسن نيّت ندارند. گاهى لجوجان براى يافتن بهانه و دستاويز قراردادن، مكرّراً گوش مى‏دهند. «منهم من يستمعون اليك...»
2- بيمار دلىِ انسان گاهى به جايى مى‏رسد كه سخن پيامبر هم او را درمان نمى‏كند. «افانت...تسمع الصمّ»
3- براى هدايت مردم، آمادگى پذيرش لازم است و تنها دلايل روشن و رهبر لايق كافى نيست. «لايعقلون»
4- شنيدن (مستقيم يا غيرمستقيم) مهّم نيست، آنچه در هدايت مهّم است، تعقّل و پذيرش است؛ وگرنه حيوان نيز مى‏شنود. «يستمعون ، لايعقلون»





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 43، 44

----------------------------------------------
آيه
وَمِنْهُم مَّن يَنظُرُ إِلَيْكَ أَفَأَنْتَ تَهْدِى الْعُمْىَ وَلَوْ كَانُواْ لَا يُبْصِرُونَ‏
إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ شَيْئاً وَلَكِنَّ النَّاسَ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
وگروهى از مردم كسانى‏اند كه به تو نگاه مى‏كنند، (امّا گويى هيچ نمى‏بينند.) پس آيا تو مى‏توانى نابينايان را هدايت كنى، هر چند (با چشمِ دل) نمى‏بينند؟
قطعاً خداوند هيچ ظلمى به مردم نمى‏كند، امّااين خود مردمند كه به خويشتن ستم مى‏كنند.
------------------------------------------------
نکته ها
گروهى در قيامت، كور محشور مى‏شوند و اين نتيجه‏ى كوردلى و فراموشى آيات الهى در دنياست و چنين كسانى گويا كورند: «و نحشرهم يوم القيامة اعمى‏... كذلك اتتك آياتنا فنسيتها وكذلك اليوم تُنسى‏» [268]
امام هادى‏عليه السلام فرمود: هر كس گمان كند كه خداوند بندگان را بر گناه مجبور و آنان را كيفر مى‏كند، به خدا نسبت ظلم داده و اين آيه (44) را تكذيب كرده است. [269]
_______________________________
268) طه، 124 - 126.
269) بحار، ج 5، ص 71.
----------------------------------------------
پيام ها
1- هر نگاهى، بصيرت‏آور نيست و هر تماشاگرى، جذب حقيقت نمى‏شود. «ينظر، لايبصرون»
2- حتّى پيامبران در كوردلان مؤثّر نيستند. «افانت تهدى العمى»
3- آنان كه با نگاه، به حقّ نرسند، همچون كورانند. «ينظر، لايبصرون»
4- خداوند، بهترين مكتب، كتاب ورهبر را براى هدايت مردم فرستاده است، اگر نپذيرند به خودشان ستم كرده‏اند. «إِنَّ اللَّهَ لَا يَظْلِمُ النَّاسَ...أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ»






۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 45

----------------------------------------------
آيه
وَيَوْمَ يَحشُرُهُمْ كَأَن لَّمْ يَلْبَثُواْ إِلَّا سَاعَةً مِّنَ النَّهَارِ يَتَعَارَفُونَ بَيْنَهُمْ قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِلِقَآءِ اللَّهِ وَ مَا كَانُواْ مُهْتَدِينَ‏
------------------------------------------------
ترجمه
و روزى كه خداوند آنان را محشور و جمع مى‏كند، گويا جز ساعتى از روز را (در دنيا يا برزخ) نمانده‏اند. آن روز يكديگر را مى‏شناسند. قطعاً آنان كه ديدار خدا (معاد يا قيامت) را تكذيب كردند، زيان كار شدند و هرگز هدايت يافته نبوده‏اند.
------------------------------------------------
نکته ها
عظمت روز قيامت چنان است كه زندگانى پيش از آن بسيار كوتاه جلوه مى‏كند. اين حقيقت در آيات ديگر هم مطرح شده است، از جمله:
«لم يلبثوا الاّ عشيّةً او ضُحاها» [270] گويا در دنيا يا برزخ شبى بيشتر نبودند.
«و تظّنون ان لبثتم الاّ قليلاً» [271] گمان مى‏كنيد جز مدّت كمى قبل از قيامت نبوده‏ايد.
«ان لبثتم الاّ عشراً» [272] فكر مى‏كنيد جز ده روزى ساكن نبوده‏ايد.
«لبثنا يوماً او بعض يومٍ» [273] فكر مى‏كنيد روز يا پاره‏اى از روز در دنيا يا برزخ بوده‏ايد.
«ما لبثوا غيرساعةً» [274] فكر مى‏كنيد يك ساعتى بيشتر نبوده‏ايد.
كوتاهى عمر دنيا، يا به جهت زودگذرى آن است، يا به خاطر بهره نگرفتن از زمان و فرصت، يا در مقايسه با عمرآخرت و يا بدان جهت كه انسان‏ها در برزخ گويا در خوابند و پس از بيدارى احساس مى‏كنند كه زمان اندك بوده است.
به هر حال هم متاع دنيا نسبت به آخرت قليل است و هم زمانش، چنانكه گويا ساعتى بيش نبوده است.
_______________________________
270) نازعات، 46.
271) اسراء، 52.
272) طه، 103.
273) مؤمنون، 112.
274) روم، 54.
---------------------------------------------
پيام ها
1- زندگى دنيا، نسبت به روز رستاخيز بسيار اندك است. «ساعةً من النهار»
2- در قيامت، مردم يكديگر را مى‏شناسند. «يتعارفون بينهم»
3- زيانكاران واقعى آنانند كه با تكذيب قيامت، از بهره‏هاى ابدى آخرت محرومند و تنها به لذّات دنيوى قانعند. در حالى كه مؤمنان، هم در دنيا از نعمت‏هاى الهى كاميابند، هم در آخرت نصيب دارند. «قد خسر الّذين كذّبوا»





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 46

----------------------------------------------
آيه
وَإِمَّا نُرِيَنَّكَ بَعْضَ الَّذِى نَعِدُهُمْ أَوْ نَتَوَفَّيَنَّكَ فَإِلَيْنَا مَرْجِعُهُمْ ثُمَّ اللَّهُ شَهِيدٌ عَلَى‏ مَا يَفْعَلُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
(اى پيامبر!) برخى از قهر و كيفرى را كه به كافران وعده مى‏دهيم يا (در حال حيات تو) نشانت مى‏دهيم، يا تو را از دنيا مى‏بريم (و پس از تو به كيفر مى‏رسند، به هر حال) بازگشت آنان به سوى ماست، سپس خداوند بر آنچه انجام مى‏دهند، گواه است.
---------------------------------------------
نکته ها
كيفر برخى از كافران، در جنگ‏هاى بدر، حُنين، احزاب وفتح مكّه بود، وپس از رحلت پيامبر صلى الله عليه وآله نيز دست خداوند براى كيفر باز است.
تأخير عذاب مشركان، دو مسئله را در پى داشت؛ يكى نگرانى پيامبر وديگرى بهانه‏گيرى مشركان كه مى‏گفتند: عذاب موعود كجاست؟ (كه در دو آيه‏ى بعد خواهيم خواند)
اين آيه حكمت تأخير عذاب را براى دلدارى پيامبر ومردم بيان مى‏كند كه بازگشت همه به سوى ماست و ما بركارهاى آنان گواهيم و مشركان به بهانه‏گيرى خود دلخوش نباشند.
حضرت على عليه السلام فرمودند:
«اتّقوا معاصى اللّه فى الخلوات فانّ الشاهد هو الحاكم» از نافرمانى خداوند در پنهانى و خلوت نيز پرهيز كنيد، زيرا شاهد، خود حاكم است. [275]
_______________________________
275) بحار، ج‏73، ص‏364.
----------------------------------------------
پيام ها
1- خداوند به حساب كافران مى‏رسد و كيفرشان مى‏دهد، چه اين زمان و چه زمان ديگر. پس مسلمانان از تأخير قضاى الهى نبايد گرفتار يأس و نگرانى شوند. «وامّا نرينّك...او نتوفينّك فالينا مرجعهم»
2- وفات پيامبر اكرم‏صلى الله عليه وآله، در حكم خداوند نسبت به كافران تأثيرى ندارد. «اونتوفّينّك»
3- بازگشت همه به سوى خداست و هيچ كس را توان فرار از دادگاه عدل الهى نيست. «الينا مرجعهم»
4- خداوند گواه بر اعمال ماست. «اللّه شهيدٌ»






۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 47، 48

----------------------------------------------
آيه
وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَّسُولٌ فَإِذَا جَآءَ رَسُولُهُمْ قُضِىَ بَيْنَهُم بِالْقِسْطِ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ‏
وَيَقُولُونَ مَتَى‏ هَذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَدِقِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
براى هر امّتى پيامبرى است. پس هرگاه پيامبرشان بيايد، ميان آنان به عدالت داورى مى‏شود و ستمى به آنان روا نمى‏گردد.
كفّار (از روى استهزا) مى‏گويند: اگر راست مى‏گوييد، اين وعده (عذاب) چه وقت است؟
-------------------------------------------
نکته ها
كفّار بارها از روى استهزا، از انبيا مى‏پرسيدند كه اگر راست مى‏گوييد، زمان قهر خدا چه وقت است؟! اين سؤالِ تحقيرآميز، نوعى تقويت دل براى افرادى بود كه تحت تأثير آنها قرار مى‏گرفتند، ولى مگر لازمه‏ى تحقّق امرى، دانستن زمان آن است؟!
سؤال: اگر هر قومى رسولى دارند، پس چرا رسالت قطع شده است؟
پاسخ: مراد از رسول، شخص پيامبر نيست، بلكه پيام و رسالت اوست، چه مستقيم و چه با واسطه. والاّ مى‏بايست در هر منطقه‏اى پيامبرى باشد!
حضور انبيا در ميان مردم و قضاوت عادلانه، هم مربوط به دنياست و هم ممكن است مربوط به آخرت باشد كه در آيه 69 سوره زمر نيز مطرح است.
امام باقرعليه السلام فرمود: پيامبران الهى، «يقضون‏بالقسط» به قسط وعدل حكم مى‏كنند. [276]
______________________________
276) تفسير صافى.
---------------------------------------------
پيام ها
1- از سنّت‏هاى الهى آن است كه هيچ امّتى بدون پيامبر نباشد. «لكل امّةٍ رسول»
2- تاريخ دين، همراه با تاريخ انسانيّت است. [277] «لكل امّةٍ رسول»
3- قهر الهى «كه در آيه قبل مطرح شد) بعد از اتمام حجّت و آمدن پيامبران است. «لكل امّةٍ رسول»
4- گسترش قسط و عدل در جامعه، در سايه‏ى بعثت پيامبران است. «اذا جاء رسولهم قضى بينهم بالقسط»
5 - در قيامت، هر گروهى با پيامبر خودشان حاضر مى‏شوند، سپس ميان آنان به عدالت داورى مى‏شود. [278] «جاء رسولهم قضى...»
______________________________
277) چنانكه در آيه‏ى ديگرى مى‏خوانيم: «و ان من امّةٍ الاّ خلا فيها نذير» فاطر،24.
278) آيه‏ى ديگر مى‏فرمايد: «و جيئ بالنبيّين والشهداء وقضى بينهم بالحقّ» زمر، 69.





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 49

----------------------------------------------
آيه
قُل لَّا أَمْلِكُ لِنَفْسِى ضَرّاً وَلَا نَفْعاً إِلَّا مَا شَآءَ اللَّهُ لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ إِذَا جَآءَ أَجَلُهُمْ فَلَا يَسْتَئْخِرُونَ سَاعَةً وَ لَا يَسْتَقْدِمُونَ‏
-----------------------------------------------
ترجمه
بگو: من (حتّى) براى خودم جز آنچه خدا بخواهد، مالك زيان و سودى نيستم (تا چه رسد براى شما)، براى هر امّتى اجل و سرآمدى معيّن است كه هرگاه مدّتشان فرا رسد ، نه لحظه‏اى تأخير دارند و نه پيشى مى‏گيرند.
----------------------------------------------
نکته ها
در آيه‏ى قبل، براى هر امّتى «رسول» بود، در اينجا براى هر امّتى «أجل» است. شايد بتوان گفت: فرارسيدن زمان شقاوت يا سعادت هر قومى وابسته به پيروى از رسول يا بى‏اعتنايى به اوست.
سؤال: اگر هر اُمّتى اجلى دارد، پس امّت اسلام نيز بايد اجل و پايانى داشته باشد؟
پاسخ: امّت به معناى گروه و جماعت است، نه مذهب. پس منافاتى با خاتميّت ندارد و دليل بر لزوم تغيير مذهب در هر مدّت زمانى نيست.
----------------------------------------
پيام ها
1- هيچ كس حتّى انبيا، از پيش خود قدرتى و مالكيّتى ندارد. «لااملك لنفسى»
2- قدرت انبيا و اوليا، پرتوى از قدرت الهى است. [279] «الاّ ما شاء اللَّه»
3- نشانه‏ى صداقت پيامبرصلى الله عليه وآله، گفتنِ «لااملك لنفسى نفعاً ولا ضرّا» است.
4- تعيين زمان كيفر كفّار، تنها به دست خداست. «متى هذا الوعد... قل لااملك...»
5 - جامعه همچون افراد، اجل، سعادت و شقاوت، رشد و غىّ دارد. «لكل امّةٍ أجل» (سرآمدن اجل‏ها، گاهى با هلاكت و نابودى است، گاهى با از دست دادن شوكت و عزّت)
6- حكومت وقدرت دنيوى ابدى نيست، به آن مغرور نشويم. «لكل امّةٍ أجل»
7- مهلت دادن به امّت‏ها، از سنّت‏هاى الهى است. «لكلّ امّةٍ أجل»
8 - مقدّراتِ امّت‏ها، بر اساس سنّت‏هاى الهى است و تقديم و تأخير ندارد. پس در مقدّرات الهى شتاب نكنيم. «لايستأخرون...»
_____________________________
279) متأسفانه در تفسير مراغى براى ردّ توسّل، بحثى مفصّل شده و به جمله‏ى «قل لا املك» استناد شده و از جمله‏ى «الاّ ما شاء اللَّه» غفلت شده است!!





۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 50، 51

----------------------------------------------
آيه
قُلْ أَرَءَيْتُمْ إِنْ أَتَكُمْ عَذَابُهُ بَيَتاً أَوْ نَهَاراً مَّاذَا يَسْتَعْجِلُ مِنْهُ الْمُجْرِمُونَ‏
أَثُمَّ إِذَا مَا وَقَعَ ءَامَنتُم بِهِ ءَآلَْنَ وَقَدْ كُنتُم بِهِ تَسْتَعْجِلُونَ‏
---------------------------------------------
ترجمه
بگو: آيا انديشيده‏ايد، اگر عذاب خداوند شب يا روز به سراغ شما آيد (چه مى‏كنيد؟) گناهكاران چه چيزى را از او به شتاب مى‏خواهند (كه مى‏گويند: «متى هذا الوعد» عذاب خدا چه وقت است).
آيا پس از آنكه (عذاب) نازل شد، به آن ايمان مى‏آوريد؟ حالا؟ در حالى كه پيشتر خواستار زود آمدن عذاب بوديد؟
---------------------------------------------
نکته ها
در حديثى مى‏خوانيم كه مصداق عذاب در آيه، عذابى است كه در آخر الزّمان نصيب اهل قبله مى‏شود. [280]
______________________________
280) تفسير نورالثقلين.
---------------------------------------------
پيام ها
1- قهر الهى، ناگهانى است و شب و روز در آن مطرح نيست. «بياتاً او نهاراً»
2- خردمند، با احتمال عذاب بايد احتياط كند، نه شتاب. «ماذا يستعجل»
3- به هنگام قهر خدا كه مجرمان را غافلگير مى‏كند، «بياتاً او نهاراً» راه نجات بسته است. «ماذا يستعجل»
4- ايمان آوردن هنگام خطر، اثرى ندارد. «الآن...»
5 - مشركان همواره خواهان تسريع در عذاب الهى بوده‏اند. «كنتم تستعجلون»






۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 52

----------------------------------------------
آيه
ثُمَّ قِيلَ لِلَّذِينَ ظَلَمُواْ ذُوقُواْ عَذَابَ الْخُلْدِ هَلْ تُجْزَوْنَ إِلَّا بِمَا كُنتُمْ تَكْسِبُونَ‏
----------------------------------------------
ترجمه
سپس به ستمگران گفته شود: عذاب هميشگى را بچشيد. آيا جز به آنچه به دست آورده‏ايد، كيفر داده مى‏شويد؟
---------------------------------------------
نکته ها
مراد از عذاب در آيه‏ى قبل، كيفر الهى در دنيا بود و در اين آيه، عذاب رستاخيز مطرح است، لذا فرمود: «ذوقوا» و نفرمود: «يذوقون».
--------------------------------------------
پيام ها
1- مخالفان پيامبران، ظالمند. «ظلموا» (با توجّه به آيات قبل)
2- كيفر الهى، براى گروهى از مجرمان جاودانه است. «عذاب الخلد»
3- كيفرهاى اخروى، هم روحى است و هم جسمانى. «قيل... ذوقوا»
4- كيفرها طبق عدل الهى است. «هل تجزون الاّ بما كنتم تكسبون»
5 - انسان در عملِ نيك و بد آزاد است، نه مجبور. «تكسبون»






۶ مهر ۱۳۹۰
پاسخ به: کلام حق (متن و تفسیر آیه به آیه قرآن کریم)
نام کاربری: H_Majnun
نام تیم: بایرن مونیخ
پیام: ۱۳,۵۲۱
عضویت از: ۲ فروردین ۱۳۸۹
از: زمین خدا
طرفدار:
- لیونل آندرس مسی
- ریوالدو ویتور بوربا فریرا ویکتور
- جوزپ گواردیولا
گروه:
- كاربران بلاک شده
سوره یونس
آیه 53

----------------------------------------------
آيه
وَيَسْتَنبِئُونَكَ أَحَقٌّ هُوَ قُل إِى وَرَبِّى إِنَّهُ لَحَقٌّ وَمَآ أَنتُم بِمُعجِزِينَ‏
--------------------------------------------
ترجمه
و از تو خبر مى‏گيرند كه آيا آن (وعده‏ى مجازات الهى) حقّ است؟ بگو: آرى، سوگند به پروردگارم كه آن حتمى است و شما نمى‏توانيد (خدا را از انجام آن) عاجز كنيد.
----------------------------------------------
نکته ها
اين آيه، نظير آيه‏ى 8 سوره‏ى طور است: «انّ عذابَ ربّك لواقعٌ ما له من دافعٍ» قطعاً عذاب الهى واقع خواهد شد و هيچ مانعى جلوگير آن نيست.
---------------------------------------------
پيام ها
1- وعده‏هاى الهى قطعى و حتمى است. «اى‏ و ربّى انّه لحقّ» (سوگند، كلمه‏ى انّ، حرفِ لام در «لحقّ» نشانه‏ى تأكيد است)
2- رهبر بايد از مردم رفع ترديد و ابهام كند. «قل»
3- در برابر ترديدها بايد با قاطعيّت سخن گفت. «اى و ربّى»
4- گاهى سوگند براى رفع ترديد و تزلزل مردم لازم است. «اى و ربّى انّه لحقّ»
5 - در نظام هستى، هيچ قدرتى مانع اراده‏ى الهى نيست. «ما انتم له بمعجزين»




۶ مهر ۱۳۹۰
     
برو به صفحه
این عنوان قفل شده است!

اختیارات
شما می‌توانید مطالب را بخوانید.
شما نمی‌توانید عنوان جدید باز کنید.
شما نمی‌توانید به عنوان‌ها پاسخ دهید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را ویرایش کنید.
شما نمی‌توانید پیام‌های خودتان را حذف کنید.
شما نمی‌توانید نظرسنجی اضافه کنید.
شما نمی‌توانید در نظرسنجی‌ها شرکت کنید.
شما نمی‌توانید فایل‌ها را به پیام خود پیوست کنید.
شما نمی‌توانید پیام بدون نیاز به تایید بزنید.

فعالترین کاربران ماه انجمن
فعالیترین کاربران سایت
اعضای جدید سایت
جدیدترین اعضای فعال
تعداد کل اعضای سایت
اعضای فعال
۱۷,۹۴۳
اعضای غیر فعال
۱۴,۳۶۳
تعداد کل اعضاء
۳۲,۳۰۶
پیام‌های جدید
بحث آزاد در مورد بارسا
انجمن عاشقان آب‍ی و اناری
۵۸,۲۰۵ پاسخ
۸,۴۲۱,۸۳۱ بازدید
۲ روز قبل
Salehm
بحث در مورد تاپیک های بخش سرگرمی
انجمن سرگرمی
۴,۶۶۵ پاسخ
۵۴۹,۴۹۷ بازدید
۲ روز قبل
ali
هرچه می خواهد دل تنگت بگو...
انجمن مباحث آزاد
۷۶,۴۹۴ پاسخ
۱۱,۶۸۳,۲۷۴ بازدید
۴ روز قبل
یا لثارات الحسن
برای آشنایی خودتون رو معرفی کنید!
انجمن مباحث آزاد
۷,۶۴۳ پاسخ
۱,۲۴۵,۶۲۳ بازدید
۴ روز قبل
Activated PC
آموزش و ترفندهای فتوشاپ
انجمن علمی و کاربردی
۱۳۵ پاسخ
۴۴,۹۹۳ بازدید
۴ روز قبل
RealSoftPC
جام جهانی ۲۰۲۲
انجمن فوتبال ملی
۲۳ پاسخ
۲,۰۹۰ بازدید
۵ روز قبل
Crack Hints
موسیقی
انجمن هنر و ادبیات
۵,۱۰۱ پاسخ
۱,۰۲۳,۲۳۳ بازدید
۶ روز قبل
Activated soft
علمی/تلفن هوشمند/تبلت/فناوری
انجمن علمی و کاربردی
۲,۴۱۹ پاسخ
۴۳۸,۲۲۱ بازدید
۱۳ روز قبل
javibarca
مباحث علمی و پزشکی
انجمن علمی و کاربردی
۱,۵۴۷ پاسخ
۷۴۹,۶۷۱ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
مســابــقـه جــــذاب ۲۰ ســــوالـــــــــــــــــــی
انجمن سرگرمی
۲۳,۶۵۸ پاسخ
۲,۲۱۱,۴۳۸ بازدید
۱ ماه قبل
رویا
اسطوره های بارسا
انجمن بازیکنان
۳۴۳ پاسخ
۸۶,۵۰۴ بازدید
۶ ماه قبل
jalebamooz
تغییرات سایت
انجمن اتاق گفتگوی اعضاء و ناظران
۱,۵۵۷ پاسخ
۲۷۷,۹۹۰ بازدید
۱۱ ماه قبل
یا لثارات الحسن
حاضرین در سایت
۲۲۰ کاربر آنلاین است. (۱۳۵ کاربر در حال مشاهده تالار گفتمان)

عضو: ۰
مهمان: ۲۲۰

ادامه...
هرگونه کپی برداری از مطالب این سایت، تنها با ذکر نام «اف سی بارسلونا دات آی آر» مجاز است!